- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
رسیدن به این حالات دست خود انسان نیست، بلکه خدادادی است. یعنی خداوند باید به انسان لطف کند و او را به این مقامها برساند، ولی تحصیل مقدمات و زمینهسازی به دست خود انسان است. مثلاً رسیدن به حضور قلب در نماز دست کسی نیست و خدا باید عنایت کند، اما انسان باید زمینۀ آن را فراهم کند. رعایت آداب ظاهری نماز و کنترل فکر و ذهن، از جمله راهکارهای زمینهساز برای درک حضور قلب است. آدمی باید ذهنش را کنترل کند تا در نماز بماند و خیالپردازی نکند، دلش را حین نماز، از غیر خدا خالی کند تا کمکم حضور قلب تحصیل شود. دستیابی به مراتب والای خلوص نیز چنین است. انسان باید با خداوند متعال ارتباط عاطفی داشته باشد و رفتار او صادقانه و خالصانه باشد، تا خداوند متعال او را به مقام خلوص و مراتب برتر آن برساند و وی را از ریا و خودنمایی دور سازد.
در بحث کنونی نیز باید بگوییم رسیدن به مقام شکر، مقام ذکر و کسب محبت الهی دست خداوند متعال است، اما زمینهسازی آن دست خود انسان است و او باید با عمل خویش رضای حق تعالی را کسب کند تا خدا او را به این مقامها برساند. مقامهایی که هریک از دنیا و آنچه در دنیاست، ارزشمندتر است. اگر کسی به مقام تسلیم و رضا دست یابد و به جایگاهی برسد که خداوند منّان صددرصد از او راضی گردد، به مقامهای بلندی نظیر مقام شکر و مقام ذکر میرسد و دلش از حبّ خداوند پر میشود. درک این حالات روحانی و عرفانی بسیار مشکل است، اما اگر انسان اراده کند و برای رسیدن به آن تلاش نماید، حتماموفق خواهد شد و خداوند نیز دست او را میگیرد و به وی کمک مینماید. به ویژه طلبهها، روحانیون و اساتید وافرادی که سرمشق دیگران هستند، باید با عمل صالح و نیکو و با تحصیل رضایت الهی به اینگونه مقامها برسند و سبب صعود معنوی دیگران نیز بشوند.
تحصیل محبّت خداوند تعالی برکات بینظیر و بیشماری دارد. از جمله در روایت معراجیّه، در ادامۀ جملاتی که در این جلسه شرح داده شد، میفرماید:
«فَإِذَا أَحَبَّنِی أَحْبَبْتُهُ وَ أَفْتَحُ عَیْنَ قَلْبِهِ إِلَی جَلَالِی فَلَا أُخْفِی عَلَیْهِ خَاصَّةَ خَلْقِی» [۱۴]
کسی که خدارا دوست داشته باشد، خداوند متعال نیز به او محبّت میورزد و او را دوست دارد. آنگاه میفرماید: چشم دل به او میدهم و میتواند به مقام جلال و کبریایی من بنگرد. به عبارت دیگر چنین کسی میتواند خداوند را ببیند و ذات کبریایی او را به نظاره بنشیند. فطرت او بیدار میشود و نظیر آدم تشنه که تشنگی و سیراب شدن را مییابد، او هم خداوند را خواهد یافت. وقتی چنین شد خداوند قدرت انسان شناسی به او عطا میفرمایلا أخْفِی عَلَیْهِ خاصَّةَ خَلْقِی»
در اثر رعایت صداقت و اخلاص با خداوند، محبّت خدا را کسب میکند. خدا نیز به وی محبّت میورزد و چشم بصیرت او را باز میکند و علاوه بر دیدن خدا و شناخت معنویّات، بندگان خاصّ خدا را هم میبیند و میشناسد. حضرت موسی «سلاماللهعلیه» به چنین مرتبهای دست یافت و بندۀ خاصّ خداوند، یعنی حضرت خضر را شناخت و او را پیدا کرد. آدم شناس شد و معلّم حقیقی که قرار بود از طرف خداوند سبحان او را تعلیم دهد و تربیت کند، یافت و به دنبال او رفت.
در بحث کنونی نیز باید بگوییم رسیدن به مقام شکر، مقام ذکر و کسب محبت الهی دست خداوند متعال است، اما زمینهسازی آن دست خود انسان است و او باید با عمل خویش رضای حق تعالی را کسب کند تا خدا او را به این مقامها برساند. مقامهایی که هریک از دنیا و آنچه در دنیاست، ارزشمندتر است. اگر کسی به مقام تسلیم و رضا دست یابد و به جایگاهی برسد که خداوند منّان صددرصد از او راضی گردد، به مقامهای بلندی نظیر مقام شکر و مقام ذکر میرسد و دلش از حبّ خداوند پر میشود. درک این حالات روحانی و عرفانی بسیار مشکل است، اما اگر انسان اراده کند و برای رسیدن به آن تلاش نماید، حتماموفق خواهد شد و خداوند نیز دست او را میگیرد و به وی کمک مینماید. به ویژه طلبهها، روحانیون و اساتید وافرادی که سرمشق دیگران هستند، باید با عمل صالح و نیکو و با تحصیل رضایت الهی به اینگونه مقامها برسند و سبب صعود معنوی دیگران نیز بشوند.
تحصیل محبّت خداوند تعالی برکات بینظیر و بیشماری دارد. از جمله در روایت معراجیّه، در ادامۀ جملاتی که در این جلسه شرح داده شد، میفرماید:
«فَإِذَا أَحَبَّنِی أَحْبَبْتُهُ وَ أَفْتَحُ عَیْنَ قَلْبِهِ إِلَی جَلَالِی فَلَا أُخْفِی عَلَیْهِ خَاصَّةَ خَلْقِی» [۱۴]
کسی که خدارا دوست داشته باشد، خداوند متعال نیز به او محبّت میورزد و او را دوست دارد. آنگاه میفرماید: چشم دل به او میدهم و میتواند به مقام جلال و کبریایی من بنگرد. به عبارت دیگر چنین کسی میتواند خداوند را ببیند و ذات کبریایی او را به نظاره بنشیند. فطرت او بیدار میشود و نظیر آدم تشنه که تشنگی و سیراب شدن را مییابد، او هم خداوند را خواهد یافت. وقتی چنین شد خداوند قدرت انسان شناسی به او عطا میفرمایلا أخْفِی عَلَیْهِ خاصَّةَ خَلْقِی»
در اثر رعایت صداقت و اخلاص با خداوند، محبّت خدا را کسب میکند. خدا نیز به وی محبّت میورزد و چشم بصیرت او را باز میکند و علاوه بر دیدن خدا و شناخت معنویّات، بندگان خاصّ خدا را هم میبیند و میشناسد. حضرت موسی «سلاماللهعلیه» به چنین مرتبهای دست یافت و بندۀ خاصّ خداوند، یعنی حضرت خضر را شناخت و او را پیدا کرد. آدم شناس شد و معلّم حقیقی که قرار بود از طرف خداوند سبحان او را تعلیم دهد و تربیت کند، یافت و به دنبال او رفت.
برخی موضوعات مذهبی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: