- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
وقتی می گویند قدر الهی، یعنی خدا قدر و اندازه هر چیز را مشخص کرده است و قدر الهی بر این تعلق گرفته که سال ۳۶۵ روز باشد. در حوادثی هم که اتفاق می افتد قدر الهی بر این تعلق گرفته است که اگر علتها فراموش شود، نتیجه مورد نظر هم به دست آید؛ مثلااگر کسی بیمار شود و دارویی که برای همان بیماری وجود دارد مصرف کند و خوب شود، خوب شدن شخص مطابق قضا و قدر الهی است، چون خداوند این گونه تقدیر کرده است که خوردن دارو موجب بهبودی شود. حال اگر مریض دارو مصرف نکرد و بیماریش شدیدتر شد باز هم مطابق قضاوقدر الهی است.
* آیا قضا و قدر امری حتمی و تغییرناپذیر است یا ما میتوانیم با دعا، صدقه و... آن را تغییر دهیم؟
در پاسخ قبلی که قضا و قدر الهی به این معنای است که خداوند علتها و سبب هایی را قرار داده و مقرر کرده است که این علتها نتیجه های خودشان را بدهند و به قول یکی از شاعران:
از مکافات عمل غافل مشو *** گندم از گندم بروید جو از جو
پس، قضا و قدر الهی بر این تعلق گرفته است که علت بوجود آمدن گندم، دانه گندم باشد، نه دانه جو. پس اگر دانه گندمی در جای مناسب قرار گیرد و شرایط فراهم باشد به بوته گندم تبدیل می شود.
قضا و قدر الهی دو گونه است:
الف- قضا و قدر حتمی و غیر قابل تغییر.
ب- قضا و قدر مشروط.
برای آنکه فرق این دو را بدانید، به مثال زیر توجه کنید.
سم کشنده است، پس اگر کسی سم بخورد و مقداری سم به اندازهای باشد که موجب مرگ میشود، چنین شخصی خواهد مرد. اما اگر کسی سم بخورد و فورا دارویی که اثر سم را از بین می برد بخورد آیا باز هم خواهد مرد؟ پاسخ روشن است. اگر کسی را مار نیش بزند و او فورا به دکتر مراجعه کند و دکتر داروی ضد سم به او تزریق کند چنین شخصی نخواهد مرد.
پس سم مار همیشه کشنده نیست؛ بلکه در صورتی کشنده است که داروی ضد سم مصرف نشود. در این مثال، کشنده بودن سم، قضا و قدر غیر حتمی است؛ حال اگر سم خورده شد و داروی ضد سم مصرف نشد کشته شدن حتمی خواهد بود و به اصطلاح جایش در لوح محفوظ است.
سرنوشت ما نیز همین گونه است و صدقه دادن و سایر کارهای خوب مانند داروی ضد سم است. پس ممکن است قضا و قدر غیر حتمی الهی به این تعلق گرفته باشد که برای ما حادثه ای اتفاق بیفتد، حال اگر صدقه بدهیم. صدقه مانند پادزهری جلوی آن حادثه را می گیرد.
* خداوند در قرآن فرموده است: هر کس را که خدا بخواهد هدایت میکند؛ پس اگر خدا نخواهد، شخص هدایت نخواهد شد و تلاشهای انسان بیهوده است.
دو دانش آموز را در نظر بگیرید که زیر نظر معلمی دلسوز و مهربان تحصیل خود را آغاز می کنند.
معلم درسهای اولیه را برای هر دو نفر تدریس میکند. دانش آموز «الف» درسها را خوب می خواند و تکالیف خودش را خوب انجام می دهد، پس شایستگی این را پیدا میکند که معلم درس بعدی را به او یاد بدهد و در واقع به خاطر شایستگی که دارد معلم او را به درس بعدی یا کلاس بالاتر هدایت میکند، ولی دانشآموز «ب» نه تنها درس هایش را خوب نمی خواند، بلکه دفترهایش را هم پاره می کند، معلم را مسخره می کند و...
* آیا قضا و قدر امری حتمی و تغییرناپذیر است یا ما میتوانیم با دعا، صدقه و... آن را تغییر دهیم؟
در پاسخ قبلی که قضا و قدر الهی به این معنای است که خداوند علتها و سبب هایی را قرار داده و مقرر کرده است که این علتها نتیجه های خودشان را بدهند و به قول یکی از شاعران:
از مکافات عمل غافل مشو *** گندم از گندم بروید جو از جو
پس، قضا و قدر الهی بر این تعلق گرفته است که علت بوجود آمدن گندم، دانه گندم باشد، نه دانه جو. پس اگر دانه گندمی در جای مناسب قرار گیرد و شرایط فراهم باشد به بوته گندم تبدیل می شود.
قضا و قدر الهی دو گونه است:
الف- قضا و قدر حتمی و غیر قابل تغییر.
ب- قضا و قدر مشروط.
برای آنکه فرق این دو را بدانید، به مثال زیر توجه کنید.
سم کشنده است، پس اگر کسی سم بخورد و مقداری سم به اندازهای باشد که موجب مرگ میشود، چنین شخصی خواهد مرد. اما اگر کسی سم بخورد و فورا دارویی که اثر سم را از بین می برد بخورد آیا باز هم خواهد مرد؟ پاسخ روشن است. اگر کسی را مار نیش بزند و او فورا به دکتر مراجعه کند و دکتر داروی ضد سم به او تزریق کند چنین شخصی نخواهد مرد.
پس سم مار همیشه کشنده نیست؛ بلکه در صورتی کشنده است که داروی ضد سم مصرف نشود. در این مثال، کشنده بودن سم، قضا و قدر غیر حتمی است؛ حال اگر سم خورده شد و داروی ضد سم مصرف نشد کشته شدن حتمی خواهد بود و به اصطلاح جایش در لوح محفوظ است.
سرنوشت ما نیز همین گونه است و صدقه دادن و سایر کارهای خوب مانند داروی ضد سم است. پس ممکن است قضا و قدر غیر حتمی الهی به این تعلق گرفته باشد که برای ما حادثه ای اتفاق بیفتد، حال اگر صدقه بدهیم. صدقه مانند پادزهری جلوی آن حادثه را می گیرد.
* خداوند در قرآن فرموده است: هر کس را که خدا بخواهد هدایت میکند؛ پس اگر خدا نخواهد، شخص هدایت نخواهد شد و تلاشهای انسان بیهوده است.
دو دانش آموز را در نظر بگیرید که زیر نظر معلمی دلسوز و مهربان تحصیل خود را آغاز می کنند.
معلم درسهای اولیه را برای هر دو نفر تدریس میکند. دانش آموز «الف» درسها را خوب می خواند و تکالیف خودش را خوب انجام می دهد، پس شایستگی این را پیدا میکند که معلم درس بعدی را به او یاد بدهد و در واقع به خاطر شایستگی که دارد معلم او را به درس بعدی یا کلاس بالاتر هدایت میکند، ولی دانشآموز «ب» نه تنها درس هایش را خوب نمی خواند، بلکه دفترهایش را هم پاره می کند، معلم را مسخره می کند و...
برخی موضوعات مذهبی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: