خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
نهج البلاغه جهان اسلام را فتح می‌کند

آیین آغاز رسمی طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» صبح روز گذشته با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضایی، استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی برگزار شد.
به گزارش «ایران»، در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهج البلاغه به‌عنوان میراث گرانقدر آسمانی یاد کرد که در اختیار بشر قرار گرفته است. او در ادامه افزود:«یکی از راه‌های شناخت نهج البلاغه آشنایی با پدیدآورنده و خالق این کتاب است و هرقدر به وجود امیرمؤمنان علی(ع) نزدیک شویم، حقیقت این اثر بیشتر آشکار می‌شود.»
او افزود: «بازشکافی و شناخت شخصیت حضرت علی(ع) کار دشواری است و در فضای انسانی و ارزش‌های وجودی آن حضرت کتاب‌های بسیاری نوشته شده است.»
وزیر فرهنگ از سخنرانی امام موسی صدر در سال ۵۰ در کاشان یاد کرد که چگونه به امیرمؤمنان نگاه می‌کند و سخاوت آن حضرت را با نحوه برخورد با عقیل در حفظ بیت المال مقایسه می‌کند.
او ادامه داد: «برای نهج البلاغه به‌عنوان میراث بزرگ بشری به قول شهید مطهری باید بگوییم که نهج البلاغه جهان اسلام را فتح می‌کند.»
در ادامه این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های ناب کلامی و دروازه فهم مقاصدی شریعت و سبیل روشن تربیت و اخلاق و اندیشه‌ورزی‌های مؤمنانه است.»
او در این مراسم با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه، گفت: «هزاران هزار نکته ناب و آسمانی در باب مبدأ، معاد، فضایل اخلاقی، سلوک، عبادت و ویژگی حاکمان و امثال آنها در نهج‌البلاغه آمده است که همه نازله وجودی ابرمردی است که پس از پیامبر(ص) بر قله وجودی اخلاقی قرار گرفت و مرزهای دینی و اخلاقی را پشت سر گذاشت.»
فقهی‌زاده با بیان اینکه نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های ناب کلامی، دروازه فهم مقاصدی شریعت و سبیل روشن تربیت و اخلاق و اندیشه‌ورزی‌های مؤمنانه است، گفت:«نهج‌البلاغه با شیوایی خلق شده است که ظرفیت‌های فکری، فرهنگی، ویژه و برجسته‌ای دارد که باید هرکس به فراخور توان و ارادت خود در راستای این کتاب گرانبها شوری برانگیزد و شعوری بیافریند. البته اینها در گرو درک صحیح پیام‌های امام علی(ع) و اندیشیدن در سایه‌سار نهج‌البلاغه است.»
او افزود: «معاونت قرآن و عترت، طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین کرد و وزیر دینمدار فرهنگ و ارشاد اسلامی با افتخار کامل لوح این افتخار را به مردم کاشان تقدیم نمود. برهمین اساس شورا‌های خاصی با هماهنگی استانداری اصفهان تعریف و اعتباراتی در نظر گرفته شد با این امید که ان‌شاءالله کارهای بزرگی با بهره‌برداری از ظرفیت‌های این میراث بزرگ به نسل جوان انجام شود.»
فقهی‌زاده با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتابی است که دشمنان کوچک و دوستان بزرگ دارد، تصریح کرد:«البته کار فاخری در دوران معاصر در خصوص آن سراغ نداریم و انجام این اقدامات بزرگ نیازمند همدلی همه و گذشتن از عناوین بزرگ است.»
گفتنی است در این مراسم ضمن رونمایی از این پوستر، لوح افتخار کاشان؛ نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم شریف خطه کاشان اهدا شد.
طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران به منظور زمینه‌سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه طراحی شده است و در این مراسم، تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان با موضوع حمایت از اجرای این طرح ملی منعقد شد.



مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
احکام افزایش حقوق بازنشستگان صادر شد


وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد: مطالبه مهم جامعه بازنشستگی کشور عملیاتی و احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صادر شد .در سال جاری حقوق بازنشستگان کشوری عزیز به طور میانگین ۷۷درصد افزایش یافته است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

شلیک کرونا به عواطف کودکانه


محمد مطلق
گزارش نویس
بچه‌ها به آ*غو*ش پدربزرگ و مادربزرگ، آ*غو*ش دایی و خاله و عمه و عمو نیاز دارند؛ چیزی که این روزها از آنها دریغ شده است اما این تنها درد بچه‌ها در روزگار کرونایی ما نیست. نشستن در خانه و پای کلاس‌های آنلاین، آفتاب و هوای تازه را هم از آنها گرفته، همان‌طور که دویدن و بازی با همسالان را. به همه اینها هجوم اخبار ناگوار و گفت‌و‌گوهای ناگوارتر خانوادگی را هم اضافه کنید. بچه‌ها اگرچه بروز نمی‌دهند یا نمی‌توانند با زبان شما حرف بزنند، اما رنج می‌کشند.
محبوبه مادر علی همه آنچه را که بچه‌ها از آن دریغ شده‌اند، این‌طور توصیف می‌کند: «علی باشگاه فوتبال می‌رفت که تعطیل شد، بعد گفتند باز شده که دیگر خودمان راضی نشدیم بفرستیم. بچه کلاس ششم است و به جست و خیز نیاز دارد اما باید مدام تذکر بدهیم که رعایت حال همسایه‌ها را بکند. مدتی کلاس خوشنویسی می‌رفت که آن هم کلاً جمع شد. باز خوب است که من خانه‌دارم و می‌توانم بیشتر کنارش باشم اما واقعاً حوصله خودم هم سر می‌رود و گاهی تندی می‌کنم. شش ماه است نتوانسته‌ام خانواده‌ام را ببینم و خودم هم کم فشار تحمل نمی‌کنم با این حال از سر صبح تا ظهر باید کنار بچه‌ام باشم و به‌عنوان واسطه آموزشی کمکش کنم. علی امسال اصلاً همکلاسی‌هایش را از نزدیک ندیده. اینها همه برای بچه دردآور است.»
دکتر سهیل رحیمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای تخصصی روانشناسی با حوزه کاری کودک و نوجوان نیز اعتقاد دارد بچه‌ها روزگار سختی را می‌گذرانند. آنها به لمس شدن و درآغوش کشیده شدن از سوی پدربزرگ و مادربزرگ یا خاله و دایی و عمه و عمو نیاز دارند تا آلام و دردهای‌شان را تسکین دهند و آرام و قرار گیرند. با این همه در همین دوران کرونا و قرنطینه هم می‌شود کیفیت ارتباط را بالا برد و کاستی‌ها را جبران کرد: «ارتباط تصویری با بزرگان فامیل و شنیدن صدای محبت‌آمیز آنها خیلی در کاهش رنج کودکان و نوجوانان مؤثر است. حتی خانواده‌ها می‌توانند صدای پدربزرگ و مادربزرگ یا هرکدام از بزرگان فامیل را که با بچه‌ ارتباط عاطفی خوبی دارند، ضبط کنند؛ مثلاً برای‌شان قصه بگویند و موقع خواب پخش کنند. این برای کودکان خیلی آرامبخش است.»
وی معتقد است اگرچه کلاس‌های آنلاین و خانه نشینی روابط بچه‌ها را محدود کرده اما می‌توان لااقل آخر هفته، با رعایت فاصله اجتماعی آنها را به پارک برد تا همسالان‌شان را ببینند. همچنان که فرصت خوبی برای طبیعت‌گردی و آشنایی بچه‌ها با طبیعت است: «والدین آخر هفته بچه‌ها را به اطراف شهر ببرند تا هم با طبیعت انس بگیرند هم با بازی‌های گروهی و خانوادگی که پدر و مادر حتماً در آن حضور داشته باشند و حتی اسباب بازی بچه‌ها شوند، استرس و فشار روانی‌شان را تخلیه کنند و مانع پرخاشگری‌‌ شوند. این اشتباه است که برای بچه اسباب بازی گرانقیمتی بخریم و بگوییم برو یک گوشه بنشین برای خودت بازی کن. پدر و مادر مخصوصاً در این شرایط باید اسباب بازی بچه‌ها شوند. اینها برای کودکان و نوجوانان شادی آفرین و آرامبخش است.»
آیدا امسال کلاس اولی است اما یک هفته بیشتر مدرسه نرفته و حالا پدرش مرتضی بشدت نگران افت تحصیلی و سلامت جسم و روان او است: «دخترم به وضوح وسواس پیدا کرده و مدام به من و مادرش تذکر می‌دهد که بیرون از خانه مراقب باشیم و به چیزی دست نزنیم. یکسره سؤالات عجیب و غریب می‌پرسد و کم خواب و بدخواب شده. خیلی دلم می‌خواست کنار هم سن و سال‌هایش در حیاط مدرسه بازی و شادی کند اما همین هم از بچه‌ها دریغ شد. درس خواندن آنلاین هم سخت است؛ از یک طرف همه خانواده را درگیر کرده از طرف دیگر خود بچه هم به درک عمیقی از مدرسه نمی رسد. از خانواده و فامیل هم که دوریم و مدام نمی‌توانیم راهی شهرستان شویم، هربار هم که رفته‌ایم با ترس و لرز بوده و اینکه مبادا خدای ناکرده ناقل باشیم و کسی را آلوده کنیم. روزگار سختی می‌گذرانیم اما برای بچه‌ها واقعاً رنج‌آور است. من که مانده‌ام چه کنم.»
رحیمی یکی از عوامل تخریب روانی را هجوم اخبار ناگوار می‌داند و به والدین توصیه می‌کند به هیچ وجه اجازه ندهند بچه‌ها در معرض خبرها و گفت‌و‌گوهای ناراحت کننده‌ای مثل آمار کشته‌شدگان کرونا یا حتی خبرهای ناگواری مثل تورم و گرانی قرار گیرند: «منظور من از بچه‌ها یعنی تا 13 سال که وقتی در معرض خبرهای ناگوار و تلخ قرار می‌گیرند بشدت مضطرب می‌شوند و وحشت می‌کنند. اصلاً اجازه ندهید بچه‌ در فضای شنیداری چنین خبرهایی باشد. خود والدین هم نباید در حضور کودکان درباره این چیزها حرف بزنند.»
وی در ادامه می‌گوید: «این روزها خود ما هم ممکن است خشمگین یا غم زده باشیم اما نباید این خشم را وارد فضای خانه و خانواده کنیم: «والدین اگر خشمگین هستند، یک ربع در حوالی خانه قدم بزنند و بعد با روی گشاده وارد خانه شوند تا بچه‌ها احساس امنیت کنند.»
حمید چند ماهی است که کار در یک شرکت کوچک تزئینات منزل را رها کرده و حالا مسافرکشی می‌کند. او بشدت مضطرب و نگران آینده است: «تا چند سال پیش وضع کار خیلی خوب بود تا جایی که دوستم سه دهنه مغازه گرفت و آنقدر کار روی سر ما ریخت که به همه شان نمی‌رسیدیم. بعد نوسازی و تزئین منزل از اولویت زندگی مردم خارج شد تا اینکه دوستم دیگر نتوانست اجاره بهای مغازه را بدهد. به زور کار را حفظ کرده اما سفارشی نیست که به ما بدهند. شاید باور نکنید این مدت سه چهار تا کار مختلف را امتحان کردم و دیدم نمی‌شود. الان هم با این ماشین قراضه مسافرکشی می‌کنم و می‌دانم همین امروز و فرداست که حسابی توی خرج بیفتد. کلافه شده‌ام، الکی توی خانه داد و بی‌داد می‌کنم، دعوا راه می‌اندازم و نیم ساعت بعد پشیمان می‌شوم. زن و بچه چه گناهی کرده‌اند؟ بچه چرا باید در جریان مشکلات ریز و درشت من قرار بگیرد و بغض کند یا قیافه ناراحت و عبوس من را تحمل کند. از دست خودم ناراحتم اما کاری هم از دستم برنمی‌آید.»
رحیمی با اشاره به سه برابر شدن آمار مشاجرات خانوادگی، ضمن تأیید تنگناهای مالی و سخت شدن معیشت، معتقد است در چنین شرایطی چاره‌ای جز گفت‌و‌گو و همدلی نداریم: «متأسفانه ما بلد نیستیم باهم گفت‌و‌گو کنیم. نگاه ما به زندگی باید طوری باشد که هر آن ممکن است بمیریم و از عزیزان‌مان جدا شویم. اگر این طور فکر کنیم آن وقت کینه و حرف‌های ناسالم را کنار می‌گذاریم و دوستانه رفتار می‌کنیم. فضای سالم خانواده هم استرس و خشم را از بین می‌برد و هم انرژی و انگیزه مضاعفی برای یافتن راه چاره پیش پای ما می‌گذارد.»
رحیمی می‌گوید در کنار فضای سالم گفت‌و‌گو باید بچه‌ها را هم در انجام کارهای خانه سهیم کرد: «بچه‌ها می‌توانند در قالب بازی بخشی از مسئولیت خانه را برعهده بگیرند تا هم تعادل روانی بیشتری پیدا کنند و هم تمام مسئولیت روی سر والدین آوار نشود که نتیجه‌اش فرسودگی روح و روان آنها باشد.»
کرونا زندگی را برای کودکان سخت کرده اما همین زندگی سخت، توأم با آرامش در خانه می‌تواند به تجربه‌های عمیقی منجر شود و راه‌های خلاقیت، مهرورزی، گفت‌و‌گو و رفتارهای سالم و عاری از کینه را به نسل‌های آینده بیاموزد.



مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

مرگ تلخ «سید محمد»

گروه ایران زمین : واقعیت ماجرای خودکشی دانش‌آموز کلاس پنجم در بندر دیر در استان بوشهر هنوز در ابری از گمانه‌ها و حدس‌ها و روایت‌های بدون استناد در فضای مجازی پنهان است. آنچه این واقعه تلخ را بر موج حدس‌ها و گمانه‌ها سوار کرده است. روایتی است که می‌گوید دلیل خودکشی این دانش‌آموز 11 ساله نداشتن موبایل هوشمند و خراب بودن گوشی‌اش برای دسترسی به سامانه «شاد» بوده است. این روایت با دلنوشته معلم این دانش‌آموز که در فضای مجازی منتشر شده تقویت شده است. معلم «سید محمد» کودک 12 ساله درگذشته، در بخشی از دلنوشته‌اش آورده است: «خسته بودم، به خودم گفتم دیگه از تدریس غیر حضوری بدترم داریم؟ روزگار از این سخت ترم هست؟
داشتم عکس‌های فعالیت‌های بچه‌ها در گروه (شاد) را نگاه می‌کردم تا با پیام‌ها کلیپ بسازم. پیام سید محمد را دیدم که می‌گفت؛ اجازه گوشی من خرابه، اجازه گوشی من عکس نمی‌گیره، فیلم ارسال نمیکنه...
دیروز آقای مدیر بهم زنگ زد و گفت سید محمد از دنیا رفته و من الان نشستم پای گروه بدون تدریس، بدون تکلیف... از این به بعد کی وسط تدریس ریاضی بپره و بگه من گوشیم خرابه، کی بعد از وویسای روخوانی فارسی بچه‌ها بگه من نمیتونم وویس بذارم.» رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: این دانش‌آموز در خانواده‌ای بی‌بضاعت زندگی می‌کرد و هنوز هم گزارش پزشکی قانونی در خصوص علت فوت این دانش‌آموز اعم از خودکشی یا قتل و... مشخص و منتشر نشده و در دست بررسی است. مجید اجرایی افزود: ما فقط در زمینه آموزشی صلاحیت پاسخگویی داریم و این دانش‌آموز نیز در این مورد مشکل خاصی نداشته چون تا چند ساعت قبل از این حادثه با استفاده از گوشی همراهی که مدیر مدرسه به وی داده بود از طریق سامانه شاد در کلاس درس مجازی حضور داشت و دروس خود را پیگیری می‌کرد. وی با بیان اینکه مدیر مدرسه همسایه دیوار به دیوار این دانش‌آموز است و حتی با این خانواده رفت و آمد داشته است، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه خانواده این دانش‌آموز بی‌بضاعت بودند، مسئولان مدرسه و بویژه مدیر از این دانش‌آموز حمایت‌های لازم را انجام دادند به طوری که مدیر مدرسه گوشی دست دومی را در اختیار این دانش‌آموز قرار داد تا بتواند در کلاس‌های درس حاضر شود لذا نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که به علت نداشتن گوشی خودکشی کرده است. رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: به لحاظ بعد آموزشی، مدرسه این دانش‌آموز را حمایت کرده و آموزش و پرورش در این زمینه بی‌تفاوت نبوده است اما متأسفانه در این چالش‌ها، همیشه همه نگاه‌ها متوجه آموزش و پرورش می‌شود.
وی تصریح کرد: به طور حتم دلیل فوت این دانش‌آموز جنبه‌های مختلف داشته و علت فقط آموزشی صرف نیست و اگر می‌دانستیم که خطایی در این خصوص انجام داده‌ایم حداقل سکوت می‌کردیم اما در این رابـ*ـطه شایعاتی که مطرح می‌شود باعث شده حق مدرسه و مدیری که در این زمینه همکاری داشتند، تضییع شود. اجرایی در خصوص صحبت‌های خانواده این دانش‌آموز گفت: مادر این دانش‌آموز متأسفانه در صحبت با یک رسانه حرف‌های آموزش و پرورش را در زمینه حمایت از فرزندشان، تکذیب کرده در صورتی که قبل از آن از همکاری آموزش و پرورش و حمایت‌های آنها تشکر کرده است. وی افزود: ما هم در این زمینه داوری نمی‌کنیم اما می‌دانیم که مدیر مدرسه مشکلی با آن دانش‌آموز نداشته است و مدارک و اسناد هم در این زمینه موجود است که این دانش‌آموز در کلاس درس فعال بوده است.
تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت حادثه
باوجود اعلام آموزش و پرورش بوشهر مبنی بر دسترسی دانش‌آموز 12 ساله شهرستان دیر به شبکه شاد و از سوی دیگر، ادعای خانواده وی مبنی بر اینکه هیچ گوشی یا تبلتی برای تحصیل فرزندشان دریافت نکرده‌اند، دادستان این شهر شرق استان ساحلی کشور از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت و انگیزه این حادثه خبر داد. آنچه اکنون بر ابهام این پرونده افزوده است، ادعاها و حرف‌های متناقض مسئولان آموزش و پرورش و خانواده کودک درگذشته است.
آموزش و پرورش استان بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز
12 ساله اهل شهرستان دیر این استان به دلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی صحت ندارد. در این اطلاعیه تأکید شده است: بر اساس «اعلام آموزش و پرورش شهرستان دیر و تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع‌آوری شده، متوفی از روز بازگشایی مدرسه‌ها در ۱۵ شهریورماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز به‌دلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده‌ است و در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود، تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت داشته‌ است.»
به گزارش ایرنا ، مادر مرحوم «سید محمد موسی‌زاده» روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده بود و آنها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه به خاطر گوشی نبوده ‌است. فاطمه نجار افزود: اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه گوشی تلفن همراه به ما تحویل داده ‌است، واقعیت ندارد و ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم.
نجار ادامه داد: فرزندم اهل نماز و مسجد بود و در مراسم دینی همراه خودم می‌آمد و در مدت هشت ماه در فضای مجازی (شاد) مدرسه درس می‌خواند و تکلیف‌های خود را مرتب انجام می‌داد. «سید عادل موسی‌زاده» پدر این دانش‌آموز نیز در این باره گفت: محمد دانش‌آموز پایه پنجم دبستان شهید باهنر شهر دیر بود. وی افزود: دارای یک همسر و سه فرزند و زیر نظر بهزیستی دیر مستمری‌بگیر هستم و وضع مالی خوبی ندارم اما با این وضع هر چه در توانم بوده، برای خانواده‌ام کم نگذاشته‌ام.
وی گفت: فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.
موسی‌زاده ادامه داد: با اینکه مدرسه هم اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: اگرچه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز برای ما انگیزه این اقدام فرزندم مشخص نشده که او برای چه دست به خودکشی زده ‌است‌. در این ارتباط «علی یزدانی‌پور» دادستان شهرستان دیر استان بوشهر نیز گفت: پرونده حادثه مرگ دانش‌آموز مدرسه شهید باهنر این شهر در شعبه بازپرسی دیر تشکیل شده و علت و انگیزه این حادثه در دست بررسی است. علی یزدانی‌پور اظهار داشت: هنوز علت مرگ این دانش‌آموز معلوم نیست و پزشکی قانونی نظر خود را اعلام نکرده ‌است؛ البته تحقیقات برای مشخص شدن علت و انگیزه این حادثه در دست انجام است و دستور دفن جسد روز گذشته صادر شد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

توافق ارزی ایران و عراق

گروه اقتصادی‌/ بانک مرکزی از روز گذشته تزریق ۵۰ میلیون دلار به بازار اسکناس ارز را شروع کرده هر چند که در آخرین خبری که این بانک فرستاد میزان عرضه ارز به بازار را 85 میلیون دلار اعلام کرد ؛ یعنی 70 درصد بیشتر از ارز اعلامی روز یکشنبه تا بخشی از التهاب بازار را مدیریت کند. اقدامی که بر اساس آخرین تصمیم این بانک یعنی افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس است. این بانک سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی را هم به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده است. درحالی که سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها تا پیش از این ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بود. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق در رأس یک هیأت بانکی و تجاری عازم بغداد شد تا به یک توافق مالی با عراق برای آزاد سازی منابع دست یابد که به این هدف هم رسید.
«عبدالناصر همتی» روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی افزود که جلسه مشترک سه‌جانبه با رؤسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است.
وی جلسه مشترک خود با «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رئیس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره تبادلات تجاری گفت‌و‌گوی مفصلی صورت گرفت.
همتی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که نخست‌وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است.
وی افزود در دیداری که متعاقب جلسه سه‌جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشته، نخست‌وزیر عراق، قول داده است که به‌طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری کند. همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود. وی تصریح کرد با توجه به رایزنی‌ها و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده‌اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن بزودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود.
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند. وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، افزود که بانک مرکزی مهمترین تأمین کننده نیازهای اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. همتی خاطرنشان ساخت که این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه امریکا هستند.
وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که بانک تجارت عراق و معذوریت‌هایی که بانک مرکزی عراق قبلاً داشت با توافق امروز برطرف شدند.
در آخرین سفرهای همتی به عراق، توافقنامه ساز و کار پرداخت مالی میان دو کشور امضا شد؛ یعنی در ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ که در سفر خردادماه او نیز تفاهم‌هایی درباره استفاده از منابع مالی ایران برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو از عراق به دست آمد. حالا بازار منتظر است که ببیند آیا این بار اتفاق مؤثری می‌افتد.
بازگشت منابع مالی ایران نزد عراق ناشی از فروش گاز و برق به این کشور و همین‌طور ارز حاصل از صادرات تجار ایرانی، می‌تواند عامل مؤثری در کاهش تلاطم ارزی کشور باشد.
در همین حال به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بسـ*ـتر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر ۱۶۸ میلیون یورو شد.
علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از ٨۵ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد.
بر این اساس و با اهتمام جدی بانک مرکزی در تداوم عرضه ارز به صورت اسکناس و حواله در بازار دوم، پیش‌بینی می‌شود بازار ارز کشور از ثبات بيشتری برخوردار شود.

برش
بازار ارز در روزی که گذشت

درباره اینکه سـ*ـیاست جدید بانک مرکزی چقدر بر قیمت ارز در بازار مؤثر بود، سراغ صرافی‌ها و فروشندگان میدان فردوسی تهران رفتیم. با این سؤال که آیا افزایش عرضه در بازار اسکناس ارز جواب تقاضاها را می‌دهد و می‌توانیم منتظر بازگشت آرامش به بازار ارز باشیم؟
کاهش ۱۰۰۰ تومانی نرخ دلار
بررسی‌های خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد که آغاز عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در روز گذشته باعث شد که قیمت دلار رسمی تا ساعت ۱۲ ظهر روز 21 مهر نسبت به روز قبل آن حدود یک هزار تومان کاهش یابد و به محدوده 30 هزار تومان برسد. در این باره یک صراف در میدان فردوسی به «ایران» توضیح می‌دهد: «نوسان نرخ دلار در روزهای اخیر خیلی شدید شده بود. ظاهراً بانک مرکزی عرضه ارز بیشتر به بازار را شروع کرده و اگر ادامه دار باشد، می‌توان به کاهش نوسانات امیدوار بود.»
او ادامه می‌دهد: «روز یکشنبه نرخ دلار به بالای 31 هزار تومان رسیده بود، اما روز دوشنبه صرافی ملی و بازار متشکل ارزی قیمت کمتری را برای معاملات ارزی در نظر گرفتند و بر اساس آخرین نرخی که به دست ما رسیده، تا ظهر روز دوشنبه هر دلار 30 هزار و 300 تومان فروخته و نزدیک به 29 هزار تومان خریده می‌شود.» اما از صرافی دیگری در همان میدان فردوسی درباره خرید و فروش ارز پرسیدیم. مسئول صرافی می‌گوید که فروش ندارند و توضیح می‌دهد: «نرخ ما همان نرخ صرافی ملی است اما فروش نداریم. چون ارز نداریم. باید ارز سنایی (ارز حاصل از صادرات) به دستمان برسد تا بتوانیم بفروشیم و الان ارز نداریم.» به صرافی مجاز دیگری در خیابان امام خمینی تهران سر زدیم و مسئول آن می‌گفت: «ارز داریم و قیمت فروش دولتی است. یعنی حدود 30 هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشیم و 29 هزار و ۲۰۰ تومان می‌خریم.» از صرافی‌های دیگر هم که سؤال کردیم، آنهایی که ارز سنایی به دست‌شان رسیده بود، قیمت فروش‌شان یک هزار تومان کمتر از نرخ‌های پایانی روز کاری قبل یعنی روز یکشنبه بود و همه می‌گفتند که قیمت بر اساس نرخ اعلامی صرافی ملی و بازار متشکل ارز است. در همین حال قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به نرخ‌های پایانی روز کاری قبل، حدود ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید آن هم حدود ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود. اما در ادامه بررسی‌ها، سراغ فعالان بازار آزاد رفتیم تا ببینیم خرید و فروش در این بازار چگونه و با چه نرخی است.
همتی دست پر از عراق برمی‌گردد؟
این طرف بازار ارز یعنی جایی که خبری از نرخ دلار سنا و بانکی نیست و فعالیتش هم در افزایش نرخ ارز و تلاطم بازار بی‌تأثیر نیست، فضا متفاوت از صرافی‌هاست. از یک دلال ارز درباره آخرین قیمت بازار آزاد پرسیدیم. او پاسخ می‌دهد: «تا این لحظه (ساعت 13) قیمت دلار 31 هزار و 300 تومان برای فروش و 31 هزار و 200 تومان برای خرید است.»
او درباره اینکه چرا نرخ بالاتر از صرافی‌هاست، توضیح می‌دهد: «صرافی‌ها رقمی را اعلام می‌کنند که بازار متشکل ارزی و صرافی ملی تکلیف می‌کند. اما ما به وضع بازار نگاه می‌کنیم. صرافی‌ها هم که این نرخ را اعلام می‌کنند، فروش ندارند. فقط می‌خرند.» یک دلال دیگر بازار ارز می‌گوید: «وقتی کشور دلار داشته باشد، به بازار تزریق می‌کند. الان هم به محض آنکه دلار وارد بازار شود، قیمت‌ها کم می‌شود.» دلال دیگری در پاسخ به این سؤال که چرا آغاز 50 میلیون دلار جدی گرفته نشده؟ می‌گوید: «50 میلیون دلار برای هر روز عدد بزرگی است و امیدواریم که بانک مرکزی بتواند آن را تأمین کند.»

او ادامه می‌دهد: «ما منتظریم که آقای همتی از سفر عراق برگردد. اگر بتواند دلارهای کشور را به کشور بیاورد، قیمت‌ها در بازار آزاد هم کم می‌شود.»‌‌


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

عقیده ندارم که مسئولان در زمینه مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند

علاج همه مشکلات در داخل است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح دیروز در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌ علی علیه‌السلام، لازمه حفظ اقتدار و هویت ملی و تأمین منافع ملی را محاسبه صحیح و عقلانی از تهدیدها و ظرفیت‌ها در مسائل مربوط به «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» دانستند و تأکید کردند: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به شرط «تلاش شبانه‌روزی مسئولان» و «مدیریت قوی، جامع و خسته‌نشو» و «تمرکز بر تولید داخلی و چشم امید نداشتن به خارج» قابل حل هستند و سر و صداهای اراذل مسلط بر ملت امریکا هم نباید ذهن کسی را مشغول کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اجرای مراسم مشترک دانش آموختگی دانشگاه‌های نیروهای مسلح را فرصتی برای استفاده از تجارب یکدیگر و هم‌افزایی بیشتر خواندند و افزودند: جوانانی که در دانشگاه‌های نیروهای مسلح تحصیل می‌کنند در واقع تأمین کنندگان و حافظان امنیت به عنوان یک ارزش بسیار والا و یک عنصر حیاتی برای کشور هستند.
فرمانده کل قوا با اشاره به ارائه خدمات مختلف نیروهای مسلح به ملت از جمله امدادرسانی و کمک در حوادث طبیعی همچون سیل گلستان و زلزله سرپل ذهاب و عرصه‌های بهداشت و درمان بویژه در شرایط کنونی بیماری کرونا و همچنین نقش‌آفرینی در رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه خاطرنشان کردند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حقیقتاً نیروهایی آبرومند و شرافتمند هستند.
رهبر انقلاب اسلامی «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» را ارکان اقتدار ملی برشمردند و گفتند: مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانی و براساس محاسبات صحیح و منطقی درخصوص اندازه قدرت دفاعی، چگونگی تقسیم کار بین نیروهای مسلح و تعیین انواع ابزارهای دفاعی است.

عقلانیت؛ محاسبه صحیح است نه انفعال
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنان با بیان اینکه برای تأمین منافع ملی و حفظ موجودیت و هویت ملی باید محاسبات دقیق و منطقی از حد و اندازه واقعی تهدیدها و همچنین ظرفیت‌ها و استعدادهای واقعی کشور وجود داشته باشد، تأکید کردند: قدرت دفاعی برآمده از چنین محاسبات عقلانی، موجب می‌شود که مسئولان و مردم با طمأنینه و آرامش مشغول کارهای اساسی شوند.ایشان عقلانیت را به معنای محاسبه صحیح دانستند و گفتند: بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است در حالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می‌کنند.
ایشان علت هیاهوی اراذل یاوه‌گو در امریکا درباره توانایی‌های دفاعی و موشکی و منطقه‌ای ایران را، محاسبات دقیق و عقلانی جمهوری اسلامی برای رسیدن به این توانایی‌ها دانستند و گفتند: این یاوه گویی‌ها ناشی از ترس آنها و همچنین عقب‌ماندگی آنها در این عرصه است اما باید بدون توجه به این فضاسازی‌ها، دستگاه محاسباتی عقلانی را حفظ کرد و به لطف خداوند، جمهوری اسلامی در همه این عرصه‌ها باز هم پیش خواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامی، عقلانیت را لازمه همه امور دانستند و خاطرنشان کردند: باید ظلم‌ستیزی، عدالتخواهی و مبارزات اجتماعی نیز براساس عقلانیت باشد و گرفتار حاشیه نشویم و اصل و فرع را اشتباه نگیریم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص مسائل فرهنگی به عنوان یکی دیگر از ارکان اقتدار ملی، افزودند: زمانی که موضوع مبارزه با تهاجم فرهنگی مطرح شد دشمن، سراسیمه تبلیغات خود را به سمت مقابله با این موضوع سوق داد زیرا از بیداری مردم و مقابله با تهاجم فرهنگی هراس دارد. ایشان با اشاره به «استحکام و ثبات اقتصادی» به عنوان سومین رکن اقتدار ملی گفتند: اقتصاد کشور زیر فشار است و مردم از نظر معیشت دچار مشکلات هستند اما همه این مشکلات قابل حل است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من عقیده ندارم که مسئولان در زمینه مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند. تلاش‌های زیاد و خوبی در برخی بخش‌ها انجام شده اگرچه در بعضی بخش‌های اقتصادی توان مدیریتی ضعیف است. ضمن اینکه مصوبات خوبی هم وجود دارد که باید پیگیری شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لازمه حفظ اقتدار ملی را نگاه جامع و صحیح به مسائل دفاعی، اقتصادی و فرهنگی و حضور مدیران قوی، فعال و خسته‌نشو دانستند و تأکید کردند: در هر عرصه‌ای که مدیریت‌های خستگی‌ناپذیر، فعال و پرنشاط را داشتیم، کارها پیشرفت کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: مکرراً گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسأله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است.

در مشکلات اقتصادی نقش تحریم‌ها را نادیده نمی‌گیریم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور مدیران خوب و لزوم تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر افزودند: البته در مشکلات اقتصادی، ما نقش خباثت‌آمیز امریکایی‌ها و تحریم‌های آنها را که حقیقتاً جنایت است، نادیده نمی‌گیریم و به ایستادگی و مقاومت ادامه خواهیم داد تا به لطف خداوند فشار حداکثری امریکا را به روسیاهی حداکثری و مایه پشیمانی آنها تبدیل کنیم.
ایشان با اشاره به ابراز خوشحالی رئیس ‌جمهور امریکا از اختلال در اقتصاد کشور و جنایت علیه ملت ایران، گفتند: افتخار به چنین جنایتی فقط از آدم‌های رذلی مثل شما برمی‌آید.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته وضع امروز امریکا با هزاران میلیارد دلار کسری بودجه و ده‌ها میلیون گرسنه و انسان زیر خط فقر بسیار بد است و ملت ایران به توفیق الهی با قدرت ایمان و عزم ملی و به کوری چشم مسئولین رذل، خائن و جنایتکار امریکا بر مشکلات فائق خواهد آمد و از تحریم نیز به‌عنوان وسیله‌ای برای مقاوم‌سازی واقعی اقتصاد کشور استفاده خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید مجدد بر این موضوع که علاج مشکلات کشور در داخل است، گفتند: اگرچه بسیاری از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور است اما علاج آنها در داخل و با تکیه بر محاسبه درست و نگاه صحیح به مسائل کشور و منطقه و با به‌کارگیری تدبیر، تلاش، خرد و عزم راسخ است، بنابراین نباید علاج را در خارج از کشور جستجو کرد چرا که ما هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بینیم و سر و صدای اراذل مسلط بر ملت امریکا نیز نباید ذهن کسی را مشغول کند.

دانشگاه‌های نیروهای مسلح در حوزه تهدیدهای جدید پژوهش کنند
بخش دیگری از سخنان فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانش‌آموختگی نیروهای مسلح به بیان چند توصیه به دانشجویان و مسئولان این دانشگاه‌ها اختصاص داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحول در تهدیدها، مقابله با آنها را نیز نیازمند برنامه‌های جدید دانستند و تأکید کردند: در پژوهش‌های دانشگاه‌های نیروهای مسلح باید پیش‌بینی تهدیدهای جدید و شناخت راه‌های مقابله با آنها مورد توجه جدی قرار بگیرد.
ایشان تجربیات نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس را سرمایه‌ای ارزشمند خواندند و با تأکید بر لزوم تبدیل آن تجربیات برجسته به نظریات دفاعی و بسط و تکمیل آنها، بر توجه ویژه به تربیت اخلاقی در دانشگاه‌های نظامی توصیه کردند و گفتند: البته این توصیه برای همه جوانان کشور بویژه نیروهای انقلابی است که باید اخلاص و مجاهدت را سرلوحه عمل خود قرار دهند و در مسئولیت‌ها چشم به مقام بالاتر یا مال دنیا نداشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان‌شان بار دیگر با تشکر از مسئولان بخش بهداشت و درمان و پزشکان و پرستاران فداکار، ابتلائات و تلفات موج سوم کرونا را بسیار دردآور خواندند و افزودند: همچنان که از مدت‌ها قبل به رئیس‌جمهور و مسئولان محترم گفته‌ام، ضابطه‌گذاری‌ها برای مقابله با بیماری باید از جایگاه حاکمیتی و الزام‌آور باشد. ایشان گفتند: همچنان که در موضوع سفر اربعین، مردم متدین به مرزها نرفتند و در عزاداری‌های محرم نیز ضوابط ستاد ملی را دقیقاً رعایت کردند، عموم مردم باید در مسائلی همچون نرفتن به سفرها و رعایت شیوه‌نامه‌ها، مراقبت جدی کنند تا از این بیماری خلاص شویم. پیش از سخنان فرمانده معظم
کل قوا، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌های افسری در سال گذشته بیان کرد و گفت: ناکامی‌های اخیر امریکا تنها بخشی از شکست‌های دشمن محسوب می‌شود و عصبانیت شیطان بزرگ و تلاش‌ها و تحرکات نظامی پرطمطراق اما توخالی دشمنان و عادی‌سازی روابط خیـ*ـانت‌بار برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تردیدی در برتری جبهه حق ایجاد نخواهد کرد.
در این مراسم که همزمان در همه دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح از طریق ارتباط تصویری دریافت می‌شد، امیر سرتیپ دوم اوجاقی فرمانده دانشگاه امام علی(ع)، سردار سرتیپ پاسدار غلامی فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) و سردار سرتیپ دوم بختیاری فرمانده دانشگاه علوم انتظامی امین گزارشی از فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها بیان کردند. قرائت سوگندنامه، اعطای پرچم توسط دانشجویان قدیم به جدید، اجرای سرود مشترک توسط دانشجویان مستقر در میدان از دیگر برنامه‌های مراسم مشترک دانش‌آموختگی نیروهای مسلح بود.

همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با کسب اجازه از فرمانده کل قوا به تعدادی از برگزیدگان دانشگاه‌های افسری جایزه، درجه و سردوشی داد.
خبرهای روز 22مهر
سه شنبه


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
خبرهای روز 23مهر
چهرشنبه

عرضه سهام شرکت‌های دولتی ادامه یابد



گروه اقتصادی | جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دیروز سه‌شنبه برگزار شد. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی از تلاش‌های انجام شده برای استفاده از منابع ارزی در خارج از کشور، گزارشی ارائه کرد و با تشریح توافقات خود با مسئولین عراق در سفر به این کشور، از تلاش‌های گسترده‌تر برای استفاده از منابع ارزی در سایر کشورها و گشایش‌های مفیدی که در این خصوص صورت گرفته، خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهوری پس از گزارش رئیس کل بانک مرکزی، با تأکید بر لزوم پیگیری جدی برای دسترسی و استفاده از منابع ارزی مسدود شده کشورمان در خارج از کشور گفت: هر چند تحریم‌های امریکا شرایط سختی برای تعاملات اقتصادی کشور ایجاد کرده است، اما با تلاش‌های انجام شده، استفاده از این منابع در حال افزایش است و تخصیص منابع به مصارف کالاهای اساسی و نیازهای تولیدی کشور استمرار خواهد یافت. در این جلسه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز از سفر خود به چین و دیدار و توافقات با مقامات این کشور در حوزه تبادلات مالی و پولی و روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل دریایی گزارشی ارائه کرد.
پیوند اقتصاد و دیپلماسی
رئیس جمهوری پس از این گزارش، با بیان اینکه توسعه اقتصادی همه کشورها به صورت ملموس با دیپلماسی اقتصادی گره خورده است، تصریح کرد: باید در این مقطع با تقویت اولویت‏‌های ارتباطی خود، با چین، کشورهای منطقه اوراسیا و همسایگان، در حوزه‌های مختلف از انرژی تا فناوری، برای توسعه روابط اقتصادی برنامه‌‌ریزی ویژه‌‏ای انجام دهیم. روحانی با اشاره به اینکه دولت به دنبال تسریع در پیگیری اجرای توافقات با کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه فعال شدن کمیسیون‏‌های مشترک اقتصادی با کشورهای هدف ضروری است و در اهداف اقتصادی تجارت با شرق و همسایگان، توجه به سـ*ـیاست صادرات‏ محور بودن باید در اولویت قرار گیرد. رئیس جمهوری همچنین گسترش همکاری با اتحادیه اوراسیا را از نظر اقتصادی قدم بسیار مهمی دانست و گفت: ایران علاوه بر ظرفیت تولید و تأمین واردات برخی از این کشورها، با توجه به قرار گرفتن در بهترین موقعیت ترانزیتی، می‌تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالاهای کشورهای عضو این اتحادیه باشد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید بر واگذاری سهام دستگاه‏‌های دولتی را نشان از عزم راسخ دولت برای بهینه‏‌سازی روند خصوصی‏‌سازی در کشور برشمرد و اطمینان داد که برنامه عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه بدون تردید ادامه خواهد یافت. روحانی اظهار داشت: برنامه عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه در راستای چابک‏سازی، اجرای سـ*ـیاست‌های کلی اصل 44 و حمایت از بازار سرمایه بویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال‏ مولد و در مجموع مردم‏ محور کردن اقتصاد، شفاف‏‏ سازی فعالیت‏‌های اقتصادی و زدودن فساد از بدنه اقتصاد انجام می‌گیرد. رئیس جمهوری در عین حال تأکید کرد که رونق، پویایی و فسادزدایی جدی از اقتصاد کشور و ایجاد فرصت برابر برای آحاد مردم از طریق تداوم عرضه سهام بنگاه‏‌های بزرگ و متوسط باید با یک طرح دقیق انجام گیرد که دولت چنین طرحی را تهیه کرده و با دقت و جدیت در حال اجرای آن است.او از مصادیق عینی این برنامه را عرضه سهام شرکت‌‏های بزرگ پتروشیمی، پالایشی، فلزی، بانکی، بیمه‏‌ای، خودرویی و زیرمجموعه‌های آنها برشمرد که از طریق عرضه مستقیم و صندوق‏‌های مالی قابل معامله (ای تی اف) و سایر روش‏‌ها تحقق پیدا کرده و این روند ادامه دارد. پس از گزارش وزیر راه و شهرسازی از پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت‌های حمل و نقل هوایی و ریلی، رئیس جمهوری برای رفع موانع و تسریع و تسهیل در پرداخت مالی و تسهیلات در نظر گرفته و مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا دستورات لازم را صادر کرد.
علاقه‌مند تقاضا نیاز ضروری بخش تولید
همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری صبح دیروز در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید علاقه‌مند تقاضا در بازار را از نیازهای ضروری بخش تولید برشمرد و گفت: باید با اتخاذ تدابیر و راهکارهایی نظیر اعطای تسهیلات خرید به مصرف کنندگان، زمینه علاقه‌مند تقاضا در بازار و به تبع آن رونق واحدهای تولیدی را فراهم کنیم. معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر نقش مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی در تحقق جهش تولید، از این دستگاه اجرایی خواست با برنامه‌ریزی دقیق، ضمن حفظ درآمدهای دولت، نقش مؤثرتری در تأمین مالی بخش تولید ایفا کند. وی همچنین تأمین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید را یکی از ضرورت‌های تحقق جهش تولید دانست و افزود: بانک مرکزی بر موضوع تأمین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید تمرکز جدی داشته باشد و راهکارهایی برای تأمین ارز مورد نیاز مواد اولیه بخش تولید تدوین کند. به گزارش پایگاه معاون اول ریاست جمهوری، جهانگیری با اشاره به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص اولویت‌دار بخشی از منابع بانکی به اولویت‌های بخش صنعت و معدن افزود: اختصاص تسهیلات و منابع بانکی به بخش‌های پیشران و اولویت دار می‌تواند منجر به ایجاد تحرک در سایر رشته‌های صنعتی شود. البته واحدهای تولیدی که با اولویت از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند باید متعهد به افزایش تولید باشند و نظام بانکی گزارش عملکرد مبلغ 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را که به این‌گونه واحدهای تولیدی اختصاص می‌یابد ارائه دهد. در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، رئیس اتاق بازرگانی و نمایندگان عضو کارگروه از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، پیشنهاداتی برای تأمین منابع ریالی بخش تولید از سوی دبیرخانه کارگروه رفع موانع جهش تولید مطرح شد. افزایش سقف اعتباری بنگاه‌های تولیدی برای تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز، افزایش سقف تسهیلات و تعهدات پرداختی برای ذینفع واحد توسط بانک‌ها و هدایت و تخصیص منابع بانکی به بخش‌های پیشران و اولویت‌های بخش صنعت و معدن از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اختصاص 500 هزار میلیارد ریال به وزارت صمت

در این جلسه پس از بحث و بررسی پیشنهادات مطرح شده، مقرر شد شورای پول و اعتبار افزایش سقف اعتباری بنگاه‌های تولیدی برای تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز به میزان 90 درصد فروش سال گذشته آنها اختصاص دهد. همچنین مقرر شد سقف تسهیلات و تعهدات پرداختی برای ذینفع واحد توسط بانک‌هایی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف مذکور برای آنها 3 درصد سرمایه ثبتی تعیین شده بود به 6 درصد پس از تصویب در شورای پول و اعتبار تغییر یابد. همچنین در راستای هدایت و تخصیص منابع بانکی به اولویت‌های بخش صنعت و معدن، مقرر شد بانک مرکزی نسبت به اختصاص 500 هزار میلیارد ریال به این بخش و تعیین سهمیه هر یک از بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات از طریق فرآیند سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به برنامه‌های تحقق جهش تولید اقدام و ابلاغ نماید.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

مأموریت تازه سپاه به روایت سردار سلامی

پس از دستور اخیر فرماندهی معظم کل قوا به رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر دراختیار قرار دادن ظرفیت حداکثری مراکز درمانی نیروهای مسلح به بیماران مبتلا به کرونا؛ سرلشکر حسین سلامی تأکید کرد که سپاه تمام ظرفیت‌ درمانی خود را برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی به میدان می‌آورد. به گزارش تسنیم، سرلشکر سلامی در جلسه گزارش‌گیری از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دستور اخیر مقام معظم رهبری در حاشیه ارتباط زنده ویدئویی با فرماندهان نیروها، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه‌های استانی و فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) گفت: براساس تدبیر و دستور مبارک مقام معظم رهبری متعهد هستیم که تمامی ظرفیت‌ها و امکانات درمانی سپاه اعم از بیمارستان‌های ثابت و سیار، امکانات تولید و توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی و مشارکت در غربالگری و کمک بسیج جامعه پزشکی به کادر ایثارگر و فداکار درمانی را به میدان آوریم. او گفت: در کنار این اقدامات کمک‌های مؤمنانه و توزیع بسته‌های معیشتی با هدف کاهش مشکلات مردمی که از کرونا و یا غیرکرونا دچار رنج معیشتی هستند، به‌طور مداوم انجام می‌پذیرد. سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ هم دراین جلسه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۰ میلیون ماسک و ۹۰۰ هزار سبد کالا توزیع شده است. وی افزود: قرار است دو میلیون ماسک هم در بسته‌های چهارتایی به قیمت هر بسته دو هزار تومان در ایستگاه‌های مترو بویژه ایستگاه‌های جنوب شهر توزیع شود. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) به فعالیت بسیج طلاب در امور غسل و کفن فوت‌شدگان کرونایی و همچنین پذیرش معتادان متجاهر مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: این افراد را ۱۴ روز بسـ*ـتری می‌کنیم و تحت درمان قرار می‌دهیم و بعد از آن به مراکز دیگر ارجاع داده می‌شوند. سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: ما بیمارستان صحرایی در شیراز آماده و به چالوس ارسال کردیم که استعداد ۷۴ تـ*ـخت بسـ*ـتری دارد و می‌تواند تا ۱۲۰ تـ*ـخت افزایش پیدا کند و تا ۳۳ روز در آنجا استقرار خواهد داشت. وی افزود: دومین بیمارستان صحرایی ما در برازجان استان بوشهر است که استعداد ۴۰ تـ*ـخت را دارد و ۵۰ روز مستقر خواهد بود؛ سومین بیمارستان هم در بوشهر است که استعداد ۴۰۰ تـ*ـخت دارد و ۶۲ روز مستقر خواهد بود؛ همچنین بیمارستان صحرایی صاحب‌الزمان(عج) در بندرعباس هم آماده ارائه خدمت است.فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: ما از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۹ هزار بسته معیشتی در قالب کمک مؤمنانه به محروم‌ترین نقاط استان‌ها ارسال کرده‌ایم.
وزارت دفاع در خدمت بیماران کرونایی

دیروز همچنین رئیس بیمارستان فوق تخصصی شهید چمران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از افزایش ۱۵۰ تـ*ـخت ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان شهید چمران خبر داد. به گزارش ایرنا، سید محمد خراسانی در حاشیه رونمایی از نخستین دستگاه سونوگرافی بومی کشور ساخت متخصصان صنعت دفاعی که با حضور سرتیپ قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع انجام شد، اظهار داشت: وزارت دفاع از همان بدو شیوع ویروس کرونا در کشور همپای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کنار سایر نیروهای مسلح، از سرریز دانش دفاعی خود جهت طراحی و تولید کیت‌های تشخیص کرونا، انواع ماسک‌های فیلتردار و یونی، مواد ضد عفونی و... استفاده کرد و توانست تمام وسایل و ابزار بهداشتی و درمانی مبارزه با ویروس کرونا را به تولید انبوه برساند. خراسانی تأکید کرد: ۲ سوله ورزشی با ظرفیت ۴۰۰ تـ*ـخت ویژه کرونا نیز برای شرایط بحرانی به ظرفیت بیمارستان افزوده شد و ان شاء‌الله تا ماه آینده نیز ۷۰ تـ*ـخت دیگر آماده بهره‌برداری خواهد بود.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

اقتصاد اندکی بهبود می یابد

گروه اقتصادی / صندوق بین‌المللی پول روز گذشته آخرین گزارش خود از برآورد اقتصاد جهانی پس از شیوع کووید 19 را منتشر کرد. براساس گزارش صندوق، رشد اقتصاد جهانی در سال 2020 به منفی 4.4 درصد خواهد رسید که اندکی نسبت به برآورد پیشین بهبود پیدا کرده است. با این‌حال این صندوق امیدوار است که در سال آینده میلادی رشد اقتصاد‌جهانی بهبود یابد و به 5.2 درصد برسد که اندکی از برآورد پیشین خود کمتر است. همچنین بنا بر گزارش این صندوق رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری به منفی 5 درصد و در سال آینده به مثبت 3.2 درصد خواهد رسید. این صندوق نرخ تورم ایران در سال‌جاری و سال آینده را 30 درصد و نرخ بیکاری را حدود 12 درصد برآورد کرده است که نسبت به برآورد قبلی صندوق اندکی بهبود پیدا کرده است. اما این صندوق برآوردهای تازه‌ای را هم درباره کرونا انجام داده است. این گزارش با استناد به سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که به علت بروز کرونا در سال‌جاری میلادی نزدیک به 400 میلیون شغل تمام وقت از دست رفته که حدود 155 میلیون شغل تمام وقت آن در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی بوده است.این صندوق بیشترین آسیب شغلی کرونا را مربوط به زنان می‌داند. در خصوص تجارت جهانی، گزارش صندوق حاکی است که در سال‌جاری میلادی رشد تجارت جهانی به دلیل کرونا منفی 10.4 درصد بوده اما در سال آینده بهبود می‌یابد و به بیش از 8درصد می‌رسد که 3 دهم درصد بیشتر از برآورد قبلی این صندوق است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,350
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

اقتصاد اندکی بهبود می یابد

گروه اقتصادی / صندوق بین‌المللی پول روز گذشته آخرین گزارش خود از برآورد اقتصاد جهانی پس از شیوع کووید 19 را منتشر کرد. براساس گزارش صندوق، رشد اقتصاد جهانی در سال 2020 به منفی 4.4 درصد خواهد رسید که اندکی نسبت به برآورد پیشین بهبود پیدا کرده است. با این‌حال این صندوق امیدوار است که در سال آینده میلادی رشد اقتصاد‌جهانی بهبود یابد و به 5.2 درصد برسد که اندکی از برآورد پیشین خود کمتر است. همچنین بنا بر گزارش این صندوق رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری به منفی 5 درصد و در سال آینده به مثبت 3.2 درصد خواهد رسید. این صندوق نرخ تورم ایران در سال‌جاری و سال آینده را 30 درصد و نرخ بیکاری را حدود 12 درصد برآورد کرده است که نسبت به برآورد قبلی صندوق اندکی بهبود پیدا کرده است. اما این صندوق برآوردهای تازه‌ای را هم درباره کرونا انجام داده است. این گزارش با استناد به سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که به علت بروز کرونا در سال‌جاری میلادی نزدیک به 400 میلیون شغل تمام وقت از دست رفته که حدود 155 میلیون شغل تمام وقت آن در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی بوده است.این صندوق بیشترین آسیب شغلی کرونا را مربوط به زنان می‌داند. در خصوص تجارت جهانی، گزارش صندوق حاکی است که در سال‌جاری میلادی رشد تجارت جهانی به دلیل کرونا منفی 10.4 درصد بوده اما در سال آینده بهبود می‌یابد و به بیش از 8درصد می‌رسد که 3 دهم درصد بیشتر از برآورد قبلی این صندوق است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و LIDA_M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا