خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغاز دور جدید با «سبک شناسی نظم»



مریم شهبازی
خبرنگار
برپایی مجازی سه‌شنبه‌های مشهور دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی اتفاق کمی نیست؛ آن‌هم در شرایطی که تا قبل از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا، امکان حضور در این کلاس برای همگان ممکن نبود. البته نه این‌که در پذیرش علاقه‌مندان گزینشی در کار باشد اما به‌هرحال بحث تنها یک کلاس با فضایی محدود و مشخص در میان بود؛ آنچنان‌ که حتی با در نظر گرفتن این‌که حاضران از نشستن بر کف کلاس، پای تخته و حتی ایستادن در راهرو هم نمی‌گذشتند بازهم برای تعداد کمی امکان بهره‌مندی از گفته‌های این استاد پیشکسوت فراهم می‌شد.
متفاوت از دیگر کلاس‌های دانشگاهی
کمی دور از تصور است که کسی علاقه‌مند به شعر و ادبیات فارسی باشد اما در وصف کلاس استاد شفیعی کدکنی و سه‌شنبه‌های دوست‌داشتنی‌اش نشنیده باشد. کلاسی که محدودیت‌های معمول دانشگاهی در رفت‌وآمد دانشجویان چندان شامل حال آن نمی‌شود و اغلب حاضران در آن را علاقه‌مندانی تشکیل می‌دهند که از دانشگاه‌های دیگر و حتی رشته‌های غیر مرتبط آمده‌اند. حالا بماند که گاهی از فارغ‌التحصیلی برخی از آنان حتی سال‌ها می‌گذرد؛ بااین‌حال شرح‌حال این سه‌شنبه‌ها متفاوت از دیگر کلاس‌های این روزهای دانشگاه‌هاست که اغلب بهانه‌ای هستند برای گرفتن مدرکی دانشگاهی و مشغول شدن به حرفه‌ای مرتبط. بازگردیم به چند سطر ابتدایی، همان بحث برپایی مجازی این سه‌شنبه‌ها که چند روزی است به یکی از خبرهای مهم میان علاقه‌مندان فرهنگ و ادب تبدیل‌ شده و شاهد بازنشر مداوم آن در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی هستیم. شیوع کرونا در کنار همه محدودیت‌هایی که طی ماه‌های اخیر سبب شده و از سویی آسیب‌هایی که شرایط نشأت گرفته از آن به بخش‌های مختلف جوامع زده منجر به بروز تغییراتی گاه مثبت هم شده است. از مصداق‌های خوشایند این موضوع می‌توان به‌همین کلاس سه‌شنبه‌های استاد شفیعی کدکنی اشاره کرد؛ اگر تا پیش‌ ازاین تعداد محدودی، بنابر ظرفیت کلاس از آن بهره‌مند می‌شدند حالا به لطف برپایی‌اش در فضای مجازی بدون هیچ محدودیتی، علاقه‌مندانی از سراسر کشور می‌توانند مخاطب گفته‌های این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران شوند. اگر هنوز فرصتی برای چک کردن شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها پیدا نکرده‌اید بد نیست بدانید طی روزهای گذشته خبری از طریق صفحه منتسب به شفیعی کدکنی و همچنین کانال تلگرامی او منتشر شد، مبنی بر این‌که از سیزدهم آبان ماه(روز گذشته)، کلاس‌ سه‌شنبه‌ها به روال سابق، منتهی در فضای مجازی برگزار می‌شود. به علاقه‌مندان هم وعده داده شد که صدای ضبط ‌شده این کلاس غیرحضوری از دو طریق یاد شده منتشر می‌شود.
به‌رغم درخواست برخی دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی مذکور برای پخش آنلاین کلاس، گویا چنین امکانی فراهم نیست و فعلاً بهتر است به‌همین صدای ضبط‌ شده اکتفا کنیم که البته همین هم به‌تنهایی اتفاق کمی نیست. با این‌حال در ادامه اطلاع‌رسانی‌ها که گویا از سوی برخی شاگردان استاد شفیعی کدکنی منتشر می‌شوند ازآنجایی‌ که پیش‌تر بخشی از کلاس سه‌شنبه‌ها در قالب پرسش و پاسخ برپا می‌شد در آینده درباره چگونگی طرح پرسش از سوی دانشجویان و دنبال‌کنندگان این کلاس اعلام می‌شود.
کلاس سه‌شنبه‌ها پیش‌تر، هر سه‌شنبه رأس ساعت 10 صبح برگزار می‌شد؛ در اطلاع‌رسانی‌ها وعده داده‌ شده بود که صدای ضبط‌ شده کلاس رأس همین ساعت در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام بارگذاری شود که دیروز، همزمان با برگزاری نخستین جلسه این گفته محقق شد. دوره برگزاری مجدد کلاس سه‌شنبه‌ها که در پی محدودیت‌های کرونا همچون دیگر فعالیت‌های آموزشی و حتی فرهنگی- هنری با تعطیلی مواجه شده بود با «سبک‌شناسی نظم» آغازشده که در گزارش امروز نگاهی هم به آن خواهیم داشت؛ البته ازآنجایی‌ که دسترسی به آن بدون هیچ پیش‌شرط و محدودیتی برای همه فراهم هست به اشاره مختصری اکتفا می‌کنیم.
آغاز دور جدید کلاس سه‌شنبه‌ها با کتاب «حیات‌النفوس»
نخستین جلسه برپایی مجازی این کلاس با گفته‌های استاد شفیعی کدکنی درباره چاپ تازه‌ای از «حیات‌النفوس» (فلسفه اشراق به زبان فارسی)، نوشته اسماعیل‌بن‌محمد‌ ریزی آغاز شد که به کوشش «محمدتقی دانش‌پژوه» منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است. هر چند که شفیعی کدکنی تأکید کرد هنوز چاپ تازه این کتاب را نخوانده و مبنای سخنان خود را بر چاپ قدیمی آن گذاشت.
آن‌طور که در توضیح بیشتر عنوان کتاب آمده، این نوشته درباره فلسفه اشراق است؛ هر چند که شفیعی کدکنی ضمن اشاره به گفت‌و‌گویی که سال‌ها قبل درباره چاپ پیشین کتاب با زنده یاد «عبدالحسین زرین کوب» داشته تأکید کرد که هر دو آنها معتقد بودند که «حیات‌النفوس» ارتباطی به حکمت اشراق ندارد.
این ادیب، پژوهشگر و شاعر در ادامه سخنانش از دلایلی گفت که در اثبات گفته‌اش دارد؛ به‌ گفته شفیعی کدکنی آنچه شیخ اشراق را از فخر رازی یا دیگر حکمای مشاء جدا می‌کند دو مسأله خاص است؛ نخست داستان‌های الیگوریک و تمثیلی است که مشخصه‌ای از ویژگی‌های شیخ اشراق و حکمت او به شمار می‌آیند؛ شاخصه‌ای که به‌ گفته او در این کتاب کوچکترین حضوری ندارد. اما بخش دیگری از مشخصه فلسفه شیخ اشراق را خلق پارادایم‌هایی از جمله «اﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪان» و«انوار اسپهبدی» دانست.
پارادایم‌هایی که به گفته شفیعی کدکنی معلوم نیست شیخ اشراق آنها را از کجا آورده! هرچند که گفت شاید بتوان آنها را برآمده از ذهن ایرانگرا و ملی‌گرای شیخ اشراق در برابر حکمت یونان و معاصر یونانیان دانست. در ادامه این جلسه او به حکمت فهلویون پرداخت و این‌که اصطلاح مذکور بعد از شیخ اشراق باب می‌شود و تا حاج ملاهادی سبزواری نیز ادامه پیدا می‌کند. افزون بر این شفیعی کدکنی از چرایی صحبت درباره این کتاب و مرتبط ندانستن آن به حکمت اشراق گفت و حتی تأکید کرد چرا این نگاه را هم نوعی سبک‌شناسی و مرتبط با عنوان دور جدی کلاس‌های سه‌شنبه می‌داند.
این شاعر و استاد ادبیات بعد از اتمام بحث کتاب مذکور، خطاب به شنوندگان کلاس خود از این گفت که قصد دارد از الفبا به سراغ سبک‌شناسی برود و ادامه کلاس را هم با این مبحث همراه کرد که در سبک‌شناسی باید به سراغ چه مسائلی رفت. از آنجایی‌ که فایل صوتی کامل جلسه نخست «سبک‌شناسی نظم» به شکل رایگان در دسترس همگان قرار دارد از ذکر بیشتر گفته‌های استاد شفیعی کدکنی اجتناب می‌کنیم و طبق اطلاع رسانی‌ها نوید ادامه آن را طی هفته‌های آینده می‌دهیم.‌


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
هرکسی رئیس جمهور امریکا شود سـ*ـیاست ما تغییر نمی‌کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (سه‌شنبه) در سخنان زنده و تلویزیونی، با تبریک خجسته سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) به‌ ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سـ*ـیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا افزودند: سـ*ـیاست حساب‌شده جمهوری اسلامی با رفت و آمد اشخاص در امریکا تغییری نمی‌کند. ایشان همچنین با تأکید بر تحرک و تلاش بیشتر مسئولان در سه زمینه «اقتصاد، امنیت و فرهنگ» گفتند: گرانی‌های اخیر واقعاً توجیهی ندارد و مسئولان باید با هماهنگی و جدیت این دشواری‌ها را از زندگی مردم بردارند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش نخست سخنانشان، برخی آیات قرآن کریم درباره نبی مکرم اسلام را دارای تناسبی روشن با وضع کنونی بشر خواندند و افزودند: خداوند در قرآن می‌فرماید رنج مردم بر پیامبر سخت و گران و آن حضرت عمیقاً مشتاق و دلسوز سرنوشت بشر است و امروز نیز که جامعه بشری بیش از همیشه، دچار رنج است، روح مطهر رسول اعظم، از این درد و رنج بشر، آزرده است و مانند پدری مهربان، به‌دنبال هدایت و خوشبختی جوامع بشری است. ایشان با یادآوری سوء‌استفاده مستکبران از علم و فناوری برای مقاصد شومی نظیر بی‌عدالتی، جنگ‌افروزی، شرارت و غارت منابع ملت‌ها افزودند: فرعون فقط در محدوده مصر بیداد می‌کرد اما فرعون امروز جهان یعنی امریکا با استفاده از پیشرفت‌های علمی، به کشورهای دیگر لشکرکشی می‌کند و جنگ، ناامنی و تاراج به راه می‌اندازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دشمنی و معارضه همه‌جانبه استکبار و صهیونیزم با اسلام افزودند: آخرین نمونه این دشمنی خبیثانه، دشنام به چهره نورانی پیامبر اعظم به زبان کاریکاتور و حمایت رئیس‌جمهوری فرانسه از این اقدام زشت بود که بار دیگر نشان داد پشت سر اینگونه مسائل دست‌های پنهانی وجود دارد. ایشان افزودند: می‌گویند یک آدم کشته شده است، خب برای او ابراز تأسف و محبت کنید؛ چرا صریحاً از آن کاریکاتور خبیثانه حمایت می‌کنید؟ حمایت تلخ و زشت دولت فرانسه و برخی کشورهای دیگر نشان می‌دهد پشت این کارهای موهن، مانند برهه‌های قبل یک تشکیلات و برنامه‌ریزی وجود دارد. رهبر انقلاب اسلامی، اعتراض و خشم سراسری امت اسلامی در قبال توهین به ساحت نورانی پیامبر اسلام را نشان‌دهنده زنده بودن امت اسلامی برشمردند و افزودند: البته بر خلاف غالب دولت‌ها، برخی دولتمردان جهان اسلام، باز هم حقارت خود را نشان دادند و به این کار زشت اعتراضی نکردند.
تشریح حقوق بشر ادعایی فرانسه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اقدام دولت فرانسه در ربط دادن حمایت از این کاریکاتور اهانت‌آمیز به آزادی بیان و حقوق بشر افزودند: دولتی این ادعا را می‌کند که خشن‌ترین و وحشی‌ترین تروریست‌های جهان را که دستشان به خون هزاران نفر از مردم و ده‌ها تن از مقامات ایرانی آلوده است در کشور خود جا داده، در طول جنگ تحمیلی بیشترین حمایت‌ها را از گرگ خونخواری مثل صدام به عمل آورده و در شنبه‌های اعتراض، مردم کشور خود را سرکوب می‌کند و همزمان دم از آزادی و حقوق بشر می‌زند. رهبر انقلاب اسلامی دفاع رئیس‌جمهوری و دولت فرانسه از وحشیگری فرهنگی و عمل جنایتکارانه آن کاریکاتوریست و دفاع آن کشور از منافقین و صدام را دو روی یک سکه دانستند و افزودند: ماجرای اخیر که در سال‌های قبل نیز در قالب اهانت به قرآن و پیامبر عزیزاسلام در امریکا و کشورهای اروپایی تکرار شد، نشان‌دهنده ذات ظلمانی و وحشی‌ تمدن غرب است. ایشان تأکید کردند: البته همچنان‌که رجاله‌های مکه و طائف در صدر اسلام نتوانستند نام مقدس پیامبر را پنهان کنند، امروز نیز این تلاش‌های شوم راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند بر شرافت، جلالت و عظمت خاتم‌المرسلین هیچ خدشه‌ای وارد کند.
انتقاد از عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان در تبیین اهمیت درک‌نشده هفته وحدت، حوادث خونین برخی کشورهای اسلامی نظیر سوریه، عراق، لیبی، یمن و افغانستان را یادآوری کردند و افزودند: آن زمان که امام راحل عظیم‌الشأن ایام میلاد پیامبر خاتم را هفته وحدت اعلام کرد، خیلی‌ها عمق و اهمیت این اقدام را درک نکردند اما امروز روشن شده که وحدت جهان اسلام چقدر گران‌قیمت است و اگر محقق شده بود، می‌توانست مانع وقوع بسیاری از اختلافات و جنگ‌های خونین در منطقه شود. ایشان در همین زمینه، اقدام خبیثانه برخی کشورها را در عادی‌سازی رابـ*ـطه با رژیم غاصب صهیونیستی به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: این افراد فاسد از کار ذلیلانه خود ابراز خرسندی و به آن افتخار هم می‌کنند اما بدانند که کوچک‌تر از آن هستند که به مسأله فلسطین پایان دهند و بدون تردید رژیم غاصب، قاتل و جنایتکار از بین می‌رود و فلسطین از آن فلسطینیان می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه آن روز، اهمیت ابتکار امام بزرگوار یعنی «اتحاد مذاهب اسلامی در جهت‌گیری‌های کلی» به‌درستی درک نشد اما دشمن با فهم خطر این سـ*ـیاست در کم کردن نفوذش، برنامه‌های عملیاتی برای مقابله با آن طراحی و اجرا کرد.
ایشان، «راه‌اندازی مراکز تولید اندیشه‌های ضد تقریبی»، «ایجاد گروه‌های تکفیری مثل داعش» و «به جان هم انداختن افراد غافل» را از جمله برنامه‌های عملیاتی دشمن برای خنثی کردن وحدت دانستند و افزودند: البته گنـ*ـاه برخی از دولت‌های منطقه و رؤسای آنها که از گروه‌های تروریستی پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کردند، از افرادی که با تعصب و جهالت به این گروه‌ها پیوستند بیشتر است و در این قضیه جرم اصلی را امریکایی‌ها و سعودی‌ها مرتکب شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جرم دیگر امریکایی‌ها را لشکرکشی به کشورهای مسلمان مانند افغانستان و سوریه خواندند و گفتند: در عراق جوانان با غیرت اجازه نفوذ به امریکایی‌ها نخواهند داد چرا که نتیجه حضور امریکا در هر نقطه از جهان چیزی جز ایجاد ناامنی، تخریب، جنگ داخلی و مشغول‌سازی دولت‌ها نبوده است. ایشان علاج حوادث تلخ جهان اسلام همچون «جنگ پنج‌ساله در یمن و بمباران قساوت‌آمیز مردم به‌دست سعودی‌ها» یا «دهن‌کجی چند دولت ذلیل به امت اسلامی با نادیده‌انگاری مسأله فلسطین» را در گروی اتحاد مسلمانان دانستند و تأکید کردند: گرفتاری‌ها و مشکلات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی از کشمیر تا لیبی به برکت وحدت امت اسلامی برطرف خواهد شد.
تسخیر سفارت امریکا عین عقلانیت بود
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به
۱۳ آبان و سالگرد اقدام دانشجویان خط امام در تسخیر لانه جاسوسی امریکا در سال ۱۳۵۸ گفتند: این روز مظهر استکبارستیزی ملت ایران و آن کار دانشجویان، اقدامی نمادین و بجا در مبارزه با استکبار بود. ایشان رژیم استکباری امریکا را جامع صفات زشت مانند جنگ‌افروزی، تروریست و تروریست‌پروری، مداخله‌گری، فساد و انحصارطلبی دانستند و افزودند: اقدام دانشجویان در مقابله با چنین پدیده‌ای، عین عقلانیت بود و تسلیم‌شدن و زیر بار زور رفتن ضد عقلانیت است. رهبر انقلاب اسلامی حرکت انقلابی دانشجویان در
۱۳آبان را حرکتی دفاعی و کاملاً عقلانی خواندند و گفتند: ما شروع‌کننده اقدام در مقابل امریکایی‌ها نبودیم بلکه بعد از پیروزی انقلاب، آنها بودند که با صدور قطعنامه در کنگره، راه‌اندازی گروه‌های تروریستی، طراحی و حمایت از کودتا و تمهیدات گسترده جاسوسی در سفارت خود، دشمنی با ملت ایران را شروع کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: برخی تصور می‌کنند که اگر دولتی تسلیم خواسته‌ها و سـ*ـیاست‌های امریکا شود، سود و بهره خواهد برد درحالی‌ که دولت‌های تسلیم در برابر زورگویی‌های امریکا، بیشترین ضربه را خورده‌اند و گرفتاری‌های آنها بیشتر شده است.
اتفاقات امریکا ارتباطی با ما ندارد
ایشان با تأکید بر اینکه سـ*ـیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال امریکا، حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کردند: ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سـ*ـیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی اوضاع رژیم امریکا را تماشایی خواندند و افزودند: رئیس‌جمهوری که اکنون بر سر کار است و قرار است انتخابات را برگزار کند می‌گوید این، متقلبانه‌ترین انتخابات امریکا است و رقیب او هم می‌گوید، ترامپ قصد تقلب وسیع دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این وضع را نمونه‌ای از چهره کریه لیبرال دموکراسی دانستند و گفتند: جدای از اینکه چه کسی در امریکا بر سر کار بیاید، اوضاع کنونی نشانگر انحطاط شدید مدنی، سـ*ـیاسی و اخلاقی در امریکا است و این، موضوعی است که صاحبان فکر و اندیشه در امریکا به آن اذعان می‌کنند. ایشان سرانجام چنین نظام سـ*ـیاسی را اضمحلال و انهدام خواندند و تأکید کردند: البته اگر برخی بر سر کار بیایند این انهدام زودتر انجام خواهد شد و اگر برخی دیگر به قدرت برسند ممکن است قدری به تأخیر بیفتد اما سرنوشت محتوم، نابودی است.
رهبر انقلاب اسلامی علت اصلی دشمنی امریکا با نظام اسلامی ایران را زیر بار سـ*ـیاست‌های ظالمانه نرفتن و به رسمیت نشناختن سلطه آنها دانستند و تأکید کردند: این دشمنی ادامه خواهد داشت و تنها راه برطرف کردن آن، این است که طرف مقابل از این تصور که بتواند به ملت و دولت ایران ضربه اساسی وارد کند، مأیوس شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مأیوس شدن دشمن را منوط به قوی‌شدن و تقویت ابزارهای قدرت واقعی دانستند و گفتند: البته ملت ایران واقعاً و انصافاً در برابر فشارها و مشکلات خوب ایستادگی کردند اما برای قوی شدن، مسئولان باید در سه بخشِ اقتصاد، امنیت و فرهنگ، تحرک بیشتر و جدی‌تری داشته باشند.
بسیاری از گرانی‌ها توجیه ندارد
ایشان درخصوص مقوله اقتصاد خاطرنشان کردند: در زمینه اقتصاد به هیچ‌وجه نباید نگاه به بیرون باشد. البته این به معنای ارتباط نداشتن با خارج نیست بلکه ارتباط باید باشد ولی به‌دنبال علاج مشکلات در داخل باشیم و یکی از راه‌حل‌های اصلی هم افزایش تولید است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در زمینه اقتصاد باید یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته انجام گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مقوله امنیت گفتند: برای تأمین امنیت خارجی و طمع نکردن دشمنان، باید ابزارهای دفاعی همچون موشک، پهپاد و هواپیما همچنان تقویت شوند و برای تأمین امنیت داخلی نیز دستگاه‌های مربوطه مراقب مسأله نفوذ باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص فرهنگ نیز مسئولان فرهنگی را به تلاش هوشمندانه فراخواندند.
سرزمین‌های تصرف شده جمهوری آذربایجان باید آزاد شود
ایشان در بخش پایانی سخنانشان، به جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدیدکننده امنیت منطقه است، گفتند: این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمین‌ها و رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب دو طرف را نیز مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تروریست‌هایی که براساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
کام شیرین صنعت با آب شور دریا

رضا اردکانیان
وزیر نیرو
همــــزمان با رشــــد جمعیت و توسعه اقتصادی در جهان، تأمیــــن پایــــدار آب همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی مطرح بوده و این مسأله در گزارش‌های سالیان اخیر نهادهای بین‌المللی معتبر بخوبی آشکار شده است. واقع شدن ایران نیز در کمربند خشک و نیمه‌خشک دنیا، توزیع نامناسب بارش در پهنه سرزمین، رشد جمعیت و افزایش نیاز بخش‌های مختلف مصرف باعث تمرکز بیشتر تصمیم‌گیران بخش آب کشور بر سازوکارهایی جهت ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب و حصول اطمینان از تأمین آب پایدار برای مصارف معقول شده است. در شرایط حاضر یکی از سـ*ـیاست‌های اصلی وزارت نیرو جهت حل مشکل کمبود منابع آب مورد نیاز در حوضه‌های کم‌آب کشور، علاوه‌ بر انجام فعالیت‌های مرتبط با مدیریت مصرف و تلاش برای اعمال سـ*ـیاست‌های مدیریت تقاضا، استفاده از ظرفیت آب‌های غیرمتعارف (پساب‌ها، آب‌های شور و لـ*ـب‌شور درون سرزمینی و نمک‌زدایی آب دریا و انتقال آن به مناطق کم‌آب و ...) و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب در حوضه‌های آبریز است. سـ*ـیاست کلی وزارت نیرو در همه کشور در درجه اول مبتنی بر «سازگاری با کم‌آبی» و به تبع آن تهیه و اجرا شدن برنامه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی است. این سـ*ـیاست از اواخر سال 1396 با صدور مصوبه‌ای از سوی دولت پیگیری شده است.
بهره‌برداری از آب دریا، بدون نمک‌زدایی یا با نمک زدایی، ذیل و در ادامه سـ*ـیاست سازگاری با کم‌آبی اجرا می‌شود.
استفاده از آب دریا در سه دسته صورت می‌گیرد: دسته اول: طرح‌های برداشت و استفاده از آب دریا بدون نمک‌زدایی در استان‌های ساحلی برای مصارف آبزی‌پروری و خنک کردن برج های نیروگاه‌ها؛ دسته دوم: طرح‌های برداشت آب از دریا و نمک‌زدایی آن برای مصرف در استان‌های ساحلی و دسته سوم: طرح‌های برداشت آب از دریا و نمک‌زدایی آن برای انتقال به استان‌های غیرساحلی.
تصویب طرح‌های دسته سوم مشمول دو شرط بسیار اساسی است: اول، طراحی و تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف و تقاضا در استان‌های مقصد و دوم، عدم استفاده از منابع مالی دولتی و صرفاً استفاده از منابع مالی بخش غیردولتی برای نمک‌زدایی و انتقال آب.
مطالعات مربوط به انتقال آب دریا در قالب طرح مطالعه تأمین و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مرکز فلات ایران، نشان می‌دهد در افق سال 1425، در تأمین نیاز آبی صنایع این استان‌ها با استفاده از منابع آب متعارف درون سرزمینی، معادل 900 میلیون مترمکعب کسری وجود خواهد داشت که تأمین آن از آب نمک‌زدایی شده دریا برنامه‌ریزی شده است.
فردا پنجشنبه 15 آبان 1399 مرحله اول از طرح نمک‌زدایی و انتقال آب دریا برای برخی مصارف صنعتی در استان‌های کرمان و یزد از خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود. این طرح در سه قطعه، آب لازم برای صنایع معدنی گل‌گهر سیرجان (40 میلیون مترمکعب) و شرکت مس سرچشمه (30 میلیون مترمکعب) در استان کرمان و شرکت معدنی چادرملو و سایر صنایع (20 میلیون مترمکعب) در استان یزد را تأمین می‌کند. همچنین تأمین‌کننده آب شرب و صنعت به میزان 50 میلیون مترمکعب برای استان هرمزگان و مصارف شرب و بهداشت روستاهای مسیر انتقال به میزان 10 میلیون متر مکعب در استان‌های کرمان و هرمزگان است. این طرح گام بلندی به سمت تأمین آب لازم برای توسعه صنعتی در استان‌های دارای مواد و صنایع معدنی است. طول قطعه اول این طرح 303 کیلومتر از تأسیسات نمک‌زدایی تا معدن گل‌گهر، طول قطعه دوم 150 کیلومتر از معدن گل‌گهر تا مس سرچشمه و قطعه سوم به‌طول 370 کیلومتر از میانه قطعه دوم تا مجتمع فولاد اردکان یزد است.
طرح شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به استان‌های یزد و کرمان، نتایج سیاستی درستی را آشکار می‌سازد که همگی شایسته توجه هستند. اول آنکه، کم‌آبی تقدیر جغرافیایی ایران است و یافته‌های جدید نشان می‌دهد با تشدید تغییر اقلیم، کم‌آبی در بخش‌های زیادی از کشور فزونی خواهد شد. دست یافتن به اقتصادی توسعه‌یافته و دو یا سه برابر کردن تولید ناخالص داخلی با توجه به این کم‌آبی تاریخی و جغرافیایی و تشدید آن و نیز توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش‌ها، مستلزم ارتقای بهره‌وری در استفاده از منابع طبیعی و اصلاح نظام برنامه‌ریزی توسعه در کشور و ازجمله توجه عمیق و بنیادین به مقوله آمایش سرزمین است.
دوم، نظام مدیریت منابع آب کشور همه گزینه‌های شناخته‌شده با توجه به فناوری در دسترس انسان برای غلبه بر کم‌آبی و البته تثبیت حیات مسکون در مناطق مختلف کشور را مد نظر دارد. گزینه استفاده از نمک‌زدایی و انتقال منابع آب دریا (به‌عنوان منابع آب غیرمتعارف و برون سرزمینی) نیز به همین ترتیب یکی از گزینه‌هاست که مشروط به پیشرفت در مسیر مدیریت مصرف و تقاضا و تأمین منابع مالی از سوی بخش غیردولتی، قابل استفاده است.
سوم، هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای نمک‌زدایی و انتقال و هزینه تأمین انرژی برای پمپاژ آب از سطح دریا به سایر مناطق و عملیات انتقال، سبب می‌شود قیمت تمام شده هر متر مکعب آب شیرین انتقالی به قرار اطلاع بین 1.5 تا 3.4 یورو در نوسان باشد. این قیمت آب شیرین انتقالی بدان معناست که عمدتاً برای مصارف صنعتی توجیه دارد. این محاسبات نشان می‌دهد سازگاری با کم‌آبی برای مدیریت خردمندانه منابع آب برای مقاصد کشاورزی و شرب در همه استان‌ها بشدت ضروری است و برنامه‌ای که از سال 1396 برای سازگاری با کم‌آبی در دستور کار قرار گرفته باید با تمام توان و جدیت پیشرفت کرده و اجرا شود. بدیهی است تأمین آب مورد نیاز شرب و بهداشت مردم در تمامی مناطق سرزمین به هر طریق ممکن و مقدور اولویت اصلی است.
آخرین آمارهای داخلی و بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران را حدود 450 میلیارد دلار نشان می‌دهد. تردیدی نیست که این میزان تولید ناخالص داخلی برای تبدیل شدن به کشوری با سطح رفاه نسبی، کاهش شدید فقر و دارای قدرت اقتصادی قابل توجه در سطح منطقه و جهان، کافی نیست. تبدیل شدن به کشوری با حداقل 1000 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و قرار گرفتن در بین 10 اقتصاد برتر جهان که همگی تولید ناخالص داخلی بالاتر از 1500 میلیارد دلار دارند، ملزومات بسیاری می‌طلبد، اما یک لازمه بسیار بنیادین آن، شیوه استفاده از منابع محیط‌ زیستی است. دو یا سه برابر شدن تولید ناخالص داخلی ایران هر ملزومی در عرصه سـ*ـیاست اقتصادی، سـ*ـیاست داخلی یا خارجی داشته باشد، یک اصل مهم را نیز به‌همراه دارد: استفاده بهره‌ور از منابع محیط‌ زیستی و بویژه منابع آب. خلق ثروت باید با حداکثر بهره‌وری صورت گیرد تا محدودیت‌های منابع طبیعی به محدودیت‌های رشد تبدیل نشوند.
طرح نمک‌زدایی و انتقال آب دریا در درجه اول نشان‌دهنده دوراندیشی سیاستی کشور برای کسب فناوری لازم جهت نمک‌زدایی، تحقق ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فناورانه کشور حتی در شرایط تحریم و ظرفیت‌های همکاری بخش خصوصی و دولت برای طرح‌های توسعه منابع آب و استفاده‌های صنعتی است. این طرح در درجه دوم، اهمیت سازگاری با کم‌آبی و درک کردن هر قطره از آب تجدیدپذیری را نشان می‌دهد که سالانه بالغ بر 85 میلیارد متر مکعب آن در کشور مصرف می‌شود. ارزش اقتصادی 85 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیری که سالانه در کشور مصرف می‌شود اگر با مقیاس آب نمک‌زدایی و منتقل‌شده از دریا معادل‌سازی شود (میانگین 1.5 تا 3.4 یورو در هر مترمکعب) معادل 208 میلیارد یورو در سال است. این برآوردی تقریبی از ارزش آبی که سالانه در ایران مصرف می‌شود ما را نسبت به هر قطره آب و ضرورت استفاده بهره‌ور از آن آگاه می‌سازد. این آگاهی و اقدام متناسب با آن ‌را برای رسیدن به اقتصادی 1000 تا 1500 میلیارد دلاری نیاز داریم.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های دروازه شرق آسیا

سهیلا یادگاری
خبرنگار
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید براینکه هند تعهدات خود را در بندر چابهار اجرا کرده است، گفت: امسال سری اول تجهیزاتی که تأمین آن در تعهد هند است وارد چابهار می‌شود.
توسعه و تجهیز بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در چند سال اخیر به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. با معافیت این بندر از تحریم، اقبال کشورهای منطقه و بویژه هند به انتقال کالا از طریق چابهار افزایش یافت. بندر چابهار به شکل مستقیم و بی‌واسطه به اقیانوس هند دسترسی دارد. به همین دلیل چابهار بندری استراتژیک و واسطه‌ای برای تجارت میان کشورهای جنوب و شمال و همچنین تجارت و تبادل کالا از هند به افغانستان است. از این‌رو سال 1395 قراردادی سه‌جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال و جنوب امضا شد. هند همچنین با امضای قراردادی با ایران به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار است. هند با این توافق برای یک سال و نیم، کنترل توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار را تا زمان اجرایی شدن قرارداد اصلی بین دو کشور، یعنی توسعه این بندر به دست هندی‌ها با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلار به مدت 10 سال، در اختیار دارد.
ادامه طرح توسعه با حضور هندی‌ها
اما اخیراً خبرهایی در مورد احتمال خروج هند از توسعه بندر شهید بهشتی در رسانه‌ها منتشر شده است. خروج هند از سرمایه‌گذاری در ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را بیشتر کرد اما محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و‌گو با «ایران» این خبرها را رد کرد و از ادامه حضور هندی‌ها در توسعه چابهار خبرداد.
راستاد افزود: قرارداد بهره‌برداری موقت با اپراتور هندی برقرار است و قرارداد BOT (دائمی) با هندی‌ها به سمت فعال شدن پیش می‌رود.با توجه به قرارداد دو کشور، امسال سری اول تجهیزاتی که تأمین آن در تعهد هند است وارد بندر شهید بهشتی می‌شود. درخصوص توسعه چابهار، قرار است توسعه یک فاز از ۴ فاز توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط اپراتور هندی انجام شود. طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تأمین تجهیزات در قالب دو قرارداد موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره‌برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. مدت قرارداد اصلی ۱۰ سال است و فعال و اجرایی شدن قرارداد اصلی با شرکت اپراتور هندی بعد از اجرای کامل قرارداد موقت است.
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به آغاز فعالیت اپراتور هندی در توسعه بندر شهید بهشتی تأکید کرد: روند همکاری با هندی‌ها در چابهار ادامه دارد. فعالیت هندی ها در بندر چابهار به این صورت است که فعلاً قرارداد موقت اجرا و بعد از آن قرارداد دائم 10 ساله به‌صورت BOT فعال می‌شود. به گفته راستاد در حال حاضر ترانزیت کالاهای هندی از چابهار به افغانستان در دستور کار است. از سال 2018 تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا و حدود ۸ هزار و ۲۰۰ کانتینر از چابهار به افغانستان ترانزیت شده است و انتقال کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار سرعت گرفته است. با توجه به تمدید معافیت هند از تحریم‌های امریکا در توسعه بندر چابهار، فعالیت اپراتوری هندی در این بندر همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه هند از کریدور ترانزیتی چابهار و تجارت با ایران و افغانستان به آسیای مرکزی، کشورهای CIS و اروپا دسترسی خواهد داشت، وزارت کشتیرانی هند اخیراً اعلام کرده که تخفیف ۴۰ درصدی برای حمل بار میان این کشور و بندر چابهار را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده و این کشور همچنین بر تداوم همکاری با ایران در تکمیل پروژه بندر چابهار تأکید دارد.
سرمایه‌گذاری داخلی
علاوه بر سرمایه‌گذاری هند در پروژه توسعه بندری چابهار، همچنین سرمایه‌گذاری‌های داخلی در این بندر اجرا می‌شود.مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به سرمایه‌گذاری داخلی در بندرچابهار گفت: بر این اساس 11 پروژه جدید امروز در بندر چابهار با تأمین سرمایه 416.4 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. راستاد افزود: پروژه‌هایی که امروز در بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح و بهره‌برداری از آن شروع می‌شود 11 پروژه در مجموع با اعتبار 416 میلیارد و 400 میلیون تومان است که تأمین آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است.
افتتاح و بهره‌برداری از 6 باب باسکول و گیت‌های ورود و خروج، انبار چندمنظوره کالا، پروژه برق‌رسانی و آبرسانی، ترمینال کانتینری و ترمینال کانتینر یخچالی، چند طرح از پروژه‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است که معاون وزیر راه و شهرسازی به آنها اشاره کرد.
امروز همچنین عملیات اجرایی چند پروژه دیگر در این بندر آغاز می‌شود که ساخت سیلوی غلات 100 هزار تنی با اعتبار 3 هزار میلیارد ریال و جمع‌آوری اسکله نصب سریع، لایروبی و تحکیم بسـ*ـتر فاز 2 بندر شهید رجایی چابهار با اعتبار 750 میلیارد ریال از جمله طرح‌های مهم است.
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از شروع 4 پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در مجموع سرمایه بیش از یک هزار میلیارد تومان در مجموعه بندری چابهارو بندر شهید رجایی خبر داد.
درخصوص اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بنادر تأثیر بسزایی در جذب کالا و ترافیک کشتی در بنادر دارند. در این راستا اولویت بندر چابهار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بوده است. به‌طوری که طی چهار سال گذشته بالغ بر ۱۸ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد گردیده است.
آقایی افزود: این پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمدتاً در زمینه احداث انبار نگهداری کالاهای عمومی و فله خشک، مخازن نگهداری کالاهای نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی، تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد نفتی، خدمات شست‌و‌شو و ضدعفونی کامیون‌ها و... بوده است. در واقع ساخت و بهره‌برداری این پروژه‌ها باعث افزایش توان عملیاتی و لجستیکی بندر و ایجاد جریان روان کالا و جذب ترافیک کشتی به بندر خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری که قرارداد آنها منعقد گردیده است، براساس برنامه زمانبندی ارائه شده در طرح‌های توجیهی مربوطه در حال اجراست. با وجود این نوسانات نرخ ارز و همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهانی از مهم‌ترین موانع و چالش ‌های پیش روی پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که احتمالاً بر روند پیشرفت این پروژه‌ها تأثیر‌گذار خواهد بود.
رسوب کالا در چابهار نداریم
از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان بنادر همچنین به مشکل ماندگاری کالاها و بویژه کالاهای اساسی در بنادر اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالا و توسعه چابهار، ماندگاری کالا در این بندر کمتر از بنادر دیگر است.در توسعه چابهار اقداماتی که انجام شده در ایجاد ظرفیت و ساخت روبناها مؤثر بوده است. به همین دلیل بیشترین رشد تخلیه و بارگیری کالا را در بندر چابهار داریم. تقاضای زیادی برای این بندر وجود دارد و ظرفیت‌های ایجاد شده می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.به این ترتیب نقش چابهار در حمل‌ونقل بیشتر از گذشته شده است.
دستورالعمل جدید ترخیص کالا
به گفته راستاد در بنادر در بخش حمل و نقل، عملیات بارگیری، ورود کشتی‌ها، تخلیه از اسکله و انتقال به انبارهای نگهداری هیچ مشکلی وجود ندارد و تخلیه کالا با سرعت انجام می‌شود. اما برای مشکل ترخیص کالاها از گمرک بنادر و تسریع در سایر فرآیندها، هماهنگی‌هایی در دستور کار است که با ابلاغ آن مرحله خروج کالا از انبارها سرعت می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر8 میلیون تن کالا در بنادر تجاری موجود است که نیمی از آن کالاهای اساسی است.همچنین 100 هزار TUE کانتینر هم در حال حاضر در بنادر موجود است. اما به همه این کالاها نمی‌توان رسوبی گفت. بخشی از آن موجودی کالا است که وارد بندر و سپس از بندر خارج می‌شود و جریان معمول کار است و بخش کمی هم کالاهایی است که رسوبی شده است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
تهیه4 طرح در دولت برای کمک به معیشت مردم

علی ربیعی، سخنگوی دولت از طراحی و دنبال کردن حداقل 4 طرح مهم برای کمک به معیشت مردم در دولت خبر داد که بخشی از آن در قالب بودجه ۱۴۰۰ و بخشی دیگر در بودجه امسال عملیاتی می‌شود.
به گزارش ایرنا، ربیعی در ارتباط ویدئویی با استودیوی شبکه خبر با بیان اینکه دولت برای کم‌ کردن فشار بر زندگی مردم، سـ*ـیاست‌هایی را به طور روزمره اتخاذ می‌کند، اتخاذ تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و برنامه ریزی برای کمک به دهک‌های پایین را از جمله این سـ*ـیاست ها برشمرد و گفت: در یکی از این 4 طرح مورد اشاره، مکاتبات انجام‌شده و اجازه گرفته شده که امیدوارم در یکی دو هفته جاری آن را عملیاتی کنیم.
احداث مدرسه شبانه روزی دخترانه در نیک شهر
همچنین سخنگوی دولت روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد که در جریان این سفر، کلنگ ساخت دبیرستان شبانه‌روزی دخترانه در روستای دستگرد شهرستان نیک‌شهر این استان به زمین زده شد. این مجتمع شبانه‌روزی نیز با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی و زیربنای هزار و ۲۵۰ مترمربع ساخته می‌شود. ربیعی در این مراسم با اشاره به اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه روستایی، از جمله گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، آب، برق و گاز، اهتمام دولت نسبت به توانمندسازی بانوان را نیز جدی دانست و افزود: در سطح ملی، ۳۳ درصد پست‌های مدیریتی دولت در اختیار بانوان است.
سخنگوی دولت در ادامه با حضور در روستای زَهَک شهرستان نیک شهر، دستور احداث مجتمع پرورش محصولات گلخانه‌ای را اعلام کرد. او گفت: اولین مجتمع گلخانه‌ای کشت هیدروپونیک سبزی و میوه‌های گرمسیری به مساحت ۵ هکتار با سرمایه ۷ میلیارد تومان ساخته خواهد شد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس ‌جمهوری همچنین با حضور در چابهار ضمن بازدید از مناطق حاشیه‌نشین و بازار صنایع دستی و صنایع پرورش طیور این منطقه، اظهار کرد: جهت‌گیری اصلی دولت مبتنی بر توسعه و توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد تعاونی‌ها و اجتماعات محلی، اشتغال‌های ارزان‌قیمت برای مردم منطقه و زنجیره‌کردن تولیدات روستایی است. هدف باید دستیابی به وضع بهتر برای خانواده‌ها و ارتقای کنش‌های فردی و جمعی در سطح محلی باشد.
سخنگوی دولت تأکید کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های اجراشده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال روستایی و عشایری بوده که در این طرح بیشترین سهم به استان سیستان و بلوچستان رسیده است.
این دومین سفر سخنگوی دولت به استان سیستان و بلوچستان در دو ماه گذشته است و هدف آن نیز «سرعت‌بخشی به برنامه‌های توسعه استان» اعلام شده است. آمارها نشان می‌دهد بودجه عمرانی دولت در ۶ سال گذشته (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸) برای استان سیستان و بلوچستان ۱.۴ برابر بیشتر از ۳۵ سال پیش از آن بوده و به ۱۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان رسیده است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
حمله تروریستی داعش به دانشگاه کابل


شمار کشته شدگان حادثه تروریستی دانشگاه کابل به 35 نفر رسید و 50 نفر دیگر نیز در بیمارستان بسـ*ـتری هستند. با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت طالبان در این حمله، داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. به گزارش رویترز، این حمله پیش از ظهر دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که جمعی از دانشجویان و اساتید ایرانی و افغانستانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب مشترک حضور داشتند. مهاجمان که سه نفر بودند پس از انفجار ورودی دانشگاه با اسلحه وارد محوطه و کلاس‌ها شدند و دانشجویان را به رگبار بستند. شماری از اساتید و دانشجویان نیز که برای فرار از پنجره‌ها به پایین پریدند با جراحات و شکستگی‌هایی بسـ*ـتری هستند. این حمله وحشیانه با ورود نیروهای امنیتی افغانستان و کشته شدن ضاربان پایان یافت. این دومین حمله‌ای است که در دو هفته گذشته به مراکز آموزشی کابل شده و دولت افغانستان در روزهایی که همچنان برای مذاکرات طولانی صلح پای میز مذاکره با طالبان است این گروه را مسئول حمله اعلام کرد. اتهامی که سخنگوی این گروه تکفیری آن را رد کرد و داعش را مقصر خواند اما به گزارش «یورونیوز» همچنان به رغم صدور بیانیه از سوی داعش، مقامات افغانستان آن را جعلی می‌دانند. به نوشته ایرنا، سفارت ایران در کابل ضمن همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی بهبودی مجروحان، این حمله را محکوم کرد. بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز که در زمان این حمله به همراه هیأت ایرانی در مراسم افتتاح نمایشگاه حضور داشتند از سلامت خود و همراهانش خبر داد و اعلام کرد همه حاضران در مراسم با حضور نیروهای امنیتی دولتی در سلامت به خارج دانشگاه انتقال داده شدند. وی گفت: «ورودی دانشگاه با محل مراسم فاصله زیادی داشت و به نظر نمی‌رسد هدف مراسم افتتاحیه باشد.»


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
خبرهای روز19آبان






ممکن است طرح یارانه کالاهای اساسی رد شود

گروه سـ*ـیاسی/ دو هفته بعد از تصویب کلیات طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی در مجلس، پیش‌بینی‌های دولت و کارشناسان مبنی بر احتمال رد این طرح در شورای نگهبان حالا دارد محقق می‌شود. دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با مهر گفت که ممکن است مصوبه مجلس درباره پرداخت یارانه برای تأمین کالاهای اساسی در این شورا رد شود.
مصوبه مجلس دولت را مکلف می‌کند «برای تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور بویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به صورت ماهانه، به تعداد حداقل ۶٠ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ 120 هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ 60 هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.»
دولت از ابتدا مخالفت خود با این طرح را اعلام و تأکید کرد که تأمین منابع آن میسر نیست. کارشناسان هم تصریح داشتند که با توجه به کسری بودجه امکان تأمین منابع 30 هزار میلیارد تومانی مصوبه مجلس فراهم نیست.
حالا سخنگوی شورای نگهبان پیش از رسیدن این مصوبه به شورا، از بررسی جزء به جزء منابع مالی درنظر گرفته شده برای طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی خبر داد و گفت: اگر این منابع قابل تحقق نباشد، طرح «رد» خواهد شد.
او یادآور شد: تاکنون چند جلسه‌ای با نمایندگان طراح این طرح در شورای نگهبان برگزار کرده‌ایم؛ نکاتی که احیاناً محل ایراد بود، به آنها یادآوری شده است؛ اما مانند قانون انتخابات، وقتی این طرح‌ها در مجلس بررسی می‌شود، در حین مذاکرات و پیشنهادهای نمایندگان نیز قطعاً با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد.
کدخدایی یکی از ایرادات شورای نگهبان به مصوبه یارانه کالاهای اساسی مجلس را ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و گفت: ما در شورای نگهبان به نمایندگان تذکر دادیم که در برابر هزینه ثابتی که ایجاد می‌شود، درآمد ثابتی هم در نظر گرفته شود؛ به عبارت دیگر، محل تأمین اعتبار این هزینه‌ها، باید یک «منبع واقعی» باشد. او با طرح این سؤال که آیا فروش اموال دولت، می‌تواند یک منبع واقعی باشد یا خیر؟، افزود: باید دید منبعی مانند فروش اموال دولت، می‌تواند تکافوی هزینه مصوب در این طرح (۳۰ هزار میلیارد تومان) را بدهد یا نه.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که «آیا شورای نگهبان می‌تواند به استناد استفساریه شورای نگهبان از قانون اساسی که مجلس نمی‌تواند در سرجمع قانون بودجه تغییراتی ایجاد کند و هرگونه تغییر در قانون بودجه، نیازمند لایحه دولت است نه طرح نمایندگان، برای رد یا تأیید مصوبه «یارانه کالاهای اساسی» استناد کند هم گفت: این استفساریه در دو نوبت مورد استناد قرار گرفت؛ یکی اواخر دهه ۷۰ بود که شورای نگهبان اعلام کرده بود مجلس نمی‌تواند تغییرات عمده‌ای در بودجه ایجاد کند؛ مورد دیگر هم در سال‌های اخیر که موضوع به هیأت عالی حل اختلاف ارجاع و سپس از شورای نگهبان درخواست تفسیر شد؛ شورای نگهبان هم مجدداً اعلام کرد که مجلس نمی‌تواند در مفاد قانون بودجه تغییری ایجاد کند که شاکله بودجه دستخوش دگرگونی شود. اگر مصوبه یارانه کالاهای اساسی هم در این حد باشد که به تشخیص شورای نگهبان، رقمش شاکله بودجه را تغییر می‌دهد، طبیعتاً ممکن است محل ایراد از این زاویه هم باشد؛ فارغ از اینکه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی باشد یا خیر.عضو حقوقدانان شورای نگهبان تأکید کرد: اگر تشخیص دهیم که این طرح می‌تواند در نقش متمم بودجه عمل کند، قطعاً متمم بودجه باید در شکل لایحه و از سوی دولت ارسال شود اما اگر متمم بودجه نباشد، باید منبع مالی آن از جایی تأمین شود.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، در مصوبه یارانه کالاهای اساسی، اگرچه ردیف‌های اعتباری برای اجرای این طرح دیده شده، اما ردیف‌های مذکور با کسری مواجه است، آیا شورای نگهبان می‌تواند با استناد به این کسری اعتبار، از تأیید مصوبه مذکور خودداری کند؟، تأکید کرد: بله ما در شورای نگهبان به چنین مواردی هم ایراد می‌گیریم؛ مثلاً مواردی بوده که ردیف اعتبار در مصوبه‌ای لحاظ شده سپس ما در شورای نگهبان به بررسی آن ردیف تأمین اعتبار در بودجه می‌پردازیم و میزان هزینه کرد آن ردیف اعتباری تا آن تاریخ را بررسی می‌کنیم که آیا چیزی از اعتبارات آن ردیف بودجه باقی مانده یا نه؟ از دولت هم کسب اطلاع و استعلام می‌کنیم؛ اگر برای آن ردیف بودجه چیزی باقی نمانده باشد، مطمئناً با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
<خورشید> نماینده ایران برای رقابت در جایزه جهانی سینما

نرگس عاشوری
خبرنگار
انتظار برای معرفی نماینده ایران به نود و سومین دوره جوایز اسکار در نهایت با معرفی فیلم مجید مجیدی به اتمام رسید و از سوی هیأت انتخاب فیلم ایرانی، «خورشید» برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی انتخاب شد.
«درخت گردو» و «یلدا» رقبای ایرانی «خورشید»
هر ساله در روزهای منتهی به مهلت تحویل فیلم‌ها (دهه نخست مهرماه) به دفتر آکادمی اسکار برای حضور در بخش فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان)، هیأتی متشکل از سینماگران برای بررسی بهترین گزینه برای حضور در این رقابت تشکیل می‌شد امسال اما با شیوع کرونا با مهلت مضاعف دو ماهه، کشورها فرصت داشتند تا اول دسامبر (یازدهم آذر) گزینه نهایی‌شان را برای اسکار معرفی کنند. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هیأت انتخاب این دوره از میان ۹۰ فیلم اکران شده ایرانی به فهرست متشکل از ۱۲ فیلم رسیده و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است. فیلم‌های «جهان با من برقص» (سروش صحت)، «خانه پدری» (کیانوش عیاری)، «شنای پروانه» (محمد کارت)، «روزهای نارنجی» (آرش لاهوتی)، «تومان» (مرتضی فرشباف)، «مسخره باز» (همایون غنی‌زاده)، «مردن در آب مطهر» (نوید محمودی)، «کشتارگاه» (عباس امینی) و «حمال طلا» (تورج اصلانی) دیگر فیلم‌هایی هستند که در فهرست اولیه هیأت انتخاب حضور داشتند.
آن‌طور که رائد فریدزاده، دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به «ایران» می‌گوید فارغ از شایستگی‌های کیفی، سوابق تأثیرگذار در مجامع جهانی، بازخوردهای مثبت بین‌المللی و برخورداری از پخش‌کننده‌ بین‌المللی که در زمان اکران در ایالات متحده، مساعی خود را به‌خوبی جهت دیده شدن فیلم به انجام رساند و سابقه حضور بین‌المللی فیلمساز، از امتیازهای «خورشید» برای انتخاب بوده است. سلولویید دریمز (Celluloid Dreams) پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم است. این شرکت پخش سینمایی فرانسوی که در پاریس و لندن مستقر است قبلاً پخش فیلم «بدوک» مجیدی را برعهده داشته است. «خورشید» اولین نمایش بین‌المللی خود را در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و در نهایت روح‌الله زمانی توانست جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه بهترین بازیگران نوظهور جشنواره را از آن خود کند. مجیدی برای ساخت فیلم جدیدش جایزه جنبی فانوس جادویی انجمن ملی C.G.S را نیز از جشنواره ونیز دریافت کرد و در ادامه حضورهای بین‌المللی خود به چندین جشنواره از جمله جشنواره فیلم رم ایتالیا، استکهلم سوئد و جشنواره‌ فیلم لیدز انگلستان نیز دعوت شده است.
جای خالی «جنایت بی‌دقت» و «دشت خاموش»
«خورشید» در حالی به عنوان بیست و ششمین نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی می‌شود که دیگر رقبای این فیلم در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یعنی «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری و «دشت خاموش» احمد بهرامی حتی در فهرست ابتدایی هیأت انتخاب جایی نداشته است. اکران حداقل یک هفته‌ای فیلم در فاصله زمانی اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) اولین شرط برای حضور فیلم‌ها در لیست ابتدایی بوده است. غیبت این دو فیلم در شرایطی که انتظار می‌رفت با اکران محدود یک هفته‌ای این فرصت برای آنها هم فراهم شود، سؤال دیگر ما از سخنگوی هیأت انتخاب فیلم‌های ایرانی است. فریدزاده می‌گوید: «هر ساله لیست تأیید شده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد. این لیست شامل فیلم‌هایی است که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند و تاریخ اکرانشان در آن برهه زمانی مشخص ثبت شده است. امسال 90 فیلم معرفی و مورد بررسی قرار گرفت که به فهرست 12 فیلم و در نهایت به سه گزینه نهایی و انتخاب فیلم اصلی رسید. این دو فیلم (جنایت بی‌دقت و دشت خاموش) در لیست ارائه شده از سوی سازمان سینمایی قرار نداشت و مشمول داوری قرار نگرفت.»
بر خلاف رسم معمول چند سال اخیر، امسال پروسه اطلاع‌رسانی درباره معرفی فیلم منتخب متفاوت بود؛ نه از معرفی هیأت انتخاب خبری بود و نه از لیست 12 گانه اولیه و رسیدن به سه فیلم لیست نهایی. به گفته فریدزاده اتخاذ این رویه طبق خواسته هیأت انتخاب بوده است: «ترجیح داده شد بعد از قطعی شدن نتیجه، فرآیند انتخاب در قالب یک خبر اطلاع‌رسانی شود.» او معرفی نشدن هیأت انتخاب را هم برای پرهیز از هرگونه تأثیری در داوری عنوان می‌کند: «معمولاً وقتی هیأت انتخاب معرفی می‌شوند ممکن است در صنوف سینمایی توقعات و انتظاراتی از اعضا ایجاد شود. تلاش کردیم فشاری روی اعضا نباشد و با فراغ بال فرآیند گزینش طی شود.»
از تمامیت سینما دفاع کردیم
فارغ از انتخاب فیلم، هر ساله بحث و نظرهایی درباره واگذاری این مسئولیت به خانه سینما مطرح می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی در تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما پیگیری این امر را بر عهده دارد و با حضور معاون بین‌الملل این بنیاد و هشت چهره پیشنهاد شده از سوی خانه سینما که در داوری فیلم‌ها ذی‌نفع محسوب نمی‌شوند، نماینده سینمای ایران را معرفی می‌کنند.
محمدعلی نجفی یکی از 8 عضو پیشنهاد شده از سوی خانه سینماست که در کنار سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) با دبیری رائد فریدزاده وظیفه انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار را برعهده داشته است.
محمدعلی نجفی درباره صلاحیت خانه سینما یا فارابی برای تصمیم‌گیری در این باره می‌گوید: «از نظر آکادمی اسکار هیأت داوران حتماً باید عضو خانه سینما باشند. چرا که خانه سینما تنها نهادی است که با سینمای حرفه‌ای طرف است و نه سینمای دولتی و منافع هیچ ارگان دولتی در آن مطرح نیست. الان هم 8 عضو هیأت انتخاب طبق پیشنهاد خانه سینماست و از بین صنوف مختلف انتخاب شده است.»
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان از منافع تمام فیلم‌ها در این داوری دفاع شده است، به مؤلفه‌هایی چون حضور بین‌المللی، پخش‌کننده فعال و مهمتر از همه شرط اکران به عنوان ملاک داوری اشاره کرده و در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «فکر نکنید نسبت به فیلم‌ها بی‌تفاوت بودیم. یکی از انتخاب‌های خود من «خانه پدری» کیانوش عیاری بود؛ اما آیا این فیلم تمام مؤلفه‌هایی که به آن اشاره شد را دارد؟»
نجفی درباره فیلم‌هایی که تا موعد مقرر یعنی 11 دیماه فرصت اکران داشته‌اند اما در لیست اولیه قرار نگرفته‌اند، توضیح می‌دهد: «بله یکی از شرایط، اکران فیلم تا پایان دسامبر است اما ما نهایتاً تا اول دسامبر فرصت معرفی داشتیم. ضمن اینکه آماده کردن فیلم برای ارسال، نیاز به پروسه زمانی دارد. خانه سینما و فارابی با این دست محدودیت‌ها هم مواجه بود.»
این فیلمساز به پرسش درباره پیش‌بینی‌اش از شانس حضور «خورشید» در میان فهرست نهایی اسکار پاسخ می‌دهد: «نه صلاحیت دارم و نه علم غیب اما طبق مشخصات کلی «خورشید» این قابلیت را دارد که در فهرست کوتاه 5 فیلم نهایی قرار بگیرد.»
به معیارهای موفقیت فکر کنیم، نه علایقمان
«با چه هدفی می‌خواهیم در رقابت‌های اسکار شرکت کنیم؟» هوشنگ گلمکانی منتقد پیشکسوت سینما و سردبیر مجله فیلم با طرح این پرسش می‌گوید اگر هدفمان موفقیت در این رقابت است باید فارغ از اینکه چه فیلمی را دوست داریم یا نداریم به معیارهای موفقیت فکر کنیم، نه علایقمان: «حضور موفق بین‌المللی، دریافت نقدها و بازخوردهای مثبت و مهمتر از همه داشتن پخش کننده فعال بین‌المللی و آشنا به فضای تبلیغات شرط است. بر اساس این مؤلفه‌ها هر کدام از فیلم‌ها وزن بیشتری داشت گزینه بهتری برای نمایندگی در اسکار است.» او می‌گوید: «برای قضاوت درباره عملکرد هیأت انتخاب باید فیلم‌ها را با تمام این مؤلفه‌ها بررسی کرد. چون شناخت کاملی از وضعیت فیلم‌ها ندارم نمی‌توانم اظهارنظر کنم» این منتقد قدیمی سینما همه پیش‌بینی‌ها درباره اینکه آیا فیلم بر هیأت داوری اسکار تأثیرگذار است را حدس و گمان می‌داند: «در ادوار مختلف فیلم‌های برگزیده بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و حتی فیلم‌های امریکایی آنقدر متنوع بوده که اصلاً نمی‌شود فرمول و قاعده مشخصی تعیین کرد.»
فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می‌شود؛ همان فهرست کوتاه 5 فیلم نهایی که سینمای ایران در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار با «بچه‌های آسمان» در جمع نامزدهایش قرار گرفت و در نهایت رقابت را به «زندگی زیباست» ساخته روبرتو بنینی واگذار کرد و دوبار هم با اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده»اش (2001 و 2016) فاتح شد و برای سینمای ایران اعتبار کسب کرد. البته پیش از آن، طبق روال هر ساله 10 فیلم فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی معرفی می‌شود. حال باید تا آن زمان منتظر ماند و دید مجیدی که حالا پس از «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «آواز کنجشگ‌ها» و «محمد رسول‌الله» برای ششمین بار با «خورشید» شانس رقابت برای حضور در این رویداد سینمایی را می‌یابد مجوز حضور در مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار را در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) خواهد یافت.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
واکنش ایران به انتخابات امریکا

- معاون اول رئیس جمهوری: دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید
- ظریف :جهان نظاره‌گر است که آیا رهبران جدید قلدری فاجعه‌بار و بی‌قانون رژیم در حال خروج را رها می‌کنند یا خیر
- واعظی: سکانداران جدید کاخ سفید با شرایط جدید نظام بین‌الملل همراه شوند
- شمخانی :مردم امریکا بر قلدری و زورگویی مهر مردودی زدند

گروه سـ*ـیاسی/ حتی واقعیتی چون یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری دونالد ترامپ که آمر شهادت سردار شهید سلیمانی و عامل ایجاد فشارهای اقتصادی شدید به ملت ایران است هم باعث یکپارچگی داخلی نشد. شدت قطبی شدن سـ*ـیاست در ایران را از اینجا می‌توان فهمید که بسیاری نتایج انتخابات اخیر امریکا را از دریچه چشم‌انداز سـ*ـیاسی و رقابت‌های داخلی ارزیابی کردند، بدون اشاره به این واقعیت که در نهایت ایستادگی مردانه ملت ایران ماندگار شد و عامل فشارهای ناجوانمردانه به ملت ایران از کاخ سفید رفت. این جمله آخر، تعبیری بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری درباره انتخابات امریکا مطرح کرد. او در «توئیتر» نوشت: «ایرانیان مردانه ایستادند تا آن نامرد هم رفتنی شد.» یک مصداق این نامردی، نه تحریم‌های شدید، بلکه خروج یکجانبه از توافق برجام است که همه دنیا به وفای به عهد ایران اذعان داشتند. آنچه در ادامه می‌خوانید، واکنش مقام‌ها و شخصیت‌های سـ*ـیاسی ایران نسبت به نتایج انتخابات اخیر امریکا است.
پایان دوران ماجراجویی و قلدری
چهره‌هایی همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، انتخاب نشدن دوباره ترامپ را به معنای پایان دوران ماجراجویی، جنگ‌طلبی و قلدری توصیف کردند.
جهانگیری در «توئیتر» نوشت: «‏سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات امریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ‌طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضد انسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و ‌نژادپرستی، شاکله سـ*ـیاست‌های ترامپ بود. او اضافه کرد: «ملت ایران که با مقاومت در مقابل سـ*ـیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد.» جهانگیری ابراز امیدواری کرد که شاهد تغییر سـ*ـیاست‌های مخرب امریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در کشور بولیوی، واقع در امریکای لاتین به سر می‌برد، نوشت: «مردم امریکا حرف خود را بیان کردند. جهان هم‌اکنون نظاره‌گر است که آیا رهبران جدید (امریکا) قلدری فاجعه‌بار و بی‌قانون رژیم در حال خروج (ترامپ) را رها می‌کنند و چندجانبه‌گرایی، همکاری و احترام به قانون را می‌پذیرند یا خیر؛ کردار مهم‌ترین چیز است.»
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با اشاره به اینکه «‏پایان ترامپ شگفتی نیست، حکم مقدر تاریخ است» اظهار کرد: «بیشتر مردم ‎امریکا بر کارنامه سراسر ناکامی تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند. آیا دولت منتخب این درک را دارد که زیر قاب عکس او در کاخ سفید به جای عبارت چهل و پنجمین رئیس جمهور، بنویسد عبرت آیندگان»
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم نوشت: «‏شکست ترامپ و استقبال مردم امریکا و اکثر کشورهای جهان از این اتفاق، به این معناست که دوران یکجانبه‌گرایی، تندروی، تنش‌زایی، زیر پاگذاشتن تعهدات و بی احترامی به حقوق ملت‌ها به سر آمده است.»
او اضافه کرد: «‏چهار سال سـ*ـیاست خارجی زیان‌بار دولت ترامپ می‌تواند درس عبرتی باشد که سکانداران جدید کاخ سفید از این فرصت برای تغییر مسیر و اصلاح سـ*ـیاست‌های غلط آمریکا استفاده کرده و با شرایط جدید نظام بین‌الملل همراه شوند.»
سخنگوی وزارت خارجه: بایدن باید جبران مافات کند
آنچه شمخانی «عبرت آیندگان» خواند، شکست سـ*ـیاست فشار حداکثری امریکا علیه ملت ایران است، شکستی که از دل مقاومت ملت ایران برآمد و در نهایت، عامل این فشار از کاخ سفید رفت. بر همین اساس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سـ*ـیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به دولت جدید امریکا را اینطور بیان کرد: اساساً ایالات متحده امریکا در موضعی نیست که برای کسی شرط بگذارد، ایالات متحده امریکا ناقض برجام، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و میلیارد‌ها دلار به ملت ایران خسارت زده و از برنامه برجام به عنوان یک مشارکت‌کننده خارج شده است. روزی که دولتی در ایالات متحده بخواهد به برجام برگردد میزی وجود خواهد داشت که باید پاسخگوی نقض عهدها باشد.
بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، امریکا باید توبه کند و این به معنای آن است که اولاً باید بپذیرد چه خطاهایی کرده و ثانیاً جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند و ثالثاً مسیر رفته را برگردد و تعهداتش را عمل و برای گام چهارم جبران خسارت کند.
روی ناخوش بهارستان به بایدن
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم با انتشار فیلمی از سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در توئیتر نسبت به این امر واکنش نشان داد که در آن نصرالله، آیاتی از قرآن کریم را درباره سرنوشت فرعون قرائت می‌کند. او همچنین با درج هشتگ‌هایی چون فرعون، ترامپ، بایدن و افول امریکا، گویی سعی در القای این امر داشت که فرقی میان ترامپ و بایدن نیست و آنچه شاهد آن هستیم، در نهایت افول امریکا است. این رویکردی بود که سایر نمایندگان هم اتخاذ کردند.
وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس از جمله این نمایندگان است که نوشت: «عزت ما در بی‌نیازی از کدخداست، حکمت ایجاب می‌کند که قوی شویم و مصلحت هم در نگاه به داخل نهفته است. فیل و الاغ هیچ فرقی نمی‌کند، راه برون‌رفت از مشکلات افزایش کارآمدی و رضایتمندی ملی است.»
علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس هم فرق گذاردن بین بایدن و ترامپ را ناشی از ساده‌لوحی و عدم درک صحیح از اصول سـ*ـیاست خارجی امریکا درمقابله با ایران دانست.
اما در کنار اینها، دو اظهارنظر عجیب هم از سوی برخی نمایندگان دیده شد. یکی از آنان، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس بود که مدعی شد «آنچه باعث شده دونالد ترامپ دودستی به صندلی‌اش بچسبد (یعنی قبول نکردن شکست و اصرار بر پیروزی) جذابیت ریاست جمهوری نیست، بلکه نزدیک‌تر شدن به انتقام سخت پس از دوران ریاست جمهوری است.»
مالک شریعتی نماینده تهران از نمد انتخابات امریکا، کلاهی برای حمله به رقیب داخلی درست کرد و نوشت: «ان‌شاءالله به‌زودی جزئیات دقیق‌تری درباره گروگان‌گیری معیشت مردم از سوی غربگرایان به ملت خواهیم گفت. به شرط حیات، طراحی و ارتباطات مرموز و پیام‌های مخفیانه رد و بدل شده میان دلالان وطن فروش با کدخدای جدید رسوا خواهد شد؛ همان‌ها که سال ۱۳۷۹ دیک چنی را مخفیانه به تهران آوردند.» در این میان، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس بود که قدری ملی نگاه کرد و نوشت: «مقاومت و ایستادگی ایران اسلامی در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی‌های ترامپ را می‌توان یکی از علل شکست او در انتخابات دانست»
اصلاح‌طلبان: پیروزی بایدن و شکست ترامپ مهم است
برخلاف طیف‌هایی از اصولگرایان که معتقدند چیزی عوض نشده است، اصلاح‌طلبان می‌گویند که تفاوت میان ترامپ و بایدن ملموس است. این چیزی است که از اظهارنظرهای آنان می‌توان فهمید. مانند حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز که نوشت: «خبر مهم دنیا نیامدن ترامپ است، نه آمدن بایدن. برای ایران که قربانی فشار حداکثری او بود مهم‌تر است. بایدن برای ایران منجی نیست. ولی فرصت هست. از فرصت‌ها باید استفاده کرد، اگر چه نباید به آن دل بست.»
علی مطهری نماینده سابق مردم تهران هم نوشت: «‏مقاومت سه ساله ملت ایران در مقابل فشار حداکثری یکی از عوامل شکست ترامپ بوده است. جالب است که ضد انقلاب خارج‌نشین با آرزوی براندازی و انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام، خواهان پیروزی ترامپ بودند.»
سیدمطفی هاشمی‌طبا، از فعالان سـ*ـیاسی نیز با بیان اینکه برخی تندروها از جانب اصلاح‌طلبان حرف‌های خاص و عجیبی را بیان می‌کنند، به «برنا» گفت: «اصلاح‌طلبان وضعیت کشور را مورد تحلیل قرار می‌دهند و طبیعی است وقتی بایدن بر سر کار بیاید، نوع برخوردش با کل مسئولان داخلی و خارجی نسبت به ترامپ متفاوت است، این دلیل نمی‌شود که بگویند اصلاح‌طلبان خواهان مذاکره هستند.» او با بیان اینکه ترامپ یا بایدن در شرایطی که مناسب باشد خودشان خواهان مذاکره با ایران هستند، افزود: «این‌گونه نیست که بگوییم اصلاً مذاکره نمی‌کنیم، اگر رئیس جمهور آینده امریکا به برجام بازگردد، در قالب برجام می‌توان با او مذاکره کرد، اما این به موضع ایران بستگی دارد.»
غلامرضا ظریفیان، دیگر چهره اصلاح‌طلب هم با بیان اینکه «برخی در داخل کشور دلشان نمی‌خواهد برجام اجرایی شود و اساساً به همین دلیل دوست دارند ترامپ انتخاب شود بلکه امکان اجرای برجام کم و کمتر شود» سؤال اصلی امروز کشور را این طور صورت‌بندی کرد: «سؤال اصلی ما باید این باشد که اساساً سـ*ـیاست خارجه ما برای تأمین و تضمین مصالح و منافع ملی در عرصه بین‌الملل نیازمند چه رویکرد و تدابیری است؟»
او اضافه کرد: «سؤال من از این مخالفان برجام که ادعای اصولگرایی دارند، این است که چگونه می‌شود شما از کسی حمایت می‌کنید که دستش هنوز از خون سردار شهید سلیمانی خشک نشده است؟ واقعیت این است امکان بازگشت به برجام سخت است ولی اجرای آن با بایدن راحت‌تر است.»
واکنش دختر شهید سلیمانی
اما به رغم برخی چهره‌های سـ*ـیاسی اصولگرا، دختر شهید سلیمانی از شکست ترامپ ابراز خشنودی کرد. زینب سلیمانی در توئیتر با بیان اینکه «باخت ترامپ قمارباز و جنایتکار در انتخابات امریکا امری نیست که خوشحالی خود را پنهان کنیم» نوشت: «احمق درجه یکی که مشاورانی احمق‌تر به او گفته بودند که با آفریدن آن شب شوم و سیاه آینده انتخاباتی خود را تضمین می‌کند غافل از اینکه خداوند در کمین نشسته و خون سردار قهرمان ایرانیان او را به یکی از نفرت‌انگیزترین سیاستمداران جهان تبدیل خواهد.»
او تصریح کرد: «خوشحالی از رفتن ترامپ هرگز به معنای رضایت از روی کار آمدن کسی نیست که خود از بانیان داعش است و شهادت سردار ما را «اجرای عدالت» خواند.»

برش
بایدن، ایران و برجام

در سال‌های گذشته توافق هسته‌ای مهمترین موضوع مطرح بین ایران و امریکا بوده است. دونالد ترامپ پس از خروج از برجام سـ*ـیاست فشار حداکثری علیه کشورمان را دنبال کرد و گفته بود که در صورت پیروزی این سـ*ـیاست را تا کشاندن ایران به میز مذاکره ادامه خواهد داد. جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا اما از جمله مخالفان سـ*ـیاست ترامپ در خروج از برجام بوده است. او پیش از این و در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، امریکا را به برجام بازخواهد گرداند. از جمله او در یک نشست انتخاباتی در دانشگاه شهری نیویورک با اشاره به اینکه برجام باعث شد نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یابد، گفت: «ترامپ توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و با این کارش باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را دوباره توسعه دهد. اگر تهران انجام تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، من به برجام بازخواهم گشت.» بایدن البته این ادعا را هم مطرح کرد: «من تلاش می‌کنم تا با همکاری متحدان مان ضمن تقویت و بسط برجام، با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله کنیم.» بایدن پیش از این نیز تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را فاجعه‌بار خوانده و گفته بود: «ترامپ وعده داد که خروج از این توافق به نوعی به یک توافق بهتر منجر می‌شود. اما در عوض، آنچه که قابل ‌پیش‌بینی بود، رخ داد: ایران در حال تقویت قابلیت هسته‌ای خود است. طنز تلخی است که وزارت خارجه امریکا اینک از ایران می‌خواهد به همان توافقی که دولت ترامپ خارج شده است، پایبند باشد.» کاملا هریس معاون اول او هم در مناظره با مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ با انتقاد از خروج امریکا از برجام گفت: «او از توافق‌ها خارج شده است. به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید که ما را در موقعیتی قرار داده که کمتر ایمن هستیم چون آنها دارند چیزی می‌سازند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه هسته‌ای مهم ختم شود.» وی در ادامه گفت: «مردم، ما همراه با دوستان و متحدان مان داخل آن توافق بودیم و به خاطر رویکرد یکجانبه دونالد ترامپ در سـ*ـیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرده و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد.» هریس گفت: « چیزی که همیشه جزئی از قدرت کشور ما بوده، علاوه بر ارتش فوق‌العاده ما این بوده که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم ولی دونالد ترامپ این را نمی‌فهمد چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.» کاملا هریس در پاسخ به اظهارات پنس درباره ترور شهید سلیمانی هم گفته بود: «بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسأله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند.» آنچه بایدن و کاملا هریس از فعالیت‌های خطرآفرین هسته‌ای ایران بعد از خروج ترامپ یاد می‌کنند، کاهش تعهدات برجامی ایران است که اتفاقاً در چارچوب همین توافق و در برابر عدم تعهد طرف‌های دیگر انجام شده است. مسئولان کشورمان بارها تأکید کرده‌اند در صورت انجام این تعهدات ایران هم به سمت انجام تعهدات خود پیش خواهد رفت. جو بایدن همچنین گفته است که تصمیم دارد ممنوعیت سفر به امریکا را که توسط ترامپ اعمال شده بود و بر ایران و بسیاری دیگر از کشورهای با اکثریت مسلمان اثر می‌گذاشت، لغو کند. روزنامه نیویورک تایمز درباره رویکرد بایدن به ایران و برجام نوشته: سـ*ـیاست بایدن درباره ایران می‌تواند موجب به انزوا کشاندن بنیامین نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی] شود که از امتیاز رویکرد تقابلی ترامپ برای تقویت روابط اسرائیل با کشورهای عربی بهره‌مند می‌شد که به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی و بحرین ختم شد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,317
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
سکوت عربستان دربرابر پیروزی بایدن


زهره صفاری/ «زمان احیا در امریکا فرارسیده است»، این مهمترین وعده‌ای بود که «جو بایدن» در نخستین سخنرانی‌اش در جایگاه رئیس جمهوری امریکا خطاب به مردم کشورش داد. اما این تمام آن چیزی نبود که به دل هواداران خوشحال امریکایی و بسیاری از رهبران جهان که از سـ*ـیاست‌های افراط‌گرایانه «دونالد ترامپ» به ستوه آمده بودند، نشست. رئیس جمهوری منتخب حالا همان‌طور که خودش نیز بارها گفته تنها نماینده دموکرات‌ها نیست و به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا برنامه‌هایش را بر وحدت امریکا و بازگرداندن آن به مقام اولی جهان قرار داده است. تأکید او بر اتحاد امریکایی آن هم درست زمانی که «دونالد ترامپ»، سرخورده از شکست با بهانه‌های نپذیرفتن انتخابات و علاقه‌مند طرفدارانش به دنبال تفرقه‌افکنی در امریکا است، پیام صلح او را در سراسر امریکا و جهان متبلور کرد. به‌واقع برنامه‌های بایدن برای عبور از عصر ترامپ و خروج امریکا از انزوای جهانی، همان نگاهی بود که رهبران جهان را به واکنشی سریع به انتخاب رئیس جمهوری چهل و ششم امریکا واداشت و سیل پیام‌های تبریک و استقبال از همکاری‌های دوجانبه آتی را به سوی صاحب جدید کاخ سفید روانه کرد. به باور کارشناسان، مسیر متفاوت «بایدن» برای احیای امریکا، به نوعی بازگشت به عقب با حذف چهار سال اخیر و ادامه راهی است که «باراک اوباما» 8 سال پیش از «ترامپ» دنبال می‌کرد.
مبارزه با کرونا
بدون شک «بایدن» که از 20 ژانویه(اول بهمن) به‌طور رسمی وارد کاخ سفید خواهد شد، برنامه‌هایش را بر احیای داخلی امریکا قرار داده است. به طوری که به نوشته «آسوشیتدپرس»، در این راه مبارزه با «کووید19» و بازگشت به سازمان بهداشت جهانی اولویت کارهایش قرار گرفته است. همان اولویتی که از سوی «ترامپ» کوچک شمرده شد و جان بسیاری از امریکایی‌ها را گرفت. او برخلاف سلفش نظرات کارشناسان و پزشکان را ارجح می‌داند و قرار است امروز (دوشنبه)، دانشمندان و کارشناسان را در نشستی گردهم آورد تا بر توقف جولان این ویروس تسریع بخشد.
نگاه ویژه به طرح بیمه‌ای اوباما
«اوباماکر» یکی از دستاوردهای طلایی دوران اوباما در حوزه بیمه و سلامت بود که با روی کارآمدن «ترامپ» به قهقرا رفت. اما «بایدن» حالا با زبانی دیگر آن طرح را مطرح کرده است: «ما باید یک سیستم درمانی عمومی داشته باشیم که بتواند خدمات بیمه‌ای خصوصی را تکمیل کند.» او بودجه اجرای این طرح را 750 میلیارد دلار برای 10 سال پیش‌بینی کرده است. گام بعدی او پس از کنترل قیمت دارو متناسب با تورم کشور و ارائه خدمات بیمه‌ای بیشتر به شهروندان امریکایی، دستیابی به پوشش جهانی بیمه‌ای است که قصد دارد طرح آن را به کنگره ارائه کند.
ترمیم ویرانی‌ها در مرزها
«بایدن»، اقدامات ترامپ در حوزه مهاجرت را توهینی بی‌رحمانه به ارزش‌های امریکایی خطاب کرد و متعهد شد که با حفظ قوانین مرزی، ویرانی‌های او را آباد می‌کند. قرار است او قوانین بازدارنده مهاجرتی که بسیاری از کودکان را به مهاجران غیرقانونی بدل می‌کند به جریان بیندازد و قانون پرداخت هزینه‌های عمومی ترامپ برای صدور ویزا و اقامت دائم افراد برای اقدامات پزشکی و... را نیز لغو کند.
افزایش مالیات
آن‌طور که تحلیلگران «بیزینس اینسایدر» معتقدند «بایدن» قرار است مالیات‌ها را تا 28 درصد افزایش دهد. رقمی که گرچه بالاتر از نرخ فعلی است اما به مراتب کمتر از آن چیزی است که در آغاز دوران ترامپ برقرار بود. اندیشکده «بروکینگز» و بسیاری از مراکز مطالعاتی امریکا این طرح پیشنهادی را زمینه‌ساز افزایش درآمد فدرال تا 2.4 تریلیون دلار در یک دهه آینده اعلام کرده‌اند. آنچه که در این طرح برای ثروتمندان خوشایند نیست حذف گزینه معافیت مالیاتی کمپانی‌های پردرآمدی مانند آمازون و پرداخت مالیات بیشتر کمپانی‌های بزرگ است.
تحول در دیوان عالی
به باور تحلیلگران «بلومبرگ»، اکثریت مطلق قضات محافظه کار با انتصاب قاضی «بارت» در دیوان عالی امریکا به دستور ترامپ، گرچه مورد وثوق «بایدن» نیست اما او به جای مقابله با این شرایط، درصدد ایجاد کمیسیونی از کارشناسان برای بازنگری در ساختار دیوان عالی و گزارش آن ظرف 180 روز به رئیس جمهوری را در نظر دارد تا بتواند در این باره تصمیم بگیرد.
محدودیت سلاح
بایدن به عنوان سناتور سال‌ها برای کنترل فروش سلاح از طریق واسطه‌های مجاز فدرال تلاش کرد و در حالی که تلاش‌های او در دوران ترامپ بی‌اثر شده است، قول داد تا محدودیت‌های جدیدی برای تولید و فروش سلاح‌های کشنده ایجاد کند. دارندگان سلاح نیز ملزم به رعایت این محدودیت‌ها هستند.
خروج از عصر انزواطلبی
یکی از مهمترین وعده‌های «بایدن»، خروج از عصر انزوای امریکا و گسترش روابط جهانی است. گرچه به باور تحلیلگران «فایننشال تایمز»، عبارت «نخست امریکا» اولویت برنامه‌های رئیس جمهوری منتخب امریکا در چند ماهه ابتدایی را تشکیل می‌دهد، اما برای نیل به این هدف وعده داده شده، او با چالش‌های جدی مانند تقابل با چین، بازگشت به برجام و مذاکره با ایران، از سرگیری روابط با اروپا و همکاری با انگلیس پس از برگزیت روبه‌رو است. بازسازی روابط با هم پیمانان اروپایی که از سوی ترامپ کنار گذاشته شده بودند، یکی از مسائلی است که «بایدن» تمایل زیادی به آن نشان می‌دهد. شاید او را با پیشینه ایرلندی اجدادش بتوان پرتمایل‌ترین رئیس جمهوری امریکا به حوزه آتلانتیک لقب داد و به همین دلیل اقبال زیادی به ترمیم روابط با اتحادیه اروپا و همکاری با ناتو دارد. او اما یکی از مخالفان سرسخت برگزیت است و گرچه همکاری با انگلیس در چارچوب اتحادیه اروپا برایش راحت‌تر است، مجبور به پذیرش شرایط خواهد بود. در مقابل رویکرد او به روسیه آن‌طور که وعده داده چندان دست و دلبازانه به نظر نمی‌رسد و نباید انتظار نرمش زیادی از او در قبال کرملین داشت. در عین حال او به آغاز مذاکرات با مسکو درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای (نیواستارت) تأکید زیادی دارد.
نگاه «بایدن» به خاورمیانه برخلاف «ترامپ» به نوعی تغییر ساختار روابط با این منطقه است. به طوری که او در برنامه‌هایش در حالی که بازگشت به برجام در صورت متعهد ماندن تهران به تعهدات کنترل هسته‌ای را وعده داده است اما نگاهش به عربستان سعودی به عنوان کشوری طرد شده توسط امریکا است و به بازنگری روابط با خاندان سعودی می‌اندیشد. اگر ایران برای بازگشت به مذاکرات شرط برداشتن تحریم‌های ترامپ را بگذارد، احتمال توقف فروش تسلیحاتی به عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس را مشوش خواهد کرد. در عین حال امارات نیز که به تازگی با پشتیبانی امریکا روابطش با اسرائیل را آغاز کرده، با روی کار آمدن بایدن و آغاز مذاکرات با ایران شرایط دشواری خواهد داشت. همچنین رئیس جمهوری منتخب امریکا درصدد پایان نبردهای ناتمام امریکا در خاورمیانه و تغییری ریشه‌ای در هم‌پیمانان منطقه‌ای است. سرخوردگی «نتانیاهو» از پیروزی نامزد دموکرات‌ها، صحتی بر لرزان شدن جولان رژیم صهیونیستی و تحقق خواسته‌های بلندپروازانه‌اش بود. چراکه گرچه «بایدن» تمایلی به جابه‌جایی سفارت خود از بیت‌المقدس ندارد و برای حل بحران دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی نیز برنامه‌ای ارائه نکرده است.
دیگر مقصد مهم «بایدن» در تحقق سـ*ـیاست خارجی مطلوبش، موضع او در قبال چین است. یکی از مشاوران او اولویت‌های سـ*ـیاست خارجی «بایدن» را «چین، چین، چین، روسیه» اعلام کرد. بنابراین تیم بایدن به دنبال سـ*ـیاست خارجی هستند که در آن نگاه به چین با نگرانی بیشتری نسبت به زمان اوباما دنبال می‌شود. اما هنوز مشخص نیست «بایدن» از ترکیب همکاری‌های دوجانبه، رقابت و تقابل چگونه برای رویارویی با رقیب قدرتمندش بهره خواهد گرفت.

بــــرش
سکوت معنادار برخی کشورها به برد «بایدن»

گروه جهان/ پس از اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و شکست قطعی «دونالد ترامپ»، بسیاری از رهبران جهان به این برد واکنش نشان داده و پیام‌های تبریک یا تمایل به مذاکره و همکاری را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند اما در این میان شماری از کشورها که در جرگه همپیمانان‌ و مخالفان ترامپ قرار می‌گرفتند، همچنان سـ*ـیاست سکوت اتخاذ کردند که به باور کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی نسبت به آن اعلام شده است. به گزارش «الجزیره»، علاوه بر رؤسای جمهوری روسیه و چین، دولت‌های ترکیه، برزیل و عربستان سعودی نیز همچنان از ارسال پیام خودداری کرده‌اند و «آندرس مانوئل لوپز»، رئیس جمهور مکزیک نیز تبریک پیروزی را به حل مشکلات قانونی کشورش وابسته کرده است. دراین بین اما «نتانیاهو» با شکست «ترامپ» حامی مهمی را در کاخ سفید از دست داده و این ناراحتی در پیام او به «بایدن» ملموس است. او در پیام خود در حالی که به تداوم همکاری‌ها با کاخ سفید تأکید داشت، از «دونالد ترامپ» نیز به عنوان یک دوست قدردانی کرد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا