خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع


بر فراز بام آواز ایران

استاد پرآوازه آواز ايران‌زمين محمدرضا شجريان پس از سالياني رنج و اندوه به ديار باقي پر کشيد و صداي گرم و دلنشينش را در سينه‌هاي مردم عاشق به يادگار گذاشت. در ميان هنرمندان فرازمند جهان کم بوده‌اند کساني که در نهانخانه جان ميليون‌ها مردم به خاطر هنرشان نفوذ کرده باشند. استاد شجريان از معدود هنرمنداني بود که با روح فرهنگ اين مرز و بوم گره خورد و دل آدميان را به دنبال صدايش به يغما برد. نگارنده اين سطور خاطرات زيادي از او شنيده است که جاي ذکرش نيست. روزي برايم گفت در کنسرت‌هاي خارج از کشور کساني که فارسي نمي‌دانند و شرکت مي‌کنند، شيفتگي‌شان از اين صدا و آواز است که اينها را به سوي خود مي‌کشاند و درشگفتند که اين صدا از کدام حلقوم و حنجره‌اي برکشيده مي‌شود. باز برايم مي‌گفت: در دريا روي قايق مي‌خواندم، صدايم که به اوج مي‌رفت، مرغان دريا بالاي سرم پرواز مي‌کردند. بايد بگويم شجريان هنرهاي ديگري در کارنامه خود داشت که از آوازش کم نبودند. خوشنويسي، گلکاري، گياه‌شناسي، گل‌پروري در کنار موسيقي به همراه داشت. از او شنيدم که مي‌گفت عاشق خاکم و غالب گل‌هاي خودروي وحشي که در کوهساران مي‌رويد، مي‌شناسم. دانش موسيقي او کمتر از آوازش نبود. شعرشناسي و سبک‌شناسي و اينکه کدام اوزان عروضي را در کدام دستگاه موسيقي بخواند، از هنرهاي کم‌نظير او بود. همانطور که صدا در دستگاه‌ها و رديف‌ها و گوشه‌هاي مختلف شکل مي‌گيرد، شعر نيز در به‌طور مختلف و اوزان عروضي متعدد نظم مي‌گيرد. حفظ تناسب وزن شعر با دستگاه و گوشه و رديف، کاري بود که شجريان از آن غفلت نمي‌کرد. در کنار اين همه زيبايي، حفظ استقلال شخصيت و هويت کاري‌اش بود. هيچگاه گوهر هنرش را با زر ناسره سودا نمي‌کرد و اين دُرِ لفظ دري را با حزبي و گروهي گره نمي‌زد. بال‌هاي هنرش را براي مردمش پرواز مي‌داد، هر شعري را مناسب با اوضاع روزگار برمي‌گزيد و مي‌خواند. از آن مهم‌تر، چيزي که شجريان را صدرنشين کرد، تعهدش به هنر و همدلي و همدرديش با مردم بود. آواز را براي آواز نمي‌خواست. آواز را روشي در جهت احياي فرهنگ مردم ايران به کمال رسانيد. او عطار و مولوي و حافظ و سعدي را به خانه‌هاي مردم برد. گوش مردم را با سروده‌هاي شاعران بزرگ آشنا کرد. شاهکاري که تمام مردم به استقبالش شتافتند، خواندن چند بيت مثنوي و صداي به اوج نشسته «ربناي» او بود که آياتي چند از قرآن را با سليقه بي‌همتاي هنري خود برگزيده بود و در بهترين حالات معنوي بر سر سفره‌هاي مردم حضور داشت و همه شيداي شنيدن شور آواز و دعاي «ربنايش» بودند. حيف که سال‌ها اين آواز ملکوتي از مردم دريغ داشته شد. اميد است مسئولان رسانه ملي اين صداي روحي و معنوي را به صداوسيما بازآورند و «ربناي»اي که وقف مردم شد، به گوش مردم بسپارند. و در پايان خطاب به او از قول فرخي سيستاني مي‌گويم: «شرف و قيمت و قدر تو به فضل است و هنر/ نه به ديدار و به دينار و به سود و به زيان/ هر بزرگي که به فضل و هنر گشت بزرگ/ نشود خُرد به بد گفتن بهمان و فلان/ گرچه بسيار بماند به نيام اندر تير/ نشود کُند و نگردد هنر تيغ نهان».


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، MacTavish، - ZeynaB - و یک کاربر دیگر

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

ماسك اجباري؛ از خانه تا خانه

با افزايش هشدار مسئولان بهداشتي درباره بالا رفتن شديد تعداد مبتلايان و پر شدن ظرفيت تـ*ـخت‌هاي مراقبت ويژه، ستاد ملي مديريت کرونا پس از مدتي بالاخره با اعمال محدوديت‌ها و ممنوعيت برخي فعاليت‌ها در استان تهران از روز شنبه و براي يک هفته موافقت کرد، اما به‌دنبال اوج نگران‌كننده آمار فوت و بسـ*ـتري مبتلايان كوويد19 در تهران اين يک هفته تمديد شد و از سوي ديگر، استفاده از ماسک از درب منازل اجباري گرديد. استانداري تهران نيز روز گذشته اعلام کرد محدوديت‌هاي کرونايي تهران يک هفته ديگر تمديد خواهد شد و از امروز (شنبه) قابل اجراست. همانطور که محسني بندپي گفته است: «اين محدوديت‌ها تا روز چهارشنبه 25مهرماه تمديد شده و استفاده از ماسک از درب منازل براي شهروندان در تهران ضروري است». اين محدوديت در شرايطي اعمال شده که در 10 روز گذشت گزارش‌هاي روزانه وزارت بهداشت درباره تعداد بيماران جديد كوويد19 و بسـ*ـتري موارد بدحال، حكايت از آن دارد كه تعداد بسـ*ـتري‌هاي بدحال رو به افزايش است، چنانكه همه ظرفيت بيمارستان‌هاي تهران پر شده است. به گفته ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت و درمان:‌ بسـ*ـتري بيماران غيراورژانسي در بيمارستان‌ها ممنوع است. او هم‌چنين خاطر نشان کرد: «داروخانه‌هاي بيمارستاني مکلف هستند که کليه داروهاي تجويزي بيماران کرونايي را تهيه کنند. بيمارستان‌هاي نيروهاي مسلح طبق دستور مقام معظم رهبري با تمام ظرفيت در اختيار بيماران کرونايي خواهند بود». همزمان محمد شريعتمداري، وزير رفاه نيز ظرفيت بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي را هم طبق بخشنامه بدين منظور اختصاص داده بود. در همين راستا معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران نيز در خصوص ممنوعيت ورود بدون ماسک به تمام ناوگان عمومي پايتخت اطلاعيه‌اي منتشر کرد و بر اساس اين اطلاعيه‌ « از روز شنبه 19 مهرماه ورود افراد بدون ماسک در تمامي ناوگان عمومي شهر تهران ممنوع خواهد شد».
آمار ابتلا در حوالي 500‌هزار نفر

البته به غير از پايتخت‌، اکثر استان‌هاي کشور نيز وضعيت مشابه دارند و همان‌طور که مهدي محمدي، رئيس کميته اطلاع‌رساني ستاد مديريت کروناي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه مي‌گويد: «هر سه ساعت يک مرگ کرونايي در اين استان ثبت مي‌شود و تاکنون 672 نفر در اين استان جانشان را از دست داده‌اند». اما بر اساس اعلام سخنگوي وزارت بهداشت و درمان، استان‌هاي وضعيت استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد در وضعيت قرمز و سختي قرار دارند. همچنين از روز پنجشنبه (17 مهر) تا جمعه (18 مهر 99) چهار‌هزار و 142 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و 210 بيمار جان خود را از دست دادند. با احتساب اين آمار، تاکنون 492‌هزار و 378 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به 28‌هزار و 98 نفر رسيد. همچنين 4392 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

پس‌انداز آرزو شده است

آرمان‌ملي- محمدسياح: جامعه دستمزدبگير زير شديدترين فشارهاي اقتصادي قرار دارند و در اين ميان هيچ‌کدام از نهادهاي مسئول در حوزه اقتصادي اقدام عملياتي‌اي براي بهبود وضعيت موجود يا حداقل ايجاد ثبات در کشور نکرده‌اند. ادامه اين روند باعث شده تا اين خانواده‌ها روزبه‌روز دچار آسيب‌هاي ناشي از گراني‌هاي سرسام‌آور شوند. از آنجايي که دستمزدهاي اين جامعه تطبيقي با ميزان هزينه‌هاي امروز ندارند اثرات اين فشارها در زندگي آنها بيش از قبل احساس مي‌شود. شرايط به قدري وخيم شده است که حتي پس‌انداز، يکي از راهکارهاي خانوار براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي هم براي اين خانواده از بين رفته است. در همين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با فرامرز توفيقي، فعال کارگري و رئيس کميته دستمزد شوراي‌عالي کار، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
زماني جامعه کارگري اين توانايي را داشت که بخشي از درآمدهاي خود را پس‌انداز کند، اما امروز براساس آمارها اين توانايي بيش از 40 درصد کاهش يافته است. با توجه به وضعيت موجود اين اتفاق، چه خطراتي را براي اين جامعه در پي خواهد داشت؟
دولت روحاني با اين شعار به روي کار آمد که مي‌خواست دستمزد را منصفانه و کار را شايسته کند. دقيقا دو سال قبل از دوره اول دولت روحاني در مجمع استراتژيک تشخيص مصلحت نظام سميناري با عنوان «مزدمنصفانه و کار شايسته» برگزار شد. هم نوبخت و هم روحاني در شعارهاي انتخاباتي دوره اول انتخابات يازدهم رياست جمهوري خيلي درباره اين موضوع صحبت کردند و حتي در زمان تصدي‌گري علي ربيعي در وزارت کار، معاون وقت روابط کار ايشان شعار مي‌دادند که بايد قدرت کار را به حدي بالا ببريم که مزد قابليت پس‌انداز داشته باشد، اما اتفاقي افتاده اين است که شکاف بين دستمزد و هزينه معاش زندگي آن‌قدر زياد شده که در ايده‌آل‌ترين شرايط و با در نظر گرفتن سبد معيشت حداقلي کل کشور، مزد قدرت 32 تا 38 درصد جبران هزينه‌هاي سرکرد خانوار را دارد و مابقي هزينه يا به صورت قرض، بدهي، اضافه کاري و ساير کارهاي غيرمولد اتفاق مي‌افتد که سهمي در بزرگ شدن کيک توليد ناخالص ملي ندارند و متاسفانه جامعه کارگري به شدت آسيب ديده است. از مصاديق بارز اين آسيب‌ديدگي موضوع «کاهش ميانگين نرمال خانوار» است. مي‌بينيم که در همين هشت سال ميانگين نرمال خانوار از 36/3 به 30/3 درصد رسيده است، يعني شش صدم درصد ميانگين نرمال خانواده در کل کشور کاهش يافته، آمار ازدواج به حداقل ممکن در چند سال گذشته رسيده و آمار طلاق به شدت افزايش و امنيت شغلي کاهش پيدا کرده است. شايد افرادي در دولت بگويند زماني‌که دولت را تحويل گرفته‌اند فرض بگيريم حقوق را 20 درصد، 200 درصد، 300 درصد افزايش داده‌اند، اما از آن طرف هيولاي وحشتناک افزايش تورم و هزينه‌هاي سرکرده خريدار که همان سبد معيشت است، چه کار کرده‌اند؟ آيا صرف اينکه شعار بدهيم و بگوييم زماني‌که کار دولت آغاز شد مثلا دستمزد سه برابر شده، درباره اينکه مرغ به کيلويي 21 هزار تومان رسيده، گوشت 115 هزار تومان شده يا مسکن 500 درصد رشد کرده، هزينه اجاره‌بها سرسام‌آور شده صحبت کنيم؟ متاسفانه خير. امروز نه تنها جامعه کارگري قدرت خريد ندارد که اصلا نمي‌تواند راجع‌به آن و همچنين امکان پس‌انداز فکر هم کند بلکه نگران روزمرگي و گذران زندگي‌اش است.
چند هفته‌اي است که بحث بازنگري حقوق و دستمزد کارگران در مجلس مطرح شده است،‌ تعلل در اين زمينه چقدر آسيب‌زاست؟
به حدي اين شرايط سخت و بغرنج شده که من بارها گفتم که حتي امروز هم براي بازنگري در مرود حقوق و دستمزد دير است. مجلس بايد از شعارهاي دهان پرکن طرح و لايحه و مصوبه بازنگري شش ماه يکبار حقوق و دستمزدها، کمک‌هاي غيرنقدي و غيره دست بکشد و کار عملياتي انجام دهد چون به شدت خانوار کارگري در معرض تهديد هستند و بايد اين اتفاق بيفتد. اگر مجلس نگران است بايد بگويد که چرا مطابق قانون شوراي عالي کار که اعلام دولت موظف و موکلف است که حداقل ماهي يکبار جلسات شوراي عالي کار را تشکيل دهد و در صورت ضرورت و نياز فوري و امضاي نمايندگان کارگري دولت مکلف به تشکيل جلسه در اسرع وقت است،‌ الان ماهي يکبار هم جلسه تشکيل نمي‌شود، ما نماينده کارگري بارها در مورد برگزاري جلسه درخواست کرده‌ايم ولي خبري نيست. نه طرح پرسشي از دولت از سوي مجلس وجود دارد که چرا قانون را اجرا نمي‌کند؟ و نه متاسفانه همراهي مي‌کند.
با اين تفاسير مي‌توان گفت که جامعه کارگري تنها مانده است؟
امروز جامعه دستمزدبگير تنها مانده و اشتباه خطرناکي که دولت مرتکب شده و آقاي نوبخت هم با آن شعار مي‌دهد و مي‌گويد که «تجربه ثابت کرده برداشتن ارز دولتي از عوامل موثر بر سبد معاش خانواده، تبعات تورمي دارد، ما سال آينده اين کار را جبران خواهيم کرد» شما که مي‌دانيد چرا چنين بلايي سر خانواده‌ها مي‌آوريد، حالا که اين اتفاق را رقم زده‌ايد چرا سال بعد مي‌خواهيد آن را جبران کنيد؟ همين امسال اين کار را انجام بدهيد، شايد سخت باشد، اما شدني است. اگر اين کار را نمي‌کرديد کره هشت هزار تومان، روغن و برنج و محصولات ديگر و سفره معاش خانوار گران نمي‌شد، ولي متاسفانه هيچ عزم، اراده‌ و توانايي‌اي براي جبران اين مشکلات وجود ندارد و پس‌انداز براي کارگران آرزو شده است. چرا پس‌انداز مي‌کنيم؟ براي اين پس‌انداز مي‌کنيم که اگر زماني اتفاق ناگواري يا بحراني براي خانواده رخ داد بتواند از آن استفاده کند ولي امروز مي‌بينيم خبري از آن نيست. خبري از ترميم قدرت حفاظتي نگهداشتي خانواده نيست. تمام اين فاکتورها را با هم جمع کنيم نشان مي‌دهد که تيشه به ريشه خانوارهاي دستمزدبگير به‌ويژه کارگران زده شده است.
در شرايطي که نه پس‌انداز وجود دارد، نه درآمدها و دستمزدها کفايت مي‌کند، نه رشد قيمت‌ها متوقف مي‌شود،‌ در اين ميان بحث از کالابرگ به ميان آمده که برخي کارشناسان آن را تورم‌زا و آسيب‌زا براي طبقه کارگري مي‌دانند، همه اينها را هم دولت، هم مجلس و هم مديران اقتصادي مي‌دانند، چرا هيچکس نمي‌خواهد قبل از قانونگذاري مشورتي داشته باشد؟

کالابرگ به‌شدت فسادزا و رانت‌زاست و وقتي دولت به همين بهانه ارز دولتي را حذف کرده است چرا دوباره به فکر دادن کالابرگ افتاده است که نتيجه‌اي جز ايجاد رانت‌هاي وحشتناک نخواهد داشت. ما نيازي به کالابرگ نداريم، بايد ياد بگيريم فاکتورهاي اقتصادي را بلد باشيم، مباحث اقتصادي مانند دستمزد و سبد معاش خانوار فرآيندي است.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

تحریم‌های ثانویه تبلیغاتی و سـ*ـیاسی است

برخي کارشناسان اقتصادي در واکنش به تحريم‌هاي ثانويه آمريکا، مي‌گويند که اين تحريم‌ها شامل بانک‌هايي مي‌شود که نقش تعيين‌کننده‌اي در تجارت خارجي ايران ايفا نمي‌کنند. تامين سرمايه امين، بانک کشاورزي، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوين، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ايرانيان، بانک ايران زمين، بانک اسلامي همکاري منطقه‌اي، بانک کارآفرين، بانک خاورميانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمايه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگري» ازجمله 18 بانکي هستند که تحت تحريم‌هاي ثانويه قرار گرفته‌اند.
واکنش رئيس‌کل بانک مرکزي
رئيس‌کل بانک مرکزي در واکنش به خبر فوق، با تاکيد بر اينکه تسري تحريم‌هاي ثانويه به باقي‌مانده بانک‌هاي ايراني بيش از آنکه اثر اقتصادي داشته باشد، براي اهداف تبليغاتي و سياسي داخلي آمريکا انجام شده است، گفت: بانک‌هاي خارجي عملا معافيت‌ها و مجوزهاي لازم را براي تأمين مالي مبادلات دارو و محصولات غذايي دريافت کرده‌اند. همتي تاکيد کرد: هرچند در ماه‌هاي گذشته براي تامين دارو و غذاي مردم به‌خاطر فشار حداکثري به‌شدت در مضيقه بوديم، ولي تاکنون از مسيرها و روش‌هايي اجازه نداديم هيچ‌گونه کمبودي در کشور ايجاد شود. از اين پس نيز بانک مرکزي در کنار بخش خصوصي، تمام تلاش خود براي تأمين دارو و کالاهاي اساسي مورد نياز مردم از روش‌هاي مختلف به‌کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از اين ناحيه فشار بيشتري بر مردم وارد شود.
تحريم‌ها تاثيري بر کانال بشردوستانه ندارد

رئيس اتاق بازرگاني ايران و سوئيس نيز اظهار کرد: بعيد مي‌دانم اين تصميم تاثيري بر عملکرد SHTA داشته باشد چون براساس توافقات، تحريم‌ها نبايد تاثيري بر آن داشته باشد و حاصل توافق اوفک و وزارت امور اقتصادي سوئيس (سکو) است. شريف نظام مافي در گفت‌وگو با ايلنا افزود: اصلا ماهيت کانال بشردوستانه بر اين اساس است که تحريم‌ها بر بخش دارو، غلات و تجارت بشردوستانه بي‌تاثير باشد. او ادامه داد: بايد توجه داشت که 25 روز تا انتخابات آمريکا باقي مانده است از همين روي بعيد مي‌دانم در اين بازه زماني دولت ترامپ مانع اين مبادلات شود. نظام مافي تصريح کرد: البته سيستم بانکي ما پيش از اين قفل شده بود و عملا به دليل تحريم و FATF ارتباط آنچناني با دنياي خارج نداشت بنابراين اعلام اخير تاثير آنچناني هم نخواهد داشت. در واقع آمريکا فقط بقال‌هاي کشور را تحريم نکرده است. نظام مافي اين تصميم دولت ترامپ را در آستانه انتخابات تبليغاتي دانست و افزود: گروه ضد ايراني ترامپ زمين بازي را به‌گونه‌اي مي‌چيند تا شرايط براي دولت بعدي و حتي تا تحويل دولت در سه ماه آينده دشوار شود بنابراين اقتصاد ايران و فعالان اقتصادي سه ماه سختي را پيش رو دارند. رضا پديدار - رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران هم به ايسنا، اظهار کرد: با توجه به تلاش ايالات متحده ‌آمريکا و هم‌پيمانانش براي انزواي بيشتر دولت ايران در عرصه تعاملات نفتي جهان، به وزارت نفت پيشنهاد مي‌دهيم که با وجود اعمال برخي محدوديت‌ها براي حضور و نقش‌آفريني نماينده دولت در اوپک، به بخش‌ خصوصي اين فرصت و امکان داده شود تا به‌عنوان نماينده ايران در نشست‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اين سازمان بين‌المللي حضور يافته و از تماميت صنعت نفت ايران در جهان دفاع کند.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

تا قانون اساسي تغيير نكند؛ مشكلات حل نمي‌شود

عملکرد اصلاح‌طلبان از 96 به بعد، بسيار زير ذره‌بين قرار گرفته است و به‌نظر مــي‌رسد کــه مردم د يگر آن اعتماد سابق را به اصلاح‌طلبان ند ارند. ايــن بي‌اعتمادي ناشي از عملکرد د ولت روحاني است يا د ليل ديگري د ارد؟
در پاسخ به اين سوال هم چند نکته عرض کنم؛ يکي اينکه بي‌‌‌اعتمادي افزايش پيدا کرده است و آن هم دلايل زيادي دارد. من در بحث مفصلي براي آسيب‌شناسي اين مسأله گفتم که بالاخره مردم به خاطر حوادث دي 96، آبان 98 و ماجراي سقوط هواپيماي اوکرايني، به اين نتيجه نرسيدند که حضورشان در انتخابات فايده‌اي دارد. بحث ديگر، وضعيت معيشتي مردم است. بي‌اعتمادي به کل سيستم تضعيف شده است. بچه‌هاي روزنامه ما گفتند که دکترجان ما دوستت داريم اما ما راي نمي‌دهيم. اين قضيه واقعا مشکل بزرگي است. 60‌درصد مردم انتخابات را پس زدند. آقايي با 27‌هزار راي وارد مجلس شد از کرج، درحالي که يک‌ميليون و چند صد‌هزار نفر در آن شهر واجد شرايط راي دادن بودند. مجلسي با 15‌درصد پشتوانه مردمي درست کرده‌ايم. فلذا من بسيار هشدار داده‌ام که کل سيستم بايد براي حضور مردم در انتخابات 1400 فکر کند. مردم ديگر برايشان مهم نيست که چه کسي اصلاح‌طلب است، اصولگراست يا اعتدال‌گرا. اعتماد عمومي مردم به کل سيستم کاهش پيدا کرده است.
نکته دوم، عملکرد مجلس دهم طوري نبود که مردم احساس رضايت داشته باشند. اين هم به آن دليل است که ما اکثريت مجلس را نداشتيم. اين بزرگ‌ترين تهمت به اصلاح‌طلبان است که بگويند اکثريت مجلس دهم را داشته‌ايم. چه کسي چنين حرفي زده است؟ ما حداکثر 90 نفر بوديم. بله، اگر طيف علي لاريجاني با ما رفاقت مي‌کردند، اکثريت مي‌شديم. آنها در برخي مواقع مانند اف اي تي اف و سي اف تي بعضا ما را همراهي کردند اما در بسياري موارد ديگر ما را تنها گذاشتند. در همين ماجراي راي آوردن علي لاريجاني، چه کسي موجب شد؟ همين اصولگراها باعث راي آوردن او شدند. ما طرح عفو عمومي آورديم، راي نياورد.خود من طرح تحقيق و تفحص از موضوع املاک نجومي را آوردم که راي نياورد. چهار بار پاي اين کار بودم که رحماني فضلي استيضاح شود اما نگذاشتند اساسا استيضاح مطرح شود؛ در ماجراي بنزين، مردم مي‌گفتند که يک مشت آدم رفتند در مجلس، آنها چه کاره هستند؟ ما يک طرح دوفوريتي، روز يکشنبه آورديم که يک دفعه صبح آن روز آقاي شمخاني به مجلس آمد. گفتند که مصوبه سران سه قوه را شوراي عالي امنيت ملي تصويب کرده است. در اصل 176 قانون اساسي آمده است که هنگامي که شوراي عالي امنيت ملي مصوبه‌اي داشته باشد که توسط رهبري هم تاييد شده باشد، لازم الاجرا است. طرح دوفوريتي داشتيم که بنزين تک‌نرخي شود. طرح ديگر اين بود که اگر قرار است 3‌هزار تومان باشد، سهميه مردم 120 ليتر بشود. من چندين‌بار در مجلس تذکر دادم که شوراي هماهنگي سران سه قوه براي چه چيزي تشکيل شده‌است؟ لاريجاني که آن‌جا حرف امثال کواکبيان را نمي‌زد؛ صحبت‌هاي خودش را مي‌کرد. بنابراين مردم از عملکرد مجلس دل خوشي نداشتند.
سومين موضوع اينکه عملکرد دولت بدتر از مجلس بود. به صراحت مي‌گويم که نه مجلس دهم اصلاح‌طلب بود و نه دولت يازدهم و دوازدهم اصلاح‌طلب بود اما چوبش را ما مي‌خوريم. من در آذر 96، دقيقا يک ماه پيش از حوادث دي‌ماه، نطق مفصلي در مجلس داشتم که عنوانش اين بود: «همشهري عزيز بجنب».که گفتم من به 43 شهر رفتم و شهر به شهر براي تو تبليغ کردم اما امروز خجالت مي‌کشم که بگويم از تو حمايت کرده‌ام البته از اين بابت پشيمان نيستم. بالاخره شرايط آن دوران اقتضا مي‌کرد که از بين گزينه‌ها به او راي بدهيم. ما از راي دادن پشيمان نيستيم اما از عملکرد دل خوشي نداريم.
پس اينکه رسانه‌هاي مختلف اصلاح‌طلب از ايشان حمايت کرد ند، چه مي‌شود؟
اگر براي روحاني تبليغ نمي‌کرديم، راي نمي‌آورد.
بنابراين مي‌شود گفت که دولت روحاني، يک د ولت اصلاح‌طلب است.
با راي ما آمده اما دولت، دولتي اصلاح‌طلب نبوده است. ما چه کار ديگري مي‌توانستيم انجام دهيم. جالب است بگويم که مرحوم آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني را هم ردصلاحيت کردند. من خودم هم براي آن انتخابات ثبت‌نام کردم و ردصلاحيت شدم، اما ديگر چه کسي به رد شدن کواکبيان اهميت مي‌داد؟ وقتي که آيت‌ا...‌هاشمي رفسنجاني رد شد، ايشان هم روحاني را پيشنهاد کردند.
پس رد صلاحيت‌ها باعث اين اتفاق شد؟
ما چاره‌اي غيراز روحاني نداشتيم. اسحاق جهانگيري هم براي حمايت روحاني آمده بود. من خودم اما اگر تاييد مي‌شدم، حتما پوششي عمل نمي‌کردم.
امروز تصميم‌گير نهايي بين اصلاح‌طلبان چه نهادي است؟ شوراي هماهنگي، شوراي سياستگذاري، شخص رئيس د ولت اصلاحات يا اخيرا هم شائبه‌هايي مبني بر رهبري موسوي‌خوئيني‌ها پيش آمد ه است. کد ام شخص يا نهاد تصميم‌گيري نهايي را انجام مي‌دهد؟
ما از ابتدا رابـ*ـطه خوبي با شوراي سياستگذاري نداشتيم. دليل هم داشتيم، شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، دموکراتيک است و تا امروز 32 حزب عضو اين شورا هستند. اخيرا دو حزب از طرف زنان هم به اين شورا پيوسته‌اند؛ يکي سازمان معلمان ايران و جمعيت مدافع حقوق بشر زنان. ما شوراي عالي را دموکراتيک نمي‌ديديم. اولا رياست آنجا دوره‌اي نبود اما در شوراي هماهنگي دوره‌اي بود. ثانيا اينجا هر حزبي يک راي دارد اما شخصيت‌هاي حقيقي هم در آنجا آمده بودند. شوراي عالي براي ائتلاف به وجود آمد. وظيفه اصلي‌اش هم در قبال انتخابات بود. بعد آمد و در اسفند 98 اعلام کرد که ما کانديدايي براي معرفي نداريم. بنابراين، فلسفه وجود آنها تمام شد و هشت ماه است جلسه‌اي نداشته‌اند. من معتقدم که شوراي هماهنگي در اين ميان نقش موثري دارد. ما در سال 97، طرحي را تحت عنوان پارلمان اصلاحات معرفي کرديم که از دل مجموعه اصلاح‌طلبان سراسر کشور، عده‌اي جمع شوند و سازوکار انتخابات شوراها، مجلس، رياست جمهوري و حتي خبرگان را مشخص کنند. پارلمان اصلاحات در شوراي هماهنگي تصويب شده است، اما آيين‌نامه‌اش را که درست مي‌کردند، عده‌اي از همان اعضاي شوراي هماهنگيبه‌دليل طرفداري از شوراي سياستگذاري، مايل به اجراي اين کار نبودند. در مورد اين هم که مي‌گويند شايد جناب آقاي موسوي‌خوئيني‌ها به جاي رئيس دولت اصلاحات بيايد، بايد بگويم که چرا شخص‌محوري کنيم؟ مگر حتما بايد يک نفر رهبري اصلاح‌طلبان را به عهده بگيرد؟ احزاب بايد با يکديگر تصميم بگيرند. البته از بزرگان هم مشورت بخواهند اما اينکه بگوييم هرچه يک بزرگي فرمود، فصل الخطاب را قبول نداريم. ما معتقديم که عقل جمعي با مشورت بزرگان، به نتيجه برسد و کار را پيش ببرد. البته ما به‌عنوان حزب مردمسالاري، معتقد هستيم که اصلاح‌طلبان به سه مقوله نياز دارند؛ يکي انسجام دروني، تفکيک کردن بحث اصلاح‌طلبي با عملکرد دولت و هم اينکه کانديداي آنان خالص‌سازي شود. ما ديگر کانديداي کمکي و قرضي نمي‌خواهيم. مردمسالاري همه‌چيز را به کنگره نوزدهم خود که در بهمن است، واگذار کرده است؛ منتهي سه نکته اساسي‌تر وجود دارد، اينکه مردم به صحنه بيايند. اگر مردم نيايند، بهترين اصلاح‌طلب را هم بياوريم، راي نمي‌آورد. مسأله دوم، شوراي نگهبان است. اينکه چطور مي‌خواهد عمل کند. اين قانوني که مجلس در حال تصويب است، به‌نحوي است که همين حداقل مشارکت مردم را هم از بين مي‌برد. در اين طرح آمده است که داوطلبانرياست جمهوري بايد آزمون بدهند. برنامه‌هايش را شوراي نگهبان تاييد کند. پنج مشاورش هم آزمون بدهند. داراي آرمان‌گرايي باشند. چه کسي آرمان‌گرايي را مي‌سنجد؟ مديريت جهادي داشته باشد. در مورد اعتقادات مذهبي هم مي‌گويند که چقدر راسخ باشد و چقدر شعائر ديني را رعايت کند. انگار که ما مي‌خواهيم مبلغ مذهبي معرفي کنيم. نکته سوم و مهم‌ترين نکته، بر فرض که مردم آمدند وکانديداي ما هم تاييد صلاحيت شد، با اين وضع دولت و رئيس‌جمهور مشکل داريم. بايد يک تغيير ساختار در قانون اساسي صورت بگيرد. آيا معنا دارد که رئيس‌جمهور بگويد :«آي مردم، آدرس مشکلات را از واشنگتن دي سي بگيريد»؟ رئيس‌جمهور با اين حرف جواب آنهايي را مي‌دهد که مي‌گويند تحريم‌ها تاثيري ندارد و دليل مشکلات از نحوه مديريت دولت است اما ما مي‌گوييم که دليل، هم ناکارآمدي دولت و هم تحريم‌ها است. بنابراين، بايد به اعتماد عمومي فکر کرد که بخش مهم آن به معيشت مردم بازمي‌گردد. تحريم، ناکارآمدي و بي‌اعتمادي مردم، سه عامل موثر است. بنابراين، حزب ما برنامه‌اي تحت عنوان «جمهوريت سوم» تدوين کرده است. در اين برنامه، مواردي که معتقديم بايد در قانون اساسي بازنگري شود را بيان کرده‌ايم. بر اساس اصل 177 قانون اساسي، تکليف رئيس‌جمهور، صدا و سيما و مجمع تشخيص مصلحت نظام مشخص شود. از 58 تا 68 يک جمهوريت، از 68 تا 1400، يک جمهوريت و از 1400 به بعد هم جمهوريت سوم آغاز شود. يکي از اساسي‌ترين بحث‌هايي که در جمهوريت سوم مطرح کرده‌ايم، بحث رفراندوم است. چرا رفراندوم را سخت گرفته‌‌ايد؟ رهبري حتما بايد فرمان همه‌پرسي صادر کند و بعد دو سوم نمايندگان مجلس آن را تاييد کنند لذا مي‌توان آن را تسهيل کرد.
برخي فعالان سياسي با توجه بــه حــواد ث اخير به اصلاح‌طلبان اتهام فتنه اقتصاد ي مي‌زنند. به‌نظر شما د ليل اين چيست و چه راهي براي مقابله با اين قبيل اتهام‌ها وجود دارد؟
از آنهايي که اتهام زدند بپرسيد. اگر منظورشان اين است که اصلاح‌طلبان به‌دنبال اين هستند که وضع اقتصادي مردم را بد کنند، من از بين اصلاح‌طلبان شخصي را نمي‌بينم که به‌دنبال تحريک مردم باشد. اگر هم منظورشان اين است که اصلاح‌طلبان در فسادهاي اقتصادي دست دارند، نمي‌دانيم منظور چه کساني هستند. چيزي که ما مشاهده مي‌کنيم، اصولگراياني هم هستند که به‌دنبال فسادند. براي مثال، عيسي شريفي قائم‌مقام شهردار سابق بوده است. هيچ‌کس هم نمي‌گويد که پرونده‌اش چه شد؟ يا اکبر طبري که از دل قوه قضائيه درآمد. هيچ‌کدام از آنها مارک اصلاح‌طلبي ندارند. نمي‌خواهم بگويم که همه مدعيان در بين اصلاح‌طلبان بسيار شريفند، ممکن است در اين ميان هم از اين موارد پيدا شود. من در مجلس بارها گفتم که پاکدستي و فساد اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌شناسد. چندين بار هم اين شعار را در مجلس اعلام کرده‌ام که «تا فساد در کشور کفن نشود، اين وطن وطن نشود»؛ يکي از آقاياني که در هيات رئيسه هم حضور دارد گفته که کواکبيان دو بار واکسن آنفلوآنزا دريافت کرده است. اصلا من نمي‌دانم که علائم آنفلوآنزا چه است که واکسنش را بزنم. مگر سال پيش کسي به ياد آنفلوآنزا هم بود که من واکسنش را زده باشم؟ من حتي تست کرونا هم در مجلس ندادم. اگر سند دارند بياورند قطعا هم نمي‌توانند بياورند. رئيس مجلس در آن دوران که کرونا تازه آمده بود، اجازه نمي‌داد که جلسات مجلس تشکيل شود. من مدام به اين قضيه اعتراض داشتم و مي‌گفتم که مگر خون نمايندگان رنگين‌تر است؟ بعدها متوجه شدم که مي‌خواستند بودجه را بادولت هماهنگ کنند. اين وصله‌ها به من نمي‌چسبد.
د ر اين واد ي، بــرخي د ر پــي استعفاي رئيس‌جمهور هستند. آيا شما با اين عمل موافق هستيد؟

من با استعفاي دولت به سه دليل مخالفم؛ اول اينکه خود دولت بارها اعلام کرده که ما تا مرداد 1400 محکم ايستاده‌ايم. بنابراين، انگيزه‌اي براي استعفا در دولت وجود ندارد. ثانيا من معتقدم که اگر دولت مدعي داشتن طرح براي پايان اين دوره‌اش است، بايد محکم بايستد و اين طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا کند. ثالثا واقعيت اين است که اگر رئيس‌جمهور برود، فکر مي‌کنيد فردا چه اتفاقي مي‌افتد؟ اولا که رئيسي، قاليباف و جهانگيري طبق قانون اساسي شوراي جانشيني رئيس‌جمهور مي‌شوند. ثانيا اينکه اين کار ممکن است باعث مشکلات بيشتر ‌شود. پس من مخالف اين کار هستم. ضمن اينکه اين دوستان، از سر دلسوزي مي‌گويند که دولت کنار برود. زيرا اصولگرايان کماکان توپ را در زمين دولت مي‌اندازند و اگر دولت کنار برود، تکليف مشخص مي‌شود. اگر اصولگرايان به تنهايي بلد بودند اداره کنند که ما در صحنه‌هاي مختلف دچار اين حجم از مشکلات نبوديم.

خبرهای19 مهر


مطبوعات روز

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
خبرهای روز 20 مهر





درباره پیشبرد نقشه همکاری ۲۵ ساله با چین گفت وگو کردم

وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی روز گذشته در استان «یون نان» چین بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. محمدجواد ظریف که روز جمعه برای گفت‌وگو با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و در رأس هیأتی به چین سفر کرده بود، با همتای چینی خود در مورد روابط و همکاری‌های تهران و پکن و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد. سید عباس عراقچی، معاون سـ*ـیاسی وزیر امور خارجه، ظریف را در این سفر همراهی می‌کند. ظریف بعد از این دیدار در پیامی توئیتری گفت‌وگو با همتای چینی خود را سازنده خواند و گفت: «گفت‌وگوهای رو در رو و پرباری با همتای چینی داشتم.» او گفت‌وگوهای حضوری دو طرف در شرایط ویژه کنونی را به حد کافی نشانگر آن خواند که دو طرف برای روابط بین دو کشور اهمیت زیادی قائل هستند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که ایران و چین در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تقویت روابط دوجانبه، پیشبرد نقشه همکاری ۲۵ ساله، حفاظت از برجام و مخالفت با یکجانبه گرایی اجماع نظر دارند. ظریف با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ آن را فرصت جدیدی خواند و عنوان کرد: «معتقدم مفهوم مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور در آینده غنی‌تر خواهد شد.»
وزیر خارجه ایران همچنین در توئیتی به زبان چینی در این باره نوشت که دو طرف در این دیدار یکجانبه گرایی و تلاش ایالات متحده برای ایجاد جهان تک قطبی را رد کردند و درباره تقویت روابط در چارچوب نقشه راه همکاری ۲۵ ساله، همکاری منطقه‌ای، حفظ برجام و همکاری درخصوص تولید واکسن کرونا توافق کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در ارتباط با سفر وزیر خارجه ایران به کشورش گفت که چین خواستار تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران است. به گزارش ایرنا «هپا چون اینگ» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به برنامه دیدارهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی به چین سفر کرده است که ما دوست داریم برای تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران همکاری کنیم.» وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص تحریم‌های اخیر امریکا علیه ایران، گفت که واشنگتن با نادیده گرفتن اهداف و اصول منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین‌الملل، خودسرانه دست به اقدامات یکجانبه غیرقابل توجیهی مانند محاصره اقتصادی و تحریم‌های مالی علیه سایر کشورها زده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اظهار داشت: این اقدامات بشدت باعث تضعیف نظم سـ*ـیاسی و اقتصادی بین‌المللی و تضعیف حاکمیت جهانی شده و توانایی کشورهای تحریم شده برای توسعه اقتصاد خود و بهبود زندگی مردم را نیز کاهش داده است.


مطبوعات روز

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
مثل روز روشن بود که شکایت النصر به جایی نمی‌رسد



محمد محمدی سدهی / یک هفته از دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و النصر عربستان می‌گذرد؛ دیداری که شاگردان گل‌محمدی در ضیافت حساس و نفسگیر پنالتی‌ها از سد حریف سعودی گذشتند و علی شجاعی به عنوان آخرین پنالتی زن سرخ‌ها، ضربه‌اش را گل کرد تا نماینده ایران فینالیست شود. البته عربستانی‌ها بلافاصله بازی دیگری در خارج از زمین فوتبال به راه انداختند. آنها با کمک برخی از افراد در داخل کشور مدعی شدند که پرسپولیس از بازیکنان غیرمجاز استفاده کرده و نمی‌توانسته از خریدهای جدیدش چون حامد لک، آل کثیر و علی شجاعی بهره ببرد. گرچه شکایت سعودی‌ها توسط ای اف سی رد شد و حالا سرخ‌ها یک پای فینال لیگ قهرمانان آسیا هستند.
علی شجاعی با اشاره به تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند به خبرنگار «ایران» گفت: «مسابقات سطح فنی بسیار بالایی داشت و بازیکنان بزرگی در تیم‌های عربی حضور داشتند. قطری‌ها و عربستانی‌ها همیشه برای این مسابقات هزینه زیادی می‌کنند و بازیکنان خوبی به خدمت می‌گیرند. این موضوع باعث بالا رفتن سطح مسابقات می‌شود. داشتن امکانات یکی از دلایل موفقیت تیم‌ها در مسابقات مهم لیگ قهرمانان است که این موضوع در تیم‌های عربی وجود دارد. تیم‌های ایرانی از نظر امکانات اصلاً قابل قیاس با قطری‌ها، عربستانی‌ها و حتی اماراتی‌ها نیستند.» هافبک جوان پرسپولیس صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «موضوع مشهود در این مسابقات، غیرت و تعصب بازیکنان به پیراهن پرسپولیس بود. مثلاً انگشت پای عیسی آل‌کثیر شکسته بود و او با این شرایط برای موفقیت تیم از جان مایه گذاشت. غیرت بازیکنان پرسپولیس دلیلی بود بر صعودمان به فینال لیگ قهرمانان. فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از بازیکنان خارجی و ستاره‌های تیم‌های عربی یا هر تیمی حاضر به ریسک باشند و با پای شکسته بازی کنند.علاوه بر این پرسپولیس از نظر فنی هم عملکرد مناسبی داشت و شایسته رسیدن به فینال بودیم. تمام حریفان به ما احترام می‌گذاشتند و این نشان دهنده بزرگی پرسپولیس است. از همان روز اول که وارد مسابقات شدیم، قرارمان این بود که آخرین تیم از قطر بازگردیم و با این هدف مسابقات را شروع کردیم.» شجاعی گفت: «پیش از پیوستن به پرسپولیس مصدوم بودم و این مصدومیت باعث شد تا بازی‌ها را از دست بدهم. از این موضوع خیلی ناراحت هستم اما به هر حال مصدومیت جزئی از ورزش است و تلاش می‌کنم هرچه زودتر مصدومیتم کاملاً برطرف شود. این مصدومیت من را عقب انداخته و از بدنساز تیم تشکر می‌کنم که در این مدت زحمات زیادی برای من کشید. فعلاً 70 درصد آماده هستم و نیاز به آمادگی بیشتری دارم. می‌خواهم گلزن فینال باشم.»
شماره 23 سرخپوشان به پیروزی پرسپولیس در پرونده شکایت النصر عربستان اشاره کرد: «ای‌اف‌سی که با محرومیت عجیب آل‌کثیر چند ساعت مانده به بازی با النصر در حق تیم ظلم کرد و علاوه بر آن عربستانی‌ها تمام تلاش شان را کردند تا خارج از زمین ما را شکست دهند. نباید بیش از این در حق ما اجحاف می‌شد و خوشبختانه ای اف سی شکایت النصری‌ها را رد کرد. مثل روز روشن بود که پرونده شکایت النصر به جایی نخواهد رسید. باشگاه تمامی کارهای نقل و انتقالات را قانونی انجام داده بود. به نظر من در مواردی شاهد جانبداری ای‌اف‌سی هستیم که دلیلش نفوذ عرب هاست. ای‌اف‌سی تنها در یک مورد و آن هم بخشیدن کارت قرمز سیامک نعمتی به تیم ما نرمش نشان داد که واضح بود داور در صحنه اخراج سیامک اشتباه کرد. پیش از آن در موردی مشابه بن عطیه را بخشیدند و شاید اگر این اتفاق نبود، سیامک را نمی‌بخشیدند.»
او در خصوص پنالتی آخر پرسپولیس مقابل النصر که توسط خودش زده و منجر به صعود شد هم صحبت کرد: «باید از آقا یحیی تشکر کنم که اعتماد کرد و پنالتی حساس آخر را به من سپرد. راستش برای پنالتی آخر استرس زیادی داشتم و فشار بالایی روی من بود اما آن توپ باید گل می‌شد و وظیفه‌ام این بود که به عنوان آخرین سرباز توپ را گل و دل مردم را شاد کنم. برای شاد کردن دل مردم آنقدر انگیزه داشتم که اگر 100 بار هم آن پنالتی به من سپرده شود، گل می‌زنم. در هر حال بازی با النصر گذشت و حالا تمام هدف مان موفقیت در فینال است. پرسپولیس توان و پتانسیل قهرمانی آسیا را دارد و امیدوارم امسال جام قهرمانی را به هواداران هدیه دهیم.»

شجاعی در خصوص انتخاب یحیی به عنوان بهترین مربی غرب آسیا و انرژی مثبت هواداران افزود: «آقا یحیی نیاز به تعریف و تمجید من ندارد. کار کردن با آقا یحیی می‌تواند در آینده من تأثیرگذار باشد. حقش بود که به عنوان برترین مربی غرب آسیا انتخاب شود. از طرفی در زمان برگزاری مسابقات ویدیوهای هواداران از سراسر ایران را تماشا و از دیدن آن احساس غرور می‌کردیم. وقتی می‌دیدیم مردم تا این حد شاد هستند، خوشحال می‌شدیم. هیچ چیزی نمی‌تواند جای این شادی را بگیرد.»


مطبوعات روز

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماسک بزنید جریمه‌ نشوید

حمیده امینی فرد
خبرنگار
پای جرایم کرونایی بالاخره به تهران باز شد. بعد از تقریباً 8 ماه از آمدن کرونا به کشور، دولت تصمیم گرفت تا در ازای تخلف شهروندان و اصناف نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جریمه نقدی تعیین کند. بنابراین از دیروز همه شهروندان تهران‌نشین موظف شدند از در منزل ماسک بزنند.
جریمه نداشتن ماسک برای یک فرد سالم 50هزار تومان تعیین شده، اما اگر ابتلای او به کرونا تشخیص داده شود، بنا به گفته سخنگوی دولت، جریمه‌های سختگیرانه‌تری برای او اعمال خواهد شد. علی ربیعی که دیروز به ایستگاه متروی تئاتر شهر رفته بود تا از اولین روز اجباری شدن ماسک در پایتخت بازدید کند، تأکید کرد هر فردی که در آزمایشگاه کرونای او ثابت شود، با شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورتی که از خانه خارج شود، برای او جرایم سنگینی در نظر گرفته خواهد شد. میزان این جریمه را انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، 200 هزار تومان اعلام کرده است. هم اکنون ظرفیت همه تـ*ـخت‌های بیمارستانی پایتخت به طور کامل پر شده است و بیمارستان‌ها انجام عمل‌های غیرضروری را به تأخیر انداخته‌اند.
آمار مرگ و میرها همچنان روی عدد 200 (حدوداً) مانده و با وجود همه تذکرها، جاده‌های منتهی به شمال کشور در اواخر هفته متراکم می‌شود! طبق آخرین آمارها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون به پایین‌ترین سطح خود یعنی 42 درصد رسیده است. ایران در مقایسه با سایر کشورها بحث پرداخت جریمه نقدی را به عنوان آخرین راهکار دیده بود، اما سرانجام به اجرای آن تن داد. حمل و نقل عمومی همچنان به عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا شناخته می‌شود، تقریباً از خردادماه بود که بحث اجباری شدن ماسک در متروی تهران اعلام شد. بجز یک هفته آزمایشی در چند ایستگاه، از هفته‌های بعد مأموران قطار، از عبور افراد بدون ماسک از گیت‌های ورودی جلوگیری می‌کردند. خیلی‌ها برای ورود مجبور به خرید ماسک می‌شدند اما بعد از چند ماه، آمار استفاده از ماسک به 98 درصد هم رسید.
اگرچه فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو به «ایران» می‌گوید که هنوز دستورالعمل ویژه‌ای برای جریمه افراد بدون ماسک در داخل مترو به دست‌شان نرسیده، اما تمام قد تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و برای اجرای بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی، راهکارهای اجرایی در نظر خواهند گرفت.
درحال حاضر آمار مسافران مترو به روزی حدوداً 880 هزار نفر رسیده است، در حالی که در مدت مشابه پیش از آمدن کرونا به کشور در حدود یک میلیون و 900 هزار نفر بود. هنوز هم ماسک در ایستگاه‌های مترو با قیمت مصوب فروخته می‌شود.
البته مسافران مترو در اولین روز از اجرای این طرح چندان غافلگیر نشدند، اما قطعاً در لیست متخلفان، در انتها خواهند بود. بازار تهران، اما دیروز در نخستین روز از اجباری شدن ماسک، با روزهای دیگر تفاوتی نداشت. جز عده‌ای انگشت شمار، اغلب مردم ماسک داشتند، با این حال هیچ مأمور یا نیروی بسیجی برای تذکر دیده نمی‌شد. برخی‌ها از اخبار، میزان جریمه را پیگیری می‌کردند، اما اغلب از نرخ جریمه‌ها اطلاعی نداشتند. جالب اینکه برخی‌ها، پرداخت جریمه را جدی نمی‌گرفتند و اعتقاد داشتند که نمی‌توان همه افراد را تک به تک کنترل کرد! البته برخی‌ها هم نگران منتظر روزی بودند که رسید جریمه اشتباهاً، مبلغی را از حساب‌شان کسر کند!
خانم کرمی دانشجوی عمران می گوید: «اعلام جریمه ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد، اگر مسئولان جدی باشند،مردم هم مطمئنا ماسک می زنند.»« آقای کمالی ، مغازه دار هم باور دارد که با اعمال جریمه نقدی، زدن ماسک هم مثل بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی می شود و کسی از قانون تخطی نمی کند.»
تاکسی‌ها که بعد از آمدن کرونا مشمول قوانین جدی‌تری همچون سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب بودند، حالا هم در لیست بلند بالای جرایم حرف اول را می‌زنند. در صورتی که راننده ماسک نزده باشد، 100 هزار تومان و به ازای هر مسافری که بدون ماسک سوار کند هم 20 هزار تومان جریمه خواهد شد.
در اتوبوس و سایر واحدهای خدمات عمومی هم همین قانون اجرا می‌شود. علیرضا قنادان، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران البته تأکید کرده که حدود ۹۵ درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند. ظاهراً جرایم از سوی پلیس اعمال می‌شود و قرار نیست مبلغی به جیب تاکسیرانی برود! میزان جرایم البته چندان به مذاق راننده‌های تاکسی خوش نیامده و با وجود استقبال برخی رانندگان از این قانون، اما اغلب معترضند که نمی‌توانند همه مسافرها را به زدن ماسک مجبور کنند.
خسروی، راننده تاکسی خطی به «ایران» می‌گوید: «اگر مسافری ماسک نزده باشد سوار نمی‌کنم، اما خیلی‌ها نمی‌زنند، ما هم عامل اجرایی نیستیم، چرا باید جریمه مسافران به پای ما نوشته شود.» سیفی یک راننده دیگر هم می‌گوید: «ماسکی که هر 20 دقیقه باید تعویض شود، اما چند هفته یک‌بار هم عوض نمی‌شود، زدنش چه سودی دارد؟ همه سیستم‌های اداری ماسک رایگان به کارمندان‌شان می‌دهند اما فقط در بعضی پایانه‌ها به شکل رندوم به راننده‌ها ماسک می‌دهند.»

شکرابی، راننده خط سیدخندان به ونک البته از مسافرانش گلایه دارد: «همین ماه پیش یکی از هم خطی‌های ما از مسافرش کرونا گرفت، خودش ناقل بود و متأسفانه همسرش را از دست داد. ما چه گناهی کرده‌ایم؟»


مطبوعات روز

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
استقبال از آتش بس در قره باغ


روز گذشته همزمان با اعلام و اجرای آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، رؤسای جمهوری ایران و روسیه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی آخرین تحولات این مناقشه را بررسی و درباره آن رایزنی کردند. در این تماس که بیش از یک ساعت به طول انجامید، دوطرف ضمن تأیید نگرانی‌های خود، همچون مشارکت گروه‌های تروریستی در این جنگ یا مداخله کشورهای ثالث، بر توقف درگیری‌ها، اجرای آتش‌بس و دنبال کردن مسائل از طریق مذاکرات تأکید کردند. روحانی در این تماس، همچنین بر آمادگی ایران برای کمک به حل مسأله از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی و با احترام به تمامیت ارضی کشورها تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، با بیان اینکه اساساً جنگ را راه‌حل مسأله قره‌باغ نمی‌دانیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه کمک و همکاری برای حل و فصل مناقشه آذربایجان و ارمنستان از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی و با احترام به تمامیت ارضی کشورها است. روحانی با بیان اینکه درگیری نظامی دو کشور همسایه جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان برای ما بسیار تلخ و نگران کننده است، اظهار کرد: مداخله احتمالی برخی کشورهای ثالت در این درگیری موجب گسترده و طولانی شدن بحران خواهد شد و آن را به نفع کشور‌های منطقه نمی‌دانیم. رئیس جمهوری با اشاره به تماس‌های خود با سران دو کشور آذربایجان و ارمنستان و تأکید بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای ایران و جان هموطنان ساکن در مناطق مرزی، افزود: صلح در منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. روحانی همچنین با ابراز نگرانی از حضور و مشارکت برخی گروه‌های تروریستی در درگیری منطقه قره‌باغ، تأکید کرد: حضور تروریست‌ها می‌تواند هم برای ایران و روسیه و هم کل منطقه خطرناک باشد.
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت تلاش مشترک و همکاری جمعی برای پایان دادن به درگیری‌ها، برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌و‌گو‌ها برای حل اختلافات، افزود: درصورت ادامه درگیری‌ها اوضاع در منطقه پیچیده‌تر شده و موجب خسارات و آسیب‌های مالی و جانی گسترده‌تر خواهد شد.
رئیس جمهوری تلاش روسیه برای برقراری آتش بس و آغاز گفت‌و‌گو‌ها بین جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان را ارزشمند توصیف کرد و با مهم خواندن اجرای آتش بس و تداوم آن از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک و همکاری در این زمینه خبر داد. روحانی در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر تبادلات اقتصادی دو کشور خواستار از سرگیری روابط اقتصادی و مبادلات ایران و روسیه از جمله برقراری پروازها و تردد کامیون‌های ترانزیتی دو کشور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شد. رئیس جمهوری همچنین علاقه‌مندی ایران برای همکاری با روسیه در زمینه تولید واکسن کرونا را مورد تأکید قرار داد. روحانی در ادامه با قدردانی از مواضع حمایتی روسیه در مجامع بین‌المللی درباره قطعنامه‌های مختلف و همچنین مخالفت با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران، ابراز امیدواری کرد رایزنی‌های مشترک و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش توسعه یابد.
رئیس جمهوری روسیه هم در این تماس تلفنی که بیش از یک ساعت به طول انجامید، ضمن تشریح اقدامات این کشور برای حل مناقشه قره‌باغ، اظهارکرد: نگرانی‌های ایران از این بحران منطقه‌ای را درک می‌کنیم و علاقه‌مند به همکاری با تهران برای حل و فصل این درگیری از مسیر مذاکره و گفت‌و‌گو هستیم.
«ولادیمیر پوتین» تصریح کرد: مواضع ایران در مسائل منطقه از جمله بحران قره‌باغ از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و از ادامه رایزنی با تهران برای حل و فصل موضوع استقبال می‌کنیم. رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه در وهله اول باید جنگ متوقف شود، افزود: درگفت‌و‌گو با مقامات جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان در مورد آتش‌بس از تاریخ 10 اکتبر به توافق رسیده‌ایم و امیدوارم با برقراری آتش‌بس زمینه برای گفت‌و‌گو و مذاکره فراهم شود.
پوتین مداخله کشورهای ثالث و همچنین حضور برخی گروه‌های تروریستی در بحران قره‌باغ را برای منطقه خطرناک خواند و گفت: تلاش همه ما همسایگان باید پایان دادن به جنگ و خونریزی و حل بحران از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره باشد.
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با تأکید بر اینکه مواضع این کشور در مورد برجام و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران روشن و شفاف است، افزود: همواره با اقدامات غیرقانونی علیه ایران مخالف بوده‌ایم.
پوتین با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر روابط اقتصادی و تجاری کشورها از جمله ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد که با مهار کرونا سطح روابط دوباره به سطح قبل بازگردد و توافقات قبلی دو کشور اجرایی و عملیاتی شود.
استقبال ظریف از آتش بس
محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه هم در توئیتی با بیان اینکه ایران از توقف خصومت‌ها در ناگورنو- قره باغ به مثابه گامی به سوی صلح استقبال می‌کند، نوشت: «ما همسایگانمان ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان را ترغیب می‌کنیم تا در گفت‌و‌گویی اصولی بر مبنای احترام به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی شرکت کنند.» ظریف همچنین از تلاش‌های سازنده روسیه برای کمک به آتش بس در قره‌باغ قدردانی کرد.

آتش‌بس در «قره‌باغ» زیر چتر روسیه

زهره صفاری/ ساعت 12 ظهر شنبه به وقت محلی، صدای آژیر خطر در منطقه قره‌باغ خاموش شد و آتش‌بس موقت بشردوستانه با میانجیگری روسیه، آرامش نسبی را در میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کرد.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، در پی 10 ساعت مذاکره نفسگیر میان وزرای خارجه طرفین درگیر و روسیه، نخستین مذاکره دیپلماتیک دو کشور پس از دو هفته درگیری سنگین و بی سابقه در چند دهه اخیر ساعت 2 بامداد به وقت محلی به ثمر نشست و طرفین با اعلام آتش‌بس موقت بر سر تبادل زندانیان و اجساد کشته‌شدگان توافق کردند.
این مذاکرات در حالی از عصر جمعه در مسکو کلید خورد که پس از به بن بست خوردن تلاش دولت‌های غربی برای برقراری صلح در منطقه قره‌باغ، سریال مذاکرات تلفنی «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه با «الهام علی‌اف»، همتایش در جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، وزرای خارجه دو کشور را برای برگزاری نشستی سه‌جانبه روانه مسکو کرد.
«ولادیمیر فرولوف»، دپیلمات سابق روس و کارشناس سـ*ـیاست خارجی در این باره به بلومبرگ گفت: «پوتین دیگر بیش از این نباید سکوت می‌کرد. چرا که وقتی ترکیه وارد بحران کشورهای برآمده از جمهوری‌های شوروی سابق شد، دخالت روسیه ضروری بود.»
به باور ناظران گرچه این توافق صلح موقت دستاورد بزرگ دیپلماتیک روسیه به شمار می‌رود اما از سویی جدی شدن جنگ میان دو کشور، زنگ خطر وقوع جنگ نیابتی میان حامیان طرفین درگیر در منطقه را به صدا درآورده و انتقال گاز را نیز به مخاطره انداخته بود. از سویی دیگر روسیه با داشتن مقر نظامی در ارمنستان و پیمان دفاعی امنیتی با این کشور، با جمهوری آذربایجان نیز روابط دوستانه‌ای دارد که همین امر دولت پوتین را در به ثمر نشاندن مذاکره صلح موقت به موفقیت رساند.
آتش‌بار سنگین تا ساعاتی پیش از ظهر
حدود ساعت 2 بامداد دیروز به وقت روسیه، به نوشته «الجزیره»، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در برابر خبرنگاران قرار گرفت و از توافق بشردوستانه طرفین با میانجیگری کشورش خبر داد: «آتش‌بس پس از 10ساعت مذاکره، از ظهر امروز (شنبه) برقرار می‌شود و مذاکرات بر سر مسائل اساسی دو کشور و راهکار صلح با نظارت سران گروه مینسک ادامه خواهد یافت. صلیب سرخ نیز به محض برقراری آتش‌بس برای کمک و امدادرسانی وارد منطقه می‌شود.»
این اظهارات 10 ساعت پیش از برقراری آتش‌بس جلوی دوربین گفته شد اما با وجود اعلام این صلح موقت، طرفین همچنان تا دقایقی پیش از ظهر مواضع یکدیگر را زیر بمباران موشک گرفته و هر یک دیگری را به کشتار غیرنظامیان متهم می‌کردند. به گفته شاهدان اما پس از اینکه زمان قانونی آتش‌بس فرارسید صدای شلیک‌ها خاموش شد و مردم قره‌باغ پس دو هفته وحشت با آرامش وارد خیابان‌ها شدند.
بااین حال این شادمانی با چند مورد پراکنده نقض آتش بس جای خود را به نگرانی داد. گزارش «اسپوتنیک» حاکی است، تنها 5 دقیقه بعد از اعلام آتش بس یعنی ساعت 12:05 دقیقه نیروهای جمهوری آذربایجان اقدام به حملاتی در «قره خان بیلی» کردند. نیروهای ارمنستان نیز شهرهای ترتر و آغدام را بمباران کردند.
بنا بر آخرین گزارش‌ها تنها در دو هفته گذشته که سنگین ترین مناقشه طرفین در قره‌باغ اتفاق افتاد بیش از 300 نفر کشته و نیمی از اهالی منطقه نیز آواره شده‌اند.
واکنش‌های داخلی و خارجی
در حالی که ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان مذاکرات مسکو را آخرین تیر ترکش صلح در منطقه قره‌باغ عنوان کرده بود، توافق طرفین با استقبال داخلی و خارجی همراه شد. به نوشته «رویترز»، «ظهراب مناتسکانیان»، وزیر خارجه ارمنستان در حالی که به همراه همتای آذربایجانی‌اش بلافاصله پس از مذاکرات حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشدند، با حضور در تلویزیون رسمی کشورش از «ولادیمیر پوتین» به خاطر ایفای نقش موثر در برقراری این توافق قدردانی کرد.

فرانسه نیز که در این مدت بارها مذاکرات پنهان و آشکاری با سران هر دو کشور داشته است، این آتش‌بس موقت را گام ابتدایی صلح قره‌باغ خواند. ترکیه نیز که تنها در دو هفته اخیر بارها حمایت قاطعانه خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کرده بود در بیانیه‌ای با وجود استقبال از نتیجه مذاکرات مسکو همچنان به حمایت خود از باکو ادامه داد و اعلام کرد: «این آتش‌بس گام مهمی بود اما راهکار بلندمدتی نیست. ترکیه همچنان حامی جمهوری آذربایجان است و از هر تصمیم این کشور در این منازعه حمایت می‌کند.»


مطبوعات روز

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
باتو می‌خوانیم در فردوس ایران

ندا سیجانی
خبرنگار
مراسم تشییع و تدفین استاد محمدرضا شجریان صبح روز گذشته (شنبه 19مهر) با حضور خانواده او و جمعی از هنرمندان و مسئولان استانی برگزار شد. ابتدا قرار بود پیکر این استاد بزرگ در جوار آرامگاه مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شود اما به دلیل جانمایی نامناسب و با تصمیم خانواده به محدوده موزه طوس در آرامگاه فردوسی تغییر پیدا کرد.
شهر مشهد از ساعت‌ها قبل میزبان خسرو آواز ایران بود. مشخص نیست که در این ایام هوای دل مردم «خزان» است یا «زمستان». بنرهای نصب شده در اطراف شهر و پخش برخی از قطعات ماندگار شجریان خبر از حضور یک میهمان عزیز داشت، جمعیت بسیاری از شهرهای دور و نزدیک به استقبال او آمده بودند، اما این بار مردم، نغمه خوان «مرغ سحر» بودند و بزرگمرد موسیقی ایران باردیگر شنونده صدای آنان شد. زمان به سرعت در حال گذر است؛ دگر نوایی از «مرغ خوش خوان» به گوش نمی‌رسد، او که «بیداد» بود در روزگار سکوت و «فریادِ» دل «خلوت گزیده»‌ها؛ حالا عاشقانش «راز دل» با که گویند!!
سرانجام لحظه وداع آخر فرا رسید و اشک‌های عاشقان محمدرضا شجریان او را به خانه ابدی بدرقه کرد و برای همیشه آرام گرفت ؛ او که با مهر آمد و با مهر رفت و امروز صدای مردم ایران در کنار سخن سرای نامی ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی است. فردوسی که می‌گوید «سیاوش منم نه از پریزادگان / از ایرانم از شهر آزادگان» گواه امروز است.
او که زاده سرزمین خورشید است، طوس را پایان سفر دنیایی‌اش انتخاب کرد و این انتخاب پیامی نداشت جز تأکید شجریان بر پیوند فرهنگ و هنر و چه زیبا گفت: «صدای من بازتاب وقایع تاریخ معاصر ایران است.» او که «جان جانان» بود و «سرعشق»، «آه باران» حال دیدی چه پاییزی و خزانی بود!
هزاردستان موسیقی ایران
در مراسم پرشکوه تشییع استاد محمدرضا شجریان،که با نوای «ربنا» برگزار شد همایون فرزند استاد در سخنانی گفت: «حرفی که در اینجا قصد دارم عنوان کنم، این است که هزاردستان موسیقی ایران را به طبیعت سپردیم و به این مصرع شعر اشاره می‌کنم «به نام خداوند جان و خرد»، همان‌طور که خرد، خرد خدایی است، جان هم، خدایی است.»
او افزود: «ما آرامش و اعتبار خود را از شما مردم می‌گیریم، باعث همه صبر و شکیبایی ما شما هستید و از همه تشکر می‌کنم که با همه سختی‌های موجود در مراسم تشییع و تدفین استاد شجریان شرکت کردید.»
همایون شجریان که در این مراسم قطعه مرغ سحر را با مردم زمزمه کرد در ادامه افزود:اگر این امکان وجود داشت، میلیون‌ها نفر از شما عزیزان می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند، من به دستان شما بـ*ـو*سه می‌زنم.
همایون شجریان همچنین پیش از مراسم خاکسپاری ضمن عذرخواهی از مردم درخصوص عدم حضور فراگیر مردم در محوطه آرامگاه، گفت: معذرت می‌خواهم که امکان نبود مردم پدر را با دست خودشان به خاک بسپارند. وی ضمن تشکر از مردم، گفت: اعتبارمان را از شما داریم و آرامش‌مان را از شما می‌گیریم. آرزو می‌کنم همان طور که پدر برای شما می‌خواست، پر از عشق باشید.
شجریان بر تارک تاریخ ایران خواهد ایستاد
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز در مراسم تشییع و تدفین مرحوم استاد محمدرضا شجریان با بیان اینکه شجریان فراتر از آواز و هنر ایران بود و بر تارک تاریخ خواهد ایستاد، اظهار کرد: فکر نمی‌کردم به این زودی‌ها بزرگمرد تاریخ هنر و موسیقی ایران در این مکان آرام گیرد.
وی ادامه داد: درخصوص شجریان چه می‌توان گفت؛ چراکه همه او را بخوبی می‌شناسند. ایشان فراتر از آواز و هنر ایران بود و بر تارک تاریخ ایران خواهد ایستاد. کمتر هنرمند و شخصیتی را در تاریخ می‌توان در کنار استاد شجریان نهاد که این‌گونه یک ملت را با خود همراه کند.
مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: وظیفه داریم فقدان استاد شجریان را به یکدیگر تسلیت بگوییم. استاد برکات فراوانی داشت. با رفتن شجریان یک ملت همدل شدند. شجریان از ایران هم فراتر بود و به تمام فارسی‌زبانان تعلق داشت.
انتخاب اول مهر به عنوان روز شجریان
داریوش پیرنیاکان، نوازنده تار، سه تار و ردیف‌دان نیز اظهار کرد: دیروز در فضای مجازی دیدم که یکی از علاقه‌مندان به شجریان بزرگ گفته بود، «استاد تخم هنر را پراکنده بود»؛ من از اینجا از سخن خود فردوسی که تأکید زیادی بر خرد و خردورزی دارد، وام می‌گیرم و می‌گویم ابعاد موسیقایی شجریان به مانند آفتاب است. این آفتاب می‌تابد و همه جا را روشن می‌کند، موسیقی استاد شجریان نیز همین‌گونه است و جای گفت‌وگو ندارد؛ من سالیان سال با این بزرگ بوده‌ام و در چندین سال، ماه‌های زیادی را با او زندگی‌ کرده‌ام و تمام ابعاد وجودی این مرد بزرگ را از نزدیک می‌شناسم و شاهد آنها بوده‌ام.این نوازنده تار عنوان کرد: زمانی که به زندگی شجریان از ابتدا تا انتها نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که تمامی کارهایش بر اساس خرد و خردورزی بوده است و این پیام استاد شجریان بود که همیشه می‌گفت «موسیقی که من ارائه می‌کنم دارای اندیشه است.»پیرنیاکان اضافه کرد: خرد یکی از موضوعات بارزی است که در کار شجریان از شروع به کارش تا به امروز که سر بر بالین خاک نهاده این مورد وجود داشته است. استاد همیشه ترازوی خرد را با خود همراه داشته و هیچ گاه در موضع‌گیری‌ها و ارائه موسیقی‌اش دچار انحراف نشد.
وی بیان کرد: شجریان همه چیزش با خرد بود، با خردش حرکت کرد و پیامی که به موسیقیدان‌هایی که پس از او حضور دارند، رساند این بود که خردتان را توانا کنید و بر اساس خرد خود حرکت کنید، آنجاست که نخواهید لرزید.
این ردیف‌دان با ارائه دو پیشنهاد و یک گلایه اظهار نظر کرد: جامعه هنری و مردم باید مصرانه به دنبال این باشند که روز اول مهر به نام «روز شجریان» نام‌گذاری شود، برای دومین پیشنهاد ما باید در شورای عالی خانه موسیقی این موضوع را به تصویب برسانیم که پس از این حتماً در بزرگداشت‌هایی که برای هنرمندان گرفته و آلبوم‌ها و کتاب‌هایی که منتخب می‌شوند باید تندیس شجریان را به عنوان هدیه ارائه کنیم.
وی ادامه داد: باید تندیس بسیار زیبایی ساخته و جایگزین دیگر موارد شود، مانند جشنواره‌های سینمایی که تندیس بلورین دارند ما نیز باید تندیس شجریان داشته باشیم؛چراکه این نام را تمام ایرانیان و تمام موسیقی‌دانان قبول دارند و هیچ کس ایرادی بر این کار نخواهد گرفت.پیرنیاکان درخصوص گلایه‌اش گفت: گلایه‌ام این است زمانی که در کشورهای بزرگ خواننده‌ای به این عظمت از دنیا می‌رود عزای عمومی اعلام می‌کنند، چرا برای برای فوت شجریان عزای عمومی اعلام نکردند؟ باید برای شجریان عزای عمومی اعلام می‌شد؛ چراکه شجریان متعلق به تمام مردم ایران و دنیاست؛ پس امیدوارم در سالگرد شجریان این اتفاق رخ دهد و آن روز عزای عمومی اعلام شود.
این نوازنده در ادامه همچنین پیام فرهاد فخرالدینی، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران را قرائت کرد. فخرالدینی در پیام خود بیان کرده که روز اول مهر به نام شجریان نامگذاری شود و در خانه موسیقی این موضوع به تصویب برسد.
در این مراسم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد حضور داشتند.


مطبوعات روز

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: MacTavish، - ZeynaB - و LIDA_M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا