خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
ديوان حضرت امام سجاد(ع)




ديوان حضرت امام سجاد(ع)

به کوشش: ماجدبن احمد العطيه

ترجمه: آفرين زارع

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل


امام سجاد چهارمين معصوميست که پس از امير مومنان، صاحب ديوان شعر است. مطالعه و تامل در شعر زينت عبادت کنندگان نشان ميدهد که آن حضرت در زمان و شرايط خاصي که نبرد آشکارا با امويان را به مصلحت جامعه اسلامي نميدانست و از سوي ديگر فقر شديد فرهنگي و ميل به تجمل گرايي و ثروت اندوزي را در تودهي مردم مشاهده مي نمود با سلاح نيايش و دعا از يک سو و سلاح شعر از ديگر سو به مبارزهي غيرمستقيم با حاکمان ظالم برخاست و در صدد برآمد بدين وسيله به جامعهي مسلمانان غناي فرهنگي ببخشد.

ديوان شعر امام سجاد – درود خدا بر او باد – بازتابي از صحيفهي ايشان است که در آن، اصول عقايد اسلامي، مباني فضايل اخلاقي، نکات عرفاني، مضامين سياسي و اجتماعي و مفاهيم بديع معنوي به چشم ميخورد و در يک جمله ميتوان گفت کتاب خودسازي، تهذيب نفس و رشد و کمال روحي به شمار ميرود.

و چنانچه در مقدمه مترجم آمده است از آنجا که شعر و جنبههاي هنري آن تاثيري شگرف و انکارناشدني بر جان و روان آدمي دارد و ترجمهي اين اشعار زيبا، رسا و کارآ به زبانهاي گوناگون ميتواند فايدهي آن را فراگيرتر سازد و بر معرفت و محبت شيفتگان پيامبر رحمت و خاندان پاکش بيفزايد و از سوي ديگر اين اشعار ويژهي طبقهي خاصي از مردم نيست، بلکه اقشار مختلف ميتوانند از آن بهرهمند گردند، به ترجمهي فارسي اشعار پرداخته شد، باشد که گوشهاي از محاسن کلام آن امام همام را به جلوه کشد تا در پيروي از رهنمودهاي گوهربارشان و پيمودن راه هدايت و سعادت موثر افتد.

در توضيح شيوهي ترجمه ذکر نکتههاي زير ضروريست:

1- نسخهاي که براساس آن اشعار ترجمه شده به کوشش جناب آقاي ماجد بن احمد العطيه گردآوري و در موسسه النور المطبوعات بيروت به چاپ رسيده است.

2- در مورد صحت نسبت ديوان به چهارمين امام، گردآورندهي اشعار مطالبي آورده است که در ترجمهي مقدمهي ايشان توضيح داده شد بنابراين نيازي به تکرار آن در اينجا نيست.

3- پس از جستجو و پرسش از اهل فن، دريافتم که تاکنون ترجمهاي از ديوان شعر امام سجاد(ع) ارائه نشد و اين ترجمه اولين گام است.

4- به دليل پرهيز از ذکر مطالب تخصصي، از توضيح و ترجمهي مفاهيم واژههاي عربي در پاورقي، خودداري شده است.

5- گردآورندهي محترم اشعار، با مراجعه به نسخههاي مختلف، تفاوت نسخهها را در پاورقي درج کرده است که به دليل روشني و سادگي عبارتها، نيازي به ترجمه احساس نشد.

6- به منظور سهولت در امر قرائت که تاثير مستقيم در فهم معنا دارد، ابيات اعراب گذاري شد.

7- به منظور بهره برداري هرچه بهتر و ورود به معاني دقيق و بديع اشعار و نماياندن درون مايههاي غني آن تلاش شد تا اشعار براساس محتوا، موضوع بندي شود.

در روش پژوهش اين ديوان آمده است:

از روش تلفيق بين نسخهها پيروي کرديم، زيرا چيزي مناسب با اينکه به عنوان اصلي در نسخههاي مورد اعتماد باشد نيافتيم، پس به تقطيع متن و آراستن آن به آنچه با ذوق شعري همخواني دارد پرداختيم. پس از آن نسخهها را با هم مقايسه کرديم و در پاورقي به تفاوت بين آنها اشاره نموديم. هرچه در منابع يافتيم همراه با ذکر مناسبت اگر بود آورديم. براي توضيح به خواننده و به منظور دستيابي آسان به پاورقي، هرچه بيت را در آکولاد (پرانتز) شماره گذاري کرديم.

گفتني است، کتاب ديوان حضرت امام سجاد(ع) به کوشش ماجدبن احمد العطيه و ترجمه آفرين زارع با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 32000 ريال از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مقالات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 2)




مقالات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 2)

تأليف: مؤسسه فرهنگي هنري عرش پژوه با همکاري پژوهشکده باقرالعلوم(ع)

نوبت چاپ: اول – پاييز 1391

شمارگان: 1000 نسخه

قيمت: 400000 ريال

انتشارات: شرکت چاپ و نشر بين الملل


کتاب حاضر در سه فصل تدوين شده است که در فصل اول به بررسي مباني نظري جايگاه دولت در امور مساجد پرداخته شده است. ابهام در زمينه تعامل دولت و امور مساجد در حيطههاي متفاوتي منعکس ميشود که از جمله مي توان به کارکردهاي مسجد و ساخت و سازهاي مربوط به جنبههاي عمراني نيز تاکيد کرده از اين رو، سوال اصلي پژوهش به ابهام و داشتن اندک در زمينه تعامل دولت و مردم در امور مساجد و مشارکتهاي مربوط به آن معطوف است. تحقيق اين فصل با چندين هدف تحت عنوان اهداف اصلي و فرعي مولفين در ارتباط بودهاند که در اهداف اصلي آمده است:

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري دولت در امور مساجد

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري مردم در امور مساجد

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري مردم و دولت در امور مساجد

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري دولت در کاهش آسيبهاي جدي در توسعه فرهنگ ديني

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري مردم در کاهش آسيبهاي جدي در توسعه فرهنگ ديني

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري دولت و مردم در کاهش آسيبهاي جدي در توسعه فرهنگ ديني

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري دولت در افزايش کارکرد مساجد

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري مردم در افزايش کارکرد مساجد

- شناسايي ميزان مشارکت و سرمايه گذاري دولت و مردم در افزايش کارکرد مساجد

در اين تحقيق جامعه پژوهش تمامي متخصصين، کارشناسان و صاحبنظران در حيطههاي مربوط به امور مساجد را در برميگيرد. بنابراين، براساس مفروضات روشهاي نمونه گيري غيرتصادفي تعداد 90 نفر به صورت هدفمند داوطلبانه به عنوان نمونه تحقيق گزينش شدند.

در انتهاي تحقيق براساس روش شناختي تحقيق پيشنهاد شده است:

در زمينه گونههاي مسجد و مساجد متفاوت بايد تحقيقات دامنه داري را صورت داد از اين طريق بتوان ملاکهاي دقيقتري را براي طبقه بندي مساجد و تعريف انواع مساجد بدست آورد.

با توجه به ساختار مديريتي مساجد عنوان ميشود که از قانون بازآزمايي مسجد استفاده به عمل آيد. و از اين طريق به مقايسه مديريت در کليسا و ديگر مراکز اقليتهاي مذهبي تاکيد کرد.

با توجه به قوانين روان سنجي به ساختارسازي مجدد پرسشنامه تاکيد کرده و از اين طريق بتوان گويههاي مناسبي را براي کارکردهاي مساجد در تحقيقهاي آتي فراهم ساخت.

فصل دوم کتاب حاضر به بررسي و تحليل راهکارهاي افزايش مشارکت مردم در امور مساجد ميپردازد.

در تحقيق حاضر تلاش ميشود تا با بررسي مباحث نظري سازه مشارکت مفهوم سازي دقيقي از آن صورت گرفته و بتوان شيوهها و راهکارهاي عملي مناسبي را به دست آورد تا از اين طريق نه تنها منابع غيردولتي تبليغات ديني تامين شود بلکه سطح مشارکت عمومي در امور مختلف تبليغات ديني ارتقا يابد. از اين رو در تحقيق حاضر به بررسي شيوهها و راهکارهاي عملي تامين منابع غيردولتي و ارتقا سطح مشارکت عمومي در امور مختلف تبليغات ديني پرداخته ميشود. از مهمترين پيش فرضهاي اين تحقيق ميتوان به اين نکته اشاره کرد که مشارکت مردم در امور مساجد کاهش يافته است و وضعيت حاضر به عنوان يک پيش فرض اصلي شناخته شود.

از ديگر پيش فرضهاي اين تحقيق ميتوان به عدم شناسايي دقيق شيوههاي مشارکت از ديدگاه برنامه ريزان و مسئولين اشاره کرد. پيش فرض ديگر تحقيق حاضر بي توجهي و عدم استفاده از اصول علمي و پژوهشي در افزايش مشارکت مردم معطوف است.

فصل سوم کتاب نيز به موضوع شناسايي انتظارات و نيازهاي مخاطب در فضاهاي تبليغي و ارائه شاخصها براي تبليغ پرداخته است.

امروزه در جوامع مختلف پژوهشهاي مستمر در قالب نيازها و موضوع يابيها در امر تبليغي صورت ميگيرد تا متوليان امر تبليغ بتوانند هرچه بهتر پاسخگوي انتظارات اجتماعي افراد جامعه باشند و ميزان اهتمام بدين امر بستگي به سطح پذيرش ضرورت و اهميت تبليغ از سوي متوليان امر دارد، اين پژوهشها دقيقا در قالب فضاهاي مختلف مورد استفاده از سوي افراد تعريف ميشود و يافتهها در يک نظام جامع مورد تجزيه و تحليل و کاربرد است.

هدف کلي در اين تحقيق نيازسنجي مطلوب از مخاطب در ارتباط با فضاهاي تبليغي مختلف و ارائه شاخصهاي مقتضي براي يک فعاليت مستمر است.

در اين پژوهش سعي شود به اهداف جزئي ذيل مولفان نائل آيند:

- شناخت سطوح مختلف نيازها (در قالب کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت) براي تبليغ.

- شناخت شيوههاي مقتضي تبليغ در فضاهاي مختلف و نحوه پاسخگويي به انتظارات مخاطبان.

- شناخت ابزارهاي مورد استفاده در فضاهاي مختلف تبليغي.

- شناخت نيازهاي مختلف براي تبليغ در فضاهايي نظير مساجد، اماکن زيارتي، مدارس و . . .

- شناخت راهکارها و ارائه پيشنهادات براي بهبود شيوههاي تبليغي در فضاهاي مختلف.

- شناخت اصول و قواعد تبليغ در فضاهاي مختلف.

در پايان اين پژوهش همانطور که در انتهاي متون آن آمده است، ميخوانيم نيازهاي بدست آمده در فضاهاي مختلف کشور در قالب سه دسته برنامههاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت قابل طراحي و ارائه است. اين تبليغات ديني در قالب شيوههايي نظير تصوير، فيلم و . . . قابل ارائه است که موضوعاتي نظير آموزش و پرورش و . . . را ميتواند مورد توجه قرار دهد.

به منظور انجام تبليغ کار را بايد ملاحظات ذکر شده در هريک از فضاها توجه بشود که اصول و قواعد مقتضي براي تبليغ دين نيز در آن لحاظ شده است.

لازم به ذکر است تنها توجه به ماهيت فضا و نوع مخاطب و امکانات فضا براي تبليغ ابزار مورد بهره برداري در تبليغ ديني متفاوت است.

گفتني است، مقالات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 2) از سوي مؤسسه فرهنگي هنري عرش پژوه با همکاري پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با شمارگان هزار نسخه و قيمت چهل هزار تومان از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مطالعات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 1)




مطالعات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 1)

تأليف: مؤسسه فرهنگي هنري عرش پژوه با همکاري پژوهشکده باقرالعلوم(ع)

نوبت چاپ: اول – پاييز 1391

شمارگان: 1000 نسخه

قيمت: 450000 ريال

انتشارات: شرکت چاپ و نشر بين الملل


در بررسي و تحليل وضعيت موجود پژوهشگران حوزوي داراي ضرورتهاي فراواني ميباشد. از جمله آن که با انجام پژوهشهايي از اين دست ميتوان پتانسيل معنوي يا به عبارتي پشتوانه فکري تحقيقات حوزوي را شناسايي کرد. اين شناسايي گام نخست در برنامه ريزي و استفاده بهينه از نيروي انساني پژوهشگر در حوزه علميه ميباشد.

در اين کتاب سعي بر برآورده شدن اهدافي همچون بررسي و تحليل وضعيت موجود پژوهشگران حوزوي، تبيين ويژگيهاي مطلوب بهره گيري از پژوهشگران حوزوي و ارائه راهکارهاي بهبود وضعيت بهره گيري از پژوهشگران حوزوي شده است تا به صورت ويژه مولفين در فصل اول به اهداف ذيل نايل آيند.

- بررسي وضعيت تحصيلاتي و تخصصي پژوهشگران حوزوي، بررسي وضعيت سني، جنسي پژوهشگران حوزوي، وضعيت پژوهشگران حوزوي از حيث موضوعات پژوهشي، تحليل وضعيت درآمدي و معيشتي پژوهشگران حوزوي، بررسي وضعيت مطلوب بهره گيري از پژوهشگران حوزوي، بررسي روشهاي جذب، نگهداشت و بهداشت نيروي انساني مراکز پژوهشي حوزوي و ارائه راهکارهاي بهبود وضعيت بهره گيري از پژوهشگران حوزوي.

عنوان فصل دوم توسعه و تقويت اطلاع رساني علمي در پژوهشهاي حوزوي نام دارد. توسعه و تقويت نحوه ارتباط علمي و شيوههاي اطلاع رساني مراکز تحقيقاتي از موضوعات ذيل طرح پژوهشهاي حوزوي است که به عنوان يک تحقيق مستقل ميتواند با ساير طرح مباني مشخص در خصوص سازماندهي نحوه اختصاص مصرف منابع اعتباري دولت در زمينه کمک به مراکز تحقيقاتي حوزوي را نمايد.

مساله اصلي طرح پيرامون شناسايي وضعيت ارتباطات علمي و اطلاع رساني پژوهشهاي حوزوي بوده (توصيف) تا از اين طريق بتوان به ارائه راهکارهايي براي بهينه سازي وضعيت موجود (توسعه و تقويت) پرداخت. در اين فصل شناسايي و تبيين وضع موجود و مطلوب مراکز اطلاع رساني حوزوي و ارائه پيشنهادات و راهکارهاي علمي به جاي حصول به وضعيت مراکز اطلاع رساني حوزوي از اهداف کلي به شمار ميروند تا به اهداف اصلي همچون معرفي اجمالي مراکز اطلاع رساني حوزوي و نوع خدمات آنان، بررسي وضعيت موجود مراکز اطلاع رساني حوزوي و نوع خدمات آنان، بررسي وضعيت موجود مراکز اطلاع رساني حوزوي، بررسي فرصتهاي پيش روي مراکز اطلاع رساني حوزوي، بررسي نقاط تمديدهاي ضعف مراکز اطلاع رساني حوزوي و بررسي راهکارهاي بهبود وضعيت مراکز اطلاع رساني حوزوي برسند.

فصل سوم کتاب حاضر شيوه اختصاص و مصرف منابع اعتباري دولت به مراکز تحقيقات حوزوي نام دارد. در سالهاي اخير موضوع استفاده از منابع مالي دولت به منظور توليد و عرضه کالاها و خدمات ديني از جمله مقولاتي است که مورد نقد و بررسي قرار گرفته و ديدگاههاي متفاوتي در اين زمينه ارائه شده است.

در اين فصل در قسمت اول به بررسي و توصيف وضع موجود پرداخته و داده لازم براي اين قسمت را از طريق مصاحبه و ميزگردهاي کارشناسي و استفاده از مباني نظري به دست آورده است.

توصيف وضعيت مراکز پژوهشي حوزوي و بررسي راهکارهاي تقويت آن عنوان فصل چهارم است. در ضرورتهاي انجام اين پژوهش ابتدا ميتوان به وضعيت موجود فرهنگ ديني جامعه ميباشد. انجام دادن اين پژوهش به وضعيت آتي جامعه و مخاطبان و استفاده بهينه از منابع انساني موجود در حوزههاي علميه به ترتيب از ضرورتهاي دوم و سوم به شمار ميروند و آخرين ضرورت انجام پژوهش حاضر ايجاد امکان استفاده بهينه از منابع و امکانات مادي و مالي منسجم و فعال و هدفمند، نيازمند بازشناسي آفات و آسيبها و نيز نقاط ضعف و قوتهاي مراکز پژوهشي ميباشد.

همچنين، بررسي وضعيت نيروهاي انساني سازمانها و نهادهاي ديني و ارائه راهکارهاي بهبود وضعيت عنوان فصل پنجم کتاب حاضر است.

تبيين مباني نظري منابع انساني ويژه سازمانها و فعاليتهاي ديني، بررسي و تحليل وضعيت موجود نيروي انساني سازمانها و نهادهاي ديني، تبيين وضعيت مطلوب بهره گيري نهادهاي ديني از منابع انساني و ارائه راهکارهاي سياسي بهبود وضعيت منابع انساني از اهداف اصلي تحقيق به شمار ميرود.

فصل ششم تحليل وضعيت موجود منابع انساني مساجد، ارائه راهکارهاي بهينه سازي، توانمنديسازي و تامين منابع انساني مساجد نام دارد و مسئله اصلي تحقيق حاضر آنست که به تحليل وضعيت موجود منابع انساني مساجد پرداخته شود و از رهگذر آن به ارائه راهکارهاي اصلي براي بهينه سازي، توانمندسازي و تامين منابع انساني مساجد پرداخته شود.

بررسي راهکارهاي تقويت نقش مشارکتي در سرمايه گذاري و تامين منابع مالي بخش ديني نام فصل هفتم است. اين تحقيق شامل دو لايه ذيل است:

1- صاحبنظران و محققان در حيطه مشارکت مردم در امور ديني و 2- مديران مراکز، سازمانها و نهادهاي دولتي و غيردولتي بودند.

پژوهش حاضر به بررسي و تبيين امکان و ضرورت رابـ*ـطه مسجد و مدرسه به عنوان دو نهاد هم در امر تعليم و تربيت افراد اجتماع ميپردازد.

فصل هشتم نيز بررسي جايگاه مسجد در حيات ديني جامعه و چگونگي ارتقا آن نام دارد هدف کلي اين پژوهش، شناخت وضع موجود ارتباطات و همکاريهاي مسجد با ساير مراکز و نهادهاي اجتماعي و آسيبهاي آن است و شناخت شيوههاي اعتلابخشي اين ارتباطات و همکاريها است.

شناخت وضعيت موجود ارتباطات و همکاريهاي مسجد و جايگاه آن در رسانههاي جمعي، نظام آموزش و پرورش با مراکز تفريحي و زيارتي، نهادهاي ديني، نهادها از نظر ائمه جماعات مساجد و شيوه اعتلابخشي آن.

شناخت نقاط قوت و ضعف در ايجاد ارتباط و محاسبات بهينه بين نهادها با مساجد و شناخت روشهاي ارتقاي ارتباط کنوني بين نهادها با مساجد از جنبه کمي و کيفي است.

جايگاه مردم و نقش مشارکتي آنها در ساماندهي و تقويت عملکرد نهادهاي ديني عنوان فصل نهم است.

در تحقيق حاضر تلاش ميشود تا با بررسي مباحث نظري سازه مشارکت، مفهوم سازي دقيق از آن صورت گرفته و بتوان شيوهها و راهکارهاي عملي مناسبي را بدست آورد تا از اين طريق نه تنها منابع غيردولتي تبليغات ديني تامين شود بلکه سطح مشارکت عمومي در امور مختلف تبليغات ديني ارتقا يابد. از اين رو در تحقيق حاضر به بررسي شيوهها و راهکارهاي عملي تامين منابع غيردولتي و ارتقا سطح مشارکت عمومي در امور مختلف تبليغات ديني پرداخته ميشود.

بررسي وضعيت موجود سازمان و مديريت مساجد و ارائه راهکارهاي مناسب بهبود وضعيت عنوان فصل دهم است.

براساس يافتههاي تحقيق حاضر و تئوريهاي مربوط به سازماندهي الگوي سازماني خاصي براي اداره مساجد، در سطح خرد و کلان ارائه ميشود. اين الگو در سه سطح شوراي سياستگذاري، هيات امنا، معاونت امور استانها و نواحي و الگوي سازماني فعاليتهاي مساجد در اين فصل ارائه شده است.

گفتني است، کتاب مطالعات استراتژيک توسعه فرهنگ ديني (ج 1) تأليف مؤسسه فرهنگي هنري عرش پژوه و با همکاري پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با شمارگان هزار نسخه و قيمت 450000 ريال و از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
ريزشها و رويشها در بين خواص صدر اسلام




ريزشها و رويشها در بين خواص صدر اسلام

نوشته: مهدي همازاده

شمارگان: 3000 نسخه

قيمت: 29000 ريال

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل

در اين کتاب، پرونده برخي صحابه پيامبر و خواص صدر اسلام بررسي شده و از منظر نوع موضع گيري در قبال بيعت و ياري اميرالمومنين در فتنههاي دوران حکومت حضرت ارزيابي گرديدهاند. چه بسا ياران خوش سابقه رسول خدا که گرفتار دنيازدگي يا منيتها شدند و نتوانستند در امتحانات پايان عمر بيرون بيايند و چه بسا صحابه باوفايي که تا آخرين لحظه بر سر پيمان خويش استوار ماندند. در اين ميان خواص و نخبگان جواني که در دوران پس از پيامبر روييدند و خوش درخشيدند هم تا صبح اضافه شدهاند. نوشتار حاضر، شرح حال دوازده تن از صحابه گروه اول تحت عنوان ريزشها و رويشها و دوازده تن از صحابه گروه دوم و خواص جوان، تحت عنوان رويشها به رشته تحرير درآمده و به مقايسهاي نانوشته گذارده شدهاند.

در بخشي از متن اين کتاب آمده است:

از قاتلان عثمان بن عفان چشم نپوشيد تا خدا حق خويش را بگيرد. از خائنان حمايت و طرفداري ميکنيد و از کساني که مشمول حدود خدا شدهاند، خشنود مباشيد که ستمگر خواهيد شد. نام اين خائنان را نوشتهام مردم را از حمايت و ياري آنها باز بداريد و در خانههاي خويش بمانيد که اين قوم به آنچه با عثمان کردند و تفرقه در جماعت مسلمانان آوردند و مخالفت کتاب و سنت کردند بسنده نکردند و ما را بر سبب آنکه ترغيبشان کرده باشيم تا کتاب خدا را به پا دارند و حدودي را جاري کنند کافر شمردند و ناروا گفتند.

عناوين آمده در اين کتاب عبارتند از:

مقدمه: جريان اعتراض عمومي عليه عثمان، تبعات قتل خليفه، آفات نهادينه شده در زندگي صحابه، مصائب حکومتي علي عليه السلام، ريزشها و رويشها در بسـ*ـتر فتنههاي دوران علي(ع)، ريزشها: زبير، طلحه، سعد بن ابي وقاص، زيد بن ثابت، محمد بن مسلمه، عبدالله بن سلام، صهيب بن سنان، اسامه بن زيد، ابوسعيد خدري، حسان بن ثابت، سعد بن عباده، قدامه بن مظعون، فضاله بن عبيد؛ رويش: عمار ياسر، مالک اشتر، محمد بن ابي بکر، قيس بن سعد، حجربن عدي، عدي بن حاتم، ذوشهادتين، سهل بن حنيف، قرفله بن کعب، صعصه بن صوحان، عمرو بن حمق خزاعي، کميل بن زياد نخعي و زيد بن صوحان.

گفتني است، کتاب ريزشها و رويشها در بين خواص صدر اسلام نوشته مهدي همازاده با شمارگان سه هزار نسخه و قيمت 29 هزار ريال از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
فرهنگ كتب حديثي شيعه





تأليف: سيدمحمود مدني بجستاني


نوبت‌ چاپ: اول، تابستان 85
شمارگان: 3000 نسخه
ناشر: شركت چاپ و نشر بين‌الملل
(وابسته به مؤسسه انتشارات اميركبير)
با همكاري پژوهشكده باقرالعلوم

از آن رو كه حديث يكي از مصادر و منابع احكام شخصي و اجتماعي است و انسان براي سعادت دنيا و آخرت خويش نيازمند پناه بردن به كلمات معصومين است و تفسير و تبيين كتاب الهي جز در پرتو حديث اهل بيت عليهم‌السلام ممكن نيست، اهميت حديث و نقش برجسته آن بسيار آشكار است.

حديث از پرنمودترين مظاهر «سنت» كه دومين منبع شيعه در علم اصول براي استنباط احكام شرعي است در مكتب شيعه جايگاه والايي دارد و تاريخ پرافتخار تشيع سرشار از كتاب‌هاي روايي و حديثي علماي شيعه است. انتشار دائره‌المعارفي از اين مجموعه، پژوهشگران علم‌الحديث و بويژه فضلا و طلاب علوم ديني حوزه‌هاي علميه را در تحقيقات و تتبعات حديثي‌شان ياريگر خواهد بود.

كتاب با مقدمه‌اي درباره اهميت و جايگاه حديث در اسلام و مكتب شيعه و نيز تعريفات و تبيين اصطلاحات و تاريخچه‌اي كوتاه در باب حديث آغاز مي‌شود. در اين مقدمه انواع كتابت‌هاي حديثي نام ‌برده مي‌شود و نمونه‌هايي از كتاب‌هاي اصحاب و تابعين برشمرده مي‌شود. سپس طبقات دوازده‌گانه محدثان توضيح داده‌ مي‌شود. شيوه‌هاي نگارش حديث و انواع احاديث و شيو‌ه‌هاي دريافت آنها در ادامه ذكر شده است.

آنچه در نگارش اين كتاب مورد نظر بوده است كتاب‌هاي حديثي شيعه است كه تا نيمه اول قرن چهارده هجري و تا وفات محدث ميرزا حسين نوري نگاشته شده است. بنابر اين كتاب‌هاي حديثي پس از آن اگرچه بسياري از آنها جايگاه ارجمندي داشته و شايسته معرفي و تبيين بوده‌اند همانند كتاب الغدير علامه اميني در محدوده اين نگارش نگنجيده و معرفي نشده‌اند و تنها استثنا در اين‌باره چهل حديث امام خميني(ره) است.

در اين كتاب كوشش شده است همراه با معرفي موضوعات هر كتاب، درباره شيوه نگارش آن از جهت تنظيم‌شدن و مسندبودن يا مسندنبودن روايات، پژوهش‌هاي مربوط به كتاب، چاپ‌ها و نسخه‌هاي خطي آن، بحث و بررسي شود.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
همه چيز درباره مهدويت





انتشار مجموعه كتب معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در موضوع مهدويت

دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي (عج) وابسته به معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي جهت ارتقاء سطح آگاهي مخاطبين خود در حوزه معارف مهدوي با بهره‌گيري از محققان و پژوهشگران ديني و حوزه عليمه قم مجموعه كتابهايي را در ارتباط با موضوعات و پرسش‌هاي گوناگوني كه پيرامون مساله مهدويت در ميان دانش‌پژوهان، دانشجويان، دانش‌آموزان و ساير اقشار اجتماع مطرح مي‌باشد منتشر نموده است.

مولفين اين كتابها تلاش دارند تا به شكلي جامع ضمن پرداختن به ابعاد گوناگون معارف و پرسشهاي پيرامون مسئله مهدويت طي مقالات و پژوهش‌هاي متنوع سلايق و علايق مخاطبين امروز خود را نيز در ساختار و تاليف آثار مدنظر قرار دهند. بدين جهت قالب، قطع و حجم آثار منتشر تناسب قابل قبولي با سليقه و تحمل خوانندگان امروزين دارد و تلاش شده است كه از نظر محتوا نيز مباحث مقبوليت علمي و جذابيت لازم را داشته باشد.

مجموعه كتب «مهدويت در عصر حاضر» متناسب با موضوع خود شامل 12 جلد و عنوان است كه هر اثر به وسيله يك محقق و مولف و تقريباً مرتبط با حوزه تخصصي آنان تاليف و منتشر گرديده كه عناوين و نويسندگان آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1- امام مهدي و شكوفايي فرهنگ و تمدن اسلامي در جهان، دكتر علي اكبر ولايتي
2- حكومت جهاني امام عصر و نظريه جهاني شدن در عصر ما، دكتر بهرام اخوان كاظمي
3- لزوم تفكيك علائم حتمي ظهور از علائم غيرحتمي ، علي اكبر مهدي پور
4- هنگامه ظهور و شباهتهاي آن به قيامت (جمع بندي تحليلي وقايع)، سيدمهدي حائري قزويني
5- اشعار شيوا (رد بهائيت)، آيت الله حاج ملاجواد صافي گلپايگاني (ره)
6- موعود در قرآن، سيدعباس سيدكريمي حسيني
7- مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه، مهدي فقيه ايماني
8- شبهات مهدوي دوران ما (نقدي بر نظريه همگرايي ابن خلدون)، زين‌العابدين شمس‌الدين
9- شبهات مهدوي دوران ما (نقدي بر بهائيت)، مهدي مهدي‌پور
10- شكوفايي حقوق شهروندي در عصر ظهور، عبدالرحيم سليماني
11- كاركرد تربيتي اعتقاد به مهدويت در عصر حاضر، عليرضا انصاري
12- مفهوم واقعي انتظار در عصر حاضر، محمدحسين رحيميان


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
جلوه‌هاي عرفاني نهضت حسيني


كارشناس ارشد ادبيات
نام كتاب: جلوه‌هاي عرفاني نهضت حسيني
مؤلف: محمدامين صادقي ارزگاني
ناشر: بـ*ـو*ستان كتاب
سال: 1384‌، قم

انديشمندان و صاحبان مذاهب و نحله‌هاي گوناگون فكري، جنبه‌هاي مختلف نهضت عاشورا را بررسي كرده‌اند و از چشم‌اندازهاي متفاوت فقهي، فلسفي، كلامي، تاريخي، اجتماعي و تربيتي بدان نگريسته‌اند. يكي از جنبه‌هاي اين قيام، سويه عرفاني آن است، يعني در حادثه كربلا آموزه‌هاي دل‌انگيز عرفاني نابي پديد آمده كه هركدام در سازندگي و عروج انسان نقش اساسي دارد. اين كتاب از همين زاويه عرفاني قيام امام حسين عليه‌السلام را در سه بخش بررسي كرده است:

1- جلوه‌هاي بصيرت و معرفت در نهضت حسيني
2- جلوه‌هاي عشق و محبت در نهضت حسيني
3- جلوه‌هاي كرامت انساني در نهضت حسيني

هرچند در اين كتاب حوادث و رويدادهاي واقعه عاشورا با رويكردي عرفاني طرح و تحليل شده است، سعي شده جنبه استنادي مطالب و تحليل‌ها رعايت شود. از سوي ديگر براي اينكه مطالب كتاب براي همگان قابل استفاده باشد از طرح مطالب و مسائل فني عرفاني خودداري شده و تحليل‌ها و تفسيرهاي كتاب آسان ياب است.

در بخش نخست كتاب كه جلوه‌هاي بصيرت و معرفت در نهضت حسيني است پس از تعريف مفهوم عرفاني بصيرت، آگاهي و بصيرت امام حسين عليه‌السلام از حوادث و پيامد قيامش، در پنج قسمت تحليل شده است و نويسنده سعي كرده است كه به پرسش‌هايي كه از ديرزمان مطرح بوده پاسخ دهد. اين پرسش‌ها عبارتند از اينكه آيا امام عليه‌السلام مي‌دانست كه عاقبت قيام او به شهادت خود و يارانش و نيز اسارت اهل بيت مي‌انجامد؟ اگر مي‌دانست چرا به اين خطر قطعي اقدام كرد؟ چرا زنان و بچه‌ها را به همراه خود برد؟...

در اين بخش بصيرت و آگاهي امام حسين عليه‌السلام با استناد به چهار موضوع بررسي شده است. نخست، از نگاه پيوند ايشان با صادر اول، مولف با توجه به روايت اول ما خلق الله نوري كه از ديد عرفا به صادر اول يعني پيامبر تعبير شده و نيز رواياتي نظير حسين مني و انا من حسين، امام حسين عليه‌السلام را نيز همچون صادر اول مي‌داند. در نتيجه‌ي چنين تعبير و برداشتي، امام حسين عليه‌السلام پيامد قيام و حوادث بعدي آن را آشكارا مي‌دانسته است. دوم بحث خليفه‌اللهي ايشان مطرح شده و با استناد به احاديث و روايات بر خليفه‌اللهي ايشان(با تاكيد بر سويه عرفاني خليفه‌الله) تاكيد شده است سوم از ديدگاه ولايت و امامت، ايشان از پيش‌آمدها و جزئيات حوادث آگاه بوده است. چهارم استناد به كلمات و سخنان ايشان است كه در آنها آگاهي و بصيرت نسبت به سرانجام قيام موج مي‌زند.

آگاهي و بصيرت نسبت به عواقب جريان عاشورا نه تنها براي امام حسين عليه‌السلام بلكه براي ياران ايشان نيز كه در ركاب ايشان جنگيده‌اند و به شهادت رسيده‌اند وجود داشته است. اين آگاهي يا از طريق امام بدان‌ها داده مي‌شد يا اينكه آنها از كساني بودند كه بسياري از حقايق را بر اساس تجربه، تحليل و بصيرت عرفاني درك مي‌كردند. مولف با تبيين اين موضوع به نمونه‌هايي از بصيرت و آگاهي ياران امام حسين اشاره مي‌كند. محورهاي اساسي معرفت و بصيرت ياران امام حسين عليه‌السلام در ذيل معرفت اعتقادي، يقين به پاداش و سعادت آخرت، تشخيص اهل نفاق با معيار صحيح، تولي و تبراي عملي بررسي شده است.

مولف همچنين در پاسخ به اين پرسش كه [راز] قلت اصحاب امام حسين در روز عاشورا در چيست مي‌نويسد: بصيرت و آگاهي امتياز اساسي ياران امام حسين در روز عاشورا بوده است. اين بصيرت در معناي عرفاني و قرآني آن سبب شد كه به‌رغم هواداران و دوستداران بسيار خاندان امامت، تنها تعداد اندكي بتوانند در روز عاشورا همراه ايشان باشند.

بخش دوم كتاب جلوه‌هاي عشق و محبت در نهضت حسيني نام دارد. در اين بخش پس از پيام مفهوم عشق و جايگاه آن در متون ديني و ادبيات اسلامي، جلوه‌هاي آن در نهضت حسيني جست و جو شده است. به مباحثي نظير چيستي عشق، عشق و محبت در آموزه‌هاي ديني، عشق و محبت بر اهل بيت در سخنان سالار شهيدان در ابتداي اين بخش، پرداخته شده است. سپس فرازهايي از تجليات عشق و محبت الهي آن حضرت مورد اشاره قرار گرفته است.

نويسنده در اين بخش سعي كرده است عشق را به عنوان نقطه پرگار نهضت حسيني معرفي نمايد و نشان دهد عوامل و انگيزه‌هايي كه در پديد آمدن اين دايره خونين نقش داشته‌اند به نحوي با مركز آن دايره در ارتباط بوده و با گردش بر محور عشق، آن قيام را پديد آورده است.

در ادامه اين بخش جلوه‌هاي عشق در روز عاشورا بيان و تبيين و تفسير عرفاني شده است. از جمله اين جلوه‌ها نيايش و نماز امام حسين و يارانش در ظهر عاشورا و بيان پيامدها و ويژگي‌هاي آن نيايش، عزيمت ايشان به سوي ميدان رزم، شهادت برادر و نيز برادرزاده آن حضرت است. همچنين آموزه‌هاي عشق حسينيان و نيز حضور و ظهور عشق در عزاداري‌هاي عاشقان حسيني از بحث‌هاي ديگر اين بخش است. استفاده و نقل اشعار زيباي شعراي اهل بيت در جاي جاي اين بخش بر زيبايي متن افزوده است.

بخش سوم كتاب جلوه‌هاي كرامت انساني در نهضت حسيني است. محور اصلي اين بخش جمله‌اي از زينب سلام‌الله عليها است كه فرمود: ما رأيت إلا جميلا. نويسنده معتقد است تفسير عرفاني اين جمله مي‌تواند بسياري از اسرار نهفته و حقايق نگفته نهضت حسيني را براي عاشقان دل‌باخته سالار شهيدان كشف و متجلي سازد.

در ادامه اين بخش برخي از حقايقي كه نمايانگر كرامت انساني است و در نهضت حسيني به زيباترين صورت تجلي كرده است به‌اختصار طرح و بازگو شده است. ذكر پاره‌اي از جلوه‌هاي اخلاص عارفانه، اشاره به جلوه فتوت، جلوه توكل، جلوه عزم و اراده، رضايتمندي، شهادت و شجاعت، وفاداري و ايثار، مباهله در كربلا، نور شهيد و جلوه‌هايي از تفسير عيني برخي از آيات قرآن از مطالب ديگر اين بخش است.

كتاب جلوه‌هاي عرفاني نهضت حسيني از منابع و مآخذ متنوعي استفاده كرده است. فهرست اين منابع و مآخذ در پايان كتاب آمده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
عرفان در ميدان


از جمله كساني كه به ميدان جنگ در عاشورا از منظر عرفان نظر كرده است حاج ميرزا حسن صفي عليشاه مي‌باشد. او اين واقعه را ميداني مي‌داند كه سالكان در آن سلوك مي‌كنند تا به مراد و مقصود خود برسند. در اين ميدان امام حسين عليه‌السلام قطب عارفان و مرشد سالكان است و اصحاب او مريدان و رهپويان وصال‌اند.

امام كسي است كه صفات الهي را در خود متجلي ساخته و بر اثر عبادات و رياضت‌هايي كه متحمل شده به مرحله وصول رسيده است. در كتاب زبده‌الاسرار علاوه بر اينكه رموز عرفاني واقعه عاشورا به بيان شيوا و رسا به نظم كشيده شده است، با مراحل سلوك الي‌الله نيز تطبيق صورت گرفته است.1

اين كتاب به گفته صريح نويسنده آن، از ذوق او سرچشمه نگرفته است. او ناطق نيست و حق تعالي اين سخنان را بر زبان و فكر او جاري مي سازد.

خود كجا يابد زبان تقرير عشق

تا بر او نايد مدد از پير عشق2

يافتم گفتار خود را كز كجاست

هم مخاطب هم مخاطب پير ماست

بنده كه‌بود تا زبان‌داري كند

بر زبانم حق سخن جاري كند3

زبده‌الاسرار كتابي است كه روح انسان را آماده مي‌سازد براي درك معاني بلند عرفاني، و ذره ذره به طفل جان شير مي‌دهد تا به بلوغ برسد. وقتي به بلوغ رسيد به او نكاتي را بيان مي‌كند كه جان اگر ذوقي دارد تحريك شود و اگر آن ذوق را ندارد ديگر ادامه راه را نيابد و در واقع به خودشناسي كمك مي‌كند.

صفي‌عليشاه اصرار دارد كه هركس ذوق را در خود ديد اين كتاب را بخواند و بعد قدم در ورطه طريقت گذارد. زيرا او پير ره‌رفته‌اي است و از خطرات و مصائب راه آگاه است. براي اينكه سالك قدرت درك و تحمل پيدا كند زبده الاسرار را بخواند تا در آن درياي چين پر از خطر حيران نشود و ره‌برگشته. هركس زبده‌الاسرار را اندكي درك كند عارف است و لازمه عارف بودن ذوق فنا داشتن است و هركس اين را ندارد بهتر است خود را از اين وادي بيرون بكشد و هيچ احتياجي بر زبده‌الاسرار ندارد. چون پايه اين كتاب بر فنا نهاده شده است. در كتاب زبده‌الاسرار، ميرزا حسن صفي‌عليشاه، مراحل سير و سلوك، آداب سلوك و ادب سالك را به شكل حيرت‌آوري بيان كرده است و هنگامي كه اين عناوين را شرح مي‌دهد و انسان را دگرگون مي‌كند به شكل بسيار زيبا وارد حادثه كربلا و شرح حال آن عارفان واقعي مي‌شود و واقعاً انسان را در بحر معني غرق مي‌كند و دوباره نجات مي‌دهد.

چون شدي در عشق فاني، شاه چين

بر تو بخشد ملك چين و ماه چين

نزد آن سلطان قهار غيور

كاهش هستي از حريمش مانده دور

تا تو را اظهار هستي زهره است

جانت از الطاف او بي‌بهره است

سوز در نار جلالش جان خويش

بگذر از آمال و از اعيان خويش

تا تو را چون بيند آن شاه وحيد

فارغ از انديشه و بيم و اميد

جز غم عشقش هوايي در تو نيست

فاني اوئي و مائي در تو نيست

ملك و دختر بر تو بي‌پروا دهد

هرچه دارد مر تو را يكجا دهد

چون قدم در عشق شاه چين نهي

بايدت تحصيل پير آگهي

تا وي آموزد تو را رسم و سلوك

تا چه‌ سان رفتار بايد با ملوك4

شرح حال صفي‌عليشاه

صفي‌عليشاه به قلم خودش در تفسير منظوم قرآن كريم مي‌گويد: «مسقط الرأس فقير اصفهان است. در سوم شعبان 1251 متولد شد. در هندوستان دست به تاليف زبده‌الاسرار نظماً كه در اسرار شهادت و همچنين در برگيرنده رموز عرفان و شهادت شهيدان راه حق و حقيقت و تطبيق با سلوك الي الله است موفق شدم.» اين كتاب منظوم بوده و در بحر رمل بر وزن مثنوي مولوي فاعلاتن فاعلاتن فاعلن سروده شده است.

صفي عليشاه اصفهاني پس از 65 سال زندگي در سال 1316 ه.ق در 24 ذي‌القعده در طهران متوفي شد. مقبره او در شاه آباد در خانقاهي كه مريدانش ساخته بودند مي‌باشد. او مردي دانا، سخن‌سنج، نيك‌محضر و خوش‌صحبت بود كه مريدانش از او كرامت‌ها نقل كرده‌اند.5

موضوع اصلي كتاب بررسي قيام عاشورا از نقطه‌نظر عرفاني است. صفي ‌عليشاه در اين اثر رموز عرفاني عاشورا را بر اساس نظام عرفاني خويش بررسي كرده و حقيقتاً اسراري را فاش مي‌كند كه در ساير نگرش‌ها يافت نمي‌شود.

كتاب مطالب زيادي را در بردارد كه ذيلاً به اختصار گزارش مي‌شوند:

- اولين موضوعي كه كتاب با آن آغاز شده حديث «كنت كنزاً مخفياً...» مي‌باشد. و مي‌گويد خداوند جهانيان قبل از ايجادش، خود در عين كمال وجود داشت و ليكن مخفي بود و هويت خداوند درياي سرپوشيده‌اي بود كه هنوز اراده نكرده بود كه خود را ظاهر كند. خداوند در اولين جلوه خود در ذاتش، صفاتش را به وجود آورد.

حضرت محمد صلي‌الله‌ عليه ‌و آله جلوه‌گر بي‌نيازي خداوند است و حضرت علي عليه‌السلام اولين پذيرنده جلوه حضرت محمد صلي‌الله‌ عليه ‌و آله مي‌باشد.6

- مقام نبوت و امامت كه در خلال آن ولايت علي عليه‌السلام هم بررسي شده است: در اينجا به نحوه معراج پيامبر پرداخته و مي‌گويد: جسم حضرت علي (عليه‌السلام) و جسم حضرت محمد (صلي‌الله‌ عليه ‌و آله) به قدري باهم متحد شد كه فقط خداوند حد آن را مي‌داند و بين اين دو والامقامان، رازي بوده است كه از حد عالم امكان و جسمانيت بالاتر است.

- پس از اين موضوع كه نحوه تجلي پروردگار را توصيف كرد و فرق آن را با حلول هم بسيار زيبا بيان كرده است، اكنون شروع كرده است به تفسير عرفاني واقعه عاشورا، و به مصداق عشق الهي يعني امام حسين عليه‌السلام پرداخته است.

راست گويم عشق مصداقش حق است

در حقيقت عشق حق مطلق است7

نبوت نور عشق است و ولايت نشانه مخفي عشق است. وقتي نبوت و ولايت با هم يكي شود حاصل اين عشق آن يك مي‌شود.

اين نبوت چيست داني نور عشق

وان ولايت آيت مستور عشق

چون نبوت با ولايت يك شود

آنچه حاصل زين دو عشق آن يك شود

پس حسين آن سر جان احمد است

عاشقان را مصدر و هم مقصد است8

امام حسين عليه‌السلام و حضرت زينب عليهاالسلام را مصداق عشق مي‌داند و معتقد است زيبايي عشق از بركت وجود زينب است و زينب را ولي خدا مي‌داند... چون زينب از ازل رونق‌بخش كار حسين عليه‌السلام بوده است.

سراينده كتاب، عاشورا را طريقتي مي‌داند كه سالكان پس از طي مقامات تبتل [يعني بريدن از دنيا] تا خدا حركت مي‌كنند و نهايتاً هستي خود را به پاي او قرباني مي‌كنند.

از نظر سراينده، كشتگان كربلا عين حق هستند چون غرق در عشق الهي هستند. با اينكه 72 نفر هستند ولي جلوه‌گر واحد هستند چون در امام حسين خلاصه شده‌اند و در اينجا اتحاد روح را بايد ببينيم نه كثرت كالبدها را كه افراد از هم جدا هستند و هركس براي خود فردي است. بايد اتحاد معنوي را نظاره‌گر باشيم.

محل واقعي عشق، دشت نينواست كه فقط از راه دل مي‌شود اين مكان را درك كرد. دل هركس بهتر از هر چيز ديگري مي‌تواند او را آگاه كند.

در مورد حكمت شهادت علي اصغر سخن گفته و حقانيت او، از حبيب ابن مظاهر و مسلم بن عوسجه هم ياد كرده است.

نكته قابل توجهي كه در ابيات ذيل بيان شده اين موضوع است: بي‌ادعاترين كسي كه در كربلا به شهادت رسيد علي‌اصغر بود.

چون نواي قبل موتوا ان تموت

شد بلند از ناي حي لايموت

بود طفلي شيرخوار اندر حرم

كافرينش را پدر بد در كرم

گرچه خواندند اهل عالم اصغرش

من ندانم جز ولي اكبرش

بر اميد جان‌نثاري آن زمان

خويش را افكند از مهد امان

دست از قنداق جان بيرون كشيد

بندهاي بسته را از هم دريد

آري آري شير حق است اين ولد

آنكه در گهواره اژدرها درد9

در مورد امام حسين عليه‌السلام كه ولي بر حق و رباني است و مظهر سبحانيت پروردگار است، مي‌فرمايد كه در شريعت پيرو پيغمبر و در طريقت پيرو حضرت علي عليه‌السلام بوده است. هركس در لواي حضرت علي عليه‌السلام نباشد گمراه است و از باب عرفان رد شده است. در چشم عارف سنگ و زر بايد يكي باشد و الا عارف نيست.

پي‌نوشت‌ها:

1- بخشعلي قنبري، فلسفه عاشورا
2- زبده الاسرار، صفي‌عليشاه، ص27
3- همان، ص57
4- همان، ص141
5- همان، ص3و4
6- همان، ص10 و11
7- همان، ص27
8- همان، ص28
9- همان، ص69

فهرست منابع:

1- قرآن كريم
2- صفي‌ عليشاه، محمد حسن بن محمدباقر، زبده الاسرار، تهران، انتشارات صفي‌عليشاه، 1379
3- قنبري، بخشعلي، نگاه عرفاني مولوي به عاشورا، فصلنامه دانشگاه اسلامي، ويژه‌نامه امام حسين، زمستان 81
4- بخشعلي، قنبري، فلسفه عاشورا، انتشارات فرهنگ اسلامي، نشر بين‌الملل، سال 1379، چاپ اول


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
فلسفه عاشورا از ديدگاه انديشمندان جهان


نام كتاب: فلسفه عاشورا از ديدگاه انديشمندان جهان اسلام



(كتاب برگزيده جشنواره معلمان مؤلف در سال 81)

نويسنده: بخشعلي قنبري

كتاب فلسفه عاشورا از ديدگاه انديشمندان جهان اسلام از آن جهت شايان توجه است كه حاوي نظرات مختلف و رويكردهاي متعدد انديشمندان در مورد قيام عاشورا مي‌باشد. نويسنده اين كتاب به اين باور رسيده است كه براي جوابگويي به نيازهاي علمي، معنوي و روحي همه اقشار جامعه و ارائه نگرشي همه‌جانبه از حادثه عاشورا بايد رويكردهاي مختلف را در يكجا بررسي و ارزيابي كرد. البته ذكر اين نكته ضروري است كه مولف در بعضي موارد به دليل وجود تناقض پنهاني نظريات و براي جلوگيري از استفاده‌هاي نادرست، ناچار به نقد آنها نيز پرداخته است. معيار اين كتاب در انجام اين نقد و بررسي‌ها سه چيز بوده است:

1- عقل و منطق 2- توجه به كاربرد دنيوي دين 3- توجه به كليت دين

فصل اول: كليات

فصل اول كتاب با طرح اين مسأله آغاز مي‌شود كه انگيزه اصلي و اصيل از اقدام به اين قيام بي‌بديل چه بوده است؟ براي جواب به اين سوال نگارنده نظريه‌اي مطرح نكرده است بلكه درصدد برآمده است با طرح مسأله به جستجوي پاسخ‌ها و راه‌حل‌هاي انديشمندان مسلمان بپردازد و با تبيين نظريات ايشان، گامي در جهت شناساندن قيام عاشورا و تنوير اذهان در تحليل درست و همه‌جانبه از آن بردارد. كتاب براي انجام اين كار رهيافت‌هاي مختلف علما را مورد بررسي قرار داده و محتاطانه رهيافت‌هاي ارجح را مطرح مي‌كند ولي با اين حال قضاوت‌هاي نهايي را برعهده خوانندگان مي‌گذارد.

پس از طرح مسئله، پيشينه تحقيق مطرح مي‌شود. همانطور كه قبلاً نيز اشاره شد تاكنون كتابي منتشر نشده است كه حاوي نظريات مختلف گروه انديشمندان درباره قيام عاشورا باشد البته در مورد عاشورا كتب فراواني نگاشته شده است و در تعدادي از آنها علاوه بر رهيافت‌ نويسنده، به برخي از رهيافت‌هاي ديگر نيز اشاره شده است؛ از جمله اين آثار كتاب «حسين ‌بن علي عليه‌السلام را بهتر بشناسيم» نوشته آيت‌الله يزدي است كه در بخشي از آن به برخي نظريات ديگر بويژه نظريات منفي مستشرقان اشاره شده است. مقاله صالحي نجف‌آبادي در كنگره امام خميني(ره)، تحت عنوان تطبيق قيام امام حسين عليه‌السلام با موازين فقهي حاوي نظريات مطروحه در اين باب و تطبيق اين نظريات مي‌باشد. اما فقط دو نگرش كلي، «قيام براي حكومت» و «قيام براي تعبد و رسيدن به شهادت» در آن مورد بحث واقع شده است همچنين در كتاب «بررسي و تحقيق پيرامون نهضت حسيني» نوشته سيدعلي فرخي اشاراتي به برخي رويكردهاي مختلف درباره عاشورا شده است ولي هيچكدام از موارد فوق به صورت مبسوط و تفصيلي و بـ*ـو*سيله روش‌هاي علمي تدوين نشده‌اند و در بر دارنده هدف مولف اين كتاب نيستند.

در پايان اين فصل مولف نظر خود را در اين باب چنين بيان مي‌كند كه هدف امام عليه‌السلام در قيام خونينش همانا اصلاح دين، احياي آن و بازگرداندن جامعه به اصول اوليه اسلام است.

فصل دوم: نظريات سياسي و حكومتي

در اين فصل نظريات كساني كه به عاشورا از منظر جامعه‌شناسي نظر كرده‌اند و هدف اصلي قيام را حكومت‌خواهي براي انجام اصلاحات در دين و امور جامعه دانسته‌اند بررسي شده است. نويسنده توضيح دو نكته مهم را براي درك بيشتر نظريات گروه فوق‌الذكر ضروري ديده است:

1- ضرورت حفظ تعادل جوانب گوناگون دين از طريق حفظ نظم سياسي جامعه
2- شكل‌گيري همه جوانب اجتماعي از قبيل فرهنگ، اقتصاد و... با توجه به قدرت سياسي

مؤلف نظريات حكومتي در مورد عاشورا را بر دو دسته تقسيم كرده‌ است:

1- ديدگاهي كه در آن اعتقاد به براندازي اصل حكومت و جايگزين كردن حكومتي مبتني بر عدل و داد است. از اين گروه مي‌توان به سيدمرتضي، شيخ مفيد و امام خميني(ره) اشاره كرد.
2- ديدگاهي كه اصل حكومت را قابل دفاع مي داند و هدف امام را ايجاد اصلاحات در حكومت مي‌داند. ابوالاعلي مودودي (سني‌مذهب) چنين نظري دارد.

اولين انديشمندي كه مولف نظريه او را بررسي مي‌كند سيد مرتضي علم‌الهدي است. از ديدگاه وي چون شرايط پيروزي براي امام مهيا مي‌شود اقدام به قيام مي‌كند تا از طريق دستيابي به حكومت و اجراي صحيح احكام اسلامي هم به بشريت خدمت كند و هم دين جدش را اصلاح نمايد.

نظريه ابن‌خلدون مبتني بر نظريه عصبيت وي مي‌باشد. وي با آنك تمام شرايط رهبري را در امام حسين عليه‌السلام مي‌بيند ولي علت ناكامي قيام وي را بي‌اعتنايي به عصبيت قومي و عدم برخورداري از شوكت و نفوذ اجتماعي مي‌داند. هبه‌الدين شهرستاني، طه حسين، شيخ علايلي، امام خميني(ره)، سيدهادي مدرسي، علامه عسكري و صالحي نجف‌آبادي انديشمندان ديگري هستند كه نظريات سياسي- حكومتي آنها در اين فصل مورد بررسي قرار گرفته است. با اشاره كوتاهي به نظريه امام خميني(ره) اين فصل را پشت سر مي‌گذاريم. امام(ره) معتقدند كه امام حسين عليه‌السلام اساساً‌ براي اين قيام كردند كه حكومت را بدست آوردند و با استفاده از آن اصلاحات بنيادي را پي‌ريزي كنند و به اهميت عدالت و نقش آن در تشكيل حكومت اسلامي از سوي امام حسين عليه‌السلام تاكيد فراوان دارند.

فصل سوم: نظريات اجتماعي

كساني كه تحليل جامعه‌شناختي از اين قيام دارند بدنبال دستيابي به مواردي هستند كه بتوانند از قضيه عاشورا استفاده كاربردي برده و آن را راهنما و راهگشاي زندگي مسلمانان قرار دهند. در متون جامعه‌شناسي، دين يك نهاد اجتماعي محسوب مي‌شود كه يكي از كاركردهاي اساسي آن دادن معنايي از اجتماع به جامعه و تحكيم روابط اجتماعي است. با عنايت به اين رهيافت است كه عاشورا در تحول بخشيدن به حركت‌ها و انسجام دادن به جوامع كارگشا مي‌شود (همچون تاثير آن بر جوامع شيعي در طول تاريخ)

در اين فصل نگارنده نظريات ابوعلم، جلال الدين همايي، خالد مجد خالد، سيد محسن امين، سيد حسين محمد جعفري هندي، دكتر شريعتي، شهيد مطهري و شيخ محمد شمس‌الدين را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه ما به خلاصه‌اي از نظريات دكتر شريعتي بسنده مي‌كنيم. نظريه وي را در حوزه جامعه‌شناختي مي‌توان ابزاري و ايدئولوژيكي دانست چه او بدان قصد به عاشورا پرداخته است كه آن را وسيله دميدن روح انقلاب در كالبد مردم ايران و حتي جهان اسلام قرار دهد تا از آن طريق به دين رنگ اجتماعي بزند، آن را پويا سازد و مردم را بدان وسيله به پويايي و تحرك وادارد. دكتر شريعتي دو اصل را ارائه مي‌دهد كه مدعي است بدون توجه به آنها نمي‌توان درك درستي از عاشورا بدست آورد: 1- اصل وراثت، وي حسين عليه‌السلام را وارث رسالتي مي‌داند كه خداوند براي بندگان صالح خود از آدم عليه‌السلام تا خودش در نظر گرفته است. 2- درك مفهوم شهادت. شريعتي شهادت را آميزه‌اي از يك عشق گذرا و يك حكمت عميق و پيچيده مي‌داند و وسيله‌اي كه اگر در اختيار كسي قرار گيرد و شرايط مناسب فراهم گردد مي‌تواند بهره‌هاي زيادي از آن ببرد.

فصل چهارم: نظريات تاريخي- قومي

در اين فصل نظريات انديشمنداني مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه در تحليل عاشورا به بررسي ريشه‌هاي اصلي اختلاف خاندان بني‌هاشم و بني‌اميه پرداختند. از اين ديدگاه فرزند بني‌اميه و هاشم به هيچ‌وجه با هم صلح نكردند و فقط مدت كوتاهي با ظهور پيامبر صلي‌الله‌ عليه ‌و آله اين اختلاف به ظاهر فروكش كرد. در اين نگرش مدارك اصلي اسناد تاريخي هستند و به متون ديني پرداخته نمي‌شود. قضاوت اكثريت كساني كه از اين منظر به قيام عاشورا پرداخته‌اند اين است كه اختلاف اين دو در پيروي گروه اول از حق و حقانيت و حاكميت دين و باطل دانستن دين از سوي گروه ديگر بوده است كه در آن صورت انگيزه و فلسفه قيام اباعبدالله در واقع احياي حق و امحاي باطل محسوب مي‌شود. از جمله كساني كه از اين منظر به حادثه كربلا نگريسته‌اند مي‌توان به عباس محمود عقاد (استاد ادبيات عرب در مصر) و دكتر شهيدي اشاره كرد.

فصل پنجم: نظريات عرفاني

در اين فصل ديدگاه عرفا در مورد واقعه عاشورا مورد برسي قرار مي‌گيرد. غالباً عارفان از چشم خدا به دنيا مي‌نگرند و از اين جهت جز زيبايي در پديده‌هاي عالم و جز امتحان الهي در وقايع مربوط به انسان‌ها چيزي احساس نمي‌كنند. عارف صحنه هستي را تجلي‌گاه ظهور الهي مي‌داند و از وسيله‌اي استفاده مي‌كند تا به تماشاي حضور الهي بپردازد و فارغ از همه چيز در فكر و انديشه وصال با حق تعالي است. او بهترين راه وصل و لقا را شهادت مي‌داند چرا كه پسنديده جانان است. امام حسين عليه‌السلام نيز در موقعيتي قرار گرفتند كه بهترين نوع مرگ برايشان فراهم شد و همواره در طول حركت شكرگزار اين نعمت الهي بودند. از جمله كساني كه عاشورا را از منظر عرفاني مورد ارزيابي قرار داده و با اين كار شاهدي چون عاشورا براي حقانيت طريقت خود ارائه كرده‌اند مي‌توان به سنايي غزنوي، سيدبن‌طاوس، اقبال لاهوري و عمان ساماني اشاره كرد.

فصل ششم: نظريات اسطوره‌اي

برخي از كساني كه تحقيقاتشان به نوعي با اسطوره مرتبط مي‌باشد معتقدند كه اسطوره‌هاي ايراني، فرهنگ تشيع را بسـ*ـتر مناسبي براي ادامه و استمرار حيات خود يافته‌اند. از منظر ايشان در ايران باستان و بين‌النهرين هم مفهوم «شهيد» وجود داشته است. در بين‌النهرين قبل از حلول سال نو «رموزي» خداي شهيد‌شونده به شهادت ‌مي‌رسد و باعث قطع آب‌ها مي‌شود و در چهره اجتماع عزاداري ده‌روزه را باعث مي‌شود. يك نقطه‌اشتراك بين اين دو ماجرا به چشم مي‌خورد؛ اينكه وقتي خدايان به‌ناحق كشته مي‌شوند بسـ*ـتر توجه به امور ماورايي فراهم مي‌شود كه همين موضوع منجر به تقرب آنان به معبودهاي خود مي‌گردد. همچنين تاثير فرهنگ مسيحي بر نظريات اسطوره‌اي كاملاً مشهود است. زيرا در مسيحيت نيز نگرش اسطوره‌اي به شهيد (عيسي) حول محور نجات‌بخشي و رستگاري در آخرت دور مي‌زند. از اين ديدگاه امام حسين عليه‌السلام جاي مسيح را در فرهنگ اسلامي پر مي‌كند. مولف در تحليل اين نظريه چند نكته را متذكر مي‌شود: يكي آنكه ماجراي عاشورا مستند به اسناد تاريخي است پس نمي‌توان در اصل آن خدشه وارد كرد. البته ممكن است شيعيان در برگزاري آيين‌هاي عاشورا از مراسم عزاداري بين‌النهرين تاثير پذيرفته باشند. نكته ديگر اين است كه رويكرد اسطوره‌اي به عاشورا مانع از الگوپذيري سياسي، اجتماعي و ديني براي مردم است و موجب مي‌شود كه از نگاه ماورايي به حادثه نگريسته شود، و اين جريان، دين و عاشورا را از عرصه زندگي بشري دور مي‌سازد.

به نظر مي‌رسد نگارنده در رسيدن به هدف خود كه آشناسازي خوانندگان با نظريات مختلف انديشمندان درباره عاشورا است موفق بوده است. وي با عنايت به آثار مختلفي كه در اين زمينه نگاشته شده است و با روش تحليلي استنباطي كه بكار برده است نظريات مختلف را مورد بررسي موشكافانه قرار داده و در موارد مورد نياز به نقد نظريات انديشمندان پرداخته است. كتاب مورد بحث از آن جهات كه حاوي رويكردهاي متعدد در مورد حادثه عاشورا مي‌باشد جوابگوي نيازهاي علمي، معنوي و روحي همه اقشار جامعه مي‌باشد.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
پرچمدار نينوا


نام كتاب: پرچمدار نينوا (تحليل زندگاني حضرت ابوالفضل عليه‌السلام)
نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي
ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمكران، 1384

درباره ائمه و بخصوص حضرت عباس عليه‌السلام كتا‌ب‌هاي بي‌شماري تاليف شده است. پرچمدار نينوا عنوان كتابي است درباره زندگاني حضرت عباس عليه‌السلام كه درصدد معرفي آن برآمده‌ايم.

مولف پس از پيشگفتار، كتاب را در چهار فصل تنظيم كرده است؛ فصل اول ذيل عنوان حضرت عباس عليه‌السلام در عصر پدرش امام علي عليه‌السلام، شامل عناويني همچون: ازدواج علي عليه‌السلام با ام‌البنين مادر حضرت عباس عليه‌السلام، استمداد از عقيل براي انتخاب همسر خوب، چگونگي ازدواج علي عليه‌السلام با ام‌البنين، ولادت قمر بني‌هاشم، گفتار پيامبر و حضرت زهرا سلام ‌الله عليها و امامان در شأن عباس، نگاهي به كمالات حضرت عباس و ... و وصيت مخصوص علي عليه‌السلام به عباس مي‌باشد. نويسنده در اين فصل پس از توضيح چگونگي ازدواج علي عليه‌السلام با ام البنين و ذكر روايت‌هاي مختلف در اين باره و ولادت حضرت عباس و بيان علت نامگذاري وي به اين نام، بيشتر به شخصيت حضرت عباس، ويژگي‌ها و خصوصيات آن حضرت پرداخته و از مقام والاي ايشان در نزد سائر ائمه سخن به ميان آورده است. چنانكه امام حسين عليه‌السلام در اين باره چنين مي‌فرمايند: «برادرم ، خداوند پاداش نيك به تو بدهد، تو در راه خدا بطور كامل جهاد كردي.»

در ادامه مولف به ذكر القاب و نام‌هاي آن حضرت بسنده كرده و براي هر يك از آنها دليل مي‌آورد. بدين ترتيب حضرت عباس زندگي درخشان خود را در عصر پدر، با كمال درايت، صلابت و وفاداري به پدر به پايان رسانيد، در كنار بسـ*ـتر پدر، وصيت‌هاي پدر را شنيد و به خاطر سپرد و تصميم گرفت همچون زمان پدر باوفا و يار راستين براي امام بعد از او باشد و تا آخرين توان خود از حريم اسلام و امامت دفاع كند.

نويسنده در فصل دوم تحت عنوان حضرت عباس عليه‌السلام در عصر امامت امام حسن و امام حسين عليهما‌السلام به بررسي عناويني همچون: حضرت عباس همراه و هميار برادرش امام حسن عليه‌السلام، حضرت عباس ، مطيع امام حسين عليه‌السلام در اجراي وصيت برادر، ازدواج حضرت عباس و فرزندان او، حضرت عباس در عصر امامت حسين عليه‌السلام قبل از حادثه كربلا، مخالفت عباس عليه‌السلام با بيعت با يزيد، ياري عباس و همراهان از حسين عليه‌السلام ، و حركت عباس در پيشاپيش كاروان حسين عليه‌السلام به سوي مكه، مي‌پردازد.

در اين فصل بيشتر درباره ياري و همراهي كردن حضرت عباس به امام حسين عليه‌السلام سخن به ميان رفته است. بعد از آنكه حضرت عباس عليه‌السلام با لباله دختر عبيدالله بن عباس ازدواج كرد و امام حسين عليه‌السلام هم پس از شهادت امام حسن عليه‌السلام عهده دار امور امامت گرديد، حضرت عباس عليه‌السلام در همه حوادث فرهنگي و سياسي و عبادي، در اين عصر پيرو كامل و مخلص امام حسين عليه‌السلام بود كه در اين ميان دو حادثه بزرگ و مهم بود كه حضور حضرت عباس عليه‌السلام را در كنار برادر قوت مي‌بخشيد و باعث شد كه هرگز از خط فكري و عملي امام حسين عليه‌السلام جدا نشود: 1- در ماجراي بيعت گرفتن براي يزيد در عصر معاويه و نيز بعد از معاويه، 2- در ماجراي كربلا.
در هر حال نمي‌توان از نقش عمده و به‌سزاي حضرت عباسي عليه‌‌السلام در واقعه كربلا چشم پوشيد. ايشان تا آخرين لحظه عمر شريفش در خدمت امام حسين عليه‌السلام بود، همراه واقعي و يار وفادار حضرت.

اما در فصل سوم تحت عنوان سيماي حضرت عباس عليه‌السلام در كربلا و شهادت قهرمانانه او به بررسي عناويني چون: آب آوردن عباس عليه‌السلام در شب هشتم محرم، حضرت عباس عليه‌السلام در روز تاسوعا، حمله قهرمانانه عباس عليه‌السلام و دستيابي ياران به آب، ابلاغ پيام حسين عليه‌السلام توسط عباس عليه‌السلام به دشمن، شهادت عباس عليه‌السلام در عاشورا ، بازگشت غم‌انگيز حسين عليه‌السلام از بالين عباس عليه‌السلام، گريه جانسوز دو برادر و رازگويه عباس، معجزه عشق و عرفان صادق، نكته‌هاي جانسوز و آموزنده در شهادت عباس عليه‌السلام ، مقام دست‌هاي حضرت عباس عليه‌السلام و سوگواري جانسوز ام البنين براي فرزندانش، اختصاص دارد.

روز عاشورا، روز نمايش حقيقي ايثار ، روز جهاد در برابر كفر و نفاق، روز رو در رويي گروهي اندك از هابيليان در برابر جمعيتي هزاران برابر از قابيليان، روز نبرد نور در برابر ظلمت بود.

در اين روز حسين عليه‌السلام و يارانش براي دفاع از حريم حق، و احياي سنت ناب پيامبر اسلام، نابودي بدعت‌ها و سرنگوني رژيم طاغوت و نگهباني از ارزش‌ها مي‌جنگيدند، و عمر سعد و شمر و يارانشان براي حفظ بدعت‌ها و رژيم طاغوتي يزيد و ناپاكي‌ها و نامردمي‌ها و مقام‌پرستي‌ها جنگ مي‌كردند. به‌راستي صحنه بزرگ آزمايش بود. عشق و عرفان به معني حقيقت كلمه با تمام عمق و وسعتش، در چهره حسين عليه‌السلام و ياران حسين عليه‌السلام ديده مي‌شد، سه عامل و سه هدف و سه انگيزه آرمان حسينيان را تشكيل مي‌داد كه عبارتند از: 1- بيعت نكردن با طاغوت وقت 2- امر به معروف و نهي از منكر 3- براندازي رژيم طاغوت و برقراري نظام اسلامي و در واقع يك انگيزه جامع يعني امر به معروف و نهي از منكر، حسين عليه‌السلام و ساير مجاهدان بلندآوازه كربلا را، به ايثار و جانبازي و شهادت‌طلبي وا داشته بود.

همانطور كه از عنوان فصل بر مي‌آيد نويسنده در اين فصل به بررسي وقايع عاشورا و رشادت‌هاي حضرت عباس و فداكاري‌هاي آن حضرت تا لحظه شهادت و چگونگي به شهادت رسيدن آن بزرگوار پرداخته است.

فصل چهارم كه در فصل پاياني اين كتاب است تحت عنوان مرقد مطهر حضرت عباس و سير نوسازي آن در طول تاريخ و چند نمونه از كرامات آن حضرت به عناويني چون: خاكسپاري پيكر عباس توسط امام سجاد عليه‌السلام، سير تاريخي بناي مرقد مطهر حضرت، دورنمايي از آستان قدس حضرت عباس، گريه جانسوز علامه بحرالعلوم، پاداش زيارت مرقد مطهر حضرت و نمونه‌هايي از كرامات حضرت عباس اختصاص دارد.

مولف در بخش پاياني به توضيح اين مطلب مي‌پردازد كه چرا مرقد حضرت عباس جدا از ساير شهداي كربلا است و به اين پرسش چنين پاسخ مي‌دهد كه حضرت امام حسين عليه‌السلام مي‌خواست كه محل دفن عباس عليه‌السلام مركز مستقل گردد و مقام معنوي عباس عليه‌السلام در دنيا نيز آشكار شود، مردم بخصوص و جداگانه به بارگاه ملكوتي او روند و نيازهاي مادي و معنوي خود را كنار مرقد او كه بهترين مكان شريف است، از درگاه خدا بخواهند، و...

در قسمت پاياني اين كتاب نويسنده به ذكر كرامت‌هايي از حضرت عباس مي‌پردازد كه چطور شفاي ديگران به دست او انجام مي‌شود.

اميد است كه خوانندگان با خواندن اين كتاب هرچه بيشتر به شخصيت والاي حضرت پي ببرند.

اي ماه بني‌هاشم خورشيد لقا عباس

اي نور دل حيدر، شمع شهدا عباس

از دست غم دوران من رو به تو آوردم

دست من بي‌كس گير از بهر خدا عباس


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا