خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
بازتاب حادثه سال 61 در جهان اسلام


نام كتاب: پيامدهاي عاشورا
گردآورنده: ابوفاضل اردكاني
ناشر: پژوهشكده تحقيقات اسلامي «زمزم هدايت» 1384

در كتاب پيامدهاي عاشورا نگارنده پس از يكسال بررسي و تحقيق و با استناد به متون اوليه و معتبر تاريخ اسلام ضمن برشماري مهم‌ترين اثرات تاريخي واقعه عاشورا، به بازتاب آن در ميان مردم در مراكز مهم اسلامي آن روز همچون عربستان (حجاز)، عراق، شام و ايران مي‌پردازد و نتيجه گيري مي‌نمايد كه شيعه به عنوان انقلابي‌ترين جناح جامعه اسلامي در اواخر قرن اول هجري قمري، مشعل‌دار نهضت‌هاي حق‌طلبانه‌اي بوده است كه بالاخره منجر به سقوط امپراطوري غاصب اموي گرديد از نگاه نگارنده قابل اعتناترين اثرات قيام عاشورا عبارتند از:

1- مشخص شدن جبهه حق و باطل
2- افشاي چهره ضد اسلامي مدعيان خلافت پيامبر، به‌خصوص شناخت ماهيت حكومت امويان و اظهار تنفر و انزجار عمومي مردم از نظام حاكم
3- انزواي سياسي حكام جور
4- اختلاف و پراكندگي ظلمه
5- گرايش مردم به مكتب اهل بيت عليه‌السلام و اعتماد به حقانيت آنان و احياي اين مكتب
6- انسجام تشكل شيعه به عنوان يك مكتب عظيم سياسي، انقلابي در برابر جريانات سياسي
7- واكنش در برابر دستگاه خلافت به شكل فردي و جمعي
8- ندامت و پشيماني عامه به دليل ياري نكردن امام حسين عليه‌السلام و تنها گذاشتن او
9- حركت‌هاي سياسي و قيام‌هاي خونين و انتقام‌گيري از دشمنان اهل بيت عليهم‌‌السلام
10- ايجاد تزلزل در ميان دولتمردان حكومت اموي و سقوط جناح سفيانيان
11- سقوط دولت خودكامه امويان و آغاز عصري جديد در تاريخ اسلام

كتاب مذكور ضمن بررسي موارد فوق به قيام‌ها و خيزش‌هاي انقلابي بعد از واقعه عاشورا من‌جمله قيام حره، قيام مكه، قيام توابين، قيام مختار، قيام زيد بن علي عليه‌السلام و ... اشاره مي‌نمايد و حادثه عظيم عاشورا را كه در آغاز سال شصت و يك هجري قمري در سرزمين كربلا به وقوع پيوست و جهان اسلام را به شدت تكان داد و تحولي عظيم در ميان مسلمانان به وجود آورد همانند مشعلي فروزان مي‌داند كه فرا راه تاريخ اسلام مي‌درخشد و عامل بيداري مسلمانان و الهام‌بخش همه نهضت‌هاي رهايي‌بخش و اصيل اسلامي است و نقطه اوج حركت افشاگرانه و هدايت‌گرانه مستمر اهل بيت عصمت و طهارت طي پنجاه سال پس از رحلت پيامبر بوده است. شهادت فرزند رسول خدا باعث مشهود شدن عمق جنابات دشمنان قسم خورده اسلام در واقعه عاشورا و آغاز بيداري ملت اسلام گرديد و بنا بر نص تاريخ، خون مقدس امام حسين عليه‌السلام و يارانش كه به‌ناحق در سرزمين كربلا ريخته شد آب حياتي بود كه دركالبدهاي خشك و مايوس جاري گرديد و منشأ قيام‌ها و نهضت‌ها و مبارزات شيعه شد.

جوشش خون سيدالشهدا در تداوم گريه‌هاي حضرت زهرا(س) پس از ماندن بين در و ديوار و شهادت امام علي عليه‌السلام و امام حسن عليه‌السلام زمينه توسعه و تعميق سطح آگاهي مردم را فراهم ساخت و به تدريج اذهان امت اسلامي را روشن كرد و راه را براي فعاليت‌هاي همه‌جانبه سياسي، اجتماعي، علمي و فرهنگي ائمه بعدي و قيام‌هاي ضداستبدادي گشود.

نويسنده در اين كتاب عمدتاً به پيامدهاي سياسي قيام عاشورا و نهضت‌هاي انتقام‌جويانه و شورش‌هاي مردمي عليه امويان مي‌پردازد و اعتقاد دارد كه بحث و تحقيق در خصوص پيامدهاي فرهنگي، علمي و اجتماعي نهضت عاشورا شايسته نگارش كتاب يا كتاب‌هاي ديگري است

كتاب بعد از يك پيشگفتار و مقدمه‌اي كوتاه در شش فصل تقديم خوانندگان مي‌گردد.

اين فصول به ترتيب عبارتند از:

فصل اول: پيامدهاي عاشورا؛ شامل بخش‌هاي بيداري مسلمانان ، سرمشق بزرگ، ايجاد روح وحدت و همبستگي مسلمانان، تمايز اسلام راستين از اسلام دروغين، درس جهاد و شهادت، پيروزي خون بر شمشير، عظمت يافتن مكتب تشيع و تزلزل دولت اموي است.

فصل دوم: شورش در حجاز؛ اين فصل به قيام در دو مركز وحي يعني مكه و مدينه مي‌پردازد و واقعه حره را كه درست دو سال پس از حادثه عاشورا و در روز بيشت و هشتم ذي‌الحجه 63 هجري قمري رخ داده است، تشريح مي‌نمايد و اشاره دارد كه اين واقعه، و سركوب جنبش مدينه، بسـ*ـترساز شروع قيام عظيم‌تري در مكه بوده است.

فصل سوم: قيام در عراق؛ اين فصل به قيام‌ها و شورش‌هاي مردمي در شهرهاي محتلف عراق چون بصره و كوفه پرداخته و شكل‌گيري نهضت توابين را تشريح مي‌نمايد.

فصل چهارم: قيام مختار بن ابي‌عبيده ثقفي؛ اين فصل تقريباً بلندترين فصل كتاب است و در آن به قيام مختار ثقفي پرداخته مي‌شود كه به‌زعم تمامي مورخين مهم‌ترين قيام و حماسه انقلابي پس از عاشورا است كه در سال 66 هجري قمري آغاز گرديد و ضربه هولناكي بر عاملان واقعه خونين عاشورا و حكومت شام وارد ساخت.

رهبري اين قيام را دو تن از چهره‌هاي تابناك تاريخ اسلام يعني مختار بن ابي‌عبيده ثقفي و ابراهيم بن مالك اشتر نخعي به عهده داشته‌اند.

فصل پنجم: قيام زيد بن علي عليه‌السلام؛ در اين فصل نگارنده اشاره دارد كه تفاوت اين قيام با قيام‌هاي قبل از آن اين است كه رهبري آن توسط يكي از افراد خاندان پيامبر صلي‌الله عليه و آله يعني زيد بن علي عليه‌السلام فرزند امام زين‌العابدين عليه‌السلام بوده است كه در اين فصل به طور كامل به تشريح وقايع مربوط به اين قيام مي‌پردازد.

فصل ششم: قيام در ايران (خراسان) و سقوط امويان؛ در اين فصل كه فصل انتهايي كتاب است به قيام‌هاي يحيي بن زيد و قيام در خراسان و ظهور ابومسلم خراساني (رهبر سيه‌جامگان) و سقوط حكومت جبار اموي و روي كارآمدن حكومت عباسي پرداخته مي‌شود.

در انتهاي كتاب فهرست منابع و مآخذ مورد استفاده در كتاب آورده شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
زن در عاشورا


نام كتاب: نقش زنان در نهضت عاشورا (مجموعه‌مقالات)
نويسندگان: حميده مرتضوي، ليلا عباسي، فاطمه جهانبخش‌زاده،
فاطمه احمدوند، زهرا فخرروحاني، حسين دولتي و مليحه خاوري
ناشر: هيأت نظارت علمي مجمع جهاني اهل بيت عليهم‌السلام

كتابي كه در اين مجال معرفي مي‌شود حاوي مجموعه‌مقالاتي است كه در همايش امام حسين عليه‌السلام در سال 1381 توسط هيأت نظارت علمي مجمع جهاني اهل بيت عليهم‌‌السلام برگزيده شده و تحت عنوان نقش زنان در نهضت عاشورا به چاپ رسيده است.

در خصوص نقش زنان در نهضت عاشورا تعداد انگشت‌شماري كتاب به رشته تحرير درآمده است، از جمله آنها كتاب يادشده مي‌باشد كه از نه مقاله تشكيل شده است.

مقاله اول با عنوان «زنان در نهضت عاشورا» توسط خانم مليحه خاوري تهيه گرديده است. نويسنده در مقدمه تحقيق ضمن اشاره به آيات متعدد و احاديث موجود در رابـ*ـطه با شأن و منزلت زنان، به فداكاري و استقامت آنان در دوران سخت مبارزه‌ها و غزوات پيامبر گرامي اسلام مثل دفاع جانانه نسيبه (ام‌عامر) از پيامبر گرامي اسلام در جنگ احد، حضور فعال صفيه عمه بزرگوار پيامبر در غزوات و... اشاره نموده است. وي در ادامه مقاله به جايگاه زناني كه در نهضت عاشورا نقش اساسي داشته‌اند پرداخته است؛ از جمله ماريه دختر منقذ، معروف به عبديه بصيريه، كه خانه‌اش محل الفت شيعيان بوده و همسر و فرزندانش در ركاب علي عليه‌السلام در واقعه جمل به شهادت رسيده بودند. اين زن در به ثمر رسيدن نهضت حسيني از هيچ بذل و بخشش و تلاشي فروگذاري نكرد. يا مثلاً طوعه بانويي كه يك‌تنه جور مردان كوفه را بر دوش كشيد و ام‌وهب بن عبدالله كه چون فرزندش در ركاب امام حسين عليه‌السلام جنگيد دو دستش را قطع و سر از بدنش جدا كرد و به طرف وي پرتاب كردند سر پسرش را به طرف دشمن انداخت و عزم جهاد نمود كه امام فرمودند: جهاد از زنان برداشته شده است. و زينب كبري سلام ‌الله عليها كه سرسلسله زنان شجاع نهضت امام حسين عليه‌السلام و خداشناسي بود كه بر اثر تحمل مصيبت‌ها به ام‌المصائب لقب يافت و در طول نهضت عاشورا بلاگردان زنان و فرزندان شهداي كربلا بود و قافله‌سالار.

عنوان مقاله دوم «جايگاه زن در عاشورا» نام دارد كه ليلا عباسي آن را نوشته است. او در اين مقاله با استناد به حديث شريف نبوي: حسين مني و انا من حسين، انقلاب عاشورا را در ميان تحولات سياسي- اجتماعي صدر اسلام، موثرترين عامل بقاي اسلام دانسته است و پيام‌هاي عاشورا خطاب به زنان مسلمان را عاملي دانسته است كه آنان را مصمم مي‌نمايد تا هم رسالت اجتماعي و سياسي خود را ايفا نمايند و هم خنثي‌كننده تبليغات سوئي است كه زنان را از مشاركت در كارهاي اجتماعي و حضور در صحنه محروم مي‌نمايد.

در اين مقاله نيز همانند مقاله قبل به فداكاري‌هاي زنان مسلمان در نهضت عاشورا پرداخته شده و به اهميت عفاف و پاكدامني و حجاب از نگاه برخي از آنان اشاره گرديده و به نقش زن و تاثير آن در تغيير ماهيت اسارت و تبديل آن به آزادسازي انسان‌ها و تنوير اذهان و افكار جامعه تاكيد شده است.

مقاله سوم تحت عنوان نقش زنان در نهضت عاشورا به قلم فاطمه جهانبخش‌زاده به تحرير درآمده است. در اين مقاله آمده است: امام حسين عليه‌السلام براي نجات انسان‌ها به پا خاست و قيام كرد و در اين راه حتي خاندان خود را هم به استقبال شهادت فرستاد. در كاروان حسين عليه‌السلام فقط يك عده سرباز نظامي شركت نداشت، بلكه كارواني عاشق بودند از زن و مرد، پير و جوان، كودك و بزرگسال، كه ماجراي فداكاري‌ها و جان‌فشاني‌هاي هركدام، در تاريخ به‌جا مانده است.

نويسنده مقاله موثرترين عامل پيشرفت هدف امام حسين عليه‌السلام را همراه آوردن و مشاركت زنان در اين نهضت عظيم ديني مي‌داند و مي‌نويسد: اگر امام حسين عليه‌السلام با يك عده از ياران و وابستگان خود به كوفه مي‌رفت و شهيد مي‌شد بلافاصله دستگاه‌هاي تبليغاتي بني‌اميه كه در همه‌جا آماده و مجهز بودند و تمام پيش‌آمدها را به نفع آنان توجيه مي‌كرد، به كار مي‌افتادند. اما شركت بانوان در اين قيام نگذاشت نقشه شوم بني‌اميه عملي شود.

نگارنده معتقد است با شهادت امام حسين عليه‌السلام و سپاهيانش به دست يزيديان فقط نيمي از برنامه امام حسين عليه‌السلام اجرا شده است و نيم ديگر آن را تبليغ روي واقعه عاشورا و رسوائي دستگاه اموي مي‌داند و عامل موثر در ايفاي نميه دوم را بازماندگان كاروان سيدالشهدا كه اكثر ‌آنان اطفال و زنان بودند مي‌داند، زناني كه ابتدا همسران و فرزندان خود را تشويق به جهاد در برابر سپاه كفر و حمايت از مولاي خود مي‌كردند و از مجروحان جنگ پرستاري و دلجوئي مي‌نمودند و به آنان در جهت ادامه جنگ عليه باطل نيرو و روحيه مي‌دادند، و بعد از واقعه در حالي كه به اسارت دشمن درآمده بودند با زبان گويا و نافذ خود وقايع و مصائب كربلا را تشريح نموه و رسوايي بزرگي را براي خاندان بني‌اميه به بار آوردند.

مقاله چهارم با عنوان جايگاه زنان در نهضت عاشورا توسط فاطمه احمدوند به نگارش درآمده است. نگارنده به نقش زنان و كودكان در قيام عاشورا در سه مقطع قبل از عاشورا، جريان عاشورا و پس از عاشورا، از زواياي مختلف پرداخته و همراه كردن زنان و كودكان در كاروان امام را كاملاً حساب‌شده و به منظور رسيدن به اهداف والاي امام در امر به معروف و نهي از منكر مي‌داند و معتقد است اگر اين زنان و دختران نبودند و كاروان ا‌سرا وجود نداشت عاشورا در اذهان نمي‌ماند و عواطف و احساسات مردمي تحريك نمي‌شد. نه اينكه اهل بيت قصد آن داشته باشند كه احساسات مردم را به نفع خويش تحريك نمايند بلكه خود اين اعمال و رفتار زشت و پليد حكومت اموي با اسراي زن و كودك، برهنه كردن سر زنان، انداختن زنجير بر گردن اسير بيمار، كتك زدن كودكان و... خود احساسات هر انسان سنگدلي را هم برمي‌انگيخت و خواه ناخواه گريه‌ها و شيون‌هاي آنان را در پي داشت.

مقاله پنجم به قلم زهرا فخرروحاني و با عنوان نقش زنان در نهضت حسيني تهيه گرديده است. در اين مقاله حضور فعال همه اقشار اجتماع از جمله زنان و مردان، پير و جوان، نوجوانان، خردسالان و حتي كودكان شيرخوار از شگفتي‌هاي حادثه كربلا شمرده شده و هدف از بررسي نقش بانوان در عرصه كربلا، بيان شگفتي‌هايي دانسته شده كه زن مسلمان در عين حفظ حجاب و عفت و برخورداري از ارزش‌هاي والاي انساني مي‌تواند جنبش عظيم اجتماعي و فرهنگي بيافريند. او مي‌تواند با وفاداري به ولايت و امام معصوم خويش مثمر ثمرات بنيادين اجتماعي باشد و بدون نياز به طرح مواردي چون فمينيسم و تساوي حقوق زن و مرد آنچنان موثر باشد كه همه‌جا نامش، يادش و حماسه‌اش فراراه آيندگان باشد.

و از ديد نويسنده حضور بانواني بزرگوار چون فضه، كنيز حضرت زهرا سلام‌الله عليها در جمع كاروانيان كربلا معناي خاصي مي‌بخشد. اين جمع به‌ظاهر ناهمگون و متفاوت، در يك خصوصيت اشتراك يافتند و آن غيرتمنديشان در پرتو عزت اهل بيت عليهم‌‌السلام بود. تا حدي كه وقتي امام حسين عليه‌السلام براي وداع آخر نزديك خيمه‌ها مي‌آيد بانوان را يك يك و به‌نام صدا نموده و از آنان خداحافظي نموده و مي‌فرمايند: «استعدوا للبلاء... و لاتشكوا...» خود را براي بلايا و مصايب آماده كنيد و هرگز شكايت نكنيد كه اجرتان كم مي‌شود. مصائب بانوان چندان سخت بود كه امام حسين عليه‌السلام در وداع آخر خود مي‌گريست و مي‌فرمود: چگونه نگريم كه مي‌دانم به‌زودي شما را به اسارت مي‌برند.

مقاله ششم توسط حسين دولتي با عنوان «زنان عاشورائي» تهيه گرديده است. نگارنده معتقد است تحول و انقلاب عظيمي كه دين اسلام در مردم به وجود آورد فقط مردان را در بر نگرفت. بلكه از زنان نيز انسان‌هائي فداكار، ايثارگر و باشهامت ساخت كه در پيروزي مسلمانان نقش به‌سزائي داشتند. اين بانوان علاوه بر اينكه خودشان در وجوه مبارزه، علم و تقوا نقش آشكاري داشته‌اند، فرزنداني مجاهد، متقي و بزرگوار نيز تربيت نمودند كه هركدام ايفاگر نقش بارزي بوده‌اند.

در اين مقاله به نقش بيشتر زنان در واقعه عاشورا و قبل و بعد آن پرداخته شده و نتيجه‌گيري شده است كه در اين ماجرا گروه اندك از زنان و دختران پاكباز انقلابي، وظيفه خطير افشاگري را به شايسته‌ترين صورت به پايان بردند. همسر امام، خواهران امام (زينب و ام كلثوم) در سراسر دوران اسارت، بويژه در مجالس ابن زياد و يزيد خطبه‌هاي پيروزمندانه خواندند و در هر فرصتي براي افشاي حقايق و بيان فلسفه عاشورا سخت كوشيدند و در مقام ارجمندترين رسولان منزه نهضت، پيام عاشورا را چنان كه مي‌بايست به دل‌ها ‌رساندند و در صدر صفوف جاي گرفتند. در حالي كه در مقابل گردنكشان و ستمكاران از هيچ تلاش دليرانه دريغ نكردند، در برابر مردم ناآگاه كوچه و بازار هرگونه تحقير و دشنام را صبورانه به جان خريدند.

آخرين مقاله تحت عنوان «جايگاه زنان در نهضت عاشورا» توسط حميده مرتضوي به رشته نگارش درآمده است. وي معتقد است زنان در طول تاريخ دائماً در معرض زجر و رنج و اهانت بوده‌اند و مصيبت‌ها و مشكلاتي را بر دوش كشيده‌اند و بنا به دلايلي كمتر توانسته‌اند موقعيت راستين خود را يافته و همانند مردان به انجام وظيفه و رسالت الهي خود بپردازند و در موقعيت و منصب حقيقي خود قرار گيرند. از جمله دلايل مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

1- نشناختن خود يا فقدان خودشناسي در زنان و عدم اعتماد به نفس
2- نقش‌هاي غلط اجتماعي را جزو باور خود پذيرفتن و يا شيوه تجددگرائي را پذيرفتن و سطحي نگريستن
3- وجود مردسالاري و بي‌عدالتي مردان و پذيرفتن اينكه زنان به ازدواج و ملكيت و كنيزي و خدمتكاري آنان در مي‌آيند.

اما تاريخ عاشورا نشان داد كه زن نيز مي‌تواند در جهت نيل به والاترين مقام انساني، همپاي مردان و شهيدان اسلام براي تجديد بناي اسلام و قرآن قيام كند و تربيت والاي انساني خود را به جهانيان بنماياند. آنجا كه حضرت زينب سلام ‌الله عليها در كاخ يزيد بعد از آن مصيبت‌هاي بزرگ، با كمال شجاعت و اعتماد به نفس و اتكاي به خداوند مي‌فرمايند: ما رأيت الا جميلاً؛ نديدم جز زيبايي! عظمت زن نمونه اسلامي را در معرض ديد همگان مي‌گذارد و بذر انقلاب حسيني را در جهان هستي مي‌كارد.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
كتاب "حاكمان شيعه" منتشر شد




رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) گفت: كتاب حاكمان شيعه در بسـ*ـتر تاريخ، به همت جمعي از نويسندگان منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان تبليغات اسلامي: دكتر حسين قشقايي با اعلام اين مطلب گفت: كتاب حاكمان شيعه در بسـ*ـتر تاريخ، كتابي است كه در هفت بخش و با موضوعات قيام هاي تاريخي و سلسله هاي موجود در طول تاريخ آماده نشر گرديده است.

وي با توجه به پايان يافتن تاليف اين كتاب گفت: موضوعات اصلي اين كتاب در مورد مختار ثقفي، علويان طبرستان (رسميت يافتن و افول علويان)، حمدانيان، آل بويه، حاميان فرهنگي تشيع (خدمات فرهنگي آل بويه)، سقوط و رويش سربداران، صفويان (نماد اقتدار ايران) تيپوسلطان (تاريخ تشيع در هند) مي باشد.

رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) افزود: اين كتاب مربوط به انتشارات نورالسجاد مي باشد و كتابهاي ديگر اين پژوهشكده نيز به اتمام رسيده است.

انتشاركتاب گلشن ابرار توسط پژوهشكده باقر العلوم(ع)


رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) گفت: جلد هفتم كتاب گلشن ابرار در اوايل ارديبهشت منتشر شد.



دكتر حسين قشقايي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي گفت: كتاب گلشن ابرار سرنوشت و شرح حال زندگي علما و دانشمندان بزرگي است كه در زمينه هاي ديني و علمي فعاليت داشته اند. اكثر آنها علمايي هستند كه به ديار باقي شتافته اند و در بين آنها تعدادي از علمايي كه هنوز در اين زمينه كار مي كنند نيز مشاهده مي شود.

وي با بيان اين مطلب گفت: اسامي چهل نفر از بزرگان دين در اين كتاب آمده است كه نويسنده هاي اين شرح حال ها متفاوت مي باشد و در حقيقت اين كتاب گردآوري آثار نويسندگان مي باشد.

فرهنگ چيست؟


اولين جلد از كتاب فرهنگ چيست؟، با هدف معرفي ريشه واژه فرهنگ و تلقي جهان امروز از اين واژه با تيتراژ 2000 نسخه از سوي انتشارات اميركبير وابسته به سازمان تبليغات اسلامي منتشر شد.



به گزارش روابط‌عمومي سازمان تبليغات اسلامي: اين كتاب نوشته مسعود مقدم درخصوص معرفي فرهنگ با ارائه مطالبي در قالب تعريف يك معني مشخص از فرهنگ و فرهنگ هاي مختلف، انسان و حيوان براساس اين واژه و با دادن طرحي روشن در باب اين مقوله منتشر شده است.

گفتني است كتاب فرهنگ چيست؟ در 10 فصل با عناوين:


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
فرهنگ از نگاه فلاسفه
نگرش علمي و فرهنگ
تلقي هاي گوناگون از فرهنگ
رهيافت هاي گوناگون در بررسي فرهنگ
و نظريات رشد فرهنگ و ديدگاه هاي نوين در باب فرهنگ از سوي انتشارات اميركبير معرفي شده است.

خلاصه اي از متن كتاب بدين شرح است: فرهنگ اصطلاحي است كه جامعه شناسان و انسان شناسان به كار مي برند و در نيمه قرن نوزدهم از تاريخ متداول بود كه اصطلاح فني فرهنگي بخش شد. انسان شناس پرآوازه انگليسي «سرادوارد تايلر» آن را كل پيچيده اي مركب از انديشه ها و چيزهايي كه آدميان در تجربه به تاريخشان حاصل مي كنند دانست.

خسارت معنوي در حقوق اسلام، ايران و نظام‌هاي حقوقي معاصر


كتاب خسارت معنوي در حقوق اسلام، ايران و نظام‌هاي حقوقي معاصر در اولين دوره از چاپ با تيراژ 1500 نسخه از سوي انتشارات اميركبير وابسته به سازمان تبليغات اسلامي منتشر شد.



به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي: اين كتاب نوشته سيدابوالقاسم نقيبي با ارائه تعريفي از خسارت و بيان انواع آن، منشأ و كيفيت اعتبارات خسارت معنوي و سطور تاريخي آن در نزد ملل متمدن، اديان الهي، نظام‌هاي حقوقي و از جمله حقوق ايران، مباني نظري مسئوليت ناشي از ايراد خسارت معنوي مورد بررسي قرار گرفته است.

گفتني است: كتاب خسارت معنوي در حقوق اسلام، ايران و نظام‌هاي حقوقي معاصر در سه بخش كليات، مسئوليت‌هاي ناشي از ايراد خسارت معنوي در حقوق اسلام و ايران و مطالعه تطبيقي خسارت معنوي و روش‌هاي جبران آن در اختيار محققين قرار گرفته است.

قسمتي از متن كتاب شامل: اديان الهي در اصل لزوم جبران ضرر و زيان وارده اشتراك نظر دارند ولي موضع‌گيري آنها در زمينه كيفيت تدارك آن يكسان نيست زيرا موضع‌گيري اديان متناسب با مقتضيات تاريخي، اجتماعي و فرهنگي جامعه‌اي است كه در آن جامعه پيدايش يافته‌اند.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
معرفی کتاب هدایت خداوند

کتاب هدایت خداوند نوشته‌ی مجید امیری، شامل دو بخش است؛ بخش اول به دیدگاه و تجربیات نویسنده در مورد هدایت و خواستِ خداوند اختصاص دارد و بخش دوم جملات قصاری است که از کتاب‌های مقدس و دینی آورده شده. این اثر چراغ راه ماست برای اینکه ندای درون خود را بشنویم تا حضور خداوند را در قلب و زندگی‌مان حس کنیم. کتاب هدایت خداوند می‌تواند آرامش‌بخش و منبع الهامی برای همه‌ی انسان‌ها باشد تا حضور خداوند در زندگی را حس کنند و مسیر درست را در پیش بگیرند.

در بخشی از کتاب هدایت خداوند می‌خوانیم

در این سال‌ها به این نتیجه رسیدم که بزرگ‌ترین مانعی که باعث می‌شود انسان‌ها به درون خود توجه نکنند، «نفس» است. حال می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم تا بهتر آن را بشناسید و بتوانید خود را از بند آن رها کنید. نفس، دوستدار سروصداست. از سکوت و آرامش بیزار است. توجه نفس به دنیای بیرون است و با دنیای درون بیگانه است. نفس، به‌دنبال لـ*ـذت‌های زودگذر است تا بتواند از طریق آن شما را متقاعد کند که می‌تواند در راه زندگی هدایتتان کند. نفس با این شیوه، انسان را به‌دنبال خود می‌کشد. این امر باعث می‌شود از طرح الهی خود فاصله بگیرد. این‌گونه است که نفس هدایت زندگی‌تان را به دست می‌گیرد. کم‌کم به آن عادت می‌کنید و چشم‌بسته به‌دنبالش راه می‌روید و هنگامی‌چشم باز می‌کنید که می‌بینید خیلی از آرزوهای خود فاصله گرفته‌اید؛ در نتیجه زندگی‌تان پُر از رویدادها و انسان‌های ناهماهنگ می‌شود. در این هنگام است که سردرگم می‌شوید که چرا این مشکلات به‌ وجود می‌آیند و چه‌کسی باعث این مشکلات می‌شود؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که با تغییر مکان یا مهاجرت به جایی دور، می‌شود از مشکلات رهایی پیدا کرد. آن‌ها به غیر خود، همۀ شرایط و آدم‌ها را مقصر می‌دانند؛ زیرا از دنیای درون اطلاعی ندارند و نمی‌دانند باید با طرح الهی خود هماهنگ شوند. برای همین می‌خواهند خود دست‌به‌کار شوند تا هرطوری که شده زندگی‌شان را رقم بزنند و دست‌به‌گریبان هر حیله و ترفندی می‌شوند تا پیروز شوند. با وجود این، شاید بعضی چیزها را با زور و زحمت در دنیای مادی به دست آورند؛ اما رضایت درون را ندارند. اینجاست که برای فرار از این ناهماهنگی‌ها و تسکین درد، بیشتر و بیشتر به نفس رو می‌آورند تا با لـ*ـذت‌های زودگذر یا به‌دست‌آوردن هرچه بیشتر دارایی، این ناهماهنگی‌ها را فراموش کنند؛ در نتیجه صدای درون را هرگز نمی‌شنوند و حالِ خوب را بیرون از خود جست‌وجو می‌کنند.
منبع: کتابراه


معرفی کتب دینی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا