خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
نگرشي اجتماعي به کعبه و حج از ديدگاه قرآن






نگرشي اجتماعي به کعبه و حج از ديدگاه قرآن

نويسنده : سيدمحمد حسيني کشکوئيه

چاپ و تيراژ : دوم 82 – 2000 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميرکبير



کتاب حاضر از يک مقدمه و سه فصل باعناوين کعبه ، حج و تحليل اجتماعي مناسک حج تشکيل شده است . اولين خانه اجتماعي ، نخستين خانه ، خانه خدا و مردم ، بکه ، برکت از جهات گوناگون ، هدايت عمومي و همگاني ، نقش سازند مساجد ، آيات بينات ، بيت عتيق ، خانه کريم و آزاد ، ملجاء و مرجع مردم ، بحث پيامبر اکرم ( ص ) ، سوگند به بلد امين بخاطر وجود پيامبر ( ص ) ، تفسير ديگري براي حل ، منع از مسجد الحرام ، بررسي چند آيه ، حقوق يکسان عاکف و باد ، مراد از الحاد به ظلم ، لزوم اجتناب از معصيت در حرم ، يادآوري اعمال قبيح مشرکان ، اراده باطل از کلمه حق ، شيوه هاي مختلف صد عن سبيل الله ، هشدار به مسلمانان ، ناتواني دشمن ، نبرد مداوم و پايان ناپذير ، ستمکارترين افراد ، بارزترين مسجد ، حکم ساير مساجد ، ترس و خوف مشرکان ، روياي پيامبر اعظم ( ص ) ، عالمگير شدن اسلام ، عمارت مسجدالحرام ، مراد از عمارت و مساجد در قرآن ، خشيه الله ، وضع دست اندرکاران فعلي مسجدالحرام ، توليت و سرپرستي مسجدالحرام ، مقايسه دوگروه ، شان نزول آيه ، فضيلت مولي الموحدين و اهميت جهاد ، تکرار تاريخ ، ايمان ، هجرت و جهاد ، تکرار تاريخ ، معناي حج ، معناي اصطلاحي حج ، حج در نزد اهل ذوق ، وجوب حج ، بررسي چند روايت ، گفتار شلتوت ، وجوب همگاني حج ، وام گرفتن و قناعت براي حج ، وظيفه والي مسلمين ، پايگاه و پادگان موحدان ، ترک حج موجب هلاکت ، اعلام حج ، مطلق منافع ، مشروعيت بهره برداريهاي اقتصادي ، منفعت کنوني عايد چه کساني مي شود؟ وحدت و برادري ، انترناسيوناليسم اسلامي ، منافع فرهنگي حج ، منافع معنوي و اخلاقي حج ، نقش مناسک در بارور ساختن ابعاد شخصيت انسان ، غرض اصلي از عبادت ، ياد مرگ و قيامت ، آداب ضيافت حج ، تمسک به اهل بيت عليهم السلام ، برائت ، علت برداشته شدن امان ، تاثير امام و انقلاب اسلامي ، مخاطب قراردادن ناس ، منطقه ممنوعه ، مراد از مسجدالحرام درآيه ، احرام ، جدال ممنوع ، محرمات ، جدال ممنوع ، زاد و توشه سفر ، پاسخ به يک شبهه ، حجرالاسود ، اظهارات عمر پيرامون حجرالاسود ، خودداري از استلام حجرالاسود ، رعايت حال ديگران ، طواف مانور قدرت مسلمين ، سعي از ديدگاه آل احمد ، وجوب سعي ، ايمان ، سعي ، اميد و توکل هاجر ، ملاقات با امام ، احرام بستن در مکه ، وقوف به عرفات ، محل شناخت ، حرکت آفريني دعا ، دعا براي ديگران ، استجابت دعا در روز عرفه ، ايمان به خدا عامل وحدت و محبت ، رفع امتيازات ناروا ، رمي جمرات ، سنگسار کردن خائنان ، اولين هجوم به آخرين پايگاه ، ضعف و عجز شياطين ، تمرين و آمادگي براي جبهه هاي اصلي ، قرباني ، ماجراي قرباني فرزندان آدم ، احياي روح فداکاري و استقامت ، ذکر نام خدا ، اطعام نيازمندان ، وضع قرباني در حال حاضر ، خداوند مدافع مومنان و همچنين منابع و ماخذ برخي عناوين کتاب حاضر هستند که نويسنده اين موضوعات را مورد کنکاش و بررسي قرار مي دهد.

نويسنده در مقدمه کتاب خود بيان مي کند که از شاخص ترين برنامه هاي جهاني اسلام که شکوه و جلوه خاصي دارد و از اعظم شعاير دين و ارزشمندترين وسيله تقربه الي الله و معادل تمام شريعت و مدل و نمونه کوچکي از کل اسلام به شمار مي رود و در روايات ترک و انکار آن موجب کفر و خروج از آيين اسلام و نزول عذاب الهي قلمداد مي شود فريضه حج است که در تمامي اديان از جايگاه ويژه و والايي برخوردار است و انبياء از آدم تا خاتم بدان اهتمام ورزيده اند و آنرا بعنوان يکي از نخستين دستورات رسمي در سرلوحه رسالت خويش قرار داده اند . سيدمحمد حسيني ادامه مي دهد که حج چنان اهميتي دارد که تاکيد شده ، در صورت امکان تکرار گردد و مستحب است که مسلمانان هميشه آماده رفتن به سفر حج و زيارت بيت الله باشند و از خدا بخواهند که حج نصيبشان شود . حسيني يادآور مي شود که گروهي از مردم به خاطر برآوردن حاجتهاي خويش و رفع گرفتاريهاي زندگي ، از زيارت بيت اللحرام خودداري مي کنند . در روايت هست که اينگونه افراد پيش از آنکه موفق به انجام کارهايشان شوند حاجيان از سفر باز مي گردند حال آنکه حاجيان منافع دنيا و آخرت را نصيب خود ساخته اند و اين گروه هنوز اندر خم يک کوچه اند و خود را محروم ساخته اند.

وي در پايان مقدمه خود بيان مي کند که در تدوين اين رساله ابتدا کليه آياتي را که در ارتباط با حج بوده است مورد بررسي قرار داده است و آنگاه آياتي که جنبه اجتماعي را روشن‌تر تبيين مي کرده است انتخاب و تحقيق گسترده پيرامون شان نزول ، معاني کلمات ، تفسير و تاويل آنها آغاز شده است .

نويسنده در بخش « آموزشگاه انسان سازي » مي نويسد :

در حقيقت حج پايگاه و آموزشگاه انسان سازي است ، محل تربيت انسانهاي متقي است ، اما نه انسانهايي که با رياضت هاي غلط و در گوشه هاي عزلت تعليم يافته باشند ، بلکه در ميان اجتماع و در انبوه انسانها اين دوره آغاز و به پايان مي‌رسد تا پس از خاتمه درس ها ، دوباره به ميان مردم بازگردند و هرکدام چون چراغي ، تاريکي ها را روشنايي بخشند و الگو و سرمشقي براي ديگران باشند تا به اين ترتيب اعتلاي اين فارغ التحصيلان دانشگاه حج در کل جوامع بشري تاثير مثبت بگذارد و هر ساله روح تازه اي به پيکرها دميده شود و حرکتي جديد براي اصلاح و اجتناب از بي بندوباري پديد آيد.

نگرشي اجتماعي به کعبه و حج از ديدگاه قرآن به قلم سيدمحمد حسيني کشکوئيه در چاپ دوم خود با قيمت 15000 ريال توسط موسسه انتشارات اميرکبير به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
پرند ستايش در ايران






پرند ستايش در ايران / بازشناسي ذكرخواني ،‌ نعت خواني و چاووش خواني

نويسنده : هوشنگ جاويد

چاپ و شمارگان : اول 88- 2500 نسخه

ناشر : سوره‌مهر



تعريف واژه ذكر ، تعريف واژه ذكر از ديدگاه مكاتب عرفاني ، فضيلت و اهميت ذكر در اديان ، انواع ذكرخواني درايران ، آداب ذكر ، نقش ذكر در كارهاي مختلف مردم ايران ، معرفي يك رساله كهن موسيقي و حركت در حال ذكر ، ذكر و شعر پارسي گويان ، ذكر در دوبيتي‌هاي ايران ، كمبودهاي پژوهشي ( سخن آ خر ) ، تغييرات تاريخي ، گستره نعت، نعت و موسيقي ، اهميت نعت و گفتار پاياني ، هنر نعت و كمبودهاي پژوهشي در بخش درونمايه‌هاي نعت ،‌ يافته‌هاي پژوهشي شخص نگارنده در نعت و نعت خواني ، ذكر نامهاي پيامبر در نعت و نعت‌خواني ، فخر در نعت ،‌فخر در نعت‌هاي عاميانه در دوبيتي‌هاي ايران استان‌هاي كرمان و خراسان و سمنان ، پند در نعت ، نمونه نعت و پند در ترانه‌ها و ادب شفاهي ، توسل و درخواست در نعت عاميانه ؛‌ توسل و درخواست در ترانه‌هاي مذهبي جنوب خراسان ،‌ منطقه تربت جام ، تايباد وخواف ، متن كلام آوازي نعت‌خواني در مناطق و نواحي ايران ، شرحي بر اين بخش ، نعت مصطفي ( ص ) ، نعت در ولادت پيامبر ، نعت مصطفي (ص ) ،‌ نعت نبي ، نعت احمد ( ص ) روايت استاد ابراهيم شريف‌زاده ، نعت پيامبر در ترانه‌هاي مذهبي منطقه تايباد ،‌ نعت رسول‌الله ( ص )‌، دريي نبي چكاس نعت در روايت ، روايت ابوجهل و پيامبر ( ص ) ، نعت محمد ( ص ) ، نعت رسول الله ( ص ) ، نعت پيامبر ( ص ) در شعر تركمن ، واژه شناسي ، بانگ در موسيقي ، چاووش در مستندات تاريخي ، چاووش خوان و اهليت او ، گونه‌ها و شاخه‌هاي چاووش در ايران ، لباس وسايل و آداب ، نمونه شعر مضمون رفتن كاروان به عتبات عاليات ، نمونه ديگر شعر مضمون رفتن به عتبات عاليات شعر مضمون بازگشتن كاروان از سفر حج ،‌ شعر مضمون ؛ بازگشت كاروان از سفر عتبات عاليات ، نمونه شعر مضمون رفتن كاروان به مشهد مقدس ، نمونه‌هايي از شعر مضمون ؛ به هنگام بازگشت كاروان از عتبات عاليات ،‌نمونه شعر چاووش در محرم ، نمونه شعر چاووش در اربعين ،‌ پايان مقال و همچنين ماخذ و مستندات فهرست موضوعات كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد .

هوشنگ جاويد در پيش درآمد کتاب خود بيان مي کند که موسيقي پديد مي آيد و مي تواند گوش ارواح ديگر انسان ها را هم بگشايد تا لـ*ـذت خطاب ازل و عهد نخستين را درک کنند ؛ ساز ، سوز مي شود . سوز ، معرفت انسان ، پس شعور مي طلبد و معرفت تا ضرب آهنگ اصول قابل « طبع » شود . به همين سبب است که گفته اند ؛ معناي موسيقي را روح سرشتان دانند .نغمه کائنات را شنيدن ، عشق مي طلبد. جاويد ادامه مي دهد که موسيقي ديني و موسيقي مذهبي ، يکي از با اهميت ترين مسائلي است که در ايران بدون تعريف ، بدون شاخه بندي و بدون مجموعه شناسي مانده است شکل ها و گونه آوازها ، ترانه ها ، تصنيف ها و آهنگ ترانه هايي که در اين دسته از موسيقي ايران جاي دارد ، قوي‌ترين و شور آفرين‌ترين جنبه هاي هنر ارتباط با عالم بالا را در خود دارند که بيانگر کوشش بي پايان انسان است براي بيان حقيقت حق والتيام آلام روح و رسيدن به آرامش با بهره گيري از توسل و توکل و يقين.

وي در پايان پيش درآمد خود يادآور مي شود که همه آنچه که موضوعات معنوي و ديني – مذهبي انسان را با ساز و آواز و نغمه به شکلي درست و وزين بيان مي کند ، مي شود موسيقي ديني – مذهبي که ما در ايران اسلامي تاکنون از بازيابي و بازشناسي و برنامه ريزي درباره آن براي جامعه امروز و آينده اين سامان اندکي غافل مانده ايم .

در بخشي از کتاب حاضر مي خوانيم :

براساس سندهاي بازمانده از گذشته نه چندان دور و به گواه فتوت نامه هاي مختلف که به کارها و حرفه هاي مختلف تعلق دارد ، تمامي کساني که در روز و شب ، به کار مي پرداخته اند ، از ذکر غافل نبوده اند .

ذکر در کار آهنگران :

سوال : اگر تو را مي پرسند ، براي دم نشيني ، چه مي خواني؟

جواب : بگو : بسم الله الرحمن الرحيم ، فتبارک الله احسن الخالقين ، الحمدلله رب العالمين.

اگر تو را پرسند ، دوم پوست الو را مي گيري ، چه مي خواني ؟

يوم ينفخ في الصور فتاتوت افواجا

اگر تو را پرسند ، وقتي که انبر را به دست مي گيري ، چه مي خواني ؟

بگو نارالله الموقده التي ...

اگر تو را پرسند ، وقتي که آهن را کشيده بر سندان مي نهي ، چه مي خواني ؟

بگو ، واتبع مله ابراهيم حينفا

اگر تو را پرسند ، وقتي که فتکه را به دست مي گيري ، چه مي خواني ؟

بگو ، من الشجر الاخضر نارا فاذا انتم منه توقدون.

پرند ستايش در ايران / بازشناسي ذكرخواني ،‌ نعت خواني و چاووش خواني به قلم هوشنگ جاويد به قيمت 4900 تومان توسط انتشارات سوره مهر انتشار يافته است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم (‌عج )






تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم ( عج )

نويسنده : دكتر جاسم حسين

مترجم : دكتر سيدمحمدتقي آيت‌اللهي

چاپ و شمارگان : چهارم – 1500 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميركبير



كتاب حاضر از يك مقدمه ، ‌بررسي ماخذ و هفت فصل با عناوين نقش احاديث در غيب امام دوازدهم ( عج ) ،‌ نقش امامان در فعاليت‌هاي مخفي و تاثير آن بر تكامل تدريجي غيبت ، ديدگاههاي اماميه در رابـ*ـطه با امام غائب و ولادت آن حضرت ، بازتاب فعاليت‌هاي مخفي امام دوازدهم در اقدامات سفيران آن حضرت ، فعاليت‌هاي مخفي دومين سفير امام دوازدهم ( عج ) ،‌ دوران نوبختي ، سومين سفير و همچنين سفير چهارم و غيبت‌ كبراي امام دوازدهم تشكيل شده است . كتب در موضوع غيبت ، كاربرد نخستين واژه مهدي ، غيبت امام مهدي در قرآن ، احاديث مربوط به قائم مهدي ، احاديث مربوط به امام دوازدهم ،‌ نقش سياسي قائم ،‌نگرش امام صادق ( ع ) به نظام سياسي جديد ، ديدگاه عباسيان نسبت به فعاليت‌هاي امام هادي ( ع ) ، انشعاب در ميان هواداران امام حسن عسكري ( ع) پس از شهادت آن حضرت موضوع ولادت امام دوازدهم ،‌ مادر امام دوازدهم ، ميلاد امام دوازدهم ، دلائل غيبت صغراي امام دوازدهم ،‌طرح امام عسكري ( ع) براي اختفاي جانشين خود ،‌ تلاش عباسيان براي دستگيري فرزند امام عسكري ( ع ) ، بررسي اجمالي وكالت قبل از امام دوازدهم ،‌ وظايف اصلي وكالت ،‌ دوره اوليه زندگي عثمان بن سعيد ، وكالت امام در زمان نخستين سفير ، وفات نخستين سفير ، انتصاب ابوجعفر به سمت دومين سفير ، ابن هلال ، بلالي ، وفات ابوجعفر ،‌فعاليت‌هاي نوبختي در زمان دومين سفير ،‌انتصاب سومين‌سفير ، سومين سفير و شلمغاني ،‌تحليلي از توقيع سفير چهارم ،‌ نگرش فضلاي اماميه نسبت به غيبت كبري ،‌كاربرد لقب مهدي در مورد امام دوازدهم ( عج ) ، اثر غيبت كبري بر موقعيت فقهاء اماميه و نتيجه‌گيري برخي از موضوعاتي هستند كه نويسنده در كتاب حاضر آنها را مورد بررسي و كنكاش نظر قرار مي‌دهد.

جاسم حسين مطالعه جامعي در زمينه‌هاي تاريخي كه به غيبت امام منجر شد از زمان امام ششم حضرت صادق ( ع) انجام مي‌دهد. او با ذكر كليه متون مشهور و متقن ،‌ شواهد مربوط به غيبت امام دوازدهم را ارائه داده و قائميت حضرتش را اثبات مي‌كند . اين اثر بي‌ترديد از كاملترين آثار مرجع در اين موضوع به شمار مي‌رود .جاسم حسين متخصص تاريخ اسلام است . وي تحصيلات خود را در تاريخ خاورميانه در بصره ،‌ بغداد و ادينبورگ بانجام رسانده و دكتراي خود را از دانشگاه ادينبورگ اخذ كرده است و از آن تاريخ در بخش مطالعات اسلامي و خاورميانه دانشگاه ادينبورگ ، ‌دوره تحقيقات فوق دكتري خود را ادامه مي‌دهد . علاوه بر اثر حاضر از اين نويسنده مقالات تحقيقي ديگري در مجلات البلاغ ، ‌مورخين ، عرب ،‌ السيره ، نور ، ‌البحث و همدرد اسلاميكوس به زبانهاي عربي و انگليسي در كشورهاي عراق ،‌ انگلستان ، ‌لبنان ، پاكستان و تانزانيا به چاپ رسيده است.

مترجم در ابتداي كتاب حاضر بيان مي‌كند كه اگر جامعه ما با ابعاد گوناگون و زواياي زندگي ائمه بزرگوار عليهم السلام آشنا شود بي‌شك در نگرشهاي اجتماعي ،‌سياسي ، فرهنگي ، روابط‌فردي و نظرات اسلامي آنها تغييرات عمده و سازندهاي پديدار خواهد شد. دكتر سيدمحمدتقي آيت‌اللهي ادامه مي‌دهد كه آشنايي با سيره ائمه معصومين (‌ع ) بخوبي مي‌تواند تحولي عظيم و عميق در زندگي امت اسلامي بوجود آورد و ترجمان حل معضلات آنان شود و جاي ترديد نيست كه دراين زمينه به حدكافي و درخور شئونات آن بزرگواران تحقيق علمي نشده و اختلاف نظرات بسيار هم وجود دارد كه خود دليل روشني بر اين نكته است ، گرچه همت اساتيد فن و علماي اسلامي كه در اين زمينه ها تلاش كرده‌اند شايسته تكريم وستايش است .آيت‌اللهي كتاب حاضر را مطالعه‌اي تفصيلي در نهضت شيعه اماميه از زمان امام ششم ، حضرت امام جعفر صادق ( ع) تا آخر غيبت صغراي امام دوازدهم ( ع ) مي‌داند.

در بخشي از كتاب حاضر مي‌خوانيم :

واژه مهدي ( شخص هدايت شونده ) همان معني مهتدي را دارد. در عين حال بعنوان تجليل در صدر اسلام در مورد افراد خاصي بكاررفته است ، ‌از جمله در مورد قائم نيز استعمال شده است. نمونه‌هاي فراواني را مي توان يافت كه نشان مي‌‌دهد واژه مهدي در اين دو مفهوم بكار رفته‌اند . بعنوان مثال حسان بن ثابت ( متوفي 54/673 ) واژه مهدي را در قصيده خود براي پيامبر اكرم ( ص) به صورت زير بكاربرده است:

جزاء علي المهدي اصبح ثاويا ً يا خير من وطا الحصا لا تبعدي

افسوس براي مهدي كه به خاك رفت !

آه ، بهترين انسان روي زمين ،‌ ديگر ( در بين ما ) نيست .

جرير شاعر اين واژه را در مورد ابراهيم ( ع) بكار مي‌برد. سنيان اغلب آنرا براي چهار خليفه بعد از پيامبر ( ص ) ،‌كه آنان را خلفاءالراشدون المهديون ، بكار مي‌‌برند. سليمان بن صرد امام حسين ( ع) را پس از شهادتش ، مهدي بن مهدي خواند.

تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم (‌عج ) به قلم دكتر جاسم حسين و با ترجه دكتر سيدمحمد تقي آيت‌اللهي در چاپ چهارم خود با قيمت 28000 ريال توسط موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
پيامبر اعظم ( ص ) در نهج‌البلاغه




پيامبر اعظم ( ص ) در نهج‌البلاغه

نويسنده : قادر فاضلي

چاپ و شمارگان : دوم 87- 1500 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميركبير



كتاب حاضر از شش فصل با عناوين بعثت پيامبر اعظم ( ص) ، پيامبر در اجتماع ،‌ سيره پيامبر اعظم ( ص ) ، اعجاز پيامبر اعظم ( ص‌) ، بركات پيامبر اعظم ( ص ) و همچنين رابـ*ـطه پيامبر اعظم ( ص ) و علي ( ع) تشكيل شده است. انجام وعده الهي ،‌ ختم نبوت ،‌ پيمان از پيامبران ، اوضاع مردم در زمان بعثت ، ادعاي كاذب نشانه حقيقت ،‌خواندن و نوشتن در زمان بعثت ،‌ جامعه شر و مردم شرور ، جامعه جاهل ،‌فلسفه بعثت ، نقش پيامبر اكرم در جامعه ،‌گواهي به رسالت پيامبر اكرم ( ص ) ، شهادت بر بندگي رسول خدا ، شهادت بر رسالت پيامبر ،‌شهادت به جاهليت عرب در زمان پايتخت ، شهادت بر رشد جامعه بعد از رسالت ،‌عبادت و رسالت ، تقدم عبادت بر رسالت ، عموميت عبادت ، سدراه سوء برداشت ، صفات رسول اعظم ( ص) ، الخاتم ،‌الفاتح ، منادي حق ، الدافع ، الدامغ ، القائم ،حافظ ،‌امين ، خازن علم ، شهيد ، رسول ، سراج و ستاره ، مصطفي ، تعريف سيرت ، بي‌نيازي از دنيا ( استغنا ) ، كم‌خوري ، خدامحوري ، زندگي‌عابدانه ، كنترل خانواده ، تقرب به خدا و تجنب از دنيا ، بهترين سيره براي پيروي ، بهترين پيرو از سيره پيامبر ، نصيحت ،‌حكمت ،‌موعظه ، عدالت در اجراي محدود ، پيامبر اكرم ( ص ) ، بركات پيامبر ، آخرين‌الزمان بودن پيامبر ، روشنگري پيامبر اكرم ، ملايمت روزگار ، كرامت الهي ، اهل‌بيت رسول اعظم ، پيامبر اكرم و علي‌( ع ) ، قرابت مخصوص ،‌منزلت مخصوص ،‌ تربيت مخصوص ،‌ مقام مخصوص و ‌وداع مخصوص از جمله موضوعاتي هستند كه توسط نويسده مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

نويسنده در مقدمه كتاب حاضر بيان مي كند كه بهترين سخن در عالم سخن ، از بهترينها و يا در مورد بهترين‌هاست . قادر فاضلي مي‌ افزايد آنجا كه سخن از بهترين‌ها در خصوص بهترين‌ها باشد ،‌ جزو سخنان بي‌نظيرمي‌گردد. فاضلي يادآور مي‌شود آنچه در كتاب حاضر مي‌آيد ،‌ مصداق بارز و صادق براي يك اثر بي‌نظير است ، زيرا در اين كتاب سخنان امير‌المومنين علي‌(ع ) در خصوص پيامبر اعظم حضرت محمد ( ص ) بررسي مي‌شود . وجود اقدس اين دوگوهر تابناك كه در افلاك امثال و مانندي ندارند ، در سلسله شريف پاكان و خاصان جزو بهترين هاست . از اينرو وقتي گوينده اميرالمومنين‌ باشد و گفتار در مورد اميرالمومنين يعني حضرت فخر بشر خاتم رسولان و اشرف انبيا ، يقينا ً آن كلام ، خيرالكلام مي‌شود كه مثل و مانندي برايش يافت ‌نمي‌شود و مصداق آيه شريفه « ليس كمثله شي » خواهد شد.

وي در مقدمه خود بيان مي‌كند كه اگر پيامبر اكرم ( ص) نمي‌فرمود كه « يا علي ! خدا را نشناخت جز من و تو. مرا نشناخت جز خدا و تو . تو را نشناخت جز خدا و من » باز از مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه هر انسان آگاه و باانصافي خود به مضمون اين كلام شريف پي مي‌برد. در مورد خدا و رسولش سخنان زيادي گفته شده است ولي هيچ‌كدام از آنها باز كتاب نهج‌البلاغه قابل مقايسه نيست . بدين جهت گفته‌اند كه اميرالكلام ،‌ كلام امير است . حضرت اميرالمومنين در همه زمينه‌ها براي انسان امروز امير است. قادر فاضلي در پايان بيان مي‌كند كه حقايق وجودي ذات اقدس رسول اعظم تنها براي انسان عظيم‌القدري چون دست‌پرورده او ميسر است كه دل و ديده‌اش به دست دلبرش بوده و به بركت اين تعليم و تربيت خاص ،‌ تمام وجودش محو وجود پيامبر شد و تمام عقل و عشق را با هم جمع نمود .

اي علي كه جمله عقل و ديده‌اي شمه‌اي واگو از آنچه ديده‌اي

چشم تو ادراك غيب آموخته چشمهاي ناظران بردوخته

نويسنده در بخش بهترين پيرو از سيره پيامبر كتاب حاضر مي‌نويسد :

باتوجه به مسائل مذكور ، چنين حاصل مي‌شود كه بهترين پيرو از سيره رسول اكرم ( ص ) كسي است كه نسبت به دنيا بي‌تفاوت باشد و بي‌نياز باشد و به مقدار دوري از دنيا به خدا و رسولش تقرب داشته باشد ؛ هم زندگي ظاهري‌اش به زندگي پيامبر شبيه باشد ، و هم خلق و خوي‌اش. به گواهي تاريخ و بزرگان تاريخ ،‌خصوصا ً پاكان و عارفان ، علي ( ع ) اشبه‌الناس به رسول اكرم و اقربهم بوده است. به همين‌ جهت خداوند در قرآن از مقام علي ( ع ) نسبت به رسول اكرم (ص ) با عبارت انفسنا ( جانمان ) تعبير فرمود. اميرالمومنين در اين زمينه خود را چنين توصيف مي‌كند :

« به خدا قسم ،‌ لباس خود را چندان وصله زدم كه ديگر از وصله‌كننده لباس خجالت مي‌كشيدم. تا اينكه شخصي به من گفت : آيا اين لباست را دور نمي‌اندازي ؟! » اين حرف مال زماني است كه امام علي (‌ع ) در مقام خلافت و حكمراني جهان اسلام قرار دارد و همه ثروتهاي كشورهاي اسلامي در اختياراوست .

پيامبر اعظم ( ص ) در نهج‌البلاغه به قلم قادر فاضلي در چاپ دوم خود با قيمت 14000 ريال توسط موسسه انتشارات اميركبير انتشار يافته است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
اصول عقائد 2 – راهنماشناسي






اصول عقائد 2 – راهنماشناسي

نويسنده : استاد محمدتقي مصباح يزدي

چاپ و شمارگان : اول 75 – 3000 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميرکبير



کتاب حاضر از پنج فصل با عناوين ضروت نبوت ، عصمت انبياء ، شناخت پيامبران ، اسلام ، دين جاوداني و جهاني و همچنين امامت تشکيل شده است . عنوان ، پيشگفتار ، واژه رسول و نبي ، مفهوم وحي ، ويژگيهاي وحي ، روش استدلال در مباحث نبوت ، استدلال متکلمان بر ضرورت نبوت ، نقد برهان متکلمان ، استدلال بعضي از فلاسفه ، نقد برهان فلسفه ، هدف از خلقت انسان ، اختيار ، رمز تکامل انسان ، نارسايي عقل و حس ، اصل موضوع در اين برهان ، مزيت اين برهان ، بعد مادي و معنوي ، بعد فردي و اجتماعي ، بعد دنيوي و اخروي ، مسائل خانواده ، مسائل اقتصادي ، مسائل حقوقي ، منکران صحت همه ادراکات عقلي ، ملاک اعتباري و بي اعتباري عقل در موارد مختلف ، احکام عقلي عملي ، معناي عصمت ، اقسام عصمت ، عصمت انبياء در مقام عمل ، عصمت انبياء در مقام تلقي و ابلاغ وحي ، دلايل ترديدناپذيري وحي ، دلايل نقلي بر عصمت انبياء انبياء ، منکران عصمت انبياء ، مصونيت جبري انبياء ، اعتراف به گنـ*ـاه توسط معصومين ، تصرفان شيطان در معصومين ، نسبت ها ناقض عصمت به پيامبران در قرآن ، دلايل صدق ادعاي نبوت ، اخبار پيامبر ديگر معجزه ، کرامت و تفاوت آن با معجزه ، معجزه و قانون عليت ، بررسي سنخيت بين عليت موجد و معلول ، معجزه و سنت الهي ، چگونگي دلالت معجزه بر نبوت ، هواي نفس ، خودبزرگ بيني ، پافشاري برعقايد گذشتگان ، کوبيدن شخصيت انبياء ، ستيز و مجادله با پيامبران ، تعداد انبياء ، طريق شناسايي آخرين پيامبر ، مقام رسالت و مقام نبوت ، مقام قضاوت براي بعضي از پيامبران ، کتب پيامبران ، فضيلت قرآن ، تحدي قرآن ، عجز دشمنان در برابر قرآن ، بلاغت قرآن ، مساله تحريف قرآن ، عدم زيادتي در قرآن ، چند شبهه و پاسخ به آنها ، جهاني و جاوداني بودن اسلام ، خاتميت پيامبر اسلام ( ص ) ، دليل خاتميت قرآن ، حکمت ختم نبوت ، نظريه مقبول در مساله حکمت ختم نبوت ، مفهوم امامت از نظر اصطلاح علم کلام ، محل نزاع در مساله امامت ، نقطه اصلي اختلاف در مساله امامت ، ويژگي هاي امام از نظر شيعه ، نکته اساسي در نياز به امام ، اهميت عترت براي کامل بودن ، عدم توانايي عقل از تعيين امام ، نصب امام از طرف خدا ، آيه اکمال ، عدم صراحت قرآن به ولايت علي ( ع ) و فرزندان او ، دلايل لزوم عصمت براي امام ، آيه امامت ، آيه تطهير ، حديث ثقلين ، علم امام ، دليل بر وجود علوم غيرعادي براي امام ، دليل منکران علم خداداد امام ، رد دليل منکران ، تعداد اوصياي پيامبر ، امامت و حکومت ولي عصي ( ع) و همچنين غيبت امام زمان ( عج ) عناوين کتاب حاضر را تشکيل مي دهند که توسط نويسنده مورد کنکاش و بررسي نظر قرار مي گيرند.

نويسنده در بخش دوم کتاب حاضر بيان مي کند که بخش دوم مسائل اعتقادي درباره نبوت است که براي اينکه تمام مسائل نبوت هم مطرح شود ، اين بخش تحت عنوان راهنماشناسي مطرح شده است .استاد محمدتقي مصباح يزدي بيان مي کند که همانطور که بعضي از محدثين بزرگ ، همانند مرحوک کليني – رضوان الله عليه – در مقام گردآوري و دسته‌بندي روايات ، بعد از روايات مربوط به توحيد در کتاب توحيد کتاب حجه را آورده‌اند و عنوان حجه را عنوان شاملي براي پيغمبر و امام گرفته‌اند ، وي نيز عنوان راهنماشناسي را چيزي شبيه تعبير ايشان قرار داده است و به طبع نيز بايد مسائل نبوت و امامت را تحت همين عنوان کلي بررسي کرد با توجه با به اين مطلب که به هرحال مساله اصلي همان نبوت است .

نويسنده در بخش « عصمت امام » کتاب حاضر بيان مي کند :

در مورد اينکه آيا امام همانند ساير مردم است و يا مانند شخص پيامبر ، معصوم و مبراي از گنـ*ـاه است ، تقريبا ً همه اهل تسنن اتفاق نظر دارند که غير از پيامبر کسي معصوم نيست و طبعا ً کسي را که امام مسلمين مي دانند ، ( خلفا ) ، معصوم ندانسته و در مورد آنان ادعاي عصمت ندارند . اما شيعه معتقد است که امام بايد معصوم باشد . البته بعضي از فرقه هايي که منسوب به تشيع هستند مثل « کيسانيه » ممکن است در اين مساله با اهل سنت هم عقيده باشند ، ولي مقصود ما از شيعه همان شيعه اثني عشري است .

اصول عقائد 2 – راهنماشناسي به قلم استاد محمدتقي مصباح يزدي در چاپ نخست خود با قيمت 5500 ريال توسط موسسه انتشارات اميرکبير به چاپ رسيده است .


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مهاجران موسوي






مهاجران موسوي – بررسي علمي زندگاني فرزندان و نوادگان حضرت امام موسي كاظم ( ع ) وعلل مهاجرت آنها به ايران

تحقيق و تاليف : جليل عرفان‌منش

چاپ و شمارگان : اول – 2000 نسخه

ناشر : اميركبير



جليل عرفان‌منش در سال 1339شمسي در شيراز متولد شده است . وي نويسندگي را از دوران نوجواني تجربه كرد. اولين سروده او وصف دانش اندوزي ايرانيان است. برگرفته از حديث نبوي « لو تعلق العلم باكناف السماء لنا له قوم من اهل فارس » كه در سال 1348 شمسي در كيهان بچه‌ها به چاپ رسيد.از وي تاكنون چندين مقاله در همايش‌هاي علمي – فرهنگي و همچنين در جرايد كشور منتشر شده و بيش از ده جلد كتاب در حوزه‌هاي هنر و تاريخ و فرهنگ به رشته تحرير درآمده است. علاوه براين براي چندين مجموعه تلويزيوني داستان‌هاي مستند نوشته كه بيشتر آنها از شبكه‌هاي سراسري كشور و شبكه‌هاي برون‌مرزي ( آسيا ،‌اروپا و آمريكا ) صدا و سيما پخش شده است. پژوهش فيلمنامه مستند جاده ولايت يكي از آثار اوست كه در سال 1374 شمسي باعنوان « جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا ( ع ) منتشر شد و تاكنون در بيش از ده همايش و جشنواره علمي – هنري و فرهنگي مورد تقدير قرار گرفته است . حيات معنوي ايرانيان ، با مقدمه دكتر علي‌اكبر ولايتي ،‌انتشارات سروش ،‌1385 – چلچراغ شيراز ،‌ تحليلي از قيام احمد بن موسي و برادران امام رضا (‌ع ) ، انتشارات بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي ،‌مشهد ،‌1386 – خاطرات پانزده خرداد ، جلد اول ،‌ حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ،‌تهران ، 1373 ؛ جلد دوم ،‌ انتشارات سوره تهران ، 1374- همگام با امام رضا ( ع ) از مدينه تا مرو ، ‌با اصلاحات و اضافات ، آستان قدس رضوي ،‌ مشهد ، 1389- كوروش و بازيابي هويت ملي ايرانيان ،‌ تحقيقي علمي درباره پيشينه و كيستي ذوالقرنين ،‌ با مقدمه دكتر علي‌اكبر ولايتي ،‌انتشارات فرهنگ مكتوب ،‌1389 – نامه شيراز ، انتشارات ارمغان طوبي ،‌قم ،‌1385- ترجمه عربي وهمچنين همگام با امام رضا ( ع ) از مدينه تا مرو ،‌ با اصلاحات و اضافات ، آستان قدس رضوي ،‌مشهد ،‌1389 از ديگر آثار عرفان‌منش است .

كتاب مهاجران موسي براساس مستندات روشمند تاريخي به بررسي زندگاني فرزندان و نوادگان امام موسي كاظم ( ع) مي‌پردازد . يكي از موضوعاتي كه در اين اثر مورد بررسي و مداقه قرار گرفته ، بحث درباره علل اختلاف در تعداد و اسامي فرزندان امام موسي كاظم ( ع ) و تعداد مزارات و مراقد منسوب به فرزندان بلافصل امام موسي كاظم ( ع ) در ايران است . نويسنده در اين اثر كوشش كرده گوشه هايي از زندگاني اين بزرگان ،‌ نحوه مهاجرت به ايران ،‌شهادت ،‌ نسب و مدفن‌ها را به دور از پندارهاي غلط ،‌پيرايه‌ها و برخي از جعليات تاريخي كه با افسانه‌سازي و داستان پردازي آميخته است بازنمايد و ساحت آنان را از روايت‌ها و انتساب‌هاي بي‌پايه و اساس و خرافات كه در زمانهاي مختلف و طولاني در افواه مردم شهرت يافته و در تاريخ شفاهي و كتبي رايج شده بزدايد و سلسله نسب امامزادگان عالي‌قدر را تا آنجا كه مورد تاييد نسب‌شان و منابع معتبر تاريخي مي‌باشد معرفي نمايد. از اينرو در جاي جاي كتاب ،‌ به تناسب موضوعات طرح شده ، ‌آثار و كتابهاي زيادي مورد نقد و بررسي قرارگرفته است و در مواردي به اشكالات ،‌كاستي ها و تناقض‌هاي موجود در آنها اشاره شده است. اين اقدام با هدف تبيين حقايق تاريخي انجام گرفته و هرگز به معناي ناديده گرفتن ارزش آثار و كوشش‌هاي مولفان گرانقدر آنها نيست.

نويسنده كتاب بيان مي‌كند كه مردم مسلمان ايران در ابراز محبت و ارادت نسبت به فرزندان بلافصل امام موسي كاظم ( ع ) و نوادگان آنها تفاوتي قائل نيستند و همه فرزندان و نوادگان ائمه اطهار ( عليهم السلام ) را در زمره ذريه رسول‌الله ( ص ) محترم و گرانقدر مي‌شمارند. بنابراين منسوب كردن و يا شهرت دادن برخي نوادگان امامان به فرزندان بلافصل آنان نه تنها به ارزش و عظمت آنها نمي‌افزايد بلكه در معرفت زائرين نسب به شخصيت مدفن در بقاع متبركه كه مانعي ايجاد نمي‌كند چرا كه ثواب زيارت را به قدر معرفت مي‌دهند .

علل مهاجرت امامزادگان و سادات به ايران ، پراكندگي بقاع متبركه در استان هاي كشور ،‌ ساخت بناهاي آرامگاهي در ايران ، علت اختلاف در تعداد و اسامي فرزندان امام موسي كاظم ( ع ) ، بقعه امامزاده ابراهيم در آمل ، بقعه امامزاده ابراهيم در كجور ، بقعه امامزاده ابراهيم در شهرضا ، احمد بن موسي (‌ع ) ،‌ اوضاع سياسي عصر مامون ، ولايتعهدي امام رضا ( ع) ، علل قيام ، سرزمين پارس ،‌مسير حركت كاروان ، نيرنگ دشمن ، اعقاب احمد بن موسي ( ع ) ، نظريه منسوب به بيهقي ، بررسي چند نظريه ديگر ، مدفن امامزاده احمد بن موسي در گناباد ، مرقد امامزاده احمد در قم ،‌ احمد بن موسي مبرقع كيست ؟ اثبات مدفن احمد بن موسي كاظم ( ع ) در شيراز ، اسحاق بن موسي ( ع ) ، اسماعيل بن موسي ( ع ) ، جعفر بن موسي (‌ع ) ، مزارات منسوب به جعفر بن موسي كاظم ( ع ) ، آرامگاه امامزاده جعفر در هشتگرد ، حسن بن موسي ، حسين بن موسي ، حمزه بن موسي ،‌بقععه حمزه بن موسي در اردبيل ،‌ بقعه حمزه بن موسي در شيروان ، بقعه امامزاده حمزه بن موسي در آمل ،‍ آرامگاه خديجه خاتون در هفت تن قم ، رقيه دختر امام موسي كاظم ( ع ) ، بقعه رقيه خاتون در لنجرود قم ، زيد بن موسي ( ع ) ، زينب دختر امام موسي كاظم ( ع ) ، سليمان موسي ( ع ) ، عباس بن موسي كاظم ( ع ) ، بقعه امامزاه شاه عباس در دوگنبدان ، تاملاتي درباره بقعه امامزده عباس ساري ،‌عبدالله بن موسي ( ع) ، بقعه امامزاده عبدالله در ري ، عبيدالله بن موسي (‌ع ) ، علي بن موسي كاظم (‌ع ) ،همسر امام رضا ( ع) ، واكنش امام رضا ( ع) در برابر واقفيان ، فرجام واقفيان ، عصر منصور ،‌ عصر مهدوي ، عصر هادي ، دوران امين ، حادثه‌اي در حوالي بصره ، بقعه امام رضا ديمي ، قدمگاه امام رضا ( ع ) ، مسجد فرط ، قدمگاه شهر نايين ، ورود حضرت به آهوان ،‌ ذكر حديث سلسله‌الذهب در نيشابور ، استقبال مردم نيشابور از امام رضا ( ع ) ، ماجراي چشمه كهلان در نيشابور ،‌قدمگاه نيشابور ،‌از ساوه تا قم ، شهر قم مدفن حضرت معصومه ، صحن‌هاي حرم حضرت معصومه ،‌ اشعاري در مدح حضرت معصومه ( ع ) ، بقعه ستي فاطمه در يزد ،‌گلي از گلستان ، فضل بن موسي (‌ع) ، قاسم بن موسي (‌ع ) ، شخصيت مدفن در بقعه ، محمد بن موسي (‌ع ) ، هارون بن موسي ( ع) ، يحيي بن موسي (‌ع ) ، بقعه امامزاده يحيي در ساوه ،‌آرامگاه امامزاده يحيي در همدان ، صالح بن موسي (‌ع ) ، تاملاتي درباره امامزاده سلطان سيدعلي در نايين ، بقعه امامزاده هادي در ري ، اسامي بقاع متبركه منسوب به فرزندان و نوادگان امام موسي كاظم ( ع) در ايران ، يادداشت‌ها ،‌زيارت‌نامه‌ها ،‌نقشه‌ها ،‌تصاوير ، منابع و ماخذ ، تاريخ تاليف برخي از منابع و همچنين فهرست‌ها از جمله موضوعاتي هستند كه در كتاب حاضر مورد بررسي و كنكاش نظر قرار مي‌گيرد.

جليل عرفان‌منش در مقدمه كتاب خود بيان مي‌كند كه ائمه اطهار ( ع ) فرزنداان و احفاد آنها پاكيزگان و فرشتگاني از جنس بشرند ، ولي در زمره برترين آن به شمار مي‌روند. عرفان منش ادامه مي‌دهد كه روزگاري مهاجراني از سلاله آل ابي طالب (‌ع ) از ظلم و جور جانكاه ، و تعقيب و شكنجه هولناك حاكمان جبار به سرزميني پناه آورند كه آنرا مامن خود مي‌دانستند و امروز مضجع و آرامگاه آنها ،‌ پناهگاه و ملجاء مردم اين سرزمين است. وي يادآور مي‌شود كه مزارات و مراقد آنها در جاي جاي سرزمين ايران بر بلنداي كوه‌ها و پهنه دشت‌ها ،‌بيابان‌ها ، شهرها ،‌روستاهاي دور و نزديك صرفا ً نمادي از ميراث به جاي مانده از اعصار و قرون گذشته است. نويسنده از جمله كردارهاي عادي و متعارف را گستره پيوستگي عاطفي و علاقه مردم ايران به زيارتگاه‌ها و بقاع متبركه مي داند كه بررسي علل و انگيزه‌هاي اين عواطف كه بعضا ً با آداب و رسوم خاصي توام است را مجال بحث خود نمي داند و آنرا شايسته اين مي‌داند كه موضوع دست مايه تحقيقات و پژو‌هش‌هاي جامعه شناسان ومردم شناسان قرار گيرد..

جليل عرفان‌منش زيارت امامزادگان را هرگاه كه از سر معرفت و توام با بصيرت و آگاهي باشد را خود به مثابه تجديد پيمان با اهل بيت‌( ع ) مي‌داند . عرفان منش در ادامه مقدمه خود مي‌افزايد كه خوشبختانه با وجود منابع معتبر و قابل اعتماد و شواهد تاريخي درباره انتساب شمار قابل توجهي از فرزندان امام موسي كاظم ( ع ) نيازي به اثبات نسب آنها وجود نداشته است و فايده‌‌اي نيز براي اينكارمترتب نبوده است. وي يادآور مي‌شود كه در بررسي‌هاي تاريخي مشاهده مي‌شود كه عده‌اي از پژوهشگران براي دست‌يابي به حقيقت تاريخي به ناچار به گمانه‌ها و احتمالات روي مي‌‌آورند كه ايشان نيز گهگاه در زير امواج ابهامات ،‌ فقدان منابع و عدم آگاهي ناگزير به سمت گمانه‌ها و احتمالات روي آورده است اما تلاش شده تا از ميان گمانه‌ها آنهايي را برگزيند كه به حقيقت نزديك‌تر است. جليل عرفان‌منش در پايان بيان مي‌كند كه ادله و برهان و استنتاج‌هاي تاريخي وي خالي از اشكال و نقص نيست به همين دليل لازم است راه رفته و يا ناپيموده او را ديگران اصلاح و ادامه دهند .

نويسنده درباره بقعه فاطمه بنت موسي (‌ع) در هفت تن قم مي‌نويسد :

در حوالي شهر قم و در يك كيلومتري گنبد « طيب و طاهر » بقعه‌اي مشهور به خديجه خاتون وجود دارد كه بنا به گفته اهالي محل در آن علاوه بر دو تن از فرزندان امام موسي كاظم ( ع ) به اسامي عبدالرحمن و عبدالله ، ‌پنج تن از دختران امام موسي كاظم (‌ع) از جمله خديجه و فاطمه در آن مدفون هستند. اين انتساب صحيح نيست . برخي احتمال داده‌اند كه امامزادگان مدفون در اين بقعه از سادات سجادي هستند. افزون براين بر شرحي كه در احوال فواطم اربعه آمد ، فاطمه كبري (‌حضرت معصومه ) در شهر قم ، فاطمه وسطي به گفته برخي در اصفهان ، فاطمه صغري ( مشهور به بي بي هيبت ) در آذربايجان شوروي و فاطمه اخري ( مشهور به خواهر امام ) در رشت مدفون هستند. شايان ذكر است مرقد ستي فاطمه و فاطمه خاتون در قم در جوار آرامگاه شاهزاده موسي است و هر سه از احفاد موسي مبرقع از نوادگان امام جواد ( ع) هستند.

مهاجران موسوي – بررسي علمي زندگاني فرزندان و نوادگان حضرت امام موسي كاظم ( ع ) وعلل مهاجرت آنها به ايران با تحقيق و پژوهش جليل عرفان ‌منش در چاپ نخست خود با قيمت 31000 تومان توسط موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
قرآن صاعد






قرآن صاعد/ پژوهشي پيرامون مسئله دعا در فرهنگ اسلامي

تاليف : عليرضا برازش

چاپ و شمارگان : ششم 90/ 1000 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميرکبير



کتاب حاضر از 11 فصل با عناوين ارزش و ماهيت دعا در اسلام ، مقايسه دعا با ساير اعمال از نظر معيارهاي ارزشي الله ، جايگاه دعا در مسير خلقت ، داعيان ، فلسفه دعا و دلايل ارزش و اهميت فراوان آن ، فوايد دعا ، اجابت دعا ، دعا و قضا و قدر ، تاخير اجابت با تاخير عملي شدن مورد درخواست ، شرايط حقيقي بودن دعا و علل عدم استجابت برخي دعاها ، شرايط ديگري جز شرايط اصلي که رعايت آنها بازده و پاداش دعا را افزون مي کند ، اوقات و مکانهايي که در آنها امکان استجابت بيشتر و کيفيت پاسخ خداوند برتر است ، راه دعا ، پيش از دعا و همچنين وسع و استطاعت در امر دعا تشکيل شده است .

مولف در ابتداي کتاب بيان مي کند که دعا از جمله مفاهيم اسلامي است که عقيده مسلمانان درباره آن بسيار متفاوت است. گروهي آنچنان دعا در متن زندگي خود قرار داده اند که گويي در همه حالات با دعا همراه هستند و گروه ديگر آنچنان بدان بي اعتنا هستند که گويي ، دعا يک عمل سفارش شده اسلامي نيست . عليرضا برازش ادامه مي دهد که آغداز آشنايي اش با دعا و دعاخوانان و نظاره ديدگاههاي مختلف و گاه متضاد مسلمانان درباره آن ، در انديشه شناسايي دعا بدان مفهومي که حضرت حق و اولياء گرامي اش در نظر داشته اند ، بوده است. برازش يادآور مي شود که پس از کاوشي چند ، اين نتيجه بدست آمد که دعا نيز همچون ساير اعمال عبادي ، مقدمات و موخرات و راه ورودي و خروجي دارد. در فضايل آن سخن بسيار گفته‌اند و البته هيچ يک بي حکمت نبوده و نيست و فلسفه و حکمت دعا و آداب گوناگون آن روشن و بين است.

نويسنده کتاب بيان مي کند که مباني بحث ها دراين نوشتار بر منابع دست اول اسلامي يعني قرآن و حديث است و وي در نوشتار خود در پي اثبات حقانيت و اصالت خدا ، قرآن ، حديث و يا متن ادعيه نبوده است زيرا در کتب مربوطه به خود بحث و اثبات شده‌اند بلکه رواياتي را که علماي اسلام انتساب آنها را به شارع مقدس معتبر و بدون ترديد دانسته اند تصديق کرده و پايه بحث قرار داده است. عليرضا برازش ملاک و معيار اصلي و حقيقي را خدا مي داند و کلام پيامبر و ائمه عليهم السلام نيز با تاييد خداوند اعتبار پيدا مي کند. برازش ادامه مي دهد که از کلام غيرمعصوم هم آنچه با احاديث پيامبر وائمه عليهم السلام تاييد شود ، قابل اعتماد و تکيه خواهد بود ، وگرنه قابل اعتماد نخواهد بود . وي در پايان مقدمه خود يادآور مي شود که هرگز ادعا نکرده است که در اين موضع حرف آخر را زده است بلکه اميدوار است که دانشمندان و علماي اسلام با تحقيقات عميق تر و با قلم شيواتر « دعا » را هرچه بهتر به تشنگان راستين بشناسانند .

در بخش حالت اضطرار کتاب حاضر مي خوانيم :

اضطرار ، شدت احتياج است و هر چه شدت احتياج بيشتر شود ، شدت درجه اخلاص بالاتر مي رود . شدت و ضعف احتياج ، به دست ما نيست ، بلکه ما در نهايت و شدت احتياج هستيم ، ما که سراسر وابستگي ، نياز و فقر هستيم ، در نهايت احتياج و اضطرار نسبت به يگانه قائم بالذات و يگانه خالق هستي قرار داريم . ولي ما خود را و موقعيت خود را و درجه وابستگي و احتياج خود را فراموش مي کنيم . به وجود آمدن حالت اضطرار ، هنگامي دست مي دهد که ما از خود و از دارايي ها خود و که همگي جعلي و فرضي است مطلع شويم و از حقيقت هستي غافل نشويم . ما اگر خدا را و خود را آنچنانکه بايد بشناسيم مضطر خواهيم شد . اگر درباره درياي غنا و بي نيازي در مقابل فقر مطلق بينديشيم ، خود بخود احساس وابستگي و اضطرار به ما دست خواهد داد و اين درک و شناخت را درجات عالي ا مام زمان عليه السلام واجد است. زيرا در تفسير آيه مزبور هم داريم که مضطر واقعي امام عصر ارواحنا فداه مي باشد .

قرآن صاعد/ پژوهشي پيرامون مسئله دعا در فرهنگ اسلامي به قلم عليرضا برازش در چاپ ششم خود با شمارگان 1000 نسخه و با قميت 3100 تومان توسط موسسه انتشارات اميرکبير به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
محرم‌الحرام






محرم‌الحرام- ره‌توشه راهيان‌نور / محرم 1434 هجري قمري

تهيه و تدوين : دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و سازمان تبليغات اسلامي

چاپ و شمارگان : اول 91- 14000 نسخه

ناشر : آواي منجي



كتاب حاضر داراي سه بخش با عناوين مسائل روز ، مقالات و همچنين سوژه‌هاي سخن است . مقدمه ، اقتصاد مقاومتي ، تحديد خانواده ، تهديد جامعه ، اسلام و جمعيت ، اشك ، زبان دل ، مباني قرآني و روايي عزاداري سالار شهيدان ، مهدي و مهدويت از ديدگاه امام حسين ( ع ) ، سيري در سيره اخلاقي امام حسين ( ع ) ، انتظار ، ‌تواضع ابتلاء ، توكل ، دنياطلبي ، دليري و شجاعت و همچنين عزت عناوين اصلي كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد . معاون فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مقدمه كتاب حاضر بيان مي‌كند كه هرچه دنياي كنوني پرتلاطم‌تر و هجمه‌ها و شبيخون‌ها از راههاي گوناگون در جهت اطفاء نور الهي دراز دامن‌تر مي‌شود ، ‌حديث نوراني ان‌الحسين مصباح الهدي و سفينه‌النجاه بيشتر به منصه ظهور رسيده و عيني‌تر مي‌شود . سعيد روستاآزاد شاهد اين نكته را ارتقاء روزافزون دلدادگي دوستداران راه و رسم اهل بيت‌(‌ع ) به ايشان و راه‌يافتگي خيلي عظيم انسان‌ها در اين دنياي آشفته و هرج و مرج فرهنگي ، به عرصه بندگي حضرت حق از رهگذر حب به اهل بيت به ويژه امام حسين ( ع ) مي‌داند. روستاآزاد در پايان مقدمه خود اظهار اميدواري مي‌كند كه مبلغان محترم با عطف توجه به اين مهم از مجالس پرشور عزاداري در راستاي اصلاح اخلاق فردي و اجتماعي و نهايتاً اصلاح جامعه اسلامي‌مان بهره‌ي وافي و كافي را برگيرند.

عوامل تحريم اقتصادي دشمن ، فرق اقتصاد مقاومتي با اقتصاد معيشتي ، لوازم اقتصاد مقاومتي ،‌ آسيب‌شناسي كاهش جمعيت ،‌ عوامل كاهش جمعيت ،‌پيامدهاي كاهش جمعيت ، الزامات پيراموني افزايش جميعت ، ‌مطلوبيت كثرت نسل در اسلام ، نقش فرزند در خانواده ، چرا براي امام حسين‌( ع ) گريه و عزاداري كنيم ؟ حفظ فرهنگ شيعي ، نقش عزاداري در عصر حاضر ،‌ تحريم عزاداري چرا ؟ عزاداري بر سيدالشهداء و ريشه قرآني آن ، عزاداري در سيره معصومين ‌ نقش مجالس عزاداري ، تاريخ مخالفت با مجالس حسيني ، اهداف و ضرورت بحث مهدويت از ديدگاه امام حسين ( ع ) ، مهدويت استمرار خلافت الهي در زمين ، مهدي از فرزندان امام حسين ( ع ) است ،‌آرزوي ديدار ،‌تجلي سنت‌هاي انبياء در وجود مهدي از ديدگاه امام حسين ( ع ) ، ‌قطعي بودن ظهور مهدي ، ‌نشانه‌ها و طليعه‌هاي ظهور مهدي ( عج ) امام مهدي ( عج ) و عدالت جهاني ، فضايل اخلاقي امام حسين (‌ع) ، ‌آيات انتظار ،‌ روايات انتظار ،‌ انواع انتظار ، ‌مراتب انتظار ، ‌شرايط منتظر واقعي ،‌ داستان منتظران ، وجوه اشتراك انتظار و عاشورا ،‌امام حسين ( ع ) در كلام حضرت مهدي ( عج) ، تواضع در قرآن ،‌ نشانه‌ها و آثار تواضع در روايات ،‌چند نمونه از تواضع معصومين ( ع ) و پيروان آنان ذكر مصيبت ، ‌آزمايش ،‌نشانه رحمت خدا ،‌آزمايش ناشي از حكمت الهي ، آزمايش پيامبران الهي ، ارتباط بلا و علم الهي ، گروه‌هاي مختلف انسان‌ها در برخورد با مصائب ، ‌برخي از اسباب ابتلاء و آزمايش از ديدگاه قرآن كريم ، ابتلاء در آينه كربلا ، توكل پيامبران در قرآن ، توكل ؛ نشانه‌ها و آثار آن در روايات ،‌نشانه‌هاي متوكلين ،‌ اقسام توكل ‌داستان‌هايي از توكل ، ‌ذكر مصيبت ،‌ دنياطلبي در قرآن كريم ، دنيا در ديدگاه اهل بيت ( ع ) ، تمثيلات دنيا در روايات ، بازار ضرر و زيان ، ذكر مصيبت ، معناي دليري و شجاعت ،‌دليري و شجاعت در قرآن ، نشانه ها و آثار شجاعت و دليري ،‌ نمونه‌هايي از شجاعت و دليري مردان خدا ،‌ اسوه‌هاي شجاعت ، ذكر مصيبت ،‌ عزت در قرآن كريم ، عزت در روايات ، فوايد و آثار عزت ،‌علايم و نشانه‌هاي بي‌عزتي ، داستان درباره عزت ،‌ عزت حسيني در فرهنگ عاشوراي و همچنين ذكر مصيبت موضوعات و مباحثي هستند كه در كتاب حاضر مورد بررسي و كنكاش نظر قرار مي‌گيرند.

نمونه‌هايي از امتحان مردان خدا به وسيله فرزندان يكي از موضوعات مطروحه در كتاب حاضر است . در بخش رسول خدا ( ص ) و مرگ فرزندشان مي‌خوانيم :

هنگامي كه ابراهيم فرزند پيامبر اكرم ( ص ) از دنيا رفت ، ايشان بر مرگ ابراهيم اشك مي‌ريخت. به او گفتند شما ما را از گريه كردن نهي كردي ؛ اما خود شما اشك مي‌ريزيد ؟ پيامبر ( ص ) در جواب فرمود : « تدمع العين و يحزن القلب و لا نقول ما يسخط الرب ؛ چشم مي‌گريد و قلب اندوهناك مي‌شود ؛‌ ولي چيزي كه خدا را به خشم آورد ،‌ نمي‌گويم . » در جاي ديگري مي‌خوانيم كه فرمود : « ليس هذاب بكاء ان هذا رحمه ؛‌اين گريه ( بي‌تابي ) نيست ، ‌اين رحمت ( گريه عاطفي ) است . » اشاره به اينكه در سينه انسان قلب است ؛ ‌نه سنگ و طبيعي است كه در برابر مسائل عاطفي واكنش نشان مي‌دهد و ساده‌ترين واكنش آن ،‌ جريان اشك از چشم است . اين عيب نيست ،‌ اين حسن است . عيب آن است كه انسان سخني گويد كه خدا را به غضب آورد.

محرم‌الحرام- ره‌توشه راهيان‌نور / محرم 1434 هجري قمري در چاپ نخست خود با همكاري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و سازمان تبليغات اسلامي به قيمت 10000تومان توسط انتشارات آواي منجي به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
نجوم السماء في تراجم العلماء


نجوم السماء في تراجم العلماء (شرح حال علماي شيعه قرنهاي يازدهم، دوازدهم و سيزدهم)

تأليف: محمدعلي کشميري

مصحح: ميرهاشم محدث

شمارگان: 3000 نسخه

قيمت: 58000 ريال

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل

کتاب حاضر يکي از مهمترين کتابهاي مرجع است که در شرح حال پانصد و سي نفر از علماي شيعه قرون يازدهم و دوازدهم هجري قمري در سال 1286 هـ.ق نوشته شده است.

مولف اين کتاب ميرزاعلي بن ميرزا صادقعلي بن مهدي کشميري کلهنوي در سيزدهم ماه رجب سال 1260 متولد شده و در سال 1309 در کلهنو فوت کرده و در حسينيه علامه سيد دلدار علي معروف به «حسينيه غفران مآب» دفن شده است. وي افزون بر نجوم السماء چهار کتاب ديگر داشته که عبارتند از:

1- زعفران زار که به فارسي و در ادب است.

2- روضه الازهار

3- مجمع الفوايد

4- دوحه الانوار

نجوم السماء در سه نجم تأليف شده:

نجم اول در احوال 269 نفر از علماي شيعه قرن يازدهم هـ.قمري.

نجم ثاني در احوال 178 نفر از علماي شيعه قرن دوازدهم هـ.قمري.

نجم ثالث در احوال 83 نفر از علماي شيعه قرن سيزدهم هـ.قمري.

مؤلف پس از علت تاليف درباره روش کار خود چنين نوشته: «بنابراين فقير کثيرالذنب و التقصير، المعتصم بحبل الله و کرمه و غفرانه، محمدبن صادق بن مهدي – انجاه الله من فلتات لسانه و رزقه مرافقه ائمه من جنانه – در سنه يکهزار و دو صد و هشتاد و شش هجري به تاليف اين کتاب مبادرت کرد. و جمعي که ذکر ايشان در کتب متداوله يافته شده به ذکر ايشان هم پرداخت و ذکر علما را مقصور به مجتهدين اعلام و فقهاي اهل بيت نساختهام بلکه به ضبط اسامي جمعي از اعيان محصلين که در علوم عربيه و ادبيه يا فنون عقليه حکميه يد طولاني و منزلت عليا داشتهاند نيز پرداخته. با وجودي که تاليف اين کتاب در سال 1286 شروع شده بود و مولف در 1309 يعني بيست و سه سال بعد درگذشته اما کار مولف پايان نيافته بوده است.»

مولف نجوم السماء در تاليف کتاب خود از منابع مهم زيادي استفاده کرده و با انصاف تمام، نام مراجع خود را مورد به مورد ذکر کرده است، علاوه بر آن به اجازات زيادي دسترسي داشته که تمام يا قسمتي از آنها را در جاي خود نقل کرده است.

کشميري بنا به سخن مصحح در بعضي از موارد شرح حال يک نفر را در دو مدخل جداگانه آورده است. در تمام منابع کتابشناسي که به چاپ اين کتاب اشاره کردهاند قيد کردهاند که فقط نجم اول در کلهنو چاپ شده در حالي که اين مطلب اشتباه است. هر سه نجم در سال 1303 چاپ شده منتهي در يک مجلد و همان چاپ هم اساس کار مصحح بوده است.

گفتني است، کتاب نجوم السماء في تراجم العلماء، شرح حال علماي شيعه قرنهاي يازدهم، دوازدهم و سيزدهم تأليف محمدعلي کشميري و مصحح ميرهاشم محدث با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 58000 ريال، از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تحف العقول عن آل الرسول




تحف العقول عن آل الرسول

نوشته: ابن شعبه حراني

ترجمه: احمد جنتي

شمارگان: 3000 نسخه

قيمت: 155000 ريال

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل


اين کتاب يکي از همان مجموعه‌هاي حديث ارزشمند و نفيسي است که از قرن چهارم به يادگار مانده و حديث‌هاي برگزيده‌اي را از پيامبر و امامان معصوم در حکم، مواعظ، علوم و معارف گردآورنده، احاديثي که هرچند نام راويان آنها ذکر نشده اما تک تک مضامينش مورد تاييد کتاب و سنت و منطبق با احاديث سند است و گواه صدق را در آستين دارد. علاوه بر عظمت و وثاقت و علوشان و رفعت مقام علمي و عملي مولف جليل القدر حسن بن علي بن حسين بن شعبه حراني(رض) که مورد ستايش و تمجيد علماي بزرگ مانند شيخ حر عاملي و علامه مجلسي و صاحب رياض و ديگران بوده و به احاديث کتابش علما و فقهاي ما استناد کردهاند، مولف نام زيبايي براي کتاب انتخاب و بهترين تحفه‌ها را به عقل و انديشه مردم اهدا کرده است.

در مقدمه مولف در بيان اين کتاب مي‌خوانيم:

«خداوند متعال پس از پيامبرش ويژگاني را به خود مخصوص ساخت، آنان را به مقام والاي رسول بالا برد و به مرتبه او رساند، و دليل و راهنماي به خود قرار داد. اماماني معصوم، پرفضيلت و کامل، محبت بر خلقشان ساخت و دعوتگر به خويش و شفيعان به اذن او، در گفتار بر او سبقت نگيرند، فرمانش را بکار بندند، حکمش را اجرا کنند، و از سنتش پيروي کنند، حدودش را جاري کنند واجباتش را انجام دهند تا هرکه هلاک شدني است فهميده هلاک شود و هرکه زنده ماندني است دانسته زنده ماند، درودهاي خدا و فرشتگان ابرار بر محمد و نيکان آلش!.

و بعد من چون در علومي که از پيغمبر وصيش و فرزندانشان(ص) به دستم رسيده دقت کردم و پيوسته در آنها تامل و تدبر نمودم و دريافتم که اين روايات منبت به احاديثي که از آنها صادر شده اندک و نسبت به آن چه گردآوري و تدوين نشد ناچيز است و در عين حال همين مقدار مشتمل بر امور دين و دنيا و جامع صلاح دنيا و آخرت است و حق جز نزد آنها يافت نشود و حقيقت جز از طريق آنها بدست نيايد و راستي را جاي ديگر نتوان جست و ديدم کتب حديث علماي شيعه روايات زيادي درباره حلال و حرام و واجبات و مستحبات پرداختهاند چندان که ثوابش را خدا ثبت کرد و آيندگان را رنج تاليف بي نياز ساخته و بار تصنيف را از دوش آنها برداشته‌اند اما در علومي که از بزرگان اهل بيت(ع) وارد شده به رواياتي برخوردم مشتمل بر حکمتهاي رسا، پندهاي شفابخش تشويق به سراي جاويد، دل کندن از دنياي ناپايدار، نويد، تهديد، ترغيب به معنا و . . . که قسمتي از اين مضامين در سفارش‌ها، خطبه‌ها، نامه‌ها و عهدهاي مفصل بيان شده و قسمتي ضمن جمله‌هاي کوتاه که با اختصار لفظ مفاهيم ويژه و فوايد بسيار دارد و در کتاب‌هاي دانشمندان شيعه نوشته‌اي بي نياز کننده و کتابي قابل اعتماد که نيازم را برطرف سازد و خواسته‌ام را تامين کند، در اين فرضيه نيافتم به ناچار رواياتي که مشتمل بر اين مضامين بود گرد آوردم و حديث‌هاي نادر و بديع و مفاهيمي عالي و زيبا که هم جنس و هم شکل و همانند و همسان آنها بود به آنها ضميمه کردم.»

در اين کتاب 1147 صفحه‌اي عناوين ذيل را از نظر مي‌گذرانيم:

رواياتي از پيامبر، رواياتي از اميرالمومنين علي بن ابيطالب(ع)، رواياتي از امام صابر حسن بن علي(ع) رواياتي از امام شهيد حسين بن علي(ع)، رواياتي از سيد العابدين علي بن حسين(ع)، رواياتي از امام باقر محمد بن علي(ع)، رواياتي از امام صادق جعفر بن محمد(ع) و رواياتي از امام موسي کاظم(ع)، رواياتي از امام بزرگوار علي بن موسي الرضا(ع)، رواياتي از امام ناصح هادي ابوجعفر محمد بن علي(ع)، رواياتي از امام صابر ابوالحسن علي بن محمد(ع)، رواياتي از امام عسکري ابومحمد حسن بن علي(ع)، رازگويي خداوند عزوجل با موسي بن عمران(ع)، رازگويي خداوند جل ثنا و با عيسي بن مريم(ع)، موعظههاي حضرت عيسي در انجيل و غيره و سفارشهاي مفصل بن عمر به جمعي از شيعيان.

گفتني است، کتاب تحف العقول عن آل الرسول نوشته ابن شعبه حراني و ترجمه احمد جنتي با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 155000 ريال از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب کشور شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا