خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MĀŘÝM

مدیر آزمایشی تالار دین و مذهب
ناظر کتاب
مدیر آزمایشی
  
عضویت
23/8/20
ارسال ها
764
امتیاز واکنش
7,567
امتیاز
263
محل سکونت
خونه ام :/
زمان حضور
44 روز 3 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
4) نتیجه
حجاب به عنوان یک حکم الهی، ریشه در قرآن کریم دارد و آنچه در قرآن آمده، ارائه کننده یک قاعده کلی در این زمینه است.
- در قرآن از عموم مؤمنان (زن و مرد)، خواسته شده که «غض بصر» و «حفظ فرج» کنند. در صورتی که غض بصر به معنی چشم‌پوشی و نگاه نکردن باشد، از این دستور استفاده می‌شود که به‌طور کلی نباید به جنس مخالف نگاه کرد، ولی این تفسیر با ابهامات مختلفی روبروست و تفسیر «غض بصر» به «فرو کاستن از نگاه» از پشتوانة قوی‌تر و قابل دفاع‌تری برخورداری است؛ لذا «خیره شدن» و «چشم‌چرانی» ممنوع شده است.
- دستور استفاده زنان از «خمار» نشان می‌دهد، زنان باید سر و گردن خود را کاملاً بپوشانند. البته ممکن است شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، الزامات دیگری را نیز برای مردان و زنان، در زمینة کیفیت پوشش به وجود آورد.
- تمام «موارد مجاز نگاه»، به نگاه عاری از هرگونه آلودگی ****، اختصاص دارد و قلمرو مجاز نگاه، شامل نگاه توأم با لذّت و ریبه، نمی‌شود.
- به لحاظ «اصل علمیه» در مواردی که نتوان از کتاب و سنت حکم مسأله را از نظر جواز و حرمت، استفاده کرد، فقها معمولاً، به اصل برائت استناد می‌کنند و ممنوعیت‌ها را به حداقل کاهش می‌دهند، در عین حال گرایشی هم وجود دارد که با استناد به اصل احتیاط دائره ممنوعیت را به موارد مشکوک سرایت می‌دهد، این گرایش در مقاله مورد نقد قرار گرفته است.
- با توجه به مفاد «دلیل لفظی» و اقتضای «اصل علمیه» می‌توان به بررسی موارد استثناء از قاعدة حجاب پرداخت، حکم حجاب، هر چند از نظر اسلام، از اهمیّت بسیاری برخوردار است، ولی این اهمیّت موجب آن نمی‌گردد که در شریعت، موارد استثناء و جنبه‌های انعطاف‌پذیر آن مورد غفلت قرار گیرد، بلکه موارد متعددی از استثناء در کتاب و سنت برای آن شمرده شده است که با بررسی آنها، بهتر می‌توان به فلسفة حجاب و قلمرو آن پی برد. در این میان، دو استثناء «بردگان» و «خواجگان» کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که از یک طرف، برای آنها استناد قرآنی وجود دارد، و از طرف دیگر، استثناء نسبت به آنها «معلّل» بوده. لذا با توجه به این تعلیل می‌توان درباره شمول آن نسبت به موارد همسان، به تأمل پرداخت. بنابراین از نقش «طوافّون علیکم بعضکم من بعض» که دربارة بردگان وجود دارد و نیز از تعبیر «التابعین غیر اولی الاربه» که بر خواجگان قابل تطبیق است، می‌توان به مصدایق دیگری نیز رسید.

(منبع: پرتال جامع علوم انسانی)


نگاهی به یک قاعده و دو استثناء در موضوع حجاب

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا