- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
گـرچـه در تـفـسـیـر دور و نـزدیـک در آیـه مـزبـور چـنـد احـتـمـال داده شـده، لیکن به نظر می رسد منظور همان دوری و نزدیکی مکانی است و از آنجا که کـلمـه هـمـسـایـه در عرف عامیانه مفهوم محدودی دارد و تنها همسایگان نزدیک را در بر می گیرد، شـایـد بـرای تـوجـّه دادن بـه وسـعـت مـفـهـوم آن از نـظر اسلام، راهی جز این نبوده که نامی از همسایگان دور نیز بصراحت برده شود. (۳۱۲)
ایـن نـظـر هـنـگـامی تقویت می شود که نظر اسلام را در خصوص حدّ همسایگی بدانیم. راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم : فدایت شوم، حدّ همسایگی تا کجاست؟ فرمود:
(اَرْبَعینَ داراً مِنْ کُلِّ جانِبٍ) (۳۱۳) چهل خانه از هر طرف.
مـتـأسـفـانـه در دنـیای ماشینی امروز چنان روابط عاطفی و انسانی مردم با یکدیگر به ضعف و خـامـوشـی گـرایـیـده کـه هـمـسـایـگـان نـزدیـک هـم کـوچـکـتـریـن خـبـری از حـال یـکـدیـگر ندارند و حتّی گاهی پس از چندین سال سکونت در یک محلّ نام یکدیگر را هم نمی دانـنـد. چـنـیـن روشی از نظر اسلام بشدّت مردود و نکوهیده است و سفارشهای اولیای بزرگوار اسـلام در ایـن بـاره مـوجـب شـگـفـتـی می شود.
علی علیه السلام در آخرین وصایای خود چنین می فرماید:
(اَللّهَ اَللّهَ فـی جـیـرانـِکـُمْ فـَاِنَّهـُمْ وَصـِیَّةُ نـَبـِیِّکـُمْ، مـا زالَ یـُوصـی بـِهـِمْ حـَتـّی ظَنَنّا اَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ) (۳۱۴)
از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بوده اند. (آن حضرت) بقدری درباره آنان سفارش می کرد که گمان می بردیم برایشان میراثی قرار خواهد داد، (یعنی دستور خواهد داد که همسایه از همسایه ارث ببرد).
پـیـامـبـر بـزرگـوار اسـلام کـیـفیّت رفتار همسایگان با یکدیگر را در تأمین سعادت و آسایش انـسـانـها مؤثّر می دانست و به یارانش توصیه می کرد تا در جایی مسکن گزینند که بتوانند از نـعـمـت وجـود همسایگان بهتری برخوردار شوند. وقتی یکی از اصحاب از ایشان پرسید: ای رسـول خـدا(ص)! تـصـمـیـم دارم خـانـه ای بـخـرم، بـه نـظر شما کدام محلّه را انتخاب کنم؟... .
حضرت بدون آنکه محلّه خاصّی را به او پیشنهاد کند، فرمود:
(اَلْجَوارُ ثُمَّ الدّارُ، اَلرَّفیقُ ثُمَّ السَّفَرُ) (۳۱۵) اوّل همسایه سپس خانه، اوّل رفیق آنگاه سفر.
پی نوشت ها:
۳۰۱- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۰ .
۳۰۲- بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۴ .
۳۰۳- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۶ .
۳۰۴- بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۱۴ .
۳۰۵- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۲ .
۳۰۶- بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۰۴ .
۳۰۷- محمد (۴۷)، آیات ۲۲ ـ ۲۳ .
۳۰۸- سفینة البحار، ج ۱، ماده رحم.
۳۰۹- ر. ک : بقره (۲)، آیه ۲۷، رعد (۱۳)، آیه ۲۵ و محمد (۴۷)، آیات ۲۲ ـ ۲۳ .
۳۱۰- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸۴ .
۳۱۱- نساء (۴)، آیه ۳۶ .
۳۱۲- تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۳۰۸ .
۳۱۳- بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۵۷ .
۳۱۴- نهج البلاغه، نامه ۴۷، ص ۹۷۷ .
۳۱۵- مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۴۲۹ .
ایـن نـظـر هـنـگـامی تقویت می شود که نظر اسلام را در خصوص حدّ همسایگی بدانیم. راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم : فدایت شوم، حدّ همسایگی تا کجاست؟ فرمود:
(اَرْبَعینَ داراً مِنْ کُلِّ جانِبٍ) (۳۱۳) چهل خانه از هر طرف.
مـتـأسـفـانـه در دنـیای ماشینی امروز چنان روابط عاطفی و انسانی مردم با یکدیگر به ضعف و خـامـوشـی گـرایـیـده کـه هـمـسـایـگـان نـزدیـک هـم کـوچـکـتـریـن خـبـری از حـال یـکـدیـگر ندارند و حتّی گاهی پس از چندین سال سکونت در یک محلّ نام یکدیگر را هم نمی دانـنـد. چـنـیـن روشی از نظر اسلام بشدّت مردود و نکوهیده است و سفارشهای اولیای بزرگوار اسـلام در ایـن بـاره مـوجـب شـگـفـتـی می شود.
علی علیه السلام در آخرین وصایای خود چنین می فرماید:
(اَللّهَ اَللّهَ فـی جـیـرانـِکـُمْ فـَاِنَّهـُمْ وَصـِیَّةُ نـَبـِیِّکـُمْ، مـا زالَ یـُوصـی بـِهـِمْ حـَتـّی ظَنَنّا اَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ) (۳۱۴)
از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بوده اند. (آن حضرت) بقدری درباره آنان سفارش می کرد که گمان می بردیم برایشان میراثی قرار خواهد داد، (یعنی دستور خواهد داد که همسایه از همسایه ارث ببرد).
پـیـامـبـر بـزرگـوار اسـلام کـیـفیّت رفتار همسایگان با یکدیگر را در تأمین سعادت و آسایش انـسـانـها مؤثّر می دانست و به یارانش توصیه می کرد تا در جایی مسکن گزینند که بتوانند از نـعـمـت وجـود همسایگان بهتری برخوردار شوند. وقتی یکی از اصحاب از ایشان پرسید: ای رسـول خـدا(ص)! تـصـمـیـم دارم خـانـه ای بـخـرم، بـه نـظر شما کدام محلّه را انتخاب کنم؟... .
حضرت بدون آنکه محلّه خاصّی را به او پیشنهاد کند، فرمود:
(اَلْجَوارُ ثُمَّ الدّارُ، اَلرَّفیقُ ثُمَّ السَّفَرُ) (۳۱۵) اوّل همسایه سپس خانه، اوّل رفیق آنگاه سفر.
پی نوشت ها:
۳۰۱- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۰ .
۳۰۲- بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۴ .
۳۰۳- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۶ .
۳۰۴- بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۱۴ .
۳۰۵- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۲ .
۳۰۶- بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۰۴ .
۳۰۷- محمد (۴۷)، آیات ۲۲ ـ ۲۳ .
۳۰۸- سفینة البحار، ج ۱، ماده رحم.
۳۰۹- ر. ک : بقره (۲)، آیه ۲۷، رعد (۱۳)، آیه ۲۵ و محمد (۴۷)، آیات ۲۲ ـ ۲۳ .
۳۱۰- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸۴ .
۳۱۱- نساء (۴)، آیه ۳۶ .
۳۱۲- تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۳۰۸ .
۳۱۳- بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۵۷ .
۳۱۴- نهج البلاغه، نامه ۴۷، ص ۹۷۷ .
۳۱۵- مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۴۲۹ .
برخی موضوعات مذهبی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: