- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنا براین در تعبیر أُبَغِّضَ إِلَیْهِ مَا فِیهَا مِنَ اللَّذَّاتِ وَ أُحَذِّرَهُ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا اشاره به ماه و خورشید، و دیگر مخلوقات دنیا نیست؛ بلکه دلبستگی به دنیا و لذات آن است که همچون مرتع مرگباری پیش روی آدمی است و خداوند بنده سالکش را از آن بر حذر میدارد.
قرآن کریم در مقام مذمت دنیا آن را «متاعالغرور» مینامد: وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ [۳]. واژه «غرور» در عربی به معنی فریب خوردن و فریب دادن است. دنیا مَتَاعُ الْغُرُورِ است؛ چون آدمی را میفریبد و لـ*ـذتهای ناچیز و زودگذر آن را به جای لـ*ـذتهای ابدی وانمود میکند.
دنیا، محل آزمون و گذر
همه ما بالفطره طالب ادامه حیات و خوشی و سعادت ابدی هستیم، و هیچ موجود زندهای را نمیشود یافت که چنین نباشد. حتی حیوانات نیز همه تلاش خود را برای زنده ماندن انجام میدهند. از همینرو قرآن هم برای دعوت مردم به کار خیر به ایشان خوشیها و نعمتهای خوب اخروی را وعده میهد؛ وَفَوَاکِهَ مِمَّا یَشْتَهُونَ؛ [۴] وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ [۵]× جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ [۶]. بنا براین طالب خوشی بودن نکوهشی ندارد. اما انسان برای لذات زودگذر این دنیا خلق نشده است؛ بلکه برای حیات بینهایت آفریده شده است. در حالیکه زندگی و خوشیهای این دنیا گذرا و محدود است و با چشم بر هم زدنی به پایان میرسد.
خداوند این لـ*ـذتها را در امور دنیوی قرار داده تا جاذبهای باشد برای این که آدمی از آنها استفاده کند و به این وسیله حیاتش ادامه یابد و زمینه برای رشدش فراهم شود. آنچه از خوشی و ناخوشی در این عالم میگذرد، وسیله امتحان است و هیچ یک از آنها اصالت ندارد. اگر هر صبح غذای آدمی سر سجادهاش آماده بود، به دنبال کسب و کار نمیرفت، تا زمینه برای انجام معاملات حلال و حرام فراهم شود، دیگر جایی برای راستگویی و دروغگویی نبود، و به دنبال آن، پاداش و مجازات نیز مطرح نمیشد. اگر آدمی نیاز **** نداشت، زمینهای برای تکالیف و احکام مربوط به ازدواج، خانواده، همسرداری و تربیت فرزند، و ثواب و مجازاتهای مربوط به هر یک فراهم نمیشد. پس لازم است چنین اموری باشد، تا زمینههایی برای امتحان انسان فراهم شود. از همین رو خداوند فرمود: إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ [۷].
«فتنه» در لغت به معنای گرفتار کردن و درگیر ساختن است. این آیه همسران و فرزند را به عنوان وسیلهای برای آزمایش معرفی میکند. گفتیم رشد و تکامل ما و بهشت و جهنم در گرو اعمالی است که در این دنیا انجام میدهیم. پس هر چه اعمال ما گستردهتر و متنوعتر باشد، زمینه امتحانات بیشتری فراهم میشود، و به دنبال آن زمینه تکامل نیز گستردهتر میشود؛ هر چه تکلیف بیشتر باشد، زمینه رشد نیز بیشتر است.
قرآن کریم در مقام مذمت دنیا آن را «متاعالغرور» مینامد: وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ [۳]. واژه «غرور» در عربی به معنی فریب خوردن و فریب دادن است. دنیا مَتَاعُ الْغُرُورِ است؛ چون آدمی را میفریبد و لـ*ـذتهای ناچیز و زودگذر آن را به جای لـ*ـذتهای ابدی وانمود میکند.
دنیا، محل آزمون و گذر
همه ما بالفطره طالب ادامه حیات و خوشی و سعادت ابدی هستیم، و هیچ موجود زندهای را نمیشود یافت که چنین نباشد. حتی حیوانات نیز همه تلاش خود را برای زنده ماندن انجام میدهند. از همینرو قرآن هم برای دعوت مردم به کار خیر به ایشان خوشیها و نعمتهای خوب اخروی را وعده میهد؛ وَفَوَاکِهَ مِمَّا یَشْتَهُونَ؛ [۴] وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ [۵]× جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ [۶]. بنا براین طالب خوشی بودن نکوهشی ندارد. اما انسان برای لذات زودگذر این دنیا خلق نشده است؛ بلکه برای حیات بینهایت آفریده شده است. در حالیکه زندگی و خوشیهای این دنیا گذرا و محدود است و با چشم بر هم زدنی به پایان میرسد.
خداوند این لـ*ـذتها را در امور دنیوی قرار داده تا جاذبهای باشد برای این که آدمی از آنها استفاده کند و به این وسیله حیاتش ادامه یابد و زمینه برای رشدش فراهم شود. آنچه از خوشی و ناخوشی در این عالم میگذرد، وسیله امتحان است و هیچ یک از آنها اصالت ندارد. اگر هر صبح غذای آدمی سر سجادهاش آماده بود، به دنبال کسب و کار نمیرفت، تا زمینه برای انجام معاملات حلال و حرام فراهم شود، دیگر جایی برای راستگویی و دروغگویی نبود، و به دنبال آن، پاداش و مجازات نیز مطرح نمیشد. اگر آدمی نیاز **** نداشت، زمینهای برای تکالیف و احکام مربوط به ازدواج، خانواده، همسرداری و تربیت فرزند، و ثواب و مجازاتهای مربوط به هر یک فراهم نمیشد. پس لازم است چنین اموری باشد، تا زمینههایی برای امتحان انسان فراهم شود. از همین رو خداوند فرمود: إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ [۷].
«فتنه» در لغت به معنای گرفتار کردن و درگیر ساختن است. این آیه همسران و فرزند را به عنوان وسیلهای برای آزمایش معرفی میکند. گفتیم رشد و تکامل ما و بهشت و جهنم در گرو اعمالی است که در این دنیا انجام میدهیم. پس هر چه اعمال ما گستردهتر و متنوعتر باشد، زمینه امتحانات بیشتری فراهم میشود، و به دنبال آن زمینه تکامل نیز گستردهتر میشود؛ هر چه تکلیف بیشتر باشد، زمینه رشد نیز بیشتر است.
برخی موضوعات مذهبی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com