- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
س 15. منشأ تجربة دینی چیست؟
ج: فهم ریشههای تجربة دینی مطلب بسیار مشکلی است. اما اساساً دوگونه تبیین وجود دارد. یک - تبیین الهیاتی - کلامی - که بر مبنای آن مبدء نهایی Origin Ultimate تجربة دینی خدا یا الله است. این تبیین از طریق ایمان حاصل میآید اما از حیث علمی کافی نیست.
دو - دانشمندان علل قریب تجربة دینی را جستجو میکنند. البته آنها آرأ مربوط به علت نهایی را رد نمیکنند بلکه زمینة مطالعة عوامل و شرایطی را پیش میکشند که تجربة دینی در آن شرایط رخ میدهد. تبیین دوم، در واقع راه را هموار میکند تا دانشمندان شرایط تغییر دهنده فراوانی تجربة دینی را پیدا کنند. در پاسخ سؤالات پیشین به برخی از این تحقیقات اشاره کردم. نکته مهم این است که در علوم تجربی علل مباشر تجربه دینی به سهولت فرا چنگ میافتد اما هرگز، بر خلاف برخی ادعاها، علل مباشر نافی علت نهایی نیست پس اگر فردی استدلال کند که تجربهای به وسیلة داروها، موسیقی و یا دعا و مناجات تسهیل میشود، بدان معنا نیست که خدا یا الله، با وجود این عوامل، در بروز چنین تجربهای مؤثر نیستند. بنابراین با استناد به علل مباشر تجربة دینی نمیتوان آن را بیاعتبار انگاشت و یا حقیقبت امری را که در اساس هر ادعایی دربارة منشأ قریب آشکار میشود انکار کرد.
توضیح: توصیه روش شناختی هود در باب منشأ تجربه دینی در واقع دو امر است اولاً کشف علل و منشأ تجربه دینی منطقاً به حقانیت این تجارب و آنچه نشان میدهند، ارتباط ندارد. ثانیاً کشف علل مباشر - مانند زیربنای زیست شناختی تجربه دینی - به معنای نفی علیت الهی نیست زیرا این دوگونه علت، علت طبیعی مباشر و علتَ الهی در طول هم بوده و لذا تبیینهای تجربی متداول در علوم رفتاری ناسازگار با تبیینهای متافیزیکی رایج در الهیات و کلام نیستند و استدلال پوزیتویستی «تجربه دینی یا ناشی از عوامل طبیعی است و یا ناشی از اراده الهی است و چون علم عوامل طبیعی را کشف کرده است پس گزارة دوم ابطال میشود» در اساس مغالطی بوده و بر ایهام تقابل مبتنی است. ابهام تعارض بین تبینهای تجربی و تبینهای متافیزیکی یکی از عمدهترین عوامل سوق دانشمندان به تحویلی نگری در تفسیر تجربة دینی است.
ج: فهم ریشههای تجربة دینی مطلب بسیار مشکلی است. اما اساساً دوگونه تبیین وجود دارد. یک - تبیین الهیاتی - کلامی - که بر مبنای آن مبدء نهایی Origin Ultimate تجربة دینی خدا یا الله است. این تبیین از طریق ایمان حاصل میآید اما از حیث علمی کافی نیست.
دو - دانشمندان علل قریب تجربة دینی را جستجو میکنند. البته آنها آرأ مربوط به علت نهایی را رد نمیکنند بلکه زمینة مطالعة عوامل و شرایطی را پیش میکشند که تجربة دینی در آن شرایط رخ میدهد. تبیین دوم، در واقع راه را هموار میکند تا دانشمندان شرایط تغییر دهنده فراوانی تجربة دینی را پیدا کنند. در پاسخ سؤالات پیشین به برخی از این تحقیقات اشاره کردم. نکته مهم این است که در علوم تجربی علل مباشر تجربه دینی به سهولت فرا چنگ میافتد اما هرگز، بر خلاف برخی ادعاها، علل مباشر نافی علت نهایی نیست پس اگر فردی استدلال کند که تجربهای به وسیلة داروها، موسیقی و یا دعا و مناجات تسهیل میشود، بدان معنا نیست که خدا یا الله، با وجود این عوامل، در بروز چنین تجربهای مؤثر نیستند. بنابراین با استناد به علل مباشر تجربة دینی نمیتوان آن را بیاعتبار انگاشت و یا حقیقبت امری را که در اساس هر ادعایی دربارة منشأ قریب آشکار میشود انکار کرد.
توضیح: توصیه روش شناختی هود در باب منشأ تجربه دینی در واقع دو امر است اولاً کشف علل و منشأ تجربه دینی منطقاً به حقانیت این تجارب و آنچه نشان میدهند، ارتباط ندارد. ثانیاً کشف علل مباشر - مانند زیربنای زیست شناختی تجربه دینی - به معنای نفی علیت الهی نیست زیرا این دوگونه علت، علت طبیعی مباشر و علتَ الهی در طول هم بوده و لذا تبیینهای تجربی متداول در علوم رفتاری ناسازگار با تبیینهای متافیزیکی رایج در الهیات و کلام نیستند و استدلال پوزیتویستی «تجربه دینی یا ناشی از عوامل طبیعی است و یا ناشی از اراده الهی است و چون علم عوامل طبیعی را کشف کرده است پس گزارة دوم ابطال میشود» در اساس مغالطی بوده و بر ایهام تقابل مبتنی است. ابهام تعارض بین تبینهای تجربی و تبینهای متافیزیکی یکی از عمدهترین عوامل سوق دانشمندان به تحویلی نگری در تفسیر تجربة دینی است.
تجربه دینی , روانشناسی دین و الاهیات
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com