- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
سخن هود در خصوص حوزة سوم، توصیف کلی است که ارجاع برخی از رفتارها به مفاهیمی چون گنـ*ـاه و رذیلت اخلاقی که در تعالیم دینی وجود دارد تفسیر رقیبی است با آنچه در روانشناسی متداول است یعنی ارجاع همان پدیدهها به مفاهیم طبی و روانشناختی. توضیح بیشتر را در این خصوص از دکتر پل واتسون خواستهایم و ایشان گفتهاند.
«هود با دیدگاه توماس زاسTh.Zass در این خصوص که مشکلات زندگی را نباید بیماری قلمداد کرد که توسط پزشک درمان میشود، همدل و همزبان است. وی، از این روی، تاکید میکند که بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان مسائل دینی را بیشتر با بیماری مرتبط میدانند تا با مساله زندگی. و این امری است که برای دینپژوهان خوشایند نیست.»
متألهان در هر سه حوزه به تفصیل سخن گفتهاند. آنچه در این مختصر لازم به اشاره است به حوزه سوم مربوط است: اولاً چنین دیدگاهی، مَرَضی انگاری مسائل زندگی، مرضی همه روانشناسان و روانپزشکان نیست بلکه کسانی مانند توماس زاس اساساً با هرگونه مَرَضی دانستن رفتارهایی که غالباً آنها را بیماری تلقی میکنند مخالفت میورزد.
ثانیاً گنـ*ـاهانگاری و یا اخلاقیانگاری تفسیر رقیب انگاری نیست. به عنوان مثال، مساله حسد در متون دینی از طرف گنـ*ـاه است از طرف دیگر رذیلت اخلاقی و از طرف سوم بیماری قابل درمان و از جانب چهارم رفتار روانی قابل تغییر. در کتاب زندان روح (زیر چاپ) در همین خصوص به تفصیل سخن گفتهام.
س 10. یافتههای روانشناسان چه فواید و چالشهایی را برای متألهان، به ویژه در زمینه تجربة دینی، به میان آورده است؟
ج:یافتههای علوم رفتاری برای متألهان و به طور کلی دین پژوهان از جهات گوناگونی مفید است. در سطحی کاملاً کاربردی، این یافتهها برای نیل به توضیحات مبنایی قابل استفادهاند.به عنوان مثال، برای توصیف اینکه چه نوع افرادی به مناسک و مراسم دینی توجه دارند و چه افرادی نسبت به آنها توجهی نشان نمیدهند، مردم نسبت به رهبران دینی خود چه احساسی دارند و به طور کلی آیا دینداران نسبت به تعالیم دینی قلباً پایبند هستند، یافتههای روانشناختی به کار میروند.
«هود با دیدگاه توماس زاسTh.Zass در این خصوص که مشکلات زندگی را نباید بیماری قلمداد کرد که توسط پزشک درمان میشود، همدل و همزبان است. وی، از این روی، تاکید میکند که بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان مسائل دینی را بیشتر با بیماری مرتبط میدانند تا با مساله زندگی. و این امری است که برای دینپژوهان خوشایند نیست.»
متألهان در هر سه حوزه به تفصیل سخن گفتهاند. آنچه در این مختصر لازم به اشاره است به حوزه سوم مربوط است: اولاً چنین دیدگاهی، مَرَضی انگاری مسائل زندگی، مرضی همه روانشناسان و روانپزشکان نیست بلکه کسانی مانند توماس زاس اساساً با هرگونه مَرَضی دانستن رفتارهایی که غالباً آنها را بیماری تلقی میکنند مخالفت میورزد.
ثانیاً گنـ*ـاهانگاری و یا اخلاقیانگاری تفسیر رقیب انگاری نیست. به عنوان مثال، مساله حسد در متون دینی از طرف گنـ*ـاه است از طرف دیگر رذیلت اخلاقی و از طرف سوم بیماری قابل درمان و از جانب چهارم رفتار روانی قابل تغییر. در کتاب زندان روح (زیر چاپ) در همین خصوص به تفصیل سخن گفتهام.
س 10. یافتههای روانشناسان چه فواید و چالشهایی را برای متألهان، به ویژه در زمینه تجربة دینی، به میان آورده است؟
ج:یافتههای علوم رفتاری برای متألهان و به طور کلی دین پژوهان از جهات گوناگونی مفید است. در سطحی کاملاً کاربردی، این یافتهها برای نیل به توضیحات مبنایی قابل استفادهاند.به عنوان مثال، برای توصیف اینکه چه نوع افرادی به مناسک و مراسم دینی توجه دارند و چه افرادی نسبت به آنها توجهی نشان نمیدهند، مردم نسبت به رهبران دینی خود چه احساسی دارند و به طور کلی آیا دینداران نسبت به تعالیم دینی قلباً پایبند هستند، یافتههای روانشناختی به کار میروند.
تجربه دینی , روانشناسی دین و الاهیات
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com