- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
اشاره
تهیه و تدوین و ذیلنویسی گفتگوی زیر را - که با یکی از نامآوران روانشناسی دین غرب صورت گرفته - فاضل ارجمند جناب آقای دکتر قراملکی به عهده داشتهاند که بدین وسیله از زحمات ایشان سپاسگزاری میشود.
مقدمه
رالفهودW.HoodRalphازمتخصصانروانشناسی دین و روانشناسی فلسفی است. وی در دانشگاههایی چون کالیفرنیا و نوادا تحصیل کرده و اینک در تنسی در چاتانوگا مشغول تحقیق و تدریس است. او مؤلف و یا از مؤلفان بالغ بر صد وبیست مقاله در خصوص روانشناسی دین است. زمینههای اولیة پژوهش وی تجارب عرفانی است. مجموعه مقالات وی در عرفان به وسیلهRodophi publisher of Amsterdaom منتشر شده است. وی همچنین مؤلف یا همکار در تألیف، ویراستار و یا از ویراستاران نُه کتاب دیگر است. از جمله تجربه دینی (1995)(1) و ویراستاری دوم روانشناسیدین: رویآوردتجربی(1996)(2) که از مهمترین آثار وی به شمار میروند.
هود به عنوان ویراستار با بسیاری از مجلات علمی همکاری دارد، مانند مجلة بینالمللی روانشناسی دین و مجلة مطالعه تجربی دین. وی در حال حاضر به همراه برخی دیگر در حال تأسیس فدراسیون بینالمللی روانشناسی دین است.
هود در روانشناسی دین بیش از هر کس با ویلیام جمیز قابل تطبیق است. وی به طور کلی بر موضع جمیز صحه مینهد و مانند وی اولاً در دینپژوهی روانشناسانه، بحث از تجربة دینی را محور قرار میدهد و آن را همچون کلید فهم ایمان، عقاید و رفتار دینی تلقی میکند، بدون آنکه تحویلنگرانه تمامیت دین را به تجربة دینی فرو کاهش دهد. ثانیاً در تحلیل تجربة دینی با هرگونه تحویلی نگریreductionism مخالفت میورزد. وی با کسانی که تجربة دینی را به اموری غیر واقعی مانند اوهام تحویل میدهند و یا صرفاً به زیر بنای زیست شناختی آن حصر توجه میکنند، مخالف است. با این همه، وی تفاوتهای فراوانی با جمیز دارد. بهرهمندی وی از روشهای متنوع تجربی در شناخت تجربة دینی از جمله تفاوتها است. گفتگوی حاضر با هود بیشتر صبغة روش شناختی دارد. ابتدا در خصوص تجربه دینی که هود تحقیقات خویش را بر آن متمرکز کرده است، بحث میشود و آنگاه سخن از چیستی روانشناسی دین و تمایز آن از روانشناسی دینی و نسبتش با الهیات به میان میآید و در نهایت بر نسبت بین روانشناسی فلسفی با روانشناسی دین اشاره میشود. هود در پاسخ به این سؤال با اشاره به نقصان و خلل روششناختی بسیاری از دینپژوهیهای رایج بر نقش نگهبانی روانشناسی فلسفی بر روانشناسی علمی به منزلة توصیهای در خصوص مصونیت از آفات روشی روانشناسی دین تاکید میکند.
تهیه و تدوین و ذیلنویسی گفتگوی زیر را - که با یکی از نامآوران روانشناسی دین غرب صورت گرفته - فاضل ارجمند جناب آقای دکتر قراملکی به عهده داشتهاند که بدین وسیله از زحمات ایشان سپاسگزاری میشود.
مقدمه
رالفهودW.HoodRalphازمتخصصانروانشناسی دین و روانشناسی فلسفی است. وی در دانشگاههایی چون کالیفرنیا و نوادا تحصیل کرده و اینک در تنسی در چاتانوگا مشغول تحقیق و تدریس است. او مؤلف و یا از مؤلفان بالغ بر صد وبیست مقاله در خصوص روانشناسی دین است. زمینههای اولیة پژوهش وی تجارب عرفانی است. مجموعه مقالات وی در عرفان به وسیلهRodophi publisher of Amsterdaom منتشر شده است. وی همچنین مؤلف یا همکار در تألیف، ویراستار و یا از ویراستاران نُه کتاب دیگر است. از جمله تجربه دینی (1995)(1) و ویراستاری دوم روانشناسیدین: رویآوردتجربی(1996)(2) که از مهمترین آثار وی به شمار میروند.
هود به عنوان ویراستار با بسیاری از مجلات علمی همکاری دارد، مانند مجلة بینالمللی روانشناسی دین و مجلة مطالعه تجربی دین. وی در حال حاضر به همراه برخی دیگر در حال تأسیس فدراسیون بینالمللی روانشناسی دین است.
هود در روانشناسی دین بیش از هر کس با ویلیام جمیز قابل تطبیق است. وی به طور کلی بر موضع جمیز صحه مینهد و مانند وی اولاً در دینپژوهی روانشناسانه، بحث از تجربة دینی را محور قرار میدهد و آن را همچون کلید فهم ایمان، عقاید و رفتار دینی تلقی میکند، بدون آنکه تحویلنگرانه تمامیت دین را به تجربة دینی فرو کاهش دهد. ثانیاً در تحلیل تجربة دینی با هرگونه تحویلی نگریreductionism مخالفت میورزد. وی با کسانی که تجربة دینی را به اموری غیر واقعی مانند اوهام تحویل میدهند و یا صرفاً به زیر بنای زیست شناختی آن حصر توجه میکنند، مخالف است. با این همه، وی تفاوتهای فراوانی با جمیز دارد. بهرهمندی وی از روشهای متنوع تجربی در شناخت تجربة دینی از جمله تفاوتها است. گفتگوی حاضر با هود بیشتر صبغة روش شناختی دارد. ابتدا در خصوص تجربه دینی که هود تحقیقات خویش را بر آن متمرکز کرده است، بحث میشود و آنگاه سخن از چیستی روانشناسی دین و تمایز آن از روانشناسی دینی و نسبتش با الهیات به میان میآید و در نهایت بر نسبت بین روانشناسی فلسفی با روانشناسی دین اشاره میشود. هود در پاسخ به این سؤال با اشاره به نقصان و خلل روششناختی بسیاری از دینپژوهیهای رایج بر نقش نگهبانی روانشناسی فلسفی بر روانشناسی علمی به منزلة توصیهای در خصوص مصونیت از آفات روشی روانشناسی دین تاکید میکند.
تجربه دینی , روانشناسی دین و الاهیات
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com