خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقصود از تفصیل در بیان این گزارش , آن بود که نقش برجسته و بارز امام سجاد ( علیه السلام ) در چنین فضای آلوده به رفاه و خوشی بیش از حد ؛ نمایان گردد . در چنین موقعیت هائی در اثر دوری از فطرت و خداوند ؛ جامعه بسیار شکننده و آسیب زا می شود و خطر بسیاری از بیماری های جسمی و روحی مانند افسردگی و ... افراد آن اجتماع را تهدید می نماید . و در اینجا است که به یک منجی نیاز خواهد بود تا افراد آن جامعه را از بلائی که در آن گرفتار شده اند , رهائی ببخشد و هرگز یک شخص عادی نخواهد توانست که تلاطم این امواج بنیان کن ایجاد شده را مهار ساخته و اشخاص این جامعه را به ساحل آرامش منتهی نماید . و این امام زین العابدین ( علیه السلام ) بود که با نفس رحمانی اش در قالب دعا , حیات تازه ای در روح جامعه دمید و این جامعۀ مرده را زندگی دوباره بخشید . وجود مقدس و فرمایشات حضرتش آنچنان تأثیر گذار بوده که گفته اند : آموزگاران و تعلیم کنندگان قرآن که بالغ بر هزار نفر سواره بوده اند به همراه آن حضرت به مکه می آمدند و تا آن حضرت از مکه خارج نمی شد , هیچکدام خارج نمی شدند . [8]

3- آثارو پیامدهای شهادت سید الشهداء ( علیه السلام ) :

حادثۀ دلخراش و سهمگین کربلا , که نتیجۀ بی تفاوتی , و دنیا طلبی و زیاده خواهی اقشار جامعه بود آنچنان شدید و طوفانی است که یأس و نامیدی به دنبال آن دور از انتظار نیست , یأس از اصلاح و ترمیم ؛ که به دنبال آن هر گونه فسادی قابل پیش بینی است ؛ از امام صادق ( علیه السلام ) روایت است که آن حضرت فرمودند : پس از شهادت حسین ( علیه السلام ) غیر از ابو خالد کابلی و یحیی ابن ام طویل و جبیر بن مطعم ( و جابر بن عبد الله ) عموم مردم مبتلا به انحراف شدند (از خاندان عصمت کنار کشیدند ) و پس از دوره ای , به تدریج به ائمۀ عصمت و طهارت پویستند و زیاد شدند .[9] در اینجا سئوالی که مطرح می شود این است . بر فرض صحت روایت همراهی هزار نفر ازمعلمین قرآن با امام سجاد ( علیه السلام ) و صحت روایتی که بیان شد . این دو روایت چگونه قابل جمع است . پاسخ این پرسش آن است که در اثر مجاهدتهای عظیم امام سجاد از راه تعلیم معارف در قالب دعا و رفتار عملی آن حضرت , نا امیدی از چهرۀ جامعه زدوده شد , و دوباره مردم به اصلاح خویشتن امیدوار شدند .

جایگاه و نقش دعا درمکتب عرفان اسلامی :

قرآن کریم که یکی ازدو منبع مهم و چشمۀ پایان ناپذیر معارف الهی از دیدگاه عارفان اسلامی است در اهمیت دعا چنین می گوید : ای پیامبر ما : « بگواگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‏كند » [10] در نگاه اسلام دعا مطلوبیت نفسی و ذاتی دارد . دعا به خودی خود مطلوب است و اینکه انسان به این مرحله رسیده که از خدا بخواهد بالاترین ارزش است , و این موهبتی از ناحیۀ خداوند نسبت به چنین فردی به شمار می آید . [11]فرقی ندارد که خواستۀ او به صورت محسوس در همان حال به او اعطاء شود یا چنین نباشد . مقصود از دعا چیست ؟ علامۀ طباطبائی ( ره ) می فرماید : كلمه (دعا) و (دعوت) به معناى اين است كه دعا كننده نظر دعا شده را به سوى خود جلب كند . [12] انسان به جهت نقص و درک نقص خویش همواره به دنبال رفع کاستی های وجودی خود است . و این نقص وجودی در هر عملی که او انجام بدهد , خودش را نشان خواهد داد , براین اساس او در تمامی کارها و احوال زندگی نیازمند از بهبود عمل و رفع نقایص است , بنابر این باید در همۀ امور به دنبال جبران نقص ها باشد . بخشی از کاستی و نقص در پرتو عقل و نقل بر طرف می شود , ولی همیشه این مقدار کافی در بر طرف شدن کاستی ها نیست , پس باید به سرچشمۀ دیگری متوسل شود و از خود باوری به خدا باوری برسد. برخی مشکلات را تنها قدرت خداوند و مجاری فیض او؛ بر طرف می نماید . اما در چنین موقعیت هائی ؛ به تناسب نیاز خاصی که دارد , باید چگونه در خواست کند تا آن مشکل و نقص بر طرف گردد . راهکار این مسأله به دست مبادی اتصال به سر چشمۀ خلقت , حضرات معصومین ( علیهم السلام ) می باشد , ایشان و از جمله امام سجاد ( علیه السلام ) به ما آموختند که در هر مسأله ای, چگونه از خداوند متعال در خواست نمائیم . به پیروی از ایشان دانشمندان اسلامی هرگاه به مشکل خاصی که به صورت عادی قابل حل نبود برخورد می کردند بلا فاصله به نماز می ایستادند و در قنوت نماز برای حل آن مشکل از خداوند متعال طلب یاری می نمودند .

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیخ الرئیس ابن سینا صاحب نمط مقامات عارفین که امام خمینی ( ره ) از او به نابغۀ بزرگ و اعجوبۀ عظمی یاد می کند ؛ می گوید : من مقداری طبیعیات و ریاضیات و طب را پیش استاد تعلیم دیدم و باقی همۀ آنها را با زحمت و تلاش در مدت اندکی خود فهمیدم . اما مباحث مربوط به الهیات را نفهمیدم مگر بعد از ریاضت ها و توسل به مبدأ حاجات و تضرع به سوی بر آورندۀ خواسته ها . [13] همچنین شهزوری دربارۀ وی می نویسد : هرگاه او را در مسأله‏اى حيرت روى مى‏داد؛ و حد وسط را نمى‏يافت، وضو ساخته به مسجد جامع مى‏شتافت، و دو ركعت نماز مى‏كرد و دست دعا از روى خضوع و خشوع و مسكنت به درگاه واهب فيوض برداشته، چندان مبالغه و تأكيد در آن باب به فعل مى‏آورد، تا آنكه حق سبحانه و تعالى ابواب مشكله او را بر روى دل او مى‏گشاد، و او را از آن ورطه به مرتبه رشاد مى‏رساند. [14]امام خمینی ( ره ) که خود عارفی صاحب نظر در عرصۀ عرفان است دربارۀ دعا میگوید : ادعيه ائمه ما- عليهم السلام- به حسب تعبير بعض مشايخ [15]، «قرآن صاعد» [16]است و هر چه مسائل بخواهيد، در ادعيه هست. زبان ادعيه با زبان عادى‏اى كه احكام مى‏خواهند بگويند دوتاست. زبان ادعيه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمى هم دوتاست، يك زبان ديگرى است ما فوق اينها، منتها زبان فهم مى‏خواهد ...هنر انبيا اين بوده است كه مسائل را، مسائل دقيق عرفانى را با يك لفظى مى‏گفتند كه هر كسى يك جورى ازش، خودش مى‏فهميده، ولى واقعش مال آنهايى است كه بالاتر از اين افقشان است، و اين هنر در قرآن از همه جا بالاتر است و در ادعيه هم هست. [17]

دعاهای که سرچشمه های عرفان اسلامی است و از امام سجاد ( علیه السلام ) صادر شده ؛ شامل ابعاد مختلف , اعتقادی , توحیدی , اخلاقی و حقوقی و اقتصادی و اجتماعی و علمی است

. رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتی در این باره می فرماید : من به يكايكِ شما عزيزان توصيه مى‏كنم تا آنجا كه مى‏توانيد، با صحيفه‏ى سجاديّه‏ مأنوس شويد. كتاب بسيار عظيمى است. اينكه گفته‏اند زبور آل محمّد، واقعاً همين‏طور است؛ پُر از نغمه‏هاى معنوى است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم النّفس است، هم درس امور اجتماعى است. [18]

در زمینۀ مسائل توحیدی و اعتقادی صحیفیۀ سجادیه مقام معظم رهبری می فرماید :

اگر كسى خطبه‏ى امير المؤمنين عليه الصّلاة و السّلام، در توحيد را كه خطبه‏ى اول نهج البلاغه است، جلو خودش بگذارد، يا دعاى اول صحيفه‏ى سجاديه‏ را كه در تحميد است حمد الهى است جلو خودش بگذارد، مى‏بيند اين دو مثل همند و فرقى باهم ندارند. خطبه‏اند و درسند. امير المؤمنين عليه الصّلاة و السّلام، در مقابل جمعى از مردم ايستاده و معارف الهى را بيان كرده و امام سجّاد عليه الصّلاة و السّلام،دعا کرده و به زبان دعا همان معارف را فرموده است . [19]

همچنین دربارۀ مسائل اخلاقی انجیل اهل بیت ( علیهم السلام ) ایشان فرموده اند :

دعاى هشتم صحیفیه سجادیه كه من بعضى از فقراتش را يادداشت كرده‏ام يك درس اخلاقى است. كأنه خطبه‏اى است كه كسى بخواند، يا يك سخنرانى براى مردم بكند و لغزشگاههاى اخلاقى را براى آنان بيان نمايد.

امام سجّاد عليه الصّلاة و السّلام، اين دعا را با اين زبان بيان كرده است: «اللهم انى اعوذ بك من هيجان الحرص و سورة الغضب» حرص، افزايش حرص، شدت خشم، غلبه‏ى حسد، ضعف صبر، كمى قناعت، «شكاسة الخلق» بداخلاقى، «الحاح الشهوة» شهوترانى زياد، «ملكة الحميّة» تعصبهاى ناحق و جانب‏داريهاى به ناحق، «استصغار المعصية و استكبار الطاعة» گنـ*ـاه خود را كوچك دانستن و طاعت خود را بزرگ شمردن، «سوء الولاية لمن تحت ايدينا» اداره‏ى بد مجموعه‏اى كه در اختيار ما و زير دست ماست، «ان نعضد ظالمااو نخذل ملهوفا» به ظالمى كمك كردن و بيچاره‏اى را يارى نرساندن. همه‏ى اين مطالب را امام سجّاد عليه الصّلاة و السّلام، در يك دعا، با اين زبان بيان مى‏كند، كه خدايا، من به تو پناه مى‏برم از اين چيزها. اين‏ها درسهاى اخلاقى است‏[20] .

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
در حوزۀ مسائل حقوقی آن حضرت دعای دوم ( سپاسگزاری از خداوند و درود بر رسول الله ) و سوم ( درود بر حملان عرش و هر فرشته مقرب ) و چهارم ( درود بر پیروان انبیاء ) و پنجم ( دعای برای خود و بستگان ) و دوازدهم ( دعا در اعتراف به گنـ*ـاه و طلب توبه از خدای متعال ) و شانزدهم ( دعا برای آمرزش گناهان و طلب عفو از نواقص ) و بیست و چهارم ( دعای برای پدر و مادر ) و بیست وپنجم ( دعای برای فرزندان ) و بیست و ششم ( دعا برای همسایگان و بستگان ) و بیست وهفتم ( دعای برای مرزداران ) و سی و نهم ( دعا در طلب عفو و بخشش ) را انشاء فرمود .

آن حضرت در زمینۀ مسائل اقتصادی چنین می فرماید : و پناه ميبريم بتو از روی در خرج ‏ و از نيافتن روزى باندازه نيازمندى‏ . [21]

بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و مرا از اسراف‏ و زياده روى (در صرف مال) باز دار، و ببخشيدن و ميانه روى (در زندگى) مستقيم ساز (كه اعوجاج و كجى در آن راه نداشته از حدّ بی احترامی ننمايم) و روش نيكو در معيشت و زندگى (صرف مال باندازه توانائى) را بمن بياموز (در دل من انداز طوريكه شايسته است رفتار نمايم، حضرت باقر عليه السّلام فرموده: علامت و نشانه مؤمن سه چيز است: حسن تقدير و نيك اندازه گرفتن در معيشت، و شكيبائى بر مصيبت و سختى، و آموختن احكام دين) و مرا بلطف (پرورش) خود از بيجا خرج كردن باز دار و از راه حلال روزی مرا مقرر مقرر کن و به خرج کردن در خیرات موفق فرما و مالی که برای من تکبر آورد و به ستمگری کشاند و در دنبال آن سرکشی کنم از من دور گردان و چنین مالی نصیب من مفرما , ... و هر چه از مال دنیای فانی مرا بی نصیب کرده ای در خزینه های جاوید برای من اندوخته کن و هر چه از حطام دنیا به من ارزانی داشته و در این جهان پیش انداخته ای موجب رسیدن به جوار رحمت و پیوستن به قرب منزلت تو و وسیلۀ رسیدن به بهشت قرار ده که توئی صاحب احسان بزرگ و توئی بخشندۀ بزرگوار . [22]

مباحث اقتصادی اسلام همه بر محور جهان بینی توحیدی است , افرادی که نگاه دیگری در مسائل اقتصادی دارند از درک آثار چنین نگرشی در رشد و پیشرفت اقتصاد جامعه ؛ محروم اند .

در صحیفیه سجادیه به نمونه هائی از مسائل علمی اشاره شده است در بخشی از دعای ششم صحیفه آمده است : ما و همه چیز صبح کدیم در حالی که در ملک تو ایم , آسمان و زمین و آنچه در این دو پراکنده ساختی , ساکن یا متحرک , ایستاده یا رونده و هر چه در هوا بر امده و در زیر خاک پنهان است .

علامه میرزا ابو الحسن شعرانی ( ره ) که در بسیاری از علوم ؛ سر آمد روزگار خویش بوده , و استاد علامۀ حسن زاد ه آملی ( ادام الله ظله ) است در حاشیه این بخش می فرماید : ( آنچه در این دو پراکنده ساختی ) دلالت دارد بر آن که خداوند در کرات آسمانی هم ؛ حیوانات جاندار و جنبنده آفریده است . و منجمان عصر ما گویند : در بسیاری از ستاره ها نشانۀ آب و هوا و ابر و برف دیده ایم , پس شاید در این کواکب موجودات زنده باشند , گر چه آلات نجومی تا امروز به آن اندازۀ قدرت نرسیده است که وجود انها را ثابت کند و نظامی گوید :

تو پنداری جهانی غیر از این نیست زمین و آسمانی غیر از این نیست

چو آن کرمی که در گندم نهان است زمین و آسمان او همان است [23]

همچنین دربارۀ دعای بیست و هفتم ؛ آن جا که امام ( علیه السلام ) فرموده : خدایا آب آنها را با وبا بیالای و خوراک آنان را به درد ها بیامیز .

ایشان فرموده : وبا هر بیماری ساری را گویند که زود جماعت بسیار را فرا گیرد مانند طاعون و اسهال هندی و در اصطلاح طبیبان قدیم تب هائی مانند : تیفوس و تیفوئید و جدری را حمیات ( طب های ) وبائیه می گفتند و ابو علی سینا و سایر اطبای قدیم , این امراض را از عفونت هوا می دانستند و در کتاب قانون گوید : همچنان که گاهی آب عفونت می گیرد و ماهیان می میرند , هم چنان گاهی که هوا عفن گرددد انسان به تنفس آن مریض گردد و بیماری جماعت بسیار را فرا گیرد و رازی و غیر او گویند : هوای پیرامون مریض به مجاورت او عفونت گیرد و به نزدیکان وی سرایت کند . و هم او گفته است : بعید نیست اندکی از مایۀ مرض که در هوا پراکنده می شود مزاج جماعت بسیاری را از درستی بگرداند , چنان که اندک مایۀ خمیر ترش مقدار بسیار خمیر را در اندک مدت بر می آورد . اما بیشتر سرایت مرض از طعام و آب است , و از این جهت حضرت زین العابدین ( علیه السلام ) آب و طام را نام برده است و امروزه مادۀ اکثر امراض را میکروب یا ویروس می نامند , به هر حال کلام آن حضرت از دقائق و اسرار علم طب است . [24]

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
در علت نامگذاری صحیفۀ سجادیه به صحیفیه سجادیۀ کامله , دلیل های مختلف ذکر شده , برخی علت این مسأله را جامع و کامل بودن محتوای آن و برخی کامل بودن خالق اثر , دانسته اند , ولی با وجود صحت تمامی این گفتارها , ولی به نظر دلیل این نامگذاری آن است که دعاهائی از امام سجاد ( علیه السلام ) در دست زیدی ها موجود است که ازنظر تعاد ر کمتر از دعا هائی است که بدست شیعۀ اثنی عشری رسیده , بر این اساس صحیفیه سجادیه شیعه را , صحیفیه سجادیه کامله گفته اند .

بی علت نیست با وجود چنین غنای درونی در صحیفه سجادیه به عنوان چشم انداز عرفان اسلامی , بسیاری در مقابل آن شیفته و شگفت زده باشند .

مرحوم آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در مقدمه ای که بر صحیفیه سجادیه [25]نوشته اند می فرماید : نسخه ای از صحیفه را در سال 1353 ق برای علامۀ عصر ( متفکر و اندیشمند اهل سنت مصری ) , جوهری طنطاوی صاحب تفسیر معروف ( الجواهر ) برای مطالعه ارسال نمودم . او از قاهره برای من در نامه ای رسیدن نامه را اطلاع داده و برای چنین هدیه ارزشمندی از من تشکر کرد و صحیفه را مورد ستایش و تمجید قرار داده تا آنجا که می نویسد : از تیره روزی ما است که تاکنون به این ارزش ارزشمند جاودانی که از میراث نبوت و اهل بیت است دست نیافته ایم و هر اندازه در آن تفکر کردم , آن را بالاتر از کلام مخلوق و پائین تر از کلام خالق یافتم . [26]

یکی از اساتید و محقققان دانشگاه آلمان به نام دکتر فیلیپ وولی در نامه ای به مرکز نشر معارف اسلامی در جهان [27] نوشته است : یکی از دوستانم که یک کاردینال مسیحی است , برای میهمانی به منزل ما امد , او کتاب صحیفۀ سجادیه را در کتابخانه من دید و مجذوب شده و به مطالعه پرداخت ؛ از آنجا که مطالب عرفانی کتاب برایش تازگی داشت آن را با اصرار از من گرفت . لطف کنید و نسخۀ دیگری برایم بفرستید .

آندره کوفسکی دانشمند و خاور شناس مسیحی , اهل لهستان , وقتی نسخه ای از ترجمۀ صحیفیه سجادیه برای وی ارسال می شود , پس از مطالعۀ آن با نوشتن نامه ای چنین می گوید : من عمیقا تحت تأثیر اندیشه های امام مسلمانان , امام سجاد ( علیه السلام ) قرار گرفته ام که افکار بلند و متعالی او در صفحات صحیفیه سجادیه تبلور یافته است . مطالعۀ این اثر گرانبها و در دقت در مفاهیم و معارف سرشار این کتاب به شدت روح مرا تحت تأثیر قرار داده و مجذوب خود ساخته است . [28]

نتیجه : عرفان اسلامی به تصویر کشیده شده در صحیفۀ سجادیه با قابلیت های بسیار بسیار بالائی که دارد , امید است به شکل صحیح در حوزه ها و دانشگاههای داخلی و خارجی ترویج گردد , تا قدمی در رفع غبار مظلومیت از چهرۀ معارف اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) باشد .

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

دعای آن حضرت در برطرف شدن هم وغم

ای خدائی که اندوه و غم و غصه بندگان را بر طرف می سازی و گشایش عطا می کنی،ای خدائی که رحمت رحمانی عام او و رحمت رحیمی خاصش شامل بندگان در دنیا و آخرت است درود فرست بر محمد و آل محمد و غم واندوه مرا برطرف ساز،ای ذات یگانۀ یکتا(غنّی بالذات)و همه نیاز به او دارند نزاد و زاده نشد و برای او هرگز شبیه و مانندی نیست مرا(به فضل و کرمت) محفوظ دار و از هر زشتی و ناپاکی پاک و منزّه گردان و هر بلیّه و رنج و گرفتاری را از من بر طرف فرما.

(در دعای اینجا که رسی بخوان:آیة الکرسی و سورۀ فلق و ناس و توحید را سپس بگو:) ای خدای(مهربان)من از حضرتت مسئلت دارم همانند مسئلت کسی که فقر و بیچارگی او شدت یافته و نیروی او به ضعف گرائیده،وگناهان او بسیار گشته،بمانند سؤال آن کس که برای فقر و درماندگیش جز تو فریاد رسی ندارد،و بر ضعف و ناتوانیش جز حضرتت قوت بخشی نمی یابد،مانند کسی که غیر از تو آمرزیدۀ گنـ*ـاه ندارد ای خدای صاحب شأن و جلالو بزرگواری،از تو درخواست می کنم مرا به عملی موفق فرمائی که هر کس آن عمل را انجام دهد محبوب تو گردد،و مرا یقینی عطا کنی که یقین حقیقتی است وهر کس به آن درجه از یقین رسد در اجرای فرمانت از آن یقین بسی سود برد وبهرۀ کامل یابد.

خداوندا بر محمد وآل محمد دورود فرست ومرا برراستی(وایمان صادق حقیقتی) قبض روح فرما،و از نیازم ساز،و به آنچه نزد تو است و به شوق لقای حضرتت مرا راغب و مایل گردان،و مقام حقیقت توکل بر حضرتت را به من عطا(و ای خدا)از تو مسئلت دارم که(به لطف و کرمت)در نامۀ اعمالم(که تمام کارهای خوب وبد من در گذشتۀ عمر در آن ثبت شده)آنچه خیرات وجود دارد مرا در پناه خود از آن محفوظ داری(ومجازات نفرمائی)

ای خدا از تو تقاضا می کنم که مقام خوف و خدا ترسی عابدانت را به من عطا فرمائی و توفیق عبادت اهل خضوع و خشوع به درگاه حضرتت را کرم فرمائی،و مقام یقین آنانکه توکل و اعتمادشان کاملاً به تو است مرحمت فرمائی،و توکل تام ایمان آورندگان به حضرتت را نصیبم گردان.

ای خدای من شوق ورغبت مرا همانند شوق و رغبت اولیاء و محبّانت قرار ده و خوف و خشیت اولیاء و محبّانت مقرر ساز.

و(ای خدا)مرا در طریق رضا و خوشنودی خود به عملی موفق بدار که با انجام آن عمل هیچ چیزی از دین تو را بسبب ترس از مخلوقت ترک نکنم.

پروردگارا این است حاجت من پس تو شوق و رغبت مرا در آن شدید گردان،و عذرم را در آن حاجت پدیدارنما،و حجّت و برهان و دلیلم را بر تقاضای این حاجت به من تلقین کن(بیاموز)و در انجام آن بدنم را صحت و عافیت کرامت فرما،

ای خدای من هر که شب را صبح کند و اعتماد و وثوقش یا رجاء و امیدش به غیر تو است،من (در تمام عمر)شب را صبح م کنم در حالی تنها اعتماد و ثوقم و رجاءو امیدم در تمامی امور به حضرتت می باشد(چشم امیدم فقط به تو است و به غیر تو امید ندارم)پس تو هم (ای خدای کریم در قضا و قدرت)برایم در کلیۀ امور بهترین عاقبت و حسن خاتمت حکم فرما،و مرا از فتنه های گمراه کننده نجات بخش به لطف و رحمتتت ای مهربان ترین مهربان،دورود و رحمت ایزد برسد و آقای ما محمد مصطفی که رسول خدا و برگزیدۀ او است و بر خاندان پاک او باد.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

دعای آن حضرت درمقام تذلل وخضوع

پرورگارا گناهانم مرا(ازشرمندگی)وادار به سکوت کرده و گفتگویم را(با حضرتت) ساخته،پس هیچ دلیل و حجتی ندارم و از این رو گرفتار بلیّه خویش،و در گرو کردار خود سرگردان در خطا،و سرگشته از مقصد،و درمانده ام،ناچار نفس خود را در جایگاه ذلیلان گناهکار،بپا داشته ام،و در توقفگاه اشقیائی که بر تو تجرّی و بی باکی کرده و به وعده و وعیدهایت به چشم اهانت و حقارت نگریسته اند ایستاده ام ای خدا منزهی تو،من به چه جرأت نافرمانیت کردم؟و چگونه خود را فریب دادم و به دام هلاکت افکندم؟سرور من،به حال من که از(گناهان)به رو در افتادم و به لغزشم ترحّم نما،و در برابر نادانیم با حلم،و در مقابل بد کاریم با احسان رفتار کن زیرا به گنـ*ـاه خویش اقرار و به خطایم اعتراف دارم،و این است دست(خالی)و جبهۀ(شرمنده) من که خاضعانه تسلیم درگاه رحمتت است وآن را برای قصاص آماده ساخته ام ،پس بر پیری و سپری شدن عمر و نزدیک شدن مرگ و ناتوانی و بی نوایی و بیچارگیم ترحم فرما،ای مولای من هنگامی که اثرم به کلّی از دنیا منقطع شد و نامم از زبان خلق محو گردید و من به کلّی فراموش شدم مانند همۀ فراموش شدگان عالم(که هیچ نام و اثری از آنان باقی نیست)در آن هنگام (در عالم برزخ)به حالم ترحّم فرما(وسعادتمند ابدم ساز)ای مولای من و بر من ترحّم نما،آنگاه که صورتم در قبر دگرگون شود،و بدنم بپوسد،و اعضایم از هم بپاشند،و پیوندهایم بگسلد،ای وای از بی خبری من از آنچه بر سرم خواهد آمد،ای مولای من،هنگام زنده شدن و برانگیختنم (روز حشر ونشرم در عرصۀ پرغوغای قیامت)بر من ترحّم نما و در آن روز مرا با یاران و دوستانت همنشین گردان،و حرکتم را همدوش محبان و عاشقانت مقرر فرما،ومنزل و مأوایم را در جوار رحمتت قرار ده ای پروردگار جهانیان.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

دعای آن حضرت درمقام الحاح واصرار در طلب حاجت از درگاه الهی

ای خدایی که چیزی در زمین و آسمان بر او پوشیده نیست،و چگونه پوشیده شود بر تو ای خدای من آنچه تو خود آفریده ای؟وچگونه آمار آنچه را خود ساخته ای نداشته باشی؟یا چگونه از تو پنهان شود آنچه تو امورش را به مقتضای حکمت تدبیر می نمائی؟(پیوسته در تمام شؤون او تصّرف می کنی)یا چگونه می تواند از تو بگریزد کسی که جز به روزیت زنده نیست؟یا چگونه از تو نجات یابد آنکه در غیر ملک تو راهی ندارد؟منزهی تو،آن کسی بیشتر خوف و خشیت تو را(در دل)دارد که علم و معرفتش به تو بیشتر است،و خاضعترین کس به درگاهت آن بنده ایست که بیشتر به طاعتت پرداخته است و پست ترین بنده در نظرت آنست که تو روزیش دهی و غیر تو را پرستش کند،ای خدای پاک و منزّه آن کس که به تو(خدای یگانه) شرک آرد و پیامبرانت را تکذیب نماید از سلطنتت چیزی نکاهد،و هر که حکم تو(قضا و قدرت )را نپسندد توان ردّ قضایت را ندارد و هر که قدرتت را انکار نماید از توانت بیرون نیست و هر که غیر تو را بپزستد از قدرتت بیرون نرود،وهر که لقای تو را خوش ندارد در دنیا جاوید نماید،ای خدای پاک و منزه چقدر شأن و جدال تو بزرگ و سلطنت و پادهیت قاهر و غالب و قوت و قدرت شدید،و فرمانت نافذ است،ای خدای پاک و منزه تو همۀ خلائق را محکوم به مرگ و فنا کردی و تمام خلق شربت مرگ را خواهند چشید،چه به یکتائی تو مقرومعترف باشند یا مشرک و کافر،همه از این دنیای فانی و عالم پست به سوی تو حتماروانه خواهند شد،پس والا و برتری و خدایی جز تو نیست،که یگانه ای وشریک و همتائی نداری،من به یگانگی و یکتائی تو ایمان آوردم و پیغمبرانت را تصدیق کردم،و کتابت(قرآن)را پذیرفتم،و به هر معبوی جز تو کافرم،و از هر کس که غیر تو را پرستش کند بیزارم،بار الها در حالی صبح و شام می کنم که عمل خود را اندک شمرده،و به گنـ*ـاه معترفم،وبه خطاهایم اقرار دارم،من بسبب اسراف و ظلم به نفس خود ذلیل و خوارم،عملم و کردار زشتم هلاکم ساخته،و هوسها تباهم نموده و شهواتم محرومم کرده،پس از تو،ای مولای من،درخواست می کنم درخواست کسی که به علت آرزوهای دور و دراز عمرش به لهو گذشته،و بدنش بسبب تن پروری و سلامتی،غافل شده،و قلبش بواسطۀ فراوانی نعمتهایت مفتون ومغرور گردیده،(منغم حقیقی را فراموش کرده)و کمتر به فکر عاقبت کار و عاقبت کار و عالم ابدی است که به سوی آن می رود،از تو درخواست می کنم،درخواست کسی که آرزو بر او چیره شده،و هوای نفس گرفتارش ساخته،و دنیا در دلش جای گرفته،و اجل بر سرش سایه انداخته است،درخواست کسی که گناهان خود را بسیار شمرده و به خطای خود اعتراف نموده،درخواست کسی که جز تو خدائی و ولی نعمتی و نجات دهنده ای ندارد و ملجأ و پناهی(از عقابت) جز درگاه(کرم)حضرتت نخواهد داشت بار الها تو را به حقی که بر همۀ آفریدگانت داری،و به نام بزرگت که به پیامبرت دستور دادی تو را به آن تسبیح کند،وحق جلال ذات بزرگوارت که هرگز دستخوش فرسودگی و تحوّل و فنا و زوال نخواهد شد،از تو حق آن جلال ابدی وسرمدی مسئلت دارم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و مرا با عبادت خود از هر چیزی بی نیاز فرمائی،و با ترس از خود محبت دنیا را از دلم بیرون کنی و به رحمتت کرامتهای فراوان نصیبم نمائی،زیرا که ای خدای مهربان من(از خشم وغضب تو)به سوی تو فرار می کنم،وتنها از (عذاب)تو می ترسم،و تو را فریاد رس می طلبم،وتنها به تو امیدوارم و تو رامی خوانم و به درگاه حضرتت پناه می آورم و به تو اطمینان دارم و از تو مدد می خواهم و به تو ایمان دارم و به تو توکل می کنم و بر جود و کرمت اعتماد می ورزم.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

دعای آن حضرت در مقام تضرع به درگاه الهی

بارالها تو را می ستایم،وتنهاتو شایشتۀ ستایشی(تو را سپاس و ستایش می کنم)که بسی به من نیکوئی کردی و نعمتهای(ظاهری و باطنی)به حد وافر به من کرم فرمودی،و مراعطای بزرگ(ایمان)بخشیدی، و هم به رحمت خاص مرا فضیلت دادی وآنقدر احسان و نیکوئی کرده ای که من از ادای شکر آن عاجزم،واگرلطف و احسانت در حق من وسرشاری نعمتهایت بر من نمی بود،هرگز به این بهره کامل،و اصلاح خویش نمی رسیدم،ولی تو نخست درباره ام احسان نمودی،و در همۀ امورم به حدّ کفایت روزیم دادی،و مشیت بلا را از من بر طرف کردی،و قضاو قدر سوءوهولناک را از من باز داشتی،بارالها چه بسیار بلاهای جانکاه که از من دور ساختی و چه نعمتهای وافر و سرشاری که چشمم به آن روشن ساختی و چه بسیار احسان و نیکیهای والائی که از تو به من رسیده است،توئی آن(خدای مهربان)که هنگام بیچارگی دعایم را اجابت فرمودی،و هنگام درافتادن،از لغزشم درگذشتی،و حقم رااز ستمکاران بازستاندی،بارالها من آنگاه که از تو مسئلت نمودم تو را بخیل نیافتم،و چون آهنگ تو کردم تو را گرفته ندیدم،(تو را منقبض و ناخوشایند نیافتم)بلکه تو را شنوندۀ دعایم و عطا کنندۀ خواسته هایم یافتم،و در هرحال از احوالم و در هر زمان از زمانهایم نعمتهایت را بر خود سرشاردیدم،از این رو تونزد من ستوده ای و شایستۀ سپاس و ستایشی و احسانت پسندیده است،جان وزبان و عقل من تو را می ستایند،چنان ستایشی که به کمال و کنه شکر رسد،ستایشی که در حد خشنودی تو از من باشد،پس ای پناه من مرا از خشم خود نجات بخش آنگاه که درماندم،و ای آنکه از لغزشهایم(به کرمت)میگذری،که اگر عیب پوشیت نبود از رسواشدگان بودم،و ای خدائی که به نصرت و یاری خود مرا قوّت بخشیدی،که اگر یاریت نبود(در مقابل دشمنان) سخت مغلوب و مقهوربودم ووای خدائی که بر گردن شاهان عالم یوق خواری ومذلت نهاده ای و همۀ آنان از قهروسطوتش بیمناکند،ای خدا تو را سزد که خلق از هیبت و جلالت خائف وترسان باشند،ای کسی که نامهای نیکو از آن اوست،از تو میخواهم که از من درگذری ومرا بیامرزی،چون بیگناه نیستم که بیجرمی عذرآورم و دارای هیچ قدرت و نیروئی نیستم که با آن در مقابل قهر و انتقامت پیروزشوم و هیچ گریزگاهی ندارم که از عذاب و عقابت به آنجا بگریزم،و از تو می خواهم که از لغزشهایم درگذری،من از گناهانم که مرا گرفتار ساخته و برمن احاطه کرده،ونابودم ساخته بیزاری می جویم،من از آن گناهان به درگاه تو با حال توبه و پشیمانی فرار کرده ام،پس توبه ام بپذیر،وبه حضرتت پناه جسته ام پس پناهم ده و امان می طلبم پس امانم ده،ودر پیشگاه رحمتت سؤال میکنم پس محرومم مگردان،دست به دامانت هستم پس رهایم مکن خواهش کننده ام پس نومیدم مساز،ای پروردگار من تو رادر حالی می خوانم که مسکین و درمانده وهراسان و بیمناک و فقیروبیچاره ام به درگاهت از ناتوانی و ضعف خود به شکایت آمده ام که نه توان شتاب نمودن به سوی آنچه به دوستانت وعده داده ای را دارم،و نه قدرت دوری گزیدن از آنچه دشمنانت را بیم داده ای،و نه می توانم از هم و غم ووسوسه نفسم خلاصی یابم،بار الها مرا به زشتی سریرتم(پلیدی درونم)مفتضح و رسوا نکردی و به گناهم هلاک نساختی،هر گاه تو را بخوانم اجابت می کنی گر چه هنگامی که تو مرا می خوانی من کندی وکاهلی می کنم،ای خدامن هر حاجتی که دارم از تو می خواهم،وهر کجا باشم راز خود را نزد تو می سپارم،و جز تو کسی را نمی خوانم،و به غیر تو امید ندارم،لبیک لبیک(پیوسته و مکررمن در خدمت و ثابت قدم و در امتثال فرمان تو استوار می باشد)تو می شنوی شکایتها را و به کسی که بر تو توکّل نماید رومی آوری(اورا کفایت می کنی)،و هر که به درگاهت عصمت و ایمنی طلبد او را(از بلاهای عالم)رهائی می بخشی،وهر که به تو پناه آورد فرج عنایت می کنی،بار الها پس مرا به خاطر ناسپاسی از خیر دنیا وآخرت محروم مفرما،و گناهانم که همه را می دانی همه را بیامرز(ای خدا)اگر تو مرا عذاب کنی پس من خود بر خویش ستم کرده ام وراه تضییع و خطا و تقصیر و تفریط و قصور پیش گرفته ام و از حظ و بهرۀ خود غفلت ورزیده ام و اگر(ازلطف وکرم)گناهانم ببخشی پس تو مهربانترین مهربانانی.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
صحیفه سجادیه، چراغ هدایت گر

بعد از حادثه کربلا که وجود مبارک حضرت زین العابدین(عليه السلام) عهده دار هدایت مردم شدند، و در همان دورانی که بنی امیه برای هدایت مردم مضیقه و مشکلاتی ایجاد کرده بودند، آن امام چراغ هدایت را با پنجاه و چهار دعا روشن کردند.

آن حضرت هر دعايی را در هر مناسبتی که انشاء می فرمود و می خواند: وجود مبارک حضرت باقر(عليه السلام) هم با قلم پاک الهی و ملکوتی و خالصانه اش آن را می نوشت. البته، این دعاها، یک بار دیگر هم به خط مبارک حضرت صادق(عليه السلام) نوشته شد. ما در سيرة ائمۀ اطهار(عليهم السلام) نداریم که آن ها خانواده خود، نسل خود و مردم را به خواندن دعایی مانند دعاهای صحیفه سجادیّه سفارش کرده باشند. با هدفی که حضرت زین العابدین(عليه السلام) از خواندن اين دعاها داشت تا مردم از شرک ها، ضلالت و زشتی ها بیرون بیایند و به منطقه نور، معرفت، اخلاق و عمل هدایت شوند. باید گفت که این پنجاه و چهار دعا باید به وسیله اساتید متخصص تعلیم داده شود تا حقایق این دعاها متناسب ساختمان انسانیّت به کار گرفته شود.

اولین باری که در هشتاد سال قبل یکی از علمای بزرگ شیعه صحیفه سجادیّه را برای يك مرجع تقلید اهل تسنن در کشور مصر فرستاد و او این پنج و چهار دعا را مطالعه کرد، آن مرجع تقلید در نامه اي براي آن عالم شيعي نوشت که هزار چهارصد سال است كه ما به خاطر بی خبری از این کتاب، دچار خسارت بزرگی شده ایم. من باید به این مرجع سنی بگويم، نه تنها شما بی خبر از اين نبأ عظیم بوده و خسارت دیده اید، جامعه شیعه هم مانند شما در خسارت، زیان و ضرر بوده است.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,693
امتیاز واکنش
9,215
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگاهي كوتاه به زندگاني امام زين العابدين(عليه السلام)

ایشان در پنجاه و هفت سالی که در دنیا بودند، برای یک روز به قول ما ایرانی ها آب خوش از گلویش پايین نرفت؛ یعنی در حیات حضرت یک روز آرام هم وجود نداشت. من مانند ایشان کسی را نشناختم که در معرض انواع سختی ها، بلاها و فشارها باشد. اولاًٌ سال ولادت حضرت دو سال مانده به پایان حکومت امیرالمؤمنان(عليه السلام) است. همان دو سالي كه برای خانواده امیرالمؤمنان(عليه السلام) سخت ترین سال هاي دوره عمر امیرالمؤمنان(عليه السلام) بود. امت اسلام به فرموده خود امیرالمؤمنان(عليه السلام)، به جاهلیت قبل از بعثت برگردانده شده بودند.

امام باقر(عليه السلام) می فرماید: در کل مملکت چهل نفر هم تحمّل علی(عليه السلام) را نداشت؛ یعنی بی دینی، فساد، گنـ*ـاه و نفاق بر سراسر مملکت حاکم بود و دو سال آخر عمر امیرالمؤمنان(عليه السلام) به دو جنگ، با عاقبت بسیار تلخ -صفين و نهروان- گذشت که در این جنگ ها فقط و فقط کسانی علیه امیرالمؤمنان(عليه السلام) شرکت داشتند که ادعای مسلمانی می کردند و در جنگ دوم نهروان کشتن امیرالمؤمنان(عليه السلام) را واجب شرعی اعلام کرده بودند، و از این عجیب تر اینکه می گفتند: منشأ تمام فتنه ها، علی(عليه السلام) و معاویه هستند. امیرالمؤمنان(عليه السلام) در اين باره می فرماید: ببینید روزگار با من چه کرد که ديگر مرا هم وزن با معاویه می کنند.

مادر امام زین العابدین(علیه السلام)

در اين دو سال در چنين طوفاني که کام زن و مرد اين خانواده از روز اول ولادت این فرزند تا شهادت امیرالمؤمنان(عليه السلام) در اوج تلخی بود. حالا در اين میان، مصیبت ديگري به خانواده اضافه شد، و آن این بود که خانوادة طهارت و اهل بیت(عليهم السلام) برای حضرت سید الشهداء(عليه السلام) دختر یحیی ابن طویل را که دختر کم نمونه ای در ایمان، کرامت و بزرگواری بود و بعداً پدرش هم در زمان حجاج ابن یوسف به جرم محبت امیرالمؤمنان(عليه السلام) کشته شد، دختر چنين مرد الهی را برای حضرت حسین(عليه السلام) انتخاب کردند. اسم اين دختر سلافه بود. این دختر آن قدر عظمت دینی و اخلاقی داشت که یک روز كه اميرالمؤمنان(عليه السلام) به منزل حضرت ابی عبدالله الحسین(عليه السلام) آمده بود، به فرزند بزرگوارشان فرمود: پسرم! علاقه دارم اسم همسرت را عوض کنم؛ چون اهل بیت(عليهم السلام) روی نام هم حساس بودند.

امام حسین(عليه السلام) عرض کرد:یا امیرالمؤمنان! من مأمور شما هستم و اطاعت از شما هم بر من واجب است. خودتان نامی را انتخاب کنید. آن حضرت فرمود: از امروز به بعد، نام همسرت را مریم بگذار و همین كه اين خانم به وجود مبارک زین العابدین(عليه السلام) حامله شد، از داشتن چنين فرزندي می شود فهميد که اين مادر در چه مقامی به سر می برده که فرزندش در عالم زین العابدین(عليه السلام) شده است. این مصیبت هم این بود که به محض اینکه حضرت سجاد(عليه السلام) از مادر متولّد شد، مادرش بر اثر شدت درد زایمان و از نبود امکانات از دنیا رفت.

انجمن رمان نویسی

رمان۹۸


معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و SAEEDEH.T
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا