- عضویت
- 16/7/20
- ارسال ها
- 2,693
- امتیاز واکنش
- 9,215
- امتیاز
- 233
- محل سکونت
- گلنمکستان
- زمان حضور
- 63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از عمیقترین نیازهای انسان، ارتباط او با خداوند است. رابـ*ـطه تکوینی و فقر ذاتی انسان نسبت به خدا فطرت خداجویی انسان را اشباع نمیکند. بنابراین انسان نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند است که جلوهای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع متضمن گفتگو با خداوند است میتواند پاسخی به فطرت خداجوی انسان باشد و نیاز ذاتی او را در مرتبه فعل اختیاری تأمین نماید.
گفتگو با خداوند که میتواند شکلها و شیوههای متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهمترین جنبههای فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداختهاند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینههای ارتباط با خداست، و چون انسانها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لـ*ـذت دعا و جلوههای زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی در ضمن مطالب زیر میپردازیم.
2. نگاههای مختلف به دعا
دعا را میتوان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
2. 1. نگاه فلسفی
در این منظر دعا به عنوان حقیقتی عقلانی مورد بحث قرار میگیرد. رابـ*ـطه دعا با جهان و انسان از دیدگاه علی و معلولی تحلیل میشود. آیا دعا میتواند نظام جاری علی و معلولی را دگرگون کند؟ آیا ما حق داریم از خدا چیزی بخواهیم؟ مگر خود او آگاه به خواسته ما نیست؟ پس گفتن ما چه فایدهای دارد؟ نگاه فلسفی به دعا، به این سؤالات پاسخ میدهد و با تبیین جایگاه عقلی دعا در نظام علی و معلولی، آن را از بیهودگی خارج میکند. در این دیدگاه عقل انسان میپذیرد که دعا کار بیهودهای نیست. اما همچنان که خدای فلسفی چندان زیبا نیست و تحرک آفرین نمیباشد، گفتگو با خدای فلسفی هم فقط عقل را قانع میکند ولی لـ*ـذت بخش نیست. شاید علت عدم احساس لـ*ـذت در دعا برای بسیاری از انسانها، معلول چنین نگاهی به دعا باشد.
2. 2. نگاه تجربه گرایانه
نگریستن به دعا از منظر تجربه انسانی، نگاهی مبتنی بر آزمون و خطاست. در این نگاه، ما همه چیز را میآزماییم و آنگاه که به نتیجه میرسد، آن را تصدیق میکنیم و موارد خطا را از آزمون خود حذف میکنیم. چنان که در تبیین پدیدههای طبیعی نیز همین روش را میپیماییم. خداشناسی در اروپا در قرن هفدهم و هجدهم چنین رنگی گرفت و خداوند در حد و اندازه ساعت ساز لاهوتی در ذهن انسان سقوط کرد(2، ص: 49). در این دیدگاه، دعای موفق دعایی است که به اجابت برسد. نگریستن از چنین منظری به دعا نیز نمیتواند عطش درون انسان را فرو بکاهد و زیبایی لـ*ـذت گفتگو را به او بچشاند، بلکه حتی میتواند مانع راه دعا کردن نیز باشد زیرا که اکثر دعاهای ما در این نگاه، مقرون به اجابت نیست و در چنین آزمون و خطایی، دلیلی بر دعا کردن باقی نمیماند. در حالی که ما مشاهده میکنیم علی رغم چنین تجربهای باز هم انسان به دعا رو میآورد. پس باید از منظر دیگری به دعا نگریست.
2. 3. نگاه عارفانه
در این منظر نه سخن از علت و معلول عقلی به میان میآید و نه سخن از آزمون و خطا و نتیجه گیری. در این نگاه آشفتگی و حیرانی انسان ملاک است. از این منظر نه تنها به اجابت نرسیدن دعا نقطه خطا محسوب نمیشود، بلکه چه بسا مطلوب عاشق و معشوق است. اصل این است که خداوند به انسان اذن گفتگو داده است. امیر المؤمنین در نامهای خطاب به امام مجتبی(ع) میفرمایند: "یا بنی واعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض قد اذن لک فی الدعا .." (5، نامه:31، ص: 302) «فرزندم، بدان خدایی که خزاین آسمان و زمین در دست اوست، به تو اجازه داده است که دعا کنی» قطعاً چنین اذنی برای انسان عاشق اذن مبارکی است. در نگاه عارفانه به دعا، انسان خود را طلبکار خدا نمیداند و برای خود حقی قایل نیست. در مقابل عمل خود از او پاداشی نمیطلبد، بلکه حتی عملی برای خود نمیبیند.
امام سجاد(ع) خدا را حمد میکند بر اینکه خودش را به ما شناسانده و راه شکرگزاری را به ما آموخته است. «الحمدلله علی ما عرفنا من نفسه و الهمنا من شکره … » (6، ص:32) و در جای دیگر میفرمایند: «و انا یا الهی عبدک الذی امرته بالدعاء» (همان، ص:113). یعنی خدایا من بنده تو هستم که مرا به دعا امر کردهای.
مولوی در این زمینه حکایتی را نقل میکند:
آن یکــی عـاشق بـه پیش یـار خود مـیشمـرد از خـدمت و از کار خـود
کـز بـرای تـو چنـیـن کـردم چنــان تیـغها خـوردم در ایـن رزم و سنـان
مـال رفـت و زور رفـت و نــام رفــت بـر مـن از عشقـت بـسی ناکام رفت
آنچـه او نوشیـده بـود از تـلـخ و درد در حضــور او یکـایـک مــیشـمرد
...گفت معشوق این همه کردی و لیک گـوش بـگشا پـهن و انـدر یاب نیک
کانچه اصلِ اصلِ عشق است و ولاست آن نکردی آنچه کـردی فـرعهـاست
گفت آن عاشق بگو آن اصـل چیست؟ گفت اصلش مردنـست و نیستی است
ایـن هـمه کـردی نـمـردی زنــده ای هـان بمیـر ار یــار جــان بـازنده ای
(11 / د 5/ 1242)
بنابراین در نگاه عارفانه به دعا، عاشق از فنای خود در مقابل معشوق لـ*ـذت میبرد.
انجمن رمان نویسی
رمان۹۸
گفتگو با خداوند که میتواند شکلها و شیوههای متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهمترین جنبههای فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداختهاند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینههای ارتباط با خداست، و چون انسانها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لـ*ـذت دعا و جلوههای زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی در ضمن مطالب زیر میپردازیم.
2. نگاههای مختلف به دعا
دعا را میتوان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
2. 1. نگاه فلسفی
در این منظر دعا به عنوان حقیقتی عقلانی مورد بحث قرار میگیرد. رابـ*ـطه دعا با جهان و انسان از دیدگاه علی و معلولی تحلیل میشود. آیا دعا میتواند نظام جاری علی و معلولی را دگرگون کند؟ آیا ما حق داریم از خدا چیزی بخواهیم؟ مگر خود او آگاه به خواسته ما نیست؟ پس گفتن ما چه فایدهای دارد؟ نگاه فلسفی به دعا، به این سؤالات پاسخ میدهد و با تبیین جایگاه عقلی دعا در نظام علی و معلولی، آن را از بیهودگی خارج میکند. در این دیدگاه عقل انسان میپذیرد که دعا کار بیهودهای نیست. اما همچنان که خدای فلسفی چندان زیبا نیست و تحرک آفرین نمیباشد، گفتگو با خدای فلسفی هم فقط عقل را قانع میکند ولی لـ*ـذت بخش نیست. شاید علت عدم احساس لـ*ـذت در دعا برای بسیاری از انسانها، معلول چنین نگاهی به دعا باشد.
2. 2. نگاه تجربه گرایانه
نگریستن به دعا از منظر تجربه انسانی، نگاهی مبتنی بر آزمون و خطاست. در این نگاه، ما همه چیز را میآزماییم و آنگاه که به نتیجه میرسد، آن را تصدیق میکنیم و موارد خطا را از آزمون خود حذف میکنیم. چنان که در تبیین پدیدههای طبیعی نیز همین روش را میپیماییم. خداشناسی در اروپا در قرن هفدهم و هجدهم چنین رنگی گرفت و خداوند در حد و اندازه ساعت ساز لاهوتی در ذهن انسان سقوط کرد(2، ص: 49). در این دیدگاه، دعای موفق دعایی است که به اجابت برسد. نگریستن از چنین منظری به دعا نیز نمیتواند عطش درون انسان را فرو بکاهد و زیبایی لـ*ـذت گفتگو را به او بچشاند، بلکه حتی میتواند مانع راه دعا کردن نیز باشد زیرا که اکثر دعاهای ما در این نگاه، مقرون به اجابت نیست و در چنین آزمون و خطایی، دلیلی بر دعا کردن باقی نمیماند. در حالی که ما مشاهده میکنیم علی رغم چنین تجربهای باز هم انسان به دعا رو میآورد. پس باید از منظر دیگری به دعا نگریست.
2. 3. نگاه عارفانه
در این منظر نه سخن از علت و معلول عقلی به میان میآید و نه سخن از آزمون و خطا و نتیجه گیری. در این نگاه آشفتگی و حیرانی انسان ملاک است. از این منظر نه تنها به اجابت نرسیدن دعا نقطه خطا محسوب نمیشود، بلکه چه بسا مطلوب عاشق و معشوق است. اصل این است که خداوند به انسان اذن گفتگو داده است. امیر المؤمنین در نامهای خطاب به امام مجتبی(ع) میفرمایند: "یا بنی واعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض قد اذن لک فی الدعا .." (5، نامه:31، ص: 302) «فرزندم، بدان خدایی که خزاین آسمان و زمین در دست اوست، به تو اجازه داده است که دعا کنی» قطعاً چنین اذنی برای انسان عاشق اذن مبارکی است. در نگاه عارفانه به دعا، انسان خود را طلبکار خدا نمیداند و برای خود حقی قایل نیست. در مقابل عمل خود از او پاداشی نمیطلبد، بلکه حتی عملی برای خود نمیبیند.
امام سجاد(ع) خدا را حمد میکند بر اینکه خودش را به ما شناسانده و راه شکرگزاری را به ما آموخته است. «الحمدلله علی ما عرفنا من نفسه و الهمنا من شکره … » (6، ص:32) و در جای دیگر میفرمایند: «و انا یا الهی عبدک الذی امرته بالدعاء» (همان، ص:113). یعنی خدایا من بنده تو هستم که مرا به دعا امر کردهای.
مولوی در این زمینه حکایتی را نقل میکند:
آن یکــی عـاشق بـه پیش یـار خود مـیشمـرد از خـدمت و از کار خـود
کـز بـرای تـو چنـیـن کـردم چنــان تیـغها خـوردم در ایـن رزم و سنـان
مـال رفـت و زور رفـت و نــام رفــت بـر مـن از عشقـت بـسی ناکام رفت
آنچـه او نوشیـده بـود از تـلـخ و درد در حضــور او یکـایـک مــیشـمرد
...گفت معشوق این همه کردی و لیک گـوش بـگشا پـهن و انـدر یاب نیک
کانچه اصلِ اصلِ عشق است و ولاست آن نکردی آنچه کـردی فـرعهـاست
گفت آن عاشق بگو آن اصـل چیست؟ گفت اصلش مردنـست و نیستی است
ایـن هـمه کـردی نـمـردی زنــده ای هـان بمیـر ار یــار جــان بـازنده ای
(11 / د 5/ 1242)
بنابراین در نگاه عارفانه به دعا، عاشق از فنای خود در مقابل معشوق لـ*ـذت میبرد.
انجمن رمان نویسی
رمان۹۸
معرفی صحیفه سجادیه و دعاهای آن
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: