- عضویت
- 7/7/20
- ارسال ها
- 1,358
- امتیاز واکنش
- 18,213
- امتیاز
- 373
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
نزاریه
[نهفتن]
بخشی از مجموعه مباحث تشیع دربارهٔ:
اسماعیلیه
مفاهیم[نمایش]
اصول هفتگانه[نمایش]
تاریخ مستعلیه و [نمایش]
ائمه قدیم[نمایش]
ائمه نزاری و داعیان طیبی [نمایش]
درگاه اسلام
نزاریها در ترتیب امامها با مستعلیها مشترک هستند؛ و ۹ خلیفه اول فاطمی را بهعنوان امام میپذیرند؛ اما در جانشینی نزار با مستعلی اختلاف نظر دارند. جانشین المستنصر بنابر حکم آشکار خود او، پسر بزرگش نزار بود، اما امیر سپاه مصر که به مستعلی - پسر دیگر خلیفه - ارادت داشت، وی را به خلافت نشاند و او را امام مخصوص خواند. البته چون این قول، حکم آشکار خلیفه پیشین نبود نمیتوانست تمام اسماعیلیه را راضی و خشنود کند ولی نتوانست
با آن که خلافت فاطمی در نسل مستعلی ادامه پیدا کرد؛ اما از آن پس فاطمیان در مصر دچار هرج و مرج شدند و در شام و ایران نیز با انشعاب مواجه گشتند. حسن صباح که در عهد حیات المستنصر برای نشر دعوت به ایران آمده بود ۴۷۳ (قمری)/۱۰۸۰ (میلادی) به هواداری از نزاریه - به پا خاست به طوری که چند سال بعد، پس از دستیابی به قلعه الموت ۴۸۳ (قمری)/۱۰۹۰ (میلادی)، آن جا را پایگاهی استوار برای اسماعیلیه کرد.
در زمان حسن صباح "مستنصر بالله " و پس از آن هفت تن از امامان اسماعیلیان نزاری در الموت زندگی و حکمرانی کردند. آخرین ایشان، امام رکن الدین خورشاه بود که در سال ۱۲۵۶، هولاکو خان به الموت حمله کرد و دستور به قتل امام اسماعیلیان داد.
نزاریه تنها فرقه اسماعیلیهاست که امروزه امام حاضر دارد که کریم آقاخان میباشد.
عوامل گسترش جنبش نزاریان
مهمترین عوامل پیشرفت و گسترش جنبش نزاری، عبارت اند از:
کتابشناسی و یادکردها
[نهفتن]
بخشی از مجموعه مباحث تشیع دربارهٔ:
اسماعیلیه
مفاهیم[نمایش]
اصول هفتگانه[نمایش]
تاریخ مستعلیه و [نمایش]
ائمه قدیم[نمایش]
ائمه نزاری و داعیان طیبی [نمایش]
درگاه اسلام
- ن
- ب
- و
نزاریها در ترتیب امامها با مستعلیها مشترک هستند؛ و ۹ خلیفه اول فاطمی را بهعنوان امام میپذیرند؛ اما در جانشینی نزار با مستعلی اختلاف نظر دارند. جانشین المستنصر بنابر حکم آشکار خود او، پسر بزرگش نزار بود، اما امیر سپاه مصر که به مستعلی - پسر دیگر خلیفه - ارادت داشت، وی را به خلافت نشاند و او را امام مخصوص خواند. البته چون این قول، حکم آشکار خلیفه پیشین نبود نمیتوانست تمام اسماعیلیه را راضی و خشنود کند ولی نتوانست
با آن که خلافت فاطمی در نسل مستعلی ادامه پیدا کرد؛ اما از آن پس فاطمیان در مصر دچار هرج و مرج شدند و در شام و ایران نیز با انشعاب مواجه گشتند. حسن صباح که در عهد حیات المستنصر برای نشر دعوت به ایران آمده بود ۴۷۳ (قمری)/۱۰۸۰ (میلادی) به هواداری از نزاریه - به پا خاست به طوری که چند سال بعد، پس از دستیابی به قلعه الموت ۴۸۳ (قمری)/۱۰۹۰ (میلادی)، آن جا را پایگاهی استوار برای اسماعیلیه کرد.
در زمان حسن صباح "مستنصر بالله " و پس از آن هفت تن از امامان اسماعیلیان نزاری در الموت زندگی و حکمرانی کردند. آخرین ایشان، امام رکن الدین خورشاه بود که در سال ۱۲۵۶، هولاکو خان به الموت حمله کرد و دستور به قتل امام اسماعیلیان داد.
نزاریه تنها فرقه اسماعیلیهاست که امروزه امام حاضر دارد که کریم آقاخان میباشد.
عوامل گسترش جنبش نزاریان
مهمترین عوامل پیشرفت و گسترش جنبش نزاری، عبارت اند از:
- نگرش عقلانی و فلسفی نزاریان به موضوع امامت
- سـ*ـیاست ترور شخصیتهای برجسته دولتی و مذهبی؛ رعب و وحشتی که از این عمل شخصیتهای مذهبی را تهدید می کرد آنان را از صدور فتواهایی که موجب تضعیف اسماعیلیان و بدنامی آنان در میان مردم می شد، باز می داشت و دولتمردان را نیز وا می داشت که از شدت عمل در برابر اسماعیلیان بکاهند.
- قبول پذیرش دعوت جدید، توسط مقامهای دولتی و افراد صاحب نفوذ، هم چون: سعد الملک آبی و قوام الدین ناصر بن علی درگزینی (دو وزیر سلطان محمد) و رئیس مظفر ( حاکم مغان) و مظفر بن احمد (کارگزار خراج اصفهان)؛
- کمکهای مالی، سیـاس*ـی و اطلاعاتی رجال کشوری و لشکری اَلَموتیان؛
- فتح قلعههای مهم در مناطق مختلف؛
- بروز اختلافات داخلی میان امرای سلجوقی.
- افزایش سنگینی بار مالیات دولت سلجوقی و قدرت یابی نیروهای فئودالی
- پیوند همزمان جریان نزاری ایران با مردم فقیر و ستمدیده که موجب نزدیکی و اشتراک منافع آنها در قبال حاکمیت می شد
- علاقهمندی اقشار صنعتگر و کشاورزان به جریان و تفکرات اسماعیلی
کتابشناسی و یادکردها
- ویلیام بوردهی. تحقیقی در آیین اسماعیلیه. ترجمهٔ زهرا سعیدی. مشهد: تابناک، ۱۳۶۴=.
- محمد بن زین العابدین. تاریخ جماعت اسمعیلیه:هدایت المومنین الطالبین. ترجمهٔ هما خاقان زاده. الکساندر سیمونوف. تهران: اساطیر، ۱۳۶۲=.
- ویکیپدیای انگلیسی
- احدی قورتولمش؛ ابراهیم؛ پراکندگی جغرافیایی اسماعیلیان ایران؛ محقق اردبیلی؛ اردبیل؛ 1394
همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com