خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



قادریه
قادریه از جمله طریقت‌های تصوف اهل سنت است. قادریان از پیروان شیخ عبدالقادر گیلانی (تولد ۵۶۲ ق)، ملقب به غوث الاعظم ، هستند.

محتویات
  • ۱ تاریخچه
  • ۲ باورها و اعتقادات
    • ۲.۱ افغانستان
    • ۲.۲ ترکیه
  • ۳ جستارهای وابسته
  • ۴ منابع
تاریخچه
بنیانگذار قادریه را عبدالقادر گیلانی می‌دانند که در بغداد مدفون است.

باورها و اعتقادات
پیروان این مکتب به وحدت وجودی معتقد هستند و به محبت و خدمت شهرت دارند. اگرچه در اصل از بین حنبلی‌ها برخاسته‌اند، تا حدود زیادی اهل تسامح بودند. در این طریقت به حفظ سنت و شعائر تأکید می‌شود. بخش اعظم پیروان طریقت‌های صوفیه در بالکان با توجه به عدم بهره‌مندی از منابع اصیل اسلامی و شیوخ واقعی در بسیاری از موارد به انحراف کشیده شده‌اند. این طریقت که اصالتاً متعلق به اهل سنت می‌باشد و از طریقت‌های اربعه اهل سنت می‌باشد اما در میان مسلمانان پیروان بسیاری دارد. پیروان مکتب قادری قائل به سماع و وجد هستند و شادی جسم را سبب پاکی روح می‌دانند.

افغانستان
این فرقه در سده شانزدهم میلادی در هند مستقر شد و در همان‌جا برخی از پشتون‌ها را به سوی خود جذب نمود. در میان قبایل پشتون، فرقه قادریه پیروان بسیاری دارد که رهبری آن به دست خاندان گیلانی است.[نیازمند منبع] نقیب صاحب، پدر سید احمد گیلانی، در دهه دوم قرن نوزدهم میلادی در حومه جلال‌آباد در شرق افغانستان رهبری این فرقه را بر عهده داشت که پس از او رهبری به فرزندش (احمد گیلانی) رسید. وی نیز در کنار رهبری فرقه قادریه به کارهای سیـاس*ـی و تأسیس حزب محاذ ملی افغانستان پرداخت که این حزب در کنار سایر تنظیم‌های جهادی در جنگ علیه روسها نقش فعالی داشت. خاندان گیلانی از اقوام سببی محمد ظاهر شاه می‌باشند.

ترکیه
در ترکیهٔ عثمانی پیروان زیادی داشته‌است.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



سهروردیه

سهروردیه یکی از طریقت‌های تصوف اهل سنت است که توسط ابوالنجیب سهروردی تأسیس شد.

در مکتب تصوف سهروردیه عرفان با تَشَرُّع و زُهد درهم آمیخته و تصوف عبارت از زهد و عبادت و رعایت فرایض دینی و تکیه بر دعا و ذکر است، برخلاف مکتب مولویه که متکی بر وجد و سماع و شعر است. در بین سالکان طریقت سهروردیه، خواندن رساله قشیریه، احیاء علوم الدین و آثار ابن عربی معمول بوده‌است.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان

تیجانیه
طریقت تیجانیه در اواخر قرن هیجدهم میلادی توسط ابوالعباس شیخ احمد تیجانی (اهل الجزایر) به وجود آمد. در نیمه دوم قرن هیجدهم میلادی، فرقه تیجانیه با تلاشهای «شیخ عمر تال» و فرزند وی «سید نورو تال» و نیز «شیخ ابراهیم نیاس»در میان قبیله اولوف در سنگال بتدریج رواج یافت و «الحاج مالک سی» از سال ۱۹۰۲ میلادی شهر Tiavouane را به عنوان مقر رهبری فرقه تیجانیه برگزید و آن را مرکز اشاعه این فرقه در سنگال قرار داد. رهبر فعلی این فرقه «شیخ محمد منصور سی» است که از سال۱۹۹۷ میلادی رهبری آن را برعهده دارد.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان

سنی
بخشی از مجموعه مقاله‌های:



اسلام
اصول
  • توحید
  • نبوت
  • معاد
  • خاص تشیع:
  • امامت
  • عدل
فروع
  • نماز
  • روزه
  • زکات
  • حج
  • جهاد
  • خاص تشیع:
  • خمس
  • امر به معروف
  • نهی از منکر
  • تولی
  • تبری
منابع اسلامی
  • قرآن
  • عقل
  • سنت (حدیث)
شخصیت‌ها
  • محمد
  • اهل بیت
  • خلفای راشدین
  • امامان شیعه
  • صحابهٔ محمد
مذاهب
  • تشیع
  • تصوف
علوم
  • حدیث
  • تفسیر
  • فقه
  • کلام
  • فلسفه
  • عرفان
تاریخ
  • امویان
  • عباسیان
  • فاطمیان
  • مملوکان
  • عثمانیان
  • صفویان
  • آخرالزمان
جغرافیا
  • مکه
  • مدینه
  • بیت‌المقدس
  • کوفه
  • نجف
  • کربلا
  • سامرا
  • کاظمین
  • مشهد
  • قم
  • شیراز
  • دمشق
  • جهان اسلام (کشورهای اسلامی)
لباس‌های اسلامی
  • حجاب اسلامی
  • چادر عربی
  • برقع
  • روبنده
  • دشداش
  • روسری
  • چادر
مسائل مرتبط
  • فرهنگ
  • جامعه
  • اسلام‌گرایی
  • اسلام‌هراسی
  • نقد اسلام
درگاه اسلام

  • ن
  • ب
  • و

از مذاهب اسلام
اهل سنت




مذاهب فقهی

حنفی · مالکی · شافعی · حنبلی

مذاهب کلامی

ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

جنبش‌های فکری اهل سنت

دیوبندی · بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام
نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

خلفای راشدین

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

صحابه

سعید بن زید · زبیر · طلحه
سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
ابوعبیده جراح

مبانی فقه

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

کتب حدیث

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
الموطأ

مکان‌های مقدس

مکه · مدینه
بیت‌المقدس

این جعبه:
  • نمایش
  • بحث
  • ویرایش


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان

مذهب سُنّی یکی از مذاهب دین اسلام است. اهل سنت و جماعت معتقدند که محمد، پیامبر اسلام، پس از خود جانشینی تعیین ننموده‌است. باوجود این، احادیث پیامبر همچون حدیث منزلت و حدیث ثقلین و وقوع غدیر خم را رد نمی‌کنند، ولی مناسبت آن‌ها را در مورد تعیین جانشینی علی بن ابی طالب تأیید نمی‌نمایند و معتقدند باید مسلمانان با تشکیل شورا یکی از افراد جامعه را به عنوان خلیفهٔ خود برگزینند [نیازمند منبع]، هر چند که برای تعیین خلفای بعدی، این اصل زیر پا گذاشته شد و اجماع صورت نگرفت. از این رو پس از درگذشت محمد و قبل از تدفین وی، نخست با تشکیل شورا در سقیفه بنی ساعده، با اینکه همهٔ مسلمانان یا نمایندگان همهٔ مسلمانان در شورا شرکت نداشتند (از جمله عباس عموی پیغمبر و علی بن ابیطالب داماد ایشان)، طبق سنت شورا و بیعت، ابوبکر را که از صحابه (یاران) و نزدیکان محمد بود برای خلافت بعد از محمد بر جامعه مسلمانان انتخاب کردند.

این چهار تن به همراه امام حسن که مدت خلافت کوتاهی داشته‌اند به خلفای راشدین معروف اند که به ترتیب عبارت‌اند از:

  • ابوبکر
  • عمر
  • عثمان
  • علی
مسلمانان اهل سنت، قرآن را کتابی محفوظ می‌دانند و اسلام را در پیروی از قرآن و سنت محمد می‌دانند، هرچند که عمر (خلیفهٔ دوم) کتاب خدا و عمل به آن را کافی می‌دانست. آنان در مسایل فقهی، ابتدا قرآن و سپس احادیث محمد و بعد از آن احادیث معتبر صحابه و اجماع را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مذهب اهل سنت در دو مکتب اصولی اعتقادی (کلامی) یعنی اشعری و ماتریدی و از لحاظ علوم فقهی به چهار مذهب فروعی و عملی حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی تقسیم می‌گردد.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



حنفی

بخشی از مجموعه مقاله‌های:


اسلام
اصول
  • توحید
  • نبوت
  • معاد
  • خاص تشیع:
  • امامت
  • عدل
فروع
  • نماز
  • روزه
  • زکات
  • حج
  • جهاد
  • خاص تشیع:
  • خمس
  • امر به معروف
  • نهی از منکر
  • تولی
  • تبری
منابع اسلامی
  • قرآن
  • عقل
  • سنت (حدیث)
شخصیت‌ها
  • محمد
  • اهل بیت
  • خلفای راشدین
  • امامان شیعه
  • صحابهٔ محمد
مذاهب
  • تسنن
  • تشیع
  • تصوف
علوم
  • حدیث
  • تفسیر
  • فقه
  • کلام
  • فلسفه
  • عرفان
تاریخ
  • امویان
  • عباسیان
  • فاطمیان
  • مملوکان
  • عثمانیان
  • صفویان
  • آخرالزمان
جغرافیا
  • مکه
  • مدینه
  • بیت‌المقدس
  • کوفه
  • نجف
  • کربلا
  • سامرا
  • کاظمین
  • مشهد
  • قم
  • شیراز
  • دمشق
  • جهان اسلام (کشورهای اسلامی)
لباس‌های اسلامی
  • حجاب اسلامی
  • چادر عربی
  • برقع
  • روبنده
  • دشداش
  • روسری
  • چادر
مسائل مرتبط
  • فرهنگ
  • جامعه
  • اسلام‌گرایی
  • اسلام‌هراسی
  • نقد اسلام
درگاه اسلام

  • ن
  • ب
  • و
از مذاهب اسلام
اهل سنت




مذاهب فقهی

مالکی · شافعی · حنبلی

مذاهب کلامی

ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

جنبش‌های فکری اهل سنت

دیوبندی · بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام
نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

خلفای راشدین

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

صحابه

سعید بن زید · زبیر · طلحه
سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
ابوعبیده جراح

مبانی فقه

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

کتب حدیث

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
الموطأ

مکان‌های مقدس

مکه · مدینه
بیت‌المقدس

این جعبه:
  • نمایش
  • بحث
  • ویرایش
حنفی نام یکی از شاخه‌های مذاهب اهل سنت از دین اسلام است. و از مذاهب فقهی و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت از ائمه چهارگانه اهل سنت است. این مذهب در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت بیشترین پیرو را دارد و عمده پیروان این مذهب نیز در کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، چین، ترکیه، بالکان، شبه قاره هند، اندونزی، مالزی، آسیای مرکزی (و مناطق شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی ایران) قرار دارند؛ و١٨درصد مسلمان‌های جهان پیرو این مذهب می‌باشند. نام این شاخه منسوب به بنیادگذار آن یعنی ابوحنیفه نعمان بن ثابت زوطی (۱۵۰–۸۰ هجری قمری) است. مقبره ابوحنیفه در بغداد در محله الخضرا قرار دارد.

از شاگردان سرشناس ابوحنیفه می‌توان از افراد زیر نام برد:

  • أبو یوسف (یعقوب بن ابراهیم)
  • محمد بن الحسن الشیبانی
  • أبو الهذیل (زفر بن الهذیل)
  • الحسن بن زیاد اللؤلؤی
برجسته‌ترین کتاب‌ها در زمینه شاخه حنفی عبارت‌اند از:


  1. المبسوط از شمس الدین السرخسی
  2. بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع از کاسانی
  3. مختصر الهدایة از مرغیانی# حاشیة ابن عابدین (ردالمحتار علی الدر المختار)
توضیحات تکمیلی
مذهب حنفیه از مذاهب چهارگانه اهل سنت است و توسط ابوحنیفه نعمان بن ثابت بنیانگذاری شد. وی ایرانی تبار بوده و در سال ۸۰ هجری قمری در شهر کوفه به دنیا آمد و در سال ۱۵۰ هجری قمری در بغداد و در زندان منصور خلیفه عباسی درگذشت. از استادان او در دوران تحصیل علوم اسلامی حمادبن ابی سلیمان است. تسلط ابوحنیفه بر علم کلام بیش از احاطه او به علوم فقهی موجب معروفیت او شده‌است. ابوحنیفه به سبب شهرت در علم و تقوا توسط عمره بن هبیره، قاضی القضاه شهر کوفه شد و بخاطر آنکه بعدها منصور خلیفه عباسی قصد انتصاب او را به سمت قاضی بغداد داشت اما چون با مخالفت ابوحنیفه مواجه شد، وی را به زندان افکند.

پیروان ابوحنیفه، مذهب و روش او را اهل رای می‌نامند زیرا ابوحنیفه قائل به رای است چنان‌که بعد از صدور هر فتوایی و حکمی عنوان می‌کرد این نظر ماست. اوبا اهل حدیث مخالف بود و تنها در شرایطی اقدام به قبول احادیث متواتر می‌کرد که از تابعین نقل شده باشد و حدیث و خبر مفرد را قبول نداشت.

این شیوه او می‌تواند بخاطر متکلم بودن او و تأثیرش در روش فقهی وی باشد. همچنین او قیاس و استحسان را هم به‌عنوان اصول در اجتهاد پذیرفت.



مذهب حنفی بر هفت اصل استوار است که عبارت‌اند از:

  1. قرآن
  2. سنت
  3. قول صحابه
  4. قیاس و رای
  5. استحسان
  6. اجماع
  7. عرف
در باب ایمان و کفر، ابوحنفیه معتقد به زیاد و کم بودن آن‌ها نیست و اصل ایمان و کفر را تصدیق و انکار می‌داند.

وی همچنین در بحث جبر و اختیار به آزادی عمل انسان معتقد است و فعل آدمی را در مصدرش مدنظر قرار می‌دهد با استناد به این جمله او: اعمال بشر نسبت به قضا و قدر مانند شعاعهای خورشید است به خود خورشید.

از ویژگی‌های ابوحنفیه که جمیع محققین و فقها بر آن اتفاق نظر دارند صراحت و بی باکی او در دادن فتوی است و تسامح و اغماض از خصایص فتاوای او می‌باشد.

به گفته سید محمد باقر پوسایی، برخی از علمای شیعه نظیر جعفر بن محمد[۱] و همچنین برخی از علمای اهل سنت مثل شعبه بن حجاج[۲] قرار گرفته‌است.[۳]

منابع
  • المجروحین. ج. 3.
  • عقیلی, ابو جعفر. الضعفا الکبیر. ج. 4. ص 281.
  1. پوسایی, سید محمدباقر. نقد ائمه فقهی اهل سنت. 1393.
  • دکتر: فؤاد، عبدالنبی، محمد. (اَللُؤلُؤ وَالمُرجان) ، دار احیاء الکتب العربیة، چاپ دمشق، سال انتشار ۱۹۵۵ میلادی به (عربی).
  • دکتر: الشکعة، مصطفی. (الأئمة الأربعة) ، دار الکتاب اللبنانی، چاپ بیروت، سال انتشار ۱۹۸۵ میلادی به (عربی).


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



  • بریلوی

    از مذاهب اسلام
    اهل سنت




    مذاهب فقهی

    حنفی · مالکی · شافعی · حنبلی

    مذاهب کلامی

    ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

    جنبش‌های فکری اهل سنت

    دیوبندی · سلفی

    ارکان دین اسلام
    نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

    خلفای راشدین

    ابوبکر · عمر · عثمان · علی

    صحابه

    سعید بن زید · زبیر · طلحه
    سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
    ابوعبیده جراح

    مبانی فقه

    قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

    کتب حدیث

    صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
    سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
    الموطأ

    مکان‌های مقدس

    مکه · مدینه
    بیت‌المقدس

    این جعبه:
    • نمایش
    • بحث
    • ویرایش
  • بریلوی یک فرقه صوفی مشرب است ک ه در دوره استعمار بریتانیا در هند پیدا شد، این فرقه در دوستی و تقدیس پیامبران و اولیاء، خصوصاً پیامبر آخرزمان صلی الله علیه وآله وصحبه و سلم افراط و زیاد روی می‌نمایند، و به آنان صفاتی را نسبت می‌دهند که ایشان را از بشر بودن بالاتر می‌برد.

    محتویات
    • ۱ تأسیس و افراد سرشناس
    • ۲ افکار و اعتقادات
    • ۳ ریشه‌های فکری و اعتقادی
    • ۴ انتقاداتی که بر آن‌ها وارد می‌شود
    • ۵ انتشار و جاهای نفوذ
    • ۶ منابع
    • ۷ نگارخانه
    • ۸ جستارهای وابسته
    • ۹ منابع
  • تأسیس و افراد سرشناس
    مؤسس این گروه أحمد رضاخان پسر تقی علی خان (۱۲۷۲–۱۳۴۰ه) (۱۸۶۵–۱۹۲۱م) می‌باشد، که خود را عبدالمصطفی نامگذاری کرده بود، در شهر بریلی، ایالت اتراپرادش هندوستان متولد شده. سال ۱۲۹۵ه به زیارت مکه رفت و آنجا نزد بعضی شیوخ درس خواند، وی خیلی لاغر، تند مزاج، عصبانی، بدزبان و گرفتار بیماری‌های مزمن بود، از جملهٔ کتاب‌های مشهورش: «أنباء المصطفی»، «خالص الاعتقاد»، «دوام العیش»، «الأمن و العلی لناعتی المصطفی»، «مرجع الغیب»، «الملفوظات» و دیوان شعری به نام «حدائق بخشش» است.

    در وصیتش آمده که اگر با نزدیکان و خویشاوندان همراه با فاتحه هر هفته دو یا سه بار فرستادن این اشیاء میسر شد، بفرستید: شیر خشک، گل ریانی، کباب شامی، نان با روغ ن، سرشیر، فرینی، عدس، برنج با زنجبیل، آب سیب، آب انار، و بستنی، این وصیت در میان پیروانش تا امروز عملی و اجرا می‌شود. دیدار علی بریلوی: سال ۱۲۷۰ه در نواب پور ایالت الور به دنیا آمد، و در اکتبر ۱۹۳۵م وفات نمود، از جملهٔ تألیفاتش: (تفسیر میزان الادیان) و (علامات الوهابیة) است.

    نعیم الدین مرادآبادی (۱۳۰۰–۱۳۶۷ه) = (۱۸۸۳–۱۹۴۸م)، وی مدرسه‌ای داشت به نام «الجامعة النعیمیة» لقبش صدر الافاضل است، از جملهٔ کتاب‌هایش: «الکلمة العلیا» و «فی عقیدة علم الغیب» است.

    أمجد علی پسر جمال الدین فرزند خدابخش: در کهوسی متولد شد، و از مدرسه الحنفیه جونبور ۱۳۲۰ه فارغ‌التحصیل گردید، سال (۱۳۶۸ه) مطابق ب (۱۹۴۸م) در گذشت، وی کتابی دارد به نام «بهار شریعت».

    حشمت علی خان: در لکهنو به دنیا آمد، از دروس خویش سال ۱۳۴۰ه فارغ-التحصیل گردید، و خود را «سگ احمد رضاخان» می‌نامید و به این نام افتخار می‌کرد، همچنان ملقب به «غیظ المنافقین» بود، و کتابی دارد به نام «تجانب أهل السنة»، سال (۱۳۸۰ه) درگذشت.

    أحمد یارخان (۱۹۰۶–۱۹۷۱م)، خیلی متعصب بود، از جملهٔ مؤلفاتش: «جاء الحق وزهق الباطل» و «سلطنت مصطفی» است.

    افکار و اعتقادات
    افراد این طایفه معتقداند که پیامبر اسلام قدرتی دارد که توسط آن بر کاینات حکم فرمایی می‌کند.

    امجد علی می‌گوید: پیامبر نائب مطلق الله سبحانه و تعالی است، همه عالم تحت تصرف و در اختیار وی می‌باشد، هرچه بخواهد می‌کند، هرچیز به هرکس بخواهد می‌دهد، و هرچه بخواهد می‌گیرد، و هیچ‌کسی در عالم وجود ندارد که حکم و خواسته و اراده اش را تغییر دهد، سردار انسان‌هاست، کسی که وی را مالک خود نمی‌داند از حلاوت و شیرینی سنت محروم است.

    برای محمد و أولیاء بعد از وی قدرت تصرف و تغییرات در کاینات موجود است، أحمد رضاخان می‌گوید: «یاغوث (یعنی یا عبد القادر جیلانی) قدرت «کن» برای محمد از جانب پروردگارش حاصل، برای تو از جانب محمد حاصل است، و همهٔ آنچه از تو ظاهر می‌شود دلالت به قدرت و توانایی تو بر تصرف می‌کند، و دلالت بر این می‌نماید که فاعل حقیقی در پشت حجاب تو هستی».

    اعتقادشان دربارهٔ پیامبر اسلام، بسیار غلو و افراط‌آمیز است، حتی به مرتبه‌ای نزدیک به مرتبه خدایی- العیاذ بالله- وی را رسانیده‌اند، احمد رضاخان در حدائق بخشش ۲/۱۰۴ می‌گوید: «یا محمد نمی‌توانم بگویم که تو الله هستی، و نمی‌توانم که میان شما فرق بگذارم، امرت را به خدا می‌سپارم، وی به حقیقت تو داناتر است.

    همچنان در توصیف نمودن پیامبر صلی الله علیه وآله و صحبه و سلم به اوصافی که از حقیقت به دور است مبالغه نموده‌اند، حتی که وی را عالم الغیب می‌دانند، احمد رضاخان در کتاب خالص الاعتقاد ص۳۳ می‌گوید: «الله تبارک و تعالی برای صاحب قرآن سیدنا و مولانا محمد همهٔ آنچه در لوح محفوظ است داده بود».

    تصور می‌کنند که پیامبر صلی الله علیه وآله و صحبه و سلم و اولیاء آنچه را الله علمش را به خود تخصیص داده است می‌دانند، احمد رضاخان در خالص الاعتقاد ص ۵۳–۵۴ می‌گوید: «برای پیامبر هیچ چیزی از امور پنجگانه که خداوند در آیات شریفه ذکر نموده پوشیده و پنهان نیست، چگونه بر وی پوشیده بماند در حالیکه قطب‌های هفتگانه امت شریف وی آن چیزها را می‌دانند، در حالیکه قطب‌ها پایین‌تر از غوث‌اند، چه برسد به سید اولین و آخرین که وی سبب وجود همه چیز و از وی همه چیز است».

    نزد شان عقیده‌ای وجود دارد به نام «عقیدة الشهود» یعنی به عقیدهٔ آنان پیامبر در هر زمان و مکان حاضر است و بر افعال و کردار مخلوق ناظر می‌باشد، احمد یارخان در کتاب «جاء الحق» ۱/۱۶۰ می‌گوید: «معنی شرعی حاضر و ناظر آنست که صاحب قوه قدسیه می‌تواند از همان‌جا که است تمام عالم را همانند کف دست خود ببیند، و آوازها را از دور و نزدیک بشنود، و در یک لحظه در گرداگرد عالم چرخ بزند، بیچارگان را کمک کند، دعاء کنندگان را اجابت نماید».

    احمد سعید مؤلف کتاب «تسکین الخواطر» ص۸۵ می‌گوید: «هیچ مکانی نیست که رسول‌الله صلی الله علیه وآله و صحبه و سلم در آنجا موجود نباشد [بلکه در هر زمان و هر مکان موجود است]».

    صفت حاضر و ناظر را برای اشخاص دیگری نیز ثابت می‌نمایند، بطور مثال به خود أحمد رضاخان، در کتاب خود (انوار رضا) ص ۲۴۶ می‌گوید: احمد بری لوی زنده و موجود بوده در میان ما می‌باشد، به ما کمک می‌کند، و به فریاد ما می‌رسد».

    بشر بودن پیامبر را منکراند و او را نوری از انوار الله عزوجل می‌شمارند.

    احمد یارخان در کتاب خود «مواعظ نعیمیه» ص ۱۴ می‌گوید: رسول نوری از انوار الله است، و همه مخلوقات دیگر از نور وی هستند، احمد رضاخان در اشعار خود می‌گوید: «وقتیکه نور الهی حلول کرده در صورت بشر نباشد این گِل و آب چه ارزش دارد».

    پیروان خویش را به استغاثه و فریادرسی خواستن از انبیاء و اولیاء تشویق می‌کنند، و کسی که این کارشان را انکار کند وی را متهم به الحاد و بی‌دینی می‌کنند، امجدعلی در کتاب خود «بهار شریعت» ۱/۱۲۲ می‌گوید: «کسانیکه منکر کمک و یاری خواستن از انبیاء و اولیاء و قبرهای شان هستند، آنان ملحداند».

    قبرها را تعمیر و آباد می‌کنند، تزئین می‌نمایند، رنگ می‌کنند، بر آن‌ها چراغ‌ها و شمع هارا روشن می‌کنند، برای قبرها نذر به گردن می‌گیرند، به آن‌ها تبرک می‌جویند، مجالس و جشن‌ها بر سر آن‌ها برگزار می‌نمایند، بر قبرها گل‌ها، چادرها و پرده‌های از هر نوع می‌گذارند، و پیروان خود را بخاطر تبرک جستن و طواف در اطراف قبر دعوت می‌کنند.

    در تقدیس و تمجید شخصیت عبد القادر جیلانی غلو و افراط شدید می‌نمایند، و دیگر امام‌های صوفیه را نیز تعظیم می‌کنند، و به آنان امور خیالی، و خارق‌العاده‌ای را نسبت می‌دهند که دروغ بودن و خرافی بودن آن‌ها آشکار است.

    و ازجملهٔ عقاید پوچ وبی محتوای شان آنست که در کتاب «ملفوظات» احمد رضاخان ۳/۲۷۶ آمده «زنان انبیاء علیهم السلام نزد انبیاءعلیهم السلام بـرده می‌شوند و آنان شب را بازنان خویش سپری می‌نمایند».

    قائل به اسقاط‌اند، و آن صدقه‌ای است که از جانب میت، به همان مقدار که نماز، روزه، و غیره را ترک کرده باشد داده می‌شود، مقدار صدقه: در مقابل هر نماز یا روزهٔ یک روزه که میت آن را ترک کرده باشد به اندازهٔ صدقهٔ فطر است، گاهی در این کار دست به حیله می‌زنند، اول مقداری را که یکساله کفارهٔ نماز و روزه‌اش شود توزیع می‌نمایند، بعد دوباره آن را به‌طور بخشش پس می‌گیرند و باردیگر به توزیعش می‌پردازند، و این عمل را به اندازهٔ سال‌هایی که آن شخص این فریضه را ترک کرده باشد تکرار می‌کنند.

    بزرگ‌ترین عیدهای شان همان مولود شریف است که در آن اموال و هزینه فراوانی را مصرف می‌نمایند، و این روز، روز مقدس و مبارکی در نزدشان می‌باشد، در آن روز شعر خوانی‌ها می‌کنند که در خلال آن ضمن قصه‌های دروغ و خرافی پیامبر را ستایش و توصیف می‌نمایند، و در آن روز کتاب «سرور القلوب فی ذکر المولد المحبوب» را می‌خوانند، این کتاب را احمد رضاخان تألیف نموده و آن را از خرافات و افسانه‌ها پر کرده‌است.

    عرس‌ها: مراد از عرس زیارت قبور به‌طور دست جمعی، و اجتماع بر سر آنان می‌باشد، مثل عرس شیخ شاه وارث، در شهر (دیوه)، عرس خواجه معین الدین چشتی، که در آن میلیون‌ها انسان جمع می‌شوند، و مردان با زنان خلط و همراه می‌باشند، و در نتیجهٔ آن مفاسدی رخ می‌دهد که عاقبت خوب ندارد.

    کسی که روزه یا نماز را ترک کند برای وی راه رهایی و بخشش در روز قیامت انتظار می‌رود، ولی قیامت کبری و مصیبت بزرگ نزد آنان متوجه کسی است که از مجالس مولود شریف، یا فاتحه، یا از مجلس عرس تخلف ورزیده و شرکت نکرده باشد، آنان مسلمانان غیر بریلوی را به کوچک‌ترین دلیلی تکفیر می‌کنند، و هیچ گروه اسلامی، و شخصیت اسلامی را از وصف کفر به دور نگذاشته‌اند، و در بسیاری جاهای کتاب‌های شان بعد از تکفیر شخص این جمله می‌آید: «کسی که وی را کافر نداند خودش کافر است» تکفیر ایشان دیوبندی‌ها، ندوی‌ها، رهبران تعلیم و اصلاح، و آزاد کنندگان هند از چنگ استعمار را نیز شامل می‌باشد همچنان تکفیر شان شامل شیخ اسماعیل دهلوی است، وی از جملهٔ علمائی بود که در مقابل بدعت‌ها و خرافات مبارزه می‌کردند، محمد اقبال لاهوری، ضیاء الحق رئیس‌جمهور پاکستان و تعدادی از وزیرانش را نیز تکفیر می‌کنند.

    شیخ الإسلام ابن تیمیه را نیزتکفیر نموده وی را مختل و فاسد العقل می‌گویند، با وی شاگردش ابن قیم را نیز همراه می‌سازند.

    در روی زمین در ظاهر و باطن آن دشمنی برای آنان بدتر وشدیدتر از شیخ محمد بن عبد الوهاب یافت نمی‌شود وی را به کفر و بدترین تهمت‌ها متهم می‌نمایند، اینهمه بخاطر آنکه وی در مقابل خرافات قاطعانه مبارزه کرده ومردم را به توحید خالص دعوت می‌نمود.

    آنان همیشه در ایجاد تفرقه بین صفوف مسلمانان، از بین بردن قدرت شان و وارد کردن شان در گمراهی و اختلافات بی‌فایده می‌کوشند، که از آن جمله، بدعت بـ..وسـ..ـه کردن هردو انگشت ابهامه در وقت اذان و مالیدن آن به چشم و قرار دادن این عمل از امور اساسی، به نظر آنان این عمل را فقط کسی ترک می‌کند که دشمن پیامبر باشد، تصور می‌کنند: کسی که این کاررا کند هرگز چشم درد نمی‌گیرد، کتاب شان «منیر العیین فی تقبیل الإبهامین» را مطالعه کنید.

    ریشه‌های فکری و اعتقادی
    این فرقه در اصل در زمرهٔ اهل سنت، و ملتزم به مذهب احناف هستند، لیکن عقاید خویش را با عقاید دیگری خلط و آمیخته نموده‌اند که آن عقاید برگرفته از مسیحیت است، مثل جشن گرفتن روز ولادت پیامبر، که آن به تقلید از جشن‌هایی است که در اول سال میلادی از طرف مسیحیان برگزار می‌شود، و شخصیت پیامبر را بالا می‌برند تا با خرافاتی که به شخصیت عیسی نسبت داده شده برابر شود.

    چون ایشان در قارهٔ هند زندگی می‌کنند، و در قارهٔ هند ادیان مختلف وجود دارد، بنابراین عقایدی از هندوها و بوداییها را گرفته با عقاید اسلامی درهم آمیخته‌اند.

    به پیامبر و اولیاء صفاتی را نسبت می‌دهند که مشابه به صفاتی است که شیعیان آن را به امامان معصو خویش نسبت می‌دهند.

    عقاید صوفیان غالی و قبرپرستان و شرکیات شان نیز به این فرقه منتقل شده، همچنین افکارشان دربارهٔ حلول، وحدت الوجود و اتحاد نیز به این‌ها منتقل گردیده و این امور بخشی از عقیده‌شان گردیده است.

    انتقاداتی که بر آن‌ها وارد می‌شود
    • افراط و غلو شدید در شخصیت پیامبر و سایر انبیاء علیهم السلام، و یکی کردن آن به عقاید مشرکین.
    • ساقط کردن فریضهٔ حج.
    • دوری شان از حق در تاخت و تاز و افتراآت شان بر بر علما و بر هرکس دیگری که دعوت به سوی توحید خالص می‌نمایند.
    • سرعت و بیباکی شان در تکفیر مسلمانان به مجرد مخالف بودن آنان در نظریه.
    • کوشش همیشگی شان در متفرق ساختن وحدت مسلمانان و تضعیف قدرت شان.
    • به رغم آنچه گذشت این فرقه به کسانی نیاز دارد که راه را برای شان روشن سازند، و از چشمان پیروان این فرقه پرده‌های جهل و خرافات را دور نمایند، تا در جادهٔ مستقیم قرار گیرند.
  • انتشار و جاهای نفوذ
    این فرقه از بریلی ایالت اوتراپرادش برخاست و در همه قارهٔ هند (هند و پاکستان) منتشر گردید.

    در بریتانیا نیز وجود دارند، و آنجا از فرقه‌شان به نام «جمعیت أهل السنة» و «جمعیت تبلیغ الإسلام» یاد می‌شود، و کارشان در آنجا فقط تخریب کارهای دیگران، و ایجاد وحشت و پراکندگی میان شان می‌باشد، به سبب کار آنان بود که حادثهٔ خونین سال۱۹۸۰م میان مسلمانان واقع شد «الغار دیان، اغسطس (آگوست) ۱۹۸۰م» را مطالعه کنید.

    منابع
    ۱- البریلویة عقاید و تاریخ احسان ال هی ظ هیر- ط۱–۱۴۰۳ه / ۱۹۸۳م–اداره السنة - لاهور پاکستان.
    1. بریلویه رسالة ماستری - که به جامعه اسلامی امام محمد بن سعود، کلیه اصول الدین در ریاض اهدا شده‌است.
    2. الأمن و العلی لناعتی المصطفی احمدرضاخان – قادری بکدبو- بریلی - هند.
  • ۴- أنباء المصطفی احمد رضاخان – مطبعه صبح صادق – در دیوان هند - ۱۳۱۸ه.

    ۵- انوار رضا جماعتی از مؤلفین - لاهور ۱۳۹۷ه.

    ۶- بهار شریعت امجد علی اعظمی – دلهی هند.

    ۷- تجانب اهل سنت حشمت علی خا ن- بریس بیلی بهیت- هند - ۱۳۶۱ه.
    1. جاء الحق و زهق الباطل احمد یار خان نعیمی- کانپور- هند.
    2. حدائق بخشش احمد رضاخان - مراد آباد - هند.
  • ۱۰- خالص الإعتقاد احمد رضاخان- بریلی- هند ۱۳۲۸ه.

    ۱۱- سلطنت مصطفی احمد یارخان – کانپور- هند.

    ۱۲- مجلهٔ صراط المستقیم محمود احمد میرپوری - بیرمنگام – بریتانیا - آگوست (اوت) ۱۹۸۰م.

    ۱۳- ملفوظات احمد رضاخان – لاهور- پاکستان.

    ۱۴- الکوکبة لشهابیة فی کفریات احمد رضاخان – عظیم آباد – هند الوهابیة. – ۱۳۱۶ه.

    ۱۵- تسکین الخواطر فی مسألة الحاضر احمد سعید – طبعة سکر- پاکستان؛ و الناظر.

    نگارخانه
































همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



دیوبندی


از مذاهب اسلام
اهل سنت




مذاهب فقهی

حنفی · مالکی · شافعی · حنبلی

مذاهب کلامی

ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

جنبش‌های فکری اهل سنت

بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام
نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

خلفای راشدین

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

صحابه

سعید بن زید · زبیر · طلحه
سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
ابوعبیده جراح

مبانی فقه

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

کتب حدیث

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
الموطأ

مکان‌های مقدس

مکه · مدینه
بیت‌المقدس

این جعبه:
  • نمایش
  • بحث
  • ویرایش
دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که از هندوستان آغاز شد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافته‌است.

این جنبش یکی از مخالفان سرسخت انگلیس و آمریکا و حتی اسرائیل است.مبنای دینی این گروه عقل گرایی است

محتویات
  • ۱ تسمیه
  • ۲ اندیشه تکفیر
  • ۳ عقاید
  • ۴ منابع
تسمیه
نام این فرقه از مدرسه دارالعلوم دیوبند گرفته شده که در محلی به نام دیوبند که بخشی از شهر سهارنپور در ایالت «اوتراپرادش» بود قرار داشت. این مدرسه شبانه‌روزی به نام دارالعلوم که در پانزدهم محرم سال ۱۲۸۳ ق/ ۱۸۶۷ م، به وسیله شیخ قاسم نانوتوی و به کمک شیخ رشید احمد گنگوهی به عنوان حامی معنوی آن، تأسیس شد.[۱][۲]

اندیشه تکفیر
فرقه دیوبندی از فرقه‌های تصوف اهل سنت به شمار می رود.

عقاید
دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهب‌اند و اگرچه تمام شاخه‌های صوفی و طریقت‌های آن‌ها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار داده‌اند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولی‌الله دهلوی را بزرگ طریقت خود می‌دانند.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



حنبلی

بخشی از مجموعه مقاله‌های:


اسلام
اصول
  • توحید
  • نبوت
  • معاد
  • خاص تشیع:
  • امامت
  • عدل
فروع
  • نماز
  • روزه
  • زکات
  • حج
  • جهاد
  • خاص تشیع:
  • خمس
  • امر به معروف
  • نهی از منکر
  • تولی
  • تبری
منابع اسلامی
  • قرآن
  • عقل
  • سنت (حدیث)
شخصیت‌ها
  • محمد
  • اهل بیت
  • خلفای راشدین
  • امامان شیعه
  • صحابهٔ محمد
مذاهب
  • تسنن
  • تشیع
  • تصوف
علوم
  • حدیث
  • تفسیر
  • فقه
  • کلام
  • فلسفه
  • عرفان
تاریخ
  • امویان
  • عباسیان
  • فاطمیان
  • مملوکان
  • عثمانیان
  • صفویان
  • آخرالزمان
جغرافیا
  • مکه
  • مدینه
  • بیت‌المقدس
  • کوفه
  • نجف
  • کربلا
  • سامرا
  • کاظمین
  • مشهد
  • قم
  • شیراز
  • دمشق
  • جهان اسلام (کشورهای اسلامی)
لباس‌های اسلامی
  • حجاب اسلامی
  • چادر عربی
  • برقع
  • روبنده
  • دشداش
  • روسری
  • چادر
مسائل مرتبط
  • فرهنگ
  • جامعه
  • اسلام‌گرایی
  • اسلام‌هراسی
  • نقد اسلام
درگاه اسلام

  • ن
  • ب
  • و
از مذاهب اسلام
اهل سنت




مذاهب فقهی

حنفی · مالکی · شافعی · حنبلی

مذاهب کلامی

ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

جنبش‌های فکری اهل سنت

دیوبندی · بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام
نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

خلفای راشدین

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

صحابه

سعید بن زید · زبیر · طلحه
سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
ابوعبیده جراح

مبانی فقه

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

کتب حدیث

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
الموطأ

مکان‌های مقدس

مکه · مدینه
بیت‌المقدس

این جعبه:
  • نمایش
  • بحث
  • ویرایش
حنبلی نام یکی از شاخه‌های کیش سنی از دین اسلام، و از مذاهب فقهی و پیرو ابو عبدالرحمان احمد ابن حنبل از ائمه چهار گانه سنت و جماعت است. او به ترتیب زیر، چهارمین امام از ائمه اهل سنت است.

وی در سال ۱۶۴ هجری قمری در بغداد زاده شد و در سال ۲۴۱ درگذشت. ابن حنبل اهل حدیث بود و توجهی به رای نداشت. استناد او صرفاً به قرآن و حدیث پیامبر اسلام بود. محمد پسر عبدالوهاب، مؤسس وهابیت نیز مذهب حنبلی داشته‌است.

اصول
مذهب حنبلی بر پنج اصل استوار است:

  • کتاب‌الله (قرآن)
  • سنت رسول‌الله (محمد)
  • فتوای صحابه پیامبر اسلام
  • قول برخی از صحابه که موافق با کتاب باشد
  • تمام احادیث مرسل و ضعیف
از مواردی که حنابله به آن اهمیت زیاد می‌دهند امر به معروف و نهی از منکر است.

فقه و اصول حنبل
    • فقه او از ویژگی‌های ذیل برخوردار است:
الف - فتواهای احمدبن حنبل به احادیث و اخبار و آثار سلف صالح مستند بود. او براساس قول پیامبر و داوری‌های آن حضرت و همچنین فتواهای صحابه - در مواردی که از نظرمخالفی اطلاع نیابد - فتوا می‌داد و آن چه را هم در آن اختلاف کرده بودند می‌آورد.

او گفته‌های تابعین یا دیگران را که به آگاهی داشتن از روایات وآثار مشهور بودند بر فتوای خویش ارجحیت می‌داد.

ب - او از فرضها دوری می‌گزید و تنها درباره آن چه عملاً رخ داده‌است فتوا می‌داد. چرا که از نظر او فتوا و رای چیزی است که تنها در صورت ضرورت باید به سراغ آن رفت.

ج - این که او در درجه نخست به اخبار و روایات استناد داشت سبب نشد فقه او محدود یا اززندگی عملی مردم دور شود، چون مذهب او بیش از هر مذهب دیگری در امر تعاقد ومعاملات و تعهداتی که هر یک از طرفین برعهده دارند آزادی و سعه قائل است.

او در مذهب خود دو اصل را مبنا گرفته و پذیرفته‌است:

  1. اصل اولیه در عبادات بطلان است مگر آن که دلیلی بر صحت آمده باشد.
  2. اصل اولیه در معاملات و عقود صحت است مگر آن که دلیلی بر تحریم و بطلان رسیده باشد.
بنابراین اساس شیوه احمد ابن حنبل احترام نهادن و ملتزم شدن به هر شرطی است که طرفهای معامله بنهند مگر آن که از سوی شارع دلیلی بر حرمت آن شرط برسد.



اکثریت مسلمانان عربستان سعودی، و قطر پیرو مذهب حنبلی هستند، أما در امارات از پیرو مذهب مالکی می‌باشند.
د - او در جایی که به نصی یا اثری پذیرفته شده دست نمی‌یافت براساس مصلحت فتوا می‌داد. او هر حکمی را که برای هدف هست به وسیله‌های آن، و هر حکمی را که برای نتیجه هست به مقدمه‌های آن می‌داد و به این مسئله آن اندازه دامنه و گسترش داد که در فقه پیش از او سابقه نداشت. او برخلاف شافعی که در باب معاملات و عقود دیدگاهی ظاهری دارد و آن‌ها را تنها به همان عبارتهایی که حاکی از آنهاست تفسیر می‌کند و به انگیزه‌ها و اهداف آن‌ها نمی‌نگرد، تنها به ظواهر و صورت مادی این پدیدارها نمی‌نگریست و براساس انگیزه‌ها و اهداف و نتایجی که برای این عقود و معاملات هست درباره آن‌ها حکم می‌کرد.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان



شافعی


بخشی از مجموعه مقاله‌های:


اسلام
اصول
  • توحید
  • نبوت
  • معاد
  • خاص تشیع:
  • امامت
  • عدل
فروع
  • نماز
  • روزه
  • زکات
  • حج
  • جهاد
  • خاص تشیع:
  • خمس
  • امر به معروف
  • نهی از منکر
  • تولی
  • تبری
منابع اسلامی
  • قرآن
  • عقل
  • سنت (حدیث)
شخصیت‌ها
  • محمد
  • اهل بیت
  • خلفای راشدین
  • امامان شیعه
  • صحابهٔ محمد
مذاهب
  • تسنن
  • تشیع
  • تصوف
علوم
  • حدیث
  • تفسیر
  • فقه
  • کلام
  • فلسفه
  • عرفان
تاریخ
  • امویان
  • عباسیان
  • فاطمیان
  • مملوکان
  • عثمانیان
  • صفویان
  • آخرالزمان
جغرافیا
  • مکه
  • مدینه
  • بیت‌المقدس
  • کوفه
  • نجف
  • کربلا
  • سامرا
  • کاظمین
  • مشهد
  • قم
  • شیراز
  • دمشق
  • جهان اسلام (کشورهای اسلامی)
لباس‌های اسلامی
  • حجاب اسلامی
  • چادر عربی
  • برقع
  • روبنده
  • دشداش
  • روسری
  • چادر
مسائل مرتبط
  • فرهنگ
  • جامعه
  • اسلام‌گرایی
  • اسلام‌هراسی
  • نقد اسلام
درگاه اسلام

  • ن
  • ب
  • و
از مذاهب اسلام
اهل سنت




مذاهب فقهی

حنفی · مالکی · حنبلی

مذاهب کلامی

ماتریدی · اشاعره · اثری · معتزلی

جنبش‌های فکری اهل سنت

دیوبندی · بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام
نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

خلفای راشدین

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

صحابه

سعید بن زید · زبیر · طلحه
سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف
ابوعبیده جراح

مبانی فقه

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

کتب حدیث

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی
سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه
الموطأ

مکان‌های مقدس

مکه · مدینه
بیت‌المقدس

این جعبه:
  • نمایش
  • بحث
  • ویرایش


شافعی مذهب غالب مسلمانان شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا است.
شافعی نام یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت و جماعت از دین اسلام است؛ و از مذاهب فقهی و پیرو ابوعبدالله محمد ادریس شافعی و از پیشوایان چهارگانه اهل سنت و جماعت است. شافعی بین سال‌های ۱۴۶ تا ۱۵۰ قمری در غزه به دنیا آمد و در سال ۲۰۴ وفات یافت. وی با ادغام کردن مذاهب حنفی و مالکی روشی نوین را بنا نهاد که از حدیث در آن بهره می‌جست.

محتویات
  • ۱ دیدگاه
  • ۲ منابع استنباط شافعی عبارت‌اند
    • ۲.۱ کتاب
    • ۲.۲ سنت
    • ۲.۳ اجماع
    • ۲.۴ گفته صحابی
  • ۳ شکل کلی فقه شافعی
  • ۴ منابع
دیدگاه
در کلام پیرو ابوالحسن اشعری رحمه الله بود و ادله اربعه:

  1. کتاب
  2. سنت
  3. اجماع
  4. قیاس
را قبول داشت و قائل به استدلال بود ولی به استحسان و مصالح مرسله اعتناء نداشت و آن را مردود می‌شمرد.

ایمان در عقیده شافعیه دارای سه شرط عمده‌است:

  • اقرار با زبان
  • ایمان قلبی
  • عمل به دستورات و برنامه‌ها
شافعی نخستین کسی است که مسائل اصول فقه را تدوین و تألیف کرد در کتابی بنام الرساله.

مطالب این کتاب عبارت‌اند از:

  1. قرآن
  2. سنت
  3. ناسخ و منسوخ
  4. علل احادیث
  5. خبر واحد
  6. اجماع
  7. قیاس
  8. اجتهاد
  9. استحسان
  10. اختلاف
منابع استنباط شافعی عبارت‌اند
کتاب
او همانند دیگر فقیهان قرآن را در صدر همه منابع قرار می‌دهد و آن را نخستین منبع فقهی می‌داند و به ظواهر آن استدلال می‌کند مگر زمانی که دلیلی حاکی از آن که مقصود از آیه چیزی جز ظاهر آن است اقامه شود.

سنت
شافعی از خبر واحد و عمل به آن بشدت دفاع کرده‌است مشروط به این که راوی ثقه و ضابط و حدیث به رسول خدا (ص) متصل باشد. او بر حنفیه خرده گرفته‌است که قیاس را بر خبر واحد مقدم داشته‌است. نیز شرایطی را که حنفیه و مالکیه برای عمل به خبر واحد گذاشته‌اند معتبر ندانسته، بر این باور است که در صورت اثبات صحت سنت و روایت پیروی از آن همانند پیروی از قرآن، واجب است. البته شافعی برای عمل به حدیث مرسل شرایطی گذاشت، مثلاً این که از احادیث مرسل سعید بن مسیب باشد.

اجماع
وی به این دلیل که آگاهی یافتن از اتفاق نظر همگان ناممکن است اجماع را به معنای آگاهی نیافتن از نظر مخالف دانست و نظریه استاد خود مالک مبنی بر ارجعیت اجماع مردم مدینه را رد کرد و گفت: اجماع درجه نخست اجماع صحابه است.

مناطق شافعی پیروان این مذهب اکثراً در جنوب غربی آسیا هستند.

گفته صحابی
شافعی در فتاوی قدیم خود به گفته صحابه عمل کرده‌است اما در فتاوی جدیدش، چنان‌که بسیاری از اصحابش می‌گویند به گفته صحابه استناد نکرده‌است دلیلش این است که وی گفته‌هایی از صحابه نقل کرده و سپس با آن‌ها به مخالفت پرداخته است. با این همه از گفتار او در کتاب الام برمی‌آید که وی گفته صحابی را تا زمانی که مخالفی برای آن پیدا نشود، حجت می‌دانسته‌است.

شکل کلی فقه شافعی
  • گرایش فقهی او میانه گرایش اهل حدیث و اهل رای است، چرا که وی گرایش ابوحنیفه را با گرایش مالک درآمیخت، یعنی از طرفی با اصول و مبانی ابوحنیفه تا حدی موافقت کرد و از طرف دیگر در بها دادن به حدیث با مالک همراه شد، تا آن جا که در عراق و خراسان به اهل حدیث شهره شد و مردم بغداد نام (یاور سنت) بر او نهادند.
  • شافعی هنگامی که اختلاف میان دو شیوه حجاز و عراق [حدیث و رای] را دید تصمیم گرفت موضع خود را در این باره دقیقاً مشخص کند و شیوه‌ای خاص خویش برگزیند.
به همین دلیل برنامه‌ای روشن در استدلال کردن با حدیث و برخی از منابع تبعی در پیش گرفت و به دفاع از این برنامه برخاست و مخالفان برنامه خود را، خواه عراقی یا حجازی، مورد حمله قرارداد.

  • شافعی در فهم متون کتاب و سنت، مسلکِ معتبر دانستن ظاهر را برگزید و از ظاهر فراتر نرفت. زیرا وی بر این عقیده بود که مبنا قرار دادن چیزی جز ظاهر این متون مبنا گرفتن گمان و و وهم است که خاستگاه نادرستی‌های بسیار و درستی‌های اندک است و از طرف دیگر باید احکام براساس برهان‌هایی که نتایج‌شان همیشه درست خواهد بود استوار گردد نه براساس استدلال‌های ضعیف.
  • اصول و منابع استنباط شافعی دارای جهت‌گیری عملی و نظری توامان است.
او به مسائل فرضی اهمیتی نمی‌دهد و تنها از احکام و امور واقعی که وجود خارجی دارند بحث و جستجو می‌کند و به همین دلیل در فقه او مسایل فرضیِ اندکی می‌یابیم.

  • در گفته‌های شافعی میان آرای قدیم و جدید او اختلاف بسیاری است و گاه در یک مسئله سه نظر داده‌است.
همین اختلاف پویایی و حیات فقه شافعی را پدیدآورده و مجتهدان پس از او را در برابر آرای گوناگونی قرار داده تا هر کدام را مطابق شرایط و اوضاع، به پذیرش و اجرا سزاوارتر یافتند برگزینند.


همه چیز درباره ادیان و آیین ها «چه دین هایی داریم؟»

 
  • تشکر
Reactions: * ELINA *
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا