خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
  • شروع کننده موضوع Cinder
  • تاریخ شروع

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
18- پاشو:
بررسی کلی:



ترک “پاشو” در لحظات پایانی آلبوم بدون حضور سامان ویلسون و بدون وجود رگه ای از سبک هیپ هاپ به مضمون اصلی آلبوم ادامه می دهد. این ترک در نوع خود پرانرژی است و ساختاری مناسب برا پلی شدن بر سیتم ماشین ها دارد و همچنین با توجه به سبک پاپ آهنگ، بخوبی می تواند بیشتر سلیقه های موزیک را در بر گیرد و در عام مردم نفوذ پیدا کند.
بررسی جزئی:
در ابتدا درام به صورت کیک های متوالی به صدا در میاد … و ملودی نیز به مانند صدایی کیبورد با فعال بودن گزینه ای به مانند اکوردیان به گوش میرسد ( کیبورد )
با شروع آرش دارا همون کیک نیز حذف شده و بعد از چهار میزان دوباره همه چیز به حالت قبلی بازمیگردد … بعد از پایان اجرای آرش … کیک و کلپ با هم شروع به نواختن میکنند به همراه نت های گیتار در نقش ملودی
با شروع ورس … درام شامل تغییری نشده اکورد چهار میزان به چهارمیزان دچار تغییر میشود و در فواصل نسبتا دور ملودی نیز شنیده میشود
بررسی فنی:
هم سویی “پاشو” با آهنگ “Lift me Up” از آلبوم جدید David Guetta از لحاظ معنایی و موسیقیایی شاید امری بی راه نباشد! شاکله اصلی هر دو اثر کیک + بیس هست و مضمون هر دو اثر نیز چیزی نیست جز امید. اما در دستان “دیوید” ابزاری چون صدای خاص و خارق العاده Nico است و کوله باری از تجربه آهنگسازی موسیقی الکترونیک. هرچند که مقایسه مشی و خط کاری “هیدن” با “دیوید” امری بیهوده است اما نکته جالب و مد نظر من، یکسان بودن خواسته ها و ایده های “هیدن” با چنین فردی، آنهم در بالاترین سطح موسیقی جهان است. این امر نوید آنرا به ما میدهد که شاید بالاخره سازندگان موسیقی ما، به مرحله ای فراتر ار خوراکی عادی برای شنوندگان عادی فکر میکنند و البته صدها افسوس از اینکه آهنگسازان ما ابزار پرودوسرهای خارجی را ندارند. برای مثال حتی یک خواننده حرفه ای زَن در جامعه هیپ هاپ ایران نیست. خواننده ای که صدایی بقول خودمان Dope داشته باشد، دانش موسیقی رپ را داشته باشد و از تکنیک های آن نیز یا خبر باشد.
بررسی محتوا، مفهوم و لیریکس ترک:
در اکثر آهنگ های آلبوم از نظر تکست ، اجرا یا آهنگسازی با خلـاقیت هایی مواجه میشویم که بیشتر به گوشمان نخورده است.
” همیشه پنج تا پیچ قبل به نظر اخریه… ” از خلـاقیت های دیگه ی این آلبوم است که باعث به وجود آمدن یک حس مشترک بین گروه بزرگی از افراد است. هر کسی در طول عمرش حتما این عبارت را تجربه کرده و این جمله اعتراض گونه را احساس کرده است. تشبیه جاده به مسیر زندگی که در سرتاسر شعر استفاده شده باعث به وجود آمدن جملـات استعاری گوناگون شده است. در این ترک هم مهراد و آرش خودِ انسان را عامل اصلی رسیدن به هدف ( خودشناسی – تا شاید باز بشه خودمو پیدا کنم ) میدانند و در این جهت مفاهیمی چون خود ساختگی ( دورت کسی نیست ) ، اراده ( پاشو ) ، تلـاش ( پرواز کن اوج بگیر) را مطرح می کنند و همچنین محرک هایی که در طول مسیر برای ادامه مورد نیاز است ( یادم میاد سختی وقتی رد میشم از خط پایان )


نقد و بررسی آلبوم بزرگ

 

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع

19- خورشید:
بررسی کلی:



این ترک در عین حال که آخرین ترک آلبوم “بزرگ_جلد دوم” محسوب می شود به نوعی آخرین آهنگ زدبازی است که هواردان برای شندین آن ماه ها به انتظار نشستند. همانطور که می دانید دمویی از این ترک در مستند زدبازی ساخته اردشیر احمدی پخش شد و ما شاهد صحنه ای از کار گروهی اعضا بر روی این ترک جهت آماده سازی و انتشار آن بودیم. اما این آهنگ بر خلاف انتظارها هیچ وقت در دوره فعالیت گروه زدبازی منتشر نشد.
متاسفانه برخلاف آهنگسازی و هارمونی خوب و فوق العاده موزیک، این آهنگ نسبت به بقیه ترک های آلبوم بازخورد مثبتی از طرف شنوندگان دریافت نکرد.
دلیل عدم استقبال شنوندگان از این ترک را در درجه اول می توان به کوتاه بودن و بنوعی بی نظمی و ناقص بودن لیریکس و ورس های این ترک نسبت داد. و در درجه دوم پخش همان دمو و برآورده نشدن انتظارات و عدم حضور سایر اعضای زدبازی در این آهنگ دانست چراکه اجرایی از سهراب ام جی وسیجل بر روی این ترک به نمایش درآمد که نوید یک آهنگ پرچم دار از زدبازی را می داد.
بررسی جزئی:
ساختار سازنده ی درام این ترک … از کیک و کلپ به صورت کیک / کلپ … با فاصله ی کمتر ( این ترک یکی از بالاترین تمپو هارو در بین این نوزده ترک دارد ) تشکیل شده است
استفاده از بیس ( یا حتی عنصری بیس مانند که صدایی شبیه به آن را میدهد ) در جای جای فضای بیت شنیده میشه و نقش اصلی ملودی رو نیز ایفا میکند
های_هت به صورت متوالی و در فواصلی نزدیک به هم به گوش میرسد … البته در قسمت هایی از بیت اسنیر در فضایی غیر معمول و در ضربی مخالف با درام صدایش به گوش میرسد
پترن ها در این ترک نسبتا گسترده هستند و گاها شاهد مدلاسیون هستیم که البته از این شگرد در ترک های دیگر نیز استفاده شده است
بررسی فنی:
موسیقی “خورشید” را بیشتر در کشور فرانسه و کارهای منتشر شده توسط دی جی های فرانسوی شنیده ایم. فضا سازی در این اثر (در نوع خود) خوب است و همچنین آهنگسازی هم با توجه به بی تجربگی اکثر آهنگسازان ایرانی در این حوزه، متوسط رو به بالا است. نکته ای که نبودش دی این اثر حس میشود، همگام نبودن با موسیقی روز است. این اثر میتوانست به همراه بیس های سنگین تر، استفاده از گیتار بیس و یا ویولن بیس در کنار افکت های خاص شنیدنی تر شود.
بررسی محتوا، مفهوم و لیریکس ترک:
ترکیب صدا های خاص و زیبای این سه نفر باعث به وجود آمدن آهنگی بسیار جذاب شده. خورشید که ترک آخر آلبوم هست و در واقع همان هدفیه که در طول آلبوم در موردش زیاد صحبت شد اینطور به نظر می رسد که انتخاب این ترک به عنوان آهنگ آخر کاملـا با برنامه بوده چرا که جدای از تکرار واژه ی ” آخر ” در طول آهنگ با توجه به اشاراتی که در آهنگ هست هنرمندان آلبوم خودشون را انتهای مسیر میبینند و کماکان با بیان نگرشی مثبت و علاقه‌مندِ شنونده به پیمودن راه عنوان میکنند که در انتهای مسیر ایستاده اند! ( پرواز کن… منتظرماونور ). بعد از ” برقص تا دنیا برقصه ” موزیک لوپ و رقص دار هست و کار به صورت بک گراند هست یعنی درگیره لیریک نمیشی و تخلیه انرژی میکنی! سامان هم یک بیت می گوید که هم به خاطرخاطره انگیز بودنش هم جایی که بیان شد معنی خاصی میدهد!


نقد و بررسی آلبوم بزرگ

 

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
  • سخن پایانی:
    خلق یک ایده؛ پرواندن چندین سبک؛ شروعی در سال 2002؛ دیدگاهی تغییر یافته نسبت به قبل؛ آیا اشتراکی از ابتدا تا بدین جا وجود دارد ؟ جواب ساده است … هیچ
    نگاه کردن به موسیقی جهان و اتفاقاتی که هر یک از هنرمندان رقم زدند، به دو دیدگاه ما را راهنمایی می کند
    اثراتی که هیت شدن و خوانندگانی که موج هایی ( به اصطلاح میانه ی خارجی … ویو ) به وجود آوردند . و اثر هایی عمدتا کم ارزش و در بهترین حالت سوژه ی چند ماهه
    بودند گروه هایی که که در چندین سال فعالیت، خود را به درجه ی ماندگاری تا ابد رساندند، شاید مصداق صحبت من اشاره ای به گروه بیتلز باشد، و یا حتی عده ای این گروه رو پینک فلوید بنامند … متالیکا … کویین … کم نیستند این دسته از مثال ها … میشه حتی این شاخص رو از گروه خارج و وارد خوانندگان تکی کرد، و به بزرگانی مانند الویس پریسلی، مایکل جکسون ( حتی در زمان گروه جکسون فایو ) … استینگ … لیونل ریچی … مدونا … و ده ها مثال دیگر رساند
    هیچ کدام از خوانندگانی که اسمشان ذکر شد، در یک سبک نماندند و گذر زمان تغییری در دیدگاه آن ها به وجود اورد و آن ها را وارد وادیه های جدیدی کرد
    به طور مثال گروه پینک فلوید در زمان سید برت در ابتدا بازخوانی اثر های دیگران را میکرد … بعد از آن کارهایی بسیار هارد و با گستره ی دامنه ی بالا رو به نمایش گذاشت و از زمان گیلمور کمی از آن حال و هوا فاصله گرفت … و از طرفی مایکل جکسون در دهه ی هشتاد میلادی اکثرا در ژنر آر اند بی فعالیت میکرد و بعد ها به سمت بلوز حرکت کرد
    این اتفاق ها برای گروه زدبازی نیز رخ داده است … گروهی که در ابتدا بر روی بیت های خوانندگان معروف اجرا میکرد و به نوعی فارسی شده ی آثار رو به معرض نمایش درمی آورد … بعد از چند سال از لحاظ آهنگ سازی بی نیاز شده و از لحاظ اجرا فاز گنگستری دهه ی نود میلادی ( دوران بیگی و توپاک ) رو نشانه گرفته بود … از سال 2005 به بعد به تلفیق سبک روی آورد و اکثر انقلاب هایی که در اعضای گروه رخ داد در این وادیه از زمان رخ داد … با برگشت به زمان حال مجددا شاهد فروپاشی ایده های گذشته و رشد کردن ایده های نو هستیم … ایده هایی که میتوانند از لحاظ محتوا فرهنگ آشفته ی امروز رو هدف قرار دهند … به جنگ کلیشه ها بروند و در سرتاسر آلبوم به معقوله ای به نام امید اشاره کنند!
    نمی شود چشم بسته لـ*ـب به تحسین گشود و این حرکت رو مورد تشویق قرار داد
    نمی شود بدون زمان دادن به این اثر شروع به انتفاد کرد و این موج جدید رو از راه رسیده محکوم کرد
    چیزی که واضح است این مسئله است که این سبک جدید برای جا افتادن چه در بین مردم و چه برای خوانندگان اثر نیاز به زمان دارد، زمانی که به خودی خود تعیین کننده موفق و یا ناموفق بودن این اثر می تواند باشد
    آخرین نکته که می توان به آن اشاره کرد مربوط به شنوندگان اثر های هنری می باشد که در این قسمت متاسفانه فرهنگ حمایت از خواننده در جایگاهی زیر صفر بوده، فرهنگ احترام به سلیقه های مختلف نیز جایگاهی بهتر از حمایت از خوانندگان ندارد
    متاسفانه هیچ گونه نظارتی به علت غیر مجاز بودن بر این مسائل نمی شود، متاسفانه در فرهنگ موسیقی ما آنقدری اسطوره های قدیمی ( چه در قید حیات و چه … ) به بت تبدیل شده اند که دیگر جایی برای استعداد های جوان نمانده است و یا آنقدری حمایت ها ضعیف است و خط مشی ها به درستی تعیین نمیشود که خوانندگان خوب کشور تبدیل به خوانندگان تک اثری شده و به مرور زمان در پیچ و خم گذر زمان غیب می شوند … متاسفانه فرهنگ غلط بدین نقطه می رسد که ما به اسطوره ای مانند ویگن لقب سلطان جاز میدهیم در صورتی که این خواننده ی فقید حتی یک اثر نیز در این سبک ندارد!
    به نظر شما تا زمانی که شنوندگان اکثرا ناخواسته در این فرهنگ شناور باشند چگونه می توان از خواننده انتظار اثری مانگار داشت؟
    به نظر شما برای یک بار هم که شده می توان با این دسته از مسائل برخورد کرد و یا مانند گذشته با ناسزا گفتن به این و اون مسئله به ظاهر ختم به خیر می شود؟
    آلبوم بزرگ اگر به موفقیت برسد، علت اصلی این رویداد استقبال شنوندگان از این اثر می باشد … پس ای کاش فرهنگ ها شسته شود تا گوش های مردم در سبک های مختلف میزبان بزرگ هایی بیشتر باشد.

تمامی این تفسیر متعلق به موزتکست است.


نقد و بررسی آلبوم بزرگ

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا