خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
آزاد و رها بودن چادر، آسیب‏پذیری و آسیب‏رسانی آن را موجب شده است؛ به گونه‏ای که در اثر کمترین غفلت، به هر نوع شی‏ء تیز یا برجسته‏ای (مثل پله‏های برقی و سپر ماشین) گیر می‏نماید و ایجاد مشکل می‏کند.
2. چادر اصیل ایرانی یا چادر کمری
چادر کمری یا همین چادر اصیل ایرانی که برای حضور اجتماعی زن مورد استفاده قرار می‏گرفت، حجابی است جامع که مشروعیت آن مورد تأیید فقها بوده و می‏باشد. این جلباب ایرانی که استفاده‏کنندگانش آن را «پوشیده‏تر از چادر، راحت‏تر از مانتو» نام‏گذاری کرده‏اند، دارای محاسن ویژه‏ای است که امروزه پس از گذشت بیش از چهار قرن همچنان الگوی مناسب و بهینه‏ای می‏باشد.
برخی از محاسن این چادر عبارتند از:
1. توزیع متناسب وزن چادر به کمر و سر به گونه‏ای است که سر بین یک چهارم الی یک سوم وزن مزبور را تحمل می‏کند.
2. دوخت عبایی آن در کمر که آن‏را از فرم راسته خارج نموده و به دو وسیله از نمایان شدن حجم بدن جلوگیری می‏کند: یکی به‏واسطه اندکی چین عباگونه درپشت و بر روی برآمدگی‏ها و دیگری به‏وسیله سه لایه پارچه‏ای که حدود چهل سانت بر روی پشت از کمر قرار می‏گیرد. به این وسیله، حتی با پرتکاپوترین فعالیت فیزیکی یا شدیدترین عوامل خارجی (تندبادها) حجم بدن نمایان نمی‏گردد.
3. به علت شباهت زیادی که از نظر ظاهر، بخصوص روگیری، به چادر معمولی دارد، جلب توجه نمی‏کند؛ در حقیقت چادری که در آن امکان روگیری باشد، به خاطر اینکه آرنج دست در هنگام روگیری حایل سـ*ـینه می‏شود، برجستگی سـ*ـینه را نامشخص می‏کند و حجم بدن در قسمت جلو کمتر نمایان است.
4. جلو بسته بودن چادر تا کمر، قائم به دست بودن آن را تا حد قابل توجهی تحت‏الشعاع قرار می‏دهد؛ به گونه‏ای که با مکمل‏هایی مانند: «کش سر»، «مقنعه چانه‏دار»، «روبند» و «بند جلوی چادر» آزادی عمل هر دو دست به سهولت و با حفظ حجاب کامل، امکان‏پذیر می‏شود.
5. بسته شدن چادر به کمر آن را به طور جدی و بدون زحمت به بدن متصل می‏نماید و کنترل نمودن آن را آسان و ساده می‏کند؛ به گونه‏ای که برای جمع کردن آن، نیازی به زیر بـ*ـغل زدن و به دندان گرفتن نیست.
6. در این چادر هر دو دست آزاد است و در فعالیت‏های اجتماعی و تفریحی امکان فعالیت و راحتی مضاعف به فرد خواهد بخشید.
7. در این چادر اگر روگیری رها شود، حجاب همچنان به قوت خود باقی است و از حریم حجاب کاسته نمی‏شود.
8. با توجه به راحتی این چادر، برای انس گرفتن دختر بچه‏ها پیش از سن تکلیف و اوایل آن حجابی بسیار مناسب خواهد بود؛ زیرا با روحیه شادی و بازی کودکانه آنان کاملاً هماهنگ است و زیر دست و پای آنها گیر نمی‏کند.
9. در تمام شرایط جسمانی خاص، اعم از دوره بارداری، آرتروز گردن،آرتروز انگشتان دست، کمردرد، استفاده از عصا و مانند آنها، حجابی دلخواه، کامل، راحت و محفوظ است.
10. با توجه به راحتی و سهولت این چادر، حمل نوزاد و کودک و حمل وسایل مورد نیاز اعم از ساک سفر، وسایل و ملزومات دانشجویان فنی و هنر امری سخت نیست و کاملاً به آسانی صورت می‏پذیرد.
11. بسته بودن جلوی چادر آن را از همراهی ضروری با مانتو بی‏نیاز می‏کند.


رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسته بودن جلوی چادر، آسیب‏پذیری و آسیب‏رسانی آن را (مانند زیر پا ماندن، لای پره‏های چرخ موتور رفتن و...) تا حدود صفر تقلیل می‏دهد؛ چراکه با راسته و استوانه‏ای بودن قسمت پایین چادر، با همه محیط پای خود هم‏سطح بوده و ضرورتا تماسی با زمین ندارد، مگر اینکه کسی چادرش را بسیار بلند و تا پاشنه کفش اندازه کند و یا به شیوه غلط از آن استفاده کند.
13. استوانه‏ای بودن چادر در پایین پا امکان بهداشت بهینه چادر را فراهم می‏کند؛ چراکه محیط پای چادر یکسان بوده و صاف است، به گونه‏ای که نه از پشت سر و نه از مقابل با سطح زمین تماس ندارد.
3. مدل نازل حجاب قرآنی
روپوش یا پوشش مانتو، «حجاب جایگزین» است؛ چه بعد از انقلاب اسلامی و چه قبل از آن در دوره کشف حجاب (مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، 1385، ج 2، ص 40) و از آن رو که اصالتا برای پوشش و حجاب دینی طرّاحی نشده است و صرفا به عنوان یک پوشش رویین محسوب می‏شود ـ علی‏رغم اینکه در زمره پوشاک زنان اعم از مسلمان و غیر مسلمان می‏باشد ـ یک نوع، «لباس»(1) محسوب می‏شود.
علاوه بر آن، با توجه به اصطلاح «مانتو» در جهان غرب ـ در این دهکده جهانی که درصدد فروبلعیدن تمام فرهنگ‏ها، از جمله فرهنگ‏های اصیل شرقی و بخصوص فرهنگ ناب اسلام است ـ این پوشش تمام ویژگی‏های یک لباس را داراست و طرّاحان غربی روز به روز آن را از هماهنگی و همخوانی با پوشش مورد نظر اسلام دور می‏کنند. در خصوص معایب آن می‏توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. سراسری نبودن (چند قطعه‏ای بودن آن): از آن رو که پوشش مانتو همانند چادر پوشش یکسره و فراگیر نیست، ضرورتا نیازمند همراهی با پوشش‏های مکمّل برای سر و پاها می‏باشد و با اندک سهل‏انگاری در این پوشش‏های مکمل حجاب، مانتو به ضد حجاب تبدیل می‏شود.
2. عدم ثبات اندازه: این پوشش بر خلاف حجاب چادر اندازه و بلندی ثابتی ندارد. این نقیصه هم‏اکنون مهم‏ترین آسیب‏پذیری آن محسوب می‏شود.
3. عدم ثبات شکل و مدل: مدل مانتو به تناسب مدهای رایج همواره دستخوش تغییر و دگرگونی است.
4. عدم ثبات رنگ: این پوشش رنگ خاصی را اقتضا نمی‏کند و همواره می‏تواند به تناسب عوامل مختلف از جمله مد، سلیقه شخصی، سرما و گرما تغییر کند.
5. میزان پوشانندگی: به واسطه خصیصه لباس بودن، کاملاً قابلیّت آن را دارد که از مرز پوشیدگی تا بدترین اشکال برهنگی و بدن‏نمایی سقوط نماید.
6. سایزپذیر بودن: مانتو مانند هر لباس دیگری به تناسب چاقی و لاغری افراد و حجم بدن آنها سایزهای مختلفی دارد و چنانچه کسی از سایزهای
______________________________


رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوچک‏تر یا مدهای تنگ استفاده کند، حجم بدن فرد بیشتر نمایان خواهد شد و این پوشش نه تنها او را نمی‏پوشاند که بیشتر عرضه می‏کند.
7. ضخامت و نازکی: مانتو می‏تواند مانند هر لباس دیگر به تناسب گرما و سرما و سلیقه شخصی یا مد از پارچه‏های ضخیم یا نازک تهیّه شود و همین امر در فصول گرم سال آن را به راحتی به ضد حجاب تبدیل می‏کند.
8. تجمّل‏پذیری: این لباس قابلیّت آن را دارد که به زینت‏های بسیاری آراسته شده و از یک پوشش ساده به یک پوشاک بسیار تجمّلی و گران‏قیمت (قیمتی ده‏ها برابر قیمت رایج) تبدیل شود. این اضافات برخی کاملاً ناهمخوان با حجاب شرعی است، مانند استفاده از کمربندهای تنگ، استفاده از سنگ‏های زینتی و دکمه‏های اضافی و تزیینی که موجب جلب توجه محرم یا نامحرم خواهد بود.
9. تجمّل‏پذیری تکمیلی: علاوه بر تجمّل‏پذیری ذاتی، این پوشش از آن‏رو که برای یک فرد مانتویی پوشش نهایی محسوب می‏شود و پوششی بر روی آن قرار نمی‏گیرد، چهار جزء دیگر از پوشاک همواره قابل رؤیت است؛ یعنی پوشش سر، پوشش پا، کیف و کفش؛ از این‏رو قابلیت آن را دارد که با اجزایی کاملاً تجمّلی یا خیره‏کننده و غیر متعارف یا جلوه‏دهنده همراه شود و این همه را می‏توان با تأثیر از هنرپیشه‏ها، مدهای غربی و مدهای غیراخلاقی به عنوان تابلوهای تبلیغاتی متحرک در سطح جامعه دید.
10. تأثیرپذیری از مدهای غرب: همان‏گونه که پیش‏تر ذکر شد، به واسطه عوامل متعددی از جمله شبیخون فرهنگی و تأثیرپذیری از ماهواره و فقدان لباس ملّی در کشور ما و با الگوگیری اکثریت قریب به اتفاق طرّاحان و خیّاطان ایرانی ازژورنال‏های اروپایی، مانتو در کشور ما هر روز بیش از پیش به لباسی نامناسب، ناهنجار و ضد ارزش نزدیک می‏شود؛ یعنی نه تنها از الگوی قرآنی زن مسلمان فاصله می‏گیرد، بلکه از الگوهای رایج، پسندیده و متعارف ملّی و بومی نیز بسیار فاصله گرفته است.


رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
قرآن کریم در جایگاه ثقل اکبر، پوشش مورد رضایت حضرت احدیت ـ جل و علا ـ را دو سطح نازل و برتر فرمان داده است. همه زنان مسلمان از آن رو که به معجزه جاوید خاتم الانبیاء صلی‏الله‏علیه‏و‏آله باور قطعی دارند، به تکلیف حجاب تشرّف یافته‏اند و از آن جهت که اسلام و ایمان نیز خود ذومراتب و تشکیکی است، فرامین الهی از جمله حجاب هم از مرحله صحت تا مرحله قبول، دارای درجات و مراتبی است که حداقل آن، شرط تمامیت آن می‏باشد که در «حجاب خمار» جلوه‏گر می‏شود و حد کمال آن در جامعیت ابعاد پنج‏گانه حجاب قرآنی «جلباب» به تجلی می‏آید.
پوشش بدن بجز وجه و کفّین و مهار کردن جاذبه‏های **** زنانه معیار حجاب الهی و قرآنی است که اگر در پوشش چند قطعه‏ای خمار و به تناسب فرهنگ و تمدن هر ملتی عینیت یابد، نمره صحت عمل را در منظر آیات شریفه به دست آورده است و اگر ابعاد قلبی، گفتاری و رفتاری و بعد نگاه را نیز در پوشش یکسره جلباب و به تناسب فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی تجلّی بخشد، نمره کمال و برتری الهی را کسب نموده است.
در ایران اسلامی ما نیز که از سابقه فرهنگی غنی و باارزشی برخوردار است،پوشش برتر و جلباب قرآنی الگویی شبیهِ «چادر اصیل ایرانی» است که سابقه آن به نخستین دوره تشیع رسمی کشورمان، یعنی عهد صفویه بازمی‏گردد؛ گرچه امروزه این چادر به صورت جسته و گریخته از پایتخت تا اقصا نقاط کشور احیا شده است، اما به دلیل ناآگاهی عموم دست‏اندرکاران فرهنگی کشور، هنوز از چهره آن غبارروبی نشده است؛ چادری که از یک سو بیشترین تطابق را با جلباب قرآنی داراست و از سوی دیگر، هوشمندی زنان ایرانی را به زیبایی عیان می‏سازد؛ پوششی که در دنیای پرهیاهوی امروز خود را با چندین ویژگی ممتاز نمایانگر ساخته و با عنوان «پوشیده‏تر از چادر (نیم‏دایره)، راحت‏تر از مانتو» از سوی استفاده‏کنندگانش نام‏گذاری شده است.
امید آنکه جامعه اسلامی‏مان برای ترویج هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ قرآنی از یک سو، «هنجار خمار» را به شکل صحیح بشناسد و از سوی دیگر، «ارزش جلباب» را با روش‏هایی صحیح و کارآمد ترویج نماید.


رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,145
امتیاز واکنش
64,090
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 11 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
منابع
* قرآن کریم
16. ابن عبدالعظیم یزدی، محمد کاظم، عروة‏الوثقی، قم، چاپ کراوری، 1373.
17. ابوالحسنی، علی، سیاهپوشی در سوگ ائمه نور علیهم‏السلام ، قم، منذر، 1375.
18. بیرقی اکبری، محمد رضا، تحلیلی نو و عملی از حجاب در عصر حاضر، اصفهان، پیام عزت، 1377.
19. حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، قم، دارالکتب اسلامیه، 1359.
20. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، دارالکتب اسلامیه، 1343.
21. خمینی، روح‏اللّه، مصباح المنیر، قم، جامعه مدرسین حوزه قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1345.
22. زمخشری، ابوالقاسم محمد بن عمر، تفسیر کشاف، قم، دارالکتب اسلامیه، 1352.
23. شجاعی، سید محمد، در و صدف، تهران، نشر محبی، 1384.
24. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، تهران، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، چ 14، 1370.
25. طبرسی، حسن بن فضل بن حسن، مشکاة الانوار فی غررالاخبار، ترجمه مهدی هوشمندی، قم، دارالثقلین، 1379.
26. طبرسی، شیخ ابوعلی الفضل بن الحسن، مجمع البیان، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 1380.
27. فانون، فراش، انقلاب الجزایر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، شهدا، [بی‏تا].
28. قریشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب اسلامیه، 1378.
29. محمدی ری‏شهری، محمد، میزان الحکمه، حمید رضا شیخی، تهران، دارالحدیث، 1377.
30. مطهری، مرتضی، پاسخ‏های استاد؛ نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، تهران، صدرا، چ 2، 1368.
31. مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، تهران، صدرا، دارالکتب اسلامیه، 1353.
32. موسوی همدانی، محمد باقر، پاسخ به پرسش‏های دینی، قم، اسلامی، 1368.
33. مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، حکایت کشف حجاب، تهران، مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، 1380.
منبع: انسانی


رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا