خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»
سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش مقدماتی برای ابعاد شخصیت «چالش کشیدن/فرار/خلق» نویسندگان است.

هرگونه کپی برداری از متون با ذکر منبع پیگرد قانونی خواهد داشت!
~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~


آموزش ابعاد شخصیت | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MaRjAn، Tiralin، Alone.wolf و 9 نفر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
به چالش کشیدن شخصیت
یکی از جذابیت‌هایي که در داستان‌ها وجود دارد و در واقع خواننده داستان از خواندن و دنبال کردن آن لـ*ـذت می‌برد، مشکلات و چالش‌هایي است که شخصیت‌ها در داستان با آن مواجه می‌شوند.
آفریدن این چالش‌ها و شاخ و برگ دادن به آنها یکی از هنرهاي قابل توجه یک داستان نویس به حساب می‌آید.
از اینکه شخصیت‌ها را در چالش‌هاي مختلف گرفتار می‌کنید، ترس نداشته باشید چرا که خواننده‌ها از هیجان در داستان به شدت استقبال می‌کنند؛ البته مراقب باشید که هر چالشی را که براي او به وجود می‌آورید باید راه حل و راه گریز و خلاص شدن از آن را هم در آستین داشته باشید! تا به موقع خودش از آن استفاده کنید.
بسیاري از داستان نویسان حتی داستان نویسان مطرح خارجی، از یک ناجی استفاده می‌کنند که در یک مقطع خاص وارد می‌شود و مشکل شخصیت را حل می‌کند، که این هم خودش نوعی راه کار است اما خواننده بیشتر دوست دارد که شخصیت داستان بخصوص شخصیت مورد علاقه‌اش خودش بتواند مشکلاتش را حل کند.
در جریان خارج شدن از چالش باز هم مشکلات دیگري برایش به وجود بیاورید که من نام این روش را درخت چالش شخصیت، بگذارید.
در داستان ابتدا یک مشکل بزرگ براي شخصیت به وجود می‌آید که می‌شود یک درخت و سپس در گیرو دار حل آن، مشکلات دیگري برایش اتفاق می‌افتد که همان شاخه‌هاي بزرگ و کوچک درخت اصلی هستند.
براي ایجاد چالش در داستان روش‌هاي زیادي وجود دارد که در اینجا به دو نمونه کاملاً کاربردي اشاره می‌کنم:
روش اول: در داستان‌ها بالاخص داستان‌هاي بلند به جز شخصیت اصلی چند شخصیت فرعی هم وجود دارند که می‌توان نوعی چالش بزرگ از طرف همان شخصیت‌هاي فرعی براي شخصیت اصلی به وجود آورد؛ به عبارتی ساده‌تر می‌توان مشکلاتی را عنوان کرد که یکی از آنها به وجود می‌آورد و عواقبش گریبان شخصیت اصلی را می‌گیرد و در گیرو دار حل، چالش مشکلات بعدي هم براي او به وجود می‌آید .
روش دوم: در اکثر داستان‌ها می‌بینیم که شخصیت اصلی بیشتر از همه درگیر حل و فصل مشکلات است اما می‌توان این را به شکل جذاب‌تري هم ارائه کرد. به این صورت که شخصیت‌هاي فرعی را درگیر حل مشکل کنیم و کاري کنیم که شخصیت اصلی مشکلات را به وجود بیاورد، در چنین شرایطی خواننده از خواندن و پیگیري داستان لـ*ـذت زیادي می برد. درست مثل رمان «سی و نه پله اثر جان بوکان».


آموزش ابعاد شخصیت | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: MaRjAn، Parmida_viola، Vlinder و 13 نفر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرار شخصیت‌ها
شخصیت‌ها کسانی هستند که بدنه اصلی داستان را در اختیار دارند. اما نکته‌اي که اینجا من می‌خوام بهش اشاره کنم اینه که نویسنده نباید اجازه بده که اون‌ها به صورت خودسر عمل کنند.
شاید این موضوع براي برخی قابل باور نباشه که مگه می‌شه یک شخصیت از کنترل نویسنده خارج بشه، من به شما خواهم گفت که بله این مطلب ممکنه براي خیلی از نویسندگان اتفاق بیفته که اونها دیگه نمی‌تونن روي اون‌ها تسلط داشته باشن و این در شرایطی به وجود میاد که نویسنده در اوایل داستان از زبان شخصیت‌ها مطالبی رو عنوان می‌کنه که بعداً مجبوره طبق و ادامه همون‌ها داستان رو به جلو ببره و در این شرایطه که شخصیت دیگه در کنترل نویسنده نخواهد بود و کاملا به صورت خودسر عمل می‌کنه!
و نویسنده اگر بخواد این وضعیت رو تغییر بده باید به عقب برگرده و خیلی چیزها رو عوض کنه و این واقعاً براي یک نویسنده شرایط بدي رو به وجود خواهد آورد!
خوب راه حل براي این موضوع چیست؟
در وهله اول من به شما پیشنهاد می‌کنم که براي هر شخصیت در داستان‌تون یک زندگینامه کامل تهیه کنید. اون‌ها رو کاملا آنالیز کنید و دقیقا قید کنید که چه زمانی وارد داستان خواهند شد؟ چه هدفی رو دنبال می‌کنن؟ از لحاظ شخصیتی چه جور آدمهاي هستند؟ و خیلی موارد دیگر...
اما اگر در اواسط داستان متوجه فرار شخصیت‌ها شدیم چه کنیم؟
در اینجا من چند راه کار به شما خواهم گفت:
1-کمی به عقب برگردید و برخی از رفتارها و صحبت‌هاي شخصیت مورد نظر رو طبق آنچه که در پایان داستان می‌خواهید، تغیر دهید!
2-اگر شخصیت‌تان فرعی هست کم‌کم به بهانه‌اي اون رو حذف کنید. مثلاً رفتن به سفر، تصادف و فوت و ...
3-اگر شخصیت مورد نظر اصلی است و از اول داستان تا اینجا بوده می‌توانید با وارد کردن یک شخصیت فرعی روي آن تاثیر بگذارید و مسیرش را به نحوي که می‌خواهید عوض کنید.


آموزش ابعاد شخصیت | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • تشویق
Reactions: MaRjAn، Parmida_viola، Reyhan.t و 7 نفر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
خلق شخصیت
در اکثر داستان‌ها خلق شخصیت‌های اصلی در ابتدای داستان و خلق شخصیت‌های فرعی در هر قسمتی از داستان ممکن است اتفاق بیافتد.
خلق شخصیت نمی‌تواند به صورت کاملا تصادفی و یا ناگهانی باشد بلکه برای خلق یک شخصیت پیش زمینه‌ھای بسیاری وجود دارد که باید همه‌ی آن‌ها را درنظر گرفت.
باید به نحوی یک شخصیت را در داستان خلق کرد که اگر در ادامه داستان قصد داشتید تغییر خاصی را لحاظ کنید با آن هماهنگ باشد.
اگر شخصیت شما بدون در نظر گرفتن همه‌ی پیش زمینه‌ھا و پیش‌بینی‌ھا خلق شده باشد در ادامه مجبورید که داستان را با شخصیت هماھنگ کنید که این باعث محدود شدن نویسنده و خلاقیت او خواهد شد .
برای اینکه شخصیت خلق شده شما طوری باشد که بتوانید هر بلایی که خواستید سرش در بیاورید باید طوری آن را خلق کنید که جنبه‌های شخصیتی‌اش به مرور در ادامه داستان شکل بگیرد.

نکته مهم دیگر این است که از همان اول تمامی آنچه که در مورد آن شخصیت وجود دارد را بیان نکنید تا در ادامه دستتان برای تغییر در برخی از جنبه‌های روحی و روانی آن باز باشد.
قبل از اینکه شخصیت داستانتان را خلق کنید باید همه‌ی جنبه‌ھای اخلاقی و رفتاری آن را در نظر بگیرید حتی اگر لزومی نمی‌بینید که همه‌ی چیز را درباره آن در داستان بیان کنید اما باید برای خودتان و درواقع در اتاق فرمان داستان ھمه‌ی چیز او را بدانید و در کل پرونده زندگی اش را در اختیار داشته باشید.
این که در چه خانواده ای متولد شده در چه شرایطی و با چه اوضاع مالی و اجتماعی بزرگ شده، روحیات و اخلاقیات پدر و مادرش چگونه بوده، تا چه مقطعی درس خوانده و به صورت کلی ھمه‌ی چیز او را درنظر بگیرید.
یک نویسنده خوب باید یک روانشناس خوب ھم باشد باید بتواند شخصیتی را که خلق می‌کند همه‌ی جنبه‌ھای روحی و روانی اش را درنظر گرفته و پیش بینی کند که در ھر اتفاقی که در داستان رخ می‌دهد چه عکس العملی نشان می‌دھد‌.
مراقب باشید که تعداد خلق شخصیت باید با موضوع داستان ھماھنگ باشد، به ھیچ عنوان نباید برای اینکه داستان را کش دھید یا به قولی
برگ‌ھای کتاب را پر کنید، شخصیتژھای اضافی خلق کنید، این کار باعث تعدد مکالمات در داستان خواهد شد و همین عاملی می‌شود برای اینکه مخاطب در گیرودار شخصیت‌ھا گم شده و از این آشفتگی خسته و از خواندن ادامه داستان منصرف خواھد شد!


آموزش ابعاد شخصیت | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
  • عالی
Reactions: MaRjAn، Parmida_viola، Vlinder و 7 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا