خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیعه، نگاه با چشم الهی و نورانیت

از دیگر ویژگی های شیعه مومن که می توان گفت از عنایات الهی و فضل خداوندی در حق آنان است، اینکه آنان از شعاع نوری اهل بیت(ع) هستند؛ چنانکه از نظر خلقی و طبیعت مادی نیز از زیادی طینت آنان آفریده شده اند. چنین چیزی موجب می شود تا اینان هستی را از دریچه دیگری بنگرند و حقایق را به گونه ای دیگر درک و فهم کنند و از نوعی تیزهوشی و فراست و زیرکی برخوردارند که دیگران فاقد آن هستند؛ چنانکه امیرمؤمنان(ع) فرمود: بر فراست مؤمن (مهارتی که با آن، باطن امور را از ظواهرش می توان تشخیص داد) مواظبت کنید و قدر آن بدانید؛ زیرا او با نور الهی می نگرد. [راوی] گفت: ای امیرمؤمنان! چه طور مؤمن، با نور خدا می نگرد؟ امام فرمود: زیرا ما، از نور خدا آفریده شده ایم و شیعیان ما از شعاع نور ما آفریده شده اند. آنان برگزیدگان و نیکان و پاکیزگان و ژرف نگرانند. نور آنان، بر دیگران همانند ماه کامل در شب تاریک، نور می افشاند. (بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۲۱، ح ۳۲)

قلب مطمئن به ذکر الله

از دیگر ویژگی های شیعیان آن است که همواره اهل ذکر بوده و قلب خویش را به ذکر الله آباد کرده و به آرامش و اطمینان قلبی دست می یابند؛ بنابراین در هنگام مشکلات و مصیبت ها هرگز جزع و فزع نمی کنند بلکه بر هر گونه مشکل و مصیبتی صبر می ورزند کارهایشان را به خدا تفویض کرده و توکل بر خداوند دارند؛ چنانکه امّ سلیم می گوید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: آیا می دانی افرادی که خداوند در مورد آنان فرمود: «کسانی که ایمان آوردند قلبهایشان با یاد خدا آرامش پیدا کرد، چون یاد خدا آرام بخش دلهاست» چه کسانی هستند؟ گفتم: چه کسانی هستند ای رسول خدا؟ فرمود: ما اهل بیت و شیعیان ما هستند. (بحارالانوار، ج ۳۵، ۴۰۵)

هم دردی و خیررسانی

از دیگر ویژگی های یک شیعه آن است که به یاری دیگران می رود و در کارهای خیر اهل سرعت و سبقت است و نسبت به دیگران احساس همدردی داشته و به خیررسانی می پردازد. ابواسماعیل می گوید: به امام باقر(ع) گفتم: فدایت شوم! شیعیان، پیش ما زیادند. امام فرمود: آیا ثروتمند به نیازمند مهربانی می کند؟ آیا نیکوکار از گنهکار می گذرد؟ و آیا به هم کمک مالی می کنند؟ (تا برابر هم شوند و عدالت برقرار باشد)؟ گفتم: خیر. فرمود: اینها شیعه (حقیقی) نیستند. شیعه، کسی است که این طور عمل کند. (کافی، ج ۲، ص۱۷۳، حدیث۱۱)

ترسان از خدا در نهان و آشکار

خداوند در آیات قرآن یکی از مهم ترین اصول اسلامی در شخصیت مسلمانان را خوف و خشیت از خداوند دانسته که موجب تقوای الهی نیز می شود. خوف و رجا در قرآن بسیار مورد تاکید قرار گرفته و خداوند اهل بیت عصمت و طهارت را در آیات نخست سوره انسان به خوف از خدا و خشم الهی و دوزخ ستوده است. پس شیعیان ایشان نیز باید این گونه باشند؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: ای علی! شیعه تو، کسانی هستند که در آشکار و نهان، از خدا می ترسند. ای علی! شیعه تو، کسانی هستند که [در قیامت] در طی درجات، از هم سبقت می گیرند و خدا را ملاقات می کنند در حالی که حسابی ندارند [و چیزی بدهکار نیستند] ای علی! اعمال شیعه تو، هر جمعه، به من عرضه می شود؛ من، از کارهای نیک شان خوشحال می شوم و برای کارهای ناشایست آنان، استغفار می کنم. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۱)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
معیارهای اساسی در رفتار اجتماعی شیعه

در حوزه رفتاری باید به دو نوع رفتار توجه شود: رفتار فردی و رفتار اجتماعی. البته رفتار اجتماعی آدمی متاثر از فضایل و رذایل و رفتارهای شخصی است، با این همه انسان باید در رفتار اجتماعی بیشتر توجه داشته باشد؛ زیرا به دیگران آسیب می رساند و تنها خودش ضرر نمی کند بلکه به دیگران نیز ضرر می رسد که می تواند بازتاب سنگین تری داشته باشد. شیعه واقعی در رفتار اجتماعی باید ملاک هایی را در نظر گیرد که در سخن امیرمؤمنان(ع) این گونه بیان شده است: شیعَتُنا، اَلمُتباذِلُونَ فی وِلایَتِنا، المُتَحابُّونَ فی مَوَدَّتِنا، المُتَزاوِرُونَ فی اِحیاءِ أمْرِنا الَّذینَ إنْ غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إنْ رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا، بَرَکَهْ عَلی مَنْ جاوَرُوا، سِلْمٌ لِمَنْ خالَطُوا؛ شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما به هم بذل و بخشش می کنند و به همدیگر در دوستی ما محبت می کنند و در راه زنده نگه داشتن راه و روش ما به زیارت یکدیگر می روند. آنان اگر خشمناک شوند به ظلم در نمی غلطند و اگر خشنود باشند اسراف و زیاده روی نمی کنند. مایه برکت همسایگان و موجب سلامتی و آسایش افراد مرتبط با آنان هستند. (کافی، ج ۲، ص ۲۳۶، حدیث۲۴)

پرهیز از شهوات

شیعه واقعی باید کاری کند که پیشوایان خویش را متهم نسازد. در آیات قرآن از جمله آیات ۳۰ و ۳۱ سوره احزاب بیان شده که انتساب به هر شکلی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) چگونه می تواند آثار متضاد مضاعفی را به دنبال داشته باشد. امام صادق(ع) نیز از شیعیان می خواهد با پرهیز از شهوات شکمی و **** به گونه ای رفتار نکنند که مردم شیعیان را مردمان شهوتران قلمداد کنند. همچنین با افراد پست و سفله نباید رفت و آمد کنند؛ زیرا یکی از راه های شناخت افراد، نگاه به دوستان و همنشینان اوست. ایشان فرموده است: بر تو باد پرهیز از افراد پست! همانا، شیعه علی، کسی است که شکم را از حرام پر نسازد و از مفاسد **** برحذر باشد و سخت کوش باشد، برای خدا کار کند و به پاداش او امیدوار باشد و از عذاب او بهراسد. زمانی که آنها، را [این چنین] دیدی، [بدان که] شیعه من، هستند. (کافی، ج ۲، ص۲۳۳، حدیث۹)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
ورع و اجتهاد

از دیگر ویژگی های شیعه واقعی آن است که اهل ورع یعنی مرتبه عالی تقوا و اهل تهجد و نماز شب و محافظت بر حدود الهی است و به تولا و تبری توجه و اهتمام می ورزد. امام باقر(ع) در این باره فرموده است: فَإنَّما کانَ شیعَهْ عَلی(ع) یُعْرَفُونَ بِالْوَرَعِ وَالاِجْتِهادِ وَ الْمُحافِظَهْ، وَ مُجانِبَهِ الضَغایِنِ، وَالْمَحَبَّهْ لِأوْلِیاءِاللهِ؛ به یقین، شیعه علی به ورع و سخت کوشی و سرّ نگهداری و دور بودن از کینه ها و محبت به دوستان خدا شناخته می شود. (بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۴۹۳)

اندیشه شیعه

شیعه از نظر اندیشه و فلسفه زندگی نیز می بایست اندیشه ها و فلسفه زندگی را از امامان(ع) بگیرد تا شیعه باشد. از اصول اندیشه ای شیعی می توان به مواردی چون بداء، معراج، شفاعت، توسل و مانند آنها اشاره کرد. امام صادق(ع) در باره برخی از این اصول اندیشه ای شیعی فرموده است: مَنْ أنْکَرَ ثَلاثَهْ أشْیاءَ، فَلَیْسَ مِنْ شیعَتِنا: الْمِعْراجُ وَ الْمَسألهْ فِی القَبرِ، وَ الشَّفاعَهْ؛ هر کس این سه چیز را انکار کند، شیعه ما نیست: معراج و سؤال قبر و شفاعت. (بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۳۴، ح ۴۴)

برخورد اجتماعی شیعه

از ویژگی های شیعی در برخورد اجتماعی می توان به خوشرویی و خوشرفتاری و مصالحه گری و مانند آن اشاره کرد. امام صادق(ع) فرمود: ای شیعه آل محمد! همانا، کسی که هنگام غضب، مالک نفسش نباشد و با همنشین، خوش رفتاری نکند و با رفیق، خوش رفتار نباشد و با آشتی کنندگان مصالحه خوب نکند و با مخالف، مخالفت درستی نداشته باشد، از ما نیست. (تحف العقول، ص ۳۸)

اطاعت خدا و ترک مذهب گرایی باطل

شیعه باید اطاعت را تنها در اطاعت خدا بجوید که بر اساس آموزه های قرآنی در اطاعت رسول الله (ص) و اولوا الامر از اهل بیت(ع) نمودار می شود. (آل عمران، آیات ۳۱ و ۳۲ و ۱۳۲؛ نساء، آیه ۵۹) بنابراین ترک مذاهب باطل و ساختگی از واجبات شیعه بودن و لوازم آن است. امام باقر(ع) فرموده است: لاتَذْهَبُ بِکُمُ المَذاهِبُ! فَوَالله، ما شیعَتُنا الاّمَنْ أطاعَ الله؛ مذاهب باطل شما را گمراه نکند! به خدا، شیعه ما نیست، مگر کسی که اطاعت خدای بزرگ کند. (کافی، ج ۲، ص۷۳، حدیث۱)

آزمون شیعه در نماز و اسرار و مواسات

امام صادق(ع) فرمود: اِمتَحِنوا شیعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقیتِ الصَّلاهِ، کَیْفَ مُحافَظَتِهِمْ عَلَیْها؛ وَ عِندَ أسْرارِهِمْ، کَیْفَ حِفْظِهِمْ لَها مِنْ عَدُوِّنا، وَ إلی أمْوالِهِمْ کَیْفَ مُواساتِهِمْ لاِخْوانِهِمْ فیها؛ شیعیان ما را در سه جا امتحان کنید: 1- در اوقات نماز؛ ببینید چگونه اوقات نماز را حفظ می کنند؛ ۲- پیش اسرارشان؛ ببینید چگونه از دشمنان ما آنها را حفظ می کنند؛ 3- در مورد ثروت هایشان ببینید چگونه نسبت به برادران خود تعادل را حفظ می کنند و به آنها می رسند. (بحارالانوار، ج ۸۳، ص۲۲، حدیث۴۰)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
عمل صالح و عدالت

امام باقر(ع) در باره این ویژگی شیعیان می فرماید: به شیعیان ما، این پیام را برسان که: هرگز کسی به آنچه پیش خداست نمی رسد جز با عمل کردن. به شیعیان ما این پیام را برسان که بزرگترین حسرت خور در قیامت، کسی است که عدالت را توصیف کند ولی خودش، در عمل مخالفت کند. (کافی، ج ۲، ص۳۰۰، حدیث۵)

مایه زینت و زیبایی

امام صادق(ع) این ویژگی شیعیان را این گونه توضیح می دهد و می فرماید: مَعاشِرِ الشّیعَهْ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ؛ ای گروه شیعه! شما، مایه زینت و زیبایی ما باشید، نه اینکه باعث سرزنش (و سرافکندگی) ما خاندان شوید. با مردم به نیکی سخن بگویید و مراقب زبان خود باشید و آن را از گفتار بیهوده و سخن زشت باز دارید. (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۳۵، ح ۱۸. )

عمل به دستورات دین

برخی تنها با زبان شیعه هستند و عملشان خلاف آن است. شیعه، کسی است که در قول و عمل شیعه باشد و از امام(ع) الگو بگیرد. امام صادق(ع) فرمود: لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ قالَ بِلِسانِهِ وَ خالَفَنا فی أعْمالِنا وَ آثارِنا. وَ لکِنْ شیعَتِنا مَنْ وافَقنا بِلِسانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثارَنا وَ عَمِلَ بِأعْمالِنا. أُولئِکَ شیعَتُنا؛ کسی که به زبان، می گوید شیعه است و با اعمال و آثار ما مخالفت می کند از پیروان ما نیست، شیعه ما کسی است که ما را با زبان و قلب همراه باشد و آثار ما را پیروی کند و اعمال ما را انجام دهد. آنان شیعه ما هستند. (وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۹۶، ح ۱۹)

پیوندهای عملی با امام

شیعه باید به ریسمان الهی خدا که همان اهل بیت(ع) است چنگ بزند و آنان را دستگیره محکم خود قرار دهد نه آنکه به دیگران بیاویزد و بخواهد با آنان به جایی برسد و فلسفه و سبک زندگی آنان را بیاموزد و عمل کند. کسی که مدعی تشیع است باید فلسفه و سبک زندگی امامان را در زندگی خود داشته باشد. امام صادق(ع) فرموده است: کَذِبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شیعَتِنا وَهُوَ مُتَمَسِّکٌ بِعُرْوَهْ غَیْرِنا؛ دروغ می گوید کسی که گمان می کند شیعه ما است ولی به ریسمان غیر ما، چنگ زده است. (بحارالانوار، ج ۲: ص ۹۸، ح ۴۹)

زیارت امام و صالحان

از دیگر خصوصیات شیعه، زیارت امام(ع) در زمان حضور و غیبت و حیات و ممات است. امام هفتم(ع) فرموده است: مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أنْ یَصِلَنا، فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شیعَتِنا. وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَزُورَ قُبُورَنا، فَلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إخْوانِنا؛ کسی که دوست دارد از نزدیک ما را ببیند، ولی نمی تواند با ما دیدار کند، باید به دیدار فقرای شیعه برود؛ که دیدار با شیعیان فقیر، دیدار با ما است و هرکه دوست دارد بر مزار ما حاضر شود ولی نمی تواند قبور ما را زیارت کند، باید به زیارت قبور برادران صالح ما [از علما و. . . ] برود. (وسائل الشیعه، ج ۶: ص ۳۳۲، ح ۱)

تسلیم در برابر امام(ع)

از دیگر ویژگی های یک شیعه اطاعت امر و تسلیم در برابر امام معصوم(ع) است. امام رضا(ع) فرمود:شیعَتُنا اَلمُسَّلِمُونَ لِأمْرِنا، الآخِذُونَ بِقَولِنا، المُخالِفُونَ لِأعْدائِنا. فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذلِکَ، فَلَیْسَ مِنّا؛ شیعیان ما، کسانی اند که تسلیم شدگان فرمان ما و پذیرندگان سخن ما و مخالفان دشمنان ما، هستند، بنابراین، کسی که چنین نباشد، از ما نیست. (وسائل الشیعه ج ۱۸: ص ۸۳، ح ۲۵)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
فضایل و مکارم اخلاقی

شیعه باید از نظر فضایل فردی و اخلاقی در اوج باشد و در مکارم اخلاقی سرمشق شود. امام صادق(ع) فرمود: إنّا نُحِبُّ مِنْ شیعَتِنا مَنْ کانَ عاقِلاً، فَهِما، فَقیها، حَلیما، مُداریا، صَبُورا، صَدُوقا، وَفیّا؛ ما شیعه ای را که عاقل و فهیم و دانا و بردبار و مدارا کننده و شکیبا و راستگو و وفادار باشد، به یقین دوست داریم. (امالی مفید، ص ۱۹۲، ح ۲۲)

امیرمؤمنان(ع) نیز فرموده است:شیعَتُنا هُمُ الْعارِفُونَ بِالله، العامِلُونَ بِأَمْرِاللهِ، أهْلُ الْفَضائِلِ، النّاطِقُونَ بِالصَّوابِ، مَأکُولُهُمْ الْقُوتُ، وَ مَلْبَسُهُم الاِقْتِصادُ وَ مَشیُهُمُ التَّواضُعُ؛ شیعیان ما، تنها عارفان به خدا و عمل کنندگان به دستورات الهی، اهل فضیلت، سخن سرایان به مطالب درست، هستند. خوراک آنان، به اندازه ای است که توان و نیروشان دهد [نه کم خورند و نه زیاد]؛ لباس پوشیدنشان متعارف است [نه بدها را پوشند و نه به زیور بیارایند]؛ با تواضع راه می روند و. . . (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۲۹)

نماز شب و تهجد

شیعه، پیامبر(ص) را سرمشق قرار می دهد و همان طوری که ایشان و اهل بیت حضرت بر تهجد و نماز شب تاکید داشتند، شیعیان نیز این گونه هستند و اهل عبادت و تهجد شبانه اند. امام صادق(ع) فرمود: لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ لَمْ یُصَلِّ صَلاهْ اللَّیْلِ؛ کسی که نماز شب نخواند، از شیعیان (مخلص و ناب) نیست. (بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۱۶۲) همچنین در روایت است: امام باقر(ع) درباره فرموده خدا [در قرآن] که: آنان که شب ها، پهلو از رختخواب حرکت دهند. فرمود: آن درباره امیرمؤمنان و پیروان او از شیعیان ما نازل شده است که اوّل شب را می خوابند و هنگامی که دو سوم شب، یا آنچه خدا خواست، گذشت، بلند می شوند و به درگاه پروردگارشان راز و نیاز و تضرّع و زاری می کنند در حالی که مشتاق و ترسانند و به آنچه پیش خداست امیدوارند. (وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۷۴، ح ۲۶)

رستگاری و شفاعت از آثار شیعه بودن

اگر بتوانیم شیعه واقعی باشیم می توانیم از آثار و برکات آن بهره مند شویم. از آثار شیعه واقعی بودن آن است که به رستگاری و پیروزی عظیم دست می یابند و بهشت را از آن خویش می کنند. عبدالله ابْنُ مَسعُود گفت: فَضَرَبَ [رَسُولُ الله(ص)] عَلی مِنکَبِ عَلی(ع) ثُمَّ قالَ: هذا وَ شیعَتُهُ هُمُ الفائِزُونَ؛ رسول خدا (ص)، [در مسجد] به شانه علی(ع) زد سپس فرمود: این [مرد] و شیعه او، رستگارانند. (بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۷۸، حدیث۱۵)

شفاعت شیعه

از آثار شیعه واقعی بودن بهره مندی از شفاعت است؛ یعنی همان طوری که خداوند از کسانی که راضی است به آنان مقام شفاعت می دهد(انبیاء، آیه ۲۸) که شامل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است به شیعیان به سبب آنکه از آنان نیز راضی و خشنود است مقام شفاعت می بخشد؛ چنانکه أبُو جَعْفَرٍ امامُ باقر(ع) می فرماید: همانا رسول خدا(ص) حقّ شفاعت امّتش را دارد و ما حقّ شفاعت شیعیان خودمان را داریم و شیعیان ما، حقّ شفاعت خویشان خود را دارند. (بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۸، حدیث۱۶)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیعیان به کسانی اطلاق می شود که امام با توجه به اینکه شیعیان نیز دارای فرقه های گوناگون هستند، مانند: شیعه ولی حقیقت این است که مؤسّس شیعه تسنن و شیعه بر این مطلب دلالت دارند از پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: «هو انت پیامبر(ص) این آیه را قرائت کرد، و آنگاه جمله امام سجّاد(ع) فرمود: پیامبر(ص) شیعه همان فرقه پیرو علی بن پیامبر(ص) و پس از رحلت او به نام شیعه قطعی، عنوان شیعه برای پیروان حضرت این که شیعه حقیقی کیست؟ پاسخ آن که عشری (دوازده امامی) است، و این شیعیان شیعه کامل کسی است که حقیقتاً با کمال اعلای این گونه شیعه را باید از سیمای شیعه حضرت نوح(ع) دانسته و چنین امام سجّاد(ع) به او فرمود: ای بنده خدا بود عرض کرد: برای چه این نام برای ما ابراهیم را شیعه خوانده(و انّ من شیعته لابراهیم) و نیز پیرو موسی(ع) را شیعه پیامبر(ص) از این خبر ناراحت و او از شیعیان شما است و به دوستی اهل دوزخ هستم، زیرا کسی که از شیعیان شیعیان شما هستم، بلکه بگو من از دوستان شما، و دشمن دشمنان شما هستم، در این نظیر این مطلب در گفتار امام که من از شیعیان آل محمد(ص) هستم، امام امام باقر(ع) فرمود: «پس تو از شیعیان اما گریه ام برای خودم از این رو بود که مقام با این ادعا اگر خدا مرا ببخشد، از درجاتم از این رو است که دروغ بزرگ به من نسبت شیعیان خالص آل محمد(ص) هستم، چه کسی شیعیان در خراسان رخ داد، و نیز امام این مطلب را فرمود.

معنی لغوی و اصطلاحی شیعه
واژه شیعه در اصل از شَیَعَ به معنی مشایعت و دنباله روی، و پیروی و بدرقه کردن آمده است، و بر همین اساس در اصطلاح به معنی گروهی است که پیرو شخصی، و یا پیرو آیین خاصی هستند. این کلمه معنی عام دارد و شامل شیعه فکری، اعتقادی، عملی و حزبی نیز خواهد شد، و غالباً در مورد پیروان راستین حق استعمال می شود، گرچه گاهی در مورد پیروان، باطل نیز به کار می رود، چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا دشمنان و پیروان یزید را شیعیان دودمان ابوسفیان خواند.(1)

و در قرآن مجید، پیرو حضرت موسی(ع) و نوح(ع) باعنوان شیعه آنها یاد شده است.(2) و اکنون در میان مسلمین شیعه و شیعیان به کسانی اطلاق می شود که امام علی(ع) را خلیفه بلافصل پیامبر اسلام(ص) می دانند، و پیرو اهل بیت پیامبر(ص) می باشند. با توجه به اینکه شیعیان نیز دارای فرقه های گوناگون هستند، مانند: شیعه امامیه، شیعه زیدیّه، شیعه اسماعیلیه و شیعه فتحیه و هفت امامی و...که معروف ترین و پرجمعیت ترین آنها شیعه امامیه هستند که معتقد به امامت دوازده امام بر حق بعد از رسول خدا(ص) بوده که نخستین آنها حضرت علی بن ابیطالب(ع) و آخرین آنها حضرت قائم آل محمد (عج) می باشد.


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغاز پیدایش تشیّع



گرچه بعضی از مغرضین یا ناآگاهان، تشیّع را مولود حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) دانسته و با نسبت های ناروا مانند اینکه عبداللّه بن سبا(3) آن را تأسیس کرد، و یا ایرانیان به تأسیس آن پرداختند ولی حقیقت این است که مؤسّس شیعه شخص رسول خدا(ص) بود، و آغاز پیدایش آن به وسیله آن حضرت تکوین و تأسیس شد، چنانکه روایات بی شمار از کتب اهل تسنن و شیعه بر این مطلب دلالت دارند از جمله این که وقتی که آیه 7 و 8 سوره بیّنه نازل شد: «انّ الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات اولئک هم خیر البریّة...؛کسانی که به خدای یگانه ایمان آورده و اعمال نیکو انجام دادند، بهترین مخلوقات (خدا) هستند».

حاکم حسکانی با اسناد مختلف از ابن عباس نقل می کند که پس از نزول این آیه، پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: «هو انت وشیعتک؛ منظور از بهترین خلق خدا تو و شیعیان تو هستند».

نیز از ابوبریره روایت شده گفت: پیامبر(ص) این آیه را قرائت کرد، و آنگاه خطاب به علی (ع) فرمود: «هو انت و شیعتک...؛(4) منظور از برترین خلق، تو و شیعیان تو هستند». نیز فرمود: «و ربّ هذه البنیّه انّ هذا و شیعته هم الفائزون؛سوگند به خدای این کعبه این مرد(اشاره به علی علیه السلام)و شیعیانش در قیامت رستگارانند».(5)

روایات بی شمار در موارد متعدد دیگر از ائمه اهل البیت(ع) و آنها از پیامبر(ص) همین مطلب و نظیر آن را نقل کرده اند، از جمله امام سجّاد(ع) فرمود: پیامبر(ص) روزی به علی(ع) فرمود: «بشّر لشیعتک انّی لشفیعٌ لهم؛ به شیعیانت مژده بده که من

حتماً در قیامت از آنها شفاعت می کنم».(6) جالب این که طبق پاره ای از روایات، پیامبر(ص) شیعیان علی(ع) را شیعیان خود و شیعیان اهل بیت(ع) خوانده است.(7)

شیخ ابو محمد حسین بن موسی نوبختی که از علمای تسنن در قرن چهارم است در کتاب الفرق و المقالات می نویسد: «ارکان فرقه های اسلامی چهار فرقه می باشند: 1ـ شیعه 2ـ معتزله 3ـ مرجئه 4ـ خوارج. شیعه همان فرقه پیرو علی بن ابیطالب(ع) می باشند که در عصر زندگانی پیامبر(ص) و پس از رحلت او به نام شیعه علی خوانده می شدند و علی(ع) را پس از پیامبر(ص) امام برحق می دانستند، مانند سلمان، مقداد،ابوذر و عمّار یاسر...اینها نخستین افرادی در اسلام هستند که به عنوان شیعه خوانده می شدند، و قبل از اسلام به پیروان حضرت ابراهیم(ع) و موسی(ع) و عیسی(ع) و انبیاء دیگر، شیعه می گفتند».


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
نتیجه اینکه: مطابق اسناد و مدارک قطعی، عنوان شیعه برای پیروان حضرت علی(ع) در همان عصر پیامبر(ص) و مقارن رحلت پیامبر(ص) و بعدها از امور قطعی و

انکارناپذیر بوده و در همان عصر پدیدار شده است.



شیعه حقیقی کیست؟



اکنون به اصل مسأله باز می گردیم، و آن این که شیعه حقیقی کیست؟ پاسخ آن که شیعه در یک تجزیه و تحلیل فشرده دارای اقسام و مراتب و درجات است، مانند: شیعه اعتقادی،شیعه زیدی، شیعه امامی، شیعه اسماعیلی و... و در میان اینها و و معروف ترینشان شیعه امامیه یعنی همان شیعه اثنی عشری (دوازده امامی) است، و این شیعیان نیز از نظر ایمان و علم و عمل دارای درجات مختلف هستند، و در مجموع به دو قسم تقسیم می شوند: شیعه کامل و شیعه ناقص، شیعه کامل کسی است که حقیقتاً با کمال صداقت در همه ابعاد پیرو امام علی(ع) و امامان معصوم بعد از او باشد، که نمونه اعلای این گونه شیعه را باید از سیمای افرادی مانند: سلمان، ابوذر، مقداد، و عمار، مالک اشتر، محمد بن ابی بکر و...جستجو کرد. که هم از نظر عقیده و ایمان، محکم و استوار بودند، و هم در عمل در عرصه های گوناگون زندگی پیرو راستین بودند، و باید دانست که فرق است بین دوست علی(ع) و شیعه آن حضرت، شیعه مقامی است که در درجه علّیین قرار دارد و هر کس نمی تواند این ادعا را بکند، چرا که ادعای بسیار بزرگی است و شرایط سنگین دارد و هر کس را یارای وصول به این مقام نیست.

در این راستا نظری به قرآن می افکنیم می بینیم که خداوند ابراهیم خلیل (ع) را شیعه حضرت نوح(ع) دانسته و چنین می فرماید: «و انّ من شیعته لابراهیم اذ جاء ربّه بقلبٍ سلیمٍ؛و از پیروان او (نوح علیه السلام) ابراهیم است، آنجا که او با قلب سلیم به پیشگاه پروردگارش آمد.»


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
از این دو آیه چنین فهمیده می شود که اوّلاً واژه شیعه قبل از اسلام، حتی در عصر ابراهیم(ع) وجود داشت، ثانیاً این واژه دارای ارزش و محتوای بزرگ است، چرا که پیامبر بزرگی همچون ابراهیم(ع) به عنوان شیعه(و پیرو حضرت نوح در توحید و اصول) نام گزاری شده، و ثالثاً از شرایط شیعه حقیقی آن است که در پیشگاه الهی دارای قلب سلیم و روح پاک و کامل و خالی از هرگونه آلودگی و شوائب باشد، قلبی که خالی از شرک، و خالص از معاصی و نفاق، و آکنده از عشق به خدا و سالم از هرگونه انحراف معنوی، و تهی از هرگونه شک و تردید، و موجب نیت راستین و پاک گردد، چنانکه امام صادق(ع)فرمود: «النّیّة الصّادقة صاحب القلب السّلیم، لانّ سلامة القلب من هواجس المذکورات تخلّص النّیّة فی الامور کلّها؛(10) کسی که نیت راست و پاک دارد، صاحب قلب سلیم است، چرا که سلامت قلب از هرگونه شرک و شک، نیت را در همه چیز خالص می کند». کوتاه سخن آن که تنها کسی که در روز قیامت نجات می یابد و رو سفید می شود شخصی است که با داشتن قلب سلیم وارد محشر شود، چنان که در قرآن از زبان حضرت ابراهیم (ع) آمده: «یوم لاینفع مالٌ و لابنون ـ الّا من اتی اللّه بقلبٍ سلیمٍ؛(11) در روز قیامت مال و فرزندان سودی نمی بخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید».

بر همین اساس روایت شده: شخصی به امام سجّاد(ع) عرض کرد: ای پسر رسول خدا(ص)! من از شیعیان خالص شما هستم. امام سجّاد(ع) به او فرمود: ای بنده خدا هرگاه قلب تو مانند قلب ابراهیم خلیل(ع) بود که خداوند او را شیعه خوانده و فرموده: «و انّ شیعته لابراهیم ـ اذ جاء ربّه بقلبٍ سلیمٍ». تو از شیعیان ما هستی، ولی اگر قلب تو مانند قلب او از هرگونه نیرنگ و خیـ*ـانت پاک نبود، تو از محبّان ما هستی نه از شیعیان ما. وگرنه اگر با دانستن این موضوع به دروغ ادعای شیعی بودن کنی به مکافات جذام یا فلج شدن تا آخر عمر مبتلا شوی، تا این دردها کفّاره دروغگویی تو باشند».

نیز در عصر امام باقر(ع) که حکومت در دست خلفای جور بود و شیعیان مورد آزار و سرزنش قرار می گرفتند: روزی امام باقر(ع) به جمعی از شیعیان فرمود: «لیهنیکم الاسم؛باید برای شما نام شیعه گوارا و باعث سرافرازی باشد». ابو بصیر که در آن جا حاضر بود عرض کرد: برای چه این نام برای ما مبارک باشد، چرا به ما تبریک می گویی؟ امام باقر(ع) در پاسخ او فرمود: خداوند در قرآن ابراهیم را شیعه خوانده(و انّ من شیعته لابراهیم) و نیز پیرو موسی(ع) را شیعه نامیده است (فاستغاثه الّذی من شیعته) بنابراین با داشتن این نام، سرافراز و شادمان باشید و افتخار کنید.(12)


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیعه حقیقی در گفتار

پیامبر(ص) و امامان(ع)


باید توجه داشت چنان که اشاره شد، شیعه بودن با لفظ و ادّعا تحقق نمی یابد، بلکه باید نخست ارزش والای شیعه بودن را شناخت، آنگاه با پیمودن راه های صحیح و عمل به دستورها به این مقام ارجمند نایل شد، بر همین اساس نظر شما را به چند نمونه از گفتار پیامبر(ص) و امامان(ع) در این راستا جلب می کنم:

امیر مؤمنان علی(ع) فرمود: «شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما به یکدیگر بخشش کنند، و در راه دوستی ما با همدیگر دوستی نمایند، و برای زنده کردن فرهنگ ما به دیدار یکدیگر روند، در حال خشم ستم نکنند، و در حال رضایت و رفاه، اسراف ننمایند، مایه برکت همسایگان می باشند، و با مردم معاشرت آمیخته با سازگاری و صفا و صمیمیت دارند.»(13)

امام صادق(ع) فرمود: «لیس من شیعتنا من قال بلسانه، و خالفنا فی اعمالنا و آثارنا؛(14) کسی که به زبان بگوید شیعه هستم، ولی با اعمال و روش های ما مخالفت نماید، از شیعیان ما نیست.»

امام کاظم(ع) فرمود: «لیس من شیعتنا من خلأثمّ لم یرع قلبه؛(15) از شیعیان ما نیست کسی که در خلوت مراقب منحرف شدن قلبش نباشد».

و از سخنان امام صادق(ع) است: «از شیعیان ما نیست کسی که در شهری پرجمعیت زندگی کند و در آنجا شخص (از غیر شیعه) از او با تقواتر باشد».(16)

نیز فرمود: «شیعیان ما دارای چهار چشم هستند، دو چشم در صورت دارند و دو چشم در قلبشان است، همه مردم چنین هستند، ولی دو چشم قلبشان کور است جز شیعیان ما».


شیعه واقعی از زبان ائمه

 
  • تشکر
Reactions: MaSuMeH_M و *RoRo*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا