خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ZaHRa

سرپرست بخش جهانی دیگر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,726
امتیاز واکنش
20,446
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
83 روز 32 دقیقه
جادوگران معروف
چنان که پیش‌تر گفته شد، اهریمن جادوگری را پس از آن‌که اهوره‌مزدا یازدهمین سرزمین نیک، هیلمند، را در سیستان آفرید، پدید آورد؛ از این‌رو، در سنت زردشتی بیشترین جادوگری متعلق به آن سرزمین است و از جادوگران آنجا‌ست که برف و تگرگ و عنکبوت و ملخ بر زمین می‌بارد. [۸۸]
در اوستا و برخی از متون پهلوی نام چند جادوگر نیز آمده است: بابِل، بنیان‌گذار شهر بابِل در زمان جمشید. تور، سازنده باروی اَروَنداسپ در زمان کیقباد، ویدرَفش، از همراهان ارجاسپ، فرمانروای خیونان، در هنگام نبرد او با گشتاسپ، پادشاه حامی زردشت، [۸۹][۹۰] افراسیاب تورانی در زمان منوچهر، [۹۱] [۹۲] مَلکوس در زمان جمشید، [۹۳] وامون که دخترش مادرِ زاب بود، [۹۴] دورَسرَو که در هنگام زادن زردشت در صدد کشتن او بود، [۹۵][۹۶]برادَروریش که به همراه دورسرو در صدد کشتن زردشت بود، [۹۷] و ستَرَگ جادوپزشک. [۹۸] ملکوس پس از پایان هزاره اوشیدَر ــ که نخستین هزاره از ۳ هزار سال پایانی عمر جهان است ــ بار دیگر پدیدار می‌شود و بارانی سهمگین، به نام ملکوسان، و بی‌شمار برف و تگرگ می‌باراند و بسیاری از مردم را به کام مرگ می‌فرستد. [۹۹]


جادو در ایران باستان

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR* و SelmA

ZaHRa

سرپرست بخش جهانی دیگر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,726
امتیاز واکنش
20,446
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
83 روز 32 دقیقه
رساله‌ای پهلوی با نام مادَیانِ یوشت فریان و اخت بر جای مانده که در باره جادوگری به نام اخت است. به نوشته این رساله، اخت با ۷۰ هزار سپاهی وارد شهری می‌شود و می‌گوید که اگر کودکی که هنوز ۱۵ سالش تمام نشده، نتواند به معماهای او پاسخ گوید، شهر و همه ساکنانش را نابود خواهد کرد. کودکی به نام یوشت فریان تن بدین آزمون می‌سپارد، به شرطی که اگر توانست به پرسشهای اخت پاسخ دهد، اخت نیز باید به ۳ پرسش او پاسخ دهد وگرنه کشته خواهد شد. اخت شرط کودک را می‌پذیرد. سرانجام پرسشهای چیستان‌گونه اخت آغاز می‌شود و یوشت فریان به همه ۳۳ پرسش او پاسخ می‌دهد. در پایان، اخت از پاسخگویی به ۳ پرسش یوشت فریان فرومی‌ماند و کشته می‌شود. نام اختِ جادوگر در اوستا [۱۰۰] و برخی از دیگر متون پهلوی آمده است. [۱۰۱] [۱۰۲][۱۰۳]
فردوسی سرزمین ضحاک را جادوستان و خود او را جادوپرست نامیده است، [۱۰۴] چرا که در زمان پادشاهی او «هنر خوار شد جادویی ارجمند». [۱۰۵] ابن بلخی نیز ضحاک را «جادو» خوانده است. [۱۰۶] گردیزی هم می‌نویسد که به روزگار ضحاک جادوی و فسق و فجور آشکار شد. [۱۰۷] ابن بلخی، [۱۰۸] همسر کیکاووس را نیز که به روایتی دختر یکی از ملوک یمن و به روایتی دیگر دختر افراسیاب بود، «جادو» نامیده است.


جادو در ایران باستان

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و SelmA

ZaHRa

سرپرست بخش جهانی دیگر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,726
امتیاز واکنش
20,446
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
83 روز 32 دقیقه
احکام فقهی و حقوقی
به روایت اوستا اگر مزداپرستان بالغ به درگاه ایزدان دعا نکنند تا جادوگرانی را که در میانشان زندگی و تظاهر به دینداری می‌کنند، بدانها بنمایانند، جرم جادوگری بر آن‌ها وارد خواهد آمد. [۱۱۱]
در کتابهای فقهی و حقوقی زردشتی مطالبی نیز درباره جادو و جادوگری آمده است. یکی از احکام این است که اگر فردی زردشتی ببیند که کسی جادوگری می‌کند، بر او واجب است که به دیگران بگوید و دیگران را از کردار وی آگاه سازد. [۱۱۲] نیز به گزارش هیربدستان، غذا ندادن به جادوگر گنـ*ـاه نیست و اگر در نتیجه آن، جادوگر از گرسنگی و تشنگی بمیرد، کیفر کسی که بدو غذا نداده، تنها یک «سروشچَرَنام» است، زیرا آن جادوگر سزاوار مرگ بوده است.
بر اساس قوانین حقوقی ساسانی، اگر جادوگریِ کسی ثابت می‌شد، همه دارایی او به رَد ( حاکم شرع ) منتقل می‌شد؛ در صورتی که آسیبی به کسی رسانده بود، دارایی‌اش بدو می‌رسید و اگر به جادوگری او شهادت می‌دادند، اما معلوم نبود به چه کسی آسیب رسانده است، دارایی‌اش به شاهدان می‌رسید.


جادو در ایران باستان

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و SelmA

ZaHRa

سرپرست بخش جهانی دیگر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,726
امتیاز واکنش
20,446
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
83 روز 32 دقیقه
فرجام جادوگری
ارداویراف، موبد پرهیزگار، در سفر آسمانی خویش و دیدار خود از دوزخ، روانهای زنانی را می‌بیند که بر فلزِ روی داغ ایستاده‌اند و با دست و دندان پستانهای خویش را می‌برند و سگان شکم آنان را می‌درند و می‌خورند؛ وقتی از گنـ*ـاه آنان سؤال می‌کند، پاسخ می‌شنود که در گیتی یکی از گناهانشان این بوده که به دنبال جادوگری بودند. [۱۱۳] همو در جایی دیگر روان زنی جادوگر را می‌بیند که با دندان مردار خویش را می‌لیسید و می‌خورد. [۱۱۴] نیز روان زن روسپیِ جادوگری را می‌بیند که زبانش بریده و چشمش کنده شده بود و مار و کژدم و کرم و دیگر جانوران اهریمنی مغز او را می‌خوردند و گاه تنش را به دندان می‌گرفتند و گوشتش را می‌جویدند. [۱۱۵]
سُغدیانی که به دین بودایی گرویده بودند نیز در آثار خود بـه زبان سغدی ــ کـه از زبـانهای ایرانـی میانه شرقـی است ــ نفرت خود را از جادوگران نمایانده‌اند. برای نمونه، به نوشته سوتره علت و معلول کردارها، پیشگویان و جادوگران پس از مرگ در دامهایی در دوزخِ آهنین گرفتار می‌شوند و پرندگان گوشت بدنشان را تا استخوان می‌خورند.
منبع:ویکی فقه


جادو در ایران باستان

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR* و SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا