- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
خداوند متعال در اینباره میفرماید: «و لا تجادلوا أهل الکتاب اًلا هی أحسن» (عنکبوت/ 46) با اندیشمندان با بهترین شیوه به بحث و گفتگو بنشینید. زیرا هدف، روشن شدن است، نه صرف غلبه. باز میفرماید «ادفع بالتی هی أحسن السیئة فاًذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولیٌ حمیم» (فصلت/ 34) با نیکویی و خوبی به مقابله با آنان برخیز، چه اینکه (این شیوه) موجب میگردد تا آن کس که با تو از در خصومت درآمده، دگرگون شود و دوستی صمیمی و گرم گردد.
لذا بحث آزاد در چنین محیط آکنده از صمیمیت و گرمی که روح تفاهم بر آن حاکم باشد، حتماً نتیجه مطلوب میدهد. و این چیزی است که با روح آزادخواهی و آزادمنشی اسلام تطابق دارد. و مسأله «نُصحُ الأئمه» نیز در همین راستا مطرح است. در سایه حکومت عدل علوی، این آزادمنشی در بحث و در میان گذاردند اندیشهها و آزادی در بیان و گفتگو، بهخوبی جلوهگر بود و مسائل ابن الکرا با امیر مؤمنان و مسائل ابن الارزق با ابن عباس از همینگونه است و نیز مسائل ابن ابی العوجأ با امام صادق و مناظرات امام رضا با اصحاب ادیان که همگی در راستای سعة نظر اسلام درباره اندیشهها و آزادی بیان است.
البته آزادی در اندیشه و بیان، موهبت الهی است که نبایستی گرفت مگر آنکه آشکار شود توطئهای در کار است و حسن نیت وجود ندارد بویژه در مسایل سـ*ـیاسی - عقیدتی که در صدد افشای سر و سست جلوه دادن پایههای نظام حاکم و تغذیه رسانههای بیگانه بوده باشد که میبایست قاطعانه با آن برخورد کرد. خداوند درباره اینگونه افراد بیمار میگوید: «و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الأرض قالوا انا مصلحون. ألا اًنهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون» (بقره/ 12 - 10) هرگاه به آنان گفته شود راه تباهی در پیش نگیرید، و اندیشههای پاک و سالم را آلوده نسازید، گویند: همانا ما راه صلاح میرویم و اصلاح طلبیم، و درحالی که آنان راه فاسد میروند و افسادگرند، گرچه شعور درک خود را هم ندارند. و در پایان میفرماید: «اینان بیمار دلانند که لا یزال بر بیماری آنان افزوده میشود و در نهایت در آتش فتنهای که خود روشن کردهاند خواهند سوخت.
لذا بحث آزاد در چنین محیط آکنده از صمیمیت و گرمی که روح تفاهم بر آن حاکم باشد، حتماً نتیجه مطلوب میدهد. و این چیزی است که با روح آزادخواهی و آزادمنشی اسلام تطابق دارد. و مسأله «نُصحُ الأئمه» نیز در همین راستا مطرح است. در سایه حکومت عدل علوی، این آزادمنشی در بحث و در میان گذاردند اندیشهها و آزادی در بیان و گفتگو، بهخوبی جلوهگر بود و مسائل ابن الکرا با امیر مؤمنان و مسائل ابن الارزق با ابن عباس از همینگونه است و نیز مسائل ابن ابی العوجأ با امام صادق و مناظرات امام رضا با اصحاب ادیان که همگی در راستای سعة نظر اسلام درباره اندیشهها و آزادی بیان است.
البته آزادی در اندیشه و بیان، موهبت الهی است که نبایستی گرفت مگر آنکه آشکار شود توطئهای در کار است و حسن نیت وجود ندارد بویژه در مسایل سـ*ـیاسی - عقیدتی که در صدد افشای سر و سست جلوه دادن پایههای نظام حاکم و تغذیه رسانههای بیگانه بوده باشد که میبایست قاطعانه با آن برخورد کرد. خداوند درباره اینگونه افراد بیمار میگوید: «و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الأرض قالوا انا مصلحون. ألا اًنهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون» (بقره/ 12 - 10) هرگاه به آنان گفته شود راه تباهی در پیش نگیرید، و اندیشههای پاک و سالم را آلوده نسازید، گویند: همانا ما راه صلاح میرویم و اصلاح طلبیم، و درحالی که آنان راه فاسد میروند و افسادگرند، گرچه شعور درک خود را هم ندارند. و در پایان میفرماید: «اینان بیمار دلانند که لا یزال بر بیماری آنان افزوده میشود و در نهایت در آتش فتنهای که خود روشن کردهاند خواهند سوخت.
امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com