خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
خداوند متعال‌ در این‌باره‌ می‌فرماید: «و لا تجادلوا أهل‌ الکتاب‌ اً‌لا‌ هی‌ أحسن» (عنکبوت/ 46) با اندیشمندان‌ با بهترین‌ شیوه‌ به‌ بحث‌ و گفتگو بنشینید. زیرا هدف، روشن‌ شدن‌ است، نه‌ صرف‌ غلبه. باز می‌فرماید «ادفع‌ بالتی‌ هی‌ أحسن‌ السیئة‌ فاًذا الذی‌ بینک‌ و بینه‌ عداوة‌ کأنه‌ ولیٌ‌ حمیم» (فصلت/ 34) با نیکویی‌ و خوبی‌ به‌ مقابله‌ با آنان‌ برخیز، چه‌ این‌که‌ (این‌ شیوه) موجب‌ می‌گردد تا آن‌ کس‌ که‌ با تو از در خصومت‌ درآمده، دگرگون‌ شود و دوستی‌ صمیمی‌ و گرم‌ گردد.
لذا بحث‌ آزاد در چنین‌ محیط‌ آکنده‌ از صمیمیت‌ و گرمی‌ که‌ روح‌ تفاهم‌ بر آن‌ حاکم‌ باشد، حتماً‌ نتیجه‌ مطلوب‌ می‌دهد. و این‌ چیزی‌ است‌ که‌ با روح‌ آزادخواهی‌ و آزادمنشی‌ اسلام‌ تطابق‌ دارد. و مسأله‌ «نُصحُ‌ الأ‌ئمه» نیز در همین‌ راستا مطرح‌ است. در سایه‌ حکومت‌ عدل‌ علوی، این‌ آزادمنشی‌ در بحث‌ و در میان‌ گذاردند اندیشه‌ها و آزادی‌ در بیان‌ و گفتگو، به‌خوبی‌ جلوه‌گر بود و مسائل‌ ابن‌ الکر‌ا با امیر مؤ‌منان‌ و مسائل‌ ابن‌ الارزق‌ با ابن‌ عباس‌ از همین‌گونه‌ است‌ و نیز مسائل‌ ابن‌ ابی‌ العوجأ با امام‌ صادق‌ و مناظرات‌ امام‌ رضا با اصحاب‌ ادیان‌ که‌ همگی‌ در راستای‌ سعة‌ نظر اسلام‌ درباره‌ اندیشه‌ها و آزادی‌ بیان‌ است.
البته‌ آزادی‌ در اندیشه‌ و بیان، موهبت‌ الهی‌ است‌ که‌ نبایستی‌ گرفت‌ مگر آنکه‌ آشکار شود توطئه‌ای‌ در کار است‌ و حسن‌ نیت‌ وجود ندارد بویژه‌ در مسایل‌ سـ*ـیاسی‌ - عقیدتی‌ که‌ در صدد افشای‌ سر‌ و سست‌ جلوه‌ دادن‌ پایه‌های‌ نظام‌ حاکم‌ و تغذیه‌ رسانه‌های‌ بیگانه‌ بوده‌ باشد که‌ می‌بایست‌ قاطعانه‌ با آن‌ برخورد کرد. خداوند درباره‌ این‌گونه‌ افراد بیمار می‌گوید: «و اذا قیل‌ لهم‌ لا تفسدوا فی‌ الأ‌رض‌ قالوا انا مصلحون. ألا اًنهم‌ هم‌ المفسدون‌ و لکن‌ لا یشعرون» (بقره/ 12 - 10) هرگاه‌ به‌ آنان‌ گفته‌ شود راه‌ تباهی‌ در پیش‌ نگیرید، و اندیشه‌های‌ پاک‌ و سالم‌ را آلوده‌ نسازید، گویند: همانا ما راه‌ صلاح‌ می‌رویم‌ و اصلاح‌ طلبیم، و درحالی‌ که‌ آنان‌ راه‌ فاسد می‌روند و افسادگرند، گرچه‌ شعور درک‌ خود را هم‌ ندارند. و در پایان‌ می‌فرماید: «اینان‌ بیمار دلانند که‌ لا یزال‌ بر بیماری‌ آنان‌ افزوده‌ می‌شود و در نهایت‌ در آتش‌ فتنه‌ای‌ که‌ خود روشن‌ کرده‌اند خواهند سوخت.


امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و Narín✿

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
البته‌ آزادی‌ در اندیشه‌ و بیان، موهبت‌ الهی‌ است‌ که‌ نبایستی‌ گرفت‌ مگر آنکه‌ آشکار شود توطئه‌ای‌ در کار است‌ و حسن‌ نیت‌ وجود ندارد بویژه‌ در مسایل‌ سـ*ـیاسی‌ - عقیدتی‌ که‌ در صدد افشای‌ سر‌ و سست‌ جلوه‌ دادن‌ پایه‌های‌ نظام‌ حاکم‌ و تغذیه‌ رسانه‌های‌ بیگانه‌ بوده‌ باشد که‌ می‌بایست‌ قاطعانه‌ با آن‌ برخورد کرد. خداوند درباره‌ این‌گونه‌ افراد بیمار می‌گوید: «و اذا قیل‌ لهم‌ لا تفسدوا فی‌ الأ‌رض‌ قالوا انا مصلحون. ألا اًنهم‌ هم‌ المفسدون‌ و لکن‌ لا یشعرون» (بقره/ 12 - 10) هرگاه‌ به‌ آنان‌ گفته‌ شود راه‌ تباهی‌ در پیش‌ نگیرید، و اندیشه‌های‌ پاک‌ و سالم‌ را آلوده‌ نسازید، گویند: همانا ما راه‌ صلاح‌ می‌رویم‌ و اصلاح‌ طلبیم، و درحالی‌ که‌ آنان‌ راه‌ فاسد می‌روند و افسادگرند، گرچه‌ شعور درک‌ خود را هم‌ ندارند. و در پایان‌ می‌فرماید: «اینان‌ بیمار دلانند که‌ لا یزال‌ بر بیماری‌ آنان‌ افزوده‌ می‌شود و در نهایت‌ در آتش‌ فتنه‌ای‌ که‌ خود روشن‌ کرده‌اند خواهند سوخت.
2. آزادی‌ عقیده‌ و دین. در نظام‌های‌ دموکراسی‌ - وفق‌ تفسیر غربی‌ - انتخاب‌ دین‌ و مذهب‌ کاملاً‌ آزاد است. اساساً‌ در چنین‌ نظامهایی، چیزی‌ به‌نام‌ «پای‌بند بودن‌ به‌ دین» اصلاً‌ مطرح‌ نیست‌ و تنها با یک‌ دید جَنبی‌ و عرفی‌ (برگرفته‌ شده‌ از عادات‌ و رسوم‌ محلی، آنهم‌ در حاشیه‌ زندگی) به‌ این‌ مسأله‌ می‌نگرند، لذا هرگونه‌ انتخاب‌ یا تبدیل‌ دین‌ یا خروج‌ از مذهب‌ نیز، جرم‌ شناخته‌ نمی‌شود و امری‌ کاملاً‌ عادی‌ تلقی‌ می‌شود و فاقد تعقیب‌ کیفری‌ است. آزادی‌ دینی‌ با این‌ گشادگی‌ و سهل‌ ورزیدن‌ در هیچ‌ آیین‌ وحیانی‌ پذیرفته‌ نیست، در تمامی‌ ادیان‌ آسمانی، شریعت‌ واقعیتی‌ است‌ که‌ مردم‌ به‌ پذیرفتن‌ و تن‌ دادن‌ به‌ آن‌ مُلزَم‌ می‌باشند و سرپیچی‌ از آن، تمرد شناخته‌ می‌شود و احیاناً‌ تعقیب‌ کیفری‌ دارد.
آزادی‌ دینی‌ در اسلام، به‌معنای‌ تحمل‌پذیری‌ دیگر ادیان‌ است، چنانکه‌ پیروان‌ سایر مذاهب‌ می‌توانند آزادانه‌ به‌ شعائر دینی‌ خود و اقامه‌ مراسم‌ مذهبی‌ پای‌بند باشند و طبق‌ آیین‌ خود رفتار کنند. ولی‌ به‌گونه‌ای‌ نباشد که‌ هتک‌ حریم‌ اسلام‌ شود و مظاهر اسلامی‌ و مقررات‌ حاکم‌ بر جامعه‌ مورد نقض‌ قرار گیرد. حتی‌ به‌ مشرکان‌ اجازه‌ داده‌ شده‌ تا به‌ دارالاسلام‌ بیایند، باشد تا سخن‌ حق‌ به‌ گوش‌ آنان‌ برسد و نرمشی‌ در دلهایشان‌ ایجاد گردد، آنگاه‌ وظیفه‌ دولت‌ اسلامی‌ است‌ که‌ آنان‌ را تحت‌ حمایت‌ خود قرار دهد تا با کمال‌ امنیت‌ به‌ جایگاه‌ خود بازگردند.


امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و Narín✿

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
و اما مرتد، طبق‌ تحقیق‌ اینجانب، آنگاه‌ مستوجب‌ اعدام‌ است‌ که‌ عنوان‌ «محارب» بر او صادق‌ آید، و با ارتداد خود خواسته‌ باشد لطمه‌ای‌ بر اسلام‌ وارد کند. مسالمت‌ و روی‌ خوش‌ نشان‌ دادن‌ به‌ سایر ادیان‌ آسمانی‌ بدان‌ معنا نیست‌ که‌ حقانیت‌ دیگر ادیان‌ پذیرفته‌ باشد و همگی‌ را بر صراط‌ مستقیم‌ بداند، چراکه‌ چنین‌ تسامحی‌ بدین‌ معنا، همان‌ بازگوکننده‌ تفسیر غربی‌ از ادیان‌ است‌ و در حقیقت، انکار وحیانی‌ بودن‌ ادیان‌ توحیدی‌ است. مدارا نمودن‌ و تحمل‌ دیگر ادیان، غیر از پذیرفتن‌ حقانیت‌ آنها است‌ و نباید این‌ دو امر با یک‌ دیگر اشتباه‌ شوند.
3. آزادی‌ رفتار و کردار. کسانی‌ که‌ در سایه‌ حکومت‌ اسلامی‌ زندگی‌ می‌کنند، مسلمان‌ و غیرمسلمان، کتابی‌ و غیرکتابی، از حقوق‌ اجتماعی‌ متساوی‌ برخوردارند، و همه‌ شهروندان‌ در برابر قانون‌ حاکم‌ برابرند. حتی‌ دیه‌ ذمی‌ با دیه‌ مسلمان‌ برابر است، چنانچه‌ در حدیث‌ صحیح‌ از امام‌ صادق(ع) آمده‌ است‌ که‌ فرمود: «من‌ أعطاه‌ رسول‌ ا(ص) ذمةً‌ فدیته‌ دیة‌ کاملة» هرکه‌ پیامبر(ص) ذمه‌ داده‌ است، دیه‌ او دیه‌ کامله‌ است‌ (هزار دینار). آنگاه‌ زاره‌ از حضرت‌ می‌پرسد: اینان‌ - اشاره‌ به‌ یهود نصاری‌ عصر متأخر - چگونه‌اند؟ «فهؤ‌لأ ما؟» حضرت‌ فرمودند: «اینان‌ نیز مشمول‌ ذمه‌ پیامبرند(»). و اما دیه‌ (800) درهم، مربوط‌ به‌ اهل‌ کتابی‌ است‌ که‌ جزو شهروندان‌ نباشد بلکه‌ یا معاهد یا مستأمن‌ و یا تحت‌الحمایه‌ و در جوار کشور اسلامی‌ زندگی‌ می‌کند. پس‌ احکام‌ اسلامی، سه‌ گونه‌ است: تکالیف، معاملات‌ و احکام‌ انتظامی:
تکالیف‌ - اعم‌ از احکام‌ الزامی‌ (واجبات‌ و محرمات) و عبادات‌ - مخصوص‌ مسلمانان‌ است.
معاملات‌ - برای‌ مسلمانان‌ است‌ و دیگران‌ (غیر مسلمان) مخیرند که‌ به‌ احکام‌ آیین‌ خود عمل‌ کنند یا به‌ احکام‌ اسلامی. به‌ هر کدام‌ عمل‌ کنند، از آنان‌ پذیرفته‌ است.
انتظامات‌ - فراگیر است‌ و همه‌ را شامل‌ می‌شود، مسلمان‌ و غیرمسلمان‌ باید بدان‌ ملتزم‌ باشد.


امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و Narín✿

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
‌پی‌نوشت‌ها:

. تاریخ‌ طبری، ج‌ 3، ص‌ 34 چاپ‌ مصر - استقامه‌ سال‌ 1939 م.
. نهج‌البلاغه، نامه‌ شماره‌ 31 ص‌ 401 صبحی‌ صالح.
. نهج‌البلاغه، صبحی‌ صالح، ص‌ 79.
. من‌ و شما کنایه‌ از هیأت‌ حاکمه‌ و مردم‌ است. لذا شخص‌ در این‌گونه‌ موارد مطرح‌ نیست، بلکه‌ سِمَتی‌ است‌ که‌ شخص، عهده‌دار آن‌ می‌باشد، و از این‌رو عمومیت‌ دارد و دارندگان‌ چنین‌ سِمَتی‌ را به‌طور عموم‌ شامل‌ می‌شود.
. وسائل‌ الشیعه، ج‌ 26 ص‌ 210 باب‌ 6 میراث‌ الزوجه، رقم‌ 32846/ 11.
. نهج‌البلاغه، خ‌ 3.
. بحارالانوار، ج‌ 75 ص‌ 66 رقم: 5.
. کافی‌ شریف، ج‌ 2 ص‌ 163.
. تفسیر فرات‌بن‌ ابراهیم‌ کوفی، تحقیق‌ محمدکاظم‌ محمودی‌ ص‌ 615 چاپ‌ 1410 ق‌ - 1990 م‌ مؤ‌سسه‌ چاپ‌ و نشر وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی.
. تفسیر الدرالمنشور - جلال‌الدین‌ سیوطی‌ ج‌ 8 ص‌ 661 چاپ‌ بیروت‌ - دارالفکر 1414 ق‌ 1993 م.
. بحارالانوار ج‌ 72 ص‌ 100.
. . . همان‌ ص‌ 105.
. همان‌ ص‌ 98.
. تفسیر فرات‌ ص‌ 615.
. الدر المنشور ج‌ 8 ص‌ 661.
. . بحارالانوار ج‌ 72 ص‌ 98.
. همان‌ ص‌ 101 - 102.
. آمدی‌ - غررالحکم‌ ص‌ 442 رقم: 10074.
. همان‌ ص‌ 104.
. نهج‌البلاغه‌ حکت: 173.
. بحارالانوار ج‌ 72 ص‌ 100.
. نهج‌البلاغه‌ خطبه: 127. ابن‌ ابی‌ الحدید ج‌ 8 ص‌ 112.
. همان‌ خطبه: 151. شرح‌ محمد عبده‌ ص‌ 243.
. نهج‌البلاغه‌ - صبحی‌ صالح‌ ص‌ 429.
. سنن‌ دارمی‌ ج‌ 1 ص‌ 25 باب‌ 8 از مقدمه.
. . کتاب‌ محاسن‌ برقی‌ ج‌ 1 ص‌ 366 رقم‌ 720/ 122 و 721/ 123.
. همان‌ رقم‌ 722/ 124.


امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و Narín✿

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,573
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
. «کلمة‌ التوحید و توحید الکلمة» گفتار بلندی‌ است‌ از رادمرد بزرگ‌ شیخ‌ محمدحسین‌ آل‌ کاشف‌ الغطأ رحمة‌ا. هویت‌ اسلامی‌ را در کلمه‌ توحید (لا اًله‌ اً‌لا‌ ا) و توحید کلمه‌ (وحدت‌ ملیت‌ اسلامی) خلاصه‌ کرده‌ است.
. آنان‌ که‌ گفتند: خدا، به‌راستی‌ بر این‌ کلمه‌ استوارانند، هرآینه‌ فرشتگان‌ رحمت‌ همواره‌ بر آنان‌ فرود می‌آیند. یعنی: پیوسته‌ در عنایت‌ حضرت‌ حق‌ قرار دارند و پیروزند.
. تحریم‌ 66: 6.
. مسند احمدبن‌ حنبل‌ ج‌ 2: ص‌ 54.
. وسائل‌ الشیعه‌ ج‌ 11 ص‌ 393 شماره: 6.
. همان‌ ص‌ 398 شماره: 18.
. همان‌ ص‌ 393 شماره: 1.
. همان‌ ص‌ 407.
. نهج‌البلاغه، خطبه: 173.
. . نهج‌البلاغه‌ نامه: 53 ص‌ 435.
. همان‌ ص‌ 439.
. همان‌ ص‌ 439 - 440.
. همان‌ ص‌ 441.
. کلینی‌ با سند صحیح‌ روایت‌ کرده‌ است‌ (وسائل‌ ج‌ 9 ص‌ 77) از کتاب‌ کافی‌ ج‌ 3 ص‌ 528.
. تهذیب‌ الاحکام‌ - طوسی‌ ج‌ 4 ص‌ 141 - 142. وسائل‌ ج‌ 9 ص‌ 501 - 502.
. نهج‌البلاغه‌ نامة‌ شماره: 31 ص‌ 410.
. روضه‌ کافی‌ ج‌ 8 ص‌ 69 شماره: 26.
. تفسیر قرطبی‌ ج‌ 16 ص‌ 341.
. شیخ‌ صدوق‌ - من‌ لا یحضره‌ الفقیه‌ ج‌ 4 ص‌ 91 - 92. شیخ‌ طوسی‌ - تهذیب‌ الأ‌حکام‌ ج‌ 10 ص‌ 187.


امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و Narín✿
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا