- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیعت در عصر غیبت
اما بیعت در عصر غیبت، بار اضافی داشته و در تعیین رهبر نقش دارد. بیعت در عصر غیبت همانند عصر حضور، هر دو نقش پیمان بر: تثبیت پایههای حکومت و حضور در صحنههای سـ*ـیاست را ایفا میکند، با این تفاوت که در تعیین شخص رهبر نیز سهیم است. تعیین رهبر در عصر حضور - طبق دیدگاه مکتب تشیع - با نص خاص است. و این وظیفه مردم است که گردن نهند و امکانات لازم را در اختیار ولی امر قرار دهند. یعنی: در تثبیت پایههای حکومت بکوشند و در تمامی صحنههای سـ*ـیاست حضور بالفعل داشته باشند. ولی تعیین رهبر در عصر غیبت از جانب شارع، با توصیف و نص عام است که با گزینش خبرگان امت، تعیین و مشخص میگردد. و این گزینش، بهمعنای بیعت با رهبر انتخابی مردم است که در چارچوب اوصاف ارائه شده از جانب شرع انجام گرفته است. لذا تعیین رهبر بدینگونه، تلفیقی از انتصاب و انتخاب. انتصاب با توصیفی عام از جانب شرع. و انتخاب با گزینشی خاص از جانب مردم. البته این گزینش، در سایه رهنمود شرع انجام میگیرد. مردم، بهوسیله خبرگانشان، واجدین اوصافِ ارائه شده از جانب شرع را شناسایی میکنند و شایستهتر را برمیگزینند. پس آنچه از جانب شرع است رهنمود، و آنچه از جانب مردم است، گزینش.
مولا امیر مؤمنان(ع) در این راستا میفرماید:
«اًن أحق الناس بهذا الأمر، أقواهم علیه و أعلمهم بأمر ا فیه(»).
حضرت در این گفتار، مردم را مورد خطاب قرار داده و در فرض نبود نص خاص بر تعیین رهبر، آنان را رهنمود میکند تا چه کسی را برای رهبری خود برگزینند و چه کسی شایسته این مقام میباشد. در این زمینه اوصافی ارائه میدهد و میفرماید:
سزاوارترین مردم برای رهبری امت کسی است که واجد دو صفت اساسی باشد: اولاً - توانایی رهبری در حد بالا. ثانیاً - داناترین مردم به حکم الهی در امر رهبری».
اما بیعت در عصر غیبت، بار اضافی داشته و در تعیین رهبر نقش دارد. بیعت در عصر غیبت همانند عصر حضور، هر دو نقش پیمان بر: تثبیت پایههای حکومت و حضور در صحنههای سـ*ـیاست را ایفا میکند، با این تفاوت که در تعیین شخص رهبر نیز سهیم است. تعیین رهبر در عصر حضور - طبق دیدگاه مکتب تشیع - با نص خاص است. و این وظیفه مردم است که گردن نهند و امکانات لازم را در اختیار ولی امر قرار دهند. یعنی: در تثبیت پایههای حکومت بکوشند و در تمامی صحنههای سـ*ـیاست حضور بالفعل داشته باشند. ولی تعیین رهبر در عصر غیبت از جانب شارع، با توصیف و نص عام است که با گزینش خبرگان امت، تعیین و مشخص میگردد. و این گزینش، بهمعنای بیعت با رهبر انتخابی مردم است که در چارچوب اوصاف ارائه شده از جانب شرع انجام گرفته است. لذا تعیین رهبر بدینگونه، تلفیقی از انتصاب و انتخاب. انتصاب با توصیفی عام از جانب شرع. و انتخاب با گزینشی خاص از جانب مردم. البته این گزینش، در سایه رهنمود شرع انجام میگیرد. مردم، بهوسیله خبرگانشان، واجدین اوصافِ ارائه شده از جانب شرع را شناسایی میکنند و شایستهتر را برمیگزینند. پس آنچه از جانب شرع است رهنمود، و آنچه از جانب مردم است، گزینش.
مولا امیر مؤمنان(ع) در این راستا میفرماید:
«اًن أحق الناس بهذا الأمر، أقواهم علیه و أعلمهم بأمر ا فیه(»).
حضرت در این گفتار، مردم را مورد خطاب قرار داده و در فرض نبود نص خاص بر تعیین رهبر، آنان را رهنمود میکند تا چه کسی را برای رهبری خود برگزینند و چه کسی شایسته این مقام میباشد. در این زمینه اوصافی ارائه میدهد و میفرماید:
سزاوارترین مردم برای رهبری امت کسی است که واجد دو صفت اساسی باشد: اولاً - توانایی رهبری در حد بالا. ثانیاً - داناترین مردم به حکم الهی در امر رهبری».
امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com