- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
اینان با در نظر گرفتن مورد آیه، یکگونه عصمت از خطا قائل شدهاند. حال آنکه آیه نخست که بهطور مطلق دستور مشورت میدهد، شامل مورد بحث در این آیه نیز میشود، زیرا رهبر نیز از جمله مؤمنانی است که در کارهای مربوط به مقام مسؤولیت خویش، باید راه مشورت را پیش گیرد و نمیتواند مفاد این آیه، یک حالت استثنایی باشد.
ظاهر آیه نیز همین معنا را ایفاد میکند که در مقام تنفیذ (تنفیذ رأی اکثریت) دغدغه به خود راه مده، و بر خداوند تکیه داشته باش که ضامن سلامتی راه است. خداوند، به پیامبرش و هر مقام مسؤول، این اطمینان را میدهد که اگر روال کار، طبق متعارف باشد و بر شیوه عقلپسند رفتار شود، سلامت آن تضمین شده است و او است که هر که بر راه مستقیم حرکت کند، او را به هدف مقصود، به سلامت برساند. مصلحت نیز ایجاب میکند که رهبران - در هر مقام - به آرای شایستگان احترام نهند.
از دیدگاه روایات
از دیدگاه روایات نیز تاکید شده که سزاوار نیست از رأی صاحبنظران تخلف شود:
امام ابوجعفر باقر(ع) فرمود: «قیل لرسول ا(ص): ما الحزم؟ قال: مشاورة ذوی الرأی و اتباعهم(»).
از پیامبر اکرم پرسیده شد: حزم (استواری در تصمیم) چیست؟ فرمود: مشورت با صاحبنظران و پیروی از آنان! لذا مولا امیر مؤمنان میفرماید: «الخلاف یهدم الرأی.» (مائده/ 24) مخالفت با صاحبنظران مایه تباهی رأی تصمیمگیرنده است. در همین راستا، پیامبر نیز میفرماید:
«الحزم أن تستشیر ذا الرأی و تطیع أمره. قال: اًذا أشار علیک العالق الناصح فاقبل، و اًیاک و الخلاف علیهم، فاًن فیه الهلاک(»). استواری در تصمیمگیریها آنگاه است که با صاحبنظران به مشورت بنشینی و از صلاحدید آنان پیروی کنی. و هر گاه خردمندان دلسوز نظری دادند، زنهار تا مخالفت نورزی و آن را بپذیری، زیرا مخالفت با آنان مایه هلاکت و تباهی عمل است.
یا فرموده است: «استرشدوا العاقل و لا تعصوه فتندموا(»). با خردمندان به کنکاش بنشینید و با آنان مخالفت نورزید که پشیمانی درپی دارد.
ظاهر آیه نیز همین معنا را ایفاد میکند که در مقام تنفیذ (تنفیذ رأی اکثریت) دغدغه به خود راه مده، و بر خداوند تکیه داشته باش که ضامن سلامتی راه است. خداوند، به پیامبرش و هر مقام مسؤول، این اطمینان را میدهد که اگر روال کار، طبق متعارف باشد و بر شیوه عقلپسند رفتار شود، سلامت آن تضمین شده است و او است که هر که بر راه مستقیم حرکت کند، او را به هدف مقصود، به سلامت برساند. مصلحت نیز ایجاب میکند که رهبران - در هر مقام - به آرای شایستگان احترام نهند.
از دیدگاه روایات
از دیدگاه روایات نیز تاکید شده که سزاوار نیست از رأی صاحبنظران تخلف شود:
امام ابوجعفر باقر(ع) فرمود: «قیل لرسول ا(ص): ما الحزم؟ قال: مشاورة ذوی الرأی و اتباعهم(»).
از پیامبر اکرم پرسیده شد: حزم (استواری در تصمیم) چیست؟ فرمود: مشورت با صاحبنظران و پیروی از آنان! لذا مولا امیر مؤمنان میفرماید: «الخلاف یهدم الرأی.» (مائده/ 24) مخالفت با صاحبنظران مایه تباهی رأی تصمیمگیرنده است. در همین راستا، پیامبر نیز میفرماید:
«الحزم أن تستشیر ذا الرأی و تطیع أمره. قال: اًذا أشار علیک العالق الناصح فاقبل، و اًیاک و الخلاف علیهم، فاًن فیه الهلاک(»). استواری در تصمیمگیریها آنگاه است که با صاحبنظران به مشورت بنشینی و از صلاحدید آنان پیروی کنی. و هر گاه خردمندان دلسوز نظری دادند، زنهار تا مخالفت نورزی و آن را بپذیری، زیرا مخالفت با آنان مایه هلاکت و تباهی عمل است.
یا فرموده است: «استرشدوا العاقل و لا تعصوه فتندموا(»). با خردمندان به کنکاش بنشینید و با آنان مخالفت نورزید که پشیمانی درپی دارد.
امام علی (ع) و حقوق متقابل مردم و حکومت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com