خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
مروزه از بناي موسوم به مدرسه امير شاه ملك اثري بر جاي نمانده است . اما به اعتقاد برخي از محققان از جمله گلبمك اين بنا در ضلع جنوبي مجموعه وجود داشته و در حال حاضر ساختمان جديد جايگزين آن شده است .اين پژوهشگر كه تحقيق خود را درباره دوره هاي ساختماني مزار شيخ جام انتشار داده است با تكيه بر متن كتاب مقامات بنيان اين مدرسه را ۸۴۶ ه ق ذكر مي كند . گوياباني آن امير شاه ملك درسال ۸۲۹ ه ق وفات نموده است . بنابراين نام قيد شده در اين كتاب امير شاه ملك يكي از امراي كلان و معتبر تيمور گوركان بوده است كه نامش دركتيبه مسجد شاه در مشهد ديده مي شود .وي در اغلب لشكركشيها و جنگبهاي مهم تيمور را همراهي مي كرد و زماني سرپرستي الغ بيك فرزند شاهرخ را به عهده داشت ، بعدها حكمران خوارزم گرديد و تا آخر عمر ( ۸۲۹ ق) در آن قسمت باقي بود.برنارد اكين نيز به تأثير ازگزارش گلمبك ، تاريخ بنيان بنا را ۸۴۶ ه ق مي داند و به اين نكته اشاره دارد ،‌نقشه اي كه توسط ( مك كول) در سال ۱۹۳۸ ميلادي ترسيم شده و توسط دونالد ويلبر انتشار يافته ، ايوان محصور شده اي با يكسري طاقنماها در مجاورت مدرسه فيروزشاهي نشان داده است . وي در كتاب خود ( معماري تيموري در خراسان ) به عكس قبل از ويراني بنا كه توسط ( گدارد ) به چاپ رسيده استناد كرده و به ايوان ويران شده در پشت ايوان ورودي مشتمل بريك طاق ضربي سه كنج كه احتمالاَ داراي تزئينات كاشي كاري بوده اشاره مي نمايد.در حال حاضر در محل بناي امير شاه ملك مدرسه اي قرار دارد كه طلاب علوم ديني درآن مشغول به تحصيل مي باشند.


بناي مشهور به مسجد جامع نو در پشت گنبد خانه و ايوان مجموعه قرار دارد. راه دسترسي به فضاهاي معماري آن از صحن كوچك سراچه است و در جلو بنا صحن وسيعي است كه در حال حاضر آجر فرش است در طرفين ورودي مسجد جامع قاب هاي آجري زيبائي ايجاد شده و به جز همين قابهاي تزئيني در نماي بيروني آن عناصر تزئيني ديگري ديده نمي شود . پوشش ايوان ورودي نيز آراسته به رسمي بندي است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
فضاي داخلي مقصوره مشتمل بر شاه نشين هايي است كه در بخش فوقاني آن ابتدا پوشش قوسي شكل و سپس گنبد مقصوره ساخته شده است . علاوه بر رسمي بندي زيبائي كه پوشش مياني بنا را مزين نموده ، در پوشش سقف شاه نشين ها نيز همان نوع آراستگي تكرار شده است . در بخش فوقاتي هر شاه نشين نورگيري تعبيه شده و بخشي از نور فضاي داخلي مقصوره نيز از همين مكام تامين مي شود . وجودمقصوره با شكل چليپا در ميان بنا و شبستان هاي ستوندار طرفين، تعادل معماري منظري را براي مسجد جامع نو به وجود آورده است . رواق شرقي با مسجد عتيق پيوند خورده و به همين دليل الزاماَ بخشي از آن تخريب شده است . مقارن با آن بناهاي مغولي واقع در ضلع شمالي احتمالاَ برچيده شده و دري كه جايگزين محراب گنبد خانه بوده ورودي به مسجد جامع نو را فراهم ساخته است.ديوارهاي تكيه صحن ، طاق رواق ها و شبستان هاي طرفين گنبد مقصوره و تزئينات زير گنبد نسبتاَ جديد هستند . تنها بخش اصلي مسجد به نظر مي رسد گنبد مقصوره باشد . در قسمتي از فضاي داخلي تويزه هاي بزرگي كه در گوشه ها يكديگر را قطع مي كنند به صورت فرو رفتگي ايجاد گرديده و در ديوار غربي اين بخش از معماري مسجد جامع نو محراب كوچكي وجوددارد كه احتمال دارد زماني تزئيناتي نيز داشته است.
گنبد بنا بر روي چهار قوس بزرگ متقاطع قرار دارد و اين قوسها از نظر ساختار خود بر فراز بلندي طاقنما هاي واقع در اضلاع اتاق جاي گرفته اند . استخوان بندي گنبد و ساختار آن از بيرون به طوركامل نمايان است . بين چهار قوس بزرگ چهار ربع گنبد ساخته شده كه با قوسهاي كوچكتر كه از رأس چهار قوس بزرگ برخاسته اند بر گنبد تكيه دارند . وضعيت گنبد واقعي به صورت كم خيز است . همه اين ساختار معماري تنها در قشر گچي كه از طاق آويزان است ظاهر مي شود . هم چنين جلو آمدگي مركب سلسله قوس طاق كوكبي گنبد را از قوسهاي بزرگ جدا مي كند . يك چهارم از گنبدهاي واقع در زوايا با نيم گنبد بسته مي شود و داراي تركيبي از منشورهاي گچي است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
علاوه بر آنها طاقنماهاي جانبي به گونه اي است كه از بيرون نمايان مي باشند اما در داخل به كمك طاق هاي كوكبي شكل مركب سراسري از جنس گچ ، پنهان شده اند . گلويي پيش آمده محراب را يك سلسله قوس تشكيل مي دهد كه هيچ نشانه اي از كاشي معرق و يا تزئينات الحاقي ،‌در آن مشاهده نمي شود . وضعيت شبستان هاي مسجد جامع به صورت جنوب شرقي – شمال غربي است كه در دو سوي وقصوره چليپايي شكل يا گنبد خانه ساخته شده است.اين شبستان ها به صورت فضاهايي ستون دار بوده و پوشش سقف آن نيز به شيوه ( چهار ترك ) است كه در بين چهار ستون شكل گرفته است . ستون ها هشت وجهي است و ادامه ترك هاي پوشش شبستان بر روي آنها قرار گرفته و تا بخش تحتاني ادامه مي يابد.
هيأت ستون هاي آجري شبستان نشان مي دهد بايد داراي استحكام و مقاومت زيادي باشند .گوشه تويزه ها نيز با آجر پوشيده شده است . فضاي شبستان فاقد هر گونه عناصر تزئيني است و تنها يك بناي ساده آجري مستحكم است.بررسي هائي كه از سوي دفتر فني خراسان بر روي اين بنا صورت گرفت نشان داد ،‌در گذشته در دو سوي شرقي و غربي مسجد جامع نو شبستان هايي با دو دهانه پوشش وجود داشته كه اين دو قسمت حدود هفتاد سال پيش توسط شخصي به نام ( شيخ محمد امين خان ) از اولاد شيخ احمد برچيده شده است.
در گزارش آمده است درخاكبرداري هايي كه اخيراَ انجام شده پي هاي شبستان برچيده شده مسجد نو در سمت شرق اين مكان ظاهر شدند و وجود شبستان در اين قسمت به اثبات رسيد . اخيراَ به همت كارشناسان فني قسمت هاي برچيده شده كه كاربري رواق را در اضلاع غربي و شرقي صحن داشته است در حال بازسازي است تا طرح و نقشه قبلي آن كامل گردد . در واقع اين بنا الحاق با شكوهي به مجموعه است.به استناد متون تاريخي و شواهد موجود بناي ( مسجد جامع نو) به اهتمام ( جلال الدين فيروزه شاه ) در عهد زمامداري ميرزا شاهرخ بن امير تيمورگوركان در سال ۸۴۶ ه ق ساخته شده است
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
. بر روي كاشي خشتي فيروزه اي رنگ به ابعاد ۲۵ در ۲۵ سانتي متر كه در زير قوس ايوان شرقي مسجد جامع در پشت ديوار غربي گنبد خانه نصب شده كتيبه اي به قلم زيباي ثلث به رنگ سفيد بر زمينه فيروزه اي ، اين عبارت ديده مي شود . ( عمل العبد الضعيف حاجي زينبن محمود الجامع الشيرازي سنه ۸۴۶)درباره ابنيه خيريه اي كه جلال الدين فيروزه شاه در تمام زندگاني از خود جاي گذاشت در متون تاريخي آمده است:( امير فيروز شاه ارغون شاه به غايت حميده حضال و پسنديده افعال بود و از اوايل جواني تا اواخر اوقات زندگاني اخلاص ملازمت خاقان سغيد ( ميرزا شاهرخ ) مي نمود و بي شائبه و بي تكلف سرانجام مهمات سادات و علماء و مشايخ و فقرا و رعايا و مساكني واجب و لازم مي شناخت و در درون وب يرون دار السلطنه هرات و ساير ممالك و ولايات بقاع خيز از مدارس و مساجد و خوانق و اربطه و حياض بنياد نهاده به اتمام رسانيد.)



يكي از بناهاي مشرف بر صحن مزار شيح جام « گنبد فيروز شاهي » است . اين بنا در ضلع غربي مجموعه قرار دارد . بناي مزبور داراي نقشه اي چليپايي شكل و چهار ايواني است كه بر فراز آن گنبدي بلند به رنگ فيروزه اي قرار دارد و امروزه همچنان به « گنبد سبز » معروف است . ساقة گنبد اين بنا از سه قسمت شكل گرفته كه وجود كتيبه اي به خط ثلث مزين به سورة « الفتح » زيبائي خاصي به نماي مجموعه بخشيده است.درمجاور گنبد قدامي شكل بنا ، گنبد خانه اي با فضايي محدود قرار دارد . برنارد اكين مي نويسد:
« نقشه برداري مجددي كه پس از سال ۱۹۳۸ ميلادي از بنا صورت گرفت مؤيد اين مسئله بود ، ظاهراَ در صلع شمال غربي ، بخشي از بناي وسيعتري بوده و در حال حاضر اثري از آن نيست ، اما روزگاري اين مكان مدرسه فيروزشاه بوده است.»سالهاي اخير به اهتمام كارشناسان ميراث فرهنگي خراسان براساس شواهد معماري باقيمانده طرح و نقشه بخشهائي كه اثري از آنها وجود نداشت تهيه گرديد و باز پيرائي هايي بر روي آن انجام گرفت.
ورودي گنبد خانه درضلع شمالي مجموعه قرار گرفته و در غرب اين ايوان و خارج از گنبد آن دو طاقنما وجود دارد كه با طاقنما هاي موجود در نماي صحن جلو مشابه است . بين طاق نماها و ايوان كه تنها آنها را از روي بام مي توان رويت نمود ،‌ديوار دايره شكلي ديده مي شود كه به عقيده خانم گلمبك برج پله اي اين قسمت بوده است . در ضلع غربي طاق نما هاي موجود ،ديوار نسبتاَ كوتاهي با زاويه مايل بيرون آمده است گويا اين ديوار پايه قوس بوده و مانند مدرسه غياثيه خرگرد در خواف نماي صجن را ايجاد نموده است . طاق نماهاي واقع در ضلع جنوبي نورگير در حال حاضر به هيچ جا دسترسي ندارد اما شايد ورودي اصلي به گنبد خانه بوده است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
درجبهه جنوبي اين مجموعه به صورت يك نماي معين به هيئت طاق نماهايي با تزئينات كاشي تقسيم شده است . در ورودي گنبدخانه كوچك ،‌اسپري را اشغال مي كند كه از نما بيرون زده و آن را به صورت درگاه اصلي در آورده است . به طور كلي اين نماي تزئيني در برخورد با گنبد زاويه قائمه اي را تشكيل مي دهد . از نظر ساختار معماري در حقيقت اين دو بنا « گنبد سفيد و گنبد فيروز شاهي» به يكديگر متصل نبوده بلكه با فاصله نامحسوسي از هم جدا مي باشندو تنها با ديوار كم عرضي ازنما به يكديگر متصل هستند . فضاي داخلي گنبد فيروز شاهي با تويزه هاي متقاطع و طاق هايي از نوع كجاوه اي احتمالاَ با گنبد مقصوره مسجد جامع نو هم دوره بوده و با گنبد مقبره زين الدين ابوبكر تايبادي در تايباد قابل مقايسه است.
اتاقك مربع بنا كه در طاق نماهاي شرقي و غربي ايجاد شده در قسمت غربي آن محرابي كوچك تعبيه گرديده است .شواهد معماري گوياي اين مطلب است . هر دو اتاق ، نما و ساختمان هاي نيمه تمام واقع در شمال آن بخشي از بناي وسيعتري است كه هرگز به پايان نرسيده و تنها قسمت هايي از آن ساخته شده است . اين قسمتها شامل سراسري ورودي به صورت نماز خانه و اتاق كناري آن مي باشد كه براي تدفين باني بنا در نظر گرفته شده است .گويا در ابتداي كار قسمت ايوان قرار بود كه به صورت دو طاق نماي طرفين ساخته شود . خانم گلمبك در گزارش خود قيد كرده است . با توجه به كتاب مقامات اولاد شيخ جام احداث بنا ۸۴۶ ه ق ذكر شده در حالي كه تاريخ كتيبه در نماي ديوار « گنبد سفيد »۸۴۴ ه ق است . احتمال دارد اين اختلاف زماني مربوط به آغاز و پايان معماري بنا باشد.برخي از محققان گنبد فيروزشاهي را بقعه اي مي دانند كه بر روي سردابه بر پا شده است.
گنبدخانه داراي فضائي چهار طاقي به ابعاد تقريبي ۱۱۰ متر مربع با چهار فضاي شاه نشين و دو طاق نما در شاه نشين هاي شرقي و غربي است . در طاق نماي غربي آن محرابي وجود داشته كه امروزه تنها قسمتي از حاشيه قوس آن محراب بر جاي مانده است . بر فراز طاق درگاه هاي شمالي و جنوبي به منزله ورودي بنا ، دو طاق قرار دارد و نور گير در هر يك از آنها جاي گرفته است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
مهمترين بخش گنبد فيروز شاهي پوشش سقف آن است كه با بكارگيري سه كنج ها و تزئينات كار بندي به شيوه اي بسيار بديه و زيبا پوشش يافته است . بناي كناري آن نيز داراي دو شاه نشين در جبه هاي شرقي و غربي با طرح نيمه هشت وجهي شبيه محراب مزار مولانا در تايباد و با حاشيه از تزئينات گچ بري با طرح مصرس آراسته شده است.
گنبد خانه بزرگ از نظر ساختار معماري مشابه با اسلوب مسجد جامع نو است . بيشتر ساختار اين بنا در هر حال ، به وسيله گريو استوانه اي بلند ،گنبد آن را پوشانده و به وسيله هشت ضلعي گريوپنهان مانده است . اين هشت ضلعي ،‌ربع گنبدي ها را در فضاي هشت گوشه بين قوس هاي متقاطع به مانند مسجد جامع نو مخفي مي كند.طاق اين بنا با قشري گچي متناسب با كاربندي هاي همان طاق ايجاد شده است . قوس هاي متقاطع به شكل باريكه هاي قوسي پر حجم خط بندي گرديده و اين قوسها با طاق نماها به وسيله باريكه هايي مشابه كه هيچ پيشينه ساختاري ندارد اتصال يافته اند . قوس هاي متكي بر قوسهاي مختلط تشكيل ستاره شكلي را مي دهند كه بـ*ـو*سيلة يك حاشيه تزئيني تقليل بيشتري يافته تا قبه طاق را ايجاد نمايند . هر يك از قسمتهايي كه به اين طريق حاصل مي شود خود به صورت طاقي نمايان مي گردد و به دنبال آن نيز سلسله قوس هايي قرار مي گيرد .اسپرهاي بسته شامل يك طرح مهندسي در تمام سطوح مي باشد و يك نوار تزئيني هندسي اطراف آنها را فرا گرفته است . كتيبه ها در داخل ترنجهايي كه شكل آنها تابع طرح مهندسي اسپر مياني ديوار گنبد سفيد است قرار دارد . در زير قشر گنبدي ،‌افزيزي مركب از گل برگ لوتوس از جنس كاشي معرق در حاشيه يك كتيبه بسيار پهن به خط ثلث ايجاد شده است . بقيه گريو گنبد را يك طرح مشبك هندسي وسيع پوشانده است . بخشي از اين قسمت ها با عناصر تزئيني هندسي كوچكتر به روش هزار باف پوشش يافته است . حاشيه فوقاني نماي ديواربنا درگذشته داراي كتيبه اي به خط ثلث بوده كه به سبب فرو ريختگي قرائت آن غير ممكن است.
با توجه به نام اين بنا « گنبد فيروز شاهي » و اينكه در متون به جز « امير جلال الدين فيروز شاه بن ارغون شاه » شخص ديگري با اين نام در احفاد « امير تيمور گوركان » نيست به احتمال قوي بناي واقع در ضلع غربي مجموعه از ابنية خيرية امير جلال الدين فيروزشاه است.برنارد اوكين پيش از بازسازي مدرسه فيروزشاهي در گزارش خود آورده است:كاوشهاي انجام شده توسط سازمان حفاظت آثار باستاني در سال ۱۹۷۵ ميلادي وسعت حقيقي و نماي جنوبي مدرسه فيروز شاهي را مشخص نمود . از جمله در مقايسه با نقشه مدارس دوره تيموري پيش تاق مركز نما قطعاَ به يك ايوان منتهي ميشودو انتظار مي رود سه ايوان ديگر در اطراق صحن داشته باشد .
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
ديواري متصل با زاويه ۴۵ درجه به ضلع شمال غربي گنبد بر وجود حياطي پخ دار دلالت دارد . به نظر مي رسد كه ديوار پوششي در بخش هاي غربيو شرقي امتداد يافته و در زيرمحدوده هاي نماي جنوبي مشرف به آرامگاه شيخ احمد بوده و اخيراَ ديوار پوششي جديد در اين قسمت از نماي اصلي دوره تيموري به سمت شرق امتداد داده شده است . خانقاهي كه به وسيله تيمور از ابتدا ساخته شده بود و در بخش شرقي آرامگاه شيخ قرار داشت ،‌احتمالاَ با يك ديوار پوششي در قرن ۱۵ ميلادي ناموزوني هاي نقشه را تغيير داده است . بدون شك سر در و ايوان مدرسه داراي كتيبه اي از جلال الدين فيروز شاه بوده كه در قسمتهاي شرقي و جنوبي محوطه قرار داشته كه اين ايوان به هشتي ختم مي گرديد و با مجموعه ارتباط پيدا مي نمود.



خلاصه ای از مکان ها
سنگ قبر صدوقی
این سنگ قبر صندوقی شکل در حال حاضر در ضلع شمال غربی مرقد منور شیخ الاسلام احمد جام قرار داد. جنس آن از سنگ خارا و تزئیناتی که بر روی سطح آن شامل مقرنس های ظریف و نقوش گیاهی است و بر روی آن به خط نسخ عباراتی نگاشته شده است.
مدرسه امیر شاه ملک
امروزه از بنای موسوم به مدرسه امیر شاه ملک اثری بر جای نمانده است. گویا بانی آن امیر شاه ملک درسال 829 هجری قمری وفات نموده است. او یکی از امرای کلان و معتبر تیمور گورکان بوده است که نامش در کتیبه مسجد شاه در مشهد دیده می شود. در حال حاضر در محل بنای امیر شاه ملک مدرسه ای قرار دارد که طلاب علوم دینی درآن مشغول به تحصیل می باشند.
گنبد فیروزشاهی
یکی از بناهای مشرف بر صحن مزار شیح جام «گنبد فیروز شاهی» است. این بنا در ضلع غربی مجموعه قرار دارد. بنای مزبور دارای نقشه ای چلیپایی شکل و چهار ایوانی است که بر فراز آن گنبدی بلند به رنگ فیروزه ای قرار دارد و امروزه همچنان به «گنبد سبز» معروف است.عرض بنا بیست متر و شصت سانتی متر و طول آن بیست و چهار متر و هشتاد سانتی متر و ارتفاعش از کف باغ دوازده متر و هشتاد سانتی متر است ،پوشش سقف بنا مانند عرقچینی است که بر سر ساختمان گذارده باشند لذا گنبد بلند و مرتفع ندارد و یا اگر داشته به مرور زمان از بین رفته و فقط عرقچین آن باقی مانده است.
در داخل بقعه قبر شاه قاسم در قسمت خروجی نزدیک به ضلع شمال شرقی است و صورت قبر بزرگی با آجر و گچ نمایان است و قریب یک متر از زمین بقعه بلندتر است و قبر مذکور فاقد هیچ گونه لوح وسنگ نوشته قدیمی است ولیکن در جام تمام مردم قبر را از شاه قاسم انوار می دانند.
به طور کلی در خارج وداخل بنا مطلقا کتیبه یا نوشته دیگری از طرف بانی آن به کار برده نشده است لذا احتمال می رودکه در بنای مقبره قاسم انوار از اینکه کتیبه وعبارتی ندارد غفلت شده باشد یا این که ساختمان مزار لنگر در زمان حیات امیر علیشیر نوایی تا به همین مقدار رسیده بوده که بانی موفق آن به سرای دیگر شتافته و فرصت اتمام کامل را نیافته است.
کف ساختمان گور از سطح باغ آنجا به قدر یک پله بلند تر است ودر طرف شرقی بنا ایوانی دارد به عرض پنج متر وشصت سانتی متر وطول چهار متر وبیست سانتی متر وبلندی ایوان تا خرند بالای ایوان یازده متر است ودر دوطرف ایوان حجراتی دارد که محل توقف دراویش یا اشخاص دیگری بوده که برای زیارت به لنگر می آمده ومی آیند.
در طرف راست ایوان حجره آجری است که قبری در وسط آن نمایان است وعقیده مردم لنگر برآن است که این قبر فرزند قاسم انوار است و در حال حاضر (تیرماه ۸۴) در مراجعات مکرری که به آن جا داشتم به دلیل آن که در دست تعمیر و مرمت بود نتوانستم عکس های مناسبی از آن جا تهیه کنم به گفته مولف کتاب آثار باستانی خراسان آقای عبدالحمید مولوی که در درسال ۴۹چاپ شده است سقف این حجره تا آن زمان دست نخورده و تعمیر نشده و دارای مقرنس کاری که با زر و لاجورد وشنگرف مزین بوده است.
در داخل بقعه چهار شاه نشین است که زوایای شاه نشین ها به حجرات اطراف مزار اتصال دارد و حجراتی هم در طبقه دوم بقعه است که به وسیله دو پلکان آجری به حجرات فوقانی بقعه و به پشت بام آنجا رفت و آمد میشود و یک راهروی تنگ در طبقه دوم تمام حجرات فوقانی را به هم اتصال میدهد.
تمام گور خانه شاه قاسم انوار به عرض ۶/۲۰متروطول ۸۰/۲۴متر و روی هم رفته مساحت پانصدوپنج متر مربع در زیر بنای گورخانه واقع شده است.

منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان خراسان رضوی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا