M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
در جامعههای آریایی، سامی، هندی، استرالیایی، افریقایی و سایر سرزمینهای کهن نیز جادو بر همه سطوح جامعه سیطره داشت و جادو ـ پزشکانی بودند که از افسونها، اوراد و اعمال جادویی برای باطل کردن و بیاثر ساختن اثرات زیانبار جادو، رماندن دیوان و نیروهای زیانکار و درمان بیماریها استفاده میکردند. در الفهرست ابن ندیم آمده است که مصریان، بابلیان و برخی اقوام مانند هندیان، چینیان و ترکان، هریک از اقسام جادوها و شیوههای گوناگون سحر و افسون استفاده میکردند.
[۵۳]
۶.۴ - مرکز آموزش
ظاهراً ساحری از میان رودان که خاستگاه و خانه سحر و جادو بود، به میان مردم عرب آمد، چون به احتمال زیاد کلمه عربی سحر از واژه اکدی، یا آرامی ساحیرو، به معنای ساحر و جادوگر گرفته شده است. برخی، ایران را از جایگاههای اولیه پیدایش سحر و جادو و کلده و آشور را محل رواج و پیشرفت اعمال جادوگری ، جنگیری ، طلسمسازی و عزایمخوانی دانستهاند.
[۵۴]
برخی نیز مانند هُرویتس، بابل را مرکز آموزش جادو و رواج اعمال جادوگری میدانند.
ابن خلدون
[۵۵]
مینویسد که سحر و جادو، ستارهشناسی و آنچـه بدانها وابسته بـود ــ مانند طلسمات ــ در میان اقوام کهن مانند کلدانیان و سریانیان بابل، قبطیان مصر و اقوام دیگر بسیار متداول بوده و بازار گرمی داشته است. به نوشته همو پیش از بعثت حضرت موسی (علیهالسلام)، جادوگران در بابل و مصر بسیار فعال بودند و آثاری از افسونهای آنان هنوز در «بَراری»
[۵۶]
[۵۷]
[۵۸]
واقع در سرزمین مصر بر جای مانده است. در آن دوره کار سحر و ساحری در مصر به اوج قدرت و نهایت شهرت رسیده بود و ساحران آن سرزمین چنان در فن و هنر جادوگری مهارت داشتند که عقلهای مردم را حیران و دلهای آنها را به خود شیفته و مفتون کرده بودند.
[۵۹]
خداوند در سوره اعراف
[۶۰]
به معارضه داناترین جادوگران مصر با حضرت موسی (علیهالسلام) اشاره میکند و باطل شدن سحر و جادوی آنها را با معجزه اژدها گردیدن عصای موسی (علیهالسلام) و بلعیدن جادوهای ایشان بیان میدارد. این شعر شاعر عرب: «اذا جاءَ موسی و القی العصا/ فقد بطلَ السحرُ و الساحرُ»، و این بیت از غزل حافظ : «سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار/ سامری کیست که دست از ید بیضا ببرد»، به داستان این معجزه در قرآن اشاره دارد.
[۶۱]
در آن میان، نام دو تن از داناترین و هنرمندترین این گروه از جادوگران مصری معارض موسی (علیهالسلام) را، جَنِس و جَمْبْرِس ذکر کردهاند.
[۵۳]
۶.۴ - مرکز آموزش
ظاهراً ساحری از میان رودان که خاستگاه و خانه سحر و جادو بود، به میان مردم عرب آمد، چون به احتمال زیاد کلمه عربی سحر از واژه اکدی، یا آرامی ساحیرو، به معنای ساحر و جادوگر گرفته شده است. برخی، ایران را از جایگاههای اولیه پیدایش سحر و جادو و کلده و آشور را محل رواج و پیشرفت اعمال جادوگری ، جنگیری ، طلسمسازی و عزایمخوانی دانستهاند.
[۵۴]
برخی نیز مانند هُرویتس، بابل را مرکز آموزش جادو و رواج اعمال جادوگری میدانند.
ابن خلدون
[۵۵]
مینویسد که سحر و جادو، ستارهشناسی و آنچـه بدانها وابسته بـود ــ مانند طلسمات ــ در میان اقوام کهن مانند کلدانیان و سریانیان بابل، قبطیان مصر و اقوام دیگر بسیار متداول بوده و بازار گرمی داشته است. به نوشته همو پیش از بعثت حضرت موسی (علیهالسلام)، جادوگران در بابل و مصر بسیار فعال بودند و آثاری از افسونهای آنان هنوز در «بَراری»
[۵۶]
[۵۷]
[۵۸]
واقع در سرزمین مصر بر جای مانده است. در آن دوره کار سحر و ساحری در مصر به اوج قدرت و نهایت شهرت رسیده بود و ساحران آن سرزمین چنان در فن و هنر جادوگری مهارت داشتند که عقلهای مردم را حیران و دلهای آنها را به خود شیفته و مفتون کرده بودند.
[۵۹]
خداوند در سوره اعراف
[۶۰]
به معارضه داناترین جادوگران مصر با حضرت موسی (علیهالسلام) اشاره میکند و باطل شدن سحر و جادوی آنها را با معجزه اژدها گردیدن عصای موسی (علیهالسلام) و بلعیدن جادوهای ایشان بیان میدارد. این شعر شاعر عرب: «اذا جاءَ موسی و القی العصا/ فقد بطلَ السحرُ و الساحرُ»، و این بیت از غزل حافظ : «سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار/ سامری کیست که دست از ید بیضا ببرد»، به داستان این معجزه در قرآن اشاره دارد.
[۶۱]
در آن میان، نام دو تن از داناترین و هنرمندترین این گروه از جادوگران مصری معارض موسی (علیهالسلام) را، جَنِس و جَمْبْرِس ذکر کردهاند.
جادو و مردمشناسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com