M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرهوشی در جهان فروری واژه «مُغانه»، بر ساخته از «مُغ» را در برابر مفهوم جادوی سفید و برای نیروها، آرمانها و اعمال خوب ، و واژه مطلق «جادو» را در برابر و به مفهوم جادوی سیاه برای آرمانها و کارهای اهریمنی و زیانکار به کار میبرد و معتقد است که آرمانها و کارهای نیکِ مغانه و کارهای بدِ جادو، صدها و هزارها سال در سرزمین ایران و سرزمینهای شرق باقی ماندند.
[۱۴۶]
۱۲.۲ - نظر اونز پریچارد
اونز پریچارد طبقهبندی جادو به سیاه و سفید را کلاً مبتنی بر عقاید اروپایی و غیر قابل تطبیق با وجوه تفکر مردم بومی در سرزمینهای دیگر میداند. او معتقد است: آثار بهیادماندنی فریزر درباره جادو مطلقاً به این مسائل مربوط نمیشود، چون ممکن است که دو نوع جادوی «تقلیدی» و «مسری»، هر دو هم سیاه و هم سفید، و به مفهوم کاربرد نمادین این دو رنگ باشند و هیچیک هم جنبه همگانی نداشته باشند.
[۱۴۷]
۱۲.۳ - در جوامع اولیه و امروزی
در جامعههای اولیه و نیز جامعههای ساده و ابتدایی امروزی نظرات پزشکان بر پایه جادوی سفید و بهرهوری از خواندن اوراد و شعبده بوده است. در هر یک از این جامعهها، جادوگرانی حرفهای بودند که به پزشکی و درمانگری میپرداختند و رونقکارشان در جامعههای خود هنر درمان کردن مردم بود. از اینرو، کاهنان در بینالنهرین و روحانیان در مصر کهن به پزشکی و درمان بیماریها نیز میپرداختند.
[۱۴۸]
علی بن رَبّن طبری، از پزشکان داروشناس بزرگ و مشهور ایرانی سده ۳ق/۹م، در دائرةالمعارف طبی خود، فردوس الحکمه، تقریباً در همه شیوههای درمانی به سحر یا جادو و طلسمهای مختلفی که در بیشتر آنها آیاتی از زبور داوود به کار رفته است، توسل میجوید. در یکی از این موارد به نقل از پدر خود کاربرد طلسم «بدوح» را که در ۴ حاشیه اطراف آن ترجمه عباراتی از دو آیه زبور به عربی نوشته شده است، برای درمان سختزایی زن و آسان به دنیا آوردن نوزاد، مؤثر و شگفتانگیز میداند.
۱۲.۴ - تقسیم بندی بستانی
در دائرةالمعارف بستانی جادو (سحر در عربی) به ۴ نوع تقسیم شده است: نخست جادوی طبیعی، انجام دادن کارهای شگفتانگیز به کمک دانش و آگاهی از حوادث طبیعی؛ دوم جادوی ریاضی ، مبتنی بر دانش و آگاهی از نوامیس مواد آلی؛ سوم جادوی سام، هنرگرداندن صورت اشیاء به شکل عجیب و غریب، که این نوع را جادوی سیاه نیز مینامند؛ و چهارم جادوی احتفالی که خود به جادوی ارتباط و گفت و گو با ارواح خاکی، و جادوی ارتباط و گفت و گو با ارواح عُلوی یا آسمانی تقسیم میشود. بستانی از دو نوع جادوی سفید و سیاه نیز نام برده، و زمینه جادوی سفید را اصولی و الٰهی، و جادوی سیاه یا جادوی جهنمی را شیطانی دانسته است. در جادوی سیاه، جادوگران با به خدمت گرفتن شیطان، مقاصد زیانکارانه خود را با چشمزخم زدن اعمال میکنند.
[۱۴۹]
[۱۴۶]
۱۲.۲ - نظر اونز پریچارد
اونز پریچارد طبقهبندی جادو به سیاه و سفید را کلاً مبتنی بر عقاید اروپایی و غیر قابل تطبیق با وجوه تفکر مردم بومی در سرزمینهای دیگر میداند. او معتقد است: آثار بهیادماندنی فریزر درباره جادو مطلقاً به این مسائل مربوط نمیشود، چون ممکن است که دو نوع جادوی «تقلیدی» و «مسری»، هر دو هم سیاه و هم سفید، و به مفهوم کاربرد نمادین این دو رنگ باشند و هیچیک هم جنبه همگانی نداشته باشند.
[۱۴۷]
۱۲.۳ - در جوامع اولیه و امروزی
در جامعههای اولیه و نیز جامعههای ساده و ابتدایی امروزی نظرات پزشکان بر پایه جادوی سفید و بهرهوری از خواندن اوراد و شعبده بوده است. در هر یک از این جامعهها، جادوگرانی حرفهای بودند که به پزشکی و درمانگری میپرداختند و رونقکارشان در جامعههای خود هنر درمان کردن مردم بود. از اینرو، کاهنان در بینالنهرین و روحانیان در مصر کهن به پزشکی و درمان بیماریها نیز میپرداختند.
[۱۴۸]
علی بن رَبّن طبری، از پزشکان داروشناس بزرگ و مشهور ایرانی سده ۳ق/۹م، در دائرةالمعارف طبی خود، فردوس الحکمه، تقریباً در همه شیوههای درمانی به سحر یا جادو و طلسمهای مختلفی که در بیشتر آنها آیاتی از زبور داوود به کار رفته است، توسل میجوید. در یکی از این موارد به نقل از پدر خود کاربرد طلسم «بدوح» را که در ۴ حاشیه اطراف آن ترجمه عباراتی از دو آیه زبور به عربی نوشته شده است، برای درمان سختزایی زن و آسان به دنیا آوردن نوزاد، مؤثر و شگفتانگیز میداند.
۱۲.۴ - تقسیم بندی بستانی
در دائرةالمعارف بستانی جادو (سحر در عربی) به ۴ نوع تقسیم شده است: نخست جادوی طبیعی، انجام دادن کارهای شگفتانگیز به کمک دانش و آگاهی از حوادث طبیعی؛ دوم جادوی ریاضی ، مبتنی بر دانش و آگاهی از نوامیس مواد آلی؛ سوم جادوی سام، هنرگرداندن صورت اشیاء به شکل عجیب و غریب، که این نوع را جادوی سیاه نیز مینامند؛ و چهارم جادوی احتفالی که خود به جادوی ارتباط و گفت و گو با ارواح خاکی، و جادوی ارتباط و گفت و گو با ارواح عُلوی یا آسمانی تقسیم میشود. بستانی از دو نوع جادوی سفید و سیاه نیز نام برده، و زمینه جادوی سفید را اصولی و الٰهی، و جادوی سیاه یا جادوی جهنمی را شیطانی دانسته است. در جادوی سیاه، جادوگران با به خدمت گرفتن شیطان، مقاصد زیانکارانه خود را با چشمزخم زدن اعمال میکنند.
[۱۴۹]
جادو و مردمشناسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com