M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
اولین مطالعات غیر الهیاتیِ این «فرقهها» زمانی بروز کرد که نخستین فعالان رشته جدیدِ جامعهشناسی دین و روانشناسی دین توجه خود را به گزینشهای دینی اقلیت معطوف داشتند و چندین کتاب و مقاله را در دهه 1940 عرضه کردند. با پایان گرفتنِ جنگ جهانی دوم، مطالعه علمیِ دین بروز کرد و دورههای آموزشی و علمیای درباره روانشناسی و جامعهشناسی دین برگزار شدند و نیاز به کتابهایی که تمامِ اطلاعاتِ این زمینه را به اختصار در خود داشته باشند، به تولید چنین آثاری انجامید. این کتابهای درسی با تمام اختصاری که در آنها به کار رفته بود، اطلاعات ارزشمندی را در باره فرقهها در خود جای داده بودند که پایه و بنیاد مطالعات بعدی در این زمینه شد. یک نمونه از درکی که از فرقهها در یکی از این کتابها مطرح شده است، نگاه میلتون یانگر(10) است که در کتاب درسیاش تحت عنوان دین، علم و فرد(11) آمده است:
اصطلاح فرقه (Cult) کاربردهای مختلفی دارد که معمولاً به طور ضمنی از گروه کوچکی که در پی یک تجربه عرفانی است و فاقد هر گونه ساختار سازمانی بوده و از
______________________________
1. Nondenominational
2. Voudou
3. Santeria
4. Christian Scientists
5. Spiritualists
6. Mormons
7. Thesophists
8. Father Divine''s Peace
9. Yehovah''s Witnesses
10. Milton Yinger
11. Roligion Science The individal
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وجود یک شخصیت و رهبر فرهمند برخوردار است، حکایت میکند. برخی از این مؤلفهها (مانند عرفان) ویژگی فرهنگی بودن آنها را برجسته میسازد که در این طرح طبقهبندیِ ما نامناسب و بیمسما است. به هر حال، ما نیازمند واژهای هستیم که گروههایی را که شبیه مذهب(1) هستند، شامل شود و در عین حال به لحاظ واژهشناسیِ دینی از یک گسست و جدایی شدید از سنت دینی حاکم بر جامعه حکایت کند. از این رو با به کار بردن واژه Cult گروههایی را مد نظر قرار دادیم که در اوج افراطیگری نسبت به «کلیسای جهانی» قرار دارند. یک Cultاساسا کوچک، کوته زیست، اغلب بومی و بیشتر ساختهشده در پیرامون یک رهبری حاکم و غالب میباشد که به دلیل ناسازگاری باورها و اعمالش با اعمال سنتیِ حاکم بر جامعه و نیز به خاطر یافتن جانشینی برای رهبری فرقه، اغلب با مشکل مواجه است. فرقهها اغلب کوچک باقی میمانند و به آسانی از هم میپاشند و تبدیل شدن آنها به یک مذهب یا فرقه نهادینهشده و سازمانیافته بسیار نادر است. دلمشغولی اصلیِ فرقهها مشکلات افراد بوده، توجه آنها به مشکلات اجتماعی بسیار اندک است. در مقایسه با با Sect در اینجا هرج و مرج بیشتر و قویتر است زیرا نظریه «رفتار درست» آنها (چه مقصود ترک گنـ*ـاه باشد یا اجرای عدالت اجتماعی) به مشکلی برای اتحاد و یکپارچگیِ اجتماعی مبدل می شود. فرقهها «موجودات عجیب الخلقه» دینی هستند؛ در آنها گوناگونیهای بسیار به چشم می خورد که بر الگوهای حاکم و غالب که به واسطه آنها آدمیان در پی حل مشکلات خود می باشند مبتنی هستند . فرقههای پاک و خوب در غرب رواجی ندارند، اکثر گروههایی که فرقه نامیده میشوند از نوع Sect نیستند شاید بهترین نوع از این دست فرقهها را گروههای گوناگونِ روح گرا و برخی گروههای «مسلمان» در میان سپاه پوستان آمریکایی تشکیل دهند.[22]
بسیاری از آنچه که جزو مطالعات ادیان جدید به حساب میآیند تعریفهای یانگر را به چالش میکشند و درصدی از پیشرفت ما در زمینه مطالعات ادیان جدید را با این محک که هنوز نگاه ما به ادیان جدید با همان برداشت است، میتوان سنجید!
دومین نکته با اهمیتتر که باید به آن توجه داشته، این است که ما با یک پرسش پایدار مواجه هستیم که هنوز راهحلی برای آن پیدا نکردهایم؛ و آن این پرسش مهم است
اصطلاح فرقه (Cult) کاربردهای مختلفی دارد که معمولاً به طور ضمنی از گروه کوچکی که در پی یک تجربه عرفانی است و فاقد هر گونه ساختار سازمانی بوده و از
______________________________
1. Nondenominational
2. Voudou
3. Santeria
4. Christian Scientists
5. Spiritualists
6. Mormons
7. Thesophists
8. Father Divine''s Peace
9. Yehovah''s Witnesses
10. Milton Yinger
11. Roligion Science The individal
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وجود یک شخصیت و رهبر فرهمند برخوردار است، حکایت میکند. برخی از این مؤلفهها (مانند عرفان) ویژگی فرهنگی بودن آنها را برجسته میسازد که در این طرح طبقهبندیِ ما نامناسب و بیمسما است. به هر حال، ما نیازمند واژهای هستیم که گروههایی را که شبیه مذهب(1) هستند، شامل شود و در عین حال به لحاظ واژهشناسیِ دینی از یک گسست و جدایی شدید از سنت دینی حاکم بر جامعه حکایت کند. از این رو با به کار بردن واژه Cult گروههایی را مد نظر قرار دادیم که در اوج افراطیگری نسبت به «کلیسای جهانی» قرار دارند. یک Cultاساسا کوچک، کوته زیست، اغلب بومی و بیشتر ساختهشده در پیرامون یک رهبری حاکم و غالب میباشد که به دلیل ناسازگاری باورها و اعمالش با اعمال سنتیِ حاکم بر جامعه و نیز به خاطر یافتن جانشینی برای رهبری فرقه، اغلب با مشکل مواجه است. فرقهها اغلب کوچک باقی میمانند و به آسانی از هم میپاشند و تبدیل شدن آنها به یک مذهب یا فرقه نهادینهشده و سازمانیافته بسیار نادر است. دلمشغولی اصلیِ فرقهها مشکلات افراد بوده، توجه آنها به مشکلات اجتماعی بسیار اندک است. در مقایسه با با Sect در اینجا هرج و مرج بیشتر و قویتر است زیرا نظریه «رفتار درست» آنها (چه مقصود ترک گنـ*ـاه باشد یا اجرای عدالت اجتماعی) به مشکلی برای اتحاد و یکپارچگیِ اجتماعی مبدل می شود. فرقهها «موجودات عجیب الخلقه» دینی هستند؛ در آنها گوناگونیهای بسیار به چشم می خورد که بر الگوهای حاکم و غالب که به واسطه آنها آدمیان در پی حل مشکلات خود می باشند مبتنی هستند . فرقههای پاک و خوب در غرب رواجی ندارند، اکثر گروههایی که فرقه نامیده میشوند از نوع Sect نیستند شاید بهترین نوع از این دست فرقهها را گروههای گوناگونِ روح گرا و برخی گروههای «مسلمان» در میان سپاه پوستان آمریکایی تشکیل دهند.[22]
بسیاری از آنچه که جزو مطالعات ادیان جدید به حساب میآیند تعریفهای یانگر را به چالش میکشند و درصدی از پیشرفت ما در زمینه مطالعات ادیان جدید را با این محک که هنوز نگاه ما به ادیان جدید با همان برداشت است، میتوان سنجید!
دومین نکته با اهمیتتر که باید به آن توجه داشته، این است که ما با یک پرسش پایدار مواجه هستیم که هنوز راهحلی برای آن پیدا نکردهایم؛ و آن این پرسش مهم است
ادیان جدید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com