خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
سنگ، یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ ها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی باشند.

از جمله ویژگی های سنگ ساختمانی می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی ومقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره نمود.
از سنگ برای پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، زیرسازی جاده ها، دیوار و شالوده، کف خیابان و پیاده رو و تزئینات مختلف استفاده می شود.

ویژگی‌هایی که یک سنگ ساختمانی خوب باید داشته باشد عبارتند از:

-بافت سنگ: بافت سنگ ساختمانی می‌بایست یکدست و سالم باشد و هیچگونه ترک و رگه‌ای روی آن دیده نشود.

-جذب آب: سنگ مناسب سنگی است که جذب آب زیادی نداشته باشد و با قرارگیری در آب، از هم متلاشی نشود.

-تمیز بودن: سنگ مناسب سنگی است که از مواد طبیعی یا مصنوعی آلوده ساخته نشده باشد.

-پایداری در برابر عوامل طبیعی: عوامل طبیعی مانند باران، یخبندان، باد و… نباید بر روی کیفیت سنگ تاثیر بگذارند و آن را فرسایش دهند.

-پایداری مکانیکی: فشار سنگ ساختمانی می‌بایست بیشتر از سایر مصالح مانند آجر شیل و… باشد. به عبارتی، فشار کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی ‎متر، نبایدباعث خرابی و ترک خوردگی سنگ شود.


سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱-سنگ مرمر:

مرمر یک سنگ دگرگونی آهکی است و از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود می آید. کانی اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت (caco3) می باشد که در سنگ های آهکی دیگری مانند لایمستون و تراورتن نیز وجود دارد.

یکی از تفاوت های مرمر با دیگر سنگ های ساختمانی مانند گرانیت و یا سنگ مرمریت این است که مرمر درست روی سطح زمین تشکیل می شود در صورتی که مرمریت و گرانیت در اعماق زمین به وجود می آیند. این نوع سنگ از رسوب چشمه های آب گرم غنی از کانی کلسیت تشکیل می شود.
سنگ مرمر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سنگ‌های ساختمانی نامید. این سنگ آهکی، رنگی تقریبا سفید و شفاف دارد و به دلیل مقاومت نسبتا خوبی که در برابر شرایط جوی از خود نشان می‌دهد، در پروژه‌های ساختمانی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنوع رنگی این سنگ براساس میزان نوع و میزان ناخالصی ها به وجود می آید. به عنوان مثال رنگ زرد یا قهوه ای ناشی از اکسید آهن آبدار ، سرخ و یا صورتی ناشی از اکسید آهن بی آب یا دهیدراته و خاکستری نیز ناشی از وجود منگنز و مواد زغالی است.به طور کلی مرمر اغلب به رنگهای زرد مایل به قهوه ای یافت میشود اما به رنگ های سفید، روشن تا زرد تیره، عسلی، قرمز یا سبز روشن تا تیره نیز وجود دارد.

به دلیل اینکه هوازدگی و تابش نور خورشید می‌توانند باعث کدر شدن این سنگ مرمر شوند، معمولا از این نوع سنگ در سازه‌ها و پوشش داخلی ساختمان استفاده می‌شود.



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲-سنگ گرانیت:

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که به دلیل داشتن چگالی و سختی بالا جزء مصالح بادوام محسوب می شوند که دارای مقاومت و استحکام قابل توجهی می‌باشد. به دلیل مقاومت زیاد این نوع سنگ، می‌توان از آن برای پوشش کف ساختمان و پله‌ها استفاده نمود. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضدآب و زیبایی خاصی که دارد،می‌توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده نمود.

گرانیت یکی از رایج‌ترین سنگ های آذرین در سطح زمین و به طور کلی فراوان ترین سنگ در پوسته زمین است.

گرانیت دارای بافتی درشت دانه با کریستال های درشت و درهم تنیده از کوارتز نیمه شفاف تا مایل به سفید، فلدسپات سفید تا صورتی تیره و میکاها و آمفیبول های تیره تر است. بلورهای آن تقریبا هم اندازه هستند و رنگ آن نسبتا روشن است. علاوه بر این گرانیت ها فاقد هر گونه رگه یا فسیل هستند. با وجودی که اکثرگرانیت‌ها با این توصیف مطابقت دارند، ممکن است برخی از آن‌ها مانند گرانیت سبز جنگلی دارای بافت و ظاهر متفاوتی از دیگر گرانیت ها داشته باشند که به علت تفاوت در کانی ها و تفاوت های ظریف در بافت آنها است.

گرانیت دارای ویژگی های متعددی از جمله دوام و ماندگاری بالا، استحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت، ضربه و خش، جذب آب ناچیز و..است که آن را مناسب برای استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان کرده است.



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۳-سنگ تراورتن:

از جمله سنگ‌های رسوبی و به عنوان پرفروشترین سنگ برای نمای ساختمان شناخته می‌شود. علت آن هم تم رنگی روشن این سنگ در کنار تخلخل بالای آن است که این سنگ را به بهترین گزینه برای نما تبدیل کرده است.

این سنگ نوعی سنگ آهکی است که از رسوب چشمه‌های آب معدنی به ویژه چشمه‌های آب گرم به وجود می‌آید. کانی‌های تشکیل ‌دهنده این سنگ‌ها غالبا از جنس کربنات کلسیم (CACO3) است.

تراورتن نوعی سنگ بسیار زیبا و مقاوم است که هم برای پوشش نمای داخلی و هم برای پوشش نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع سنگ برای ساخت نمای پله، کفپوش، سرویس بهداشتی و… استفاده می‌شود.
نمای ابر و بادی تراورتن، قیمت مناسب و تخلخل بالای آن، باعث شده که یک عایق عالی برای انواع سازه‌ها محسوب شود.


سنگ تراورتن (Travertine) در دسته سنگ‌های پرمصرف در طول تاریخ بوده است که از مهمترین دلایل آن می توان به در دسترس بودنش اشاره کرد. امروزه نیز از این سنگ به میزان زیادی به خصوص در نماهای بیرونی به کار برده می شود. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی فرآیندهایی مانند رزین و اپوکسی روی این سنگ اعمال می شود که موجب کارآیی بهتر این سنگ و دوام و استحکام بیشتر آن شده است.

مزایای سنگ تراورتن:

-مقاوم در برابر سایش و ضربه: دوام سنگ تراورتن از قرن ها پیش آن را به یکی از محبوبترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. برای پی بردن به این موضوع می‌توان به همان بنای رومی کولوسئوم اشاره کرد که با وجود گذشت سالها همچنان سالم باقی مانده است.

-سهولت در برش و شکل دادن: برش و شکل گیری سنگ های تراورتن در مقایسه با سنگهای گرانیت و مرمریت بسیار آسانتر است.

-مقاومت بالای در برابر فشار و گرما: همانگونه که در نحوه تشکیل آنها بیان شد تراورتن‌ها در برابر فشار و گرما از مقاومت بالایی برخوردارند.

-عایق حرارتی و صوتی خوب: این موضوع به علت وجود تخلخل هایی که در این سنگ ها وجود دارد. عایق حرارت بودن آنها موجب شده است که در آتش سوزی‌ها مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

-چسبندگی خوب با ملات: این ویژگی نیز برخواسته از وجود تخلخل در تراورتن است.زیرا با وجود این حفره ها در هنگام نصب سنگ ملات سیمانی داخل حفره‌ها نفوذ می کند و موجب چسبیدن بهتر آنها به نما می شود و از سقوط جلوگیری می کند. در صورتی که در سنگ هایی مانند گرانیت که از تخلخل بسیار ناچیزی برخوردارند نصب آنها کمی سخت تر است.



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴-سنگ کوارتز:

کوارتز جزو سنگ‌های دگرگونی است که بر اثر فشار و دمای زیاد در لایه زیرین زمین شکل گرفته است. مقاومت، سختی بالا و ظاهر بسیار نزدیک آن به سنگ مرمر،باعث شده که علی‎رغم قیمت نسبتا بالایی که در مقابل سایر سنگ‌ها دارد، افراد زیادی تمایل داشته باشند که در نمای بیرونی یا داخلی ساختمان‎شان، از آن استفاده نمایند.

سنگ کوارتز چه در بحث دکوراسیون داخلی و چه در بحث نمای خارجی ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین از آن در بخش‌های مختلفی نیز استفاده می‌کنند که آن‌ها شامل:

-صفحات کابینت آشپزخانه (صفحات کابینت و میزهای جزیره و اپن در آشپزخانه‌های امروزی)

-روشویی (ایجاد صفحات و کاسه‌های روشویی در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها)

-کانترها و میزهای پذیرش در استخرها، سونا و جکوزی‌ها

-مبلمان اداری و تجاری (ایجاد میزهای پذیرش با فرم‌های ویژه در مراکز تجاری و اداری)

-سرویس بهداشتی و حمام (به علت خاصیت آنتی باکتریال و ضد آب بودن کاربرد ویژه‌ای دارند)

-میزهای آزمایشگاهی (به دلیل عدم وجود خلل و فرج در صفحات کوارتز، امکان رشد و تکثیر باکتری و میکروب خصوصاً در مکان‌های مرطوب و مستعد وجود ندارد وازاین‌رو این صفحات را آنتی باکتریال می‌نامند).

به صورت کلی از سنگ‌های کوارتز از مصالح کاربردی در ساختمان سازی که در معماری‌ها و هنرهای تزیینی استفاده می‌کنند، به دلیل اینکه این سنگ‌ها سختی ومقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد و در سنگ پله‌ها و صفحات ضد آب کاربرد بسیاری دارد. لازم به ذکر است که کوارتز در برابر مواد شیمیایی و همچنین شرایط محیطی بسیار مقاوم بوده و در رنگ‌های خنثی نیز در بازار وجود دارد.




سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۵-سنگ مرمریت:
مرمریت از جمله سنگ هایی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد. این سنگ در برابر اسید آسیب پذیر بوده و در صورت مجاورت با تغییرات آب و هوایی دچار تغییر در شکل ظاهری می شود.


این سنگ خاصیت آهکی دارد به همین دلیل جذب آب در آن بسیار بالا می باشد و به همین خاطر استفاده از آن در مکان هایی مانند حمام اکیدا توصیه نمی شود.

از جمله ویژگی هایی که باعث متمایز شدن این سنگ با سایر سنگ ها می شود، قابلیت ساب پذیری سنگ های مرمریت می باشد. از این سنگ می توان به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده کرد.

سنگ مرمریت نوعی سنگ آهکی رسوبی می باشد. این درحالی است که سنگ مرمر نوعی سنگ آهک حاصل از دگرگونی است.

نمونه خالص این سنگ از رنگ سفید و درخشانی برخوردار می باشد. نمونه هایی از این سنگ که رنگ خاکستری و سیاه دارند از مواد کربن دار تولید می شوند. انواع سبز رنگ مرمریت به واسطه وجود کلریت و سیلیکات های متفاوت ایجاد می شوند.

معایب سنگ مرمریت:

-در مرمریت‌هایی که میزان رگه‌های آهکی زیاد است ، جذب آب و لک پذیری سنگ بالا می‌رود . همچنین امکان لـ*ـب پر شدن سطح در این قسمت‌ها بیشتر می‌شود . بنابراین از به کار بردن چنین سنگی برای کف ، بالاخص بخش‌هایی که بیشتر در تماس با آب و رطوبت هستند باید خودداری نمود . چرا که موجب پوسیدگی سنگنیز خواهد شد.

-در تمامی سنگ‌ها برای پرشدن درز و شکاف‌ها و عایق شدن سنگ از رزین استفاده می‌شود . برای پیشگیری از رنگ‌پریدگی سنگ نیز ، تمام سطح آن را از مواد یووی می پوشانند . اما با این حال در سنگی همچون مرمریت که ذاتا در برابر نور ضعیف است ، این کار دوام چندانی ندارد . به همین دلیل همیشه به خریداران سنگ‌نما ، سنگ‌هایی همچون تراورتن و کریستال چینی پیشنهاد می‌شود . از طرفی ذاتا سنگ مرمریت برای بخش‌های سرپوشیده و به دور از شرایط جوی نامساعد پیشنهاد می‌شود . البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد ( مثل لاشتر ، هرسین و… )

-باتوجه به حساسیت سنگ‌های مرمریت به شوینده‌های اسیدی ، توصیه می‌شود از به کاربردن این مواد بروی آن‌ها پیشگیری شود .

-به طور کل راز دوام و ماندگاری تمامی سنگ‌ها در نحوه کاربرد و نگهداری آن‌ها نهفته است . هرچه کمتر در معرض شوینده‌ها ومواد اسیدی قرار بگیرد ، عمر بیشتری خواهند داشت .



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۶-ماسه سنگ:

ماسه سنگ جزو سنگ‌های رسوبی است که از تجمع و فشرده شدن ماسه در کف جویبار‌ها ساخته می‌شود. ماسه سنگ از نظر رنگ دارای تنوع بسیاری است ومی‌توان آن را در رنگ‌های خاکستری، سفید، زرد، قهوه‌ای و قرمز تهیه کرد. به دلیل مقاومت بالای ماسه سنگ، معمولا از آن برای ساخت کفپوش، پوشش سقف،دیوارپوش و… استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم ماسه سنگ‌ها مقاومت آنها در برابر هوازدگی است. این مزیت باعث شده تا از آنها در مکان‌هایی که فضای بازی دارند و یا پر رفت و آمد هستند، مانند سنگفرش‌ها، مثلا به عنوان سنگ‌فرش پشت بام استفاده فراوانی شود. به دلیل سختی که در دانه‌های ماسه سنگ وجود دارد و علاوه بر این دانه‌های آن یکدست بوده و ماهیت خرد شوندگی دارند، از آن در ساخت چاقو تیز کن‌ها جهت تیز کردن تیغه استفاده می‌کنند. ماسه سنگ‌ها این قابلیت را دارند که خرد شوند،تراشیده شده و برای مصارف مختلفی صیقلی گردند. مقاومت و استحکام این سنگ قابل اعتماد است و می‌تواند تا حد قابل توجهی، وزن‌های سنگین را تحمل کند. این وضعیت آن را جهت پی ریزی و نگهداری مناسب کرده است.



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۷-سنگ گابرو:

سنگ گابرو (Gabbro) یک سنگ آذرین است که در اعماق زمین متبلور شده است. این سنگ فراوان ترین سنگ در پوسته عمیق اقیانوسی است. از آنجا که این سنگ در زیر سطح زمین، سرد و سخت می شود ( متبلور می شود) بافت دانه درشت دارد. معمولا فشار بالایی در اعماق زمین یافت می شود. در این نقاط مواد مذاب بسیار آهسته سرد می شوند و سنگ های آذرین به وجود آمده دارای کریستال های بزرگ هستند.

این سنگ گاهی اوقات «گرانیت سیاه» نیز نامیده می شود، زیرا دانه های درشت سیاه رنگ دارد. این سنگ همچنین می تواند خاکستری یا سبز روشن باشد. این سنگ آتشفشانی به عنوان سنگ خرد شده برای تهیه سنگدانه های بتنی، مواد پایه جاده ای و سنگ های مورد نیاز راه آهن استفاده می شود. مقادیر کمی از این سنگ به صورت کاشی برش داده می شود و برای نما استفاده می شود.

گابرو در برابر هوازدگی، فرسودگی و خراش بسیار مقاوم است و همین ویژگی آن را به سنگی بسیار مطلوب تبدیل می کند.

استفاده معمول از گابرو به عنوان سنگ خرد شده یا سنگدانه است و به عنوان مواد اولیه برای ساخت محصولات ساختمانی، راه سازی و هرجای دیگری که سنگ خرد شده به عنوان پر کننده مورد نیاز است، استفاده می شود. این سنگ همچنین ممکن است حاوی مقادیر بسیار کمی از فلزات کمیاب معدنی مانند ایلمنیت، نیکل،کروم یا پلاتین باشد. گاهی سنگ های گابرو ممکن است حاوی کبالت، طلا یا نقره نیز باشند. اما مقدار آن بستگی به مواد معدنی دارد که هر رسوب را تشکیل داده است.




سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۸-سنگ آنتیک:

این سنگ جزو مصالح تزئینی به شمار می‌رود و از خرده‌های سنگ تراورتن تشکیل می‌شود. به دلیل ماهیت تزئینی‌ای که سنگ آنتیک دارد، معمولا از آن برای ساختو تزئین نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها و باغ آرایی استفاده می‌شود.

این سنگ دارای ویژگی و مزایای مختلفی است که آن را به یک سنگ ساختمانی محبوب تبدیل کرده است. سنگ آنتیک نسبت به تغییرات محیطی، یخ‌زدگی، فشار،فرسایش و آتش مقاوم است. این سنگ نسبت به سایر سنگ‌های طبیعی دارای وزن کمتری است، به همین دلیل حمل آن راحت‌تر از سایر سنگ‌های ساختمانی است. تخلخلی که در سنگ‌های آنتیک وجود دارد امکان چسبندگی این سنگ را به ملات بیشتر کرده و به همین دلیل می‌توان روی هر نوع دیواری به راحتی آن را نصب کرد.

مزایای سنگ آنتیک:

-مقاومت در برابر گرما

-مناسب برای استفاده برای فضای خارجی شومینه

-سهولت در تمیز کردن آن

-عایق مناسب جهت صدا؛ دما و آتش

-نصب آسان و سریع

-قابلیت انعطاف پذیری بالا در مقایسه با سایر سنگ‌ها

معایب سنگ آنتیک:

-امکان تجمع حشرات در بین بندهای سنگ ‌

-عدم استفاده به عنوان پوشش سقف

-کاربرد نداشتن در فضاهای قوسی شکل و منحنی

-غیر قابل تعمیر بودن

-زبر بودن و غیر قابل رنگ شدن



سنگ‌های ساختمانی

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۹-سنگ دیوریت:
سنگ دیوریت نوعی سنگ آذرین نفوذی است که اغلب در رنگ های خاکستری و خاکستری تیره یافت می شود. البته این سنگ در رنگ های مشکی یا آبی خاکستری نیز یافت می شود. این سنگ اغلب لکه دار و دانه درشت است و گاهی دارای سوراخ های ریز نیز می باشد. این سنگ که از کریستالیزه شدن مواد مذاب به وجود میآید، با دوام و محکم است و ترکیبات یکسانی با گرانیت و بازالت دارد.


برخی از مهم ترین خصوصیات سنگ دیوریت:

-سختی زیاد
-مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی مختلف
-مقاوم در برابر حرارت و سرمای شدید
-مقاومت بالا به مواد شیمیایی و شرایط اسیدی و بازی
-چسبندگی مناسب
-وزن مناسب
-رنگ و طرح های متنوع
-دوام و طول عمر بالا
-افزایش استحکام ساختمان
-مقاوم در برابر نفوذ آب و حرارت
-مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی

کاربرد‌های سنگ دیوریت:

-ساخت کفپوش
-ساخت پل و راه پله
-دیوار و دیوار پوش
-کفپوش و سنگفرش حیاط
-سرپوش دیوار ها
-نمای ساختمان
-ساخت کانتر و رویه کابینت
-ساخت سینک
-ساخت پیاده رو
-جدول کشی کنار خیابان
-ساخت مجسمه
-تزئین ساختمان
-ساخت وسایل دکوراتیو


سنگ‌های ساختمانی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا