خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

sevma

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/20
ارسال ها
320
امتیاز واکنش
2,399
امتیاز
178
سن
21
زمان حضور
6 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام: میدان عطش
نویسنده‌‌: سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: اجتماعی
خلاصه: در میان ماجراهای رنگارنگ زندگی، چه می‌دانیم از الکسایی که یک دختر آرام، با ننگی بزرگ روی نامش است؟ چه کسی می‌داند سال جدید دبیرستان چگونه سپری خواهد شد، آن هم زمانی که شایعاتی راجع به شان فاستر در گوش‌ها زمزمه می‌شود و اریک کارتر، باز به دنبال داستان جدیدی برای رسوایی، به حریم شخصی دختران و پسران سرک می‌کشد؟ هیچ کس نمی‌داند پشت نقاب‌های روی صورت چه داستانی پنهان شده، اما کم کم پرده کشیده می‌شود و چراغ‌ها روی سن می‌تابد، تا بازیگران این قصه را در دید عموم
قرار دهند.



نقد و بررسی رمان میدان عطش | سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، روح افزا، ᭄⌬෴ثــنا قاسـمی෴⌬᭄ و 3 نفر دیگر

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
به‌نام خدا
نقد و بررسی رمان * میدان عطش *
اجتماع!
اجتماع جاییست که شخصیت آدمی شکل میگیرد، جایی که انسان فرصت دارد خودش را به بهترین شکل ممکن بسازد.
اگر ترس زیادی در وجودش دارد آن را برطرف سازد و اگر بی‌پروا و گستاخ است خودش را ملامت و اصلاح کند.
می‌توان اجتماع را به میدان عطش تشبیه کرد، جایی که مردمان با یکدیگر دچار جنگ و جدل شخصیتی هستند.
رمان "میدان عطش " نیز سعی دارد اجتماع را برای ما به روی کاغذ آورد، همان‌طور که از نام رمان نیز مشخص است، نویسنده به درستی اجتماع را درک کرده است و سعی دارد به خوانندگان این اثر کمکی کند تا شخصیت خودشان را به بهترین نحو کنترل کنند.
کنترل شغصیت، یعنی همان کنترل عواطف آدمی! در این رمان هرکدام از کراکترها نشان‌گر یکی از ویژگی‌های شخصیتی انسان است.
مثلا آن پسر دردسر ساز " اریک " نمایانگر ویژگی *شیطنت* است یا "شان" نشان می‌دهد که برای محبوبیت لازم نیست هرکاری را انجام دهیم! همچنین امیلیا نیز نماد خودپسندی و غرور است، شخصیت امیلیا باعث می‌شود با خود بگوییم:" چه آدم رو مخی!" این یعنی وقتی ما‌هم از خود غرور بیش‌از حد نشان دهیم آدم رو مخی می‌شویم.
این ایده از نظر بنده ایده‌ای ناب برای نوشتن است و تا کنون نویسنده موفقیت آمیز عمل کرده‌است اما همانند هر چیزی، این رمان نیز از نقایضی برخوردار است.
شخصیت پردازی امری اصولی و بسیار مهم در نوشتن یک اثر است، در این اثر توصیفات شخصیت‌ها به طرز ساده و ابتدایی آمده است؛ یعنی نویسنده هریک از شخصیت‌‌ها را توصیف کرده‌است اما به دلیل زیاد بودن شخصیت‌ها وقتی شخصیت جدیدی وارد می‌شود، خواه ناخواه شخصیت‌های قبلی در ذهن کمرنگ می‌شود.
لذا بهتر است توصیفات شخصیت‌ها به طور پیوسته تکرار شود اعم از: ویژگی‌های ظاهری، رفتار، عادت ها و هرچیز دیگری که یک شخصیت‌را ماندگار می‌کند.
این اثر به طرز زیبایی نمایانگر اتفاقات و مشکلات جامعه‌ی نوجوانان است ولی مبهم بودن شخصیت‌ها باعث سردرگمی می‌شود و این سردرگمی به این می‌انجامد که مجدد پارت‌های ابتدایی را مطالعه کرده تا هر شخصیت را درک کرد.
این موضوع باعث می‌شود خواننده تا مدت زمان معینی صبر کند و پارت‌ها را بخواند، سرانجام از خواندن رمان خسته می‌شود.
بر طرف کردن این مشکل به زیبایی رمان نیز می‌افزاید چراکه محوریت رمان یک موضوع جذاب است و البته! موضوعی که همه‌ی نوجوانان با آن سر و کار دارند و حتی می‌توانند خودشان را نیز جای شخصیت‌ها بگذارند، ممکن است مشکل یکی از شخصیت‌های رمان مشکل او نیز باشد و این یک راه جذب موثرِ خواننده است.
علاوه بر توصیفات شخصیت‌ها بهتر است توصیفات مکانی‌را بیشتر کنید! البته در این اثر توصیفات مکانی موفق‌تر بوده است چرا که تصور هریک از شخصیت‌ها در مکان‌های موجود راحت‌تر است و همچنین وجود تشبیهات بی‌نظیر که با لحن ادبی آمیخته‌شده است باعث زیبایی آن می‌شود.
اگر توصیفات را اندکی بیشتر کنید سِیر رمان نیز از حالت تند به متوسط می‌رسد و این باعث جذابیت بیشتر رمان می‌شود چرا که اتفاقات نیاز به هضم شدن دارند، البته این موضوع در بعضی مواقع جذاب است و باعث ترغیب خواننده نیز می‌شود ولی اینکه کل رمان به این صورت بگذرد نتیجه‌ی چندان مناسبی نخواهد داشت.
همچنین این موضوع در یک سری از پارت ها باعث پرش زمانی نیز شده بود که خود نویسنده نیز می‌تواند با یک‌بار خواندن اثر از دیدگاه خواننده، این مشکل را برطرف کند.
درکل این اثر از سطح متوسط رو به بالا حرکت می‌کند زیرا محوریت قوی و مهمی دارد.
همچنین لحن ادبی و زاویه دیدگاه حس خوبی را در من ایجاد کرد، اینکه از احساسات و افکار هر فرد سخن گفته می‌شود بسیار جالب است اما وجود اشکالات فعل و فاعلی و اشکالات نوشتاری باعث می‌شود در ذوق خواننده زده شود.
مثلا در مقدمه:
" حواست به نقابت باشد تا از صورتت نیندازند! "
در این جمله بهتر است نوشته شود " حواست به نقابت باشد تا از صورتت نیفتد"
"وقتی روز اول سال فرا می‌رسد" این جمله را ما زمانی به کار می‌بریم که منظورمان رسیدن سال نو و عید است و به‌نظرر می‌رسد بهتر باشد جمله‌ی" وقتی روز اول سال تحصیلی فرا می‌رسد" را نوشت.
ولی این‌ها موارد جزئی هستند که اصلاح آنها باعث دلنشین‌تر شدن نوشته می‌شود.
حال که سخن از مقدمه به پیش آمد بهتر‌است کمی مقدمه و خلاصه‌را نیز بررسی کنیم! مقدمه و خلاصه باعث ایجاد حس کنجکاوی در خواننده می‌شود و این می‌تواند به توانایی نویسنده برگردد همانطور که می‌توانیم از مکان‌های انتخابی، این نتیجه را بگیریم.
همچنین رعایت تعادل در بین مونولوگ و دیالوگ‌های رمان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبتی‌است که می‌توان به بقیه‌ی آنها اضافه‌کرد، با این‌حال نمی‌توان از اشکالات رمان چشم‌پوشی کرد و انتظار می‌رود اشکالات برطرف شده و رمان به یک اثر بی‌نقص تبدیل شود چرا که تا به اینجای کار استعداد نویسنده اشکار شده است.
" عیب جامعه این است که همه می خواهند آدم مهمی باشند و هیچ کس نمی خواهد فرد مفیدی باشد. "
" وینستون چرچیل "
این جمله می‌تواند به طور خلاصه شخصیت‌های رمان را پوشش دهد و انتظار می‌رود که همه‌ما فردی مفید باشیم نه فردی مهم!

به امید موفقیت روز افزون نویسنده‌ی عزیز sevma
#الهه_آذری_مقدم
" تیم نقد رمان98 "
" باتشکر از انتقاد پذیری شما دوست عزیز "
01/01/28


نقد و بررسی رمان میدان عطش | سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشویق
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Aseman15، MaRjAn و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا