خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»
سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش مقدماتی شروع نوشتن نویسندگان مبتدی است.

هرگونه کپی برداری از متون حتی با ذکر منبع پیگرد قانونی خواهد داشت!

~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~


آموزش شروع نوشتن | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • تشویق
  • عالی
Reactions: YeGaNeH، ZaHRa، MaRjAn و 6 نفر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
نوشتن را از کجا شروع کنیم.
از همین لحظه باید شروع کرد نوشتن را شاید بتوان تنها فنی دانست که براي فرا گرفتن و انجام دادن آن قبل از یادگیري و فکر کردن باید انجامش داد. براي تعمیر یک وسیله برقی باید در وهله اول توانایی تعمیر را داشته باشی و براي اینکه در تعمیر توانا شوي باید اول آن را یاد بگیري به عبارت بهتر باید تحت آموزش قرار بگیري؛ اما در نویسندگی اصلا این طور نیست!
*اول باید بنویسی و بعد از اینکه دستت در نوشتن راه افتاد آن وقت به یادگیری بپردازی.
استفاده از ابزارها آن هم در ابتدا نوشتن ما را محدود می کنند چون نویسندگی یک فعالیت خلاقانه است و هر آنچه که توسط نویسنده بر روي کاغذ نقش می بندد حاصل خلاقیت اوست نوشتن مثل رانندگی نیست که در حین انجام آن باید قوانین را هم رعایت کرد حتی کشیدن یک تابلو و یا حتی ساخت یک اثر هم این شرایط را ندارد و در حین انجام باید از ابزارها استفاده و قوانین را اجرا کرد چرا که نمی توان پس از پایان بازگشت و دوباره اصلاح کرد اما در نوشتن این طور نیست وقتی که متنی را می‌نویسید و یا حتی شعري را می‌سرایید می‌توانید هزاران بار به عقب برگردید و اصلاح کنید و این یکی از بارزترین خصلت‌هاي این هنر است.
حال از کجا شروع کنیم:
باید از همین لحظه شروع کنید صفحه‌اي از کتابی را در مقابل بگذارید و به صورت کاملا تصادفی از هر خط کلمه‌اي را انتخاب کنید و زیر آن خط بکشید حال که از تمام خطوط صفحه یک کلمه در هر خط را انتخاب کرده ‌اید براي هر کدام از آن‌ها متنی را بنویسید. بدون هرگونه قانون و ابزار؛ فقط آن چیزي را که به ذهنتان می‌رسد را به رشته تحریر درآورید. هرچقدر متنی که می‌نویسید طولانی‌تر باشد بهتر است. براي راحتی در این کار اول چند جمله در مورد آن کلمه صحبت کنید و بعد آن را بر روي
کاغذ بیاورید این کار هم باعث بالا رفتن توانایی شما در نوشتن خواهد شد و هم خلاقیت شما را در نویسندگی افزایش می دهد.


آموزش شروع نوشتن | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: YeGaNeH، ZaHRa، حدیث امن زاده و 9 نفر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,362
امتیاز
353
زمان حضور
83 روز 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
«نویسندگی هنري است که در ضمیر هر کسی وجود دارد اما باید آن را پرورش داد!»
آنقدر باید کار و تمرین داشت تا آسان و راحت شود. هنر نوشتن همچون هر هنر دیگري به مرور زمان و با تلاش بسیار تکامل پیدا می‌کند و آن وقتی که یک نویسنده به حد استادي می‌رسد می‌تواند یک شاهکار خلق کند و این فقط و فقط با تمرین نوشتن میسر می‌شود.
از دیگر تمرینات بسیار عالی براي نویسندگی می‌توان از تمرین داستان بریده شده استفاده کرد. منظور از داستان بریده شده این است که شما داستانی را که نخوانده‌اید انتخاب می‌کنید. قسمت ابتدائی داستان را بریده و جدا می‌کنید؛ البته منظورم این نیست که از کتاب جدا کنید منظور این است که قسمت ابتدائی داستان را به اندازه مثلا یک صفحه در برگی جدا بنویسید، سپس ادامه داستان را خودتان خلق کنید.
مهم نیست که چقدر خوب می نویسید مهم این است که فقط بنویسید؛ تا در نوشتن داستان مهارت پیدا کنید. این تمرین مانند این است که مثلا شما یک شاگرد کوزه‌گري هستید، ابتدا استاد براي شما کار روي گل را شروع می‌کند و بعد از اینکه کار اولیه را انجام داد، حال شما ادامه کار را انجام می‌دهید. اصلا نگران اینکه این کار کپی کاري است نباشید، شما که قرار نیست این داستان را به چاپ برسانید فقط از دست یک استاد تقلید می‌کنید تا خودتان کار را یاد بگیری. به شما پیشنهاد می‌کنم که این تمرین را جدي بگیرید چرا که می‌توانید به خوبی با این تمرین در هنر نوشتن مهارت پیدا کنید.
در پایان این قسمت از کتاب یک تمرین مفید و کاربردي دیگر را به شما پیشنهاد می‌کنم تا با انجام آن بتوانید در هنر نوشتن مهارت لازم را به خوبی به دست آورید. در این تمرین یک داستان کوتاه از یک نویسنده معروف را انتخاب کنید، سپس داستان را به خوبی حتی چندین بار بخوانید تا کاملا در حافظه شما ثبت شود، حالا داستان را براي اطرافیان خود تعریف کنید؛ اما در اینجا از خلاقیت خودتان استفاده کنید و در هر کجاي داستان که می‌توانید تغییراتی را اعمال کنید، این تمرین براي افزایش خلاقیت شما بسیار مفید خواهد بود، همچنین می‌توانید داستان را با تغییرات مورد نظر خودتان بازنویسی کنید تا در افزایش مهارت نوشتن هم به شما کمک کند. در اینجا باز هم براي چندمین بار تاکید می‌کنم که مهم‌ترین اصل براي تبدیل شدن به یک نویسنده ماهر تمرین نوشتن است. اگر براي نویسنده شدن تمرین نکنید درست مثل آهنگري خواهید بود که شبانه روز بر آهن سخت ضربه می‌زند اما هیچ قطعه اي را نمی‌تواند بسازد، باید افکار سخت شما در کوره تمرین ذوب شود تا با چکش‌هاي نهایی به یک ابزار قدرتمند تبدیل شود.

هنر داستان نویسی"مصطفی طاهری"


آموزش شروع نوشتن | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: YeGaNeH، ZaHRa، حدیث امن زاده و 7 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا