خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
سفر به نیوزیلند شبیه یک رویا بود، یک رویای زیبا که دوست نداشتم ازش خارج بشم. بدون شک نیوزلند یکی از زیباترین سرزمین هایی بوده که تا به امروز دیدم .
وقتی بعد از سفر تصمیم گرفتم سفرنامه نیوزلند رو بنویسم دیدم هیچ چیز نمیتونه بهتر از مرتب کردن همون گزارش ها و اضافه کردن عکس بهشون باشه. اگر بخوام سفرنامه نیوزیلند و راهنمای سفر رو با جزئیات بنویسم شاید ماه ها نوشتنش طول بکشه و نمیدونم کی همچین وقت آزادی پیدا کنم. اگر میخواهید حال و هوای سفر به نیوزلند رو داشته باشید توصیه می کنم هر روز یک قسمتش رو بخونید. اگر هم میخواهید بدونید قبل نیوزلند کجا بودم، سفرنامه استرالیا رو بخونید.

  • فرود در شهر کرایست چِرچ نیوزلند
  • دریاچه پوکاکی
  • کوهستان کوک در جنوب نیوزلند
  • سنگ های موراکی و یک شب ایرانی در شهر دُنیدِن
  • ناگت پوینت وتانل بیچ در اقیانوس آرام
  • جنوبی ترین نقطه نیوزیلند
  • آبدره میلفورد ساوند
  • روز دریاچه ها
  • یخچال های طبیعی فاکس و فرانز جوزف
  • صخره های پنکیکی و موریا گیت آرچ
  • پارک ملی آبل تاسمان، زیباترین پارک ملی نیوزلند
  • زلزله و هشدار سونامی شب قبل
  • سرگردانی در شهر نلسون
  • شهر پیکتون در شمال جزیره جنوبی نیوزیلند
  • شب ایرانی در ولینگتون پایتخت نیوزلند
  • فانوس دریایی قلعه
  • خلیج کوک، اولین ورود اروپایی ها به نیوزیلند
  • ملاقات با مائوری ها، بومی های نیوزیلند
  • منطقه وایوتاپو و روز دریاچه های رنگی نیوزلند
  • شهر لاکچری و کوه مانگانویی
  • خلیج کلیسای اعظم در سواحل شرقی نیوزیلند
  • خلیج نیوچامز و خلیچ پورت جکسون
  • قصه ماشین و خونه ما در نیوزیلند
  • آبشار پیروآ و غار وایپو
  • آبشار وانگارِی و خلیج نهنگ ها
  • صخره مقدس در شمالی ترین نقطه نیوزیلند
  • به سمت اوکلند
  • خداحافظ نیوزیلند
  • توضیحات مختصر (و اطلاعات جالبی) راجع به نیوزلند
  • ویزای نیوزلند
  • بهترین زمان سفر به نیوزلند
  • بلیط پرواز به نیوزیلند
  • کرایه ماشین و حمل و نقل در نیوزلند
  • محل اقامت در نیوزیلند
  • غذا و خورد و خوراک در نیوزیلند
  • مسیر حرکت من در نیوزلند
  • اینترنت و سیم کارت در نیوزیلند
  • مهاجرت به نیوزیلند
  • هزینه های سفر نیوزلند
فرود در شهر کرایست چِرچ نیوزلند

بعد از سفر در خط ساحلی شرقی استرالیا به همراه همسفرم رابین، سوار پروازی شدیم که استرالیا رو به مقصد نیوزلند ترک میکرد. پرواز هشت صبح هواپیمایی کانتاس به موقع حرکت کرد. کل مسیر سه ساعته تا شهر کرایست چِرچ نیوزلند از روی دریای تاسمان بود. ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی رسیدیم نیوزلند و مراحل ورود بدون مشکل انجام شد و فقط به سه تا گریپ فروت من ایراد گرفتند و همه کوله پشتی رو جستجو کردند.

فرود در شهر کرایست چرچ نیوزلند در جزیره جنوبی

یک ون که میشه توش خوابید به قیمت حدود ۷۰ دلار (نیوزلند) برای یک روز از کمپانی لاکی رنتال اجاره کردیم. مراحل تحویل ماشین و جا دادن وسایلمون چهار ساعتی طول کشید. فقط نیم ساعت بهش میخندیدیم. خیلی قراضه ست و خیلی صدا میده. موتورش هم دیزلیه و توی سربالایی جون میکنه ولی این ارزونترین گزینه ای بود که پیدا کردیم. آخر شب برای پیدا کردن یک جای پارک رایگان و خواب، سی کیلومتر به سمت جنوب شهر رانندگی کردیم. نیوزلند مثل استرالیا نیست و قوانین سختگیرانه تر هست. بیشتر احتیاط می کنیم و برای خواب هرجایی پارک نمی کنیم.

الان در نیوزلند بهار تازه شروع شده و همه جا گل های زرد رنگ دیده میشد. خود کرایس چرچ هم به گاردن سیتی معروفه و اکثر خونه ها ویلایی و با گل و گیاه تزیین شدند.

دریاچه و کوهستان های نزدیک کمپ سایت

مناظر اطراف کمپ سایت اولین شب اقامت در نیوزلند


کرایست چرچ معروف به گاردن سیتی

روز دوم بیشتر به خرید وسایل لازم برای سفر، لباس گرم، تجهیز ماشین و خرید سیم کارت گذشت. واسه شب دوم با یک هاستل صحبت کردم و قبول کرد در ازای پارک ماشین جلوی هاستل، خوابیدن توی ماشین و استفاده از امکانات هاستل (دوش گرم، آشپزخانه …) بیست دلار بهش بدیم. تقریبا همه شب رو به برنامه ریزی واسه ادامه سفر که تا حالا فرصتش نشده بود اختصاص دادم. نیمه های شب مرد میانسال با هیکل و چهره ای بسیار شبیه جمیزباند وارد لابی هاستل شد و با همه خوش و بش کرد (کاری که خیلی مرسومه توی هاستل ها). چون مشغول برنامه ریزی و نوشتن حساب کتاب ها بودم زیاد تحویلش نگرفتم. اما اون که فهمیده بود از ایران اومدم دست از سرم بر نمیداشت. جولیان تقریبا همه کشورهای دنیا از جمله ایران رو سفر کرده بود و خیلی ایرانی ها رو دوست داشت. وقتی توی فیسبوک اددم کرد فهمیدیم دوست مشترک هم داریم. جولیان که کلی ذوق کرده بود دست من رو گرفت برد یک اتاق دو تخته نشونم داد و گفت شما امشب باید اینجا بخوابید نه توی ماشین. تازه فهمیدم کسی که خیلی تحویلش نگرفته بودم صاحب هاستل بوده .

جولیان صاحب هاستل دزدان دریایی در کرایست چرچ

دریاچه پوکاکی

از شهر کرایست چرچ که پرجمعیت ترین شهر جزیره جنوبی و سومین شهر پرجمعیت نیوزیلند هست خارج شدیم. مقصدمون به سمت جنوب و دریاچه زیبای پوکاکی بود. جاده ها بسیار زیبا بود و تقریبا همه جا مزارع پرورش گاو و گوسفند و حتی لاما و آهو دیده میشد.


دریاچه پوکاکی در نیوزیلند


منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای ناهار از یک قصابی گوشت گوسفند خریدیم و کنار دریاچه سرخش کردیم. قبل از شب دو تا دریاچه دیگه هم دیدیم و بعدش یک جای رایگان برای پارک ماشین پیدا کردیم. الان از ساعت نه شب هم گذشته و هوا هنوز کامل تاریک نشده چون خیلی به جنوب نزدیک شدیم. فکر کنم شب یلدا اینجا ساعت دوازده شب آفتاب غروب میکنه

کوهستان کوک در جنوب نیوزلند

امروز بهترین روز سفر نیوزلند بود. دوازده کیلومتر کوهپیمایی در کوهستان کوک که بلندترین قله نیوزلند هم هست نه تنها خستگی نداشت، کلی هم بهمون انرژی داد. از شانس خوبمون هوا هم عالی بود و فقط کمی بارون اومد، معمولا توریست ها یکی دو روز برای هوای خوب کوهستان اینجا معطل میشند. دو تا یخچال طبیعی تاسمان و هوکر رو توی کوهستان دیدیم. متاسفانه بخش بزرگیشون آب شده و مابقی هم به سرعت در حال آب شدنه. بعد از ظهر به سمت شهر اومارو در سواحل شرقی نیوزلند حرکت کردیم. توی مسیر تا دلتون بخواد دریاچه و رودخانه دیدیم. اینجا میشه تمام طیف های رنگ آبی رو دید. همش داشتم به این فکر می کردم مگه یک کشور چقدر میتونه زیبا باشه؟! بعد از غروب آفتاب رسیدیم اومارو، یعنی دقیقا زمانی که پنگوئن های آبی که خیلی کوچک هستند از اقیانوس به خشکی میاند. محیط بان ها بشدت ازشون مراقبت می کنند و نمیشه زیاد بهشون نزدیک شد. عکس با فلاش هم ممنوعه چون استرس به این کوچولوها وارد میکنه. محل پارک ماشین و خواب امشبمون جایی در ساحل رودخانه وایتاکی بود. ریل قطار هم از کنارمون رد میشه و هر نیم ساعت اعلام حضور میکنه.


کوهستان کوک در نیوزلند



رودخانه ای در کوهستان کوک



یخچال طبیعی داره آب میشه و به همراه تکه یخ های جدا شده از یخچال این دریاچه رو تشکیل داده. گرمایش زمین یکی از مخرب ترین تاثیراتش رو در نیوزلند گذاشته

دریاچه آبی در کوهستان کوک. این دریاچه بدلیل تغییر املاح همراه آب ورودی به اون رنگش تغییر کرده و دیگه آبی نیست فقط اسمش آبیه


آب این دریاچه در کوهستان کوک نیوزلند هم از آب شدن یخچال های طبیعی میاد

دریاچه تکاپو در جنوب نیوزلند

دریاچه تکاپو در جزیره جنوبی


فرودگاه کوچک و هواپیماهای ملخی در جنوب نیوزلند


طبیعت زیبای نیوزلند



منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

توی این کوهستان فسیل نهنگ پیدا شده


منطقه اومارو در جنوب نیوزلند. اینجا چند تا پنگوئن آبی فسقلی از فاصله دور دیدیدم


سنگ های موراکی و یک شب ایرانی در شهر دُنیدِن

یک روز نیمه بارانی که اکثرش رو در مسیر سواحل شرقی نیوزیلند به سمت جنوب حرکت کردیم. صخره ها بعضی جاها خیلی زیبا میشدند و جاهایی میشد شیرهای دریایی لم داده بر صخره ها رو دید. مزارع پرورش گاو و گوسفند هم که همچنان همه جا هست. عصر رسیدیم شهر دنیدن با استایل اسکاتلندی که دومین شهر بزرگ جزیره جنوبی هست و با دانشجویان و دانشگاه های زیادی که داره یک شهر دانشجویی محسوب میشه. شب مهمان یک زوج دوست داشتنی و جهانگرد ایرانی ساکن نیوزیلند هستیم چندین ماه قبل وقتی صفحه اینستاگرام روایتنگار رو دیدم و از برنامه ریزی دقیق سفرشون برای چین لـ*ـذت بردم، به ذهنم خطور نمیکرد روزی در خونه گرم و دوست داشتنیشون در جنوب نیوزلند مهمان باشم.


شیرهای دریایی از وقتی پای اروپایی ها به نیوزیلند رسید از جزایر اصلی فرار کردند و به جزایر کوچکتر خالی از انسان پناه بردند. با حمایت شدیدی که از حیات وحش در دهه های اخیر شده، شیرهای دریایی نیوزیلندی کم کم با انسان آشتی کردند و به سرزمین اصلی نیوزیلند برگشتند.

به نظر میاد گاوهای نیوزیلند خوشبخت تر از بقیه گاوهای دنیا باشند


سنگ های گرد معروف به موراکی بولدرز در سواحل اقیانوس آرام جنوب نیوزیلند

سنگ های موراکی بولدرز

نیوزیلند، لاما و آلپاکا هم پرورش میده


حفره جالب در خلیج پروانه



منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

خلیج پروانه در جنوب نیوزیلند


ایستگاه قطار دنیدن در یک روز بارانی


ایستگاه قطار دنیدن

و نهایتا شب رو پیش آرش و تایماز عزیز بودیم. آرش و تایماز هر دو دانشجوی پی اچ دی در دانشگاه دنیدن هستند.

ناگت پوینت وتانل بیچ در اقیانوس آرام

بعد از یک شب ایرانی و فراموش نشدنی در دُنیدِن از آرش و تایماز خداحافظی کردیم و با کلی انرژی راهی جاده شدیم. جاده ی ساحلی خلیج دنیدن که تا بالای تنها قلعه نیوزلند میرفت دوست داشتنی و زیبا بود. ورودی قلعه سی دلار بود که ما بدون تردید نه گفتیم. مقصد بعدی تانل بیچ بود. صخره ای کنار ساحل که بر اثر فرسایش، داخلش یک تونل بزرگ ایجاد شده بود. یک ساعت پیاده روی قطعا ارزشش رو داشت. بهترین جایی که دوشنبه دیدیم مکانی بود به اسم ناگت پوینت در نزدیکی فانوس دریایی. صخره هایی که وسط اقیانوس بالا اومده بود، شیرهای دریایی لم داده روی صخره ها، پرنده های آلباترس که لابه لای صخره ها روی تخم هاشون خوابیده بودند و موج هایی که سعی می کردند از صخره ها بالا برند، همه این حس رو به من میداد که وسط یک مستند نشنال جئوگرافی هستم. عصر دو تا آبشار زیبا به نامهای پوراناکویی و ملکلین رو توی مسیر دیدیم. یک غار کنار اقیانوس هم قصد داشتیم ببینیم که بدلیل بالا بودن آب امکانش نبود. برای خواب رسیدیم به جنوبی ترین قسمت نیوزلند و توی یکی از مکان هایی که برای کمپینگ رایگان اختصاص یافته، خوابیدیم. یک زمین چمن بزرگ نمناک و یک دستشویی.

خلیج آندرسون که به اقیانوس آرام متصل میشه

خلیج آندرسون شهر دنیدن رو تبدیل به یک شهر ساحلی کرده

خلیج آندرسون در کنار شهر دنیدن، دومین شهر بزرگ جزیره جنوبی


تانل بیچ و طاق زیباش



منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

تانل بیچ در جزیره جنوبی نیوزلند

تونل دستکند برای رسیدن به ساحل

ساحل اقیانوس آرام

فانوس ناگت پوینت در جنوب نیوزلند

ناگت پوینت یکی از زیباترین جاهایی بود که در نیوزلند دیدم

من و همسفر اقیانوسیه

آبشار پوراناکویی

تپه فلورنس و ساحل کنارش

اقیانوس آرام

آبشار مکلین

جنوبی ترین نقطه نیوزیلند

مسیر دوساعته تا خلیج بولوف اینقدر زیبا بود که دلم به حال رابین سوخت، عقب ماشین خوابیده بود و این همه زیبایی رو نمیدید. علاوه بر مزرعه های گاو و گوسفند، آهو و لاما و اسب هم میشد دید. بره های چند روزه طوری روی تپه های سرسبز میدوند و چهارپا به هوا می پرند که انگار به جای شیر مادر، نوشیدنی شیراز نوش جان کردند.

محلی که شب کمپ کردیم. ماشین ما بینشون نیست

به سمت جنوبی ترین قسمت نیوزیلند

این فانوس دریایی جنوبی ترین قسمت نیوزیلند هست. تا الان بیشتر در شرق جزیره جنوبی یعنی سواحل اقیانوس آرام حرکت می کردیم و از الان به بعد به سمت غرب جزیره جنوبی یعنی سواحل دریای تاسمانی میریم

در مسیر به سمت خلیج بلوف توی جاده های خاکی در حال رانندگی بودم و همسفر هم عقب ماشین خواب بود. از کنار یک مزرعه گوسفند عبور کردم. توقف کردم و مشغول تماشای تلاش صاحبان مزرعه و سگ های گله برای جابجایی گوسفندان شدم. خانم مزرعه دار اومد جلو و پرسید واست جالبه؟ من: بله جالبه مزرعه دار: ولی انجام دادنش اصلا کار جالبی نیست من: احتمالا همینطوره مزرعه دار: دوست داری بیشتر ببینی؟ من: میشه تکرار کنید؟ (بقدری تند صحبت میکرد که بعد از چهار بار تکرار خانم مزرعه دار هم نفهمیدم چی میگه) مزرعه دار نهایتا از فهمیدن من ناامید شد و با اشاره دست گفت دنبالم بیا من رو به داخل اتاقی برد که داشتند پشم گوسفندان رو کوتاه می کردند. همیشه دوست داشتم پشم چینی رو از نزدیک ببینم و کلی خوشحال شدم. سه نفر با ماشین داشتند پشم گوسفندان ترسیده رو از ته میتراشیدند و سه نفر دیگه هم مشغول تمیز کردن کارگاه و جمع آوری پشم ها بودند. بعضی از گوسفندها ناآروم بودن و همین باعث میشد بدنشون زخم و خونی بشه. موسیقی بسیار بلندی هم توی کارگاه پخش میشد تا به کارگران برای کار توی این محیط آلوده انرژی بده. هیچکس از حضور من و عکس گرفتن ناراحت نشد و همه لبخند میزدند. نیوزیلندی ها خیلی خوبن


منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

گوسفندان از ترس سگ گله اینطوری میدویدند


کارگاه پشم چینی در جنوبی ترین قسمت نیوزیلند


صادرات پشم گوسفند یکی از منابع بزرگ درامد نیوزیلند هست


گوسفند بیچاره

بعد از دیدن خلیج بولوف به شهر اینورکارگیل رفتیم و اکثر روز رو اونجا بودیم. شستن لباس ها، پختن غذا، حمام و تمیز کردن ماشین اینقدر وقت گرفت که نفهمیدیم کی هفت عصر شد. حرکت کردیم به سمت دریاچه تِئانو. کمی به ساعت نه مونده بود و هوا داشت تاریک میشد که دیدیم دو تا ون پیچیدن توی فرعی. ما هم کنجکاو دنبالشون رفتیم. وقتی توقف کردند حدود بیست نفر دانشجو به همراه دو نفر میانسال که راهنماشون بودند خارج شدند. همگی تجهیزات غارنوردی داشتند. یکی از راهنماها اومد سمت ماشین ما و پرسید شما اول میرید توی غار یا ما بریم؟ پرسیدم توی غار علامت داره که کدوم مسیر رو بریم؟ جواب داد بله. گفتم خوب شما زیادید، ما اول میریم. با خوش شانسی غاری رو رفتیم که اصلا انتطارش رو نداشتیم اینقدر هیجان انگیز باشه. غار آهکی کلیفدن پر از چاله های آبی و دیواره های زیبا و البته مسیرهای سخت بود. رابین هر از گاهی مسیر رو اشتباه میرفت و باید میرفتم از بین صخره ها آزادش میکردم. زیباترین قسمت مسیر یک ساعته غارپیمایی جاهایی بود که کرم های شب تاب به دیواره ها چسبیده بودند. چراغ قوه رو که خاموش میکردم محیط تاریک غار با نورهای نقطه ای کرم ها شبیه قصه ها میشد. باور کردنش برای من که با چشمهام میدیدم سخت بود. دوربین من که هیچ، دوربین حرفه ای هم بعید میدونم بتونه این صحنه زیبا رو ثبت کنه. خیلی از زیبایی ها رو فقط چشم میبینه. منم سعی کردم همون چیزی رو که دیدم برای شما توصیف کنم.


تقاطع قطار و جاده در نیوزیلند

غار کلیفدن

آبدره میلفورد ساوند

ساعت سه صبح با سر و صدای رابین بیدا شدم. گفتم چه خبره؟ داشت با دست و پاش به پتو میکوبید و می گفت احمد بیچاره شدیم، کرم های شب تاب رو از غار با خودمون آوردیم توی ماشین، همه جا هستند لعنتیا! یک نگاهی به جرقه هایی که از تماس دست و پا با پتو ایجاد میشد انداختم و دوباره خوابیدم. نمیدونم توی مدرسه های آمریکا چی به بچه ها یاد میدند! فکر کنم به ما الکتریسیته ساکن رو توی دبستان آموزش دادند. یک تور کشتی میلفورد ساوند برای این روز از سفر رزرو کرده بودم. ساعت پنج و نیم از خواب بیدار شدم. تا اسکله سه ساعت راه بود و حرکت کشتی هم نه صبح. نیم ساعت آخر جاده ای که به اسکله میلفورد ساوند میرسید فوق العاده زیبا بود، تور دو ساعته کشتی هم بینهایت زیبا بود. میلفورد ساوند تنگه ای در غرب جزیره نیوزلند هست که هزاران سال قبل بر اثر حرکت یک یخچال طبیعی ایجاد شده. صدها آبشار و نهری که از کوه های بلند اطراف تنگه به داخل آب ریخته میشند صحنه ای رو ایجاد کرده که با عکس به خوبی نمیشه توصیفش کرد. بجز معدود آبشارهای بزرگ که از یخچال ها میاند، بقیه موقتی هستند. کاپیتان دو بار همه رو غافلگیر کرد و رفت زیر آبشارهای سرد. صحنه زیبای رد شدن فرودو و سم از دروازه آرگوناث در فیلم ارباب حلقه ها هم در این منطقه فیلم برداری شده. قیمت عادی تور نود دلار بود. توی سایت، لحظه آخری چهل و پنج دلار خریده بودمش و واقعا ارزشش رو داشت. اینقدر از دیدن میلفورد ساوند انرژی گرفته بودم که تقریبا همه عصر هم رانندگی کردم. رابین میگفت تو مثل رباتی غروب رسیدیم شهر کویینزتاون. توریستی ترین شهر نیوزلند. جایی که به داشتن انواع ورزش ها و تفریحات مهیج معروفه. از بین همشون بانجی جامپینگ برام جالب بود و قصد داشتم برای اولین بار امتحانش کنم. قیمت صد و نود دلاریش رو که دیدم منصرف شدم.


آلپاکاها و لاماهای با مزه


دریاچه آینه در نیوزلند


جاده ای که به میلفورد ساوند میرسه از دره ای عبور میکنه که تعداد بیشماری آبشار از دیواره هاش جاری هست


کشتی که باهاش روی میلفورد ساوند رفتیم


تعداد آبشارهای میلفورد ساوند هم بیشمار بود. چون روزهای قبل بارندگی زیادی شده بود تعداد آبشارها زیاد بود


یکی از آبشارهای زیبای میلفوردساوند نیوزلند


میلفورد ساوند آبدره ای هست که از پیشروی آب دریا در خشکی بوجود اومده. نروژ هم از این آبدره ها زیاد داره که اونجا بهش فیورد گفته میشه


جایی که میلفورد ساوند به دریای تاسمانی در غرب نیوزیلند متصل میشه


کاپیتان رفت زیر آبشار


یکی از زیباترین قسمت های سفر نیوزلند


تعداد آبشارها خیلی زیاد بود


بعضی از آبشارها هم خیلی بزرگ بودند

طوطی نیوزلندی به نام کیا Kea که اندمیک نیوزلنده، بسیار باهوشه و ترسی از آدم ها نداره، این پرنده در معرض خطر انقراضه


مسیر برگشت از میلفورد ساوند به سمت دریاچه ته آنائو


تونل برفی


رودخانه های خروشان نیوزلند


دریاچه ته آنائو


شهر کویینزتاون در جزیره جنوبی نیوزلند

روز دریاچه ها

کویینزتاون و هیاهوش رو ترک کردیم و از بالای کوه های اطرافش چند تا عکس گرفتیم. من و همسفرم هر دو از شهر و شلوغی فراری شدیم و تا به شهر بزرگ میرسیم سعی میکنیم زودتر ازش خارج بشیم. احتمالا بعد از پایان سفر مشکل خواهیم داشت. رابین از دیشب که خبر پیروزی ترامپ رو شنیده سرش درد گرفته و میگه میخواد نیوزلند پناهنده بشه بیشتر روز رو توی مسیر به سمت شمال و غرب بودیم. فقط یک توقف دو ساعته برای درست کردن سوپ و سالاد و سرخ کردن گوشت گوسفندی که شب قبل خریده بودیم داشتیم. توی مسیر چند تا دریاچه و آبشار و رودخانه دیدیم که مسلما برای اونها هم توقف داشتیم. جاده های کوهستانی در آخر به جاده کنار دریای تاسمان (دریای بین نیوزیلند و استرالیا) ختم شد. محل خوابمون جایی نزدیک یخچال طبیعی روباه در غرب کوهستان کوک هست.



منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

دریاچه واکاتیپو کنار کویینزتاون


سانشاین بی یا خلیج خورشید


دریاچه هایِس

دریاچه واناکا و تک درخت معروفش که در آب غرق شده ولی همچنان زندست


دریاچه واناکا در نیوزیلند


دریاچه هاوه آ


دریاچه هاوه آ


شمال دریاچه واناکا


رودخانه حفره آبی


ساحل رودخانه حفره آبی در نیوزیلند


مزرعه گوزن در نیوزیلند


آبشار تاندر کریک


آبشار دیپات کریک


سواحل دریای تاسمان در جنوب نیوزیلند


سواحل دریای تاسمان


تالاب در غرب نیوزلند


خیلی جاها در نیوزلند فقط یک ماشین میتونه عبور کنه و باید دقت کنی حق تقدم با کی هست. چون جاده های نیوزلند بسیار خلوته این مساله باعث ایجاد ترافیک نمیشه و هزینه زیادی با ساختن یک پل کم عرض صرفه جویی میشه.

یخچال های طبیعی فاکس و فرانز جوزف

همیشه همه چیز خوب نیست. امروز همش بارون اومد. صبح دریاچه متدون رو از برنامه حذف کردم چون اصل زیباییش به دیدن تصویر کوه کوک در اون بود و با وجود بارون امکانش نبود. یخچال طبیعی فاکس رو علی رغم بارون رفتیم و دیدیم. حدود ۵۰ دقیقه پیاده روی زیر بارون اونقدرها هم بد نبود. اجازه نزدیک شدن به یخچال داده نمیشد و فقط با راهنما میشد روی یخچال رفت. دلیلش هم خطرناک بودن عنوان شده بود ولی به نظر من بیشتر ایجاد شغل برای مردم این منطقه بود. یخچال بعدی به اسم فرانز جوزف حداقل دو ساعت پیاده روی داشت تا به نزدیکش برسیم. رابین انصراف داد و رفت توی یک استخر آب گرم. دلم نیومد تا اینجا اومدم نرم ببینمش. این یخچال از فاکس زیباتر بود و رگه های آبی رو میشد توش دید. البته که توی یک روز آفتابی خیلی زیباتر میبود. فقط با هلیکوپتر میشد روی یخچال فرانز جوزف قدم گذاشت. تورهاش از سیصد دلار شروع میشد که با بودجه من همخوانی نداشت. عصر زیر بارون شدید حرکت کردیم به سمت شمال. همچین بارونی رو فقط توی جنوب شرق آسیا اون هم برای چند دقیقه دیده بودم. وسط این بارون دو تا پمپ بنزین توی مسیر هم کارت های اعتباریمون رو قبول نکردند و نزدیک بود توی جاده بمونیم. وقتی که تقریبا باکمون خالی بود توی شهر کوچک راس که قبلا محلی برای تجمع کاشفان طلا بوده، یک پمپ بنزین کوچک به دادمون رسید. ساعت ۱۱ شب بود و ما همچنان در جاده ایم و باران ادامه داره.


منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

محل کمپ کنار دریا


صبح بارانی با تماشای این گوسفندهای بامزه کنار دریا شروع شد


شهرک یخچال فاکس که محلی برای شروع بازدید یخچال های طبیعی فاکس و فزانز جوزف هست

در مسیر یخچال فاکس. کل این دره قبلا یخچال طبیعی بوده


سمت چپ شروع یخچال فاکس هست که این قسمتش دیگه آبی نیست و داره سیاه میشه


آبشار در مسیر یخچال فزانزجوزف


پشت سرم یخچال فزانز جوزف هست. در یک روز بارانی و از فاصله دور نمیشد عکس بهتری گرفت


این تکه یخ که به نظر میاد از یخچال جدا شده و ارتفاع حدودا ۵ متری داشت توی مسیر بود و بشدت اخطار داده بودند بهش نزدیک نشید. ولی مگه میشد ازش گذشت!

صخره های پنکیکی و موریا گیت آرچ

صبح ما با دیدن پنکیک شروع شد، اما نه پنکیک خوردنی، مدل سنگیش. جایی توی سواحل غربی نیوزلند صخره هایی به شکل پنکیک داره. برخورد آب دریا به صخره ها و صدایی که ایجاد میکرد به همون زیبایی خود صخره ها بود. چند ساعتی به سمت شمال و در امتداد ساحل غربی رانندگی کردیم تا به روستای کارامه آ رسیدیم. از اونجا یک ساعت دیگه توی جاده های خاکی و گل آلود رفتیم تا به بزرگترین قوس سنگی نیوزلند برسیم. موریا گیت آرچ اینقدر بزرگ بود که شبیه غار بود. یک رودخانه بزرگ قرمز رنگ هم از وسط این سنگ که سوراخ شده و قوس رو ایجاد کرده بود رد میشد. دو تا غار هم در نزدیکی این قوس بودند، خیلی کوچک و ساده. از کارامه آ راهی به سمت شمال نبود، یک ساعت به سمت جنوب حرکت کردیم و کمی به سمت شرق کنار یک رودخانه خوابیدیم.

اتفاق امروز گم شدن کیف جیبی رابین بود. ویزا کارتش به کنار، گواهینامش هم گم شد. خودش بیشتر ناراحت کیفشه که باهاش خاطره داره. فکر کنم اگر پلیس موقع رانندگی مدارکش رو چک کنه به مشکل بزرگی بر بخوره. فعلا باید سعی کنم بیشتر از قبل رانندگی کنم.


مسیر رسیدن به صخره های پنکیکی


ورود دریا به خشکی در صخره های پنکیکی


صخره های شبیه پنکیک در جنوب نیوزلند


صخره های پنکیکی نیوزلند


موریا گیت آرچ بزرگترین قوس سنگی نیوزیلند که رودخانه قرمز رنگی از داخلش عبور می کرد


موریا گیت آرچ با ابهت در جزیره جنوبی نیوزلند


یکی از دو غاری که نزدیک قوس سنگی بود


گاوهای نیوزلندی


تماشای غروب دریای تاسمانی


پمپ بنزینی که به دادمون رسید



منبع: سفر نوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
پارک ملی آبل تاسمان، زیباترین پارک ملی نیوزلند

در مسیرمون به سمت شمال جزیره جنوبی کمی راهمون رو کج کردیم تا دریاچه زیبای نلسون رو بینیم. دریاچه ای با دو تا قوی باوقار مشکی و صدها مارماهی ترسناک که زیر اسکله قدیمی منتظر افتادن غذایی از دست توریست ها بودند. به همه این ها سندفلای های مزاحم رو هم اضافه کنید. سندفلای مخوف ترین پشه ای هست که من تا حالا دیدم و بیشتر در سواحل غربی نیوزلند هستند. یک هفته پیش سه تا نیش به مچ پای من زدند و هنوز خارش داره، درد میکنه و سایز مچم دو برابره!

بخوام از زیبایی جاده های مسیر بگم دیگه تکراری میشه. جنگل و دشت و انواع مزارع، معمولا به زیبایی مقصدند.

عصر بود که رسیدیم پارک ملی آبل تاسمان، کوچکترین و شاید زیباترین پارک ملی نیوزلند. دیدن همه زیبایی های این پارک ملی چهار الی پنج روز پیاده روی نیاز داره که متاسفانه با شرایط سفر ما سازگار نیست. سه ساعتی و تا قبل از غروب آفتاب بخشی از زیبایی این پارک ملی و جنگل های صخره ای که به ساحل برخورد میکنه رو دیدیم. آبل تاسمان دریانوردی هلندی بود که حدود ۴۰۰ سال قبل، نیوزلند، جزیره تاسمانی (الان متعلق به استرالیا) و جزیره فیجی رو کشف کرد. برای شب یک کمپ نزدیک خلیج تاسمان انتخاب کردیم و مشغول پختن ماهی و برنج زیر نور ماه شدیم. تا یازده شب غذا پختن و خوردن طول کشید و حدودا نیمه شب مشغول آماده کردن کمپرون برای خواب شدیم.

دریاچه نلسون و قوهای دوست داشتنی. سمت راست دهن دو تا مارماهی رو میبینید که از آب بیرون اومده

دریاچه نلسون در نیوزلند

بعضی وقت ها توی این جاده های فرعی میریم

منظره های زیبای نیوزلند

آرامستان دوست داشتنی در نیوزلند

چه قبرهای خوبی دارند

جاده های نیوزیلند

پارک ملی آبل تاسمان در کنار خلیج طلایی

تک درخت جدا افتاده از جنگل

این قسمت کاج توی جزر و مد با آب دریا تماس پیدا کرده و دورش صدف تشکیل شده

پارک ملی آبل تاسمان در کنار گولدن بی

جنگل های آبل تاسمان در شمال جزیره جنوبی نیوزیلند

اسب سواری در سواحل پارک ملی آبل تاسمان نیوزیلند

کلیسای سنگی شهر موتوکا نیوزیلند

ماشین های کلاسیک در شهر موتوکا. کیوی ها عاشق ماشین های قدیمی هستند

آشپزی زیر نور ماه و کنار دریا

زلزله و هشدار سونامی شب قبل

موقع آماده کردن ماشین برای خواب، چند دقیقه ای از نیمه شب گذشته بود که ماشین شروع کرد تکون خوردن. هم من هم رابین فکر کردیم اون یکی داره واسه شوخی ماشین رو تکون میده کمی به هم خندیدیدم و خوابیدیم. ساعت دو و نیم صبح صاحب کمپ که اخطار سونامی رو توی رادیو شنیده بود اومد و همه رو بیدار کرد و خواهش کرد برند روی تپه ای که همین نزدیکی بود.



منبع: سفر نوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
زلزله هفت و شش دهم قدرت داشت و جایی که ما بودیم حدود صد و پنجاه کیلومتر با مرکز زمین لرزه فاصله داره. متاسفانه تا الان دو نفر کشته شدند، تعدادی از جاده ها بسته شده و هنوز خبری از میزان دقیق خسارت ها نیست.

ماشین کنار این نیمکت پارک بود، یعنی از این نزدیکتر به دریا نمیشد.

سرگردانی در شهر نلسون

بعد از ماجراهای دیشب و زمین لرزه و هشدار سونامی و … بالاخره یک روز صبح من دیرتر از رابین از خواب بیدار شدم. توی تاریکی و عجله متوجه نشدم چمنی که روش رفته بودم خیس بوده و توی گل و لای گیر کردیم. یک کیوی که با ماشینش عبور میکرد چند بار داد زد که کابل بکسل داری؟ اینقدر تند و با لهجه حرف میزد که نمیفهمیدم چی میگه، فقط سرم رو به نشونه نفهمیدن تکون دادم. رفت و ۵ دقیقه بعد با کابل و قلاب اومد و با ماشینش کشیدمون بیرون. نیوزیلندی ها خیلی خوبن. همه جا خبر زلزله و خرابیشه و احتمالا با توجه به آروم بودن نیوزیلند و اینکه اینجا هیچ خبری نیست، خبر زلزله روزها همه تلویزیون و روزنامه رو پر کنه. شهر کایکورا که به مرکز زلزله نزدیک بوده هنوز برق و آب نداره.

رفتیم شهر نلسون و موندگار شدیم. بارون میاد و هوا کمی سرده. تنها راه ارتباطی جزیره جنوبی و شمالی کشتی هست. بندرگاه در هر دو جزیره آسیب دیده بود و باید منتظر بمونیم تا اسکله ها بازسازی بشه و بتونیم بریم جزیره شمالی. یک کشتی که موقع زلزله بین دو جزیره بوده تا همین چند ساعت پیش توی دریا سرگردان بود و به سختی تونست مسافرهاش رو پیاده کنه. ما حداقل روی زمین بودیم صدها پس لرزه اومد و هر چند دقیقه یکیش رو حس میکنیم. الان دیدم تلویزیون میگه به بچه ها بگین زمین داره باد دلش رو خالی میکنه و با شوخی کردن نذارید بترسند. یه موضوع جالب دیگه هم توی خبرها بود. سه تا گاو روی یک تپه گیر کردند. زلزله، سیل و رانش زمین تمام زمین های اطرافش رو شسته و هیچ راه دسترسی برای نجاتشون نیست. قراره با هلیکوپتر نجاتشون بدند. فیلمش رو توی کانال - میذارم. شب ماشین رو جایی پارک کردم که هم از دریا دور بود هم از ساختمان های بلند. بارندگی شدید هم ادامه داره.

توی این پارکینگ در شهر نلسون کمپ کردیم

شهر پیکتون در شمال جزیره جنوبی نیوزیلند

بعد از زلزله دو شب قبل، دیشب هم خیلی جاها بر اثر باران شدید سیل اومده و باعث تشدید مشکلات شده. مسیر ما به سمت شهر پیکتون و اسکله بسته شده بود. دیگه از توقف خسته شده بودم و گفتم برم تو جاده ببینم چی پیش میاد. چندین جای مسیر آب اینقدر بالا بود که اصلا نمیشد رد شد. بعضی مسیرها هم کوه ریزش کرده بود و نیمی از جاده بسته بود. خیلی از مزرعه ها هم کلا زیر آب رفته بودند.

رودخانه طغیان کرده بود و سیل جاده رو مسدود کرده بود

کار خطرناکی کرده و دل به دریا زده

مزرعه و درختان غرق شده بودند

یک جاده دیگه هم غرق شده بود

چیزی از مزرعه و جاده پیدا نبود

تاکستان ها

بعد از چندین ساعت رانندگی و امتحان کردن جاده های مختلف و بی توجهی به علائم جاده مسدود است، بالاخره ساعت یک ظهر رسیدیم شهر پیکتون. توی اسکله دفتر همه شرکت های اتوبوس دریایی تعطیل بود. توریست اینفورمیشن گفت تا یک هفته دیگه هیچ رزروی انجام نمیشه و فقط کسانی که از قبل بلیط رزرو کردند میتونند برند جزیره شمالی! برگشتم توی ماشین و داشتم به این فکر میکردم واسه یک هفته چه برنامه ای بریزم که دیدم یک نفر داره میزنه به شیشه. شیشه ماشین رو دادم پایین. گفت اگه میخوای بری ولینگتون زود برو سوار کشتی شو. با خوشحالی ماشین رو روشن کردم و حرکت کردم به سمت کشتی. ورودی کشتی یک بلیط سیصد و پنج دلاری برای ماشین و دو مسافر خریدم و سوار کشتی غول پیکر شدیم.

مسیر سه و نیم ساعته که از بین صخره های سبز و زیبای مالبورگ ساوند عبور می کرد بدون مشکل خاصی سپری شد و ما با خوش شانسی موفق شدیم به جزیره شمالی و شهر وِلینگتون پایتخت نیوزیلند برسیم.

اتوبوس دریایی (فری، بارج یا لندیگراف) برای تردد بین پیکتون در جزیره جنوبی و ولینگتون در جزیره شمالی استفاده میشه

سوار بر اتوبوس دریایی غول پیکر

عبور از آبدره مالبورگ ساوند

بالاخره به ولینگتو پایتخت نیوزلند رسیدیم

شب ایرانی در ولینگتون پایتخت نیوزلند

شب گذشته مهمان یک زوج ایرانی دوست داشتنی ساکن ولینگتون بودیم. بعد از زلزله و سیل دیشب نسبتا آروم بود. البته پس لرزه هایی بوده که من بدلیل خستگی حسش نکردم. امروز رو به گشت و گذار توی شهر ولینگتون، موزه و تپه های اطرافش مشغول بودیم. بعد از دو روز تعطیلی به علت زلزله و سیل امروز ادارات دولتی کارشون رو شروع کردند ولی خیلی از مغازه ها و کسب و کارهای خصوصی همچنان تعطیله. پایتخت نیوزلند یعنی شهر ولینگتون با چهارصد هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین قسمت جزیره شمالی قرار گرفته. از این تعداد پانصد نفر ایرانی هستند.

با توجه به موقعیت شهر که روی تپه های زیبای مشرف به خلیج ولینگتون هست اینجا همیشه باد میاد. چند تا مزرعه توربین بادی روی بلندی های اطراف هست که یکیش رو از نزدیک دیدیم. شدت بادی که تجربه کردم به نظرم شدیدتر از بادهای منجیل بود. اینقدر برای حفظ تعادل انرژی صرف کردم که پاها و کمرم درد گرفت. امشب هم مهمان گلسا و بابک بودیم و از یک محیط گرم ایرانی، هزاران کیلومتر دورتر از ایران، لـ*ـذت بردیم. اون سه تا گاو معروف که فیلمشون رو توی - گذاشتم امشب هم توی اخبار بودند. بعد ازاینکه با هلیکوپتر نجاتشون دادند قرار شده دیگه کشته نشند. این سه گاو خوشبخت به مرگ طبیعی و در کهنسالی از این دنیا خواهند رفت.

خانه گلسا و بابک در ولینگتون نیوزلند

جاده ای که به خانه زوج ایرانی در حومه ولینگتون میومد

ولینگتون پایتخت نیوزلند

شهر ولینگتون صاف نیست و تپه های زیادی داره. با رفتن به بالای این تپه ها میشه منظره زیبایی از شهر و دریا دید

واترفرانت شهر ولینگتون پایتخت نیوزلند

موزه ته پاپا. موزه بخش های تاریخی، طبیعی و مردم شناسی داشت. ورودی موزه رایگان بود، وای فای رایگان هم داشت و سرعت اینترنتش اونقدر بالا بود که متعجبم کرد. ۷۰ مگ دانلود و ۸۴ مگ آپلود!

بخشی از موزه به بازسازی و یادآوری رشادت های سربازهای نیوزلندی در نبرد گالیپولی اختصاص داشت. این نبرد طولانی زمان جنگ جهانی اول بین نیروهای عثمانی و نیروهای متحدین در تنگه داردانل صورت گرفت و هدفش تسخیر استانبول بود. مصطفی کمال آتاتورک طی این نبرد مشهور شد.


منبع: سفرنوشت


راهنما و سفرنامه نیوزیلند، هزینه های سفر، ویزای نیوزیلند و مختصری در مورد مهاجرت به نیوزلند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا