خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرانسه کشوری است که نامش در تاریخ، بیش از هر چیز، تداعی‌کنندۀ دو چیز است: استعمارِ قارۀ سیاه و نوآوری در هنر و ادبیات. در بررسی جریان‌های ادبی و موج‌های هنری، می‌توان گفت بسیاری از آن‌ها، ریشه در خاک فرانسه دارد و تاکنون نویسندگان فرانسوی بیشترین سهم را در دریافت جایزۀ نوبل ادبی داشته‌اند. همچنین نخستین جایزۀ نوبل ادبیات جهان نیز به کشور فرانسه تعلق گرفته است.
رومیان در دوران باستان، سرزمینی را سرزمین گُل می‌نامیدند که علاوه بر فرانسۀ امروزی، کشورهای سوئیس و بلژیک و همچنین غرب رود راین را در بر می‌گرفت. گل‌ها دارای تبار سلتی بودند. سال ۱۲۵ پیش از میلاد بود که رومی‌ها وارد سرزمین گُل شدند و به مرور زمان، آن سرزمین را تصرف کردند.

فرانسه سرزمین انقلاب‌ها نیز هست و در میان این انقلاب‌ها، انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹، عصر نویی را در تاریخ این کشور و حتی جهان رقم زد که تأثیرات گوناگون آن در عرصۀ جهانی، کم‌نظیر است. سران انقلاب کبیر فرانسه، دانتون و روبسپیر بودند، اما به محض پیروزی انقلابیون، آن‌ها دست به قلع و قمع خشونت‌آمیز مخالفان داخلی خود زدند. این دوران، یکی از سیاه‌ترین دوران تاریخی این سرزمین است که به عصر ترور یا وحشت مشهور شده است.
اما در امتداد همین مسیر انقلابی بود که مخالفان، با اتحاد هم، روبسپیر را از قدرت کنار زدند و در سال ۱۷۹۴ او را اعدام کردند؛ اما آن‌ها در سـ*ـیاست، تجربۀ درستی نداشتند و نتوانستند ثبات و امنیت را به این کشور بازگردانند، تا اینکه سـ*ـیاست‌مرد موقعیت‌سنجی همچون ناپلئون بناپارت از این شرایط استفاده کرد و در سال ۱۷۹۹ دست به کودتا زد و در سال ۱۸۰۴ خود را امپراتور سرزمین فرانسه خواند.
اما در سال ۱۸۱۵، شکست ناپلئون در جنگ واترلو، مُهر پایان قدرت او بر قارۀ سبز بود. از این هنگام، لویی هجدهم به قدرت رسید و تاریخ فرانسه وارد مرحلۀ نویی شد.
فرانسه در جنگ‌های اول و دوم نیز دوران پر تلاطمی را سپری کرد. به گونه‌ای که در سال‌های جنگ دوم بین‌المللی، پاریس اشغال شد و آزاد شدن این سرزمین در سال ۱۹۴۴، سبب شد تا دولت ژنرال دوگل در پاریس، دولت خود را تشکیل دهد. «خروس نماد کشور فرانسه»


ادبیات فرانسه

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: دونه انار

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
اما فرانسه در زمینۀ ادبیات، یکی از سرآمدترین کشورهاست. تعدد نویسندگان درجه یک و آثار ماندگار ادبی در چهارچوب مرزهای این کشور، از ادبیاتِ این کشور دریچۀ پر افتخاری در طول تاریخ بر جای گذاشته است. شخصیت‌های ماندگاری چون پرین، در رمان بیادماندنی هکتور مالو، یعنی باخانمان، ژان والژان در اثر ماندگار ویکتور هوگو یعنی بینوایان، گوریو در رمان فوق‌العادۀ بالزاک یعنی باباگوریو و کنت مونت کریستو شخصیت خلق‌شده به‌دست الکساندر دوما شماری از این شخصیت‌ها هستند.
اینکه نخستین جایزۀ نوبل ادبی در طول تاریخ به فرانسوی‌ها رسیده است نیز گویای نبوغ نویسندگان این کشور است. سولی پرودوم در سال ۱۹۰۱ نخستین جایزۀ نوبل ادبی را از آن خود کرد و این اتفاق برای فرانسوی‌ها خوش‌یمن بود، زیرا در سال‌های بعد، نویسندگانی چون آناتول فرانس، روژه مارتن دوگار، فرانسوا موریاک، رومن رولان، آلبر کامو و… نیز موفق شدند نوبل ادبی را از آن خود کنند.
ادبیات فرانسه سرچشمه‌ای است که گویا مبداء آن خشک‌ناشدنی است. در نسلی متفاوت با نسل طلایی نویسندگان فرانسوی، نام‌هایی چون ژوئل اگلوف، یاسمینا رضا، ژان ژنه، سلین، ناتالی ساروت، ژرژ ساند مشاهده می‌شوند.


«مارسل پروست»
«لوئی فردینان سلین»
«ژان پل سارتر»
پیدایش مکاتب ادبی گوناگون در قرن بیستم نیز از دیگر مراحل حیات ادبی این کشور است. مکاتبی همچون سوررئالیسم با نویسندگانی همچون آندره برتون و پل الوار و اگزیستانسیالیسم با نویسندگانی همچون ژان پل سارتر و آلبر کامو، دو رخداد مهم‌اند. همچنین ظهور پدیدۀ رمان نو با نویسندۀ پیشرویی چون آلن روب گریه و بعدها دوراس و ژان اشنوز از دیگر نوآوری‌های ادبی در خاک این سرزمین است.
در لیست ده گانۀ آثار بزرگ ادبی به انتخاب منتقدان نیز معمولاً بسیاری از آثار فرانسوی‌زبان مشاهده می‌شود. یکی از آثار همیشه محبوب منتقدان، اثری است با عنوان «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته». در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته، رمان سترگ مارسل پروست است که مفاهیمی همچون خاطره، تاریخ، عشق و زندگی را در هم می‌آمیزد. این رمان ۷ جلدی، رکورددار گینس طولانی‌ترین رمان نیز هست.
ادبیات فرانسه پویا و زنده است و این پویایی مرهون نویسندگان خلاقی است که خلاقیت آن‌ها نقش بسزایی در جایگاه جهانی ادبیات این کشور دارد.


ادبیات فرانسه

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: دونه انار

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
«برترین اثار ادبی فرانسه»

بینوایان:
«بینوایان» اثر ویکتور هوگو یکی از مشهورترین آثار ادبی فرانسه و جهان است و حتی افرادی که آن را مطالعه نکرده‌اند، نام آن را شنیده‌اند. برای درک جایگاه ویکتور هوگو در فرانسه کافی است بدانیم که در هر شهر فرانسه خیابانی به نام او وجود دارد. یکی از دلایل شهرت جهانی ویکتور هوگو، رمان زیبای بینوایان است. بینوایان که در سال ۱۸۶۲ نوشته شده، درباره مردی فقیر به نام ژان والژان است که ژاور، بازرس پلیس، دنبال اوست.

بیگانه:
رمان «بیگانه»، اثر آلبر کامو، در سال ۱۹۴۲ نوشته شده است. مضمون اصلی داستان، بیگانگی بشر از خود، از افراد دیگر و به صورت کلی از جامعه است. مرسل (Meursault) شخصیت اصلی داستان، نماد این بیگانگی است. او فردی فرانسوی است که در الجزایر، کشوری اسلامی، زندگی می‌کند.

نوتردام پاریس (گوژپشت نوتردام):
رمان «گوژپشت نوتردام» که در سال ۱۸۳۱ توسط ویکتور هوگو نوشته شده، یکی دیگر از مشهورترین آثار ادبی فرانسه است. این رمان درباره کولی زیبایی به نام اسمرالدا است که سه مرد عاشق او هستند. عشق این سه مرد با نام‌های فرولو، کازیمودو و فوبوس، به اسمرالدا باعث ایجاد وقایعی می‌شود که هوگو با قدرت خیال‌پردازی فوق‌العاده خود، آن را به تصویر می‌کشد. گوژپشت نوتردام یکی از رمانتیک‌ترین و جذاب‌ترین داستان‌های تاریخ ادبیات فرانسه و جهان است که تصورات و خیال‌پردازی تاریخی فوق‌العاده هوگو و قدرت توصیف وی از اماکن و رویدادهای مختلف را به خوبی نشان می‌دهد.

مادام بوواری:
«مادام بوورای» که در سال ۱۸۵۶ توسط گوستاو فلوبر نوشته شده، یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبی فرانسه است. مادام بوورای درباره زنی روستایی به نام اِما (Emma) است که با دکتری مسن‌تر از خود به نام چارلز بووراری ازدواج کرده است تا از کوته‌فکری قالب در زندگی روستایی رها شود. این رمان در اولین انتشار خود با بازخوردی بد از طرف عوام مواجه شد اما در دومین چاپ خود در آوریل ۱۸۵۷ عنوان پرفروش‌ترین کتاب را کسب کرد. مادام بوورای که شاهکار فلوبر است، یکی از تأثیرگذارترین آثار ادبی تاریخ به حساب می‌آید.



ادبیات فرانسه

 
  • تشکر
Reactions: دونه انار

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
«برترین آثار ادبی فرانسه»

شازده کوچولو:
«شازده کوچولو» که یکی از مشهورترین آثار ادبی فرانسه است، توسط آنتوان دو‌سنت اگزوپری نوشته شده است. افرادی که این کتاب را به طور عمیق خوانده‌اند با روحی که در کلمه به کلمه این رمان کوتاه نهفته است، آشنایی دارند. کتاب شازده کوچولو درباره پسرکی کنجکاو و متعلق به سیاره‌ای دیگر است. ماجراهایی که او در سیاره‌های مختلف و در نهایت زمین تجربه می‌کند، داستان اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. سفر شازده کوچولو به زمین با تجربه‌های جالبی همراه است که حقایق عادی را با نگرشی نو بیان می‌کند. کتاب زیبای شازده کوچولو بیش از هر کتاب فرانسوی دیگری (تاکنون به ۲۵۳ زبان زنده دنیا) ترجمه شده است.
در جستجوی زمان از دست رفته:
کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» طی سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۷ توسط مارسل پروست نوشته شده است. این رمان درباره زندگی شخصی پروست بوده که به صورت نمادین در پی یافتن حقیقت است. وی به شکل زیبایی از خاطرات دوران کودکی راوی تا تجارب او در دوران بزرگسالی در اواخر قرن ۱۹ صحبت کرده است و مفاهیمی چون از دست دادن زمان و بی‌معنی بودن زندگی را نمایش می‌دهد.
گل‌های رنج (گل‌های بدی):
مجموعه شعر «گل‌های رنج» که به قلم شارل بودلر، شاعر قرن نوزدهم، در سال ۱۸۵۷ نوشته شده است، ارزش‌ها و سبک رئالیسم را زیر پا می‌گذارد. بودلر تحت تأثیر نویسندگانی مانند ادگار الن‌پو، بر نیمه تاریک و شیطانی خیال‌پردازی انسان تمرکز می‌کند.
بل آمی (دوست خوب):
کتاب «بل آمی» اثر گیدو موپاسان در سال ۱۸۸۵ به سبک رئالیسم نوشته شده است. این رمان درباره فردی روزنامه‌نگار (ژورنالیست) با نام جورج داروی (Georges Duroy) است که بعد از رسیدن به قدرت به فساد و تباهی کشیده می‌شود.
سرخ و سیاه:
«سرخ و سیاه» یک رمان روانشناسی دو جلدی است که در سال ۱۸۳۰ توسط استاندال، طی رنسانس دوم در فرانسه نوشته شده است و به شخصیت‌شناسی (Character Study) جولیا سورل (Julien Sorel) می‌پردازد. سورل، شخصیت اصلی داستان، مردی جوان و جاه‌طلب است که می‌خواهد با فریب دادن دیگران پیشرفت کند. سرخ و سیاه در حقیقت مهم‌ترین اثر استاندال و یکی از برجسته‌ترین رمان‌های قرن ۱۹ محسوب می‌شود.
تهوع:
«تهوع» اولین رمان ژان‌پل ‌سارتر، رمانی فلسفی است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شده و از نظر خود او، بهترین اثرش است. شخصیت اصلی تهوع، مورخ جوانی به نام آنتوان روکانتن بوده و ماجراهای این رمان، خاطرات روزمره وی است. در این رمان احساس بیزاری و تنفر مداومی که بر روکانتن غالب شده در نهایت او را به این نتیجه می‌رساند که فلسفه وجود (وجود و زندگی) بیهوده است. او به دلیل اینکه غالباً دچار حالت تهوع می‌شود، تحقیقات خود را رها کرده و نهایتاً دوستان اندک خود را نیز از دست می‌دهد.


ادبیات فرانسه

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: دونه انار

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
«برترین آثار ادبی فرانسه»
مجموعه چهار کتاب (آنا گاوالدا):
کمتر کسی است که «آنا گاوالدا» نویسنده محبوب زنان در ادبیات فرانسه را نشناسد یا جملات او را نشنیده باشد.
آنا گاوالدا رمان‌نویس فرانسوی است. او یکی از نویسندگانی است که طی چند سال اخیر توانسته به یکی از پرمخاطب‌ترین نویسندگان در ایران و جهان تبدیل شود.
اکثر داستان‌های او رگه‌هایی عاشقانه دارند و در آنها تصاویر پراحساسی از روابط زن و مرد در جوامع امروزی ارائه شده است. تاکید نوشته‌های او بر نیازهای عاطفی انسان معاصر است.
کنت مونت کریستو (الکساندر دوما):
الکساندر دوما (پسر) که ژنرالی فرانسوی بود بر اساس اسناد بسیاری که به دست آورد رمان‌های ماندگاری خلق کرد که زمینه همه آنها تاریخ فرانسه است. کنت مونت کریستو یکی از مشهورترین آثار کلاسیک جهان است.
شاید عجیب و کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما انتقام، از قوی‌ترین این انگیزه‌هاست؛ موضوعی که رمان کُنت مونت‌کریستو را شکل می‌دهد.
ادمون دانتس، دریانوردی جوان، به خاطر حسادت بدخواهانش، سال‌های تلخی را در جزیره ای وحشتناک زندانی می‌شود و از عشقش دور می‌افتد.
روزی در زندان راز گنجی در جزیره مونت کریستو بر او فاش می‌شود اما او نخست باید از آن زندان مخوف بگریزد.
ژرمینال (امیل زولا):
فرانسه در دهه شصت از قرن نوزدهم (دوران امپراتوری دوم – ناپلئون سوم) , دستخوش رکود اقتصادی و تبعات آن بود و داستان در این شرایط جریان دارد. کتاب «ژرمینال» نوشته‌ی نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی «امیل زولا» و برگردان مترجم نام آشنا «سروش حبیبی» است. زولا در این کتاب دست بر روی یکی از مهمترین و حساس‌ترین موضوعات قرن بیستم، اعتصاب کارگران گذاشته‌است مبارزه، عدالت، ظلم‌ستیزی و پیروزی دست‌مایه‌ی موضوع این کتاب امیل زولا است.
نماینده‌ی مکتب ادبی ناتورالیسم دوبار در دو سال پیاپی در سال‌های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد.
براساس این رمان فیلمی در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. انتشارات «نیلوفر» چاپ ششم این کتاب را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است.
سه نمایشنامه (مولیر):
در آخر به معرفی نمایشنامه‌های مولیر می‌پردازیم. مولیر یکی از برجسته‌ترین رجال ادبیات فرانسه است. او را همراه با کورنی و ژان راسین یکی از سه درام‌نویسِ برترِ قرن هفدهم در فرانسه و بزرگترین کمدی‌نویسِ تئاتر در اروپا و هنرپیشه‌ی تئاتر می‌دانند.
بورژوای نجیب‌زاده، از سوی لویی چهاردهم (پادشاه فرانسه) به مولیر سفارش داده شد. این نمایشنامه در روز چهاردهم اکتبر ۱۶۷۰، به مناسبت یک شکار بزرگ، خلق شد. این نمایش، بسیار مورد پسند شاه و درباریان قرار گرفت، و آنها بارها و بارها، خواستار دیدن آن نمایش شدند. در واقع، این خودِ شاه بود که درخواست کرده بود ماجرای «ترک» در این نمایشنامه وجود داشته باشد. شایع است که او از تمسخر کردن ملّت عثمانی، زیاد ناراحت نبود، زیرا هنگامی که سفیر آن کشور به دربار او آمده بود، آن‌طور که باید و شاید، از شکوه و افتخار و جلال و زیبایی دربار و کاخ ورسای، زبان به تمجید و تعریف نگشوده و زیاد از مشاهده آن مکان، احساس شگفتی و تحسین نکرده بود.
بدینسان، با یک «کمدی باله موزیکال» مواجه هستیم. همزمان با یک کمدی واقعی شخصیتّهای مضحک روبه رو هستیم. در این نمایشنامه، پانزده بازیگر حضور دارند، و انواع نوازندگان موسیقی و آواز خوانّان باله و گروهی نوکر و مهتر و مستخدم برای ایجاد وقفه‌های مورد نیاز در نمایش، حضور دارند.
منابع:
سایت ویرگول
وب سایت دیجی کالا
مقاله تاریخ ادبیات قرن 19 فرانسه
وب سایت سیم آخر


ادبیات فرانسه

 
  • تشکر
Reactions: دونه انار
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا