خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,271
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم The King of Comedy
سال ساخت: 1982



داستان عجیب و غریب کمدین ناامید و دپرس داستان سلطان کمدی، یعنی Rupert Pupkin با بازی رابرت دنیرو که برای رسیدن به آرزویش که تبدیل شدن به یک کمدین تلویزیونی است، هر راهی را برای نزدیک شدن به بُت آرزوهای خود، جری لانگ‌فورد (جری لوئیس) می آزماید و در این حال دوباره با ریتا (دایان ابوت)، آشنای قدیمی که حالا در یک کافه مشغول به کار است برخورد می‌کند. او سرانجام پی می‌برد که جری علاقه‌ای به برنامه او یا آینده‌اش ندارد. این فیلم یکی از بی‌روح‌ترین، دردناکترین و تشویش برانگیزترین آثار مارتین اسکورسیزی است. به سختی می‌توان باور کرد که این اثر ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی است. در این فیلم با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که هیچ احساساتی در وجود آن‌ها دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد که این فیلم هر لحظه آماده انفجار است اما این انفجار هیچ گاه اتفاق نمی‌افتد. این فیلم درباره حس بد پس زده شدن است؛ آن‌هم توسط قهرمان زندگی یک انسان که هیچگاه نمی‌توان با آن کنار آمد. این فیلم نه کمدی‌ست و نه تراژدی. فیلم The King of Comedy فقط درد و رنج است. خود اسکورسیزی عقیده دارد که نقش آفرینی دنیرو در این فیلم بهترین عملکرد او تا به امروز بوده است. از طرفی فکر می‌کند که آن‌ها بعد از این فیلم به جایی رسیده بودند که هفت سال همکاری خاصی با هم نداشتند. کارگردان فیلم جدید جوکر، که جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را با بازی بینظیر واکین فینیکس به دنبال داشت، یکی از مهم‌ترین الگوهای خلق فیلمنامه‌ی خود را فیلم The King of Comedy از مارتین اسکورسیزی معرفی می‌کند.
***


فیلم The Departed
سال ساخت: 2005



وقایع مجرمانه کف جامعه‌ی مدرن یکی از موضوعات کلی فیلم‌های اسکورسیزی در طول دوران حرفه‌ای خود بوده است. اما او به ندرت به سمت دیگر این سکه پرداخته و آدم‌های بد داستان را به کام عدالت می‌کشاند. فیلم The Departed یک بازسازی از اثر هنک کنگی و هیجان انگیز محصول سال 2002 به نام Infernal Affairs است که یک داستان بزرگ، فریبنده، مهیج و سرگرم کننده را در موضوع اخلاقیات دنبال کرده و به خوبی به اصول سازنده خود وفادار است. لئوناردو دیکاپریو و مت دیمون زوج رقیب این فیلم را تشکیل می‌دهند که یکی از آن‌ها یک پلیس مخفی است که در یک سازمان مافیایی نفوذ می‌کند و دیگری یکی از افراد مهم و وفادار به کاستلو به اسم کالین سالیوان است که به عنوان یک پلیس به اداره پلیس شهر می‌پیوندد تا برای کاستلو (رهبر تبه کاران) خبرچینی کند. پس از گذشت مدتی از این اتفاقات بیلی پی می‌برد که گانگسترها یک جاسوس در اداره پلیس دارند و کالین نیز از سوی دیگر متوجه می‌شود فردی در تشکیلات آن‌ها برای اداره پلیس جاسوسی می‌کند. با این وجود کالین و بیلی از مأموریت و هویت واقعی همدیگر اطلاعی ندارند و هر کدام در تلاشند تا هر چه زودتر فرد جاسوس را بدام بیندازند. انتخاب مارتین اسکورسیزی برای پایان دادن به داستان این فیلم با یک موش واقعی یکی از کارهای خاص او است که درحالی که برخی از بینندگان را نسبت به نحوه نتیجه یافتن داستان سرد می‌کند، به شخصه معتقدم که با ماهیت طنز فیلم تناسب خوبی دارد. با این که این فیلم در اصل یک اثر کمدی نیست، اما با نحوه رفتار کاراکترهای آن، تماشای فیلم The Departed را بسیار سرگرم کننده می‌کند. گرچه ممکن است این فیلم فاقد عناصر و ویژگی‌های سنگینی باشد که در سایر آثار کارگردان آن شاهدیم اما در مواقع مورد نیاز سخت گیر هم می‌شود. بیشتر آثار ارزشمند اسکورسیزی را فیلم‌های مهیج و جدی او تشکیل می‌دهند که به خوبی با موضوعات تلخی که دنبال می‌کنند، هماهنگ‌اند اما فیلم The Departed بیشتر به نمایش توانایی‌های این کارگردان در ارائه‌ی یک ژانر پرانرژی، شخصیت‌ها و زندگی خاص آن می‌پردازد.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,271
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Alice Doesn’t Live Here Anymore
سال ساخت: 1984



هرکسی که عقیده دارد مارتین اسکورسیزی اهمیت یا علاقه‌ای به کاراکترهای زن در آثار خود قائل نیست، باید در این نظر خود تجدید نظر کرده و اولین شاهکار او را تماشا کند. این فیلم که با حضور بی عیب و نقص Ellen Burstyn در نقش اصلی داستان ساخته شده است، Alice مادر تنها و به تازگی بیوه شده‌ی داستان را با یک انگیزه جاه طلبانه به یک خواننده‌ی برجسته تبدیل می‌کند. اما این موضوع تنها به یک چیز بستگی دارد و آن هم بازگشت آلیس از زادگاه خود یعنی کالیفرنیا است. آلیس در سفر خود به نیو مکزیکو چیزهایی را تجربه می‌کند که به طور کلی تمایل او برای سازش با مشکلات زندگی خود را زیر سؤال می‌برد. فیلم Alice Doesn’t Live Here Anymore یک فیلم زیبا و ترغیب کننده‌ی حس همدلی در مخاطب خود است که به خوبی تجربه پیچیده یک مادر تنها را در کنار پرداختن به روابط عاشقانه و به عبارت دیگر، زن بودن در این دنیا را به تصویر می‌کشد.
***


فیلم The Irishman
سال ساخت: 2019



فیلم The Irishman از آن دسته آثاری است که تنها یک استاد بلامنازع و آن هم بعد از سال‌ها کسب تجربه و دهه‌ها درخشش در سینمای جهان قادر به ساخت آن خواهد بود. این فیلم وداع قصیده‌وار اسکورسیزی از حماسه‌های گانگستری دنیای فیلم‌های اوست که بعد از گذشته چند دهه به نام خانوادگی آثار او تبدیل شده است. اما در زیر لایه‌های متعدد این اثر چشم نواز، داستان تراژدیک مردی قرار دارد که درحال پیر شدن و تجربه‌ی درد و غم از دست دادن است. داستان فیلم The Irishman براساس یک واقعه‌ی جنایی واقعی در زندگی Frank Sheeran (با بازی رابرت دنیرو)، Jimmy Hoffa (با بازی آل پاچینو) و ارتباطات آن‌ها با اوباش و مافیا است. اما این فیلم در واقع یک جمع بندی کامل از دوران حرفه‌ای اسکورسیزی محسوب می‌شود. این فیلم مجموعه‌ی ارزشمندی از تمامی ایده‌ها و مضامینی است که در تمام این سال‌ها اسکورسیزی را مجذوب خود کرده است. فقط این بار این اثر از دید خود فیلمساز و تفکرات خود او به مرگ و پایان زندگی ساخته شده که موجب ارزشمند شدن هرچه بیشتر آن برای علاقه‌مندان به آثار مارتین اسکورسیزی می‌شود. اما این فیلم از نظر اثری که درباره تبه کاران بی‌رحم داستان خود نوشته شده نیز یک فیلم فوق العاده است. دنیرو، پاچینو و جو پسکی یکی از بهترین عملکردهای دوران حرفه‌ای خود را به نمایش می‌گذارند و فیلم The Irishman به خوبی به ما یادآوری می‌کند که این اسطوره‌های کهنه کار هنوز جرقه‌ی جذابیت کار خود را از دست نداده‌اند.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,271
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Taxi Drive
سال ساخت: 1976



فیلم Taxi Driver به قدری تکان دهنده، درخشان و قدرتمند است که اصلاً گاهی وجود داشتن آن به سختی قابل باور است. این فیلم تقریباً در هر لیستی که از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان جمع آوری شده جا دارد. داستان این فیلم زندگی یک کهنه سرباز جنگ ویتنام به نام Travis Bickle (با بازی درخشان رابرت دنیرو) که حالا به عنوان یک راننده تاکسی در نیویورک روزگار می‌گذراند را دنبال می‌کند. فیلم Taxi Driver از هر ابزاری که در دسترس قرار دارد برای ارائه‌ی یک تجربه منحصر به فرد و شگفت انگیز استفاده می‌کند. این فیلم یک نمونه‌ی بارز از یک همکاری هنرمندانه بین افراد یک تیم با استعداد است که به بهترین وجه ممکن ثابت می‌کند حاصل کار اسکورسیزی مثل یک چسب قدرتمند سینمای جهان را در کنار هم نگه داشته است. عملکرد افسانه‌ای رابرت دنیرو در این اثر و هنرنمایی اسکورسیزی در ثبت استادانه‌ی صحنه‌ها و برداشت‌هایی که مثل یک طلسم جادویی چشمان ما را باز کرده و ما را با طرز تفکر تراویس از فساد اجتماعی جوامع مدرن آشنا می‌کند، تنها بخشی از جذابیت‌های این اثر ماندگار را تشکیل می‌دهند. فیلم Taxi Driver یک اثر هنری جسورانه و سازش ناپذیر است که گویی به هیچ عنوان محدود به زمان نبوده و شاهکاری در میان آثار پیشگامانه اسکورسیزی است که فقط و فقط او از پس ساخت آن برمی‌آمد.
***


فیلم Goodfellas
سال ساخت: 1990



شاید هرجایی که شاهد پخش فیلم Goodfellas باشید، بدون توجه به این که چه میزان از فیلم پخش شده یا قبلاً چند بار آن را تماشا کرده باشید، بی درنگ به پای آن نشسته و به شاهکار اسکورسیزی خیره خواهید شد. گویا هر خط از دیالوگ‌های این فیلم قابلیت نقل قول شدن را داشته و لحظه به لحظه‌ی آن مو به تن بیننده سیخ می‌کند. بازخوانی داستان ظهور تا سقوط زندگی هنری هیل (ری لیوتا) در بهترین فیلم جنایی تاریخ، خلاصه‌ی کوتاهی از فیلم Goodfellas است. Goodfellas همانند گردبادی از احساسات، ذهن مخاطب خود را در می‌نوردد. دنیای این فیلم به زیبایی زرق و برق‌ها و وحشت زندگی گانگستری را به تصویر می‌کشد. این فیلم شما را مجبور می‌کند تا برای بار چندم دو و نیم ساعت از وقت خود را برای تماشای زندگی انسان‌های شیطان صفتی صرف کنید که رفتار آن‌ها مدام بین عشق و نفرت در نوسان است. اما این همان پیغام فیلم Goodfellas است، این که سمت تاریک شخصیت انشان می‌تواند تا چه حد جذاب و فریبنده باشد. اما این اثر در پایان داستان غم انگیزش بی‌رحمانه شما را با افکارتان تنها می‌گذارد. همه‌ی آثار جنایی اسکورسیزی به نوعی یک داستان اخلاقی‌اند اما هیچ یک از آن‌ها به اندازه این فیلم شما را با بی اخلاقی کاراکترهای خود سرگرم نمی‌کنند.
***


فیلم After Hours
سال ساخت: 1985



طبیعتاً عده‌ای از انتخاب اول این لیست رضایت نخواهند داشت که البته این موضوع می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ اول این که مردم دوست دارند نسبت به چیزی که بر اساس سلیقه آن‌ها نیست معترض باشند و دوم این که این فیلم کمتر در میان آثار محبوب و تحسین شده اسکورسیزی دیده می‌شود. فیلم After Hours با 97 دقیقه، سومین فیلم کوتاه این کارگردان است که بعد از فیلم‌های Who’s That Knocking at My Door و Boxcar Bertha قرار می‌گیرد و بر خلاف اکثر فیلم‌های مارتین اسکورسیزی، درباره یک داستان جنایی و گنگستری یا حتی قدرت و جاه طلبی نوشته نشده است. اینجا هیچ بازیگر اسطوره‌ای و محبوبی هم دیده نمی‌شود. پس بهتر است خیلی خوب حواسمان را نسبت به چیزی که این فیلم به خودی خود ارائه می‌کند متمرکز کنیم.

فیلم After Hours یک شاهکار تمام عیار است. یک کمدی سیاه فوق العاده که از بازیگران بسیار خوبی مانند گرفن دون، جان هارد، کاترین اوهارا، روزانا آرکت، تری گار، لیندا فیورنتینو، چچ مارین، تامی چونگ، ویل پاتون و دیک میلر بهره‌ می‌گیرد. این فیلم مثل یک عکس فوری از زندگی هر شخصی است که بدترین شب زندگی خود را سپری می‌کند. شاید اکثر ما هیچوقت در زندگی معمولی خودمان یک آدم‌ربا، یک میلیونر یا یک قاتل نباشیم، اما به احتمال زیاد بی‌عدالتی زندگی روزمره و روی بد زندگی را تجربه خواهیم کرد و این همان جنبه‌ی زندگی است که فیلم After Hours با نهایت توان خود به آن می‌پردازد. فیلم After Hours درباره ماجرای زندگی ساده مردی است که فقط می‌خواهد به خانه برود. شاید نتیجه فشار زیاد یک الماس ارزشمند باشد و این همان چیزی است که در این فیلم به آن خواهیم رسید. فیلم تند و تیز اسکورسیزی بعد از گذشت چندین سال مثل یک تیغ تیز برندگی دارد و با طرز نگاه خلاقانه و بی‌نظیر این کارگردان افسانه‌ای یک انسان فقیر و بی‌پناه را در برابر دنیای بی‌تفاوتی‌ها قرار می‌دهد. شاید After Hours تنها شاهکار اسکورسیزی نباشد، اما این فیلم اثری است که به اعتقاد ما بالاتر از سایر آثار قرار می‌گیرد.
***
منبع: filmschoolrejects


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا