خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
همه‌ی ما ضوابط مختلفی برای تصمیم گیری درباره‌ی این که کدامیک از کارگردان‌ها در رسته‌ی بهترین‌ها قرار می‌گیرند داریم. برای برخی از ما، این کارگردان‌ها باید تعداد مشخصی از فیلم‌های کلاسیک را کارگردانی کرده باشند و برای برخی دیگر، طول و عمر و ارتباط این فیلم‌ها با ژانر مورد علاقه‌ی ما ملاک قرار می‌گیرد. وقتی یک فیلم‌ساز، نظر همه‌ی گروه‌های مخاطبان را به خود جلب می‌کند، به بهترین‌های واقعی می‌رسیم. مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) بیش از 50 سال است که در حرفه‌ی فیلم‌سازی مشغول است و در طول این سال‌ها، بیشتر آثار او از نظر اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان، به عنوان شاهکارهایی غیرقابل انکار به شمار می‌روند. آثار هنری او، ژانرهای مختلفی را دربر می‌گیرند و حتی ضعیف‌ترین فیلم‌های او نیز کاملاً ارزش تماشا کردن را خواهند داشت. اسکورسیزی (Scorsese) استاد سبک منحصر به فرد خود است. او بعد از گذشت نیم قرن، هنوز هم جزء مهم‌ترین پایه‌های سینمای هالیوود محسوب می‌شود.
رده بندی آثار این کارگردان بزرگ، کار ساده‌ای نیست. اما در دنیای سینما، هیچ کاری ارزشمندتر از این نیست. یکی از نکات جالبی که در حین این کار مشخص می‌شود، این است که حداقل یکی از افراد تیم، درباره‌ی هریک از فیلم‌های موجود در این لیست، نظر کاملاً مثبتی دارد. در واقع، در اینجا با انتخاب بین خوب، بهتر و عالی مواجهیم و نمی‌توان هیچ یک از این آثار را با یک نقد منفی توصیف کرد. درباره‌ی جایگاه قرارگیری تک تک این فیلم‌ها کاملاً بحث شده و نتیجه‌ی نهایی، نزدیک‌ترین حالت به جلب رضایت کلیه‌ی افراد گروه است.

با در نظر گرفتن این موضوع، به بررسی رده بندی بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی در تاریخ سینما می‌پردازیم.​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Who’s That Knocking At My Door
سال ساخت: 1967


اولین فیلم مارتین اسکورسیزی، نشانه‌های کارگردان بزرگی که قرار بود به آن تبدیل شود را در خود دارد، اما به طور کلی، این فیلم در مقایسه با سایر آثار او، در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. داستان این فیلم، درباره‌ی شخصیتی به نام J.R. (با بازی Harvey Keitel) است. پسری آمریکایی – ایتالیایی و کاتولیک که زندگی خود را با خوشگذرانی با دوستان خود سپری می‌کند. این دوران تا زمانی که J.R با یک دختر جوان آشنا می‌شود ادامه پیدا می‌کند. او بالاخره کسی را پیدا کرده که لایق ازدواج با خودش است. اما بعد از گذشت زمان، متوجه می‌شود که این دختر کسی نیست که به دنبال او بوده است. با وجود این که فیلم Who’s That Knocking At My Door فاصله‌ی زیادی با یک فیلم درجه یک دارد، همچنان اثر سرگرم کننده و جالبی است که در انتهای لیست فیلم‌های مارتین اسکورسیزی جایگاه منصفانه‌ای را به خود می‌گیرد.
***


فیلم Boxcar Bertha
سال ساخت: 1972



مارتین اسکورسیزی قبل از این که به یکی از بزرگترین کارگردان‌های تاریخ سینمای آمریکا تبدیل شود، شاگرد راجر کورمن محسوب می‌شد. فیلم Boxcar Bertha که دومین اثر رسمی و مستقل این کارگردان به شمار می‌رود، در دورانی ساخته شده که اسکورسیزی به دنبال ثبت جایگاه خود به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار در سینمای آمریکا بود. کورمن به دنبال جایگزین کردن موفقیت‌های یک فیلم گنگستری با نام Bloody Mama بود و برای این منظور اسکورسیزی را استخدام کرده بود. این فیلم داستان دختر جوانی به نام Boxcar Bertha و معشوق او را بازگو می‌کند. این دو نفر که به راهزنی از قطارها می‌پردازند، به‌طور مداوم از قانون فرار می‌کنند. ظاهراً این فیلم یک اقتباس از نسخه‌ی اورجینال خود با نام Bonnie and Clyde است که فاصله‌ی زیادی با شهرت و موفقیت آن دارد. با این حال، Boxcar Bertha یک اثر بسیار سرگرم کننده و با یک کارگردانی دقیق و کم نقص است که بازی کاریزماتیکی را از سوی بازیگران خود به نمایش می‌گذارد.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم New York, New York
سال ساخت: 1977




قبل از این که فیلم موزیکال New York, New York در سال 1977 و با نقش آفرینی رابرت دنیرو و لیزا مینلی اکران شود، تمامی فیلم‌های نیویورک محور مارتین اسکورسیزی به جنبه‌های تاریک و پوچ گرایانه‌ی این شهر به عنوان نمادی از دنیای مدرن می‌پرداختند. فیلم سینمایی New York, New York در مقایسه با Mean Streets و Taxi Driver بیشتر یک اثر خوشبینانه است اما فاصله‌ی زیادی با القای یک حس خوب دارد. کارگردان این فیلم، تلاش کرده تا ظاهر رنگارنگ فیلم‌های موزیکال دهه‌ی 40 را با واقعگرایی تاریک و زشت فیلم‌های دهه‌ی 70 در هم بیامیزد. اما این کار در عمل به یک ترکیب بی‌ربط و متناقض منجر شده که در عین ناامیدی، مجذوب کننده است. این فیلم در زمان اکران، از از نظر منتقدان و هم از لحاظ فروش در گیشه، یک شکست کامل محسوب می‌شد. اما اگر کمی دقیق‌تر به این اثر توجه شود، باید گفت که ارزش New York, New York بیش از این‌ها بوده است. با کنار گذاشتن نقاط ضعف و مشکلات واضح این اثر، بدون شک نمی‌توان به سادگی از کنار طرز نگاه و جاه‌طلبی سازندگان آن عبور کرد. این عوامل، فیلم New York, New York را به یک اثر کمیاب و منحصر به فرد تبدیل می‌کنند.
***


فیلم The Color of Money
سال ساخت: 1986




پال نیومن، بابت نقش آفرینی در شخصیت اصلی این فیلم، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. با این حال، فیلم The Color of Money که عملاً دنباله‌ی فیلم The Hustler محسوب می‌شود، هیچوقت به عنوان یکی از بهترین کارهای اسکورسیزی شناخته نمی‌شود. این فیلم، ادامه‌ی داستان کاراکتر نلسون (Fast Eddie) از فیلم The Hustler و با بازی نیومن را بیان می‌کند که نهایتاً به یک سرگرمی لـ*ـذت بخش منجر شده است. با این حال، این تنها فیلمی است که در مجموعه‌ی مارتین اسکورسیزی از ویژگی‌های منحصر به فرد و شخصیت خاص فیلم‌های او پیروی نکرده و بیشتر به فیلمی که توسط یک کارگردان ناشناس ساخته شده شباهت دارد. دوران حرفه‌ای مارتین اسکورسیزی در دهه‌ی 80 میلادی از نظر اقتصادی و آمار فروش، در سطح پایین‌تری قرار داشت و The Color of Money به او کمک کرد تا دوباره به مسیر مناسبی وارد شود. این فیلم، از نظر آمار فروش عملکرد موفقیت آمیزی داشت و موجب شد تا اسکورسیزی از آن زمان به این سمت، بیشتر به دنبال موضوعات و سبک‌های برود که با شور و اشتیاق خودش همخوانی دارند. در واقع موفقیت فیلم‌های میان رده‌ی اسکورسیزی در بردن جوایز مختلف، نشان دهنده‌ی توانایی‌های بالای او در ارائه‌ی یک اثر قوی و باکیفیت است.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Bringing Out the Dead
سال ساخت: 1999



اسکورسیزی، دهه‌ی 90 میلادی را با پرداختن به موضوعات وحشتناک و مرتبط با Y2K (شایعات و اخبار ترسناکی که در آستانه‌ی ورود به سال 2000 میلادی مطرح شده بود) و بازگشت به مسیر تاریک و ترسناک فیلم‌های خود به پایان رساند؛ نویسنده‌ی Taxi Driver و پال شریدر، فیلمنامه‌ی Bringing Out the Dead را با اقتباس از رمان جو کانلی تدوین کرده است. نیکلاس کیج، که به عنوان شخصیت نقش اصلی این فیلم ایفای نقش می‌کند، در داستان ترسناک این فیلم، به مدت سه شب، کنترل ذهن و سلامت عقلی خود را از دست می‌دهد. فارغ از لحظات کابوس‌وار و طنز تلخ بیشتری که در ساختار این فیلم به چشم می‌خورد، باید گفت که فیلم Bringing Out the Dead از جنبه‌های مختلفی به فیلم Taxi Driver شباهت دارد.
***


فیلم Gangs of New York
سال ساخت: 2002



فیلم سینمایی Gangs of New York نامزد 11 جایزه‌ی اسکار و دربرگیرنده‌ی عناصر متعددی است که کاملاً مستحق تحسین و ستایش خواهد بود. کیفیت ساخت و کارگردانی این فیلم کاملاً بی‌نقص بوده و داستان انتقام کاراکتر Amsterdam Vallon (با بازی لئوناردو دیکاپریو) از دسته‌ی تبه کارانی که پدرش (با بازی لیام نیسن) را به قتل رسانده‌اند، کاملاً درگیر کننده و گیرا است. اما دلایلی که این فیلم را از بهترین آثار مارتین اسکورسیزی دور می‌کند، بیشتر به لهجه‌ی افتضاح ایرلندی کامرون دیاز و عدم توانایی مدیریت تم‌های متعدد این فیلم مربوط می‌شود. البته که نمی‌توان جاه طلبی و جذابیت‌های این فیلم را انکار کرد اما بخش قابل توجهی از مخاطبان، همواره این فیلم را در رده‌های پایین فیلم‌های اسکورسیزی جا داده‌اند.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Shutter Island
سال ساخت: 2010



فیلم Shutter Island یکی دیگر از آثاری است که کودک درون مارتین اسکورسیزی برای ساخت آن دست به کار شده است. این فیلم از ایده‌های رمان Dennis Lehane برای خلق یک اثر سینمایی ویژه که پس از پایان مخاطبش را گم شده و سردرگم رها می‌کند، استفاده کرده است. تلاش برای رسیدن به پاسخ هزارتویی که در فیلم Shutter Island در برابر مخاطب قرار می‌گیرد، از اساس اشتباه بوده و راه به جایی نخواهد برد. فیلم Shutter Island به هیچ عنوان داستان خود را غیر قابل فهم به مخاطب ارائه نمی‌کند اما این موضوعات را به قدری سرراست و واضح پیش می‌برد که مخاطب تصور این را نمی‌کند که با چه پدیده پیچیده‌ای مواجه است. بزرگترین نقطه قوت این فیلم، شخصیت پردازی آن است. چیزی که موجب می‌شود تا بینندگان این فیلم در انتهای داستان، برداشت کاملاً متفاوتی باهم داشته باشند. جزیره شاتر برای علاقه‌مندان به فیلم‌های پیچیده‌ی کریستوفر نولان مانند Inception یک خوراک جذاب و یکی از بهترین تجربیات سینمایی زندگی آن‌ها خواهد بود.
***


فیلم Hugo
سال 2011



فیلم Hugo جزء مواردی است که پدر و مادرها را بدون نگرانی از محتوای رده سنی R فیلم‌های مارتین اسکورسیزی نسبت به نمایش آن به فرزندان خود متقاعد می‌کند. از طرفی همین پاکی و بی‌گناهی این فیلم است که به تنهایی از آن یک اثر ماندگار ساخته است. ضمن این که این فیلم از یکی از اساسی‌ترین ایده‌های فیلم‌سازی برای شکل دادن به محتوای داستان خود استفاده می‌کند. تقریباً تمامی فیلم‌سازان جهان یک بار به فکر ساخت فیلمی که درباره فیلم‌ها است افتاده‌اند و اسکورسیزی نیز از این اصل مستثنا نیست. اما وقتی این ایده به ذهن او رسید، حس درونی خود را با ساخت فیلمی که به یک فیلم‌ساز متعصب که در بحران میان‌سالی خود قرار دارد پاسخ نداد. درواقع این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا او یک فیلم‌ساز MVP است. چراکه دنیای سینمای جهان، در آن زمان یک 8 ½ و چندین اثر مشابه دیگر داشت و اسکورسیزی به دنبال خلق یک اثر متفاوت بود. از طرفی او از بن کینگزلی (Ben Kingsley) برای نقش Georges Melies استفاده کرد که نتیجه‌ی این کار نیز کاملاً با هدف او سازگار بود. اولین فیلم اسکورسیزی برای سنین کودک و نوجوان، اولین اقدام او در ورود به دنیای سینمای سه بعدی نیز بود. اسکورسیزی از جمله افرادی است که دوست دارد در زندگی خود همه‌چیز را حداقل یک بار تجربه کند. از تغییر سن ظاهری بازیگران با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال و CGI گرفته تا استفاده از جدیدترین فناوری‌های سه‌بعدی در فیلم‌هایی مانند Hugo و تأکید بر قوانین و سنت‌های قدیمی در برخی از آثار او که نشان می‌دهد اسکورسیزی چیزی مابین یک نئوفیل و یک فرد سنت‌گرا است. در این فیلم، کمتر اثری از نمادهای همیشگی اسکورسیزی در فیلم‌های او را شاهدیم که البته باتوجه به این که نمادها و نشانه‌های اکثر آثار او چندان با مخاطبان سنین کودک و نوجوان همخوانی ندارند، این موضوع کاملاً قابل درک به نظر می‌رسد. هیچکس بعد از تماشای فیلم Taxi Driver نمی‌تواند قبول کند که کارگردان این اثر برای ساخت فیلم‌های کودکان و نوجوانان مناسب خواهد بود. اما می‌بینیم اسکورسیزی از پس هرکاری برمی‌آید. از طرفی اگر به محتوای کودک و نوجوان آشنایی داشته باشید، خواهید دید که این اثر یک موفقیت کامل در میان سایر موارد مشابه به شمار می‌رود. شاید فیلم Hugo در میان برترین آثار اسکورسیزی جایی نداشته باشد، اما مسلماً نشان‌ دهنده سطح سازنده‌ی آن و یکی از باکیفیت‌ترین محصولات سرگرمی کودک و نوجوان در طول تاریخ سینما به شمار خواهد رفت. Hugo فیلمی است که تمامی رده‌های سنی مخاطبان بعد از مشاهده آن حس خوبی داشته و از وقتی که برای آن صرف کرده‌اند رضایتمند خواهند بود.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Raging Bull
سال ساخت: 1980



فیلم Raging Bull یک بیوگرافی از شخصیت جیک لامورتا (Jake LaMotta) با بازی رابرت دنیرو است. یک بوکسور خود تخریب‌گر که با عصبانیت و حسادت‌های شیطانی خود، باعث نابودی خانواده و فعالیت حرفه‌ای او در عرصه ورزش می‌شود. او که در دوران اوج فعالیت خود به گاو خشمگین مشهور بود، سودای قهرمانی را در سر می‌پروراند اما زندگی خصوصی و حرفه‌ای او نهایتاً به نابودی و حاشیه کشیده شد. این فیلم، یک اثر دهه هفتادی واقعی و اصیل است. ارتباط موضوعی داستان به سـ*ـیاست و بازخورد شدید آن نسبت به وقایع اجتماعی و استفاده از موضوعات تلخ و پیچیده‌ای که غالباً در فیلم‌های اسکورسیزی نیز یافت می‌شوند، از ویژگی‌های فیلم Raging Bull است. جیک لاموتا یک تراویس بیکلِ دیگر از فیلم Taxi Driver است. شباهت این کاراکترها غیرقابل انکار است. در واقع اکثر کاراکترهایی که نقش آن‌ها توسط اسکورسیزی به دنیرو سپرده شده‌اند، به نوعی رفتار غیر عادی ولی ترحم‌برانگیزی دارند که تماشاگر بدون توجه به ابعاد عجیب و تناقضات شخصیت آن‌ها، با او احساس همدردی می‌کند. فیلم Raging Bull برای اسکورسیزی یک بازسازی سینمایی محسوب می‌شد که به او کمک کرد تا بار دیگر از حاشیه به متن بازگردد.
***


فیلم Mean Streets
سال ساخت: 1973



البته که فیلم پاتوقی مارتین اسکورسیزی هم یک موضوع خشن و ویرانگر خواهد داشت. مارتین اسکورسیزی مثل همیشه با الهام از جان کاساویتس که بی پرده Boxcar Bertha را « یک تکه آشغال » خطاب می‌کرد! تصمیم گرفت تا Mean Streets را به عنوان فیلمی که از تجربه شخصی او در نیویورک برداشت شده بود، کارگردانی کند. توجه او به این مکان و مردم این شهر کاملاً قابل درک است چرا که شخصیت‌های این داستان مانند خود اسکورسیزی در ایتالیای کوچک نیویورک رشد کرده‌اند و تقریباً همه چیز را درباره آن می‌دانند. چارلی و جانی بوی کاراکترهای اصلی Mean Streetsاند که به صورت طبیعی و در پی رفتاری که در آن زمان و میان این دسته خانواده‌ها رواج دارد، به گروه‌های مافیایی گنگستری می‌پیوندند. اسکورسیزی اصول این فیلم را به صورت دنباله‌ای برای اولین اثر خود یعنی فیلم Who’s That Knocking At My Door بنا کرده و با استفاده از بازیگر اصلی آن فیلم یعنی هاروی کایتل روی این موضوع تأکید می‌کند. چارلی که شخصیتی مذهبی داشته و در یک خانواده کاتولیک به دنیا آمده همیشه بین رفتار و اعتقادات خود نوعی تضاد را احساس می‌کند و این یکی از مهم‌ترین نیرو محرکه‌هایی است که او را به سمت انجام رفتار غیرمنتظره سوق می‌دهد. ضمن این که اگر کمی با آثار اسکورسیزی آشنا باشید، خیلی زود از اهمیت اینگونه انگیزه‌ها در فیلم‌های او مطلع خواهید شد.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Casino
سال ساخت: 1995



تنها گنـ*ـاه فیلم کازینو این است که مانند یک Goodfellas دوم نیست! اگر داستان فراز و نشیب Henry Hill را از فیلمسازی اسکورسیزی حذف کنید، می‌توان Casino را به عنوان شاهکار داستان‌های گانگستری تاریخ سینما و در کنار The Godfatherها قرار داد (البته نه قسمت سوم!) می‌توان کازینو را ایده‌ی مجرمانه‌ای که پشت ساخت لاس وگاس قرار داشته دانست. در کانون وقایع پرتنش کازینو، یک قمارباز حرفه‌ای را داریم که با دنیای تبه کاران در ارتباط بوده و از طرف آن‌ها برای مدیریت یک کازینوی بزرگ در لاس وگاس مأمور می‌شود. اما دیری نمی‌گذرد که اوضاع از کنترل خارج شده و جنایت‌های زنجیره‌ای فیلم شروع می‌شوند. کازینوی اسکورسیزی یکی از پرزرق و برق‌ترین جلوه‌های لاس وگاس را به تصویر می‌کشد. بخشی از هدف این فیلم، انتقاد از مادی گرایی و از بین رفتن انسانیت از میان جوامع غربی است. با این که برخی از منتقدان برجسته سینما در ابتدا با برخی از عناصر این فیلم مشکل داشتند، اما رفته رفته Casino به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کلاسیک ژانر گنگستری معرفی شد.
***


فیلم The Age of Innocence
سال ساخت: 1993



این فیلم که از رمان Edith Wharton با همین نام اقتباس شده است، یک نمایشنامه درام و تاریخی است که به روابط عاشقانه، آداب معاشرت و تفکرات نژادپرستان رده بالای نیویورک در اوایل قرن نوزدهم میلادی می‌پردازد. شخصیت Newland Archer با بازی دنیل دی لوئیس یک وکیل جوان و آینده‌دار است که قرار است با May Welland با بازی وینونا رایدر ازدواج کند. اما وقتی دخترعموی خجالتی May یعنی Countess Ellen Olenska با بازی میشل پفیفر بعد از این که رابـ*ـطه او با یک کنت لهستانی به هم می‌ریزد به شهر بازمی‌گردد، وکیل داستان احساس می‌کند که به او علاقه مند شده است. فیلم The Age of Innocence اثر جذابی درباره روابط عاطفی و فشاری است که برای حفظ ظاهر به طرفین آن وارد می‌شود. این موضوع توجه برانگیز، با عملکرد عالی بازیگران و یکی از بهترین سینماتوگرافی‌هایی است که در میان آثار مارتین اسکورسیزی سراغ داریم، که به یک اثر جذاب تبدیل شده است.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم The Aviator
سال ساخت: 2004



چه چیزی اشتیاق را از جنون جدا می‌کند؟ این سؤالی است که بارها و بارها در آثار مارتین اسکورسیزی تکرار می‌شود. واضح است که خود کارگردان نیز نگران وسواس شدید خود است. او در فیلم The Aviator قادر به بررسی این اندیشه بوده و در عین حال تلاش می‌کند تا به هنرمندان بزرگ و آثار سینمایی بزرگی که کودکی او را شکل داده‌اند ارزش قائل شود. فیلم هوانورد به داستان کارگردانیِ یکی از فیلم‌های مورد علاقه مارتین اسکورسیزی یعنی فرشتگان جهنم توسط هاوارد هیوز می‌پردازد. کاراکتر Howard Hughes با بازی لئوناردو دیکاپریو یک شخصیت ترسناک است اما او درد و رنجی که در چنین وجود رعب انگیزی وجود دارد را به زیبایی به نمایش می‌گذارد تا مشخص شود حتی نفوذ به چنین شخصیت مرعوب کننده‌ای هم غیر ممکن نخواهد بود. در واقع داستان هوانورد به بخشی از زندگی هاوارد هیوز می‌پردازد. بخشی که او را از یک جوان معمولی ولی جوان و جاه طلب، به یک چهره مطرح تبدیل می‌کند. فیلم The Aviator به طور همزمان دو داستان مجزا را دنبال می‌کند. جنبه‌ای از این فیلم همه چیز را مطابق میل هیوز نشان می‌دهد درحالی که از منظر دیگر فیلم، همه چیز غلط و نادرست پیش می‌رود. شاید بتوان این فیلم را همراستای دیگر اثار اسکورسیزی همانند سلطان كمدی و گود فلاز دانست. در تمامی لحظات هوانورد نیز می‌توان عناصر مهمی از سینمای دهه پنجاه هالیوود را مشاهده کرد.‌
***


فیلم Cape Fear
سال ساخت: 1991



فیلم Cape Fear یا تنگه وحشت یک اثر روانشناسانه از مارتین اسکورسیزی است. این فیلم که در اصل بازسازی اثر همنام خود در سال 1962 محسوب می‌شود، داستان یک وکیل تسخیری به نام سم را دنبال می‌کند که خانواده او توسط یک تبه کار به نام مکس کدی با بازی رابرت دنیرو تهدید به مرگ می‌شوند. از تفاوت‌های اصلی این فیلم با نسخه اصلی آن می‌توان به تأثیر اسکورسیزی در نحوه شخصیت پردازی در آن‌ها اشاره کرد. شخصیت‌های این فیلم برخلاف اثر تانپسون از حالت دوقطبی خارج شده و هریک آن‌ها رذیلت اخلاقی خاص خود را دارند. رابرت دنیرو در این فیلم شخصیت متفاوتی را نسبت به آثار خود به نمایش می‌گذارد و او مثل یکی از قاتلان America’s Most Wanted است که در چشمان شما خیره می‌شود. او شخصیتی شیطانی دارد و خصوصیت‌های اخلاقی او تنها توسط یک انسان قابل دستیابی‌اند. او محصولی از جامعه‌ی ما و رفتار دو رو و دو رنگ مردمان همین جوامع است. Cape Fear یک اثر هیجان انگیز است و اما نه از نوع سرگرم کننده‌ی آن، بلکه از آن نوعی که احساس می‌کنید باید هرچه سریع‌تر از موقعیت استرس‌زای آن خارج شوید.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Silence
سال ساخت: 2016



فیلم Silence یکی از آثار اسکورسیزی است که نمی‌توان ساده از کنار آن عبور کرد. این فیلم موضوعی خاص و عمیق دارد که شایسته‌ی تفکر و تعقل است. در واقع این فیلم یک نسخه اقتباسی از یک رمان بسیار ارزشمند است. سکوت بعد از The Last Temptation of Christ دومین فیلم اسکورسیزی‌ست که با نگاه متافیزیکی به یک بحران اعتقادی کاتولیک در مقیاس بزرگ می‌پردازد. اما این بار طرز نگاه او به یک زاویه‌ی کوچکتر محدود شده است. فیلم سکوت به جای این که به طور کلی و در مسیر بحث برانگیز فیلم آخرین وسوسه مسیح در به چالش کشیدن عقاید سنتی انجیل بپردازد، از رمان ارزشمندی به قلم Shüsaku Endō الگو برداری کرده و به تاریخ تفکرات کاتولیک در اوایل دوران مدرنیته می‌پردازد. فیلم سکوت یک پروژه جاه طلبانه‌ی دیگر در میان آثار اسکورسیزی است که به ماجرای دو مبلغ دینی Jesuit به نام‌های Rodrigues و Garupe می‌پردازد. این دو مبلغ علی رغم آزار و اذیت مداوم مسیحیان توسط Tokugawa در ژاپن خدمت می‌کنند. قصد آن‌ها از سفر به ژاپن، پیداکردن آموزگار خود یعنی پدر فیریا است که در بند حکومت ضد مسیحی قرار دارد. اسکورسیزی همواره فعالیت حرفه‌ای خود را به دو عامل فیلم و دین وابسته می‌داند. لذا این فیلم به یکی از او عوامل مورد علاقه کارگردان می‌پردازد که در نتیجه با یک محصول عمیق و حاصل فکر مواجه شده‌ایم. این فیلم برخلاف بسیاری از عناوین دیگر، یک نگاه عمیق به مفهوم دین و عقاید مسیحیت داشته و خیلی پیچیده‌تر از آخرین وسوسه‌ی مسیح به تفتیش تفکرات می‌پردازد. فیلم سکوت از آن دسته فیلم‌هایی است که حتی بعد از 161 دقیقه درگیر کردن ذهن شما، تا مدت‌ها در خاطر مخاطب خود خواهد ماند.
***


فیلم Kundun
سال ساخت: 1997



فیلم Kundun اسکورسیزی را به تبت می‌کشاند تا بلکه کمی با دنیای غریب این منطقه احساس نزدیکی کنیم. او در این اثر کمی از منطقه امن خود خارج می‌شود تا به کشف یک روح خالص انسانی بپردازد. اما چنین چیزی زمان می‌برد و دانش اسکورسیزی درباره زندگی Dali Lama چهاردهم و چیزهایی که او را به این شخصیت تبدیل کرده‌اند بسیار محدود است. با این حال، این فیلم نه یک اثر پوچ هالیوودی بلکه یک اثر زیبا و حاصل تفکرات انسانی است.​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,229
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم The Last Temptation of Christ
سال ساخت: 1988



فیلم آخرین وسوسه مسیح قصد دارد تا به موضوع چالش برانگیزی به نام جنبه‌ی انسانی عیسی مسیح بپردازد. بر اساس تعالیم دین مسیحیت، عیسی مسیح هم خداست و هم انسان، که این یکی از مهم‌ترین معماها و البته شبهه‌هایی است که به این آیین وارد می‌شود. در هرحال مسیح برای انسان بودن باید قدرت اراده و اختیار داشته باشد و به عنوان فرزند خدا باید توانایی تقابل با تمامی وسوسه‌های انسانی را داشته باشد. اسکورسیزی در این فیلم به این موضوع متفاوت پرداخته و دست به ایده‌ی جنجال برانگیزی می‌زند. بسیاری از مخاطبان عقیده داشتند که فیلم The Last Temptation of Christ قداست مسیح را خدشه دار می‌کند. اما اسکورسیزی و شریدر با ساخت این فیلم قصدی برای تخریب یا تمسخر اعتقادات نداشته‌اند. فقط این بار بدون ترس و اعتقاد کورکورانه، به شخصیت سرزنده و جسور یک انسان می‌پردازند که بعد از زجر و اندوه فراوان به پاسخ سؤال خود می‌رسد. تمام تلاش این فیلم این است که به مخاطب خود بفهماند مسیح هم یک انسان بود و باید با این دید نسبت به او اعتقاد داشت.
***

فیلم The Wolf of Wall Street
سال ساخت: 2013



Jordan Belfort یک هیولای تمام عیار است و لئوناردو دیکاپریو به طور قطع به بهترین نحو ممکن شخصیت فریبنده و منحصر به فرد او را به نمایش می‌گذارد. فیلم گرگ وال استریت یک فیلم مناسب برای مهمانی‌های خانوادگی نیست حتی اگر بسیاری از مخاطبان با دید یک سرگرمی به آن نگاه کنند. فیلم Wolf of Wall Street تمامی گناهانی است که توسط قوم بنی اسرائیل در اطراف گوساله‌ی طلایی رخ داده و ما در جایگاه موسی، از بالای کوه سینا به مردمان خود نگاه می‌کنیم. فقط در این میان یک مشکل وجود دارد، آمریکایی‌ها از طریق تمایلات ما برای پیوستن به ناهنجاری‌های نادرست اجتماع موفقیت کسب می‌کنند و اوج زندگی کابوس وار بلفورت نیز به قدری بالاست که ما خیلی ساده از کنار پایین‌ترین دوران زندگی او عبور کرده و اصلاً از این مراحل چشم پوشی می‌کنیم. بنابراین مجازات چنین موجودی چه چیزی می‌تواند باشد؟ هیچ‌چیز فقط و فقط کاپیتالیسم و نظام سرمایه داری است که او را در جهنم خود می‌سوزاند.
***​


۲۵ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی؛ از Taxi Driver تا The Irishman

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا