خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
شارلمان مشهورترین پادشاه از سلسله کارلوونژین (کارونژین )مثل کلویس مؤسس سلسله مروونژین تصمیم گرفت امپراتوری خود را میان فرزندانش تقسیم کند .اما در زمان مرگش به سال ۸۱۴ فقط یکی از پسرانش به نام «لویی »پادشاه منطقه آکین زنده بود. این در حالی بود سه امپراتوری عملاً در دست سینیور ها بود که هرکدام در منطقه خویش کاملاً خودمختار بودند. به‌طوری‌که مالیات می‌گرفتند ، قضاوت می‌کردند و سوار ه نظامی به نام شوالیه داشتند.سینیورها موظف بودن در مواقع جنگ امپراتوری با پادشاه و مهاجمان خارج سواره‌نظام خود را به کمک امپراتور بفرستند .
همیشه رابـ*ـطه میان امپراتوران و سنیورها در قرون‌وسطی و حتی تا انقلاب کبیر فرانسه ،رابـ*ـطه معکوسی بود .به‌طوری‌که اگر امپراتوری قوی بود، سینیور ها به اطلاعات او گردن می‌نهادند. چنانچه امپراتور ضعیف بود سنیور ها از فرمان‌بری او سرپیچی می‌کردند .تقریباً این رابـ*ـطه بین پاپ‌ها و امپراتوران نیز حاکم بود .
لویی لوپیر فرزند شارل هنگام مرگش در سال ۸۴۰ میراث پدر را میان سه پسرش تقسیم کرد. جنگ میان وراث درگرفت و تا سه سال)۸۴۳ ادامه یافت . با میانجیگری سنیورهای بزرگ معاهده‌ای در شهروردون میان مدعیان وراثت منعقد و صلح میان برادران برقرار شد. امپراتوری به شرح زیر بین آنان تقسیم شد: ۱. قسمت غرب شامل فرانسه -بلژیک -هلند و اسپانیا سهم شارل دو شوو گردید.
۲ .قسمت شرقی شامل مناطق ژرمن نشین به لویی ژرمنی رسید. (از این مناطق بعد ا امپراتوری مقدس ژرمن به وجود آمد )
۳ .قسمت مرکزی که همچون نواری میان دو قسمت دیگر قرارگرفته بود شامل ایتالیا ،مناطق واقع در ساحل رود راین به لوتر واگذار شد .(این باریکه اصطلاحاً لوتاریژین منسوب به لوتر بود )

این تقسیم‌بندی عمر درازی نداشت ، زیرابه دلیل بروز جنگ میان برادران باهم تجزیه شد. در سال‌های آخر قرن نهم عملاً تجزیه سـ*ـیاسی اروپای غربی اتفاق افتاد. از این میان سه کشور عمده یعنی فرانسه ، آلمان و ایتالیا استقلال خود را حفظ کردند. به‌این‌ترتیب بخش‌های رومی (ایتالیا )و ژرمنی (فرانسه -آلمان )امپراتوری شارلماین از یکدیگر جدا شدند. تا نیمه قرن نهم زبان فرانسوی به زبان فرانکی غربی به زبان آلمانی به زبان فرانکی شرقی معروف بود.از تجزیه امپراتوری ، دو امپراتوری قدرتمند آلمان و فرانسه متولد شد.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
امپراتوری گسترده شارلماین عملاً محکوم‌به تجزیه بود. زیرا از یک‌سو حفظ سرزمین با این وسعت امکان‌ناپذیر بود و از جهت دیگر بعد از شارل کبیر هیچ‌کدام از جانشینان او لیاقت کافی برای حفظ امپراتور را نداشتند. تجزیه امپراتوری شارلماین آ به نفع امپراتوری شرق بود .زیرا شرقی‌ها را همیشه دربی ضمیمه کردن بخش غربی به امپراتوری خود بودند تا امپراتوری رم قدیم را احیا کنند .تا شارلماین نگران از چشمداشت شرقی‌ها بود ، زیرا یک‌بار از امپراتوری «ایران »خواستگاری کرد که با جواب منفی روبرو شد.
امپراتوری مقدس رم -ژرمن شارلماین گرچه ظاهری دهان‌پرکن داشت ، اما از دو درون تهی و توخالی بود، زیرا سرزمین با این وسعت فاقد یک ساختار حقوقی -سـ*ـیاسی و اقتصادی منظم بود. برخی از مورخین اروپایی ازجمله کرین برینتون معتقدند که امپراتوری شارل ،تمدن و سرزمین اروپا را با خط اشتراک مسیحیت در مقابل تهاجم اقوام داخل و خارج از اروپا حفظ کرد. بعضی از مورخین مثل روز ول پالمر مدعی هستند که براثر عمل شارلماین ، دولتی زمین با آرمان‌های جهانی یا لااقل آرمان‌های اتحادیه غربی توانست در سراسر قرون‌وسطی در مقابل دعاوی زمین دولت روحانی ، یعنی دستگاه پاپ مقاومت نماید .البته وجود این دو مدعی حکومت یعنی پاپ و امپراتور ، غرب را از افراط‌کاری‌های «قیصر -پاپی »(منظور امپراتوری بیزانس ) ازیک‌طرف و زیادی خواهی روحانیون از طرف دیگر نجات بخشید. از نتایج مهم دوره امپراتوری شارلماین می‌توانیم اول به استقرار نظام فئودالیسم به‌عنوان زیرساخت اقتصاد مسلط بر قرون‌وسطی اشاره کرد. فئودالیسم شیوه‌ای بود پیچیده و غیر متشکل. اما در اصل تدبیری بود که بدان وسیله در نقاطی که یک دولت متشکل وجود نداشت ، حکومت محلی اداره امور را به عهده می‌گرفت. بعد از سقوط امپراتوری شارلماین قدرت واقعی حکومت به دست افرادی افتاد که غالباً آن‌ها را «کنت »می‌نامیدند .هر کنت سعی می‌کرد برای استحکام حکومت خود در مقابل کنت های دیگر ،اعیان کم‌اهمیت‌تری را که هرکدام چندین هزار هکتار زمین داشتند ، تحت نفوذ و این انقیاد خویش درآورد .این افراد در واقع رعایت کنت به‌حساب می‌آمدند .کنت ها زیر نفوذ دو ک ها قرار داشتند.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نتیجه دوم اینکه شارلماین توانست اقوام مهاجم به اروپا را سرکوب و کاملاً مسیحی کند و ازآن‌پس امنیت نسبی به اروپای مرکزی و غربی حاکم شد و کلیسا با صدور فرامینی ، جنگ و آدم کشی و دزدی را تقبیح کرد و مجازات مرتکبین را در بعضی موارد اعدام اعلام کرد. دوران حکومت سلسله کار لوونژین با فراز و نشیب‌ها و جنگ و خونریزی میان جانشینان بالاخره در سال ۹۸۷ به پایان رسید .در فرانسه نخستین سلسله پادشاهی در همین سال به دست یکی از فئودال‌های بزرگ به نام هوگ کاپه تأسیس شد. این سلسله به «کاپه سین »(منسوب به هوگ کاپه )شهرت یافت .

تشکیل سلطنت استبدادی مطلق در فرانسه

امپراتوری مقدس رم –ژرمن که توسط شارل کبیردر سال ۰۰ ۸ تأسیس شد ، پس از مرگ او در سال ۸۱۴ به دلیل تجزیه و تقسیم میان فرزندان و نوادگان او و اختلاف و جنگ بین آنان مورد حملات اقوام بیگانه مخصوصاً یورش گسترده مردان شمال که یک‌بار به دست شارل سرکوب‌شده بودند ، قرار گرفت . این حملات مدت پنجاه سال ادامه یافت و اروپا را بانام امنی روبرو کرد. کار را به‌جایی رساندند که پایتخت شارل کبیر یعنی آخن را نیز به آتش کشیدند.
نورمن‌ها پس از یک‌رشته غارتگری و راهزنی به‌منظور اقامت و اسکان به تصرف اراضی دست زدند و در قرن نهم شمال شرقی انگلستان را اشتغال کردند. در اوایل قرن دهم رولون سرکرده نورمن‌ها اراضی شمال فرانسه را نیز تصرف کرد .از آن زمان این منطقه به نورماندی شهرت یافت .همچنین دزدان دریایی (وایکینگ‌ها )در منطقه شمال غربی در ایسلند و کروئنلند کلنی‌هایی تشکیل دادند و ازآنجا تا سواحل آمریکای شمالی پیش رفتند ( حدود سال ۱۰۰۰ )اما موفق به استقرار در آنجا نشدند .یکی دیگر از نتایج تجزیه امپراتوری شارلماین ، تقسیم اروپای غربی و مرکزی و مناطق خودمختار فئودال نشین بود .فئودال‌ها درواقع همان کنت ها و روک های زمان شارل کبیر بودند .فرانسه نیز به مناطق کرنت نشین و دوک‌نشین تقسیم‌شده بود که از سلطه پادشاه خارج بود.



معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
مسئله دیگری که در دوران تجزیه و آشفتگی اروپا کمک کرد، و نزاع بین پاپ و جانشینانش شارل بود . هنگامی‌که جنگ میان پاپ و جانشینان امپراتوری جریان داشت ، جنبشی در غرب رود رن و شمال آلپ پیدا شد که این جنبش مصمم بود بر قدرت پاپ و امپراتوری مسلط شود به‌این‌ترتیب بنیاد سلطنت استبدادی مطلقه و ملیت فرانسه تکوین گردید .

در سال ۹۸۷یکی از روک های بزرگ به نام هوگ کاپه که سرزمین موروثی یا اختصاصی آنا ن شامل سواحل رود و رود سن ورودلوآر، شهر پاریس و منطقه اورلئان بود، توسط کنت های زیردست خود به پادشاهی فرانسه برگزیده شد. درحالی‌که این زمان هنوز یکی از افراد سلسله کار لوونژین بر فرانسه حکومت می‌کرد. اگرچه بنیاد فئودالیسم در زمان شاه کبیر پی‌ریزی شد ، اما از این دوره ، زمین‌داری در این کشور به شکل فئودال کامل درآمد. یعنی سرزمینی که تمام پیچیدگی‌های تشکیلاتی که ذاتاً در دستگاه فئودالی ممکن بود داشته باشد در این کشور با نهایت تجمل رشد کرد. ضمناً فرانسه ، سرزمینی بود که در آن پادشاه با کامیابی تمام برتری خود را نسبت به سال‌ها عملاً نشان داد. درحالی‌که در آلمان پادشاهان نمی‌توانستند این ادعا را داشته باشند .

پادشاه فرانسه در این دوره به‌مراتب کمتر از برخی فئودال‌های قدرتمند مثل دوک نورماندی قدرت داشت. بنابراین دوک‌های قدرتمند با توافق یکدیگر هوگ کاپه را برگزیدند .درهرحال جنگ میان پادشاه و فئودال‌ها در فرانسه به‌مراتب آن عمیق‌تر و گسترده‌تر از انگلستان بود .هوگ کاپه پس از انتخاب شدن در کلیسا با روغن مقدس که می‌گفتند کبوتری از بهشت آورده به دست اسقف بزرگ تدهین شده و غیر از مقام سلطنت مقام کشیشی را نیز تصاحب کرد و در این جایگاه مقدس ازنظر معنوی بالاتر از سایر فئودال‌های فرانسه قرار گرفت .بین ترتیب نوعی همبستگی روحانی میان کلیسا و دربار برقرار شد .و سومین سلسله حکومتی در فرانسه شکل گرفت.



معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
جنگ کاپسین ها با انگلستان
یکی از حوادث مهمی که طی قرن یازدهم رخ داد و درگیری پادشاهان کاپسین با اشغالگران انگلستان بود .ویلیام دوک نورماندی به تقاضای آلفرد پادشاه انگلیسی که کشورش مورد بی احترامی از سوی نورمن‌ها قرارگرفته بود در سال ۱۰۶۶ بر ایتالیا را اشغال کرد و پادشاه این کشور شد و درحالی‌که هنوز و ارسال خانواده کاپسین بود ،اما به‌مراتب از پادشاه فرانسه قدرت و سرزمین بیشتری داشت ، خانواده ویلیام مدعی مالکیت منطقه وسیع نورماندی در شمال فرانسه بود. بعدها ملکه انگلیس با دوک انژو در فرانسه ازدواج کرد .محصول این ازدواج هانری دوم پادشاه انگلیس بود . درعین‌حال هانری در سال ۱۱۵۴ به‌عنوان دو ک انژو که با هانری پلانتاژیه نیز شهرت داشت ، پادشاه انگلستان شد. هانری دو مشکل داشت ، اول اینکه با واسال های او در فرانسه دیگر از او تبعیت نمی‌کردند و می‌کوشیدند حمایت پادشاه فرانسه را جلب کنند .دوم اینکه چون در انگلیس به‌عنوان حاکمان غاصب شهرت داشتند ، زمین‌داران و شهریان بریتانیا از او اطاعت نمی‌کردند.

فیلیپ دوم پادشاه کاپسین املاک پلانتژنه ها . را ضمیمه حوزه فرمانروایی خود کرد.ژان سانتر فرزند هانری دوم با کمک امپراتور آلمان به فرانسه حمله کرد. فیلیپ دوم( اوگوست) پادشاه فرانسه با کمک فئودال‌ها هر دو را شکست داد(۱۲۱۴). در زمان فیلیپ وسعت فرانسه چهار برابر گذشته شد زیرا بسیاری از فئودال‌های بزرگ را درنتیجه این پیروزی مجبور به اطاعت از خویش کرد .فیلیپ بعد از شکست ژان سانتر ، برادر بزرگ‌ترش ریچارد شیردل را که بیشتر عمر خود را در جنگ‌های صلیبی گذرانده بود نیز شکست داد. این پیروزی‌ها بیشتر نتیجه حمایت پاپ از فیلیپ بود، زیراژان سانتر مردم انگلیس را از ارسال هدایا و وجوه شرعیه به واتیکان منع و متقابلاً پاپ او را تکفیر و فیلیپ را امور تصرف انگلیس کرد .


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
حادثه مهم دیگری که در زمان فیلیپ اگوست اتفاق افتاد ، جنبش آلبی ژو اها در جنوب فرانسه به مرکزیت شهر«آلبی» بود. البی ژوآهادر جنوب فرانسه به مرکزیت شهر« آلبی »بود. آلبی ژآوها نسبت به تملک و ثروت و تجمل کلیسا اعتراض داشتند و خواهان تقسیم ثروت کلیسا بین فقرا بودند. البته این گروه با برخی از ارزش‌های دینی کاتولیک ازجمله شعائر هفتگانه ، چگونگی و مصلوب شدن حضرت مسیح، مخالف و ازنظر فلسفی تحت تأثیر آئین‌های مزدکی و مانی قرارگرفته بودند گرفته بودند.. فیلیپ اگوست با مساعدت کلیسا ۲۰۰ نفر از رهبران این جنبش را دستگیر و اعدام کرد. این جنبش سرکوب‌شده به جنگ‌های صلیبی مسیحی شهرت دارد ( ۱۲۴۲.

فیلیپ در سرکوب آلبی ژواها از دادگاه و شیوه انگیزیسیون( تفتیش عقاید )استفاده کرد. این دادگاه برای پیگرد افرادی تشکیل شد که عملاً از جنبش آلبی ژوآ جداشده و به آ*غو*ش کلیسای کاتولیک برگشته بودند. منتهی زیر نظر بازرسان شاه قرار داشتند تا مبادا بار دیگر پنهانی به جنبش به پیوندند. توابین مجبور بودند کلیه عوارض و مالیات‌های کلیسا را بپردازند و هر یکشنبه برای عبادت به کلیسا بروند. خانه آنان سرزده مورد بازرسی مأموران انگیزیسیون قرار می‌گرفت که مبادا به اعمال قلبی خود ادامه دهند .سن‌لویی (لویی نهم )نوه فیلیپ از پادشاهان مشهور سلسله کاپه سین قرون‌وسطی بود وی پادشاهی پرهیزکار و در سلک راهبان زندگی می‌کرد ،به همین دلیل لباس ساده به تن می‌کرد و پای جذامیان را می‌شست .به‌فرمان سن‌لویی بیمارستانی مخصوص نگه‌داری این‌گونه بیماران ساخته شد.بنای «سنت شاپل» را برای حفظ تاج خارداری که دشمنان بر سر حضرت مسیح گذاشته بودند ساخت . سی سال پس از مرگش (۱۲۹۷ )کلیسای رم به او عنوان« سن»اعطا کرد و به‌این‌ترتیب در سلک قدیسان درآمد. سن‌لویی یکی از پادشاهانی است که باعلاقه مندی عازم جنگ‌های صلیبی شد. در آخرین جنگ‌ها که از طریق مصر و شمال آفریقا اتفاق افتاد دچار بیماری و حوادث دریایی شد. او شهرها را باهم متحد کرد نظام مالیاتی و واحد پولی سراسر را به اجرا گذاشت .جنگ‌های تن‌به‌تن «دوئل »را در سراسر فرانسه ممنوع کرد .دادگاه‌های فئودالی را تعطیل و دادگاه‌های شاهی را برای رسیدگی به جرائم سنگین مثل قتل بی احترامی و تصرف به عنف تأسیس کرد .سن‌لویی نه‌تنها در فرانسه بلکه در تمام اروپا به صداقت ، درستکاری و عدالت شهرت داشت. شاید هیچ پادشاهی در تاریخ فرانسه از این‌همه محبوبیت برخوردار نبود .

فیلپ لوبل نوه سن‌لویی معروف به فیلیپ چهارم (۱۳۱۴ -۱۲۸۵)به سلطنت رسید و نقطه مقابل پدربزرگش بود. در مسائل داخلی گرفتار درگیری با اشراف زمین‌دار- بورژوازی و حتی کلیسا شد و از ارسال عواید کلیسای فرانسه به واتیکان جلوگیری کرد .مالیات‌های سنگین وضع نمود. در سـ*ـیاست خارجی درگیری با پاپ و گرفتار شدن در جنگ با انگلیس از مهم‌ترین حوادث دوره پادشاهی اوست. درنتیجه اعتراض‌های اشراف روحانیان و مخصوصاً ثروتمندان شهری (بورژواها )و تهدید پاپ به تفکر او ،فیلیپ ناچار شد در سال ۱۳۰۲ شورایی مرکب از اشراف زمین‌دار ، روحانیان برجسته و شهریان ثروتمند تشکیل دهد این شورا به (اتاژنرو)یا مجمع نمایندگان سه‌طبقه یادشده و شهرت پیدا کرد. از این به بعد پادشاه اجازه نداشت بدون موافقت این مجمع فرمانی به میل خود در هر زمینه مخصوصاً در مورد اخذ مالیات صادر کند. اختیارات پادشاه در حوزه دستگیری و زندانی کردن مردم و وضع مالیات به‌شدت محدود شد. نمایندگان هر یک از سه‌طبقه جداگانه تشکیل جلسه می‌دادند و رأی نهایی را به استحضار پادشاه می‌رساندند و او آن را امضا می‌کرد و به‌صورت قانون درمی‌آمد. این نخستین بار بود که نمایندگان بورژوازی ر شورای مشورتی حضور داشتند ،زیرا قبل از سال ۱۳۰۲ پادشاه در مواقع حساس با اشراف و روحانیون مشورت می‌کرد. معمولاً آرای اشراف و روحانیان نزدیک و مشابه هم بود و لذا رأی شهریان را بی‌اثر می‌کرد.زیرا دورای اشراف و روحانیان بر رأی بورژوآها اثر می‌گذاشت و رأی شهریار را بی‌اثر می‌کرد.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمان فیلیپ چهارم دو حادثه بسیار مهم رویداد که در تاریخ اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است: یکی جنگ‌های صدساله ( ۱۴۵۳ -۱۳۳۷)میان فرانسه و انگلیس بر سر تصرف منطقه فلاندر که به دلیل تولید پارچه‌های پشمی از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار بود. برای شروع و ادامه جنگ فیلیپ نیازمند پول بود. برای دریافت پول اقدام به اخذ مالیات‌های سنگین از همه طبقات کرد که موجب شورش داخلی و تشکیل «اتاژنرو»شد.
حادثه دوم اختلاف میان فیلیپ چهارم و پاپ بنیفاس هشتم بر سر دریافت عواید کلیسای فرانسه بود. فیلیپ از پرداخت مالیات و درآمدهای کلیسا به پاپ جلوگیری کرد. پاپ نیز متقابلاً مردم فرانسه را از پرداخت مالیات به پادشاه منع نمود. کار به‌جایی کشید که پاپ پادشاه را تکفیر کرد و شورای سلطنتی نیز پاپ را رافضی معرفی نمود .

داستان آوینیون

اختلاف پادشاه و پاپ به‌جایی رسید که فیلیپ ، هیئتی بلندپایه از دربار را که توسط نظامیان حمایت می‌شدند و به رم فرستاد تا پاپ را به‌زور مجبور به کناره‌گیری کنند. اشراف ایتالیا که از ستم پاپ به‌جان‌آمده بودند با هیئت اعزامی فیلیپ همراه شدند ، قصر پاپ را محاصره کردند و پاپ را دسته بسته از کاخ بیرون کردند. پاپ درنتیجه بی‌حرمتی و آزار و اذیت دق کرد فلیپ یکی از اسقف‌های فرانسوی را که تحت حمایت خود بود به نام کلمان بر مسند پاپی نشاند. بنابراین مقام قدرتمند پاپی و دستگاه روحانیت در اختیار فیلیپ قرار گرفت. فیلیپ برای این‌که بر این مقام سلطه کامل پیدا کند، دستور داد تا مقر پاپ از واتیکان به شهر مرزی آوینیون در خاک فرانسه منتقل شود( م۱۳۰۸م ).


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
حدود هفتادسال( ۱۳۷۸- ۱۳۰۸) کشمکش میان قدرت دنیای و حوزه دینی ادامه پیدا کرد در این مدت هفت پاپ در فرانسه و ایتالیا مدعی راستین مقام پاپی بودند و گاهی هم‌زمان به‌عنوان پاپ در دنیای مسیحیت فرمان می‌راندند . به همین دلیل این دوره را اصطلاحاً «اسارت بابلی »می‌نامند در سال ۱۳۷۸ شورای کنستانتس پاپی را معرفی کرد که مورد تأیید دو طرف قرار گرفت . این انشقاقی که در دنیای مسیحیت رخ داد و موجب بی‌اعتباری مقام پاپی شد ازیک‌طرف نتیجه قدرت گیری مقام سلطنت استبدادی و حمایت بورژوازی از این مقام و افول قدرت فئودالسیم شد که خود این دلایل محصول رشد احساسات ناسیونالیستی خصوصاً در فرانسه بود. از سوی دیگر جنبش‌های روشنفکرانه ضد کلیسایی در مجارستان توسط جان، در انگلیس به دست جان وایکلیف در ایتالیا تحت رهبری راهبی به نام ساوونارولا بنیاد دستگاه کلیسایی را متزلزل کرد.

تا سال ۹۱۸ عنوان امپراتوری مقدس رم -ژرمن در خانواده کار لوونژین باقی ماند. در این سال در میان نژاد ژرمن پنج دوک‌نشین مهم‌تر وجود داشت که عبارت بودند از: ساکسونی –فرانکونی –لورن-سابیاوباواریا. این دوک‌نشین‌ها به‌طور مستقل اداره می‌شدند. اما وقتی پادشاه کنراد فوت کرد و جانشینی از خانواده کارلوونژین وجود نداشت. ژرمن‌ها شخصی به نام هانری فولر شاهزاده ساکسونی را تـ*ـخت ژرمنی ( آلمان )نشاندند.این لحظه .هم نقطه عطفی در تاریخ قرون‌وسطی به‌حساب می‌آید و هم . ا عظمت تاریخ آلمان است . شاهزاده‌نشین‌های دیگر ژرمن با این پادشاه به اتحاد صادقانه‌ای دست زدند.
با فوت هانری ، فرزندش اتون کبیر جانشین او شد. اوتون شاهزاده‌نشین‌های دیگر را وادار به تبعیت از خود کرد .با شروع سلطنت اتون ، تاریخ امپراتوری آلمان شروع شد و به. اوج عظمت خود رسید .به این دلیل اتون را بنیان‌گذار «رایش اول »می‌دانند.

مهم‌ترین حادثه در بدو سلطنت اتون ، جنگ با مجارها بود .مجارها از نژاد هون‌ها آور ها بودند پیوسته در طول رود دانوب وازاین از طریق مرزهای شمالی ، آلمان را مورد هجوم قرار می‌دادند. بالاخره اکنون پس از سرکوب کنت های ژرمانی ، در سال ۹۵۵ مجارها را در شهر او کسبورگ شکست داد .اتون کبیر در سال ۹۶۲ امپراتوری مقدس رم -ژرمن را پس از ضمیمه کردن ایتالیا به سرزمین‌های خود تأسیس کرد . این امپراتوری به مملکت ژرمانی یا به گفته فرانسویان « آلمان »شهرت پیدا کرد .درحالی‌که ساکنان امپراتوری -سرزمین خود را «دویچلند »می‌گفتند .امپراتوری از چهار قوم عمده ژرمن تشکیل‌شده بود که عبارت بودند از: سوآب (قوم آلامان )-قوم باویر –قوم فرانک شرقی (ساکن منطقه فرانکونی ) قوم ساکس.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
از دوره هانری ،مؤسس سلسله ساکس در آلمان ، این خانواده برای بقای خود حمایت دو جناح از قدرت را به دست آورده‌اند: یکی زمین‌داری بزرگ که با حمایت از پادشاه نظام سرواژ را در سراسر آلمان به راه انداخت. زیرا این نظام خاص اروپای غربی به‌ویژه نظام مسلط بر زمین‌داران فرانسه بود. جناح دیگر روحانیون کلیسا بودند که خصوصاً در زمان اوتون کبیر صاحب املاک گسترده در مسیر رودخانه «رن »شدند .زیرا این رودخانه مسیر تجاری میان آلمان و ایتالیا بود. بازرگانان شمال اروپا محصولات صادراتی را جمع‌آوری می‌کردند و از طریق این رود به ایتالیا می‌فرستادند .تجار ونیزی نیز آن‌ها را به مشرق زمین صادر می‌کردند. این مسیر چند در طول املاک کلیساییان قرار داشت و عوارض آن را به پاپ می‌دادند به «شارع مقدس »شهرت داشت .
اتون به دلیل قدرت فراوان حق انتصاب اسقف‌های آلمان را از پاپ گرفته بود ، اسقف‌ها در املاک خود فرمانروای مطلق بودند که هم حکومت دینی و هم حکومت سـ*ـیاسی در اختیار آنان بود. فقط سالانه مالیات و هدایایی برای امپراتوری می‌فرستادند و در مواقع جنگ نیروهای نظامی خود را مأمور خدمت امپراتور می‌کردند .

تاج‌گذاری اتون کبیر

اتون پس از مطیع کردن فئودال‌ها و در اختیار گرفتن زعامت کلیسا (حق انتخاب اسقف‌ها ) تصمیم گرفت عملاً ایتالیا را ضمیمه امپراتوری خود کند. زیرا ایتالیا از چند جهت اهمیت داشت: اول این‌که مقر پاپ بود و سالیانه مقدار فراوان ای صدقه و هدایا از سراسر اروپا توسط مسیحیان معتقد ، به رم سرازیر می‌شد و سالیانه تعداد زیادی از مسیحیان برای زیارت پاپ و کلیسای مقدس رم (سن پیر )به ایتالیا می‌رفتند.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوم اینکه اگر اتون بر ایتالیا مسلط می‌شد غیرمستقیم بر دستگاه پاپی نیز تسلط می‌یافت و این عمل موجب افزایش قدرت و عظمت او در اروپا و سرزمین‌های ژرمنی می‌شد. به‌این‌ترتیب امپراتور قادر بود عملاً اسقف‌ها و کشیش‌های سراسر امپراتوری را منصوب کند و از خروج عواید کلیسا از امپراتوری خود برای درباره جلوگیری نماید .
سوم اینکه ایتالیا به چند شاهزاده‌نشین تجزیه‌شده بود و پاپ نیز در اطراف رم حکومت همراه با نظام کاملاً فئودالیسم برقرار کرده بود .اما اقوام (مجارها )و همسایگان ایتالیا بخش‌های وسیع این سرزمین را از چنگ فئودال‌های ایتالیا و دستگاه پاپ بیرون آورده بودند .استدلال و بهانه حمله اتون به ایتالیا نیز همین تجاوزات بود.
به‌این‌ترتیب اتون به ایتالیا لشکر کشید و پس از تصرف این سرزمین ، پاپ را وادار به اطلاعت از خود کرد. در مقابل امپراتور مقام پاپی و سلطه دینی را بر شهر رم پذیرفت و پاپ در پاپ در سال ۹۶۲ تاج امپراتوری مقدس رم را بر سر اتون گذاشت و بر آلمان و ایتالیا مشترکاَ مسلط شد (جنوب ایتالیا همچنان متعلق به امپراتوری بیزانس باقی ماند. البته نورمن‌ها و مسلمانان نیز به مناطقی در جنوب مثل سیسیل دست‌یافته بودند )امپراتوری اتون و سلسله ساکس دیری نپائید و در سال ۱۰۲۴ سلسله فرانکونی با پادشاهی هانری سوم در آلمان مسلط شد. این سلسله همان خانواده‌ای است که نخستین درگیری رسمی را با پاپ برپا کرد.


معرفی سه امپراتوری شارلمان در قرون وسطی

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا