خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Ayda_Na

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/8/18
ارسال ها
268
امتیاز واکنش
2,706
امتیاز
178
سن
22
محل سکونت
Tehran
زمان حضور
5 دقیقه
نویسنده این موضوع
آل چیست ؟!
سلام عرض میکنم خدمت شما کاربران عزیز

اینک در مورد یک موجود ماورایی میخواهیم صحبت کنیم .

این موجود یکی از اقسام جن ها به حساب میاید و در زبان فارسی به آن آل میگویند ودر عربی به آن ام الصبیان گفته میشود .

ازنظر شکل ظاهر این موجود قدی بین دو تا دو و نیم متر دارد و کل بدن و سر و صورت آن پوشیده از موهای بلند میباشد طوری که چهره اش را به وضوح نمیتوان دید .

✡بنا بر افسانه های قدیم✡


《همه چیز راجب آل》

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: رز سیاه و Kimia_Rh

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
خرافه گرایی هنوز شبیه گذشته رواج دارد و اعتقاد به آن حتی از سوی قشر تحصیلکرده نیز دیده می شود. بسیاری از افراد جامعه هنوز در مواجهه با دروغ هایی از قبیل طلسم و سحر و جادو تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در کنار باور کور کورانه این افراد (خرافات) به معضلی تبدیل می‌شود که سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه را به زیر می‌کشد. القای پوچ گرایی، گسترش آسیب‌های اجتماعی، سلب اراده از افراد و صدمات روحی و روانی، تنها قطره‌ای از دریای آسیب‌های رواج این خرافات در جامعه است.

*خرافه پرستی، باعث عقب ماندگی می شود!

صرف هزینه‌های هنگفت و بی بازگشت، رواج پوچ گرایی و نفی زندگی، سلب اراده و قدرت از انسان و تقدیم آن به افراد دیگر به اسم نیروهای فرا انسانی، تنزل سطح فرهنگی و اجتماعی و تاثیرات مخرب در این زمینه، صدمات روحی و روانی و نشانه‌ای از عقب ماندگی جامعه، تبعات منفی و آسیب هایی است که جامعه به لحاظ ترویج خرافه با آن مواجه خواهد شد. خرافه گرایی در تمام دنیا کم یا زیاد رایج است.

در برزیل افرادی هستند که جنگل می‌پرستند و بد و خوب زندگی را به خشم یا خوشایند جنگل مرتبط می‌دانند! در آمریکا نیز نعل اسب را خوش یمن می‌دانند.

*خرافاتی که باعث ترس شده!

در گذشته به دلیل اعتقادات انحرافی و زودباوری که برخی افراد داشتند هنگامی که اتفاقی می‌افتاد یا حرفی زده می‌شد برای انتقال آن حرف و سخن یا اتفاق دهان به دهان می‌گشت و آن حرف یا اتفاق با تب و تابی که گوینده به شنونده می‌گفت انجام می‌شد و شنونده به علت این که به آن طرف اعتماد داشت باور می‌کرد.

مثالی برای خرافات در زمان‌های قدیم ، کسانی بودند که به ( آل) اعتقاد داشتند.آل یکی از موجودات افسانه‌ای در باور مردم ایران قدیم بوده است و به معنی «سرخ رنگ» است. آل یا زائو ترسان موجودی خیالی بوده است و در گذشته بر این باور بودند اگر زن تازه زا یا نوزاد را تنها بگذارند ای آمده و به او صدمه می‌رساند.

آل بصورت موجودی نامرئی به شکل زنی لاغر توصیف شده.می‌گویند آل از چیزهای فلزی نوک تیز می ترسد. همچنین زائو و کودک تا شش روز نباید تنها بمانند.

کسانی که به آل اعتقاد دارند می‌گویند که بالای سر نوزاد تا شش روز یک چاقو یا قیچی گذاشت تا موجوداتی مثل آل به کودک صدمه نزنند.

حتی می‌گویند که در گذشته به دلیل زیاد بودن اجنه و آل هنگامی که مادر فارغ می‌شود برای اینکه به کودک و مادر این موجودات آسیبی وارد نکنند اطراف مادر و کودک را میخ می‌زدند تا نتوانند به آنها نزدیک شوند یا برگردن زن باردار یک شی فلزی می‌انداختند تا از این موجودات دور باشند.



*این خرافات از کجا آمده است؟

در زمانهای قدیم، شاید از نیم قرن پیش که مشکلات بهداشتی و بیماری در ایران زیاد بوده است، مادر در اواخر بارداری یا پس از زایمان دچار توهماتی می‌شده است که هنوز این توهمات در بسیاری از زنان باردار دیده می‌شود.این توهمات امروزه در دسته بیماران (سایکوز) پس از زایمان است و حتی احتمال خودکشی مادر نیز در آن وجود دارد. اما در قدیم چون چنین علمی درباره اینگونه افسردگی‌ها وجود نداشته و گاهی توهمات زائو باعث تولید چنین خرافاتی می‌شده است.

حجت الاسلام امیر رضا مهدی ناصح کارشناس مذهبی در رابـ*ـطه با خرافات و افکار این گونه می گوید: این مسائل بین برخی از مردم رواج پیدا کرده و علتش این است که در قدیم داستان ها از افرادی که مورد اعتماد بوده سـ*ـینه به سـ*ـینه ودهان به دهان چرخیده است. عمده این حرفها و کارها دستخوش تحریفاتی شده و به نوعی تغییر رویه داده است.

مواردی از این دست داریم که در سنت و دین اسلام این روایات نقل شده است. اما باید توجه داشته باشیم که این روایات چه سندی داشته است. من توصیه‌ام به این افراد این است که به جای استفاده از چاقو یا لوازم تیز بیایند از کلام خدا استفاده کنند. در روایات داریم که برای عزیزانمان چهار قل و یا آیت الکرسی بخوانیم.


افکاری که در قدیم رایج بوده است به وجود آل و آزار اجنه به انسان‌ها کذب است زیرا در قران هم آمده است که اجنه نباید به انسان‌ها و انسان هم نباید به حریم اجنه وارد شوند. آل به هیچ وجه وجود ندارد و خرافاتی بیش نیست. خرافات از توهمات خود بشر ساخته شده و به آن بال و پر می‌دهند و با کم و کاستی به دیگران منتقل می‌کنند.

**با امید به خداوند از شر بدی‌ها در امان خواهیم بود

وجود خرافه پرستی در بین برخی افراد یکی از شاخصه‌های عقب ماندگی است.امیدواریم با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و بالا رفتن سطح فرهنگ و آگاهی مردم این گونه خرافات کم کم جای خود را به اعتقادات مذهبی دهند و بشریت با توکل و توسل به خداوند از شر بدی‌ها خلاصی یابد.
#باشگاه_خبرنگاران_جوان


《همه چیز راجب آل》

 
  • جذاب
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و رز سیاه

MaRjAn

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
19/2/21
ارسال ها
7,857
امتیاز واکنش
34,188
امتیاز
473
سن
17
زمان حضور
243 روز 22 ساعت 36 دقیقه
آل یا زائوترسان به لری آل موجودی خیالی-افسانه‌ای در باور عامه که اگر زن زائو ( زنی که به تازگی زایمان کرده است ) را تنها بگذارند ، به سراغش می‌آید و به او آزار یا آسیب می‌رساند (او را می کشد یا بچه او را با خود می برد). آل یک گونه از موجودات اهریمنی و باور مستحکم مردم ارمنستان و بخش‌هایی از جنوب روسیه است. در باورهای سنتی، نقش آل‌ها در تولید مثل انسان‌هاست به همین دلیل آن‌ها را اهریمن وضع حمل یا زایمان می‌دانند.
آل ها در مناطق گوناگون دارای نام‌های مختلفی هستند مثلاً در ارمنستان به «آلک»، در میان کردها به «ئالو شه‌وه»، در افغانستان و تاجیکستان به «آل» یا «آل سرخوشی»، در کشورهای ترک‌زبان آسیای میانه به «آلباستی» یا «آلماستی» و در میان مردم کشمیر و بدخشان به «هالماستی»، در میان مردم هزاره به « اَلخاتو یا اَل خاتو » و در میان مردم تالش به نام «آله ژنک » معروفند.
طبق باور های مردمان ترک قفقاز آل ها بیشتر به شکل زن و در گروه های متعدد در کوه ها و نواحی روستایی جمع شده و به سیر و تفرج در بین بشر مشغول می‌شوند و هر شب به خانه یکی از اهالی رفته و از شب تا طلوع خورشید به شادی و جشن و پایکوبی در خانه طعمه می‌شوند. آنان حتی لباس زنان و نوعروسان را نیز پوشیده و شروع به تقلید ادا و رفتار صاحب لباس می‌شوند، آل ها بیشتر مزاحم زن تازه فارغ شده از حامله می‌پردازند و حتی در مواردی کودک خود را جای کودک انسان می‌گذارند و بدین نحو عمليات جا به جایی کودک را انجام می‌دهند به همین خاطر در نواحی ترک نشين قفقاز (اعم از کل آذربایجان تا شمال قفقاز بین قمومق ها و قره چای ها و بالکار ها و نوقای ها) بعد از زایمان، زیر بالش زن زایمان کرده سیخ یا اشیائی از جنس آهن می‌گذارند تا بدين طریق از اذیت و آزار آل ها در امان بمانند.
در فرهنگ بختیاریها هم وجود آل ها با عبارات رایجی مانند «آل برده» و «الهی آل ببردت» به چشم می‌خورد. در روایات ارمنی، آل ها قلب و شش زن در حال زایمان، زن آبستن و زن زائو را می‌دزدند و سبب مرگ او می‌شوند. آن‌ها همچنین با آسیب رساندن به جنین در زهدان مادر سبب سقط جنین می‌شوند.آل ها نوزادان زیر چهل روز را دزدیده و اقدام به تعویض آن‌ها با بچه خود یا بچه جن می‌کنند. (مانند الفها در باورهای ژرمنی).آل ها نیز مانند انسانها داری دو جنس زن و مرد هستند.

ماهیت موجودی آل‌ها
در بسیاری از منابع خبر از وجود قومیت‌هایی با ماهیت انسانی گزارش گردیده که دلالت بر وجود جماعتی از زنانی دارد که در دوران‌هایی زندگانی بر مبنای وحشی زیستی و غارت‌گری دارد که با نام آل شناخته می‌شده‌اند. در این منابع، محل سکونت اصلی آلها، جلگه‌های بین رودخانه دون و دریای سیاه تا سرزمین قفقاز و آذربایجان قدیم درج شده‌است. در برخی منابع از زنانی جنگ جو و سرکش به نام آمازون یاد کرده‌اند که تقریباً در همان منطقه سکونت داشتند. در کتاب مشیرالدوله آمده‌است: «زنان آمازون در جلگه‌ای موسوم به تمیس سیر در کنار ترمودون سکنی داشتند و ملکه این مردم تالس تریس نام، بر تمامی مردمانی که از کوه‌های قفقاز تا رود فازریون کنونی منتشر بودند، سلطنت می‌کرد.»
داستان زنان آمازون بسیار مفصل و خواندنی است. نویسندگان پیش از میلاد اغلب در آثار خود از آن‌ها یاد کرده‌اند. نوشته‌های آن‌ها گویای آن است که آمازون‌ها گروهی از آل‌ها بوده‌اند و صرفاً به دلیل این که یک پستان داشتند (به شوند اینکه با دست راست تیراندازی کنند پستان راست را می‌سوزاندند) از سوی یونانی‌ها موسوم به صفت آمازون شدند که طبعاً در بین آریایی‌ها به همان نام اصلی، یعنی آل نامیده می‌شدند. این زنان جنگاور و مهیب، در تاخت و تاز، جنگ‌ها و آوارگی‌های قوم خود یعنی آلان یا آل سهیم بودند؛ و بعید نیست که دسته‌های انبوهی از آن‌ها به جنوب قفقاز سرازیر شده و بدواً و مدت‌ها به صورت مهاجرانی آواره تا به کادوسیه و آتروپاتن رسیده و در آن جاها زندگی کرده‌اند و بعدها در نتیجه تصادماتی با بومیان، سرکوب و طرد شده‌اند اما تهاجمات پنهانی و جنگ و گریزهایشان شاید به حکم قانون نزاع بقا ادامه یافته و تدریجاً چهره‌ای افسانه‌ای یافته‌اند. از این رو محتمل است که (آله ژن = زن آل) افسانه‌ها، همان زن‌های آل تاریخی باشند که یونانی‌ها آن‌ها را آمازون خوانده‌اند. در برخی منابع مطالبی آمده که نشان می‌دهد زنان آل را ساورومات نیز نامیده‌اند. دیاکونوف می‌نویسد، «ساورومات‌ها قومی بودند که زنان بر آن حکومت می‌کردند و کاهنان و جنگاورانشان زنان بودند.» این زنان سلحشور یعنی ساورومات را هرودوت از بازماندگان آمازون‌ها می‌دانسته.

منبع: ویکی‌پدیا


《همه چیز راجب آل》

 
  • عالی
Reactions: رز سیاه

MaRjAn

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
19/2/21
ارسال ها
7,857
امتیاز واکنش
34,188
امتیاز
473
سن
17
زمان حضور
243 روز 22 ساعت 36 دقیقه
چگونگی راهیابی آل‌های تاریخی قفقاز به افسانه‌ها
اکنون باید دید که آلهای یاد شده به صورت موجوداتی اسرار آمیز که همیشه در خفا و کمین هستند، چگونه وارد زندگی و فرهنگ برخی قوم‌ها بخصوص اقوام شمال غرب فلات ایران و بسیاری مناطق دیگر شده‌اند. آل تاریخی که دست کم از دوران مادها تا یورش مغولان گوشهٔ پر ماجرایی از تاریخ جوامع ماوراء قفقاز را اشغال کرده‌اند، بارها به سرزمین‌های جنوبی سرازیر شده‌اند (گاه با تاخت و تاز و غارت و گاه نیز به عنوان آواره و پناهنده) زیستن به صورت مخفی و مخوف، در حاشیهٔ زندگی اهالی، بیشتر موافق وضعیت اخیر یعنی آوارگی و از هم پاشیدگی زندگیشان می‌باشد. در این بین این آلهای آواره و اکثراً مؤنث در کوره بیابان‌ها و جنگل‌ها به صورت مخفیانه زندگی کردند که در این گذر با چهره‌هایی نا خوشایند و ژولیده از غارت‌های شبانه روستاها و دیرها گذران زندگی می‌کردند. مهم‌ترین شاخصه این نوع زندگی تنها و بی همسری، رو آوردن به دختر بچه دزدی در بسیاری روایات است که در این داستان‌ها آورده شده این زنان حتی به زنان باردار حمله‌ور گردیده و نوزاد در جنین مادران را به طرز وحشیانه‌ای از رحم خارج کرده و می ربودند؛ و اینکه برای این آلان فقط فرزند مؤنث ارزش داشته و فرزند ذکور را از بین می‌بردند، شاید بر این مبنا باشد که نژادی و **** از خود را فقط مورد قبول داشتند و دختر بچه‌ها را در نزد خود و به رسم خود پرورش می‌دادند. در برخی منابع نخستین یورش آلان‌ها به صفحات جنوب قفقاز و ارس که شرح آن در نوشته‌ها آمده‌است، بار اول در حدود ۷۵ م در عهد پادشاهی بلاش اول و بار دوم در سال ۱۳۰ م در زمان پادشاهی بلاش دوم، رخ داده‌است و در مواردی بسیار در دوران‌های دیگر به سرزمین ایران به صورت پراکنده حمله‌ور شده یا مهاجرت کرده‌اند.
اجزای بدن و صورت آل‌ها بر اساس افسانه‌ها
اجزای بدن و صورت آلها بدین سان توصیف شده‌است: بینی گِلی، چشمانی آتشین، موهایی ژولیده و نامرتب، دندانهایی آهنین با نیشهایی به جلو آمده مانند گراز وحشی و پستانهایی آویزان مانند پیرزنها. بنابر باورهای کهن، آلها پس از دزدیدن قلب و شش زن و زمانی که دیگر زن زنده نمانده‌است، اقدام به فرار و عبور از اولین آب جمع شده در یک جا یا اولین منبع آب می‌کنند. طلسمهای مانع آل، مانند دیگر طلسمها برای دیگر شیاطین است. این طلسمها شامل افسون، دعا، اشیای فلزی، سیر و پیاز و جلوگیری کردن از رسیدن آل به آب است. در ایران آلها به شکل پیرزنی لاغر و استخوانی با بینی گِلی و صورتی سرخ به همراه سبدی حصیری برا ی شش و جگرهای دزدیده شده تصویر شده‌است. در آسیای میانه، آلها چنین روایت شده‌اند: موجوداتی چاق و زشت و پیرزنانی پرمو با پستان‌های آویزان به همراه سبدی پشمی که جگر و شش‌های قربانیان را درون آن قرار می‌دهند. برطبق بسیاری از روایات خاور نزدیک، خدا یک آل را برای همسری آدم یا اولین بشر آفرید امّا آدم فانی و خاکزاد با آل که از جنس آتش است، ناسازگار بود. این آغاز و ریشهٔ دشمنی آلها با حوا وهمه دختران اوست.
چاقوی آل‌ها
در ادبیات شفاهی کرمان، آل بعد از بریدن جگر زن حامله آن را در جوی آب می‌شوید تا بخورد. به محض خورده شدن جگر، زن حامله خواهد مرد. در برخی خانواده‌های قدیمی یکی از مردان کهنسال ادعا می‌کند در جوانی خود به آل در حال بردن یا شستن جگر برخورد کرده‌است. آل به نهیب جمله‌ای مانند (نقل قول از داستان روایت شده): «چه کار می‌کنی؟ برو این جگر را از هر کجا برداشتی بگذار سر جایش پتیاله» می‌ترسد و فرار می‌کند و چاقوی خود را به جا می‌گذارد. این چاقو تیغه‌ای آبی رنگ دارد و هیچ وقت تیزی خود را از دست نمی‌دهد. در تمامی داستان‌ها راوی ادعا می‌کند که این چاقو را تا چند سال اخیر در اختیار داشته‌است.
فیلم‌ها و بازی‌ها با موضوع آل
* در سال ۱۳۸۸ فیلمی به نام آل به کارگردانی بهرام بهرامیان بر پایه همین موضوع، ساخته شد. این فیلم در ژانر وحشت و محصول ایران است و بیش از هشتاد درصد آن در ارمنستان فیلم‌برداری شده‌است. همچنین قرار است بازی ویدئویی آل نیز بر پایه داستان فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شود.
* فیلم شب بیست و نهم تولید سال 1367 -بازی اتاق فرار آدور در کرج هم نقشی از آل دارد

منبع: ویکی‌پدیا


《همه چیز راجب آل》

 
  • جذاب
Reactions: رز سیاه
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا