- عضویت
- 16/7/20
- ارسال ها
- 2,693
- امتیاز واکنش
- 9,215
- امتیاز
- 233
- محل سکونت
- گلنمکستان
- زمان حضور
- 63 روز 21 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرا در قرآن داستان بني اسرائيل بسيار تكرار شده است؟ قصص قرآني جهت پند و درس از حوادث گذشته بوده و در هر مورد كاملاً متناسب با آيات مطرح شده آن سوره است. البته درك اين ارتباط به جهت محتواي عميق و اسرار و رموز قرآن، جز با مطالعه و بررسي فراوان به دست نميآيد. اما دليل بيان سرگذشت بنياسرائيل و حوادث تاريخي آن، در موارد متعددي از آيات قرآن، اين است كه: اولاً براي بنياسرائيل - كه همان فرزندان يعقوب عليه السلام هستند پيامبران بسياري مبعوث شدهاند؛ همانند يعقوب، يوسف، موسي و عيسي عليه السلام و... بنابراين پيامبران زيادي در بين آنان مبعوث گشته و حوادث زيادي در تاريخ آنها به وقوع پيوسته است. ثانياً شباهت حوادث و تحولات پيش آمده براي بني اسرائيل با امت اسلام است. در روايات آمده است: هر آنچه بر بنياسرائيل گذشت و براي آنان پيش آمد، دقيقاً براي مسلمانان نيز پيش خواهد آمد. بنابراين، ذكر تاريخ بنياسرائيل در موارد متعدد، بدون حكمت و جهت نيست. افزون بر آن تكرار داستان بنياسرائيل در سورههاي مكي و مدني متفاوت است. در سورههاي مكي، تأكيد بيشتر بر روي برخورد موسيعليه السلام با فرعون و اطرافيان او است؛ اما در سورههاي مدني، عموماً از رابـ*ـطه موسيعليه السلام با بنياسرائيل و مشكلات اجتماعي و سياسي آنان صحبت شده است بنابراين تكرار آيات و برخي از داستانها، بجا بوده و داراي حكمت خاصي استر. ك: محمد هادي معرفت، تلخيص التمهيد، ج 2، ص 235، مؤسسه نشر اسلامي.. در پايان گفتني است قوم بنياسرائيل نمادي از يك جامعه بشري است كه بهانهجويي، نافرماني، راحتطلبي و... را به نمايش گذاشته و داستان آنها عبرتآموز است. از اين رو سرگذشت بنياسرائيل، نماد اتمام حجت بر بشريت است.
-------- در سوره «الرحمن» چرا آيه «فباىّ الاء ربكما تكذبان» تكرار شده است؟ در سوره «الرحمن» خداوند نعمتهاي گوناگون خود را - اعم از مادي و معنوي بيان كرده و بعد جن و انس را مخاطب قرار داده است كه: كدام يك از نعمتهاي پروردگارتان را تكذيب ميكنيد. اين پرسش، استفهام تقريري است كه در مقام اقرار ذكر ميشودهمان، ص 240.. از اين رو در روايتي آمده است كه بعد از اين جمله بگوييم: پروردگارا! ما هيچ يك از نعمتهاي تو را تكذيب نميكنيم «لا بشيء من الائك رب اكذب». انديشه و دقت در نعمتهاي الهي - با جزئيات و ريزهكاريها و اسراري كه در هر يك از آنها نهفته است حس شكرگزاري را برميانگيزد و انسان را به عرفان و شناخت مبدأ اين نعمتها دعوت ميكند. به همين جهت خداوند از بندگانش، اقرار ميگيرد. اين تكرار نه تنها منافاتي با فصاحت و بلاغت ندارد، بلكه خود يكي از فنون فصاحت است. اين درست مانند آن است كه پدري فرزند فراموش كار خود را مخاطب ساخته، ميگويد: آيا فراموش كردي كودكي خرد و ناتوان بودي. من چه خون جگرها براي پرورش تو خوردم؟! آيا فراموش كردي هنگامي كه به مرحله جواني رسيدي و نياز به همسر داشتي، پاكترين همسر را برايت انتخاب كردم؟! آيا فراموش كردي نياز به خانه و وسايل زندگي داشتي، برايت فراهم كردم؟ پس اين سركشي و بيمهري از چيست؟! خداوند مهربان نيز نعمتهاي گوناگونش را به اين بشر فراموشكار يادآور ميشود و به دنبال هر بخش از آنها، از او سؤال ميپرسد: «كدام يك از اينها را انكار ميكني؟!» پس اين نافرماني و طغيان براي چيست؟! در حالي كه اطاعت من نيز رمز تكامل و پيشرفت خود شما است و از آن چيزي عايد پروردگارتان نميشودتفسير نمونه، ج 23، ص 113 115..
-------- در سوره «الرحمن» چرا آيه «فباىّ الاء ربكما تكذبان» تكرار شده است؟ در سوره «الرحمن» خداوند نعمتهاي گوناگون خود را - اعم از مادي و معنوي بيان كرده و بعد جن و انس را مخاطب قرار داده است كه: كدام يك از نعمتهاي پروردگارتان را تكذيب ميكنيد. اين پرسش، استفهام تقريري است كه در مقام اقرار ذكر ميشودهمان، ص 240.. از اين رو در روايتي آمده است كه بعد از اين جمله بگوييم: پروردگارا! ما هيچ يك از نعمتهاي تو را تكذيب نميكنيم «لا بشيء من الائك رب اكذب». انديشه و دقت در نعمتهاي الهي - با جزئيات و ريزهكاريها و اسراري كه در هر يك از آنها نهفته است حس شكرگزاري را برميانگيزد و انسان را به عرفان و شناخت مبدأ اين نعمتها دعوت ميكند. به همين جهت خداوند از بندگانش، اقرار ميگيرد. اين تكرار نه تنها منافاتي با فصاحت و بلاغت ندارد، بلكه خود يكي از فنون فصاحت است. اين درست مانند آن است كه پدري فرزند فراموش كار خود را مخاطب ساخته، ميگويد: آيا فراموش كردي كودكي خرد و ناتوان بودي. من چه خون جگرها براي پرورش تو خوردم؟! آيا فراموش كردي هنگامي كه به مرحله جواني رسيدي و نياز به همسر داشتي، پاكترين همسر را برايت انتخاب كردم؟! آيا فراموش كردي نياز به خانه و وسايل زندگي داشتي، برايت فراهم كردم؟ پس اين سركشي و بيمهري از چيست؟! خداوند مهربان نيز نعمتهاي گوناگونش را به اين بشر فراموشكار يادآور ميشود و به دنبال هر بخش از آنها، از او سؤال ميپرسد: «كدام يك از اينها را انكار ميكني؟!» پس اين نافرماني و طغيان براي چيست؟! در حالي كه اطاعت من نيز رمز تكامل و پيشرفت خود شما است و از آن چيزي عايد پروردگارتان نميشودتفسير نمونه، ج 23، ص 113 115..
هر آنچه که از قرآن باید بدانید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: