خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
كریم خان زند(1163- 1193 هجری قمری) پس از سركوبی مخالفان خود، خدامراد زند را با سپاهی به كرمان فرستاد و این سردار بدون هیچ گونه مانعی كرمان را تصرف كرد.بعد از انقراض سلسله زندیه به وسیله آغامحمدخان ‌قاجار و تصرف كرمان، فرمان قتل عام اهالی بی‌گـ ـناه كرمان صادر شد و به دستور وی 20 هزار نفر از نعمت بینایی محروم شدند و از سرهای عده‌ای از ساكنان بی‌گـ ـناه كرمان، كله مناره‌ها بر پا گردید. شهر امروزی كرمان به بركت توسعه صنعتی، كشاورزی و فرهنگی، یكی از آبادترین شهرهای ایران به حساب می‌آید.عشایر تقریباً نیروهای اصلی جنگی ایران را تشکیل می‌داده‌اند. شیوه زیست عشایری اصطلاحات و ادبیات خاص خود را باز تعریف کرده و به عنوان جامعه سوم در ایران مطرح است. بعضی ازاصطلاحاتی که مشتق از واژه عشایری است عبارتند از: عشایر اسکان یافته: خانوارهای عشایری که تمامی اعضای آن در یک مکان، سکونت ثابت اختیار کرده و کوچ نمی‌کنند اما با توجه به حفظ برخی مناسبات اقتصادی (مالکیت و حقوق بهره‌برداری از مراتع و منابع قلمرو) و فرهنگی ـ اجتماعی (احساس تعلق به ایل و عشیره) خود را عضو ایل، طایفه و … تلقی می‌کنند. عشایر کوچنده: به عشایری که حداقل سه ویژگی ساخت اجتماعی قبیله‌ای، اتکای معاش به دامداری، و شیوه زندگی مبتنی بر کوچ را داشته باشند گفته می‌شود. عشایر نیمه کوچنده: به آن تعداد از خانوارهای عشایری گفته می‌شود که حداقل در یکی از قطب‌های استقرار (منطقه ییلاق، قشلاق و یا میان‌بند) دارای سکونت‌گاه ثابت بوده و همواره تعدادی از اعضای خانوار در آنجا سکونت دارند. عشایر رمه‌گردان: به آن تعداد از خانوارهای عشایری گفته می‌شود که اکثر اعضای خانواده در یک نقطه یا مکان (در داخل قلمرو ایلی و یا خارج از آن) سکونت ثابت اختیار کرده و در کوچ شرکت نمی‌کنند. در شیوه کوچ رمه‌گردانی، دام‌ها به همراه چوپان و تعدادی از افراد ذکور خانواده جابجا شده یا کوچ داده می‌شوند.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
پارک جنگلی قائم کرمان (جنگل پردیسان قائم کرمان)در حاشیه شرقی شهر کرمان پارک جنگلی بسیار وسیعی به وسعت ۲۳۰ هکتار وجود دارد که بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران و یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم کرمان است. از مهم‌ترین امکانات پارک جنگلی قائم کرمان می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی سالم، پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست دوچرخه‌سواری، مسجد صاحب‌الزمان، زمین پینت بال و سالن آمفی تئاتر اشاره کرد.عکاس: محمدحسین خراسانیپارک جنگلی قائم کرمان بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت‌ایران است
از دیگر جاذبه‌های این پارک می‌توان به چندین آبشار مصنوعی در غارهای کوه‌ صاحب‌الزمان، دریاچه مصنوعی در حال تکمیل و گنبد جبلیه اشاره کرد.
  • آدرس: کرمان، حاشیه شرقی کرمان، کنار بلوار قائم
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله تا کرمان: ۱۹ دقیقه (۴/۸ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق خیابان مطهری و خیابان خواجو خود را به این پارک جنگلی برسانید.
ماهان
  • دیدنی های ماهان؛ باغشهر زیبای کرمان
  • منطقه گردشگری ماهان، بهشتی در دل کرمان
    [/LISماهان شهری در ۳۶ کیلومتری جنوب کرمان بوده که به سبب برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به باغ شازده یا شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، عمارت شترگلو، مجموعه گردشگری هفت باغ علوی که مکان‌های تفریحی و گردشگری زیادی را در خود جای داده و آسیاب بادی کرمان که از چند طبقه تشکیل شده و رستوران مجللی در آن قرار دارد، اشاره کرد.
    • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
    • فاصله از کرمان: ۳۳ دقیقه (۳۶٫۳ کیلومتر)
    • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق جاده بم-کرمان یا بزرگراه هفت باغ خود را به ماهان برسانید.
    روستای سکنجدر ۵۴ کیلومتری جنوب شرق کرمان و در دامنه کوه سکنج در سمت چپ جاده ماهان- بم روستایی بسیار خوش آب و هوا به نام روستای سکنجواقع شده که آخر هفته‌ها پذیرای مسافران زیادی است. در این روستا نهر آبی به طول چندین کیلومتر جریان دارد که به چنارهای سر به فلک کشیده اطراف خود حیات می‌بخشد. برخی از این چنارها آنچنان تنومند و با صلابت هستند که نگاه شما را برای مدتی به خود خیره می‌کنند.
    در ۴ کیلومتری شرق این روستا، تنگه‌ای مفرح قرار دارد که زیبایی طبیعت در هر گوشه از آن تجلی پیدا کرده است؛ البته برای رسیدن به این تنگه باید سختی ۴ ساعت پیاده‌روی را تحمل کنید. در دیواره‌های سنگی و صخره‌های استوار ، درختان انبوه، رودخانه پرخروشان و آبشارهای کوچک و بزرگ، آرامشی توصیف ناپذیر را به شما هدیه می‌دهد. کمی بالاتر به آبشار سکنج می‌رسید که باریکه آبی با ارتفاع ۱۰ متر به پایین فرو می‌ریزد.
    آب آبشار که به زلالی اشک چشم است با حرکت مارپیچی از حوضچه زیر آبشار خارج می‌شود و پس از دو بار فرو ریختن از صخره‌هایی با ارتفاع ۲ تا ۳ متری در حوضچه اصلی دوباره آرام می‌گیرد و به راه خود در کنار درختان بید و زالزالک ادامه می‌دهد.LIST]
  • مدت زمان بازدید: یک روز
  • فاصله تا کرمان: ۴۷ دقیقه (۵۴٫۳ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستای زیبا ابتدا باید خود را به ماهان برسانید؛ پس از آن با حرکت به سمت شرق و ادامه مسیر در جاده بم کرمان و در نهایت طی کردن مسیر بعد از پلیس‌راه به روستای سکنج می‌رسید.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
دهبکری

در ۱۷۶ کیلومتری جنوب شرقی کرمان، روستایی به نام دهبکری وجود دارد که مقصد بسیار مناسبی برای سفر آخر هفته است. این روستای کوهستانی در تابستان از آب و هوای معتدلی برخوردار بوده و به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه خود دارای چشم‌اندازهای خیره‌کننده و جاذبه‌های طبیعی متعدد و بکر است که از میان آن‌ها می‌توان به چشمه‌سارها و قنات‌های زیرزمینی، باغات پربار و چندین آبشار در جنوب آن اشاره کرد.


در ضمن رودخانه‌ای جاری در میان این روستا و کمربند سبز ایجاد شده در حاشیه آن، مناظر بدیعی به وجود آورده است. پاییز و زمستان این روستا نیز واقعا دیدنی است. دهبکری در ۵۰ کیلومتری غرب بم و در مسیر جاده بم و جیرفت واقع شده است. این جاده از بخش غربی روستا عبور کنید و اشراف آن بر روستا باعث شده است که حتی هنگام رانندگی نیز از مناظر زیبای روستا لـ*ـذت ببرید.

  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت تا یک روز
  • فاصله از کرمان: ۲ ساعت (۱۷۶ کیلومتر)
دلفارد


دلفارد در ۱۸۶ کیلومتری جنوب کرمان با ده‌ها آبشار، چشم‌اندازهای زیبا، رودخانه، گل‌های رنگارنگ و هزاران هکتار باغات سرسبز، یکی از زیباترین روستاهای استان کرمان است. همچنین این روستا در تابستان آب و هوای معتدلی دارد و به همین خاطر می‌تواند یکی از مقاصد محبوب گردشگری این استان برای سفر آخر هفته باشد. یکی از شگفتی‌های این روستا وجود درختان سردسیری و گرمسیری در کنار یکدیگر است؛ به طوری که می‌توان در این روستا درختان مرکبات و نخل را در کنار درختان سردسیری مانند گیلاس، زردآلو و گردو مشاهده کرد.



وجود درختان گرمسیری و سردسیری در کنار هم، یکی از شگفتی‌های روستای دلفارد است
همانطور که گفتیم دلفارد آبشارهای زیادی دارد و این روستا را روستای آبشارها می‌نامند. آبشارهای دلفارد، کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلم دخترکش اشاره کرد. در میان این آبشارها، دو آبشار دلفارد و گلم دخترکش زیبایی وصف‌ناپذیری دارند. مسیر منتهی به آبشار گلم دخترکش با درختان چنار کهن و قدبرفراشته خود که پیاده‌روی در آن هم زیاد سخت نیست، هر ببینده‌ای را به وجد می‌آورد. در فصل پاییز هم می‌توانید جشنواره‌ای از رنگ‌های زیبای پاییزی را در این روستا مشاهده کنید.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت تا یک روز
  • نشانی: کیلومتر ۲۵ محور جیرفت، دو راهی راین- بافت، منطقه دلفارد واقع در مسیر شهر ساردونیه
  • فاصله تا کرمان: ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه (۱۸۶ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این روستا ابتدا باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید و سپس خود را به بزرگراه بم کرمان برسانید و پس از آن از طریق جاده درب بهشت راین کرمان و در نهایت جاده درب بهشت جیرفت خود را به روستا برسانید.
روستای سه چشمه ساردوئیه

عکاس: یوسف شهدادی

روستای سه چشمه ساردوئیه در ۱۰ کیلومتری شهرستان درب بهشت (شهری در ۱۵۳ کیلومتری جنوب کرمان)، یکی از روستاهای منطقه خوش آب و هوای ساردوئیه است که در هر چهار فصل سال طبیعتی زیبا و جذاب دارد. منطقه ساردوئیه نیز یکی از مقاصد ایده‌آل برای سفر آخر هفته در استان کرمان است. ساردوئیه منطقه‌ای سردسیر و برف‌‌گیر با چمنزارها و چشمه‌سارهای متعدد در کنار باغات گردو است. در ضمن زمستان‌های ساردوئیه هم دیدنی است و بیشتر مناطق آن یک دست سفید‌پوش می‌شود.

فاصله درب بهشت تا کرمان: ۲ ساعت (۱۵۳ کیلومتر)

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این شهر ابتدا باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید و سپس خود را از طریق جاده بم-کرمان و در نهایت از طریق جاده درب بهشت- راین خود را به این شهر برسانید.

روستای هنزا


روستای هنزا در ۳۲ کیلومتری شهر رابُر و در مسیر جاده جیرفت- بافت در ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه واقع شده است و برای رسیدن به این بهشت بی‌بدیل باید جاده‌ای خاکی پر پیچ و خمی به طول ۱۰ کیلومتر را طی کنید؛ البته وجود درختان گردو و رودخانه خروشان در این مسیر باعث می‌شود متوجه دشواری مسیر نشوید. طبیعت بکر، رودخانه، آبشارها و هوای خنک در تابستان، هنزا را نیز در بین گردشگران محبوب کرده است.


در شمال این روستا دره‌ای به طول ۳ کیلومتر وجود دارد که رودخانه‌ای خروشان در میان این دره، حیات و سرزندگی را برای این روستا به ارمغان آورده است. این دره در فصل تابستان میزبان عشایر می‌شود و همین موضوع جذابیت آن را دوچندان کرده است؛ زیرا فرصت آشنایی نزدیک با این مردم غیور و فعالیت‌های روزمره آن‌ها (مانند تهیه فرآورده‌های لبنی و صنایع‌‌دستی مانند جاجیم و گلیم) برای شما فراهم می‌شود که می‌تواند تجربه جالب و جدیدی باشد. صنایع‌دستی مردم روستا و خوراکی‌هایی مثل بادام و گردو، سوغات این روستا هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان رابر که به رامسر جنوب ایران شهرت دارد ، رودخانه چشمه عروس است که در ۳ کیلومتری این شهر واقع شده در فصل تابستان با هوای خنک خود مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. باغات میوه، درختان سپیدار و چنار و از همه مهمتر درخت چنار کهن و تنومند کنار این رود، زیبایی این رود را مضاعف کرده است.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
آبشار ابسر

آبشار آبسُر در ارتفاعات منطقه بحر آسمان در روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردوئیه و دهستان هنزا در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رابر واقع شده است. آبشار ابسر که ارتفاع آن ۲۵ متر است، در میان دو دیواره سنگی تیره‌رنگ جریان دارد و پس از برخورد با صخره‌های این دیواره ها، به حرکت خود در میان تکه سنگ‌های کوچک و بزرگ به مسیر خود ادامه می‌دهد. وجود خزه ها و سایر گیاهان خودرو روی صخره‌های اطراف آبشار و لابه‌لای آن‌ها، چهره زیبای آبشار را بدون نقص می‌کند. در ضمن چشمه‌های فراوان یکی دیگر از مواهب الهی این منطقه هستند.


فاصله آبشار تا روستا در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبشار از طریق جاده رابر- جیرفت، جاده فرعی امامزاده سید مرتضی، ۲ کیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی و در نهایت جاده خاکی آبشار امکانپذیر است.

فاصله تا کرمان: تقریبا دو ساعت و ۴۰ دقیقه (۱۹۸ کیلومتر)

[paste:font size="5"]سوئیس را برای انسان یادآوری می‌کند.

فاصله زمانی روستای سیرچ تا کویر لوت تنها ۳۰ دقیقه است
میزان آب در این روستا در برخی از مواقع سال به قدری افزایش پیدا می‌کند که بسیاری از باغ‌های آن غرق در آب می‌شود. یکی از حقایق جالب در مورد این روستا، فاصله زمانی بسیار کم آن با کویر لوت (تنها ۳۰ دقیقه) است و هر فردی با شنیدن آن واقعا شگفت‌‌زده می‌شود.

از جاذبه‌های این روستا می‌توان به سرو هزار ساله این روستا، چشمه آبگرم سیرچ و امامزاده سید جلال‌الدین سیرچ اشاره کرد.

  • فاصله روستای سیرچ تا کرمان: ۵۱ دقیقه (۵۷٫۶ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستا ابتدا باید وارد جاده بم- کرمان شوید و سپس خود را از طریق جاده سیرچ به این روستا برسانید.
  • مدت زمان بازدید: از ۲ ساعت تا نصف روز


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارگ جدید بم:ارگ جدید بم در زمره بهترین مراکز تفریحی و گردشگری کشور قرار دارد که می‌توانید در آن از تفریحاتی مانند رانندگی با موتورهای چهارچرخ در پیست مخصوص یا دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری نیز لـ*ـذت ببرید. همچنین این مجموعه دارای یک دریاچه مصنوعی با آب‌نماهای زیبا، آبشار و ۲ اسکله تفریحی است و امکان قایق‌سواری نیز در آن فراهم شده است. در ضمن فضای سبز بسیار وسیع این مجموعه نیز آن را به نگین سبزی در دل کویر تبدیل کرده است.این مجموعه که دارای ۲۶۰ هکتار فضای سبز و ۵۲۰ هزار اصله نخل است، در کیلومتر ۱۰ جاده بم - زاهدان واقع شده است. همچنین چند رستوران با چشم اندازی بسیار زیبا نیز در این مجموعه تفریحی قرار دارد
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله از کرمان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه (۱۶۷ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به ارگ جدید بم پس از وارد شدن در بزرگراه برم نرماشیر، باید در جاده بم- کرمان به مسیر خود ادامه دهید و در نهایت با در پیش گرفتن جاده درب بهشت-راین- کرمان به سمت آبشار راین به ارگ جدید بم می‌رسید.
میدان گنجعلی‌خانمیدان گنجعلی‌خان مانند میدان نقش جهان اصفهان و میدان میرچخماق یزد، عناصر شهری را در اطراف خود گرد آورده است. این میدان مستطیل شکل در حاشیه‌ی بازار قرار دارد. سه ضلع این میدان به بازار منتهی می‌شود و در ضلع چهارم آن سرای گنجعلی‌خان قرار گرفته است.بازار گنجعلی‌خان بازار گنجعلی‌خان که سبک معماری بسیار جالبی را از عصر صفوی به یادگار گذاشته، خط مستقیمی است که دو سوی آن به دو دروازه‌ی ورودی و خروجی شهر منتهی می‌شود؛ دروازه‌ی ارگ و دروازه‌ی مسجد (وکیل). کاروانسراها، سراها و تیمچه‌‌های این بازار ۳ کیلومتری، همگی در دو راستای عمود بر هم جای گرفته است. سمت چپ بازار طاق‌نماهایی طراحی شده است که منظره زیبایی را نشان می‌دهد. در زیر این طاق‌نماها دستفروشانی را می‌بینید که مشغول کار هستند. ۱۶ طاق‌نما این بازار را به میدان مربوط می‌کند.حمام گنجعلی‌خان (موزه مردم‌شناسی)حمام گنجعلی‌خان - عکاس: رضا زندییکی از مهم‌ترین بناهای این مجموعه حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان قرار دارد. معمار آن، سلطان محمد، معمار یزدی بوده که این حمام را به شیوه‌ی حمام‌های سنتی ایران ساخته است.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کرمان نگینی است در دل کویر که از آن با نام سرزمین تضادهای طبیعی و عجایب گردشگری یاد می‌کنند. با وجود گرم‌ترین نقطه‌ی زمین در گندم‌بریان کرمان و پیست اسکی سیرچ به فاصله‌ی کمی از آن، به راستی باید کرمان را با این عنوان خواند.

مقاله‌های مرتبط:
  • دیدنی های کرمان، از مجموعه گنجعلی خان تا کتابخانه ملی
  • مراکز خرید کرمان؛ از شفا تا فایتون
همانطور که قبلا اشاره شد، جاذبه‌های گردشگری کرمان بی‌شمار است و لازم است تا زمان کافی را برای سفر اختصاص دهید. کجارو تنها پیشنهاد می‌دهد، اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چند روز را در سفر باشید. بنابراین قبل از معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان، بهتر است یادآوری کنیم که قرار نیست در این سفر نوروزی لیست این جاذبه‌ها را در دست بگیرید و به سرعت کنار هر یک، تیک «بازدید شده» بگذارید. با آسودگی خیال در هر یک از مکان‌ها بگردید و تا می‌توانید از سفرتان لـ*ـذت ببرید. لازم نیست لیست مکان‌هایی که بازدید کرده‌اید را طولانی کنید. فقط کافی است با کوله‌باری از خاطرات شیرین، عکس‌های ماندگار و تجربه‌های ناب از این سفر بازگردید؛ حتی اگر تنها یکی از مکان‌های این لیست تیک بخورد.

برای علاقه‌مندان تاریخ و بناهای تاریخی
مجموعه گنجعلی‌خان

گنجعلی‌خان حاکمی مشهور در زمان شاه عباس صفوی بوده است که در دوران فرمانروایی خود برای آبادانی کرمان بسیار تلاش کرد و اکنون مجموعه‌ی گنجعلی‌خان کرمان بنایی است که از او به یادگار مانده است. این مجموعه در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ به شماره ۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه‌ی گنجعلی‌خان شامل چندین بنا است که در ادامه به طور مختصر معرفی خواهد شد.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
حمام گنجعلی‌خان اثری بدیع از نقاشی‌‌ها، مقرنس‌کاری‌‌ها، کاشی‌کاری‌‌ها و گچبری‌های زیبا همراه با تزیینات سنگی ظریف است. بر سردر حمام، کتیبه‌ای از سنگ مرمر قرار دارد که روی آن شعری با خط نستعلیق حک شده است. مصرع آخر آن سال ساخت بنا را با تبدیل به حروف ابجد نشان می‌دهد: «کسی نداده نشان در جهان چنین حمام» (سال ۱۰۲۰ ه.ق)



حمام گنجعلی‌خان - عکاس: الی مطهری
این حمام اکنون به موزه‌ی مردم‌شناسی کرمان تغییر کاربری داده است و مجسمه‌‌های مومی موزه با لباس‌‌های سنتی مردم کرمان، صحنه‌‌هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش می‌گذارد.

ضرابخانه گنجعلی‌خان (موزه سکه)

این بنای چهارطاقی که اکنون به موزه‌ی سکه تبدیل شده است، اواسط بازار غربی و در شمال میدان قرار دارد. نقشه ضرابخانه به شکل ۸ ضلعی و دارای گنبد مرکزی و ایوان‌های جانبی است. طاق‌‌ها و ایوان‌های بنا با گچبری‌‌های زیبایی تزیین شده است.


این بنا محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و نقره دولتی بوده و اکنون انواع سکه‌‌های قدیمی در غرفه‌‌های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه‌های سکه در ایران است.

دیگر بناهای این مجموعه شامل آب‌انبار، مدرسه، کاروانسرا و سرای گنجعلی‌خان استکه پیشنهاد می‌کنیم از این مجموعه و بناهای مختلف آن که نام گنجعلی‌خان را در تاریخ جاودانه کرده است، بازدید کنید.

حمام وکیل کرمان
بنای‌ حمام‌ قدیمی‌ وکیل‌ در سال‌ ۱۲۸۰ ه.ق‌ به‌ شکلی باشکوه‌ و با تاثیرپذیری‌ از سبک‌ معماری‌ عصر زندیه–قاجاریه‌ احداث‌ شده‌ است‌. از کف‌ تا دیوار آن‌ کاشی‌‌کاری‌ و سرامیک‌کاری‌ شده‌ است و به‌ ۲ بخش‌ رختکن‌ و گرمخانه‌ تقسیم‌ می‌شود. در سال‌های اخیر این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شده است و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اداره می‌شود. سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه‌‌اش، بازسازی شد و راهی از آن نیز مستقیما به بازار کرمان ارتباط داده شد. در حال حاضر مهمانان و بازدیدکنندگان در این حمام با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. بخش گرمخانه این حمام محل صرف غذاهای محلی کرمان شده است.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
آتشکده آناهیتا یا قلعه کهنه، قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرمان است که به قلعه دختر شهرت دارد. این قلعه در شرق کرمان بر فراز صخره‌هایی از سنگ قرار گرفته و از خشت خام و گل رس ساخته شده است. بقایای قلعه دختر کرمان، دورنمای گذشته طولانی این شهر و مایه شگفتی بینندگان است. ساختمان‌های این قلعه به ۲ بخش مجزا تقسیم می‌شود. بخش اول بر فراز قلعه نسبتا مرتفع جنوب‌شرقی قرار دارد (قلعه کوه) و به علت وضعیت طبیعی از قلعه مجزا است. بخش دوم بر تپه‌ی کوتاه‌تری قرار دارد (قلعه دختر).

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه کرمان - عکاس: حسن تبریزی
گنبد جبلیه که به گنبد گبری نیز معروف است، در عصر ساسانی و قبل از اسلام در کرمان ساخته شده و تنها بنای سنگی این شهر است. بر اساس یک افسانه، این گنبد از ملات شیر شتر ساخته شده و به همین دلیل به جبلیه (چیزی که از شتر ساخته شده) معروف است. این بنا در شرق شهر کرمان در نزدیکی جنگل پردیسان قائم قرار دارد. موزه‌ی سنگ نیز در گنبد علویه قرار دارد که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید.

ارگ بم

ارگ بم، جواهری در دل کویر، در شهرستان بم استان کرمان، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان بود که متاسفانه در زلزله‌ی سال ۸۲ بیش از ۸۰ درصد آن از بین رفت. این بنا دژ بزرگی است که ارگ در مرکز آن قرار دارد، اما به دلیل ظاهر پر ابهت آن، تمام این مجموعه را ارگ بم می‌نامند.


ارگ بم - عکاس: آرش امامی
ارگ بم اکنون در حال بازسازی است. با وجود این که درصد کمی از بنا مجددا ساخته شده است، همچنان گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. قدم زدن در این بنا همانند قدم زدن در تاریخ است. هنگام بازدید، کلاه، عینک و بطری آب را فراموش نکنید.

ارگ راین
معماری شهرها در ایران قدیم حقیقتا دیدنی است؛ قلعه‌هایی متشکل از ۲ قسمت شاه‌نشین و عامه‌نشین. این ۲ بخش را در ارگ راین ببینید. ارگ راین دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که در جنوب غربی شهر راین کرمان قرار دارد و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می‌کشد. کافی است نگاهی به نظرات گردشگران در سایت معروف تریپ ادوایزر بیاندازید.


پاول باکستن (Paul Buxton) گردشگر اهل واشنگتن که در ماه می ۲۰۱۵ از این بنا بازدید کرده است، ارگ راین را اینگونه توصیف می‌کند:

عملیات بازسازی بم بعد از زلزله‌ی خسارت‌بار سال ۸۲ هنوز تمام نشده است. در این شرایط ارگ راین کانونی است برای کسانی که مشتاق بازدید از یک بنای خشتی باستانی در ایران هستند. هیچ‌کس در این‌جا زندگی نمی‌کند و این قلعه موزه‌ای کاملا حفاظت‌شده است. گردشگران دیگری نیز در این محوطه حضور داشتند، اما می‌توانم بگویم که قلعه تمام بعد از ظهر برای ما بود. اگر می‌خواهید بهترین دید را از ارگ داشته باشید، اطراف دیوارهای بالای ورودی قدم بزنید. در نور کم نزدیک غروب، نمایی شگفت‌انگیز خواهید دید که بهترین زمان برای گرفتن بهترین عکس‌ها است.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقاله مرتبط:
  • دیدنی های کرمان، از مجموعه گنجعلی خان تا کتابخانه ملی
استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران، پهناورترین استان کشور است. این استان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارسقرار گرفته است. کرمان جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد و به همین دلیل جزو ۵ شهر تاریخی ایران است.




آب و هوا
استان كرمان به علت وسعت منطقه، وجود پستی و بلندی‌ها و شرايط خاص اقليمی، در نواحی مختلف آب‌وهوایی کاملا متفاوت دارد. تنوع آب‌وهوايی استان كرمان قابل توجه است، به طوری كه از آب‌وهوای خشک و معتدل در نواحی شمال و شمال‌غربی و مركزی تا آب‌وهوای گرم و مرطوب در جنوب‌شرقی آن به چشم می‏‌خورد. به طور كلی می‌توان گفت استان كرمان ۳ منطقه‌ی متفاوت آب‌وهوایی دارد: نيمه استوايی (جيرفت و كهنوج)؛ كويری (حاشيه بم و شهداد)؛ معتدل و سردسيری (نواحی كوهستانی). از آنجا که کرمان استان کویری است، بهترین زمان سفر به کرمان فصل بهار است.


نحوه سفر و ورود
هواپیما
استان کرمان ۵ فرودگاه دارد و مهم‌ترین آن فرودگاه بین‌المللی کرمان است که در انتهای بلوار جمهوری قرار دارد. از این فرودگاه به مقصدهایتهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش پروازهای منظم انجام می‌شود.


قطار
خطوط ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب کرمان باعث شده که استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد و سیستان و بلوچستان به هم مرتبط شوند. همچنین راه‌آهن کرمان-بم و بم-زاهدان در سال ۸۹ افتتاح شد. ایستگاه راه‌آهن کرمان در جنوب غربی این شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری آدینه کریمان قرار دارد.

اتوبوس
پایانه‌ی آدینه کرمان در شهر کرمان و در ۳ طبقه ساخته شده و مجهز به هتل و امکانات جانبی است.

خودروی شخصی

ورودی شمالی
  • بزرگراه امام رضا: مسیر به سمت شهر زرند، راور و در ادامه مشهد است.
ورودی جنوبی
ورودی جنوبی شهر کرمان اصلی‌ترین مسیر به سمت جنوب‌شرق ایران یعنی شهرهای ماهان، راین، بم، زاهدان، ایرانشهر و چابهار است که از طریق ۲ مسیر جاده قدیم ماهان و بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی به شهر زیبای ماهان متصل می‌شود.

  • هفت باغ علوی: برای امنیت بهتر مسیر و وجود باغ شازده از مسیر هفت باغ علوی استفاده کنید.
  • جاده قدیم ماهان: اگر تصمیم دارید به کلوت‌های شهداد یا آبگرم سیرچ بروید، از این مسیر استفاده کنید.
ورودی شرقی
  • بلوار امام صادق: به سمت ییلاق خوش آب‌وهوای کوهپایه.
  • سرآسیاب فرسنگی: به سمت ده بالا و ییلاق بندر والی‌آباد.
ورودی غربی
  • این مسیر اصلی‌ترین ورودی خودروها به شهر کرمان از دیگر مناطق ایران است که از شهر باغین به کرمان (بزرگراه خلیج فارس) امتداد دارد.
پیشنهاد کجارو این است که بعد از ورود به کرمان و گذشتن از پارک مسافر، از دور برگردان بزرگراه استفاده کنید و از کنار فرودگاه کرمان و بلوار حجاج، بلوار جمهوری اسلامی را که بلوار بسیار زیبایی است، برای ورود به شهر کرمان انتخاب کنید.

مکان‌های اقامتی
قبل از هر چیز یادتان باشد سفر به کرمان با وجود جاذبه‌های فراوان و مکان‌های گردشگری فوق‌العاده‌ی این استان، نمی‌تواند کوتاه باشد. بنابراین اگر مقصد سفر نوروزی شما قرار است کرمان باشد، بهتر است تمام تعطیلات عید را بدون دغدغه‌ی بازگشت سریع، با آسودگی کامل در کرمان خوش بگذرانید و سال جدیدتان را با تجربه‌ای بی‌نظیر آغاز کنید که تا پایان سال یادآوری خاطرات شیرین این سفر، تمام خستگی‌تان را از بین ببرد؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که اکنون پیش روی شما است، مکان اقامت و اسکان خواهد بود. با توجه به اینکه استان کرمان در تعطیلات عید به واسطه‌ی حضور گردشگران بسیار شلوغ است و ممکن است هتل‌ها ظرفیت خالی نداشته باشند، بهتر است برنامه‌ریزی خود را تا می‌توانید زودتر انجام دهید و رزرو هتل را به روزهای آخر موکول نکنید.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا