خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,205
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
موضع گیری مقامات ایرانی در این که بر طبق مفاد NPT الزام قانونی به تعلیق غنی سازی ندارند، به لحاظ حقوقی درست است.
و از طرف دیگر عدم پذیرش درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم به لحاظ فشارها و سرسختی کشورهای قدرت مند، ایران را در موضع دشواری در آژآنس بین المللی انرژی هسته ای قرار می دهد. از این رو ایران اعلام می کند که عملاً به درخواست آژانس تمکین می کند، ولی قانوناً ملزم به آن نیست و نتیجتاً با اراده خود و رضایت خودش و در جهت جلب اعتماد اعضای جامعه جهانی، غنی سازی را به حالت تعلیق در می آورد. اتخاذ این سـ*ـیاست، به روشنی ابعاد دوگانه سیـاس*ـی و حقوقی بودن فعالیت هسته ای را نشان می دهد. ایران به لحاظ حقوقی، حق غنی سازی را دارد ولی به لحاظ سیـاس*ـی و به خاطر هزینه های سنگین برخورد قدرت های بزرگ با این مسأله، عملاً از مواضع حقوقی خود عقب نشینی می کند. به عبارت دیگر، نزاع حقوقی وقتی در حوزه قدرت جریان پیدا می کند، تبعیت از قدرت، حقوق را به مدارا و سازش وادار می کند. از این رو در صورتی که حاکمیت جمهوری اسلامی دستور توقف غنی سازی را به عنوان بخشی از حقوق قانونی شورای حکام بپذیرد، پی آمدهای حقوقی گوناگون دارد که صرف نظر کردن از تأسیسات هسته ای موجود برای فن آوری اورانیوم غنی شده و اتلاف میلیاردها سرمایه مصرف شده برای برپایی آن ها، گوشه ای از پی آمدهای آن است. درواقع جمهوری اسلامی امیدوار است که با توقف داوطلبانه غنی سازی اورانیوم فرصتی فراهم آورد تا تدریجاً با اعتماد سازی و جلب اعتماد بین المللی به اهداف جمهوری اسلامی از فعالیت های هسته ای، مسؤولیت پذیری حاکمیت نسبت به صلح و ثبات و امنیت جهانی، امکان فعال سازی مجدد این تأسیسات در آینده را فراهم آورد و از محرومیت دایمی کشور از حقوق خویش در توسعه دانش هسته ای پیش گیری نماید. اما با در نظز گرفتن شرایط موجود، سـ*ـیاست های داخلی و بافت غیر شفاف قدرت از یک سو و سـ*ـیاست خارجی موجود که درواقع تداوم منطقی سـ*ـیاست داخلی است از سوی دیگر، این که در عمل امکان این اعتماد سازی وجود داشته باشد جداً محل تردید است.
البته باید توجه داشت که طولانی شدن دوران ناگزیر اعتماد سازی به عنوان پیش نیاز از سرگیری فعالیت های هسته ای و استخراج و غنی سازی اورانیوم، باعث عدم امکان تطابق این روش ها با تغییرات تکنولوژیک جهانی در این عرصه و لاجرم اتلاف و بی فایده شدن تأسیاست موجود به لحاظ عدم امکان به روزنگه داشتن آن ها در طولانی مدت خواهد شد.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان

این که ایران توقف غنی سازی اورانیوم را داوطلبانه بپذیرد یا مجبور به این کار شود، به مفاد NPT بر می گردد. اگر قرار باشد متن مقرارات رعایت شود، ایران و هر کشور دیگر را که متعهد به NPT است و اجازه بازرسی به آژانس می دهد، نمی توان مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. به ویژه این که بازرسان آژانس مدارکی که حاکی از تلاش برای ساختن بمب اتمی باشد پیدا نکرده باشند. از طرفی اروپا با این پیش فرض که ایران یک رژیم پیش بینی ناپذیر است و ممکن است به تعهدات خود عمل نکند و مهم تر از همه متأثر از تبلیغات و ادعاهای ایالات متحده آمریکا، نسبت به هر نوع فعالیت هسته ای ایران با تردید می نگرد هر چند که اعلام شود که برای مقاصد صلح آمیز و استفاده در نیروگاه اتمی است، بنابراین وقتی ایران اعلام می کند که فعالیت هسته ای اش در چارچوب نیروگاه اتمی است و از NPT نیز خارج نمی شود و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس می دهد و علاوه بر آن مدارک مثبته ای نیز که ادعاهای ایران را مردود اعلام نماید تاکنون توسط آزانس به عنوان مدرک معتبر مورد تایید قرار نگرفته است، نمی توان در چارچوب یک قطعنامه یا بیانیه رسمی ایران را مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. از طرفی اگر قرار باشد ایران با کشورهای اروپایی هماهنگی کند، این هماهنگی باید به این صورت باشد که اروپایی ها قول و وعده هایی به ایران بدهند و ایران نیز قبول کند که داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. این حالت بهترین قالب و فورمولی است که از نظر اروپایی ها می تواند توافق و هماهنگی با ایران را نمایان سازد. همان طور که در اخبار منتشر شده در مورد آخرین اجلاس آژانس در 13 سپتامبر ملاحظه شد؛ اوایل، کشورهای غیر متعهد موضع مخالفی را در مقابل اروپا و آمریکا اتخاذ کرده بودند ولی بعد قطعنامه با اتفاق آرا در مورد ایران صادر شد. علت این بود که آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود که غیر از اروپایی ها و آمریکا، سایر کشورها حق غنی سازی اورانیوم را نداشته باشند و در مقابل، اروپا و آمریکا متعهد شوند اورانیوم غنی شده را در اختیار این کشورها قرار دهند، به شرطی که برای مقاصد صلح آمیز از آن استفاده کنند. این پیشنهاد مورد مخالفت بسیاری از کشورهای گروه غیر متعهدها قرار گرفت، زیرا بعضی از آن ها مانند هند و پاکستان فعالیت غنی سازی اورانیوم را انجام می دهند و بعضی نیز در حال آزمایش و بررسی هستند، مانند کره جنوبی و به همین دلیل این کشورها با پیشنهاد آمریکا که به طور مطلق و عام مطرح می شد مخالفت کردند. ولی بعد آمریکا اعلام کرد که فقط فعالیت های هسته ای ایران باید کنترل شود و دیدیم که به یکباره موضع کشورهای گروه غیر متعهدها نیز تغییر کرد و در نتیجه همه کشورها به قطعنامه آژانس که به ایران اولتیماتوم داده بود، رای مثبت دادند. در قطعنامه نیز همان طور که اشاره شد؛ مستقیماً از ایران خواسته نشد که فعالیت برای غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، زیرا با مقررات NPT هماهنگی ندارد، بلکه به ایران در مورد هماهنگی با آژانس و ارایه گزارش دقیق هشدار داده شد و بر نظارت و بازرسی بیش تر بازرسان آژانس تأکید به عمل آمد. به هر حال تا آژانس به طور رسمی اعلام نکند که شواهدی مبنی بر فعالیت ایران برای ساختن سلاح اتمی پیدا نکرده است، از نظر مقررات NPT کاری نمی توان کرد و برای همین است که پرونده ایران همچنان مفتوح است و حتی اخیراً مطرح شده است که ممکن است در اجلاس آینده آژانس در 25 نوامبر سال جاری نیز باز تصمیم نهایی در مورد ایران اتخاذ نشود.


حقوق هسته ای ایران وچالشهای آن (قسمت اول)

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، ASaLi_Nh8ay و یک کاربر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,205
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایرانی ها توقف غنی سازی-با اوصاف یاد شده- را داوطلبانه پذیرفتند. ایرانی ها می توانستند این قدم داوطلبانه را بر ندارند یا بعداً آن را مورد مطالعه قرار دهند و پس از گرفتن امتیازهایی، پیرامون آن مانور دهند و تبلیغات کنند. از آن جا که دیپلمات های ایرانی با دیپلمات های اروپایی و بعضاً آمریکایی خیلی زود خودمانی و بعضاً صمیمی می شوند و چون تعریف آنان از دیپلماسی این است که با جلب اعتماد و صمیمیت می توان دستگاه پیچیده سیـاس*ـی را اداره کرد، با ملاک هایی غیر اصولی مسایل استراتژیک را مدیریت می کنند. از نظر ایرانی ها حضور وزرای خارجه انگلیس، المان و فرانسه در تهران و برای امضای یک توافقنامه، خیلی اتفاق مهمی بود و آن ها تردید نداشتند که با حضور این سه وزیر خارجه مهم در تهران، همه چیز تمام شده است. تجربه مدیریت رایزنی های نفس گیر- آن چنان که کره شمالی با آمریکا درگیر آن است- بر این نکته تأکید دارد که پایان هر مرحله رایزنی می تواند گام اول برای تکرار همان رایزنی بی نتیجه باشد.
از آن جا که در فاصله دو قطعنامه آژانس در مورد ایران، قطعنامه الحاقی مورد تصویب مجلس قرار نگرفت و ایران پروتکل الحاقی 2+93 را نهایی نکرد، تعریف غنی سازی برای ایران از حالت داوطلبانه به شرایط اجباری انتقال یافت. در چنین شرایطی در حالی که ایران قصد داشت با توقف داوطلبانه غنی سازی از کشورهای پیش رفته تسهیلات تکنولوژیک بگیرد و در ادامه مذاکرات از دست بالا برخوردار باشد، به یک باره این امتیاز مهم را از کف داد. به این ترتیب، ایران دیگر نمی تواند انتظار هیچ همکاری را از سوی کشورهای پیشرفته داشته باشد. آوردن عبارت اجبار ایران به توقف غنی سازی، در حالی که ایران قبلاً داوطلبانه آن را پذیرفته بود، به مفهوم صریح عدم اعتماد آژانس و جامعه جهانی به ایران است و نیز اعلام این است که از نظر آژانس و مدیران سیـاس*ـی آژانس، قضیه ایران و پرونده برخورد با ایران خیلی جدی است.

در مسایل هسته ای ایران، مانند بسیاری از مسایل کشور، جنبه های سیـاس*ـی بر سایر جنبه ها غلبه دارد و به همین دلیل شاید تحلیل و ارزیابی مسایل بیرونی این مساله بهتر می تواند مسایل درونی مربوط به تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی را تشریح کند. همان طور که در تحلیل مسایل اقتصادی کشور عده ای به طور جدی معتقدند تا فضای اقتصادی که متاثر از مسایل سیـاس*ـی است به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد، ارزیابی مسایل اقتصادی به طور مجرد و مستقل، شناخت دقیقی در مورد تحولات اقتصادی برای ما ایجاد نمی کند.
اگر کشورهای اروپایی اصرار به توقف غنی سازی از سوی ایران دارند، چند دلیل دارد:
الف- اورانیوم غنی شده تا 4 یا 5 درصد برای مصرف به عنوان سوخت رآکتور کفایت می کند. اما اگر کشوری قابلیت غنی سازی تا 5 درصد را داراست، طبعاً امکان غنی سازی تا 90 درصد و استفاده از آن در سلاح های هسته ای را نیز دارا خواهد شد.
ب- از منظر کشورهای اروپایی و بر اساس استانداردهایی که واژه "ثبات" مورد تعریف و استفاده قرار می گیرد، ایران کشور با ثباتی نیست. بر اساس چنین تعریفی، دست رسی ایران به توانایی غنی سازی تا 4 درصد، صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند. اگر ایران توانایی این را داشته یا دارد که خارج از نظارت ناظران آژانس، فعالیت های گسترده ای را راه اندازی و مدیریت کند، به نحو اولی قادر به غنی سازی تا 90 درصد خواهد بود. به ویژه این که ایران، با اعلام یکباره فعالیت های هسته ای خود و اعلام حجم پیشرفت و سرمایه گذاری و دست آوردهای خود، جامعه جهانی را شوکه کرده است.
اکثریت قریب به اتفاق اعضای کلوپ اتمی – مثلاً ژاپن – به صورت معمول تأسیسات غنی سازی اورانیوم دارند، اما به لحاظ تئوریک و به لحاظ سوابق سیـاس*ـی این کشورها و نوع تعریفی که از این کشورها به لحاظ ادبیات جاری بین الملل ایجاد شده، این تلقی در مورد آنان وجود ندارد که این کشورها امنیت و صلح جهانی یا منطقه ای را تهدید می کنند.
علت را باید در پیدایش احساس نا امنی گسترده و بی اعتمادی مشترک نسبت به اهداف جمهوری اسلامی از دست یابی به فن آوری هسته ای و نیز میزان پای بندی کشور ما به تعهدات و میثاق های جهانی از یک سو و ساختار قدرت در ایران، میزان وثوق طرف های مذاکره کننده ایرانی و کنترل آن ها بر جناح های صاحب قدرت و تعیین کننده در ایران از سوی دیگر جست و جو کرد.
ساختن بمب اتمی، یک فرایند طولانی علمی – تکنولوژیک و شدیداً پر هزینه است. این روند از شناخت انرژی مهیب هسته ای، نحوه و روند ایجاد و سپس تحت کنترل در آوردن و هدایت آن آغاز و به ساخت سلاح هسته ای منتهی می شود که در این چرخه، ساخت سلاح تنها بخش کوچک و نقطه پایانی این راه پر هزینه، دشوار و طولانی است. بدین معنا، اگر کشوری از سطح علمی و تکنولوژیک لازم برای ایجاد و کنترل نیروی هسته ای برخوردار باشد، در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه قادر به تولید سلاح هسته ای نیز خواهد بود. برای مثال، آلمان و ژاپن فاقد بمب هسته ای هستند؛ اما از چنان سطح علمی و فن آوری برخوردارند که هر زمان که بخواهند، در کم ترین زمان قادر به ساخت بمب هسته ای پیشرفته خواهند بود. حال اگر در نظر بگیریم که در کشور ما از مجموعه پیشرفت علمی، فنی و توسعه تکنولوژیک، اولویت اصلی بر مهار نیروی هسته ای قرار گرفته است، می توانیم علت نگرانی جامعه صنعتی را از تلاش های هسته ای ایران درک کنیم. برای نمونه، می توان به اظهار نظر رابرت این هورن، کارشناس تسلیحات هسته ای بیل کلینتون، اشاره کرد. او می گوید: «کشوری که چرخه تولید و بازیافت سوخت اتمی را دارا باشد، در موقعیتی است که هر زمان قادر به ساخت بمب هسته ای خواهد بود.»
حال اگر به اتهام هایی که صرف نظر از صحت و سقم آن ها به اهداف سیـاس*ـی ایران در سطح منطقه نسبت داده می شود توجه کنیم و بافت قدرت و تصمیم گیری و سـ*ـیاست گذاری شدیداً پیچیده و غیر شفاف کشور را مد نظر قرار دهیم، ابعاد مشکل و احساس ترس و نگرانی اروپاییان و جهان از تجهیز کشور به دانش هسته ای و تجهیز نرم افزاری و سخت افزاری آن روشن تر می شود.
در صورتی که مبانی ترس و نگرانی جهان غرب به درستی فهم گردد، قاعدتاً می بایست برای رفع این نگرانی، هرچه بیش تر خود را به موازین و پیمان های بین المللی متعهد و مسؤول نشان داد، در جهت شفاف سازی بافت قدرت و سـ*ـیاست گذاری کشور کوشید و با تنش زدایی در عرصه سـ*ـیاست خارجی و نشان دادن مسؤولیت پذیری دولت مردان و تصمیم گیران کشور به صلح جهانی و امنیت منطقه ای و بین المللی، حداقل به افکار عمومی جهانیان آرامش بخشید و
یکی دیگر از محورهای ایجاد نگرانی در اروپا و پدید آمدن اتفاق نظر پیرامون ضرورت کنترل و نظارت غیر عادی و مبالغه آمیز نسبت به تحرکات علمی ما و بی اثر یا کم اثر شدن عضویت در NPT در کاهش نگرانی های جهانی را باید در غیر شفاف بودن بافت و ساختار قدرت در ایران جست و جو کرد.
بدیهی است صرف امضای قراردادها و مقاوله نامه های جهانی باعث اعتماد سازی نخواهد شد. چگونه ممکن است که قراردادهای بسیار محدود مانند توسعه فرودگاه یا اپراتور دوم تلفن همراه را بتوان لغو کرد، اما از دیگران انتظار داشت تا به استناد امضای مقامات رسمی کشور در ذیل پرمناقشه ترین مقاوله نامه ها و تعهدات جهانی مانند NPT احساس امنیت و اعتماد کنند؟ چگونه می توان رسماً مقاوله نامه ها و میثاق های جهانی حقوق بشر یا روابط کاروکارگری بین المللی را امضا کرد اما از اجرای صریح آن ها در عمل طفره رفت و انتظار داشت تا جهانیان به قول ها و تعهدات اخلاقی و حقوقی ما پیرامون حساس ترین مسایل جهانی اعتماد کنند؟ چنین است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نسبت به اهداف کشورما از تحقیقات و اجرای طرح های توسعه ای هسته ای نگرانی هایی پدید آمده است که فضای مورد نیاز دولت مردان آمریکایی و اسراییلی را برای ایجاد نگرانی جهانی و اتفاق و اتحاد در مقابله با سایت های هسته ای ایران ایجاد نموده است.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان


حقوق هسته ای ایران وچالشهای آن (قسمت اول)

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، ASaLi_Nh8ay و یک کاربر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,205
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
پادمان(مقررات ایمنی)
بعد از NPT مقررات دیگری هم وضع گردید، به نام Safeguards که به فارسی پادمان یا مقررات ایمنی ترجمه شده است.
مقررات پادمان نحوه و چگونگی جمع آوری مواد رادیواکتیو را اعلام می دارد واین که، چگونه باید زباله ها را نگه داری کرد، چگونه باید جابه جا کرد و نیز کشورهای عضو NPT برای جلوگیری از تولید سلاح های هسته ای چه وظایف و چه مسؤولیت هایی دارند و چه انتظاراتی باید از جامعه جهانی و آژانس بین المللی داشته باشند. پروتکل الحاقی مقررات جدید و سختی است که به مقررات است پادمان اضافه شده است. مقررات پروتکل الحاقی، قدرت و اختیارات آژانس بین المللی را برای کنترل تولید فن آوری هسته ای و استفاده از آن،ا بسیار بیش تر و وسیع تر نموده است. اما پروتکل الحاقی به صورت قراردادی است میان آژانس بین المللی انرژی هسته ای با هر یک کشورهایی که دارای فعالیت های هسته ای می باشند. بر همین اساس، در پروتکل الحاقی دو مطلب کلیدی و مهم وجود دارد و آن این است که به موجب این قرارداد، هر کشوری که بخواهد این پروتکل را امضا کند، حق دارد شرایط خود را با آژانس در میان بگذارد، یعنی ، اگر ایران برای امضای پروتکل الحاقی نظر و شرطی داشته است، می توانسته است در همان ابتدا شرایط خود را بگوید. این شرایط در شورای حکام بررسی و سپس در مورد آن تصمیم گیری می شود. همین طور باید الحاق به پروتکل، در قوه مقننه هر کشور به تصویب برسد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.در رژیم حقوقی کنونی و در چارچوب مقررات NPT ، غنی سازی اورانیوم، جداسازی ایزوتوپ ها، بازفرآوری، (Reprocessing) و استخراج پلوتونیوم از پس مانده یا زباله سوخت اتمی در نیروگاه هسته ای ممنوع نیست.
اما فن آوری هسته ای در هر سطحی، ماهیت کاربردی دوگانه دارد. یعنی هر کشوری که به فن آوری تغلیظ اورانیوم و استخراج پلوتونیوم دست رسی پیدا کند، قادر به ساخت سلاح¬ های هسته ای نیز خواهد بود.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان


حقوق هسته ای ایران وچالشهای آن (قسمت اول)

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، ASaLi_Nh8ay و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا