- عضویت
- 7/7/20
- ارسال ها
- 1,358
- امتیاز واکنش
- 18,213
- امتیاز
- 373
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
موضع گیری مقامات ایرانی در این که بر طبق مفاد NPT الزام قانونی به تعلیق غنی سازی ندارند، به لحاظ حقوقی درست است.
و از طرف دیگر عدم پذیرش درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم به لحاظ فشارها و سرسختی کشورهای قدرت مند، ایران را در موضع دشواری در آژآنس بین المللی انرژی هسته ای قرار می دهد. از این رو ایران اعلام می کند که عملاً به درخواست آژانس تمکین می کند، ولی قانوناً ملزم به آن نیست و نتیجتاً با اراده خود و رضایت خودش و در جهت جلب اعتماد اعضای جامعه جهانی، غنی سازی را به حالت تعلیق در می آورد. اتخاذ این سـ*ـیاست، به روشنی ابعاد دوگانه سیـاس*ـی و حقوقی بودن فعالیت هسته ای را نشان می دهد. ایران به لحاظ حقوقی، حق غنی سازی را دارد ولی به لحاظ سیـاس*ـی و به خاطر هزینه های سنگین برخورد قدرت های بزرگ با این مسأله، عملاً از مواضع حقوقی خود عقب نشینی می کند. به عبارت دیگر، نزاع حقوقی وقتی در حوزه قدرت جریان پیدا می کند، تبعیت از قدرت، حقوق را به مدارا و سازش وادار می کند. از این رو در صورتی که حاکمیت جمهوری اسلامی دستور توقف غنی سازی را به عنوان بخشی از حقوق قانونی شورای حکام بپذیرد، پی آمدهای حقوقی گوناگون دارد که صرف نظر کردن از تأسیسات هسته ای موجود برای فن آوری اورانیوم غنی شده و اتلاف میلیاردها سرمایه مصرف شده برای برپایی آن ها، گوشه ای از پی آمدهای آن است. درواقع جمهوری اسلامی امیدوار است که با توقف داوطلبانه غنی سازی اورانیوم فرصتی فراهم آورد تا تدریجاً با اعتماد سازی و جلب اعتماد بین المللی به اهداف جمهوری اسلامی از فعالیت های هسته ای، مسؤولیت پذیری حاکمیت نسبت به صلح و ثبات و امنیت جهانی، امکان فعال سازی مجدد این تأسیسات در آینده را فراهم آورد و از محرومیت دایمی کشور از حقوق خویش در توسعه دانش هسته ای پیش گیری نماید. اما با در نظز گرفتن شرایط موجود، سـ*ـیاست های داخلی و بافت غیر شفاف قدرت از یک سو و سـ*ـیاست خارجی موجود که درواقع تداوم منطقی سـ*ـیاست داخلی است از سوی دیگر، این که در عمل امکان این اعتماد سازی وجود داشته باشد جداً محل تردید است.
البته باید توجه داشت که طولانی شدن دوران ناگزیر اعتماد سازی به عنوان پیش نیاز از سرگیری فعالیت های هسته ای و استخراج و غنی سازی اورانیوم، باعث عدم امکان تطابق این روش ها با تغییرات تکنولوژیک جهانی در این عرصه و لاجرم اتلاف و بی فایده شدن تأسیاست موجود به لحاظ عدم امکان به روزنگه داشتن آن ها در طولانی مدت خواهد شد.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان
این که ایران توقف غنی سازی اورانیوم را داوطلبانه بپذیرد یا مجبور به این کار شود، به مفاد NPT بر می گردد. اگر قرار باشد متن مقرارات رعایت شود، ایران و هر کشور دیگر را که متعهد به NPT است و اجازه بازرسی به آژانس می دهد، نمی توان مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. به ویژه این که بازرسان آژانس مدارکی که حاکی از تلاش برای ساختن بمب اتمی باشد پیدا نکرده باشند. از طرفی اروپا با این پیش فرض که ایران یک رژیم پیش بینی ناپذیر است و ممکن است به تعهدات خود عمل نکند و مهم تر از همه متأثر از تبلیغات و ادعاهای ایالات متحده آمریکا، نسبت به هر نوع فعالیت هسته ای ایران با تردید می نگرد هر چند که اعلام شود که برای مقاصد صلح آمیز و استفاده در نیروگاه اتمی است، بنابراین وقتی ایران اعلام می کند که فعالیت هسته ای اش در چارچوب نیروگاه اتمی است و از NPT نیز خارج نمی شود و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس می دهد و علاوه بر آن مدارک مثبته ای نیز که ادعاهای ایران را مردود اعلام نماید تاکنون توسط آزانس به عنوان مدرک معتبر مورد تایید قرار نگرفته است، نمی توان در چارچوب یک قطعنامه یا بیانیه رسمی ایران را مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. از طرفی اگر قرار باشد ایران با کشورهای اروپایی هماهنگی کند، این هماهنگی باید به این صورت باشد که اروپایی ها قول و وعده هایی به ایران بدهند و ایران نیز قبول کند که داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. این حالت بهترین قالب و فورمولی است که از نظر اروپایی ها می تواند توافق و هماهنگی با ایران را نمایان سازد. همان طور که در اخبار منتشر شده در مورد آخرین اجلاس آژانس در 13 سپتامبر ملاحظه شد؛ اوایل، کشورهای غیر متعهد موضع مخالفی را در مقابل اروپا و آمریکا اتخاذ کرده بودند ولی بعد قطعنامه با اتفاق آرا در مورد ایران صادر شد. علت این بود که آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود که غیر از اروپایی ها و آمریکا، سایر کشورها حق غنی سازی اورانیوم را نداشته باشند و در مقابل، اروپا و آمریکا متعهد شوند اورانیوم غنی شده را در اختیار این کشورها قرار دهند، به شرطی که برای مقاصد صلح آمیز از آن استفاده کنند. این پیشنهاد مورد مخالفت بسیاری از کشورهای گروه غیر متعهدها قرار گرفت، زیرا بعضی از آن ها مانند هند و پاکستان فعالیت غنی سازی اورانیوم را انجام می دهند و بعضی نیز در حال آزمایش و بررسی هستند، مانند کره جنوبی و به همین دلیل این کشورها با پیشنهاد آمریکا که به طور مطلق و عام مطرح می شد مخالفت کردند. ولی بعد آمریکا اعلام کرد که فقط فعالیت های هسته ای ایران باید کنترل شود و دیدیم که به یکباره موضع کشورهای گروه غیر متعهدها نیز تغییر کرد و در نتیجه همه کشورها به قطعنامه آژانس که به ایران اولتیماتوم داده بود، رای مثبت دادند. در قطعنامه نیز همان طور که اشاره شد؛ مستقیماً از ایران خواسته نشد که فعالیت برای غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، زیرا با مقررات NPT هماهنگی ندارد، بلکه به ایران در مورد هماهنگی با آژانس و ارایه گزارش دقیق هشدار داده شد و بر نظارت و بازرسی بیش تر بازرسان آژانس تأکید به عمل آمد. به هر حال تا آژانس به طور رسمی اعلام نکند که شواهدی مبنی بر فعالیت ایران برای ساختن سلاح اتمی پیدا نکرده است، از نظر مقررات NPT کاری نمی توان کرد و برای همین است که پرونده ایران همچنان مفتوح است و حتی اخیراً مطرح شده است که ممکن است در اجلاس آینده آژانس در 25 نوامبر سال جاری نیز باز تصمیم نهایی در مورد ایران اتخاذ نشود.
و از طرف دیگر عدم پذیرش درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم به لحاظ فشارها و سرسختی کشورهای قدرت مند، ایران را در موضع دشواری در آژآنس بین المللی انرژی هسته ای قرار می دهد. از این رو ایران اعلام می کند که عملاً به درخواست آژانس تمکین می کند، ولی قانوناً ملزم به آن نیست و نتیجتاً با اراده خود و رضایت خودش و در جهت جلب اعتماد اعضای جامعه جهانی، غنی سازی را به حالت تعلیق در می آورد. اتخاذ این سـ*ـیاست، به روشنی ابعاد دوگانه سیـاس*ـی و حقوقی بودن فعالیت هسته ای را نشان می دهد. ایران به لحاظ حقوقی، حق غنی سازی را دارد ولی به لحاظ سیـاس*ـی و به خاطر هزینه های سنگین برخورد قدرت های بزرگ با این مسأله، عملاً از مواضع حقوقی خود عقب نشینی می کند. به عبارت دیگر، نزاع حقوقی وقتی در حوزه قدرت جریان پیدا می کند، تبعیت از قدرت، حقوق را به مدارا و سازش وادار می کند. از این رو در صورتی که حاکمیت جمهوری اسلامی دستور توقف غنی سازی را به عنوان بخشی از حقوق قانونی شورای حکام بپذیرد، پی آمدهای حقوقی گوناگون دارد که صرف نظر کردن از تأسیسات هسته ای موجود برای فن آوری اورانیوم غنی شده و اتلاف میلیاردها سرمایه مصرف شده برای برپایی آن ها، گوشه ای از پی آمدهای آن است. درواقع جمهوری اسلامی امیدوار است که با توقف داوطلبانه غنی سازی اورانیوم فرصتی فراهم آورد تا تدریجاً با اعتماد سازی و جلب اعتماد بین المللی به اهداف جمهوری اسلامی از فعالیت های هسته ای، مسؤولیت پذیری حاکمیت نسبت به صلح و ثبات و امنیت جهانی، امکان فعال سازی مجدد این تأسیسات در آینده را فراهم آورد و از محرومیت دایمی کشور از حقوق خویش در توسعه دانش هسته ای پیش گیری نماید. اما با در نظز گرفتن شرایط موجود، سـ*ـیاست های داخلی و بافت غیر شفاف قدرت از یک سو و سـ*ـیاست خارجی موجود که درواقع تداوم منطقی سـ*ـیاست داخلی است از سوی دیگر، این که در عمل امکان این اعتماد سازی وجود داشته باشد جداً محل تردید است.
البته باید توجه داشت که طولانی شدن دوران ناگزیر اعتماد سازی به عنوان پیش نیاز از سرگیری فعالیت های هسته ای و استخراج و غنی سازی اورانیوم، باعث عدم امکان تطابق این روش ها با تغییرات تکنولوژیک جهانی در این عرصه و لاجرم اتلاف و بی فایده شدن تأسیاست موجود به لحاظ عدم امکان به روزنگه داشتن آن ها در طولانی مدت خواهد شد.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان
این که ایران توقف غنی سازی اورانیوم را داوطلبانه بپذیرد یا مجبور به این کار شود، به مفاد NPT بر می گردد. اگر قرار باشد متن مقرارات رعایت شود، ایران و هر کشور دیگر را که متعهد به NPT است و اجازه بازرسی به آژانس می دهد، نمی توان مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. به ویژه این که بازرسان آژانس مدارکی که حاکی از تلاش برای ساختن بمب اتمی باشد پیدا نکرده باشند. از طرفی اروپا با این پیش فرض که ایران یک رژیم پیش بینی ناپذیر است و ممکن است به تعهدات خود عمل نکند و مهم تر از همه متأثر از تبلیغات و ادعاهای ایالات متحده آمریکا، نسبت به هر نوع فعالیت هسته ای ایران با تردید می نگرد هر چند که اعلام شود که برای مقاصد صلح آمیز و استفاده در نیروگاه اتمی است، بنابراین وقتی ایران اعلام می کند که فعالیت هسته ای اش در چارچوب نیروگاه اتمی است و از NPT نیز خارج نمی شود و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس می دهد و علاوه بر آن مدارک مثبته ای نیز که ادعاهای ایران را مردود اعلام نماید تاکنون توسط آزانس به عنوان مدرک معتبر مورد تایید قرار نگرفته است، نمی توان در چارچوب یک قطعنامه یا بیانیه رسمی ایران را مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم کرد. از طرفی اگر قرار باشد ایران با کشورهای اروپایی هماهنگی کند، این هماهنگی باید به این صورت باشد که اروپایی ها قول و وعده هایی به ایران بدهند و ایران نیز قبول کند که داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. این حالت بهترین قالب و فورمولی است که از نظر اروپایی ها می تواند توافق و هماهنگی با ایران را نمایان سازد. همان طور که در اخبار منتشر شده در مورد آخرین اجلاس آژانس در 13 سپتامبر ملاحظه شد؛ اوایل، کشورهای غیر متعهد موضع مخالفی را در مقابل اروپا و آمریکا اتخاذ کرده بودند ولی بعد قطعنامه با اتفاق آرا در مورد ایران صادر شد. علت این بود که آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود که غیر از اروپایی ها و آمریکا، سایر کشورها حق غنی سازی اورانیوم را نداشته باشند و در مقابل، اروپا و آمریکا متعهد شوند اورانیوم غنی شده را در اختیار این کشورها قرار دهند، به شرطی که برای مقاصد صلح آمیز از آن استفاده کنند. این پیشنهاد مورد مخالفت بسیاری از کشورهای گروه غیر متعهدها قرار گرفت، زیرا بعضی از آن ها مانند هند و پاکستان فعالیت غنی سازی اورانیوم را انجام می دهند و بعضی نیز در حال آزمایش و بررسی هستند، مانند کره جنوبی و به همین دلیل این کشورها با پیشنهاد آمریکا که به طور مطلق و عام مطرح می شد مخالفت کردند. ولی بعد آمریکا اعلام کرد که فقط فعالیت های هسته ای ایران باید کنترل شود و دیدیم که به یکباره موضع کشورهای گروه غیر متعهدها نیز تغییر کرد و در نتیجه همه کشورها به قطعنامه آژانس که به ایران اولتیماتوم داده بود، رای مثبت دادند. در قطعنامه نیز همان طور که اشاره شد؛ مستقیماً از ایران خواسته نشد که فعالیت برای غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، زیرا با مقررات NPT هماهنگی ندارد، بلکه به ایران در مورد هماهنگی با آژانس و ارایه گزارش دقیق هشدار داده شد و بر نظارت و بازرسی بیش تر بازرسان آژانس تأکید به عمل آمد. به هر حال تا آژانس به طور رسمی اعلام نکند که شواهدی مبنی بر فعالیت ایران برای ساختن سلاح اتمی پیدا نکرده است، از نظر مقررات NPT کاری نمی توان کرد و برای همین است که پرونده ایران همچنان مفتوح است و حتی اخیراً مطرح شده است که ممکن است در اجلاس آینده آژانس در 25 نوامبر سال جاری نیز باز تصمیم نهایی در مورد ایران اتخاذ نشود.
حقوق هسته ای ایران وچالشهای آن (قسمت اول)
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com