خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,400
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
1589278436266.pngکتاب آنا زگرس با صحنه اعدام «اروین» آغاز می‌شود. اروین یکی از اعضای سازمان اسپارتاکوس است که رهبران آن بعدها سازمان حزب کمونیست آلمان را بنیان نهادند. اروین شخصیت معصوم ابتدای رمان، هنگامی که به برلین آمده بود نه مادر، نه خواهر و نه حتی دلداری هم نداشت و جز «انقلاب» کسی چشم به راه او نبود. انقلابی که در آن نه تنها سقوط دولت و تشکیل دولت شورایی وجود داشت بلکه زندگی نوین را هم نوید می‌داد.
اما اروین که تنها سه ماه در برلین حضور داشت، اکنون به دست نیروهای ضدانقلابی افتاده است. افرادی که بدون کوچک‌ترین احساس پشیمانی او را به قتل می‌رسانند و چالش می‌کنند. هرگز هم این فکر به ذهنشان نمی‌رسد که شاید این تیر، تیری که به روی هم‌میهنی خود شلیک می‌کنند، حسابش از دیگر تیرها جدا باشد. اروین در لحظه آخر فقط یک چیز داشت که بگوید:
امروز می‌توانید مرا بکشید، اما نوبت شما هم خواهد رسید. (کتاب مرده‌ها جوان می‌مانند – صفحه ۱۸)
این اعدام، نقطه شروع کتابی است که در آن تاریخ آلمان از سال ۱۹۱۸ تا سال ۱۹۴۵ روایت می‌شود. قاتلان اروین، که وابسته به بورژوازی، کلان‌زمینداران و نظامیان پروس هستند، بعد از چال کردن او هر کدام به راه خود می‌روند و مسیر متفاوتی را در پیش می‌گیرند. انگار که هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. حتی بعدها که جسدی به هنگام مرمت جاده پیدا شد خطر محاکمه گریبان هیچ‌کدام از قاتلان را نگرفت.
پس از این، نویسنده به زندگی هریک از افراد که به نحوی با اروین در ارتباط هستند می‌پردازد. ماری، دختری است که اروین او را در کافه‌ای می‌دید و اگر به قتل نمی‌رسید چه بسا خیلی سریع با او ازدواج می‌کرد. در آخرین دیدار احساسی قوی بین آن‌ها شکل گرفته بود و در ادامه ماری فرزند اورین را به دنیا آورد. با مارتین نیز آشنا می‌شویم، بهترین دوست اروین که در جنگ جهانی اول با همدیگر خدمت می‌کردند.
سپس با سروان کِلم، ونسلف، لیون، بکر و نادلر آشنا می‌شویم در قتل اروین نقش داشتند. افرادی که هرکدام دلیلی برای کار خود در ذهن داشتند. دلیلی که قتل را توجیه می‌کرد و حتی برخی از آن‌ها کشتن اروین را ضروری می‌دانستند. اما اروین با مرگ خودش همه را تحت تاثیر قرار داده بود.
تقریبا به همه شخصیت‌هایی که در رمان حضور دارند به یکسان پرداخته می‌شود و در هر فصل گوشه‌ای از زندگی آن‌ها روایت می‌شود. در این میان اوضاع آلمان نیز پس از جنگ جهانی اول به تصویر کشیده می‌شود. آلمانی که مجبور به قبول پیمان ورسای می‌شود و بنا بر آن، کشور آلمان باید خلع سلاح می‌شد و به متفقین خسارت می‌پرداخت.
این پیمان وضعیت زندگی مردم فقیر را به شدت سخت می‌کرد و خشم بورژواها و زمین‌داران را نیز برمی‌انگیخت. به نحوی، همه مردم احساس حقارت می‌کردند و از دولت بی‌خاصیتی که روی کار آمده بود و فقط اوضاع را وخیم‌تر می‌کرد به خشم آمده بودند.
روشی که آنا زگرس برای روایت رمانش انتخاب کرده به پیچیدگی آن دامن زده. در این رمان شما چندین شاخه مختلف روبه‌رو هستید و لازم است که تمام مناسبات را دنبال کنید. هر فرد با توجه به پیشینه‌اش، انگیزه‌ها و گرایش‌های مختلفی که دارد کارهای متفاوتی انجام می‌دهد و با زیر نظر داشتن همه این‌ها متوجه می‌شویم که چه چیزی باعث رشد فاشیسم شده است.
در نظر داشته باشید که رمان مرده‌ها جوان می‌مانند داستان خشونت‌های جنگ و یا کارهای ترسناک نازی‌ها نیست (هرچند که از جنگ و کارهای حکومت رایش سوم هم صحبت می‌شود)، بلکه داستان مردم عادی و افسرهای پایین رتبه‌ای است که گرفتار تبلیغات فاشیستی شده‌اند و هر کدوم عطش خدمت در دل دارند. داستان شکل‌گیری شخصیت هیتلر است و اینکه چگونه در ابتدا مردم مخفیانه عکس او را در جیب خود داشتند و بعدها با افتخار آن را در اتاق خود آویزان می‌کردند. داستان کارگرانی که مخالف نازی‌ها هستند اما جرات انجام دادن کاری ندارند فقط برای اینکه بتوانند سر کارشان بمانند. فقط برای اینکه شکم بچه‌هایشان را سیر کنند.
همچنین داستان مقاومت گروه دیگری از مردم را بیان می‌کند. مردمی که گوشه چشمی به انقلاب روسیه دارند و فکر می‌کنند می‌تواند این حقارتی که دامن ملت آلمان را گرفته به شکل دیگری حل کنند. به مسئله یهودی‌ستیزی نیز پرداخته می‌شود.
در این بین سرنوشت شخصیت‌های مختلف کتاب نیز قابل توجه است. هرکدام از آن‌ها رویایی برای خود در ذهن دارند اما در میان کسانی که در قتل اروین شرکت داشتند، شخصیت ونسلف از همه جالب‌تر است. ونسلف کسی است که به دستور سروان کِلم، ماشه را کشیده و جان اروین را گرفته است. او در رویای خود زندگی می‌کند و واقعیت را همواره با آن تصویر ذهنی خود می‌سنجد. اگر به تصویر رویایی‌اش نزدیک‌تر شده باشد از خودش راضی و اگر از آن فاصله بگیرد خودش را بی‌ارزش می‌پندارد. بنابراین برای نزدیک‌تر شدن به این رویا هرکاری می‌کند. به چین سفر می‌کند، نیروهای نازی را آموزش می‌دهد و حتی به منطقه جنگی می‌رود. کسب مدال را دوست دارد چون همیشه از دوران جوانی آن را می‌خواست. اصولا برای همین هم جذب حکومت نازی شده است. ونسلف آنقدر خودش را و تصویر ذهنی‌اش را بالا برده بود که وقتی از آن بالا سقوط کرد، با شدت بسیار بیشتری به زمین برخورد کرد.
در نهایت اینکه، پیشنهاد دادن این رمان به همه کار راحتی نیست. کتاب با وجود اینکه از وقایع مهمی صحبت می‌کند اما داستان آن به کندی پیش می‌رود و مطالعه آن به صبر زیادی نیاز دارد.


معرفی کتاب مرده ها جوان می‌‌‌مانند. | آنا زگرس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا