خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Noushin_salmanvandi

نگارشگر انجمن
نگارشگر انجمن
  
عضویت
2/2/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
8,963
امتیاز
263
زمان حضور
55 روز 2 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: کلاغ‌زاده
نویسنده: نوشین‌ سلمانوندی
ژانر: عاشقانه_اجتماعی_تراژدی
خلاصه:
نارون، همان شهیفه‌‌ایست که با مرگ مادرش بانو، خانواده‌ی پدری‌اش از سن شانزده سالگی او را از تهران به روستای‌شان می‌آورند.
اجبارِ این خانواده حکم می‌کند تا با پسرعمویش عقد کند؛ اما در شبِ نامزدی‌اش به کمکِ بی‌بی‌سلطان که دایه‌اش است، دوباره راهیِ تهران می‌شود و در میانِ ماجراهای زندگی‌اش، عشقِ ماهور را که پسردایی ناتنی‌اش ا‌ست را در قلبش می‌پروراند!
اما در این راه، مشکلاتی برایش پیش می‌آید و مسیر زندگی‌اش گره می‌خورد به راهی دیگر.


نقد و بررسی رمان کلاغ‌زاده | نوشین سلمانوندی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: زینب نامداری، Narges_Alioghli، mahaflaki و 5 نفر دیگر

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
بسم هو
نقد رمان کلاغ زاده
Noushin_salmanvandi

  • کلاغ زاده نام رمان شماست! کلاغ در ادبیات زبان فارسی سه معنی عمده دارد؛ محرومیت، فریب و نیرنگ و نحسی و بد قدمی! پس این رمان می‌تواند از فردی سخن بگوید که از بهترین افراد و یا اشیا محروم است. و یا می‌تواند نحسی و فریب یک شخص را روایت کند. کسی که با ورودش به زندگی کسی، همه چیز را از او می‌گیرد؛ حال یا با بد قدمی خود و یا با نیرنگ. نام رمان تکراری نیست و با ژانرهای شما تطابق کامل دارد!
  • خلاصه، خوب و روی ریتم بود اما شایسته بود کمی از ترتیب آن بزنید و پیچیده‌ اش کنید. خلاصه در رمان نویسی بیشتر به هیجان و ایجادِ سوال در ذهن خواننده تکیه دارد که متاسفانه خلاصه شما جز در خط آخر، سوالی در ذهن خواننده ایجاد نمی‌کند. عالی می‌شد اگر شما در خلاصه فقط به خط اول آن می‌پرداختید و به وسیله نحسی و اتفاقاتی که برای نارون افتاده، با احساس خواننده بازی می‌کردید و او را به مطالعه رمان وادار!
  • در مقدمه حقیقت های زندگی را به خوبی بیان کردید. حس مثبتی که از مقدمه به خواننده منتقل می‌شود، این نوید را به او می‌دهد که در ادامه می‌تواند به شیرین شدن یک زندگی نحس، امیدوار باشد!
  • جلد، با توجه به ژانرها و موضوع رمان، کاملا چینش مناسبی دارد. ترکیب ظاهر کلاغ و پرهایش با صورت یک انسان، تصویر قابل تاملی را به نمایش گذاشته و از آن جایی که دخترکِ در تصویر، صورتی مظلوم دارد، احتمال اینکه خواننده بخواهد نحسیِ یک زندگی را بخواند بیشتر می‌کند!
  • دیالوگ‌هایی قوی داشتید و خیلی خوب از طریق آن‌ها، با احساسات خواننده بازی می‌کردید. در اکثر رمان‌ها به جز رمان‌های تاریخی، دیالوگ‌ها به صورت محاوره‌ای نوشته می‌شوند؛ اما در این رمان بدین صورت نبود. بیشتر دیالوگ‌ها بدون اینکه لطمه‌‌ای به محتوا و تاثیری منفی بر بافت رمان بگذارند، ادبی بودند و به علت روستایی بودن و محلی بودن شخصیت‌ها و لهجه داشتن آن‌ها، کاملا به روی متن نشسته بود. از این بابت صمیمانه به شما تبریک می‌گویم!
  • توصیفات در رمان شما به خوبی رعایت شده بود. به خصوص توصیف احساسات که به نظر بنده عالی کار شده بودند. خواننده به راحتی می‌توانست خود را به جای شخصیت و حتی در مقابل او قرار دهد. حس تنفر نارون نسبت به خویشاوندان پدری اش به خصوص اسحاق، عشق نسبت به ماهور و همچنین حس ناخوشایند در مقابل خلقیات او! همه و همه، کاملا قابل درک و تصور بودند. توصیفات مکان، زمان و ظاهر شخصیت ها نیز به جا و آرام در متن قرار گرفته بودند.
  • شخصیت ها به خوبی در امن شکل گرفته بودند و خامی و عدم پختگی در آن‌ها دیده نمی‌شد. تنها مشکل شخصیت ها این بود که به علت افزایش کاراکتر، حلاجی مطلب کمی برای خواننده سخت می‌شود و همت نویسنده را می‌طلبد تا در زمان دیالوگ‌، نام آن ها را نیز قید کرده و گاهی آن ها را برای خواننده یادآوری کند.
  • سیر اثر اهمیت زیادی بر کشش خواننده نسبت به متن و مطالعه نوشته دارد و همچنین در کیفیت رمان نیز بی تاثیر نیست! خوشبختانه رمان شما از سیر مناسبی برخوردار بود. پیشنهاد میکنم که در ادامه، بیشتر به گذشته ماهور و نارون بپردازید.
در رمان، بازی خارق العاده ای با کلمات دیده می‌شد. احسنت به این فرهنگ لغت!
موضوع رمان تا حدودی تکرار شده بود اما ایده پردازی تان بسیار عالی بود. با قدرت به نوشتن و خلق اثر، ادامه دهید.
این رمان را به تمامی علاقه مندان به رمان‌های تراژدی پیشنهاد میکنم.

در مورد درخواست پیشوند هم،
تیم تگ بعد از مطالعه نقد، مطالبات لازم را انجام خواهند داد و تا حداکثر دو روز آینده تصمیم قطعی توسط نگار 1373 به اطلاع شما خواهد رسید.
با آرزوی موفقیت
98/12/13

کادر نقد رمان 98


نقد و بررسی رمان کلاغ‌زاده | نوشین سلمانوندی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: زینب نامداری، MĀŘÝM، Narges_Alioghli و 5 نفر دیگر

Noushin_salmanvandi

نگارشگر انجمن
نگارشگر انجمن
  
عضویت
2/2/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
8,963
امتیاز
263
زمان حضور
55 روز 2 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلام و خسته نباشید از وقتی که گذاشتید و این همه خوب و با دقت، رمان کلاغ‌زاده رو نقدش کردید.
سپاس :rose:


نقد و بررسی رمان کلاغ‌زاده | نوشین سلمانوندی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: زینب نامداری، MĀŘÝM، Narges_Alioghli و 3 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا