خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
علامه محمد تقي جعفري


علامه محمد تقي جعفري

به کوشش فرزانه بشردوست

شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير

نوبت چاپ: اول/ تهران 1390

شمارگان: 1000 نسخه

بها: 15000 ريال




«متفکران متعهد چونان جان مايه هر جامعهاي هستند که انديشههاي بلند آنها بالندگي و پويايي نسلهاي مختلف را رقم ميزند. انتقال نظريات اين انديشمندان و آشنايي مردم به ويژه جوانان با زندگي و تفکر آنها ميتواند زمينه ساز شکوفايي استعدادها و پيمودن مسير ترقي و تکامل باشد. از همين رو انتشارات اميرکبير توليد و انتشارات مجموعه «آشنايي با انديشمندان معاصر ايران» را آغاز کرده است.

اين مجموعه به سبب بهره گيري از تصاوير متناسب با متن، ايجاز و اختصار مخاطب اصلي اين مجموعه دانش آموزان مقطع دبيرستان هستند، هرچند که هر فردي به تناسب مي تواند از آن استفاده لازم را ببرد. جلد نخست اين مجموعه به حضور علامه محمد تقي جعفري که در وجوه مختلف فلسفي، اسلامي، ادبي و . . . صاحب نظر بوده، مزين شده است و به خواست پروردگار به گامهاي بعدي ساير انديشمنداني که کهکشان تمدن اسلامي، ايراني را ستاره باران کردهاند، معرفي خواهند شد.»

در فهرست اين کتاب عناوين مطالب ذيل به شرح ذيل آمده است:

چراغي رو به آسمان؛ پنجرهاي رو به کهکشان؛ نسيمي از جلال و محبت، چراغي فرا راه ماده و معنا، رهايي، اختيار و آزادي، نيچه، هگل و شوپنها و رشد بشري تاريخ؛ ناپلئون ابر سياه وارتلو و قانون عليت، قوانين حاکم بر طبيعت و فعاليت حق تعالي، ده فرماني که مباني فرهنگ غرب را ساخت، کليدهايي براي شناخت و نقد فلسفه شرق و غرب، دلايل نقد ايده آليسم و رد نظريات برکلي، حيرت معرفت و مراتب شناخت، سير حرکت علوم انساني، پرسه در سپهر جبر و اختيار، حق و قدرت چه رابطهاي دارند؟، طعم خوش عدالت، معناي عدل الهي، سرعت، زمان و حرکت، از مولاناي مثنوي تا شمس شوريده، نهج البلاغه و کمال برين، رابـ*ـطه شناخت حضرت علي (ع) و کمال جامعه، قرآن اثر جاودانه وحي، عرفان مثبت جاذبه لقاالله، شريعت و طريقت و حقيقت، عرفان منفي سلوک در تاريکخانه درون، زيبايي شناسي و اسلام و حقوق بشر، ستارهاي رو به روشنايي.

چراغي رو به آسمان به زندگينامه و نظريات چند تن از انديشمندان و بزرگان درباره علامه محمد تقي جعفري مي پردازد.

در بخش ستارهاي رو به روشنايي درباره آثار وي است. بيش از 80 اثر از علامه جعفري به چاپ رسيده و بيش از 60 کتاب و مقاله ديگر او هنوز منتشر نشده است برخي از کتابهاي وي نيز به زبانهاي ديگر ترجمه شده است مانند: تعاون الدين و العلم، علي اجنحه الروحي، عرفان اسلامي، وجدان، معماي حيات و فرهنگ پيرو، فرهنگ پيشرو.

گفتني است، کتاب علامه محمد تقي جعفري اولين جلد از مجموعه کتابهاي آشنايي با انديشمندان معاصر ايران است که به کوشش فرزانه بشردوست با شمارگان 1000 نسخه و قيمت 15000 ريال، از سوي شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير منتشر شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
عرفان حلقه


عرفان حلقه

به کوشش: حميد رضا مظاهري سيف

ناشر: مؤسسه فرهنگي بهداشت معنوي، عصر آگاهي

نوبت چاپ: اول 1390



عرفان حلقه به عنوان يکي از فرقه هايي که با خاستگاه داخلي در حوزه ي جنبش هاي معنوي نوين، به وجود آمده، در مدت بيش از ده سال توانسته است در شهرهاي گوناگون کشور افرادي را به خود جذب کند که نسبت به ساير فرقه هاي تشکيل شده با خاستگاه داخلي، گسترش بيشتري پيدا کرده است، پرسش اصلي اين يادداشت اين است که علل گرايش به عرفان حلقه چه بوده است؟ و نيز مسئله اصلي اين تحقيق چيستي ابهامات اساسي عرفان حلقه است.مطالب اين کتاب به سه بخش کلي تقسيم شده است که بخش نخست آن بخشي است که درصدد اثبات شعور کيهاني است.

نگارنده در مقدمه اين بحث يادآور مي شود که تقريبا از نيمه دهه 1370 گروهي با نام عرفان حلقه در کشور ما شروع به فعاليت کردند. فردي به نام محمد علي طاهري با همکاري گرهي که شاخص ترين افرادشان، اسماعيل منصوري لاريجاني و خانم ويدا پيرزاده هستند، اين فرقه را پايه گذاري کرده و اساسنامه اي را تنظيم نمودند، سپس در قالب دوره هاي آموزشي که در ابتدا طاهري برگزار مي کرد به آموزش عده اي از مردم پرداختند.

در اساسنامه عرفان حلقه آمده است که اعتقادات افراد به دو بخش زيربنا و روبنا تقسيم مي شود. زيربنا بخش اشتراک فکري همه انسان ها بوده، همان گونه که در بخش نظري و عملي عرفان کيهاني(حلقه) به اثبات مي رسد، شعور الهي با هوشمندي حاکم بر جهان هستي است که در اين شاخه عرفاني مورد بهره برداري قرار مي گيرد. روبناي فکري نيز شامل دستورالعمل هاي اديان، مذاهب، تعاريف و راه هاي مختلف رسيدن انسان به تعالي است که آن نيز خود مي تواند به دو بخش اشتراکي و اختصاصي تقسيم شود. در عرفان کيهاني زير بناي فکري انسان مورد بررسي اصلي قرار گرفته، در مورد روبناي فکري اشتراکي، تعاريفي پيشنهاد مي نمايد و با بخش اختصاصي روبناي فکري انسان ها که شامل اعتقادات و مراسم و مناسک مختلف است، برخورد و مداخله اي ندارد.

با اين توصيف، عرفان حلقه ايده اي فرافرهنگي و برون ديني است که رنگي از فرهنگ هاي گوناگون بر آن ننشسته و تعاليم هيچ يک از اديان در آن اثري نگذاشته است. با توجه به اين موضوع چگونه گفته مي شود که عرفان کيهاني متکي به عرفان اين مرز و بوم است و نيز مي نويسد عرفان حلقه عرفاني ايراني و اسلامي و برخاسته از فرهنگ ماست.

اگر گفته شود که اسلام زيربناي همه اديان است و از اين رو مبناي يک ايده فراديني و فرافرهنگي قرار گرفته است، به اين موضوع توجه مي دهيم که اساس اسلام اعتقادات است و مراسم و مناسک خاص از ضروريات اين دين هستند. اين دين کاملا با اديان ديگر متفاوت است، به طوري که پيروان اديان ديگر نمي توانند خود را متعلق به دين بدانند. گذشته از اين تأکيد بر ايراني بودن عرفان حلقه، مشکل را دو چندان مي کند و تعلق فرهنگي آن را در تضاد بيشتر با ادعاي فرافرهنگي بودن قرار مي دهد. با وجود اين تضاد توسعه ايده عرفان حلقه به تغيير اسلام و حذف اعتقادات و مناسک اسلامي و ارائه اسلامي ديگر منجر خواهد شد و يا به فروپاشي عرفان حلقه خواهد رسيد. بررسي محتواهاي آموزشي که از سوي پايه گذاران و مسترهاي عرفان حلقه ارائه شده و نيز ابهامات موجود در اين فرقه بيشتر گزينه تغيير اسلام و حذف اعتقادات و مناسک را تأييد مي کند. حتي اگر سرانجام اين فرقه به فروپاشي هم برسد، آثار ناگوار آن در زندگي معنوي پيروانش به سادگي جبران نخواهد شد.

بخش دوم اين کتاب به معرفي عرفان حلقه و بخش سوم کارکردها و شواهد مؤيدي است که براي عرفان حلقه بيان مي شود.

در قسمتي از اين کتاب به اين موضوع اشاره شده است که اساس، آغاز و انجام اين فرقه، درک با شعور بودن عالم هستي است. عرفان حلقه با اين تعبير نادقيق که ماده از حرکت و حرکت از شعور آفريده شده، دانش کمال خود را طرح ريزي کرده است. دانش کمال که از سوي حلقه به عنوان زيربناي بخش اشتراک فکري همه انسان ها معرفي مي شود، اين است که ملکول ها و اتم ها از هوشمندي آفريده شده اند، تبيين مادي و فيزيکي شعور کيهاني که از ماده و حرکت و انرژي به شعور مي رسد، باعث يک سوء تفاهم بزرگ، نسبت به کليدي ترين مفهوم عرفان شده است. وحدت وجود که اساس عرفان و توحيد ناب است به جهت رويکرد فيزيکال عرفان حلقه، به تن واحده تأويل شده است..

در بخش ديگري از اين نوشتار مي خوانيم، از ديدگاه عرفاني، سراسر عالم هستي رحمت عام الهي است، مؤمنان و کافران، خوبان و بدان، حقيقت طلبان و حقيقت ستيزان و حتي شياطين و فرشتگان غرق در رحمت عام يا رحمت رحماني هستند، رحمانيت خداوند هيچ مقابل و متضادي ندارد، اما رحمت خاصه يا رحيم بودن خدا، مخصوص خوبان، حقيقت جويان و دوستان خداست و در مقابل آن قهر و غضب الهي است. خداوند با رحمانيتش به شيطان فرصت داده است و به بدکاران زندگي ونعمت مي دهد تا خود را تغيير دهند و به رحيميت خداوند راه يابند، يا در قهر او غوطه ور شوند، بنابراين رحمانيت او هيچ خصوصيتي ندارد و همه را در برگرفته است، از يک جهت هم شامل رحيميت خدا و هم شامل قهر و غضب اوست و نتيجه برخورداري از رحمانيت هم، هدايت و رشد است و هم گمراهي و اضلال. در عرفان حلقه ادعا اين است که پيروان به حلقه هاي رحمانيت خداوند، متصل مي شوند و حقيقت رحمانيت هم فرصتي براي همنشيني با شياطين و شرارت کردن است و هم مقدمه اي براي هم سخني با فرشتگان و سير به سوي معبود، که البته هر کدام از اينها نشانه هايي دارد، اگر در فرصتي که رحمانيت خداوند به انسان داده به رحيميت بينديشد و آن را بجويد، به راستي اهل رحمت است و به زودي در آ*غو*ش عشق و رحمت خاصه خداوند آرام خواهد گرفت و از او خواهد شنيد که اي جان به آرامش رسيده به سوي پروردگارت باز گرد در حالي که شادمان و راضي هستي و او نيز از تو خشنود و راضي است. اما کساني که به رحمانيت تکيه کرده و در آن فرو مانده اند، مثل شيطان و بلکه شياطين انسان نما خواهند بود که از فرصت ها و نعمت هاي الهي براي دور شدن و دشمني با خدا استفاده مي کنند، و مورد قهر و ناخشنودي او قرار مي گيرند، عرفان حلقه به اعتراف پايه گذاران آن براي اتصال به حلقه هاي رحماني است و در طول اين سالها، نه در دوره هاي آموزشي و نه در کتاب هايشان براي حلقه هاي رحيميت تعريف و برنامه اي ارائه نداده است.

در بخشي از کتاب با عنوان نسبت ميان شريعت و طريقت و حقيقت در عرفان حلقه آمده است، با اين که از سوي مرکزيت عرفان حلقه بر التزام به شريعت تأکيد مي شود، اما عملا بسياري از سلسله مراتب مربيان چندان پايبند نيستند و حتي بعد از آشنا شدن با عرفان حلقه؛ دلبستگي و پايبندي آنها به شريعت کاهش مي يابد. نويسنده در ادامه يادآور مي شود که علت اين دوگانگي ميان گفتار و رفتار، يکي از اصول اساسنامه عرفان حلقه است. در اين اصل آمده است، در عرفان کيهاني يا حلقه، مسير اصلي طريقت است که بر روي اين مسير، که مسير عمل است از شريعت و حقيقت بر روي آن دريافت صورت مي گيرد و در انتها هر سه بر يکديگر منطبق مي گردند..

حميد رضا مظاهري سيف، در خصوص علل گرايش به عرفان حلقه مي نويسد، فعاليت رسانه اي عرفان حلقه هم تبليغ و شناخت ايجاد مي کند و هم اعتماد. چون حضور مستمر يک فرد در رسانه و يا انتشار مطالب متعدد از يک نفر در نشريات انس و شناختي را به وجود مي آورد که نتيجه طبيعي آن اعتماد به مطالب، گفته ها و ساير اعمال اوست.

وي هدف از اين بررسي را ايمن سازي جامعه از آلودگي به فرقه هاي مدعي معنويت گرايي است، در صورتي که مردم شخصيت هاي فرهنگي و فرهيختگان کشور پاسخ اين پرسش را بدانند، مي توانند از تکرار رويدادهاي مشابه پيش گيري کنند.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
آفرينندگان فرهنگ وتمدن ايران (فرخي سيستاني)


آفرينندگان فرهنگ وتمدن ايران (فرخي سيستاني)

نويسنده:دکتر علي اکبرولايتي

تانشر:شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به انتشارات امير کبير

نوبت چاپ:اول 1390

شمارگان:3000نسخه

قيمت :23000ريال


براي همه مشخص وواضح است که ا مت اسلامي مدت هزار سال مهدعلم وفرهنگ جهان وايران وپرچمدار اين نهضت بزرگ اسلامي بوده است.تعداد بزرگان علم وادب وفرهنگ ومدنيت در خراسان وخوارزم وعراقين وآذز بايجان بي شک صدها برابر فرهيختگان يونان وروم بوده است.

در دو سه قرن اخير،هجوم فرهنگي ،نظامي وسياسي واقتصادي استعمار موجب رخوت وعقب افتادگي جوامع مسلمان گشته است .اما بيداري اسلامي قرون معاصروخيزش اسلامي چند دهه ي اخير مجددا موجب حرکت مسلمانان گرديد.

براي استمرار وادامه يافتن چنين حرکتي مي بايست در درجه ي نخست به معرفي وباز شنا ساندن بزرگان تاريخ تمدن اسلام وايران وباز تعريف ارزش هاي اعتقادي واسلامي وهويت ملي پرداخت. براي تحقق همين امر مي باشد که شرکت سهامي کتاب هاي جيبي وابسته به انتشارات امير کبير اقدام به نشر وچاپ کتاب هايي با عنوان آفرينندگان فرهنگ وتمدن اسلام وبوم ايران کرده است وتا کنون قريب بر بيش از 30 مجلد از اين مجموعه را منتشر کرده است.

هدف از چاپ چنين کتاب هايي همان گونه که ذکر شد بازشناسايي هويت وگذشته ي پرافتخاري است که سرشار از مفاخر علمي وفرهنگي است وبدون ترديد عدم کوشش در معرفي اين مفاخر موجب مي گردد تا ديگر ملل اين گنجينه هاي شاخص را از آن خود کرده وهويت ايراني –اسلامي کشورمان را مخدوش کنند.

اين مجموعه از کتاب ها که به قلم دکتر علي اکبر ولايتي نگاشته شده اند در هر مجلد به معرفي يکي از مفاخر ايران مي پردازد.جلد 32اين مجموعه مربوط به زندگي نامه وسرگذشت فرخي سيستاني بوده ودر 7فصل پيرامون شخصيت فرخي سيستاني ،زندگي او،آثار شاخص وي،مهارتهاي فرخي غير از شاعري ،فرخي وديگر شاعران و.... مي پردازد.



در کتاب پيرامون احوالات فرخي آمده است((يکي از شاعران برجسته در سبک خراساني فرخي سيستاني است .شخصيت فرخي را بايد از دوجنبه ي تسلط بر زبان وادبيات فارسي وشاعري وتقوا وعرفان اسلامي و... مورد ارزيابي قرار داد وي نقش انساني در تکامل ادبيات فارسي در قرون 4و5 داشته است وانتخاب او به منزله ي يکي از چهره هاي شاخص به علت رتبه ودرجه ي بالاي ادبي اوست.

وضعيت شعر وزندگي شاعران در قرون گذشته چنان بود که آنان براي حفظ امنيت وگذراندن زندگي خود،ناچاربودند با امراوشاهان زمان خويش نوعي هم زيستي داشته باشند ودر مدح ومنقبت آنان کوشش کنند.

اما تزوير وفريب کاري محمود غزنوي وسبعيت وي در مقابله با مخالفان از سويي ودادن امتيازات وامکانات فراوان به مداحان مبالغه گوي از سوي ديگر موجب شد که بنا به رواياتي قريب 400شاعر ومداح ومجيز گوي به دربار او مرتبط شوند وهر يک به نوعي براي توجيه ومشروعيت بخشيدن به اعمال دربار غزنوي تلاش کنندودر زياده گويي ومداحي محمود از يکديگر پيشي بگيرند.که انصافا فرخي گوي سبقت را از بقيه ربوده است .فرخي مخالفان محمود راحتي اگر از اوليا ءباشند کافر مي خواندومي سرايد:



هرکه تورا عصيان آرد پديد کافرگردداگر از اولياست



در خصوص زندگي فرخي بايدعرضه داشت که ابوالحسن علي بن جولوغ فرخي سيستاني شاعر بزرگ اواخر قرن 4واوايل قرن 5هجري واز جمله سرآمدان سخن در عهد خويش وهمه ي ادوار ادبي ايران است.ودر همه ي تذکره ه هاي کهن اورا به اين نام مي شناسند.تاريخ تولدش نامعلوم است .اما تا سال 421ق.يعني سال وفات محمود غزنوي هنوز جوان بوده است زيرا در ضمن قصيده اي براي محمود ودر ذکر بيماري ومرگ او سروده:

کاشکي چاره دانمي کردن تا بدو بخشمي جواني وجان



زادگاه او سيستان بوده ودوران کودکي وبالندگي وجواني فرخي نيز در آنجا سپري شده است.فرخي با وجود فضل وهنر واستعداد ونبوغ ذاتي مردي عشرت دوست وعيش طلب بود وجز به وسايل شادي کمتر همت مي گماشته است وبه بي دينان وقرمطيان هر که مخالف مذهب ودين باشدبدگفته وبه غارت وقتل ايشان تحريض کرده است.برهه اي از زندگي فرخي که در دستگاه محمود غزنوي سپري گشت بسيار مطلوب وخوشايند اوبوده است. اودر ضمن اشعار ش حسب حال گونه اي دارد که مي گويد:

کاريست مرانيکو وحالي است مراخوب با لهووطرب جفتم وبا کام وهوا يار

از فضل خداوند وخداوندي سلطان امروز من از دي به وامسال من از پار



بايدگفت:در مديحه سرايي فرخي همواره کساني مخاطب قرار گرفته وتوسط او مدح مي شوند.کساني چو.ن سلطان دمحمود غزنوي ،سلطان مسعود بن محمود،احمد حسن ميمندي،حسنک وزيرو......

فرخي را بايد از سرآمدان سبک خراساني دانست که عمده ترين ويژگي هاي اين سبک در عصر غزنويان شامل افزايش واژگان عربي ،افزايش اشاره به معارف اسلامي ،کاربرد زياد استعاره،و......مي باشد.

فرخي در ميان سرايندگان عصر ساماني ،بيش از همه به رودکي نظر داردواين نکته شايد علت اصلي مشابهت چشم گيري است که در سبک شعري او با رودکي ديده مي شود.توجه فرخي به رودکي جدا از ياد کردن نام او،شامل ابيات متعددي است که برسبيل تضمين از وي گرفته ويا مضاميني است که فرخي در ترکيب وپرداختي نو رعايت کرده است مانندقصيده ي ستايشي زير که در آن فرخي بيشتر از رودکي تضمين کرده است:

يک بيت شعر ياد کنم زان که رودکي گرچه تورا نگفت سزاوار آن تويي

جزبرتري نداني گويي که آتشي جز راستي نجويي همانا تراز وي



فرخي علاوه بر شعر وشاعري بر مهارتهايي ديگر نيز تبحر داشته است که در ذيل به آن اشاراتي مي رود.

به کارگيري اصلاحات موسيقي به صورت فني در شعرومهارت در نواختن بربط

به کار بردن اصطلاحات نجومي فراوان در شعر خود مانند:



تابر اين هفت فلک سيرکند هفت اختر همچنين هفت پديدارکندهفت اورنگ



دانستن زبان عرب وبه کارگيري واژگان سهمگين آن در شعر خود مانند:



ادب صاحب پيش ادب توهدراست نامه ي صابي با نامه ي تو خوار وسئيم



هرچند تاريخ دقيق مرگ فرخي را نمي توان تعيين کرد ولي به ملاحضاتي احتمالا بايد در سال 429ق درگذشته باشد .بايد دانست با مرگ محمود وخاموش شدن شکوه غزنه ،حيات فرخي نيز پايان مي يابد وقرينه اي در دست نسيت که حاکي از مرگ شاعر در موسم پيري باشد.هرچندشاعر در جايي از سروده هايش به ضعف وپيري خود اشاره کرده است.



من پيرم وفالج شده ام اينک بنگر تانولم کژبيني وکفته شده دندان


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
پادشاه زير درخت نارنج


پادشاه زير درخت نارنج

پادشاه زير درخت نارنج/ مجموعه سرداران ايران ؛ داريوش 9

نويسنده : مهدي زارع

چاپ و شمارگان : اول 91 – 3000 نسخه

ناشر : شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير




ناشر در ابتداي کتاب حاضر بيان مي کند که برآميدن و باليدن مردان بزرگ که بزرگي را به اعتبار منش انساني و ويژگي هاي سترگ آسمان انديشي ، بدست آورده اند ، مديون فرهنگ ، باور و بسـ*ـترهاي تاريخي معرفتي است که در آن نفس کشيده اند و از سرچشمه هاي آن سيراب شده اند . شرکت سهامي کتابهاي جيبي ادامه مي دهد که همانطور که از شوره زار چيزي نمي رويد ، از خاک حاصلخيز و دامنه هاي پرباران که نور مهربان خورشيد را هماره برجان خود دارند ، دامن دامن ريحان و باغ در باغ درخت هايي با ميوه هاي شيرين و آبدار قد مي کشد و سايه مي گستراند .

مردان بزرگ ، بزرگي را از فرهنگ ملي و جان بزرگ خود وام مي گيرند . بزرگي جوهره و سرشتشان است ، عاريه اي نيست ، وصله اي نيست بر لباسشان .

ناشر در بخشي ديگر از مقدمه خود يادآور مي شود که ايرانيان مردمي بزرگ زاده اند و به همين دليل بزرگان زيادي را در خود و با خود ديده اند.

از ميان همه بزرگان اين سرزمين مردان مردي وجود دارند که ايرانيان ، فره « سردار ملي » را بر سينه شان آويخته اند . سرداراني که دشمنان اين مرز و بوم را سرنگون کرده اند و مام ميهن را از عطر حضور خود آکنده اند . ناشر مي افزايد اين سرداران چه در تمثال اسطوره اي خود و چه در شمايل تاريخي خويش ، نامي شورآفرين و صفاتي برانگيزاننده دارند . سکون را مي زدايند و سکوت را مي شکنند . درماندگي را نهيب مي زنند و غفلت را به بند مي کشند . چهره ها و جلوه هاي گوناگوني از سرداران ملي در حافظه تاريخي ايرانيان نقش بسته است . از سيماي اسطوره اي رستم و فريدون و کيخسرو تا چهره دليراني چون آريوبرزن و سورنا ،از شاه اسماعيل صفوي تا امام قلي خان ، از عباس ميرزا تا رييس علي دلواري ، از چمران و باقري و همت و متوسليان تا باکري و خرازي ، از بابايي و رداني پور تا آبشناسان و صياد شيرازي همه ستارگاني هستند که در خاک گهرخيز ايران زمين باليده اند و سيماي تابناکشان تا هميشه در قاب خاطرات اين سرزمين با مهرباني لبخند مي زند .

شرکت سهامي کتابهاي جيبي در پايان پيشگفتار خود به اين موضوع اشاره مي کند که مجموعه « سرداران ايران » با اين انگيزه نوشته شده است تا به بايستگي بخش اندکي از زواياي پنهان چهره آنان نمايانده شود و در پرتو درخشش نام و يادشان ، زندگي امروز را روشن تر ديد و فرداها و فرداها را همسنگ تاريخ ميهن رقم زند .

شماره نهم مجموعه سرداران ايران به داريوش اختصاص دارد و در سه بخش زندگي او را مورد کنکاش قرار مي دهد:

داريوش در راس سپاه حرکت مي کرد. هنگ نظام پياده نظام از نظم بسيار بالايي برخوردار بود . اما هنگ هاي سواره نظام نامرتب بود. هواي بهاري ، اسب هاي جنگجو را به موجوداتي سرکش و پرانرژي بدل کرده بود که با کمترين غفلت سوار ، از مسير نظم خارج مي شدند . داريوش کوتاهترين مسير را انتخاب کرده بود . مسيري که از کنار رود و جنگل هاي کم پشت بلوط عبور مي کرد ، اما چندين دژ در همين مسافت کم وجود داشت که هرکدام مي توانستند نقطه پاياني براي سپاه داريوش باشند . زوپير به انـ*ـدام ورزيده داريوش نگاه مي کرد .

به قامت کشيده و پوست آفتاب خورده داريوش خيره بود و به ياد مي آوري که در تمام اين سه سال هيچ وقت جنگ موجب نشده بود داريوش کارهاي عمراني را فراموش کند . هرجا که آرامش حاکم مي شد ، جاده ها به صورت فوق العاده اي طراحي و ساخته مي شدند . چاپارها در تمام کشور نامه ها را به دست صاحبانش مي رساندند و تمام مردم با هر ديني که بودند با آزادي مي توانستند عبادت کنند و تا وقتي به نزاع ختم نشود تبليغ هم براي هرديني آزاد بود . ماليات ها اوضاع مناسبي پيدا کرده بودند و تنها در برخي نقاط نارضايتي ديده مي شد .

داريوش درمان تمام دردهاي وطن بود و زوپير اين را خوب مي فهميد. انرژي بي کراني که در ميدان نبرد از انـ*ـدام هاي داريوش ساطع مي شد ، تمام لشکريان را مدهوش مي کرد . باد صداي همهمه کشاورزان دور و بر داشت و عطر رويايي گندمزارها نشاطي غريب را ايجاد مي کرد که هيچ قادر به توصيف نبود . نشاني از ترس در ميان سربازهاي نبود و به نظر مي رسيد سربازها فراموش کرده اند که براي مبارزه با بابلي ها به راه افتاده اند.

پادشاه زير درخت نارنج / مجموعه سرداران ايران ؛ داريوش9 به قلم مهدي زارع در چاپ نخست خود با شمارگان 3000 نسخه توسط شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير به چاپ ر.سيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تاثيرنهج البلاغه وکلام امام علي(ع) درشعرفارسي


تاثيرنهج البلاغه وکلام امام علي (ع) درشعرفارسي

تاليف:محسن راثي

نوبت چاپ:اول1383

شمارگان2000نسخه

انتشارات:اميرکبير




نهج البلاغه که ازقرن هاپيش تاامروزدردسترس شيفتگان حق وواقعيت قرارداشته وبه حق ويژگي هاي منحصربه فردي راداراست ،بيان شيواوزيباي کلام علي(ع)وطرزبرخوردايشان بامسائل مختلف مي باشد.اين کتاب نمونه اي است از صفات وحکمات وعلوم علي (ع)درتمام مسائل زندگي اعم از مسائل فلسفي ،معارف الهي ،حقوق اجتماعي ،سياسي ،اخلاقي و...در اين کتاب دلايل ونشانه هايي روشن از دانش وسيع وسياست صحيح علي (ع) به چشم مي خوردکه نظير آن را شايد نتوان به آساني در آثاردانشمنداني ديگر جستجوکرد.نظر به همين ويژگي هاي منحصر به فرد در نهج البلاغه دکتر محسن راثي مولف کتاب تاثير نهج البلاغه در شعر فارسي سعي کرده است تا موضوعاتي چون اهميت وفايده ي نهج البلاغه ،شيوه ي تاثيرسخنان امام علي (ع)در شعر فارسي ،صنايع ادبي موجود در نهج البلاغه ،سخنان امام علي (ع)در آثاربعضي ادباي رتازي وفارسي ،جاحظ ،رشيدالدين وطواط وسخنان امام علي (ع) ،به نظم آوردن احاديث وکلمات امام علي (ع)و...رامورد تحليل وبررسي قراردهد.اومي نويسد :اين کتاب که رساله ي دکتري وي مي باشد در بيان تاثير عظيم وبي حدنهج البلاغه درشعر فارسي سهم اندکي دارد وتنها به ذکر نونه هايي از اين تاثير اکتفا شده است .واين پژوهش فتح بابي است که ارباب تحقيق واهل نظر مي توانندادامه دهنده وتکميل کننده آن باشند.اين رساله خواننده را در مسيرشناخت بيشتر وبهتر عناصرشعر ياري مي دهد که با جوهره واصالت واستحکام شعر معرفت وانس يابدوپيوند شعر در انواع واساليب مختلف آن عرفاني-تعليمي-غنايي واخلاقي با نهج البلاغه وکلام مقتداي موحدان بيابد.در کتاب پيرامون چگونگي وزمينه ي اثرپذيري شعر فارسي از کلام امام علي (ع) آمده است ((قرن 14ازنظرترقي ونضج شعر فارسي يکي از مهمترين وشکوه مندترين ادوار ادبي مامحسوب مي شود.شعر دراين عهددر جهت اشتمال برخصايص عمده صوري ومحتوايي از قبيل فصاحت ورواني وسادگي کلام وتحول اوزان وهم از حيث محتوا به تازگي وبديع بودن مضامين وموضوعات ومعاني دقيق مبتکروافکاربکر ازاهميت وارجحيت خاص برخوردار است.در اين دوره کمتر ديواني را مي توان يافت که شاعر يا نويسنده ي آن گفتار خود را به فقره اي يا فقره هايي از سخنان امام علي (ع) زينت نداده وجمله هاي کوتاه علي (ع) را چون گوهري در نظم ونثرخود قرارنداده باشد.سخنان اميرالمومنين علي (ع)ازآغاز تا پيش از آن همانگونه که بر ادب عربي تاثير گذاشته در سده ي چهارم برادب فارسي نيز تاثير فراوان وگسترده داشته است .چنانچه در آثار شعراي فارسي زبان پيش از تاليف نهج البلاغه يا همزمان وکمي پس از آن جملات ومطالبي يافته مي شود که کاملا ودقيقا متاثرازکلام وسخنان امام علي (ع)است واين تاثيربراعتقادات تشيع يا تسنن هردواست.ليکن پس از تاليف نهج البلاغه بدان جهت که اندازه ي زيادي از آنها يکجا در کتابي زيبا وجذاب گرد آمده بود همه ي اديبان جهان اسلام به هر زباني شعر مي سرودندويا کتابي ادبي واعتقادي وتاريخي مي نوشتند سعي مي کردندتا به صورت تلخيص واشاره از اين سخنان بهره بگيرند.))

نگارنده ي کتاب پس از ذکر پاره اي نکات ومطالب پيرامون نهج البلاغه وادبيات تازي وفارسي قسمت عمده ي کتاب خود را به بيان اشعار وابياتي اختصاص مي دهد که مفهوم آن با کلام امام علي (ع) در نهج البلاغه مطابقت دارد.به طور مثال او خصلتي چون جامعيت وحقيقت انساني رادرشعر شعرايي چون مولوي ،حافظ،نظامي ،سنايي و....مورد بررسي قرار مي دهدوسپس کلام علي (ع)در نهج البلاغه را نيز بيان مي کند.که نتيجه ي نهايي ،نشان دادن مطابقت اين دو از لحاظ مفهومي وتاثير گرفتن شعرپارسي از کلام علي (ع) مي باشد.مولف مي نگارد:((علي (ع) در نهج البلاغه ذکر کرده اند که در انسان قدرتي نهفته است که از نظر معنويت وقتي به حد کمال رسيد قلبش جايگاه خدامي گرددقلب الومن عرش الرحمان.که اين مفهوم را به عينه در شعر حافظ با ابيات ذيل مي توان در يافت کرد.

سالها دل طلب جام جم از ما ميکرد وانچه خود داشت زبيگانه تمنا ميکرد

گوهري کز صدف انـ*ـدام بدن ومکان بيرون بود طلب از گم شدگان لـ*ـب دريا مي کرد

بيدلي در همه احوال خدا با اوبود اونميديدش واز دور خدايا مي کرد

اما ناصرخسرو با ذکر ابياتي بر مهم بودن صبر در زندگي تاکيد کرده وسروده است

تخم ظفرنيست مگر صبربر صبرچوزيتون وظفرروغن است

که اين ابيات ناصرخسرودقيقا منطبق با کلامي از حضرت امير درنهج البلاغه مي باشد آنجا که ايشان مي فرمايندالصبرعلي المصائب من افضل المواهب.((صبر برمصيبتها از بهترين موهبتهاست))

حضرت علي (ع) در جايي از نهج البلاغه به حسن خلق اشاره کرده ومي فرمايند:لاقرين کحسن الخلق ((هيچ همنشيني چون خوي نيکو نيست)) که اين ويژگي به زيبايي در مثنوي معنوي در قالب اشعاري پر محتوا تاکيد گرديده است واينگونه سروده شده است.

خاربن دان هريکي خوي بدت بارهادر پاي خار آخرزدت

بارها از خوي بد خسته شدي حسن نداري سخت بي حس آمدي

گفت ريشت شدسفيداز حال گشت خوي زشت تونگرديده است وهست

چون زعادت گشت محکم خوي بد خشمت آيدبرکسي کوواکشد

لازم به ذکر است که مولف در کتاب فوق در خصوص ديگر خصلتها هم چون احسان ونيکي ،اخلاص ،اميدوناميدي،توکل وحسد،تربيت ،تسليم ورضا،بردباري وتواضع و....نيز چنين مطابقتي را انجام داده است .

گفتني است کتاب تاثير نهج البلاغه در شعر فارسي تاليف دکتر محسن راثي در چاپ اول وبا شمارگان 2000نسخه از سوي انتشارات اميرکبير منتشر شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مباني، زمينه‌ها وپيامدهاي ژئوپلتيک بيداري اسلامي


مباني ،زمينه ها وپيامدهاي ژئوپلتيک بيداري اسلامي

مولفين:علي اسماعيلي ،حميدنيکو،مهدي گل محمدي

شمارگان:2500نسخه

نوبت چاپ:اول 1391

قيمت:13900تومان

انتشارات :سوره مهرحوزه هنري




بيداري اسلامي اصطلاحي است که به طورخاص باوقوع خيزش هاوانقلاب هادرجهان عرب درادبيات سياسي منطقه اي وبين المللي رواج وگسترش يافته است.البته در ريشه يابي وکندوکاوپيرامون اين موضوع در وهله ي اول بايددرخصوص تاثيروجهت دهي انقلاب اسلامي ايران بر انقلابات شکل گرفته درجهان عرب صحبت کرد.انقلابي که به تاکيد واذعان خود کشورهاي عربي با الگوگيري از انقلاب اسلامي ايران آغاز ودر ادامه با تکيه برهمان روش ها وشعارها به پيش رفته است.دميدن روح استکبارستيزي وبيداري اسلامي همان چيزي است که امام خميني (ره)سي واندي سال قبل درسخنان خودبه آن اشاره کرده وفرمودند(ما انقلاب نکرده ايم که آن را در انحصار خودنگه داريم وبالاخره روزي انفلابمان رابه تمام دنيا صادر خواهيم کرد)وامروز پس از گذشت چهار دهه ازپيروزي انقلاب اسلامي ايران اين رويدادبه وقوع پيوسته است وانقلاب اسلامي ايران صادر گرديده است .که البته هدف از صدور اين انقلاب همان چيزي است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان صدور ارزش ها ،آرمان ها ،روحيه ي استکبارستيزي ،پيوند بين دين وحکومت ،صدور توحيد واخلاق انبيا واخلاص وفداکاري ياد مي کنند.

بايدگفت:ازهمان لحظات آغازين شکل گيري بيداري اسلامي درخاورميانه وکشورهاي شمال آفريقا هرکس بنا به زاويه ي ديد خويش وتخصص خوددرزمينه هاي گوناگون چون پزوهش وتحقيق ،شعروداستان ،هنرو...سعي در شناساندن اين انقلاب ها وتبيين مفاهيم وارزش هاي آن داشته اند.درراستاي تحقق به همين هدف وبراي تبيين اين مفاهيم کتاب حاضر(مباني ژئوپلتيک بيداري اسلامي) کوششي به قلم سه مولف مي باشد ودر پي آن است تا با واکاوي جنبش هاي فکري بيداري اسلامي وساختارهاي حکومتي ومديريتي آن بنا به گفته ي خودمولفين به کلي گويي بسنده نکرده ووارد مصاديق وتعاملات کشورهاي مربوطه نيز بشود.

کتاب فوق در هفت فصل وبا بيش از چهار زيرمجموعه به بررسي موضوعاتي چون گونه شناسي انقلاب ها ،نظريه ي انقلاب ديني وبيداري اسلامي ،ريشه هاي تاريخي ،مفهوم سکولاريسم ،امواج بيداري اسلامي ،جنبش اخوان المسلمين ،الگوي الهام بخش انقلاب اسلامي ايران ،تشيع وبيداري اسلامي ،اثرگذاري ها رويکردها ورقابتها ،چشم اندازها روش ها وچالش ها ي بيداري اسلامي و....مي پردازد.

درکتاب درخصوص موضوع مهم تاثيرانقلاب اسلامي ايران بربيداري اسلامي چنين مي خوانيم ((بسياري ازصاحب نظران درپديده ي جنبش هاي اسلامي معاصرمعتقدندکه انقلاب اسلامي ايران يکي از عوامل مهم وتاثيرگذاردرپيشبردروندبيداري وآگاهي مسلمانان وگسترش فعاليت هاي موثردرجوامع غربي واسلامي بوده است.انقلاب اسلامي ايران برپايه ي ارزش هاومباني اسلامي شکل گرفت.اين انقلاب ريشه درجريانهاي اسلام سياسي درايران دارد .ازآنجا که اين جريان اسلام سياسي عقب ماندگي سياسي مسلمانان رازاييده ي استعمارجديد غرب مي داند،انقلاب اسلامي نگرش هاي ضدغربي يافت.دراين ميان انقلاب اسلامي ايران،بيش ازهمه ،ازجريان اسلام سياسي فقاهتي تغذيه شد.اين جريان به رهبري امام خميني (ره)که براساس تفکيک ناپذيري دين وسياست قرارداشت به مخالفت با رژيم پهلوي پرداخت وخواهان تشکيل حکومتي با بنيان هاي اسلامي شد.اسلام سياسي فقاهتي امام خميني با محوريت روحانيت به بسيج مردم دست زد وبراساس نظريه ي ولايت فقيهه موفق به تشکيل حکومت شد.انقلاب اسلامي ايران تغييرات وتحولات اساسي درساختار وکارکرد نظام بين الملل ورفتار ملت هاي جهان به وجودآورد وبا به چالش کشيدن نظام بين الملل وقواعدحاکم برآن نشان دادکه ليبراليسم وسوسياليسم هردو.درجهت تسلط بر ملت هاي جهان عمل کرده وماهيت هر دوي آن ها سلطه جويانه ومادي گرايانه است.انقلاب اسلامي ايران ازانقلاب هايي است کهد حرکت وآثارش درچارچوب مرز هاي يک کشور خلاصه نمي شود،بلکه ديدگاهي فراملي دارد.يکي از پيامدهاي مهم انقلاب اسلامي تاثيربرکشورهاي منطقه وآشنايي مسلمانان ومستضعفان جهان با اين انقلاب ،تحت سياست صدور انقلاب اسلامي بود.صدورانقلاب وجهاني شدن آن يکي از دست آوردهاي جهاني انقلاب اسلامي ايران محسوب مي شودبه ويژه درمنطقه خاورميانه .تفکروطرح امام خميني (ره)درواقع تلفيقي ازهويت وتوسعه بود.امام خميني با ارائه ي الگوي عملي ونظري از جمهوري اسلامي توانست هويت سياسي وديني جديدي براساس ارزش هاي ديني به مسلمانان ببخشدوبا زنده نگاه داشتن حضورمردم درعرصه هاي مختلف انقلاب زمينه ي مشارکت وحق تعيين سرنوشت مردم را فراهم کند.بايدگفت:پديده وگفتمان مقاومت دربرابراستبداد داخلي و استعمارو صهيونيسم بين المللي از آثار مهم انقلاب اسلامي مي باشد.))بخش مهم ديگر از کتاب بخشي است که پيرامون جنبش اخوان المسلمين چرايي وچگونگي تشکيل آن وهدف از ايجادآن صحبت مي کنددر اين بخش آمده است((اخوان المسلمين يک جنبش فراملي اسلام گراست که دربسياري ازکشورهاي عربي بزرگترين جريان اپوزيسيون به شمارميرود.ظهوراخوان المسلمين رامي توان تبلورموج ((اصول گرايي اسلامي ))دانست.اخوان المسلمين قديميترين وبزرگترين گروه سياسي اسلامي است که در سال 1928درشهر اسماعيليه ي مصربه رهبري حسن البنا بنيان نهاده شدوسپس فعاليت خود را به ديگرکشورهاي عربي واسلامي گسترش داد.اين نهضت باتاثيرپذيري از انديشه هاي سيدجمال الدين اسدآبادي ودرواکنش به انحطاط داخلي مسلمانان وسلطه ي بيگانگان برکشورهاي اسلامي ،به ويژه برمصرپديد آمد.اخوان المسلمين را بايدبه معناي جهاد،تلاش وکار ونه فقط يک پيام در نظرگرفت.اهداف اين جنبش در چند طيف آزادي مصردر همه ي زمينه ها ،آزادي همه ي سرزمين هاي عربي وتلاش در راه وحدت اسلام قابل بررسي است.ازباورهاي اساسي اخوان المسلمين مي توان به قدرت تفوق ناپذيراسلام براي حل مسائل اجتماعي وسياسي مسلمين يادکرد.بايدتاکيدکرد که اين جنبش به عنوان مهم ترين جنبش اسلام گراي معاصردرجهان عرب درتعيين خط مشي ها ي بيداري اسلامي نقش داشته وانديشه هايي نوين يافته است.))بايدذکر کرد که مولفين کتاب در بخش هاي پاياني کتاب با عنوان بيداري اسلامي رويکردها ورقابت ها به طور دقيق ومبسوط به بررسي ونقش کشورهايي چون عربستان ،ايران ،سوريه ،يمن ،بحرين و...پرداخته ودر ادامه به پيامدها واثرات بيداري اسلامي درتغيرتوازن مناسبات منطقه اي اشاره کرده است.

گفتني است کتاب ((زمينه ها وپيامدهاي ژئوپلتيک بيداري اسلامي ))در نخستين چاپ خود با شمارگان 2500نسخه از سوي انتشارات سوره مهر حوزه هنري روانه بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تاريخ قرآن


تاريخ قرآن

تاليف:دکتر محمود راميار

ناشر:انتشارات امير کبير

نوبت چاپ :دوازدهم

شمارگان:1000نسخه

بهاء:185000ريال

شابک:4-0593-00-469-978



قرآن کلام خداومعجزه اي که نمامش از آغاز تا انجام ،حرف به حرف وکلمه به کلمه توسط فرشته ي خدا بر نبي اکرم (ص)نازل شده بر دل پاکش نقش بسته ،از دو لـ*ـب مبارکش جاري شده وامروز پس از 14قرن ما آن را همان طور در بر داريم که به زمان گيرنده ي وحي ياران گراميش دريافت داشته اند. تواترش قطعي است وتلاوتش عبادت .اين کتاب رهبر وراهنماي سعادت است ونيکي .ميزان ومعياروترازوي عدل است وزيبايي.راهنمائي است که تا پايان زمان به خير وبرکت راهبراست.عجيب نيست که قرآن در طي 14 قرن ودرقلمرويي به وسعت مساکن مسلمانان در 5قاره ي جهان،هزارهاميليون نفوس مسلمان را اين چنين به خودمشغول داشته است واين طور مردم دانشمندوخطيب ،مصلح اجتماعي وفقيهه سياسي وپژوهنده متوسل بدين کتاب بوده وهستند.

کتاب تاريخ قرآن تاليف محمودراميارکه از سوي موسسه انتشارات اميرکبير منتشرشده است همان گونه که از نام کتاب مشخص است به بيان تاريخچه قرآن مي پردازدوگرچه عده اي معتقدندکه قرآن چون کلام الهي است بنابرين کلام الهي ابتدا وانتهايي ندارد. اما نويسنده معتقداست ((گرچه قرآن مخلوق است وآفريده پروردگارولي به هر حال سرگذشتي يافته است .وقتي اين کلام از مصدر جلال وعزتش صادر شدوبردل پاک پيامبر نقش بسته واز دولب مبارک اوبه مردم جهان ابلاغ گشته بايدديدابناي بشربا اين کلام چه کرده اند؟طبيعي است وقتي اين کلام الهي مايه ي هستي بخشي زندگي مردم جهان قرار گيردسرگذشتي مي يابدو تاريخي پيدا مي کند.))

کتاب در حجمي بالغ بر 1000صفحه به بيان موضوعاتي چون نام هاي قرآن،آغازوحي ،نزول قرآن،تاليف قرآن درزمان پيامبر(ص)،جمع آوري قرآن در زمان ابوبکر،مصاحف متععداز قرآن ،اعجام ونقطه گذاري قرآن ،اهميت ترجمه درقرآن،ودرآخرترتيب زماني نزول سوره هااشاره مي کند.بنابرنوشته ي نگارنده وي سعي فراوان کرده است تا در بيان تمام موضوعات مندرج در کتاب براسنادومدارک مستدلي تکيه کندوازمنابع اهل تسنن وعلماي تشيع هردو بهره بگيردکه غناوتخصصي بودن مطالب به خوبي گوياي اين مطلب است.

نگارنده دربخشي که درخصوص مصاحف قرآن سخن مي گويدمي نويسد((جمع آوري قرآن به سبب مراقبت ازمتني بودکه توسطوحي برپيامبرنازل گشته بود وبه همين سبب کاتبان وحي شروع به کتابت قرآن کردند.اولويت جمع آوري قرآن در زمان ابوبکرانجام گرفت ومصاحفي نيز هم زمان با او چون مصحف فاطمه(س)،ابوزيد،معاذبن جبل، و..... وجود داشت.هم چنين رسم الخطهاي متفاوتي چون خطوط عربي ،مسند نبطي کوفي نيز از قرآن موجود بوده است .((خط قرآن ويا رسم المصحف همان روش نگاشتن قرآن است که در زمان عثمان براي کتابت قرآن برگزيده شد .دانشمندان اين روش را رسم المصحف ناميدندوعده اي نيزازآن برسم عثمان ويا رسم عثماني ياد مي کنند.در خصوص مشخصات رسم عثماني بايد گفت:بدون نقطه وشکل مي باشد،خالي از الف وياءوبا تخفيف در دونون نگاشته مي شود.اين رسم وروش نوشتن گرچه مشکلاتي درخواندن پيش مي آوردولي هميشه مدافعين سرسختي داشته که با دلايل محکمي از آن دفاع کرده اند))

درادامه کتاب ودربخش هاي انتهايي آن نگارنده به صورتي بسيار تخصصي براهميت بحث ترجمه ي قرآن وچگونگي آن پرداخته است ا و مي نويسد((اين سوال از دير باز وجودداشته که آيا ترجمه ي قرآن جايز است يا نه؟درجواز ترجمه ي قرآن به معني تفسير آن به عربي جاي سخن نيست .خداوندفرمود(وانزلنااليک الذکرلتبين للناس مانزل اليهم)پيامبر اکرم هم که خود نخستين مفسر وشارح کلام الهي بودقرآن را به لفظ مبارک وبه فعل خود بيان مي فرمودواز اينجا بود که سنت نبوي بوجود آمدواين سنت چيزي جزشرح کلام الهي نبود.تفسير کلام الهي هم به زبان ديگري مورد قبول علماءاست.درچنين تفسيري مفسر تاجائي که مي تواندمعاني ومقاصد آيات آسماني را بيان مي کند.اگر در چنين تفسيري شرايط تفسير وترجمه رعايت شود مسلما کلام الهي به تعدادبيشتري از مردم رسيده وبه زبان ديگري شرح وبياني يافته است.

اما در شرائط ترجمه ي قرآن بايد در نظر داشت که هر مترجم که متني را ترجمه مي کندبايدبه زبان خود وزبان عربي تسلط کامل داشته باشد.دقائق ورموز واسلوب وخصائص هردو زبان را بخوبي بشناسدهمه ي معاني ومقاصد اصل را در ترجمه کاملا در نظر بگيرد وترجمه به حدي روان باشد که بهيچوجه نشان ترجمه در آن ديده نشود.فوايد ترجمه ي قرآن در اين است که با ترجمه ي کلام الهي پرده از جمال ملکوتي سخنان آسماني برگرفته شده وهمگان مي توانندکلام الهي را بفهمندوبر شوق وايمانشان بيافزايند.حجت خدا بر آنان آشکار مي گردد ومردم زيادتري هدايت مي يابندوبه تفکر وتدبر در فهم آيات الهي تشويق مي شوند.))


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تاريخچه،نقدوبررسي عقائدواعمال وهابي ها




تاريخچه،نقد وبررسي عقائد و اعمال وهابي‌ها

تاليف:سيدمحسن الامين

ترجمه ونگارش :سيدابراهيم سيد علوي

انتشارات اميرکبير

شمارگان:1000نسخه

نوبت چاپ:ششم

قيمت:127000ريال


کتاب تاريخچه ،نقدوبررسي عقائدواعمال وهابي ها تاليف سيد محسن الامين باترجمه ونگارش سيد ابراهيم علوي که از سوي انتشارات امير کبير منتشر شده است در خصوص آراءونظرات وهابيان وچگونگي پيدايش اين فرقه بحث مي کند .ازآنجا که فرقه هاي مختلفي در تاريخ اسلام شکل گرفته اند ظهور وبروز اين فرق را مي توان به علت عمل نکردن بر وصاياي پيامبر (ص) از همان روزهاي نخست رحلت ايشان دانست .عدم اعتنابرسفارش پيامبر پيرامون جانشيني پس از خود ،ايجاد وحدت بين مسلمين و....شرايطي را ايجاد کرد تا فرقه ها متفاوتي چون حنبلي ،شافعي ،اسماعيليه وبسياري ديگر شکل بگيرد که در اين بين وهابيت به دليل عقايد نادرست وافراطي خود در خصوص مسلمانان همواره مورد طرد اکثريت فرقه ها ومسلمانان بوده است .آراء وعقايد وهابيت به قدري شديد ونادرست مي باشد که علماي اين فرقه همواره بر آراء ومذهب هاي اسلامي ايراد هاي گوناگون اعتقادي وعبادي نسبت مي دهند اين گروه بر توقف الفاظ وظواهر قرآن تاکيد کرده وهيچ گونه تاويل وعدول از ظاهر را جايز نمي دانند ،گروه هاي اسلامي را کافر مي نامنند وقتل مخالفان خود را جايز مي شمارند .

کتاب حاضر که به قلم سيدمحمدحسن امين جبل عاملي از علماي به نام عالم تشيع ونامدارترين رهبران جهان اسلام ومبارزي خستگي ناپذير در زمينه ي سياسي واصلاخات اجتماعي است ،سعي دارد تاعقايد،رفتار ومسلک سعوديان وهابي را به چالش کشيده وعقائد آنان را به استناد کتاب هاي خود آنان تحليل کند وعقايد صحيح اسلامي را بر اساس منابع معتبر کتاب وسنت وبا تکيه بر اصول کلي مورد اتفاق همه ي مسلمانان بيان کند. آن طور که در کتاب نگاشته شده انديشه ي عليل وهابيگري هرچند که سابقه داشته ليکن محمدعبدالوهاب آن کج انديشي ها را سر وسامان دادوبه کمک سعوديان ،حکومتي غير قابل انعطاف به وجود آورد .اودر سال 1111ه زاده شده وبه سال 1207ه درگذشته است وبعدبه مساعدت ريال هاي سعودي برآمده از نفت برخي دنيا خواران وجاه طلبان را به دفاع از آن ها کشانده وبا ايجاد شک وترديد در حقانيت معتقدات اماميه ،همچنان آشفتگي ايجاد مي کنند.

کتاب در 5فصل مجزا به صورت بسيط به مباحثي هم چون پيدايش وهابيگري ونام موسس اين مسلک ،تسلط وهابيان بر مکه ،شباهت وهابيان با خوارج ،اصول اساسي در پاسخ گوئي به شبهات وهابيت ،وهابيان درباره ي مسلمانان چگونه مي انديشند،عقائد افراطي وهابيان ،بررسي برخي از فتاوي وهابيان و......مي پردازد.

دربخشي از کتاب با عنوان وهابيان در خصوص مسلمانان چگونه مي انديشند چنين مي خوانيم ((وهابي ها مي گويند:مسلمانان بعد از ايمان کافر شدند وپس از يکتاپرستي مشرک گشتند يا اصلا موحد نبوده وايمان نداشته اند .لذا کشتن آنها واجب وخونشان هدر ودارائي واموالشان حلال مي باشد وبنا به قولي مي توان کودکان آنان را به بردگي گرفت .مسلمانان قبور پيامبران ،امامان وديگر اشخاص معمولي که برخي از آنها بدکار هم بوده اند ولي مسلمانان آنها را از اولياي الله مي دانند پرستش مي کنند.وبه همين علت مسلمانان هم چون مشرکين قريش اند که بت هائي از سنگ وچوب را مي پرستيدند .آنها پيامبر را صدا زده واورا براي شفاعت نزد خدا مي خوانند وبراي او نذر کرده وقرباني مي کشند وقبر اووديگرپيامبران رامحترم مي دارند وگنبد وبارگاه بر آنها مي سازند وضريح فراهم کرده وروي آن شال هاي پشمي مي اندازند وچراغ روشن مي نمايند وبه دور آن طواف مي کنند چنانکه بت پرستان به طواف بتها مي گشتند وبرايشان نذز مي کردند وآذين مي بستند))

ازهمين بخش کوتاه برگرفته از کتاب فوق مي توان به عقائد پليد وغلط وهابيان نسبت به مسلمانان اطلاع يافت که از اين دست عقايد ونظرات در اثناي کتاب بسيار بوده و بدان اشاره شده است.البته نبايبد از نظر دور داشت که نگارنده ي کتاب پس از بيان هرکدام از عقايد وهابيت با استدلالات محکم به آنها پاسخ منطقي داده است به طور مثال در مورد همين عقيده که در بالا بدان اشاره شد نويسنده مي نويسد((اين مدعا از سوي وهابيت نشان دهنده ي جهل وناداني اين فرقه محسوب مي گردد زيرا هر عقل سليمي مي داند هر بزرگداشت وتعظيم،عبادت وپرستش محسوب نمي گردد وعملي که به عنوان احترام شخص لازم التکريم انجام مي شوداگر توام با سجده واعمال آن که مخصوص خداوند است نباشد حرام نيست)).

نکته ي مهم ديگر در خصوص کتاب آن است که نويسنده با استفاده از کتاب هاي مهم شيعي وهم چنين اهل تسنن چون احصاءالعلوم غزالي ،تفسير کشاف زمخشري،صحيح مسلم ،صحيح بخاري ،مسند الامام احمد حنبل وقرآن کوشيده تا خوانندگان کتاب را با خواندن کتاب فوق به گوشه اي از اهداف پليد فرقه انحرافي وهابيت رهنمون سازد.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
آموزه هايي از اخلاق امام حسين (ع)


آموزه هايي از اخلاق امام حسين (ع)

تاليف:عبدالعظيم مهتدي بحراني

ترجمه :غلام حسن انصاري

ناشر:شرکت چاپ ونشربين الملل

نوبت چاپ:دوم زمستان 1389

شمارگان:3000نسخه

قيمت:48000ريال

شابک:5-232-304-964-978




امام حسين (ع)به واقع مظهربزرگواري واخلاق والا ونمونه ي عالي انسانيت بوده وکسي است که از منش وروش آن بزرگوار مي توان درس هايي بسيار آموخت .مورخان نامدار اسلام چون طبري ،ابن اثير،ابن خلدون، ابن عساکر، و....و حتي انديشمنداني غيرمسلمان همواره سعي کرده اند تا زندگي اين بزرگوار را به رشته ي تحرير درآورند.اين نويسندگان هرگاه در خصوص امام حسين (ع)قلم به دست گرفته اندتا چيزي بنگارند در سطرسطر نوشته ي خود ،ايشان راستوده اند ومودت خويش را نثار جان فشاني هاي حضرت درطول دوران حيات پربرکتشان کرده اند.

کتاب آموزه هايي از اخلاق امام حسين (ع)به قلم عبدالعظيم مهتدي بحراني با ترجمه غلام حسين انصاري از اين دست نوشته ها مي باشد.اين کتاب که از سوي انتشارات چاپ ونشر بين الملل منتشرگشته است سعي دارد تا مطالبي را پيرامون زندگي امام حسين (ع)در اختيار خوانندگان قراردهد.

مولف کتاب حاضر،همان گونه که ذکر گرديدعبدالظيم مهتدي است کسي که از سن 13سالگي به فراگيري علوم ديني وحوزوي همت گمارده وداراي تاليفات متعددچون الحسين مدرسةالاجيال ،حقائق للتامل ،رسالة التالف،والاخوه و.....مي باشد.کتاب حاضر وي نيز از جمله تاليفات مهم اوبه شمار مي آيدوشامل دوفصل مجزامي باشددر فصل اول نويسنده سعي کرده است با طرح موضوعاتي چون حسين (ع)الگويي گرانقدر،هماهنگي فطرت ونبوت،حسين کشتي نجات ورستگاري،و.....بين تربيت ويژه ي امام حسين(ع)وپيامبر (ص)ارتباط بيابدوسجاياي اخلاقي حضرت را به طور موشکافانه مورد بررسي قراردهد.نويسنده سعي دارد به اين شوال پاسخ دهد که آيا حرکت امام (ع)حرکتي سياسي است ويا حرکتي اخلاقي ؟که نتيجه اي که نهايتا اتخاذ ميشود چنين است((حرکت امام حسين (ع)در درجه ي اول حرکتي اخلاقي بوده وسپس مي توان آن را حرکتي سياسي دانست حرکت ايشان در واقع براي تغيير نظام اخلاقي فاسدي که در جامعه ي آن دوران وجود داشت شکل مي گيرد))

فصل دوم کتاب که قسمت مهم کتاب است ونام کتاب ازهمين قسمت گرفته شده است شامل نکاتي بي بديل از زندگي امام حسين (ع)چون سخاوت وعزت نفس آن حضرت،غيرت وجوانمردي،وفاداري و....مي باشدکه با ذکر حکايات ومصاديقي براي خواننده روشن تر مي گردد .سپس نويسنده به سه واقعه ي مهم که پيروزي اخلاقي امام حسين (ع)را به طور حتمي وقطعي نشان مي دهد اشاره مي کند.نخست سخنراني زينب (س)در دربار يزيد،دوم سخنراني امام سجاد(ع)در مسجددمشق ودر آخرستايش امام سجاد(ع)توسط شاعري چون فرزدق.

نگارنده پايان کتاب خود را به شکل زيبايي به شعري از عبدالحسين ارزي بغدادي که با الهام از کرامت وظلم ستيزي امام حسين (ع)سروده شده است مزين مي کند.

نکته ي قابل ذکر آنکه مهم ترين بخش کتاب با عنوان تکرار امام حسين (ع)در شيعيان در برگيرنده ي نکات قابل تامل فراواني است در اين بخش مي خوانيم ((حسين (ع)جز در نواده ي معصوم ومطهرش امام مهدي (عج)تکرار نمي شودومنظور ما از تکرار شدن آن حضرت در شيعيان فراخواني است به الگوپذيري واقتدابه پاره اي از اعمال وخصلت هاي زيبا وصفات حسنه ي آن بزرگوار وآن امري ممکن وتحقق پذير است.زيرا خود اواز ما خواسته است که وجود خويش را به اخلاق جميل وي بياراييم واز صفات دشمنان او.دوري کنيم .وبه اعتقاد ما هر انساني که اين گونه از امام حسين (ع)پيروي کند از شيعيان او خواهد بود وشيعه ي راستين چنين کسي است نه هر فردي که مدعي شيعه بودن باشد يا مردم اورا به اين نام بشناسند.

بايد توجهه داشت که وقتي امام حسين (ع)تکرار مي شودکه مامرامنامه ورساله اورا به طور کامل وجامع بخوانيم ،به شعايري که آگاهي وبصيرت مارا در ارتباط با اما (ع)مانندعاشورا زياد مي کند عمل کنيم.

رويدادکربلا وتاريخ دقيق آن رامطالعه کرده ونسل به نسل در انتقال اين مفاهيم کوشش کنيم وبدانيم پيروي ما از امام حسين (ع) بايدهمه جوانب رويداد اخلاقي حادثه کربلا را شامل شود ،زيرا آن حضرت در گفتار ورفتار وموضع گيري هاي حکيمانه اي که در روز عاشورا داشتندهمه ي ابعاد عقيدتي ،اخلاقي ،انساني وخانوادگي مورد نظر شرع مقدس را رعايت فرمودند.پس حسين (ع)عنوان وسرفصل همه ي واجبات ومستحبات وکارهاي زيبا وارزشمند است ووظيفه ي ما آن است که به ميزان توانايي وامکاناتمان پادر جاي پاي آن حضرت بگذاريم تا ما را به عنوان شيعه ي خويش بپذيرد ودر ادعايمان صادق باشيم.))


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
حجاب از منظري ديگر (جلد اول )


حجاب از منظري ديگر (جلد اول )

مجموعه مقالات برگزيده کنگره سراسري عفاف وحجاب زمستان 1390/استان البرز

به کوشش غلامرضا نجفي ،سيدعباس مسعودي،قادر حافظ،عبدالحميد قره داغي

ناشر :انتشارات سوره مهر حوزه هنري

شمارگان :1500نسخه

قيمت :5500تومان



حجاب وعفاف همواره از جمله موضوعاتي بوده است که در جوامع انساني وبالاخص جوامع اسلامي مطرح گرديده ومورد توجهي خاص واقع گشته است.بايد گفت:مساله ي حجاب درجوامع امروزين عمدتا همراه بابرداشت هايي غلط از آن صورت مي گيرد که براي تفهيم وپاسخگويي به اين برداشت هاي غلط همواره بايد افراد،مجامع ونهادهايي باشند تا با انجام کار فرهنگي مرتبط با اين حوزه به برطرف کردن کاستي ها مبا درت ورزند.

بايد گفت برداشت هايي همچون عدم سنخيت حجاب با مدرن شدن جامعه وسنتي تلقي کردن اين ارزش ،مانع دانستن آن به منظور فعاليت اجتماعي زن در خارج از منزل و....عمدتا ناشي از کج فهمي نسبت به پيامدها ،آثار ودلايل داشتن حجاب در فرهنگ ديني –اسلامي مي باشد.

امابايددانست که به واقع فلسفه ي حجاب آن چيزي است که در درجه ي اول به دنبال حفظ کرامت صحيح زن مي باشد وحقيقتا اين مساله به معني منزوي کردن زن نيست بلکه مساله حجاب وتاکيد برروي آن به معني جلوگيري از اختلاط وآميزش بي قيد وشرط زن ومرد در جامعه است اختلاطي که هم به ضررزن مي باشد وهم به مرد آسيب مي رساند.

حجاب آن طور که در طول تاريخ نشان داده شده است همواره به عنوان يک نماد فرهنگي ويگانه ابزار هويتي يک ملت بوده است وباز هم درطول تاريخ به ويژه تاريخ اسلام وجود الگوهاي متعدداز زناني چون فاطمه(س)،خديجه (س)،زينب (س)و....که از جمله زنان محجبه وعفيف روزگار خود بودند نشان داده است که حجاب هيچ منافاتي با هيچ نوع کار سياسي ،فعاليت اجتماعي ،کاراقتصادي وفکري نداردواگر امروز بر مساله حجاب به عنوان يکم مساله ي بي اهميت تاکيد مي گردد ويا بر بي بندوباري وبدحجابي دامن زده مي شود تنها براي تذليل زن ،در معرض نمايش گذاردن او واستفاده ابزاري از وي مي باشد.اين در حالي است که اگر قرار است زن مسلمان الگوي طراز اول مطرح در جهان وجوامع اسلامي باشد بايد با پوشش وحجاب در جامعه ظاهر گردد زيرا با حفظ اين پوشش است که کرامت صحيح زن به معرض انظار گذارده مي شود.

ازآنجاکه مي توان دلايل عديده فرهنگي ،امنيتي ،اجتماعي ،روان شناسانه و....براي حجاب ارائه داد .کتاب حجاب از منظري ديگر به کوشش جمعي از نويسندگان در قالب مجموعه مقالات برگزيده کنگره سراسري حجاب وعفاف توسط سوره مهر حوزه هنري در 2مجلد منتشر گرديده است .دراين مقالات سعي گرديده تاحجاب وعفاف از ابعادگوناگون بررسي گرددوبه زواياي تازه ونويي از اين موضوع پرداخته شود.

مقالات جلد اول کتاب در برگيرنده ي عناويني هم چون :پوشش وامنيت حضور اجتماعي زن،حجاب معنا وکارکرد آن در اديان الهي ،بررسي وتبيين حجاب وکرامت زنان ايران باستان ،بررسي عوامل موثربرگرايش حجاب وپوشش الهي ،بررسي ابعادفرهنگ حجاب وعفاف در مقابله با ناتوي فرهنگي غرب ،بررسي وضعيت اعتقادات ديني در افراد مدگرا وعادي مي باشد.

در مقاله ي اول با عنوان پوشش وامنيت حضور اجتماعي زن آمده است((هرچند در گذشته متاثر از گفتمان سنتي رايج ،حضورزن در عرصه عمومي وبهره وري از توانمدي هاي اين بخش از اجتماع چونان ضرورتي رخ نمي نمود اما در پي تمهيدات ناشي از حاکميت نگرش مدرن ازجمله افزايش سطح سواد ودر نتيجه دستيابي زنان به تخصص هاي لازم در زمينه هاي مختلف ،انتظار استفاده از نيروي سازنده آنان به جد دنبال شد.لذا در اين فرايند جهت هرچه بهتر برپا شدن اين نقش در اجتماع پوشش در اين پروسه مي تواند مهمترين گفتمان رايج باشد.اسلام با طرح پوشش زن ،در حقيقت جواز حضور در اجتماع اورا رقم زده است وبا دستورهاي حکيمانه وراهگشايي که در چگونگي منش وروش اوارائه داده از يک سو،اين نيروي عظيم از تباه شدن ودرگوشه اي بي هدف واثر ماندن نجات داده واز سوي ديگر جلوي فساد گستري وناهنجاري هاي ناشي از اختلاط زن ومرد گرفته شده است.))

در ادامه ودر بخش ديگري از کتاب با عنوان بررسي وتببين حجاب وکرامت زنان ايران باستان نويسنده سعي داشته است تا به واکاوي سوالاتي چون،حجاب زنان ايران باستان چگونه بوده است ،آيا در آن زمان احترام خاصي نسبت به اين مساله وجود داشته وسوالاتي از اين دست بپردازد .نويسنده در اين قسمت کوشش کرده است تا با مراجعه به متون تاريخي وادبي پرده از اين پرسش ها بردارد.

اما مهمترين بخش کتاب ،بخشي است که در خصوص ابعاد فرهنگ حجاب وعفاف در مقابله با ناتوي فرهنگ غرب بحث مي کند.در اين قسمت مي خوانيم((ناتوي فرهنگي تجميع نيروهاي فرهنگي سلطه گران است که باابزارهاي مختلف با هدف استحاله فرهنگي درصدد دگرگون کردن فرهنگ ملي کشورهاي جهان سوم طراحي شده است .يکي از اين فرهنگ ها که سعي در تغيير آن است فرهنگ عفاف وپوشش مي باشد.ناتوي فرهنگي طبق اين تعريف درصدداست تا به ترويج نسبي گرايي ،نابودي هويت ملي وفرهنگي ،بي تفاوت کردن جوانان به مسايل ديني واعتقادي ،سرکوب کانون هاي بيداري ،ترويج مصرف گرايي وابتذال وفساد،القاي ناکار آمدي نظام ديني ،والقاي برتري فرهنگ غرب بپردازد.

امروزه تهاجم فرهنگي ابعاد بسيار متنوع وپيچيده وسازمان يافته را به خود گرفته که مساله کشف حجاب وبدحجابي را به طور مستقيم در آن مطرح نمي کند ودرصدد آن است که با برداشتن حجاب از سر زنان واز بين بردن حيا وعفاف وتباهي نيروي انساني وچپاول ملتها وبه سلطه کشيدن آنها آنان را به نابودي حتمي برساند))


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا