خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مهارت توسل به معصومان ( ع )


مهارت توسل به معصومان ( ع ) / مجموعه کتاب هاي مهارت زندگي

نويسنده : رضا اخوي

چاپ و شمارگان : اول 91/ 3000 نسخه

ناشر : شرکت چاپ و نشر بين الملل




کتاب حاضر از چهار فصل با عناوين توسل ، اقسام توسل ، زيارت و همچنين نمونه هاي از توسل تشکيل شده است . تعريف توسل ، جايگاه توسل در زندگي ، فوايد و آثار فردي و اجتماعي توسل ، دميده شدن روح اميد ، تلاش براي سنخيت و همرنگي ، آرامش و اطمينان قلبي ، برآورده شدن حاجات ، توسل هاي مشروع ، توسل به اسما و صفات خدا ، توسل به قرآن کريم ، توسل به اعمال نيک خود ، توسل به دعاي برادر مومن ، توسل به دعاي پيامبر ( ص ) در حال حيات ، توسل به دعاي پيامبر ( ص ) پس از درگذشت وي ، توسل هاي غيرمشروع ، توسل هاي مورد اختلاف ، زيارت ، ن، ذر ، نذر در قرآن ، نذر عبدالمطلب ، نذر مادر متوکل ، اهداي ثواب اعمال ، اعمال مادي ، اعمال معنوي ، اعمال مادي و معنوي ، مسافر نخجواني ، شيرين ترين هاي عطاي آسماني ، پول هاي حرم ، توسل صدرا ، هميشه متوسل ، توسل به اباعبدالله و مدال طلا ، توسل به حضرت مهدي ( ع ) ، اعتقاد راستين ، تاثير آواي قرآن در تحمل شکنجه ، آيه تطهير ، سيدمهدي ! حل مشکلات مادي ، باز شدن قفل ، جواب سلام و نجات از مرگ موضوعات مطروحه در کتاب حاضر توسل نويسنده هستند.

مجموعه علمي فرهنگي مرات انديشه ؛ در سخن آغازين کتاب حاضر بيان مي کند که آداب زيست مسلماني ، از ديرباز جزو فرهنگ ديني ايرانيان بوده است. اين مجموعه ادامه مي دهد که چگونگي ارتباطات فردي و اجتماعي ، ارتباط با عالم معنا ، نيک انديشيدن و مهارت هاي زندگي در حوزه فردي و خانوادگي از جمله موضوعاتي است که اگر بدرستي آموزش داده شود ، زندگي فرح بخشي را به ارمغان مي آورد . اين مجموعه يادآور مي شود که با دقت در نسلهاي پيشين دريافته مي شود که پدران و مادران از روزگاران گذشته ، اهتمام ويژه اي در تربيت فرزندان برپايه آداب زندگي ديني داشته اند.

مجموعه علمي فرهنگي مرات انديشه مجموعه کتاب هاي مهارت هاي زندگي را شامل 24 مجلد در موضوعات مختلف مي داند و تاکيد مي کند که از ويژگي هاي اين کتاب ها رويکرد کاملاً ديني به مهارت هاي زندگي است که استفاده از آيات و روايات و استخراج مهارتهاي زندگي از سيره معصومان بر جذابيت محتوايي اين کتابها افزوده است . رضا اخوي در پيشگفتار خود بيان مي کند که همه انسان ها در زندگي روزمره خود با مشکلات ، موانع و گره هاي متعددي مواجه هستند که ياس از رفع آنها و اضطراب و دلهره از به بن بست رسيدن مسير زندگي ، انسان را به تاريکي هاي گمراهي ، نااميدي ، افسردگي و ناآرامي خواهد کشاند ؛ از اينرو همه موجودات در عالم هستي به دنبال پناه و پشتيباني مي گردند تا با اتصال بدان ها ، مشکلات و موانع احتمالي را برطرف نمايند . اخوي مي افزايد که اين نيازمندي بي ترديد به ملجا و پناه ، در فطرت انسان ريشه دارد ؛ از اينرو ، همواره در کشاکش مشکلات ، ندايي از درون انسان را به قدردي برتر و نيرويي فراتر فرا مي خواند و نوري را فراروي او قرار مي دهد ، تا با تمسک و توسل به آن ، گره از کار فرو بسته – مادي و معنوي – خود بگشايد و به سوي روشنايي و آرامش گام بردارد. وي در پايان پيشگفتار خود زدودن غبارهاي شک و ترديد ، همراه با بازنگري دوباره به باوري اصيل در حوزه آموزه هاي الهي و باورهاي شيعي را مرکز توجه نوشتار خود مي داند به اميد اينکه با دوري از افراط و تفريط ، اين باور در زندگي جاري و ساري شود.

نويسنده در بحث توسل صدرا مي نويسد :

مرحوم محدث قمي مي فرمايد : « از بعضي از اساتيد خود شنيدم که مرحوم ملاصدراي شيرازي هنگامي که به قم مهاجرت کرد و در روستاي « کهک » اقامت نمود ، هرگاه مطالب علمي بر او مشکل مي شد ، آن حکيم فرزانه به زيارت حضرت معصومه ( عليها السلام ) مي آمد و با توسل به آن بزرگوار مشکلات علمي خود را حل مي نمود و مورد عنايت آن منبع فيض الهي قرار مي گرفت.

مهارت توسل به معصومان ( ع ) / مجموعه کتاب هاي مهارت زندگي با همکاري معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با قيمت 21000 ريال توسط شرکت چاپ و نشر بين الملل انتشار يافته است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
مردي از تبار آيينه و آب




مردي از تبار آيينه و آب/ گزيده داستان‌هاي منظوم فارسي/ 8

به كوشش: يوسفعلي ميرشكاك

چاپ و شمارگان: اول 91- 1500 نسخه

ناشر: شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير




پيشگفتار ناشر، مقدمه، ‌نان و حلوا، ‌شير و شكر، نان و پنير، مثنوي‌هاي پراكننده عناوين اصلي كتاب حاضر را تشكيل مي‌‌دهد.

شركت سهامي كتابهاي جيبي در پيشگفتار خود بيان مي‌كند كه بي‌گمان جايگاه واقعي انسان را دانايي و انديشه‌اش مشخص مي‌سازد.

اين ناشر مي‌افزايد هر قدر كه دانش و تعريف انسان از خود ، هستي و هستي‌بخش دقيق و كامل باشد و بتواند سلوكي روشمند و منشي درپيوسته بامدار هستي، ‌براي خود استوار كند ،توانسته آيينه جان را در برابر تابش خورشيد حقيقت وجود پيراسته‌تر و شفاف‌تر سازد و شعاع بيشتري از حقيقت را بازتاب دهد و اين جايگاه جز براي دانايان و انديشه‌وران نيست.

ناشر كتاب حاضر بيان مي‌كند كه از ميان گنج‌نامه‌هاي سترگ پارسي گويان وسخن سرايان ايران زمين، ‌بي‌گمان منظومه‌هاي داستاني به جا مانده از آن بزرگان جايگاهي بلند و ژرفايي خيره‌‌كننده دارند.

شركت سهامي كتابهاي جيبي منظومه سرايان ايراني را از گروه مصلحان پاك نهادي مي‌داند كه رود خيرخواهي و رستگاري ملت خود را در فصل‌‌ها و بخش‌ها و كتاب هايي جاري كرده‌اند كه هنوز هم مي‌تواند درست زيستن را به مشتاقان بياموزد و تفاوت ميان اهريمن خوبي وفرشته‌ساني را به نمايش بگذارد.

شركت سهامي كتابهاي جيبي در پايان يادآور مي‌شود كه موسسه انتشارات اميركبير با انگيزه آشنايي هرچه بيشتر خوانندگان ارجمند با اين يادگارهاي ارزشمند و با هدف درس‌آموزي و سيراب شدن آنها از جويبارهاي زندگي بخش سخن و انديشه بزرگان ايران زمين، ‌گزيده‌اي از چند منظومه درخشان ادبيات كشور ايران اسلامي را با عنوان گزيده داستان‌هاي منظوم فارسي به بازار كتاب و كتابخواني تقديم مي‌كند.

نويسنده در مقدمه كتاب خود بيان مي‌كند كه يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي جهان اسلام ،‌به ويژه مذهب تشيع ،‌جناب بهاء الدين محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد بن شمس الدين محمد بن علي بن حسين بن محمد بن صالح حارثي همداني عاملي جبعي، حكيم و فقيه و عارف و منجم و رياضي‌دان و شاعر و اديب و معمار و استاد علوم غريبه وسياستمدار بزرگ عصر صفوي است كه در ميان مردم ( عالم و عامي ) به شيخ بهايي معروف است.

يوسفعلي ميرشكاك ادامه مي‌دهد كه اين بزرگ‌مرد ذوفنون، ‌درخت سرزمين جبل عامل لبنان است كه در ايران به برگ و بارنشسته ،‌ اما دريغا كه از اين مرد شگفت‌‌آور ،‌چنان كه بايد و شايد قدرداني و پيروي نشده.

وي در ادامه مقدمه خود به نقل از مرحوم سعيد نفيسي درباره شيخ بهايي مي‌نويسد كه « هيچ ترديدي نيست كه وي دانشمند‌ترين مردم روزگار خود بوده و از بسياري دانش، ‌مسائلي بر ام كشف و حل شده بود كه ديگران همه از آن بي‌خبر بودند و استطاعت و استعداد و ادراك و فهم آنرا نداشتند و البته چون وي به زبوني و بي‌استعدادي هم‌عصران خود پي برده بود، ‌درصدد آشكار كردن آن مطالب برنمي‌آمد و بدين‌جهت كسي آنچنان كه بايد پي به مقام او نبرده و سخن وي يا رفتار و گفتار او را تاويل نمي‌توانست كرد و اين است كه اين همه نسبتهاي ضد و نقيض به او داده‌اند.در اين ميان چيزي كه مسلم است اين است كه قطعا مشرب تصوف داشته و طبعاً به عرفان وسلوك متمايل بوده است . »

نويسنده يادآور مي‌شود كه از شيخ بهايي در علم فقه و حديث نزديك به سي جلد كتاب و رساله، ‌و در رياضيات و هيئت و نجوم و علوم طبيعي در حدود بيست كتاب و رساله، در حكمت و ادبيات عربي و فارسي در حدود ده جلد و در زمينه‌هاي ديگر نيز از يك كتاب تا چندكتاب و رساله به يادگار مانده و آثار وي در مجموع از صد جلد بيشتر است.

يكي از مخمس‌هاي شيخ بهايي كه با تضمين غزل خيالي بخارايي شاعر قرن نهم سروده از ديرباز مورد توجه اهل تصوف و آهنگ‌سازان وخوانندگان بوده و كمتر فارسي زباني هست كه چند مصرع آن را در حافظه نداشته باشد:

تا كي به تمناي وصال تو يگانه

اشكم شود از هر مژه چون سيل روانه

خواهد به سرآيد شب هجران تو يا نه ؟

« اي تير غمت را دل عشاق نشانه

جمعي به تو مشغولند و تو غايب ز ميانه »

رفتم به در صومعه عابد و زاهد

ديدم همه را پيش رخت راكع و ساجد

درميكده رهبانم و در صومعه باز

« گه معتكف ديرم و گه ساكن مسجد

يعني ترا مي‌‌طلبم خانه به خانه »


مردي از تبار آيينه و آب/ گزيده داستان‌هاي منظوم فارسي/ 8 در چاپ نخست خود با قيمت 32000 ريال توسط شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير انتشار يافته است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
سوختن آفتاب




سوختن آفتاب / معرفي و گزيده شعر ولايي شاعران جوان ( 1 ) – آستان پاکان 20

به کوشش : جواد محمد زماني – سيدحميدرضا برقعي

چاپ و شمارگان : اول 89- 3000 نسخه

ناشر : شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير




پيشگفتار ناشر ، تاملي در شعر ، رويکرد و فعاليت هاي شاعران جوان هئيت هاي مذهبي ، غفلت از تشکيلات و مباني و خسارات آن ، غفلت از تاثيرگذارترين عرصه شعر ، ويژگي هاي شعر جوان در هئيت هاي مذهبي ، در گستره مفهوم و معنا ، عزت و حماسه ، بيدارگري و اعتراض ، عرفان و اخلاق ، احساس و عاطفه ، در گستره زبان و ساختار ، تصويرسازي ، زبان ساده و صميمي ، مضمون گرايي و گزيده اشعار عناوين اصلي کتاب حاضر را تشکيل مي دهند . ناشر کتاب در پيشگفتار خود بيان مي کند که شعر ، در سرزمين ما همواره اين توان و توفيق را داشته است که منادي معنويت و ستايشگر ارزش‌هاي الهي و آرمان هاي انساني باشد و شاعر همانند پيري است که چراغ در دست ، کوچه پس کوچه هاي تاريخ را در آرزوي انسان جستجو مي کند. شرکت سهامي کتابهاي جيبي در ادامه پيشگفتار خود بيان مي کند که شاعر ، براي دست يافتن به آرزوي خويش ، گاه به اساطير و افسانه ها پناه مي برد و گاه به نيروي خيال انساني آرماني مي آفريند و به ستايش آفريده خود زبان مي گشايد و شعر مي سرايد.

ناشر يادآور مي شود شاعر هنگامي که به در خانه اهل بيت و آل الله عليهم السلام مي رسد درمي يابد که به همه آرزوها و نايافته هاي خويش دست يافته است و تجسم ، تخيلات ، و تصورات خود را از انسان آرماني و کمال انساني ، در اين خاندان پاک در عالم واقع مشاهده مي کند و بخش مهمي از شعر آييني ، بيانگر شوق و شادماني حاصل از اين مشاهده است و نيز اندوه و حسرت شاعر ، در بيان مصيبت ها و مظلوميت هاي اهل بيت عليهم السلام. شرکت سهامي کتابهاي جيبي مجموعه « آستان پاکان » را مجموعه اي مي داند که براي دوستداران شعر آييني ( با رويکرد مراثي و مناقب و فضايل اهل بيت عليهم السلام ) فراهم آمده است تا از ميان اشعار پرشمار و کتاب هاي گوناگون ، نمونه هايي خواندني و به ياد ماندني از اين قبيل شعرهاي آييني را در دسترس همگان قرار داده است.

ناشر در پيشگفتار خود مي افزايد در اين مجموعه سعي شده است در معرفي شاعر تا حتي الامکان از طرح مباحث تخصصي خودداري شود و هم در انتخات اشعار ، علاوه بر اتقان و استواري مفاهيم ، به شيوايي و رسايي سخن ، بيش از ساير عناصر شعر توجه شود.

سيد حميدرضا برقعي در « آتش زدند » مي سرايد :

اين اشک ها به پاي شما آتشم زدند

شکر خدا براي شما آتشم زدند

من جبرئيل سوخته بالم ، نگاه کن

معراج چشم هاي شما آتشم زدند

سر تا به پا خليل گلستان نشين شدم

هرجا که در عزاي شما آتشم زدند

از آن طرف مدينه و هيزم ، از اين طرف

با داغ کربلاي شما آتشم زدند

بردند روي نيزه دلم را و بعد از آن

يک عمر در هواي شما آتشم زدند

گفتم کجاست خانه خورشيد شعله ور

گفتند بورياي شما ، آتشم زدند



سوختن آفتاب / معرفي و گزيده شعر ولايي شاعران جوان ( 1 ) – آستان پاکان 20 در چاپ نخست خود با قيمت 1000 تومان توسط شرکت سهامي کتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميرکبير به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
انيس المومنين


انيس المومنين / در احوال نبي اكرم و ائمه معصومين عليهم السلام

تاليف : محمد بن اسحاق بن محمد حموي ملقب به فاضل الدين

تصحيح : ميرهاشم محدث

چاپ و شمارگان : اول 86- 3000 نسخه

ناشر : شركت چاپ و نشر بين‌الملل




كتاب حاضر از دوازده باب با عناوين مجملي از حالات رسول الله ، در احوال اميرالمومنين ( ع ) ،‌در احوال امام حسن ( ع ) ، دراحوال امام حسين ( ع ) ،‌در احوال امام زين‌العابدين ( ع ) ، در احوال امام محمد باقر ( ع) ،‌در احوال امام جعفرصادق ( ع )، در احوال امام موسي كاظم ( ع ) ،‌در احوال امام رضا ( ع ) ، در احوال امام محمد تقي ( ع) ، در احوال امام علي النقي ( ع ) ، در احوال امام حسن عسكري ( ع ) ، در احوال حضرت مهدي ( عج ) و همچنين فهرست‌ها تشكيل شده است . نسب پيامبر ،‌ احوال پيامبر از ولادت تا بعثت ،‌ولادت امام علي بن ابي طالب ،‌احوال پيامبر از بعثت تا هجرت ،‌هجرت رسول‌الله ،‌احوال رسول الله از هجرت تا رحلت ، در ذكر غدير خم ،‌وفات پيامبر ،‌اولاد و ازواج پيامبر ،‌فضيلت زيارت پيامبر ،‌بعضي از دلايل امامت اميرالمومنين ، واقعات زمان اميرالمومنين ،‌ در ذكر بيعت مردم با علي ( در بيان غزاي جمل ) ، مجملي از غزاي صفين ،‌شمه‌اي از غزاي نهروان ،‌شهادت اميرالمومنين ،‌فضيلت زيارت اميرالمومنين ،‌مدت حيات اميرالمومنين ، كنيه و القاب اميرالمومنين ،‌شمه‌‌اي از فضايل امام حسن ، واقعات زمان امام حسن ،‌اولاد امجاد امام حسن ، فضيلت زيارت امام حسن ،‌ بعضي از معجزات امام حسين ، واقعات زمان امام حسين ، اولاد امام حسين ، فضيلت زيارت امام حسين ، شمه‌اي از كمالات و فضايل امام سجاد ،‌وقايع زمان امام زين‌العابدين ، (‌خروج سليمان بن صرد خزاعي ،‌قيام مختار ،‌قيام صالح بن مسرح و شبيب بن زيد ،‌وفات امام زين‌العابدين ) ، شمه‌اي از معجزات امام محمد باقر ،‌ بعضي از وقايع زمان امام محمد باقر ،‌(رد فدك به بني فاطمه ،‌قيام شوذب خارجي ، وفات امام محمد باقر ، مختصري از فضايل امام جعفر صادق ،‌واقعات زمان امام جعفر صادق ، نسب و مولد ابومسلم مروزي ، رسيدن ابومسلم به خدمت محمد بن علي بن عبدالله بن عباس ،‌خروج سنباد مجوسي به خون خواستن ابومسلم مروزي ، فضيلت زيارت امام سجاد ،‌امام محمد باقر و امام صادق ،‌بعضي از فضايل و كرامات امام كاظم ، بعضي از وقايع زمان امام كاظم ،‌فضيلت زيارت امام كاظم ،‌شمه‌اي از معجزات و فضايل امام رضا ، واقعات زمان امام رضا ،‌فضيلت زيارت امام رضا ،‌شمه‌اي از فضل و كمال امام محمد تقي ،‌واقعات زمان امام محمد تقي ،‌ بعضي از كرامات امام علي النقي ، شمه‌اي از فضل و كمال امام عسكري ،‌بعضي از وقايع زمان امام عسكري ،‌ولادت امام مهدي ،‌شمه‌اي از وقايع زمان امام مهدي ،‌در ذكر مختصري از علامات ظهور امام مهدي ،‌فهرست آيات قرآني ، فهرست احاديث ،‌فهرست كلمات صحابه ، فهرست اشعار فارسي ،‌فهرست اشعار عربي ، فهرست قبايل و طوايف ،‌فهرست كتابها ،‌فهرست غزوات ،‌فهرست اشخاص وهمچنين فهرست امكنه مباحث اصلي هستند كه در كتاب حاضر مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

مصحح كتاب در آغاز اين اثر كتاب « انيس المومنين » را يكي از متون ارزنده فارسي مي‌داند كه از آغاز عهد صفوي به جا مانده است. ميرهاشم محدث مي‌افزايد كه اين كتاب در شرح احوال و تاريخ زندگي پيامبر و خاندان او يعني حضرت فاطمه زهرا و دوازده ائمه شيعه عليهم السلام است كه در ضمن آن ، مطالب تاريخي مهم هم عصرايشان هم بيان شده است از جمله صفحات بسياري از كتاب به قيام ابومسلم خراساني اختصاص يافته است .

محدث يادآور مي‌شود كه مولف كتاب محمد بن اسحاق بن محمد حموي ملقب به « فاضل الدين » از دانشمندان روزگار طهماسب اول صفوي بوده و كتاب انيس المومنين را در سال 938 هجري تاليف نموده است .

وي يادآور مي‌شود كه مولف از دانشمندان شيعه و در تشيع متعصب و آگاه به علم حديث بوده است . از نثراو پيداست كه احتمالا وعظ نيز مي‌كرده است ، به ماخذ تاريخ اسلام آشنا بوده و از نوشته‌هاي او پيداست كه كتاب شناس و پژوهشگر بوده است. مولف همچنين از شاگردان فقيه مشهور شيعه شيخ علي بن عبدالعالي مشهور به محقق كركي بوده است.

در بخشي از كتاب حاضر مي‌خوانيم :

روايت است از ابي عبدالله بن المغيره كه گفت : بعد از وفات حضرت امام موسي (ع ) ، نمي‌دانستم كه امام كيست. به مكه رفتم و حج گذاردم. پس به حلقه در كعبه آويختم و گفتم : خداوندا ، قصد مرا مي‌داني. مرا راه نماي و به امام زمان شناسا گردان. در دلم افتاد كه به مدينه نزد علي بن موسي الرضا بايد رفت . به مدينه رفتم . چون به در خانه امام رسيدم ، غلامي ديدم ايستاده . گفتم : به مولاي خود بگوي كه يكي از مواليان شما بر در ايستاده است. در آن اثنا از درون خانه آوازي آمد كه اي ابوعبدالله بن المغيره ! خداي تعالي دعاي تو را مستجاب كرد و تو را راه نمود به امام زمان . از آن غلام پرسيدم كه اين كيست كه با من خطاب كرد ؟ گفت : مولاي من علي بن موسي الرضاست . پس چون به خانه داخل شدم ، گفتم گواهي مي‌دهم كه تو امام و حجت خدايي برخلق.

انيس المومنين / در احوال نبي اكرم و ائمه معصومين عليهم السلام در چاپ نخست خود با قيمت 35000 ريال توسط شركت چاپ و نشر بين‌الملل انتشار يافته است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
خورشيد در شهر مناره




تاليف: مهدي صفي ياري

ناشر کعبه دل

نوبت چاپ: اول پاييز 1391

شمارگان: دوهزار نسخه




کتاب خورشيد در شهر مناره ها کتابي است که به سفر مقام معظم رهبري به شهرستان سنندج اشاره دارد در اين کتاب 22 ارديبهشت ماه 1388 سالروز سفر ورود مقام معظم رهبري به استان کردستان روزي به ياد ماندني، حماسي و تجلي پيوند ناگسستني امت با ولايت نام برده شده است.

در اين روز بود که مردم با صفا و مهربان کردستان ميزبان سلاله پاک پيغمبر(ص) مقام معمظ رهبري حضرت آيت الله خامنه اي(مدظلله العالي) بودند و قدوم نازنين رهبري به خطه سرسبز کردستان بهار روح افزاي ديگري را رقم زد و بهار ولايت در بهار طبيعت درهم آميخت و بردلهاي بهاري زنان و مردان خونگرم و صميمي کردستان شکوفه زد.

نويسنده اين کتاب در بخش اول به معرفي شهرستان سنندج پرداخته و اينکه اين شهرستان به استناد و گفته مورخين قلعه سنه دژ سنندج را سليمان خان اردلان والي کردستان در زمان شاه صفي آباد کرد و در برخي از کتاب مي خوانيم سنه دژ در سالهاي 448 قبل از ميلاد مسيح موجوديت و رسميت داشته است و در آن سالها آرتوباران پسر داريوش هخامنشي استاندار آذربايجان طغان کرده و چون شکست خورد به سنه دژ در کردستان گريخت و در قلعه آن مکان رفته و تحصن کرد. سين دژ در زبان پهلوي هخامنشي يک از اسامي آفتاب بود.

نويسنده همچنين به اين مطلب اشاره کرده که شهر سنندج باتوجه به ايمان و خدادوستي مردمش تعداد زيادي مسجد دارد به طوريکه در هر کوچه و برزني يک مسجد احداث شده و نمازگزاران و مومنان اين شهر جهت اقامه نمازهاي يوميه و شنيدن پند و موعظه از علماي ديارشان به اين مساجد رجوع مي کنند.

مهدي صفي ياري در بخش دوم کتاب خود وصف آمدن مقام معظم رهبري به استان کردستان را لحاظ کرده است انگار تمام مردم از هم سوالي داشتند ولي نمي توانستند آن را به زبان بياورند، مدتي بود حال و هواي شهر عطر و بوي ملکوت گرفته بود انگار بنا بود خبري بشود، کم کم شوق انتظار را از چشم هاي منتظر مردم مي شد احساس کرد و ديد. وقتي صدا و سيما خبر رسمي سفر قريب الوقوع رهبر معظم انقلاب اسلامي به کردستان را منتشر کرد ديگر کسي را نمي ديدي کهلبخند بر لـ*ـب نداشته باشد مردها تسبيح گو بودند و زن ها صلوات گو و انگار خدا داشت مزد سال هاي سال مجاهدت، حماسه، استقامت و ايثار مردمي را مي داد که چشم فتنه هاي داخلي و خارج زياردي را بخاطر دفاع از اسلام و انقلاب اسلامي شان کور کرده بودند.

در اين کتاب همچنين حال و هواي شهر سنندج در ساعات ورود مقام معظم رهبري، حضور رهبر انقلاب در بهشت محمدي، بيانات معظم له در جمع مردم سنندج، بيانات معظم له در ديدار با خانواده شهدا و ايثارگر و..... منتشر شده است.

بخشي از کتاب نيز به گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري در سنندج به زبان کردي اشاره کرده و در بخش چهارم کتاب اشعار و دل نوشته هاي شعراي آييني اهل تسنن و تشيع استان کردستان به قلم درآمده است.

از پروژه هاي مصوب سفر رهبري به استان کردستان گرفته تا عکس هايي از حضور ايشان در ميان مردم استان ديگر مطالبي است که در اين کتاب به چشم مي خورد.

گفتني است؛ کتاب خورشيد در شهر مناره ها نگاهي به سفر پربرکت مقام معظم رهبري به شهر سنندج است که به همت اداره کل تبليغات اسلامي استان کردستان به چاپ رسيده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
امام صبر



کتاب تنها تر از تنها که به نگرش زندگاني امام دوم شيعيان جهان امام حسن مجتبي (ع) مي پردازد به قلم مهدي قزلي به نگارش در آمده است و توسط انتشارات امير کبير چاپ گشته است.با نظر به پيشاني کتاب مي توانيم بخشي از مطالب درون اثر را پيش بيني کنيم زيرا در زير عنوان اصلي کتاب جمله (کوتاهه هايي از زندگاني امام مجتبي (ع) ) ذکر شده است که اين جمله نشان دهنده ي آن مطلب است که نويسنده قصد نگارش زندگي نامه ي اين امام بزگوار را از طريق فرم کوتاه نويسي در نثر مي خواهد بيان دارد.

در پيش گفتار کتاب دو نکته اي که نويسنده بر آن در متن اثر توجه داشته است مورد نظر قرار گرفته نخست هدف کلي اين مجموعه آثار که به مجموعه چهارده معصوم (ع) نام گذاري شده است مي باشد آنچه که مسلم است انگيزه ي اين مجموعه آثار که کتاب فوق يکي از آنهاست آشنايي با شخصيت معصومين از طريق نثري ساده و صادقانه مي باشد، اما اين ساده نويسي مي تواند چالشي نيز براي نويسنده اثر محسوب شود هنگامي که پديد آورنده ي يک اثر مي خواهد به زندگي نامه ي شخصيتي بزرگ مانند امام حسن مجتبي (ع) بپردازد استفاده از فرم نثر ساده باعث مي شود بخشي از شخصيت اصلي کتاب را نتوان آنگونه که بايد و شايد به مخاطبان معرفي کرد و نويسنده براي رهايي از اين موضوع به نکته زير تاکيد دارد که مجموعه حاضر قصد مطالعه ي پژوهش گرايانه در زندگي اين عزيزان را را ندارد بلکه هدف از نگارش آن آشنايي مختصر و مفيدي است که براي مخاطبان سر آغازي براي آشنايي بيشتر باشد.

زندگي امام حسن مجتبي از جهات متفاوتي براي مسلمانان پايبند به مذهب شيعه مهم است از جمله ي اين نکات آن است که ايشان پس از امام علي که پس از پيامبر در روز غدير خم و به دستور خداوند متعال هب مردم معرفي شدند به عنوان امام دوم شيعيان و پس از پدر بزرگورارشان به اين مقام رسيدند. شرايط آن روز مسلمانان آن گونه بود که ايشان به عنوان رهبري ديني و سياسي مي بايست با مشکلات بسياري روبرو مي شدند و اصولا نهضتي که توسط امام علي شکل گرفته بود را هدايت مي کردند موقعيت خاص زماني و شرايطي آن روزگار دقت اثر و انديشه ي بسيار خاصي را مي طلبيد.آنچه که مسلم است اين اما بزرگوار در نزد شيعيان نيز از اعتبار و منزلت خاصي برخوردار است .

نويسنده داستانهايي از زندگاني امام (ع) را آن چنان کوتاه و مختصر بيان کرده است که مي توان آن را نوعي خلاصه نويسي به حساب آورد اين نوع نگرش براي مخاطبان اثر جذابيتي متفاوت ايجاد کرده است زيرا بعضا نکته اي اخلاقي و ديني را مي توان در چند سطر که توسط نويسنده آورده شده است را يافت.

مفاهيمي که در اين کتاب به آن توجه فراواني شده است را مي توان در چند بخش مورد نقد و بررسي قرار داد ولايت مداري و تسليم در مقابل خواست خداوند يکي از اين مفاهيم است. عشق و علاقه ي پيامبر اکرم به امام حسن در چند داستان کوتاه براي خوانندگان جلوه گر مي شود، هدف نويسنده از بيان علاقه ي پيامبر(ص) نسبت به امام حسن(ع) را مي توان در دو معنا جستجو کرد. ابتدا علاقه اي که ميان پدر و فرزند بايد شکل بگيرد و مي توان با نگاه به اين رابـ*ـطه ابعاد مختلف اين علاقه را باز شناخت و درسي است براي ما. معناي دومي که مي توان از اين مفهوم برداشت کرد ان است که پيامبر خدا که اذن او از آينده با خبر بود مي دانست در آينده ي نزديک مردم امتش بايد تحت لواي رهبري آن امام همام قرار گيرند پس ابراز علاقه ي خود را نسبت به ايشان در ملع عام چنان به نمايش مي گذاشتند که مسلمنان به اين درک برسند که آنچه پيامبر و خداوند بر آن تاکيد داشته اند و آن را تاييد مي کنند براي آنها حجت باشد.

در طول تاريخ اسلام توجه به سنت پيامبر اعظم (ص) يکي از اصول کلي دين اسلام بوده است. رفتار و گفتارايشان در بسياري موارد راه گشاي مسلمانان بوده و هست. هنگامي که ايشان سخني در باره امام حسن(ع) بيان مي کند و يا عملي را انجام مي دهند که مبين اين نکته است که احترام ايشان به امام حسن و اهل بيت خود تا حدي بوده است که براي مسلمانان و اطرافيان درسي کامل در برخورد با ديگران باشد. در اين زمينه مي توان به دوواقعه ي مهم اشاره کرد :ابتدا در جايي که نويسنده به اين وقايع اشاره مي کند( وسط خطبه يک دفعه از جايش بلند شد. از منبر پايين آمد از بين جمعيت رد شد. بچه اي زمين خورده بود بلندش کرد و همراه خودش برد بالاي منبر روي زانو نشاند و بقيه خطبه را ادامه داد. پسر دخترش بود،حسن.) و در جايي ديگر که به داستان سجده ي طولاني پيامبر اشاره دارد، اين دو واقعه و وقايع نظير آنها که علاقه ي پيامبر را به امام حسن (ع) نشان مي دهد مبين اين نکات است که تمامي پيروان پيامبر نيز مي بايد به تعصي از ايشان و آن گونه که او احترام مي گذاشتند به ايشان احترام بگذارند و نويسنده اين مطالب را به اين جهت ذکر کرده است.

واقعه ي ديگري که يکي از مفاهيم عميق شيعه را به نمايش مي گذارد ،داستان مردي است که پس از خلافي که کرده بود براي رهايي از عقوبت عمل خود امامان حسن و حسين (ع) را در پيش پيامبر شفيع خود مي کند و پيامبر اين شفاعت را مي پذيرد مي باشد.

واقعه از اين قرار است (مردي که خلافي کرده بود ،پنهان شده بود حسن و حسين را جاي خلوتي پيدا کرد آن دو را سوار کولش کرد و رفت پيش پيامبر گفت من به خدا و اين پسر ها پناهنده شده ام پيامبر خنده اش گرفت و آنقدر خديد که دستش را گرفت جلوي دهانش. بعد به مرد خلافکار گفت برو که تو آزادي. به حسن و حسين گفت شما را شفيع اين مرد کردم اين واقعه نشانگر موضوع با اهميتي است.

مسئله ي شفيع قرار دادن امامان شيعه، نکته اي است که ميان اهل شيعه و اهل تسنن بسيار مورد نقد و ارزيابي قرار گرفته است تنها شيعيان به اين موضوع معتقدند که مي توان با شفيع قرار دادن بزرگان دين مي توان در پيشگاه خداوند متعال قرار گرفت. مباحث بسيار عميقي حول همين محور مطرح شده است که جاي بحث و بررسي آن در اين مجال کم نخواهد بود وليکن نويسنده با بيان اين واقعه از زندگاني امام حسن (ع) بيان گر نقش ياري گر ائمه معصوم و پيامبر اکرم (ص) مي باشد. چون در اين واقعه به نظر شخص پيامبر اشاره شده است مي توان به اين نتيجه رسيد که ايشان با اين عمل مبحث شفاهت را مورد قبول واقع داشته اند.

واقعه ي ديگري که گوشه اي از زندگاني اين امام همام را بيان مي کند اينست ( مرد مي گفت: به خدا من قاتل نيستم. با اين کارد دنبال گوسفندي مي رفتم که از دستم فرار کرده بود يکدفعه به اين جسد برخوردم. گفتند خليفه اين مرد را با کارد خوني بالاي سر جنازه پيدا کرديم.عمر دستور دادقصاصس کنند. همين موقع مرد ديگري پيدا شد گفت قاتل منم .آنها را بردند پيش حضرت علي ، حضرت به پسر نوجانش گفت حکم اينها چيست به نظر تو. حسن گفت چون خدا گفته هر کس کسي را نجات بدهد انگار همه ي مردم را زنده کرده است قصاص اين مرد قاتل بخشيده شود چون با اينکه او کسي را کشته وليکن کس ديگري را نجات داد.)

ابعاد مختلف که نويسنده در اين واقعه کوتاه به آن توجه کرده است آن است که قضاوت عالمانه و از روي علم را با قضاوت نا آگاهانه مقايسه نموده. در روايت کوتاه چند نکته چشم گير ميباشد که يک جايي ککه حضرت علي (ع) نکته اي را به فرزندش واگذار مي کند تا او را رسما با معقوه ي قضاوت ايجاد کند و اين آمادگي را در او ايجاد کند تا بتواند قضاوت عادلانه اي را داشته باش. دوم توجه به بطن مفاهيم اسلامي و قرآني نکته اي ديگري است که در اين روايت نهفته است. چون امام (ع ) با آگاهي کامل از اين مفاهيم عميق به قضاوت مي نشيند مي توان با اطمينان کامل گفت که اين درک عميق تنها از فردي معصوم انتظار مي رود، در اين جا نيز باز به مبحثي اشاره شده که ميان اهل شيعه و سني تا حدي مورد اختلاف است..

در باور شيعيان امامي که سکان دار جامعه اسلامي مي باشد مي بايست معصوم بوده و از هر اشتباه و خطايي به دور و يکي از شرايط حاکميت همين معصوميت است، معصوميت در گفتار و کردار. اما اهل تسنن بر اين باور استوارند که براي سکان داري حکومت اسلامي نيازي نيست حاکم اسلامي معصوم باشد. با نگاهي کوتاه به تاريخ هزار و چهار صد ساله اسلام اين باور اهل تسنن رنگي قومي قبيله اي به خود گرفته است. در هيچ يک از منابع اهل سنت مشاهده نشده است که معصوميت امام علي (ع) را باورنداشته باشند، در حقيقت اهل تسنن به موضوع سکان داري جامعه اسلامي اين چنين نگاه مي کنند که نيازي نيست جانشينان پس از پيامبر داراي معصوميت باشند تنها کافيست از قدرت ادراه جامعه اسلامي برخوردار باشند.

اصولا منابع اهل تسنن سه خليفه ي پس از پيامبر اسلام را که به باور آنها جانشينان بر حق پيامبر (ص) بودند معصوم نمي دانن و امام علي (ع) را داراي اين ويژگي ميدانند. در اينجا پرسشي پيش مي آيد که بايد به آن پاسخ داده شود.آيا پس از پيامبر اسلام امام علي که از ويژگي هاي بسيار برتري نسبت به سه خليفه اول برخوردار بود به حکومت بر حق تر مي باشد و يا ديگر خلفا که به باور خود اهل تسنن نيز از ويژگي معصوميت بي بهره بوده اند؟

در حقيقت معصوميت نکتهاي کليدي براي هدايت جامعه اسلاميست، چنان چه در اثر حاضر نيز بسياري از مخالفت هاي که نويسنده در کتاب ذکر کرده است و ياران امام حسن (ع) گرفتار اين باور ها شده بودند بر گرفته از همين مسئله مي باشند زيرا که اگر در آن برهه تاريخي کساني که با امام در تعارض بودند به معصوميت ايشان باور قطعي و ايمان محکم داشتند بسياري از نا فرماني ها انجام نمي گرفت ولو اينکه امام حسن (ع) نيز خود بارها به اين نکته اشاره داشتند و از ياران خود در باره ي چيزي که از آن اطلاعي ندارند و به اين سبب اعمال اشتباهي را مرتکب مي شوند انتقاد مي کرد.

با نگاهي کوتاه به شروطي که امام براي صلح با معاويه در نظر گرفته بودند به هوشمندي و ذکاوت ايشان پي خواهيم برد و در مقابل به شناختي که از معاويه داشتند دست خواهيم يافت در بخشي از کتاب به اين شروط اشاره اي کوتاه شده است (معاويه پيشنادي به ما داده که نه عزتي در آن است و نه انصاف. حالا اگر دنبال زندگي و دنيا هستيد قبول کنيم و اين خار را در چشممان فرو کنيم و چشممان را ببنديم و اگر دنبال مرگ با عزت هستيد ، جانمان را در راه خدا بدهيم و محاکمه معاويه را بسپاريم به خدا. مردم همه با هم فرياد زدند زندگي؟ زندگي؟ همه ي راهها به روي امام بسته شد و قط ماند قبولل پيشناد صلح. معاويه کاغذ سفيدي فرستاد تا امام حسن هر شرطي براي صلح دارد بنويسد . امام حسن هم شرايطي را اعلام کرد 1حکومت به معاويه واگذار مي شود به شرطي که به قرآن و روش پيامبر عمل کند 2حکومت بعد از معاويه براي حسن پسر علي است و اگر نبود براي حسن و معاويه حق ندارد جانشين انتخاب کند.3 معاويه بايد فحش و لعنت به علي را قدغن کند 4 مردم در همه جا از جمله يمن و حجاز و عراق در امان هستند و معاويه نبايد بخاطر دشمني هاي گذشته با آنها برخوردي داشته باشد. دوستاران علي هم بايد امنيت داشته باشند و جان ومالشان حفظ شود و هيچ توطئه اي هم نبايد علي و حسين آشکار و پنهاني صورت بگيرد.5 معاويه حق ندارد خودش را امير المومنين صدا کند.) با نظر و دقت در شرو طي که امام مجتبي (ع) درقرارداد صلح تعيين فرمودند مي توان به درکي عميق از شناخت ايشان پي ببريم طبعا امام (ع) خود مي دانست که معاويه به هيچ يک از شروط اين عهد نامه وفا نخواهد کرد وليکن اين شروط را با انگيزه اي سياسي بيان فرمودند، شرط اول که عمل به قرآن و روش پيامبر (ص) است شايد به اين دليل در عهد نامه آورده شده که ظاهر بينان ديني بر آن پا فشاري مي کردند وگرنه قطعا امام مجتبي (ع) مي داست معاويه نمي تواند به روش پيامبر (ص) و قرآن عمل کند و از اين رو اين شرط را به عنوان اولين شرط آورده اند تا معاويه را رسوا کند.

شرط دومي که در عهد نامه آمده است بيانگر اين نکته مي باشد که امام مي دانستند معاويه براي مدت طولاني زنده نخواهد ماند و او به دنبال تعيين جانشين براي خود مي باشد و حتما با اين نيت به اين صلح چشم دوخته بود. همچنين هوشمندي امام را مي توان در شرط دوم مشاهده کرد که حکومت را بعد از معاويه براي خود و اگر ايشان در قيد حيات نبودند براي امام حسين (ع) تعيين کرده بودند و به طبع اين را نيز امام پيشاپيش با خبر بودند که به دست معاويه شهيد خواهند شد. شرط سوم بيانگر دو نکته است ابتدا اينکه فحش و لعنت به امام علي (ع) که از ابتکارات معاويه بوده در آن روزگاران رواج داشته است و نکته دوم آن است که مظلوميت امام علي را بعد از شهادت ياد آور مي شود. اين شرط را نيز معاويه اجرا نکرد زيرا خود او بنيانگذارش بود. شرط چهارم که مبين کينه توزي معاويه است يکي از شرايط مهم صلح امام حسن مي باشد زيرا که توطئعه هاي معاويه در بسياري از موارد در مورد امام حسن (ع) پنهاني بود و در خصوص امام حسين (ع) به صورت آشکارا صورت پذيرفت.

شرط پنجم بيانگر اين نکته است که امام حسن (ع) لقب امير المومنين را تنها برازنده ي پدر بزرگوارشان مي دانستند و معتقد بودند تنها حضرت علي (ع) امير المومنان مي باشند.

اثر حاضر مجموعهاي است که با تلاش فراوان توانسته است مخاطبان را هر چند کوتاه با زندگي اين امام بزرگوار آشنا کند و رمز موقيت اين مجموعه همين مطلب است و نويسنده با شايستگي توانسته حق مطلب را ادا کند و نهايت امر بر افکار مخاطبان تاثير بگذارد .

سرانجام با تقدير و تشکر بسيار از ناشر و نويسنده ي اين اثر مفيد از خداوند متعال براي ايشان طلب اجر معنوي و توفيق روز افزون داريم.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
شهيد حق


کتاب خون خدا که از مجموعه ي آثار چهارده معصوم (ع) مي باشد نوشته ي محمد غزلي است که توسط موسسه ي انتشارات امير کبير به زيور چاپ آراسته گشته. اين اثر يکي از تاثير گذار ترين کتاب هاي اين مجموعه مي باشد، زيرا در خصوص زندگاني امام حسين(ع) است.

نويسنده در مقدمه ي اين اثر دو بعد مهم از زندگي امام حسين(ع) را مورد نظر قرار داده و به دو پرسش ابتداي خود پاسخ مي دهد، اول اينکه چطور جامعه اسلامي به جايي رسيد که پس از پيامبر(ص) به قتل جانشين او منجر شد و دوم اينکه امام حسين (ع) در طول حيات چگونه رفتار کردند که براي هدايت جامعه اسلامي آن روزگار اين چنين مفيد بوده اند؟

پاسخي که نويسنده خود در ادامه به اين پرسش ها داده است اين است که دنيا طلبي و مادي گرايي آن پاشنه ي آشيل جامعه اسلامي بود که باعث شد در مقابل حق بياستد و سخن حقيقت را نشنود. بد نيست در اين رابـ*ـطه اندکي به بحث و بررسي بنشينيم، امام حسين(ع) در روزگاري مي زيست که جامعه اسلامي شکل قوام يافته اي به خود نگرفته بود و تازه مسلمان شده هاي بسياري وجود داشتند که نه زمان پيامبر(ص) رادرک کرده بودند و نه آگاهي کافي از دين اسلام داشتند تنها با نگاه به ديگر مسلماناني که به عنوان ياران پيامبر(ص) و يا نزديکان او بودند مي توانستند به اين آگاهي دست يابند.

جامعه ي آن روزگار چنان از تضاد هاي مختلف انباشته شده بود که تشخيص حق و حقيقت براي مردم مشکل شده و ريا کاري و تفرقه افکني ميان مسلمانان امري بود که به اين نا آگاهي جامعه اسلامي دامن ميزد. توسعه جامعه اسلامي از نظر جغرافيايي بسيار گسترده بود وليکن از نظر کيفيت در حکومت و هم چنين تبيين اصول اساسي دين مبين اسلام پيشرفت چنداني حاصل نشده بود زيرا تلاش هاي پيامبر اسلام (ص) و امامان پس از ايشان بيشتر براي حفظ اين جامعه صرف شده بود و جامعه اسلامي آن چنان که بايد و شايد از نظر معنايي با دين خود آشنايي پيدا نکرده بودند دو مسئله مهم را مي توان براي اين موضوع مطرح کرد ابتدا آن که پس از رحلت پيامبر(ص) کساني که براي جانشيني ايشان دندان طمع تيز کرده بودند براي نيل به اين هدف خود دست به هر اقدامي مي زدند و از آن جمله اعمال تفرقه افکني ميان مسلمانان بود.

امام علي (ع) به همين علت که ميان مسلمانان تفرقه اي ايجاد نشود از حق مسلم خود مي گذرد و اين اين مطلب باعث مي شود امام حسين (ع) نيز در ادامه ي روشنگري خود اعمال مختلفي را انجام داده بودند از جمله اين اعمال پايبندي ايشان به صلح ميان امام (ع) و معاويه بود از سوي ديگر هنگامي که جو سياسي آن برهه ي تاريخي حکم به جنگ با جانشين معاويه مي داد ايشان نيز نحوه ي نگرش خود را نسبت ه اتفاقات جامعه اسلامي تغيير داده و در ادامه به همان حرکت قبلي خود عمل کردند.هم چنان که در اين اثر مشاهده مي کنيم نويسنده وقايع زندگاني امام حسين (ع) را چنان در غالب داستاني ساده و خلاصه نويسي کرده است که براي مخاطبان از جذابيت بيشتري بر خوردار باشد وليکن نبايد به اين نکته اشاره نکنيم که در هر يک از نوشتارها نکات آموزنده ي بسسياري از زندگاني اين امام بزرگوار مشاهده مي شود

. در واقعه ي به دنيا آمدن امام حسين (ع) نويسنده به اين روايت اشاره مي کند که پيامبر(ص) از شيره ي جان خود براي پرورش امام حسين (ع) استفاده مي کرد و اين مطلب نشان مي دهد که پيامبر(ص) عشق و علاقه ي خاصي نسبت به امام حسين (ع) داشتند آنچه که مسلم است وقايع زندگاني امام حسين (ع) به ترتيب تاريخي تولد تا شهادت ايشان آورده شده.

داستان فتروس يکي از داستان هاي تاثير گذار اين کتاب است نويسنده در اثر خود اين چنين نگاشته :( جبرئيل فتروس را برد به پيش پيامبر(ص). پس از تبريک فتروس به پيامبر(ص) گفت چه بر سرش آمده؟ پيامبر(ص) گفت پر و بال و بدنت را بمال به اين نوزاد و برگرد سر جايي که از اول در آنجا مامور بودي. فتروس خودش را ماليد به حسين و پر پرواز پيدا کرد. موقع رفتن به پيامبر(ص) گفت: امت تو اين پسر را مي کشند.من به خاطر حقي که اين بچه بر گردنم پيدا کرد هر کس هر جا زيارتش کند زيارتش را مي رسانم و هر کس به حسين سلام بدهد سلامش را ابلاغ مي کنم.فتروس پريد به آسمان و باز هم آسماني شد.) اين واقعه چنان تاثير گذار است که مخاطبان با شنيدن آن به مفاهيم عميق ديني و مذهبي به خصوص زيارت امامان بزرگوار شيعه و فلسفه ي اين زيارت ها پي خواهند برد.

اجر و مرتبه اي که خداوند به اين بزرگوران عطا فرموده است باعث مي شود منشاء خير و برکات براي ديگر موجودات باشد از دقت نظر در اين واقعه مي توان به اين نکته پي برد که امام حسين (ع) شفيع بزرگي هستند که از سوي خداوند اجازه شفاعت مردم را داراست و از اين واقعه مي توان به اين مطلب پي برد. اثر حاضر را مي توان به دو بخش عمده تقسيم کرد : بخش اول که وقايع زندگاني امام حسين (ع) تا پيش از قيام او را نشان مي دهد نکاتي اخلاقي و اعتقادي را بان مي کند بخش دوم از کتاب که با توجه به قيام امام حسين (ع) که وقايع شروع و پايان اين قيام را نشان مي دهد مبين نکاتي اعتقادي، سياسي، اجتماعي و به خصوص فلسفيست آچه مسلم است اينست که تمامي ابعاد قيام امام حسين (ع) رانمي توان کشف کرد زيرا حرکت ايشان به سوي اصلاح امت پيامبر(ص) از ابعاد و نتايج بسيا ر گسترده اي برخوردار بوده است زيرا در طول تاريخ اين حرکت شجاعانه ماندگار شده است از جمله مطالبي که در داستان هاي کتاب به آنها اشاره شده مبحثي است که در بيعت امم حسين با مردم کوفه بيان شده است بد نيست نظري در يک يک اين اصول بيفکنيم.

دعوت مردم به کتاب خدا و سنت رسول خدا اولين اصلي است که براي امام بر حق لازم است در حقيقت اين بند از بيعت امام نشان دهنده ي اين است ايشان به عنوان جانشين بر حق پيامبر(ص) خدا مي باست ادامه دهنده ي راه ايشان باشد و ميتوان گفت که دعوت مردم به ککتاب خدا و سنت رسول خدا از کسي بر مي آيد که آگاه به کتاب خدا و سنت رسول خدا باشد، پس مي توان گفت که يکي از دلايل بر حق بودن ايشان آنچنان که در بند هاي نه گانه ي بيعت با کوفيان بيان شده نشان دهنده ي راه حقيقت و دوري گزيدن از جهل است. بند دوم اين قرار داد که جنگ با ستمگران است با هوشمندي و ذکاوت امام حسين (ع) در اين بيعت ذکر شده زيرا مردم کوفه به خوبي مي دانستند حاکمي که بر آنها حکومت مي کند ستم گر است و جنگ با ستم گران به عنوان اصلي اساسي در دين خدا مطرح مي باشد چنان که جهاد درراه خدا و مبارزه با ستم گران امريست واجب و امام (ع) با هوشمندي خود اين بند از بيعت را آورده است که آيندگان با نظر بر آن متوجه ي حقيقت امر باشند بند سوم قرار داد دفاع از مستضعفان است که اين بند مکمل و تکميل کننده ي بند دوم مي باشد ، زيرا جنگ با ستمگران همان دفاع از مستضعفان تحت سلطه ي آن ها مي باشد.

نويسنده با هوشمندي بند هاي اين قرار داد را در کتاب ذکر کرده و مخاطبان اثر با توجه و تمرکز در يک يک بند ها مي توانند به نکات قابل توجهي دست يابند. دو بند ديگر از اين بيعت برجسته تر از ديگر بندهاي اين قرارداد نمايان مي شود . برگرداندن حق مظلوم و ياري اهل بيت دو مشخصه ي اصلي در قيام امام حسين (ع) است با توجه به اين دو نکته مي توان دريافت که امام با پيش بيني بي وفايي کوفيان به عمد اين بند ها را در بيعت خود ذکر کرده اند که آيندگان به راحتي بتوانند در خصوص اين افراد قضاوت کنند.

نکات بسياري را مي توان در وقايع نگاري زندگي امام حسين (ع) اشاره کرد که بد نيست به چند نکته از آنها اشاره کنيم : در بخشي از اثر چنين مي خوانيم: (عبدالله پسر عباس عمو زاده ي حسين، خيلي سعي کرد جلوي حسين را بگيرد و او را نگه دارد در مکه. مي گفت اگر مي دانستم با چنگ انداختن به موهايت مي توانم نگه دارمت تا مردم دور تو جمع شوند و تو ميماندي ، اين کار را مي کردم وقتي ديد حرفش نمي شود گفت: پس اگر مي روي لااقل زنها و بچه ها را با خودت نبر. امام جواب داد و گفت پيامبر(ص) را خواب ديدم که زنها و بچه ها را با خودت ببر. ابن عباس باز هم مي خواست اصرار کند که از پشت پرده صداي زني را شنيد: ابن عباس به آقايمان سفارش مي کني که ما را اينجا بگذارد و تنها برود. به خدا با او زندگي مي کنيم و با او ميميريم مگر زمانه کسي غير از او را براي ما باقي گذاشته؟ هرگز از حسين جدا نمي شويم تا هر چه خدا مقدر کرده پيش بيايد.)

آنچه که در بالا ذکر شد نشان دهنده ي اوج ولايت پذيري خاندان عصمت و طهارت است چنانچه تا آخرين نفس از امام خود دفاع کرده و در برابر ظلم ايستادگي کردن. حضرت زينب (ع) و ياران با وفاي امام تا جايي که در توان آنها بود حمايت خود را از امام حسين (ع) بر نداشتند و اين گونه طعم شيرين هدايت را چشيدند.

يکي ديگر از نکاتي که توجه به ان باعث درک مفاهيم عميقي مي شود نحوه ي برخورد امام با مردمي است که به ايشان نامه نوشته و او را دعوت کردند، اما آن بزرگوار با علم به اينکه کوفيان به عهد خود وفا نمي کنند وليکن چون براي هدايت و آن چنان که خود فرمودند براي نهي از منکر و کمک به بر پايي دين خدا حرکت کرده بودند مي بايست در جواب نامه ي ايشان نامه اي مي نوستند و نکات جالب توجهي را در اين نامه متذکر شده اند از جمله اين نکات آن است که ( بسمه الله الرحمن الرحريم، نامه ايست از حسين پسر علي به گرو مومنان اما بعد هاني و سعيد، آخرين فرستاده هاي شما، نامه هايتان را رساندند. آنچه گفته بوديد را فهميدم، گفته بوديد بيا که ما امام و رهبر نداريم حالا من، برادرم و پسر عمويم و کسي که به او اطمينان دارم مسلم پسر عقيل را مي فرستم پيش شما تا اگر او برايم نوشت که نظر شما همان است که برايم نوشتيد، به خواست خدا به زودي پيش شما بيايم به جان خودم قسم امام نيستم جز کسي که با کتاب خدا بين مردم حکم کند و عدالت بر پا دارد...و السلام. )

جواب نامه اي که امام به کوفيان نوشت مبين اين حقيقت است که او با خواست مردم و براي هدايت ايشان به سوي انها حرکت کرده بود و براي رسيدن به اين هدف از جان ومال خود نيز دريغ نکرد در حالي که مي دانست کساني که به او نامه نوشته اند به او وفا نمي کنند وليکن اين موضوع را در نظر نگرفت و خود را براي ياري رساندن به آنها آماده کرد. کتاب حاضر با توجه به اين که در قطع جيبي و تعداد صفحات مختصر نگاشته شده است اما توانسته بار کلامي و تاثير گذاري بسياري را بر دوش بکشد، آنچنان که شايد از لحاظ مقدار و تعدد صفحات اندک بنمايد ولي در درون خود گوياي بسياري از روايات و داستان هاي زيبايست که شايد در کمتر اثر مشابه حتي با وجود داشتن قطع و اندازه بزرگتر به چشم بخورد. در اين جا راقم اين سطور الزام مي بيند که نويسنده ي خوش قلمش را به سبب اين سليقه و حسن نگاشتن تحسين کند .

شايد در ميان انبوه کتاب هايي که در قطع و اندازه مشابه و مفهوم و مضمون ديني موجود در کشور عزيزمان ايران که به سبب نوع مذهب و اصالت آن طرفداران زيادي دارد، اين اثر يکي از بهترين مجموعه هايي باشد که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ حجم و اندازه توانسته حق مطلب را ادا کند. زيرا در جامعه امروزي که مردم با چنين شتاب و عجله زدگي دائما در حال فعاليت مي باشند انتظار وجود وقت اضافه و يا به معناي ديگر اوقات فراقت واژه اي کمياب باشد، وجود چنين کتاب هايي بيشترين کمک را به خوانندگانش بنمايد.

زيبايي کلام و شيوايي روايت ها سهم زيادي در آسان فهمي اين نوع نوشته هاست که مي تواند گاها برخلاف ظاهر کوچکشان تاثيرات زيادي از خود بر جاي بگذارد و مطالب نقض و نافذ آن براي مدت هاي طولاني در خاطر خواننده بماند همان رد پايي که شايد بسياري از نويسندگان روان قلم در پي کسب آن باشند.از ديگر ويژه گي هاي اين نوع اثرات مي توان به رفاه و سهولت آنها در جابجايي و مستلزم نکردن مخاطب به جا و مکان خاص براي خواندن آن اشاره نمود.

در مجموع اميد است اثرات چنين زيبايي که قاعدتا خوانندگان خاص خود را هميشه داشته و دارند با شرايط بهتر و ايده آل تري به چاپ رسيده و بتوانند جايگاه خود را در ميان مخاطبان خود تثبيت نمايد. در پايان با تشکر و قدر داني و آرزوي توفيق از جناب آقاي مهدي قزلي مشتاقانه ابراز مي نماييم در انتظار مجموعه هاي بهتر و زيبا تري از ايشان هستيم.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
سيره اخلاقي مرجعيت و حوزههاي علميه در دفاع مقدس


سيره اخلاقي مرجعيت و حوزههاي علميه در دفاع مقدس

محمد اسماعيل زاده

3000 نسخه

4500 ريال

چاپ اول بهار 1391

انتشارات چاپ و نشر بين الملل




اين مجموعه که پيش روي خوانندگان عزيز است حاصل بررسي خاطرات کساني است که سالها با اين شهيدان انس و الفتي داشتهاند.

اين مجموعه اولين مجموعه موضوعي و به عبارتي سيره شناسي روحانيت در دفاع مقدس است. در اين مجموعه تلاش بر آن بوده است تا آنجا که امکان دارد به مطلبي نو اشاره شود که به سيره نظري و عملي اين بزرگواران برميگردد. اميد است اين درآمد با اين ويژگي دست مايه ارزشمندي براي محققان، نويسندگان، هنرمندان و روحانيان، قرار گيرد . .

هرچند در اين سيره در حد توان جنبهاي از شخصيت شهيدان روحاني در بعد فردي و اجتماعي بيان شدهاند. اما چنانچه فرصت بيشتري در اختيار بود و جمعي که به رغم ارادت خالصانهاي که به ايشان داشتند خاطرات خود را در اختيار گروه ميگذاشتند. قطعاً مجموعهاي بسيار جامعتر و زيباتر در اختيار خوانندگان قرار ميگرفت.

در تدوين خاطرات هيچ گونه دخل و تصرف محتوايي صورت نگرفته است و اين مطالب با اندکي ويراستاري و تنظيم عيناً اظهارات راويان محترم است.

با نگاهي به پژوهشهاي صورت گرفته پيرامون نقش حوزههاي علميه و مراجع عظام تقليد در دفاع مقدس مشاهده ميشود که نقش پژوهشهاي دفاع مقدس در اين زمينه بسيار ناچيز است. طوري که موسسات و نهادهاي مرتبط با دفاع مقدس پيش از اين به موضوع روحانيت نپرداختهاند. پرسشهاي زيادي در زمينه نقش مرجعيت و حوزههاي علميه در دفاع مقدس مطرح است و نسل جوان امروز انتظار دارد پاسخي به اين پرسش داشته باشد. در اين راستا ستاد حوزوي دائره المعارف دفاع مقدس در قالب بزرگداشت نقش روحانيت و مراجع عظام تقليد در قالب بزرگ داشت نقش روحانيت و مراجع عظام تقليد در دفاع مقدس همايشي را در سطح ملي تنظيم و برگزار کرده است که در آن از آثار فکري و قلمي پژوهشگراني که به طور عمده جوان و حوزوي هستند استفاده شده است.

اين همايش با مشارکت مرکز مديريت حوزههاي علميه، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جامعه المصطفي العالميه، مرکز مديريت حوزههاي علميه خواهران، مرکز مديريت حوزه علميه خراسان، سازمان تبليغات اسلامي، دبيرخانه يادواره شهداي روحاني، بنياد حفظ و نشرآثار و ارزشهاي دفاع مقدس، مرکز خدمات حوزههاي علميه و موسسه سيره شهدا ميباشد.

ستاد حوزوي دائره المعارف دفاع مقدس براي رسيدن به نتايج مطلوب و بهره گيري از همه انديشهها، اقدام به برگزاري هم انديشي تحت عنوان چشم انداز ستاد حوزوي دائره المعارف دفاع مقدس کرده است.

محورهاي آن عبارتند از:

حفظ و تعميق ارزشهاي دفاع مقدس به نسل آينده؛ ترويج و تعميق فرهنگ ايثار و شهادت و تبلور جهاد و ايثار به عنوان دژ مستحکم در برابر استکبار. اين کتاب در چهار فصل با عناوين اخلاق در حوزههاي علميه، سيره اخلاقي ولايت در دفاع مقدس، سيره علما و روحانيون در دفاع مقدس و سيره شهداي روحانيت تدوين شده است.

فصل دوم سيره اخلاقي ولايت در دفاع مقدس درباره سيره اخلاقي امام خميني (ره) در دفاع مقدس و سيره اخلاقي مقام معظم ولايت فقيه حضرت آيت الله خامنهاي بحث شده است.

در بخشي از متن اين کتاب ميخوانيم:

آزادگان در زمان اسارت در زندانهاي رژيم بعثي عراق بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) اسارت داشتند. اين نامهها همه حاکي از عشق و ايمان وصف ناپذير آنان به امام خميني (ره) است اما به علت جو اختناق حاکم بر اردوگاهها آزادگان اسير نام امام را در نامههاي خود نميآوردند و اسامي مستعار، مانند پدربزرگ و برادر بزرگم روح الله و پدربزرگ اسدالله و . . . به کار ميبردند.

گفتني است، سيره اخلاقي مرجعيت و حوزههاي علميه در دفاع مقدس محمد اسماعيل زاده با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 4500 ريال، از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل، منتشر شد.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
تصوير عصر جاهلي در قرآن


تصوير عصر جاهلي در قرآن

تأليف: انسيه خزعلي

ناشر: مؤسسه انتشارات اميرکبير

شمارگان: 500 نسخه

بهاء: 7000 ريال




عصر جاهلي همواره از جمله مسائل مهم و بحث برانگيز بين محققان دوران معاصر بوده است. عصري که با تلاش پيامبر رحمت و عطوفت توانست تا حدي رسوم و آداب جاهلي خود را تصحيح کرده و قدم در وادي معرفت و مباني درست و اصولي اسلام بگذارد. اين دوران آن قدر جذابيت دارد که همواره سؤالاتي از قبيل اينکه آيا مردم عصر جاهلي متوحش بوده‌اند يا نه؟ آيا تمام دوران آنان آميخته با خرافات و اوهام بوده است؟ آيا بخشي از اين جامعه توانايي خواندن و نوشتن را دارا بوده‌اند يا خير؟ و بسياري سؤالات ديگر همه و همه از جمله مواردي است که مورخان سعي داشته‌اند تا به آن پاسخ دهند، با اينکه تحقيقاتي بسيار در خصوص عصر جاهلي صورت گرفته است اما خلأ وجود يک منبع غني و معتبر که با استناد بر منابع دست اول تاريخي نگاشته شده باشد هنوز احساس مي‌شود.

به همين سبب کتاب «تصوير عصر جاهلي در قرآن» نوشته‌ي انسيه خزعلي که محصول انتشارات اميرکبير مي‌باشد سعي دارد تا اندازه‌اي کاستي‌هاي اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد. نويسنده در مقدمه‌ي کتاب اشاره مي‌کند که: پژوهش فوق مستند به قوي‌ترين و معتبرترين سند تاريخ شريعتي قرآن کريم مي‌باشد و در اين جستار تلاش گرديده بدون هر نوع تعصب نژادي و قومي مسائلي که قرآن کريم در مورد عصر جاهلي مطرح مي‌کند چه زشت و چه زيبا به تصوير کشيده شود.

کتاب در 5 فصل به موضوعاتي چون موقعيت جزيره العرب هنگام نزول وحي، قريش، وضعيت فرهنگي، ادبي سرزمين وحي، جايگاه زن در جامعه‌ي جاهلي، زنده به گور کردن دختران، پوشش زنان و تبرج جاهلي، ازدواج و انواع آن، تعدد زوجات در عصر جاهلي، فساد اخلاقي دوران جاهلي، اساطير و خرافات عصر جاهلي و ... مي‌پردازد.

در بخشي از کتاب در خصوص جايگاه زن در عصر جاهلي آمده است: نظام جاهلي به زن با ديد تحقير و خواري نگريسته. به گونه‌اي که از آغاز ولادت. خبر تولد او موجب خشم و ناراحتي براي مرد جاهلي و زنده به گور نمودن او بود و در بزرگي نيز هرگز جايگاه مناسبي در جامعه‌ي جاهلي آن روز نمي‌يافت. به او همان گونه نگريسته مي‌شد که به شيطان، و دائماً به عنوان موجودي مکار و حيله‌گر وصف شده و از حماقت مرد بود که در امورش از زن نظرخواهي کند. زن عصر جاهلي محروم از استقلال مالي و حق مالکيت بود تا زماني که قرآن کريم (در آيه‌ي 32، سوره نساء) خط بطلاني مي‌‌کشد بر اين عقيده :

«زنها و آنچه را خداوند به سبب آن بعضي از شما را بر بعضي ديگر برتري داده آرزو ميکند براي مردان از آنچه به اختيار کسب کرده‌اند بهره‌اي است و براي زنان نيز از آنچه به اختيار کسب کرده‌اند بهره‌اي است و از فضل خدا درخواست کنيد که خدا به هر چيزي داناست.»

در خصوص پوشش زنان و تبرج جاهلي نيز ذکر گرديده است که «اصل تبرج به معني ظهور و بروز است و مراد از آن را ظاهر نمودن آنچه پوشاندن آن بهتر است ذکر کرده‌اند. در آيات قرآن به زنان پيامبر(ص) توصيه شده تبرج و خودآرايي جاهلي نداشته باشند به طوري که در (سوره احزاب آيه 33) مي‌فرمايند:

«در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت‌هاي خود را آشکار مکنيد و نماز بر پا داريد و زکات بدهيد و خدا و فرستاده‌اش را فرمان بريد. خدا فقط مي‌خواهد آلودگي را از شما خاندان (پيامبر) بزدايد و شما را پاک و پاکيزه گرداند.»

البته بايد ذکر کرد که منظور اين آيه از بيان اين نکته به زنان که در خانه‌هايتان قرار گيريد نمي‌تواند نفي حضور زن جامعه باشد زيرا الگوهاي کليدي زنان اين عصر و در مجموع دوران اهل بيت(ع) که خود در متن جامعه حضور داشته‌اند خود دليلي بر صحه گذاردن قرآن بر فعاليت اجتماعي زنان است و منظور اين آيه بيشتر حدود پوشش و حرکات و رفتار و نحوه‌ي برخورد زنان با نامحرمان مي‌باشد که نويسنده از ذکر آن غفلت ورزيده است.

در مجموع مي‌توان گفت رساله‌ي فوق ديدگاهي کلي از عصر جاهلي ارائه مي‌دهد که البته قابل اعتمادتر از ديدگاه‌هايي ديگر است، زيرا از متن قرآن کريم براي شرح و تفسير آن استفاده گرديده است. ‌

گفتني است، کتاب (تصوير عصر جاهلي در قرآن) نوشته‌ي انسيه خزعلي در نخستين چاپ خود با شمارگان 500 نسخه وبه قيمت 7000 ريال از سوي مؤسسه انتشارات اميرکبير روانه‌ي بازار نشر کتاب شده است.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
کتاب هاي خواندني براي آشنايي با سيره و شخصيت حضرت امام خميني(ره)


در اين نوشتار کوتاه، ۱۶ کتاب خواندني جهت آشنايي با جلوه‌هايي از شخصيت حضرت امام‌ خميني ارائه مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي و به نقل از فارس، پايگاه اينترنتي «کتابستان» همزمان با فرارسيدن بيست‌وچهارمين سالگرد ارتحال بنيان‌گذار رهبر کبير انقلاب سالامي، اقدام به معرفي عناوين متعددي درباره ايشان کرده است.



امام خميني براي نسل سوم/ سيدعلي قادري/ پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي

محبوبيت و عظمت شخصيت تاريخي امام خميني، رضوان الله عليه، در عصر حاضر از ايشان چهره‌اي محبوب در سراسر عالم ساخته است. فاصلة نسل جوان از درک معرفتي اين شخصيت بزرگ نويسنده را بر آن داشته است تا به پژوهش دربارة ايشان بپردازد و پس از سال‌ها تلاش در اين زمينه بتواند اثري جاودانه در اين موضوع ارائه کند.

نويسنده به خوبي توانسته است با بيان گوشه‌هاي از افکار و فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي امام خميني (ره)، از زمان استبداد رضاخان تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران و پس از آن، و حوادث مهم حيات مبارکشان شناختي مطلوب از ابعاد سياسي، اجتماعي، اخلاقي و فکري به‌جا‌مانده از ايشان براي نسل سوم ارائه دهد تا اين نسل بتواند به مثابة يک الگو پيرامون شخصيت آن حضرت معرفت پيدا کنند. بيان و توصيف آثار علمي ايشان از ديگر ويژگي‌هاي اين کتاب است.



امام خميني وخودآگاهي تاريخي/ اصغر طاهرزاده / نشر لـ*ـب الميزان

خودآگاهي آن نوع از آگاهي است که به عمق جان انسان سرايت کرده و سراسر وجودش را فرامي‌گيرد.

رويکرد متعالي به انقلاب اسلامي ايران که مبتني بر ديدگاه‌هاي رهبر کبير انقلاب، رضوان الله عليه، است خصوصيت متمايز اين اثر مي‌باشد. نويسنده معتقد است که ذات انقلاب اسلامي با تمام تحولات تاريخي غربي تفاوت ماهوي دارد و لذا نمي‌توان با همان الگوي معرفتي به تحليل اين جريان تاريخ‌ساز نشست. بنابراين بررسي جايگاه تاريخي انقلاب اسلامي و نقش آن در حال و آيندة جهان با عينک غربي، جز دوري از حقيقت آن، ثمري در پي نخواهد داشت. بنابراين بهترين نوع نگاه مبتني بر هندسة معرفتي امام خميني، رحمت الله، است که نويسنده در اين کتاب سعي در تببين آن دارد.



پابه پاي آفتاب/ اميررضا ستوده/ نشر پنجره

زندگي شخصي امام خميني‌، قدس سرّه الشريف، به‌ عنوان‌ بزرگ‌ترين‌ شخصيت معاصر، مي‌بايست در تمام ابعادش مورد پژوهش قرار گيرد تا بتوان آن گونه که بايد از سيرة عملي ايشان الگو گرفت.

مجموعة 6جلدي پابه‌پاي آفتاب توانسته است با جمع‌آوري خاطراتي ناب از نزديکان امام (ره) اثري بسيار مفيد در اين عرصه بر جاي گذارد. اهل بيت و بستگان، اعضاي دفتر ايشان در قم، نجف، پاريس و تهران، گروه پزشکي و معالج، و همچنين ياران، شاگردان و دوستان ايشان از جمله افرادي‌اند که با ايشان ارتباط نزديک داشته‌اند و توانسته‌اند لحظات زيبا و شنيده‌نشده‌اي را دربارة ايشان بيان کنند که از تنوع و تازگي بسيار جذابي برخوردار هستند. تنوع افرادي که خاطرات خويش را بيان مي‌کنند يکي ديگر از خصوصيات اين کتاب است.



حديث بيداري/ حميد انصاري/ نشرعروج

اين مهم است که سير زندگانيِ شخصيت تاريخ‌ساز بزرگي چون حضرت امام خميني، رضوان الله عليه، چگونه طي شده است که در نهايت ايشان به يک رهبر بزرگ جهاني تبديل شده‌اند و توانسته‌اند موجب بيداري بشريت در عصر نو گردند.

حديث بيداري مروري است بر مهم‌ترين وقايع زندگاني حيات با برکت ايشان. جريان قيام و مبارزات ايشان و رهبري ايشان در دوران انقلاب اسلامي بخش‌هايي از زندگي ايشان است که کتاب حاضر به آن‌ها پرداخته است. از تولد تا استقرار در قم، تبعيد به ترکيه، تبعيد به عراق، مهم‌ترين رويداد‌هاي سياسي از 15 خرداد تا پيروزي انقلاب، سفر امام خميني (ره) به پاريس، بازگشت به ايران و... از عناوين اين کتاب هستند.



حکايت‌هاي تلخ وشيرين/ قدر ولايت

بسياري از خاطراتي که از رفتارها و سيرة عملي امام خميني، رضوان الله عليه، طي سال‌ها در رسانه‌هاي گوناگون به بهانه‌هاي متفاوت منتشر مي‌شده‌اند و پراکنده بوده‌اند توسط نويسندة اين اثر جمع‌آوري شده و در سه جلد به چاپ رسيده است. چند صد نکتة ناب از سيرة رهبر کبير انقلاب (ره) مربوط به مبارزات ايشان با نظام شاهنشاهي در اين مجموعه گردآوري شده است. همچنين تصاوير اين کتاب بر جذابيت آن مي‌افزايد.



در سايه آفتاب/ محمدحسين رحيميان/ نشر شاهد

اين صحيفه گفته‌هاي مردي است که 25 سال از عمر خود را در پرتو حضور بزرگ‌مرد تاريخ اسلام، حضرت امام خميني، رحمت الله عليه، باليده و دريغش آمده است که مشاهدات خود را چون جرعه‌اي زلال در کام مشتاقان علم و اخلاق و عرفان نريزد. نويسندة فاضل اين اثر از نزديکان دوران آغازين مبارزه و همچنين ايام تدريس امام خميني، رضوان الله عليه، در نجف است که تا پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با ايشان همراه بوده است. اين همراهي به‌خودي‌خود مجموعه‌اي گران‌بهاست. لذا ايشان خاطرات و مشاهدات خود را از زندگاني، ويژگي‌هاي شخصيتي و سجاياي اخلاقي آن حضرت به نگارش درآورده است.



روزشمار زندگي امام خميني/ علي اکبر رنجبر کرماني/ مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني

اين کتاب به حکايت‌هايي دربارة زندگي روزانة حضرت امام خميني، رضوان الله عليه، مي‌پردازد و همچنين سير کلي حيات پربرکت ايشان را به چهار دوره تقسيم مي‌کند: دورة اول که ايشان فردي عادي بودند و حوادث زندگي‌شان هم عادي و شبيه به زندگي ميليون‌ها انسان ديگر بوده است، اما توانسته‌اند مدارج علمي و اخلاق عملي را طي کنند و به چهره‌اي شاخص تبديل شوند. دورة دوم که دورة آغاز مبارزات امام خميني (ره) عليه استبداد و استعمار است. اين دوره سال‌هاي 1340 تا مهاجرت به پاريس را شامل مي‌شود. ايشان در دورة سوم مقيم پاريس هستند و رهبري بلامنازع انقلاب اسلامي را در دست دارند. دورة چهارم از 22 بهمن ماه 1357 تا رحلت ايشان ادامه مي‌يابد که دوران 10سالۀ رهبري جمهوري اسلامي را شامل مي‌شود.



سه ديدار با مردي که از فراسوي باور ما مي‌آمد/ نادر ابراهيمي/ سوره مهر

استفاده از قالب داستاني براي تبيين و انتقال بسياري از حقايق تاريخي شيوه‌اي بسيار مطلوب و در عين حال کمتر توجه‌شده در اين زمينه است. اهميت کار نويسندة مرحوم اينجا مشخص مي‌شود که توانسته است از دوران کودکي آن بزرگ‌مرد تاريخ، حضرت امام خميني، قدس سرّه الشريف، به همراه تمام مشکلات و شيريني‌هاي آن دوران و سپس جريانات آشنايي با خانوادة همسر و ازدواج را با بيان داستاني شيوا و دلنشين به تصوير بکشد. نويسنده در ديدار دوم (جلد دوم اين مجموعه) موضوعات مهم و جذابکمتر شنيده‌شده از حيات پربرکت ايشان را به تصوير کشيده است. يکي از نکات قابل توجه دربارة اين مجموعه اين است که جلد سوم آن دچار سرنوشت نامعلومي شده است و آنان که اين دو جلد را مطالعه کرده‌اند در حسرت جلد سوم آن مانده‌اند.



عصر امام خميني/ احمدرضا حاجتي/ مؤسسة ‌بـ*ـو*ستان‌ کتاب ‌قم

تحولات مهم جامعة بشري پس از عهد رنسانس و رشد سريع تفکرات الحادي و گرايش برخي کشورهاي جهان به نظام فکري‌ـ‌سياسي مارکسيستي بسياري از صاحب‌نظران را به اين باور رساند که انزوا و اضمحلال کامل سرنوشت حتمي اديان الهي است.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران پيام‌هاي الهي و معنوي امام خميني (ره) در سراسر جهان طنين افکند. ايشان با تأسي به آموزه‌هاي اسلام ناب بسياري از مناسبات اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان معاصر را عميقاً متحول ساخت، نظام‌هاي مادي و الحادي را به چالش کشاند، الگوي تازه‌اي به جهانيان معرفي کرد و عصر جديدي را آغاز نمود؛ عصري که ولي امر مسلمين جهان آن را «عصر امام خميني (ره)» ناميد.

اين کتاب دربارة «حال» سخن مي‌گويد که اين انقلاب بزرگ تاريخي چگونه توانست «حال» را تسخير کند و مسلماً براي اين مهم بايد قبلاً ماهيت و چيستي اين انقلاب و رهبر آن نيز روشن شده باشد که در اين کتاب مفصلاً به آن پرداخته شده است.



الگوي رهبري امام خميني/ عباس شفيعي/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

رهبري الهي و معنوي امام خميني(ره) در عصر حاضر پديده اي منحصر به فرد است که نظريه پردازان جهان معاصر را مسحور و متعجب ساخته است. تدوين و بررسي الگوي رهبري آن مرد فرزانه مي تواند سرمشقي نيکو براي رهبران و مديران اسلامي در سطح کلان و خرد باشد. اين الگو با مدل حاکميت و مديريت رسول خدا(ص) بر قلوب در صدر اسلام، قرابت و شباهت بسياري دارد و از اين جهت مي تواند مدلي کارساز براي دولتمردان و رهبران کشورهاي اسلامي باشد.

الگوي مديريت بر قلوب به عنوان الگوي رهبري امام راحل شناخته شده که داراي عناصري همچون «انگيزه الهي»، « تکليف مداري» و « مردم داري» است.



کلمات قصار: پندها و حکمت‌ها/ امام خميني(ره)/ موسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني(ره)

کتاب «کلمات قصار: پندها و حکمت‌ها» شامل بيانات امام خميني(ره) در موضوعات مختلف سياسي، اجتماعي، تربيتي و اعتقادي مي‌باشد.

کتاب «کلمات قصار: پندها و حکمت‌ها» که تاکنون به بيش از 15 زبان زنده دنيا ترجمه شده، شامل فرازهاي منتخب و برگرفته از متن بيانات، پيام‌ها و تاليفات امام خميني(ره) در موضوعات مختلف اعتقادي، تربيتي، سياسي، اجتماعي و... است.

جالب توجه اينکه به تازگي ترجمه اين کتاب به زبان کروات توسط دکتر «سعاد کانسو» صورت گرفته و به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در زاگرب (پايتخت کرواسي) با مشارکت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) منتشر شده است.



جهاد اکبر يا مبارزه با نفس/ امام خميني(ره)/ موسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني(ره)

حزب الله باشيد؛ از زرق و برق زندگي و جلوه هاي ساختگي آن بپرهيزيد. جز به خالق يکتا به احدي توجه نداشته باشيد.

توجه به غير خدا انسان را به حجابهاي ظلماني و نوراني محجوب مي نمايد. با حب نفس و حب جاه و کبر و غرور نمي توان مقاومت کرد.

اين مطالب ،‌ هشدارهاي دردمندانه و رهنمودهاي اخلاقي امام خميني (‌ره) در آستانه ماه مبارک رمضان در خطاب به حوزه‌هاي علميه است. ابتداي اين کتاب با سفارش به طلاب حوزه‌هاي علميه آغاز مي‌شود و در ادامه به اهميت تهذيب و تزکيه نفس مي‌پردازد . در قسمتهايي از کتاب جهاد اکبر يا مبارزه با نفس ، ‌امام خميني ( ره) به روحانيون هشدار مي‌دهند که فريب تبليغات سوء و سم‌پاشي‌هاي برخي از افراد را که معتقدند پند و موعظه روحانيون با کار علمي مغايرت دارد نخورند. در بخشي ديگر از کتاب به نکاتي از مناجات شعبانيه اشاره شده است. در پايان نيز‌ فرازهايي از سخنان امام خميني (ره) به صورت کلمات قصار آورده شده است.



مدح خورشيد/ مرکز نشر انقلاب اسلامي

در بخشي از اين کتاب و در خاطره‌اي با عنوان «اعتقاد به پيروزي خون بر شمشير» که بر گرفته از سخنراني معظم له در حزب جمهوري اسلامي به تاريخ بهار 1358 آمده است:

امام شيوه‌هايي که ايشان در طول اين مدّتِ مبارزه به کار زدند ابتکاري بود و ابتکاراتي بود که ديگراني که ناظر بودند همه رد مي‌کردند، حتّي دوستان ايشان، حتّي دوستان ايشان! شما ببينيد در ظرف اين يک سالِ اخير چه شيوه‌هايي را ايشان به کار زدند و به کار بردند! همه‌اش مبتکرانه و همه مثل تيرهايي که درست به هدف مي‌خورد؛ يک دانه‌اش خطا نکرد؛ يک دانه‌اش اشتباه از آب در نيامد؛ در حالي که اغلب خدشه مي‌کردند، تخطئه مي‌کردند.

آن روزي که اعلاميه‌ي خون بر شمشير پيروز {است}، آمد، دوستانِ نزديک ايشان در تهران، در قم دچار ترديد شدند که آيا اين مصلحت است؟ اين جايز است؟ اين اعلاميه خوب بود؟ درست است؟ قرص، مثل کوه ايستاد و ديديد که خون بر شمشير پيروز شد. آن روزي که ايشان رفتند به فرانسه، براي همه شگفت‌آور بود و هيچ کس به ذهنش نمي‌آمد. آن روزي که ايشان تصميم گرفتند برگردند ايران، همه دچار دلهره شدند... و نديدم کسي را که غير از اين قضاوت داشته باشد. با هر کس برخورد کرديم ديديم همينجور است.

خب تمام اين تاکتيک‌ها، تمام اين شيوه‌هاي گوناگوني که اين ضرباتي که در مواقع حسّاس اين مرد بزرگ، اين رهبر بزرگ وارد آورده، تمام ضربات بجايي بوده و اين را سرنوشت مبارزه و گذشت کار و گردش کار به ما ثابت کرد.»



خميني نامه محمدتقي بهلول/ احمد مقيمي/ نشر آرما

برخي افراد جاهل و منافق که مي خواستند بين من و اما دشمني بيفکنند، حرف مرا تحريف نمودند و شايع کردند، که بهلول مي گويد؛ انقلاب حق من بود و من بايستي انقلاب را رهبري مي کردم نه امام خميني! بنده ارادت خود را نسبت به امام و انقلاب در منظوه اي تنظيم نمودم و آن را «خميني نامه» نام گذاشتم تا همه از محبت و علاقه ي من به امام و انقلاب آگاه شوند... من سرباز و فدايي امام خميني هستم.



مهربان‌تر از نسيم/ محمدرضا بايرامي/ نشر ذکر


کتاب «مهربان‌تر از نسيم» 99 قصه از زندگي امام‌خميني(ره) است که با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با زندگي ايشان منتشر شد. گروه نويسندگان انتشارات ذکر تلاش کردند با استفاده از ادبياتي قوي و حرفه‌اي، نسل جوان را با زندگي رهبر انقلاب آشنا کنند.



سيري در ساحل/ محمدتقي مصباح يزدي/ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)

اين کتاب بيان و شرح بينش و منش حضرت امام خميني(ره) از نگاه حضرت آيت‌الله مصباح يزدي است. حضرت استاد در اين نوشتار، ابتدا ضمن بررسي ابعاد شخصيتي امام در چهار بعد علمي، عرفاني ـ اخلاقي، سياسي ـ اجتماعي، و نيز بعد مديريت و رهبري؛ ابتکارات آن رهبر بزرگ و مرجع عاليقدر را در مباحث فقه، اصول، فلسفه و عرفان بر مي‌شمارد و با اشاره به ويژگي عبوديت به‌عنوان جوهره شخصيت وجودي آن عزيز، از پيوند او با کانون بي‌نهايت عظمت و سرچشمه نور سخن مي‌راند.

اين سير ژرف‌نگرانه در ويژگي‌هاي والاي حضرت امام، آراي تربيتي ايشان را تحليل و برتري آراي تربيتي امام بر نظر بسياري ديگر از مصلحان و مربيان جهان را بيان مي‌کند. نقش آن اسلام‌شناس گران‌قدر در احياي ابعاد فراموش شده اسلام به‌ويژه مسايل تربيتي، و بيان علت فراموش‌شدن آن‌ها بخش ديگري از اين مطالعه را تشکيل مي‌دهد. امام و جلوه‌بخش مذهب جعفري، امام و کشف هويت متدينان و ... از جمله مباحث اين فصل از نوشتار مزبور است.

در بُعدي ديگر، استراتژي و راهبرد حضرت امام در دفاع از ارزش‌ها بيان مي‌شود و ضمن معرفي راهبرد قرآني به‌عنوان راهبرد امام امت، به چند نمونه از برخوردهاي آن حضرت در دفاع از ارزش‌ها اشاره مي‌شود. در انتها، اهداف و آرمان‌هاي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران که همانا اهداف و آرمان‌هاي اسلام ناب است، شرح و توضيح داده شده، تشکيل حکومت اسلامي، حمايت از محرومان، حفظ وحدت ميان اقشار جامعه و ايجاد همبستگي و اتحاد ميان مسلمانان و مبارزه با طاغوت از جمله اين اهداف بر شمرده شده‌اند.


معرفی کتب دینی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و PARIA-M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا