خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

N.N

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
24/1/21
ارسال ها
54
امتیاز واکنش
944
امتیاز
203
زمان حضور
3 روز 6 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: سرنوشت سپید
نام نویسنده: N.N کاربر انجمن رمان 98
ناظر: ^ ناریــــــــن ^
ژانر: تراژدی، فانتزی، علمی_تخیلی
خلاصه: داستانی متفاوت از قدرتی متفاوت. یک دختر چطور می‌تونه این همه سختی رو تحمل کنه؟ زندگی تا یک جایی روی خوشش رو از دختر رمان ما خواهد گرفت. باعث مرگ خیلی‌ها خواهد شد. از او فیلم‌ها و سریال‌های ترسناکی خواهند ساخت و همین‌طور افسانه‌هایی برای آیندگان؛ ولی کسی واقعیت او را درک نخواهد کرد.
نامیرایی که خواهد مرد!


نقد و بررسی رمان سرنوشت سپید | N.N کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: Mey، MĀŘÝM، Armita.M و 2 نفر دیگر

Armita.M

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
  
عضویت
5/10/20
ارسال ها
626
امتیاز واکنش
17,018
امتیاز
303
محل سکونت
!~شهر فراموشی~!
زمان حضور
70 روز 22 ساعت 25 دقیقه
به نام او

نقد رمان سرنوشت سپید
« سرنوشت سپید است، مانند یخ در دستانم که صلح وجودم را به پرواز درمی‌آورد »
در تمام مدتی که به عنوان منتقد رمان را خواندم، این صحنه و حرف جلوی چشمانم به نمایش در اومد. شفاف ‌‌‌‌‌‌سازی و قوه‌ی تخیل خوب، برای به نمایش کشیدن حرف‌ها و داستان‌ها، بهترین راه است..
در ابتدا که رمان را شروع به خواندن کردم، سعی داشتم پارت به پارت رمان را بر اساس قوه‌ی تخیل نویسنده بسنجم.نویسنده در حد توان از فضاسازی ایده غافل نشده است. یکی از موضوعات خوبی که رمان را شفاف‌تر می‌کرد، بیان کردن خوب مکان و زمان بود. همانطور اوایل رمان نسبت به اواخر رمان ناپخته تر بود و این موضوع تقریبا عادی است. درخواستم این است که نویسنده سری به اوایل رمان بزند و آن را از نظر کیفیتی قلم ویرایش کند. ‍
نویسنده کمی هم در زاویه دید مشکل دارد. هم از زبان آنا، شاهرخ و برسام گفته میشود و گیج‌کننده است! درخواست من این است به طور کامل از زبان شخصیت اول یعنی آنا گفته شود یا شخص سوم. «شخص سوم شخصی است که در رمان وجود ندارد، مانند راوی میماند و اتفاقات را ذکر میکند»
پریدن های زیادی از آن شاخه به آن شاخه باعث میشود خواننده گیج بشود و سیر رمان نامتعادل شود! در پارت های اولیه فلش بک های زیادی رو شاهد بودیم که باعث میشد رمان از اول «پایه» مشکل پیدا کند. نیازی به رفتن گذشته آن هم پی در پی نیست، میتوان رمان را از همانجا آغاز کرد تا فلش‌بک های سریع و نفهمیدن ایده اولیه پیش نیاید!
و همانطور اگر بخواهیم به تفاوت رمان علمی تخیلی و فانتزی اشاره کنیم، رمان علمی تخیلی بیشتر به سمت از پیشرفت علم و صنعت تخیل و تکنولوژی و چنین مسائلی اشاره می‌شود.مرکزیت این داستان‌ها بحث پیشرفت علمی و رشد علمی انسان در آینده است. اما وجود گرگینه‌ها، ومپایرها، الهه‌های چهارگانه، اصیل‌زاده و... حاکی از وجود پیشرفت علم و تکنولوژی نیست! معمول نویسندگان زمانی ژانر علمی تخیلی را انتخاب می‌کنند که در رمان به آینده سفر کرده و توان آوردن علم و تخیل را به روی کاغذ داشته باشند!
وجود ژانر تراژدی,فانتزی در کنار هم ترکیب جالبی است در صورتی که نویسنده بتواند غم را به جادوهای فانتزی رمان اضافه کند! از آنجایی که رمان سرنوشت سپید تراژدی آنچنانی درخود گنجایش نداده و کل‌کل‌های آنا با برسام و شاهرخ، بیشتر به سبک طنز رو آورده است تا تراژدی، بهتر است که در انتخاب ژانر تجدید نظر کند!
شخصیت آنا قابل قیاس نبود! شخصیت آنا قبل از ۱۵ سالگی دختری خوب، شیطون و قانع بود. و یک دفعه، زمانی که شمع ۱۵ سالگی را فوت کرد از آن رو به این رو شد؟! به دید یک منتقد گیج شدم حتی به چشم فانتزی طور رمان..و آنکه نویسنده بعد از فوت کردن شمع بگوید
- درونم انگار بعد اون فوت کوتاه خالی شده بود.
یا - دیگه این خانواده رو دوست نداشتم. نه متنفر بودم ازشون و نه عاشقشون بودم؛ یک حس تو خالی که الان نسبت به همه چیز داشتم. حتی در ژانر فانتزی هم بیش از حد تخیلی است.
ذکر شده دیگر حسی به خانواده‌ام نداشتم ولی در جای دیگر آنا ذکر کرده جان خود بی‌ارزش است ولی زندگی خانواده‌اش مهم‌تر است؟ این بی‌ثباتی شخصیت خواننده را گیج می‌کند، آخر شخصیت آناهیتا خوب و دلسوز است یا بی‌احساس و دنبال هیجان؟ و اضافه میکنم حتی اگر به انسان جادویی هم تبدیل شویم، هیچگاه یک دفعه و غیر قابل درک، شخصیت و احساساتمان را نمیبازیم زیرا جادو و فانتزی تا حدی می‌تواند درگیر شخصیت سازی شود! شخصیت سازی یک ستون محکم است که نه میتوانیم آن را به سخره بگیریم نه قوانین رمان فانتزی را زیر پا بگذاریم.
اگر به رمان‌های دیگر اشاره کنم. معمولا از خانواده خود دور میشوند خطر و بلا دور بمانند و گاها خود را بلای جان آن‌ها میکنند. اما نویسنده این موضوع را از دید دور ذکر کرد که هم جای تحسین دارد و هم تخریب! بهتر است که نویسنده مطالعه‌ی بجایی درباره‌ی شخصیت‌پردازی داشته باشد و رمان را هوایی پیش نبرد. شخصیت‌های دیگر مانند برسام، شاهرخ، دانیال و.. به خوبی بیان شده و نویسنده در شخصیت سازی شخصیت‌های مفرد موفق است و این را تحسین می‌کنم.
و در نهایت، رمان سرنوشت سپید ایده‌ی تغییرپذیر ولی نوینی دارد. به نویسنده پیشنهاد میشود کلیشه ‌های پارتهای اولیه را برطرف و ژانر رمان را اصلاح کند. شخصیت آناهیتا را با ثبات تر و واضح تر به قلم بکشد و از فلش‌بک‌ها و پریدن های زیادی خودداری کند.
به امید موفقیت شما

Armita.M


نقد و بررسی رمان سرنوشت سپید | N.N کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Mey، MaRjAn، FaTeMeH QaSeMi و 5 نفر دیگر

N.N

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
24/1/21
ارسال ها
54
امتیاز واکنش
944
امتیاز
203
زمان حضور
3 روز 6 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
از منتقد عزیز بابت نقد دقیق شون متشکرم که وقت گذاشتن و رمان رو با دقت خوندند:roseb:
در مورد قسمت ژانر علمی-تخیلی و شخصیت آناهیتا و توضیحات بیشتر در مورد قدرتش و چگونگی به وجود امدنش قرار بود در پارت‌های آینده دلیلش نشون داده بشه. چون از زبان آنا هستش کسی که زمانی آدم معمولی بوده، فکر کردم پس طبیعیه دلیلش رو ندونه برای همین توضیح کمی دادم.
و ژانری که می‌خواستم درش قرار بدم ژانر درام بود ولی چون فعلا در سایت این ژانر ذکر نشده به همین دلیل به طور موقت این ژانر رو در نظر گرفتن.
درمورد نقد‌های دیگه شما تمام تلاشم رو می کنم تا اصلاح کنم.:گل:


نقد و بررسی رمان سرنوشت سپید | N.N کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: Armita.M، FaTeMeH QaSeMi، MĀŘÝM و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا