خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Afsa

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/6/20
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
13,227
امتیاز
303
سن
22
محل سکونت
بهشت اندیشه
زمان حضور
29 روز 21 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم

نام رمان: اِلَی‌الظّلُُمات
ژانر: ترسناک، جنایی_پلیسی، معمایی
ناظر: فاطمه بیابانی
منتقد: دونه انار
نویسنده: Afsa کاربر انجمن رمان 98
خلاصه: دو جوان با استعداد، دوشادوش یکدیگر به مصاف پدیده‌های متافیزیکی که گریبان‌گیر مردم می‌شوند می‌روند. اما سرنوشت، این دو را به مسیری متفاوت‌تر می‌کشاند! مسیری که دل‌هایشان را متزلزل و شرایطشان را سخت می‌کند. مسیری به سمت تاریکی‌ها، به مقصد موجودی که انسان است اما... ریشه در خاک ظلمات دوانده است.

(الی الظلمات: به سمت تاریکی‌ها)

در حال تایپ - رمان الی الظلمات | Afsa کاربر انجمن رمان 98


نقد و بررسی رمان الی الظلمات | Afsa کاربر انجمن رمان ٩٨

 
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: ~ریحانه رادفر~، *ELNAZ*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

دونه انار

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/8/20
ارسال ها
338
امتیاز واکنش
8,922
امتیاز
313
سن
17
زمان حضور
92 روز 8 ساعت 38 دقیقه
با نام خدا
نقد بررسی رمان الی الظلمات
رمان‌ها را طبق اصول و قوائد مختلف طبقه‌بندی می‌کنند، طبق سطح قلم، طبق ایده و...
قطعا می‌توانم بگویم این رمان در تمام این رتبه بندی ها جزوی از بهترین‌هاست. تا زمان پایان پست اخر، کنجکاو بودم برای خواندن ادامه رمان...
رمان به خوبی نگاشته بود و به سختی می‌شد در ان نقطه ضعفی مشاهده کرد که به چشم بیاید و رمان به دلیل ان ضعیف تلقی شود.
رمان نویسی عناصری دارد که ما منتقدان بیشتر به ان‌ها توجه می‌کنیم و از نظر انها رمان را می‌سنجیم.
برخی مواقع برخی از رمانها را میخونیم و با خود میگوییم این رمان به شدت تکراری و یا به اصطلاح کلیشه بود. ولی زمانی که یک رمان جدید با موضوع و ایده‌ی جدید مطالعه می‌کنیم، بسیار از ان تعریف میکنم و او را دوست می‌داریم. رمان ایده جذاب و صد البته جدید داشت، در بیشتر رمان‌هایی با ژانر ترسناک همه‌ منتظر وجود موجوداتی ماورایی و... هستند که اکثر مواقع تخیلی می‌باشند. ویژگی بارز این رمان در مورد ایده‌اش بود که از موجودات ماورای طبیعی و متافیزیکی مانند، اجنه و... استفاده شد بود. همه‌ی ما میدانیم که اجنه وجود دارند و همراه ما زندگی می‌کنند ولی از دید ما پنهان هستند.
نویسنده اگاهی بسیاری راجب اجنه و... داشت و ان ها را در سطح رمان به اندازه با خواننده در میان گذاشته بود و با این کار به خواننده کمک بسیاری کرده بود.
نوشتن ژانر ترسناک برخلاف ساختن فیلم ترسناک به شدد دشوارتر و مشکل تر است. در فیلم ترسناک بیننده تمام عناصری که باعث ترس می‌شود و از طریق گیرنده‌های بیننده به مغز می‌رسید و در نهایت باعث ترس می‌شود. ولی رمان این مورد را ندارد و در اکثر مواقع نویسنده‌ها نمیتوانند از پس ژانر سنگین ترسناک بر بیاییند، ولی نویسنده در حد قابل قبول توانسته بود تا حس ترس را ایجاد کند، برای مثال زمانی که مهرانه به پیش ان پسرک رفته بود، ولی باز هم کمبودهایی خیلی ضعیفی در سطح متن رمان مشاهده میشد که با کمی اضافه کردن چاشنی ترس و فضاسازی در کنار حس امیزی بر طرف می‌شد.
مونولوگ و دیالوگ‌ها، رمان‌ را تشکیل می‌دهند، پس قسمت جذابی از هر رمان در این دو قسمت وجود دارد، حال این دو قسمت از عناصر مختلفی تشکیل شده اند مانند، حس‌آمیزی و فضاسازی و شخصیت پردازی و... که به تک تک انها در ادامه می‌پردازیم. شخصیت پرداری یک رمان بسیار مهم است، به قدری که اگر یک رمان شخصیت پردازی خوبی و مطلوبی داشته باشد، جذاب است. شخصیت پردازی رمان درست و به اندازه بود، شخصیت مهرانه دختری جسور را به نمایش گذاشته بود و شخصیت حامد، پسری قوی و خبره در کارش...
تصور کردن کتاب و رمان باعث میشود که خواننده بهتر با او اخت بگیرد و همپای با رمان پیش برود، حال عنصری که باعث تصور فضای رمان می‌شود، فضاسازی نام دارد. فضاسازی رمان خوب بود ولی به حد کافی نبود مخصوصا در قسمت صحبت از فضای اطراف این کمبود به چشم می‌خورد. نویسنده در بیشتر قسمت ها قلم خود را به رخ کشیده بود و حال فقط کمی نیاز است که از فضای اطراف با حزئیات بیشتر سخن بگویید.
مورد اخری که میخواهیم در مورد ان صحبت کنیم، مربوط به انتقال احساسات در رمان هست که به ان حس‌آمیزی می‌گوید. حس‌آمیزی عنصر مهمی در رمان نویسی است که باعث برقراری راحت تر ارتباط میان شخصیت رمان و شخص خواننده می‌شود. حس‌آمیزی، بیان احساسات با چاشنی بازی با کلمات است، حس امیزی رمان الی الظلمت خوب و به اندازه بود، حس ترس را ناخوداگاه در خواننده ایجاد میکرد، ولی برخی از اوقاات احساس میشد که نیاز است بیشتر احساسات پر و بال بگیرد.
در کل میتوانم بگوییم رمان از سطح مطلوب خوبی برخوردار بود، جذاب و کنجکاو کننده بود به صورتی که خواننده را با خود همراه میکرد. امیدوارم نویسنده معدود مشکلات کم ان را برطرف و ویرایش کند و پر قدرت به راه خود ادامه دهد، بنویسد و بنویسد و بنویسد.


نقد و بررسی رمان الی الظلمات | Afsa کاربر انجمن رمان ٩٨

 
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: ~ریحانه رادفر~، M O B I N A، MĀŘÝM و 5 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا