خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
این عده در شهرهایی که خود آنان، طبق طرح اردوگاه‌های نظامی رومی بنا کردند، استقرار یافتند. ایشان در مقام متخصص، معمار، مهندس و اهل‌فن در حقیقت تحقق دادن کارهای عظیم عام المنفعه، مخصوصاً بنای پلها، سدها وطرق به ایرانیان مساعدت کردند و از خدمات آنان ایالت پرثروت خوزستان فواید بسیار برد (گیرشمن، ۱۳۶۸،ص ۳۵۰). در باب دوره های کوتاه سلطنت دو پسر شاهپور، هرمزد اول و بهرام اول، اطلاعات اندکی موجود است. در عهد بهرام دوم ( ۲۹۳- ۲۷۶ میلادی)، در عین حال که اغتشاشی شدید در سرحدهای شرقی شاهنشاهی ایجادشده بود، جنگی جدید با دولت روم آغاز شد. وی برای نجات تاج‌وتخت خویش و برای تصفیه کار برادر که قیام کرده بود، باعجله صلحی با رومیان امضا کرد و بین‌النهرین شمالی و ارمنستان را به آن‌ها تسلیم نمود. بهرام سوم، پس از چند ماه سلطنت، به دست نرسی، پسر شاهپور اول، خلع شد و پادشاه اخیر تاج‌وتخت ساسانی را به شعبه صغرای سلسله منتقل ساخت.
آغاز سلطنت پادشاه جدید سعادت‌آمیز نبود: جدال با روم به شکستی انجامید که درنتیجه آن همه افراد خانواده نرسی به دست دشمن افتاد. براثر صلحی که منعقد شد ایران از ارمنستان صغیر و مجموعه‌ ایالات واقع در مشرق دجله محروم گردید. در مدت چندین قرن که خصومت بین روم و ایران دوام داشت، هیچ گاه روم منافعی چنین سرشار از ایران به دست نیاورده بود و، چون از توسعه کشور خویش راضی بود، ازآن‌پس دیگر صلح را تا مدت چهل سال بر هم نزد گیرشمن، ۱۳۶۸،ص ۳۵۳). در دوره سلطنت شاپور دوم، که مدت هفتاد سال (از ۳۰۹ تا ۳۷۹). حکومت کرد، جنگ بین ایران و روم از سر گرفته شد. نزاع بین ایران و روم به‌صورتی بی‌سابقه درآمد.


امپراتوری بزرگ بیزانس (بیزانتیوم) | مطالبی جامع و کامل درباره تاریخ بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
از زمانی که قسطنطین کبیر مسیحیت را پذیرفت و ارمنستان به کیش مزبور گروید، کشور اخیر علاقه ای جدید و قوی به بیزانس نشان داد. بااین‌حال، گروهی از نجبای ارمنستان مایل بودند که روابط قدیم خود را با ایران- که تمدن آن در طی قرون در تمدن ارمنستان تأثیرات عمیق به‌جا گذاشته بود- حفظ کنند. بدین ترتیب، ارمنستان، که کانون جنگ‌های ایران و روم بود، در این زمان در دست دو فرقه از سکنه خود پاره پاره شد: طرفداران ایران و طرفداران روم (گیرشمن، ۱۳۶۸،ص ۳۵۵).عاقبت شاپور، پس‌ازآنکه بنیان قدرت خود را مستحکم ساخت، درصدد جنگ با روم برآمد. و در آن مملکت وقایع مهمی رخ داده بود. قسطنطین کبیر به دین عیسی در آمده بود.
نفوذ دیانت عیسی در ارمنستان، که مقارن آن احوال به دست تردت و جانشینان او انجام گرفت، موجب شد که بین روم و ارمنستان ارتباط محکمتری ایجاد شود. این بار نیز منازعات داخلی ارمنستان به دست شاهپور بهانه داد که جنگ را از سر گیرد، و به این امید که شاید آنچه مرسی از دست داده مجدداً به کف آورد. شاهپور به‌آسانی ارمنستان را گرفت و پس‌ازآن در بین‌النهرین با رومیان مصادف شد.
قسطنطین تازه مرده بود و جانشین او کنستانس دوم شخصیت سپهسالاری سپهسالار لشکر روم رابرعهده داشت. قلعه نصیبین در مقابل حملات مکرر ایرانیان ایستادگی کرد و رومیان در سنجار فاتح شدند، اما پس‌ازآن پی‌درپی شکست خوردند. در ۳۶۱ میلادی، با مرگ کنستانس، یولیانوس امپراتور رومیان شد و لشکرهای را به جنگ ایران برد.قوای رومیان و متحدان آنان به‌جانب تیسفون پیش رفتند، لکن راه پیشرفت آن‌ها را لشکری نیرومند از ایرانیان، به فرماندهی سرداری از دودمان مهران، فرو بست و، در خلال جنگهایی که وقوع یافت، یولیانوس در سال ۳۶۳ میلادی کشته شد. جانشین او،یوویانوس، (eovien) لشکر روم را از سرحد بازگرداند و به‌زودی صلحی به مدت سی سال بین طرفین منعقد گشت.


امپراتوری بزرگ بیزانس (بیزانتیوم) | مطالبی جامع و کامل درباره تاریخ بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
به‌موجب این معاهده، ایرانیان نصیبین و سنجار و ولایات ارمنستان صغیر را، که جنگ بر سر آن‌ها بود، پس گرفتند( کریستنسن، ۱۳۷۸ ،ص ۳۳۲). در پی توافقی که حاصل شد بیشتر سرزمین ارمنستان بهره ساسانیان گردید و رومیان ناگزیر شدند به گرفتن ناحیه کوچکی که عمدتاً در اطراف کوه آرارات قرار داشت قناعت کنند. اما ارمنستان همچنان به‌صورت مایع نفاق میان دو امپراتوری باقی ماند (تاریخ ایران کمبریج، ۱۳۷۳،ص ۲۳۸). جانشینان شاهپور، یعنی اردشیر دوم( ۸۹-۳۸۳ میلادی). و دو پسر شاهپور سوم( ۸۸- ۳۸۳ میلادی)و بهرام چهارم( ۹۹- ۳۸۸ میلادی). شاهزادگان ضعیف‌النفس بودند.
در سنوات اول سلطنت بهرام چهارم، ایران و روم ارمنستان رابین خود به نحوی تقسیم کردند که قسمت شرقی آن ، که از ناحیه دیگرش بسیار وسیع تر بود، تحت حمایت ایران و بخش غربی آن تحت تسلط رومیان قرار گرفت (کریستنسن، ۱۳۷۸،ص ۳۴۹). با مرگ بهرام، پسرش، یزدگرد دوم ،در ۴۳۹ میلادی جانشین او گردید و بی‌درنگ جنگ با بیزانسی‌ها را آغاز کرد. اما تئودوسیوس دوم، که نمی‌خواست در مرزهای شرقی آشفتگی بروز کند و آرامش این نواحی از میان برود، آنتالیوس را که فرمانده سپاهیان مصدق بود لشکر گاه یزدگرد فرستاد و به‌موجب صلحی که برقرار گشت وضع موجود حفظ گردید، با این شرط تازه که هیچ یک از دو طرف قلاع جدیدی در نواحی مرزی نسازند( تاریخ ایران کمبریج، ۱۳۷۳ ،ص ۲۴۵). قباد، پادشاه ساسانی، در اوت ۵۰۲میلادی در بخش شمال‌غربی امپراتوری خود عملیات جنگی با بیزانس را آغاز کرد.
تئودوپولیس یا ارزروم کنونی به تصرف ایرانیان درآمد. سپس قباد رهسپار جنوب گردید و آمیدا (آمد) را محاصره کرد. این شهر، پس از دفاع جانانه، سرانجام در ژانویه ۵۰۳ میلادی سقوط کرد. بیزانسی‌ها، با فرستادن چندین سپاه به مشرق دست به حمله متقابل زدند و جنگ بی‌آنکه به پیروزی بزرگی بیانجامد با رجزخوانی‌های دو طرف ادامه داشت. سرانجام، در ۵۰۳ میلادی، قباد ناگزیر شد برای مقابله با هجمهای که به قلمرو او در ماورای قفقاز شده بود عملیات جنگی را متوقف سازد


امپراتوری بزرگ بیزانس (بیزانتیوم) | مطالبی جامع و کامل درباره تاریخ بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
. در ۵۰۴ میلادی، بیزانسی‌ها از غیبت قباد بهره جستند و دست به حمله زدند، اما نتوانستند آمیدا را پس بگیرند. در ۵۰۶ میلادی میان دو دولت صلح برقرار گردید که به‌موجب آن غباد، برخلاف توافق دیرپای میان دو امپراتوری، مقداری پول به عنوان غرامت استحکامات بیزانسی‌ها در شهر دارا از دولت بیزانس گرفت. مدتی که برای صلح تعیین شد هفت ساله بود، اما درواقع بیش از هفت سال به درازا کشید( تاریخ ایران کمبریج، ۱۳۷۳ص ۲۵۰)
در پایان بحث لازم است به سـ*ـیاست بیزانس در ارمنستان اشاره ای کوتاه کنیم. ارمنستان برای بیزانس نه تنها دولتی حایل، بلکه در حقیقت، سپر بلایی بود یکی از حساس‌ترین مرزهای امپراتوری را در برابر خطرهای شرق حمایت می‌کرد. خطرهایی که یکی پس از دیگری به‌صورت ایران ساسانی، اعراب و، بالاخره، تورانیان، بیزانس را تهدید می‌کردند. از همان آغاز قرن پنجم، بیزانس در زمان حکومت سلسله تئودوزیها ارمنستان را با ساسانیان تقسیم کرد. با این کار، هم رقبای خود را تقویت کرد و هم موقعیت خود را به نحوی به ضعف کشاند که در تمام طول قرن‌های ششم و هفتم حالت زیر دست نسبت به حریف پیدا کرد.
سکه های رومی متعلق به ۱۴۱ میلادی نشانگر امپراتور ارمنستان ، آنتونیون پویوس است که یک تاج روی سر دارد
نتیجه این تقسیم آن شد که برافراشتن سدی محکم در برابر حمله اعراب در قرن‌های هفتم و هشتم غیرممکن یا مشکل شد. با نخستین امپراتور آن ارمنی نسب سلسله مقدونیان، سـ*ـیاست بیزانس در برابر ارمنستان تغییر کرد. بدین معنی که وجود کشور ارمنستان مستقل را پذیرفت از آن کشور در قرن دهم و آغاز قرن یازدهم سدی محکم و گرانقدر در برابر تورانیان شد. تنها، به یمن وجود ارمنستان، خیل اقدام غارتگر آسیای مرکزی در مدتی نزدیک به یک قرن موفق نشدند آن گونه که در ایران و در کشورهای غربی نفوذ کرده بودند و در آسیای صغیر هم نفوذ کنند.

لیکن کم‌کم سـ*ـیاست بیزانس تغییرکرد،بدین معنی که بیزانس برای کینه و عنادی که ازنظر مذهبی با ارمنستان داشت و نیز به طمع افزودن بر متملکات خود، کاری نکرد که وحدت و قدرت مقاومت کشور با گراتونیها را تقویت کند، درصورتی‌که ارمنستان باگراتونی به‌هرحال سدی برای حفاظت خود او هم بود. این سـ*ـیاست نتیجه خود را در عمل امپراتور بازیل و جانشینان او به بار آورد که در ۱۰۴۵ با واداشتن ارمنستان به جنگیدن در دو جبهه، هم با بیزانس و هم با ترکان سلجوقی، آن کشور را نابود کرد و پیامد آن هم در جنگ ملاذگرد، در ۱۰۷۱ میلادی، آشکار شد که در های آسیای صغیر را به روی ترکان گشود و چنان ضربتی کاری به پیگرد بیزانس وارد آورد که آن دولت دیگر هرگز نتوانست کاملاً کمر راست کند (پاسدر ماجیان، ۱۳۶۸ ،صص ۲- ۲۳۱).


امپراتوری بزرگ بیزانس (بیزانتیوم) | مطالبی جامع و کامل درباره تاریخ بیزانس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا