خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش هشتم: لئو پنجم (۸۲۰-۸۱۳ میلادی)
پس از خلع امپراتور، لئو، سردار ارمنی، به پادشاهی نشست (۱۱ ژوئیه ۸۱۱ میلادی). او، با عنوان لئون پنجم و باسیاست نظامی بسیار سختگیرانه، هفت سال و نیم در ممالک روم شرقی پادشاهی کرد. او اشرار را برانداخت، اما باسیاست ضد شمایل پرستی خود روحانیون و کلیسا را به مخالفت شدید واداشت (شیبانی، ۱۳۱۴، ص ۳۲۵). لئو به امپراتوری برگزیده شد تا استحکامات ضعیف امپراتوری بیزانس را تقویت و دوباره سازمان‌دهی کند. خلق‌وخوی او شبیه به لئوی سوم بود. اولین اقدامش، برضد بلغارها بود که قسطنطنیه را محاصره کرده بودند و امپراتوری را به خطر انداخته بودند. کروم یا تزار بلغارها، که همه جا را به آتش می کشید و غارت می‌کرد و در مزامبریا در پاییز ۸۱۳ میلادی شکست خورد و در سال بعد در ۱۴ آوریل ۸۱۴ میلادی ناگهان فوت کرد و لئو با پسر او امرتاژ، متارکه ای سی ساله را امضاء کرد (هاسی، ۱۹۶۶، ص ۹۸).
لئو پنجم در مبارزه مذهبی شدت بیشتری نشان می‌داد و طرفداران شمایل پرستی آزار و شکنجه می‌کرد و آن‌ها را به شدت تعقیب می نمود (دولاندلن، ۱۳۷۰ ص ۳۵۴). به نوشته بعضی مورخان، به‌زودی پادگان قسطنطنیه به هواخواهی « بت شکنان» به تظاهرات شدیدی دست زدند و قصد این سربازان خرد کردن اشیای متبرکه و بی‌احترامی به تصاویر مقدس بود، چنانکه در این تظاهرات به تصویر مقدس مسیح نیز، حمله ور شدند و به طرف آن سنگ و گل پرتاب می‌کردند. تظاهرکنندگان پنهانی از طرف لئو پنجم پشتیبانی می‌شدند.
در ابتدای ۸۱۵ میلادی، به‌موجب فرمان امپراتور، بـ*ـو*سیدن پرده محراب نیز قدغن شد و به دنبال آن برای اینکه امپراتور بتواند هواخواهان متعصب نیسفور را از نظر مذهبی به فرمان خویش در آورد، مجمعی با عضویت عده‌ای از روحانیون طرفدار نیسفور و فرق ضد تصویر پرستی در قصر امپراتوری منعقد گردید. در این مجلس بحث های کلی درباره مرام بت شکنی و مضار آن درگرفت و چون با اعتراض شدید روحانیون کلیسا روبه‌رو گردید و نتیجه ای از مذاکرات گرفته نشد، امپراتور برای رسیدن به مقاصد مذهبی خویش فرمانی صادر کرد که به‌موجب آن تشکیل و شرکت هرگونه مجامع عمومی و خصوصی برای طرفداران پاتریارش نیسفور منع گردید. بدین ترتیب هواخواهان شمایل پرستی زیر نظارت دقیق دستگاه پلیس قرار گرفتند.


سلسله و دودمان ایزوری (۸۶۷-۷۱۷ میلادی)

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,462
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
هرکدام از کشیشان و روحانیون، که حاضر نبودند از دستور امپراتور تبعیت کنند، یا بدون کوچک‌ترین رحم و شفقتی تنبیه و مجازات می‌شدند، چنانکه وقتی کشیش متعصب قاده حاضر نشد به پای مقدسین شلاق بزند و از فرمان امپراتور در این مورد امتناع کرد، به ۱۳۰ ضربه شلاق در ملا عام محکوم گردید. بعد از اجرای حکم، کشیش نامبرده را در خیابان‌ها و معابر عمومی گرداندند و سپس در زیرزمینی او را به حال خود گذاشتند تا سه روز بعد براثر جراحات وارد شده به وضع دلخراشی فوت کرد.

ادامه این وضع نامطلوب و سختگیری تحمل ناپذیر درباره کشیشان عده زیادی از مردم قسطنطنیه را به طغیان و سرکشی واداشت و در برابر احجاف و ستمگریهای امپراتور آنان را به قیام و شورش متحد گردانید تا آنجایی که در دربار توطئه ای بر ضد و ترتیب داده شد که سردسته توطئه چیان میخاییل لوبگ از سرداران تراکیه و نزدیک بوی بود. لئو پنجم از این جریان مطلع شد و او را توقیف کرد تا به جرم خیـ*ـانت به دست جلاد سپارد، اما طرفداران میخاییل برای اینکه جان او را از خطر مرگ نجات دهند در شب نوئل ۸۲۰ میلادی، هنگامی‌که امپراتور در کلیسا به ترنم سرودی مشغول بود او را به قتل رساندند (دورانت، ۱۳۷۳، ص ۵۵۰).


سلسله و دودمان ایزوری (۸۶۷-۷۱۷ میلادی)

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا